Slavernij

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Slavernij

Bericht door Ali Yas »

King George schreef:
di jun 22, 2021 12:50 pm
Wanneer wordt die belastingslavernij eens afgeschaft?
Ik weet niet beter dan dat dat pas gebeurt na een serieuze ineenstorting van het systeem, zoals in Duitsland na 1945. Of ken jij minder radikale voorbeelden?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

De Geschiedsvervalsing door het rijksmuseum gefileerd door Piet Emmer


Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

En ja hoor, de gemeente Den Haag gaat nu ook al door de knieën en een publiek Mea Maxima Culpa. :scratch:



Den Haag laat koloniaal en slavernijverleden van de stad onderzoeken

28 juni 2021 05:42
Laatste update: 45 minuten geleden

11 NUjij-reacties


Den Haag wil historici onderzoek laten doen naar het slavernijverleden van de stad, meldt Trouw. De studie moet volgend jaar worden afgerond en kijkt ook naar het koloniale verleden van de stad.

"Formeel is de opdracht nog niet binnen, maar het klopt: wij gaan de historische banden van Den Haag met slavernij onderzoeken", zegt Gert Oostindie, directeur van het Leidse geschiedkundig onderzoeksinstituut KITLV.

Eerder lieten Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hun slavernijverleden al onder de loep nemen. Bovendien schreven verantwoordelijke wethouders van de vier grote steden vorige week een 'lobbybrief'. Daarin roepen ze de volgende regering op opdracht te geven tot een nationaal onderzoek naar het slavernijverleden.

Volgens Oostindie raakt het verleden van Den Haag al gauw aan de nationale geschiedenis. "Hier waren de Staten-Generaal gevestigd en het ministerie van Koloniën. Den Haag was de residentie van stadhouders en koningen."

De wethouders pleiten er in de lobbybrief ook voor om "jaarlijks landelijk aandacht te schenken aan het Nederlandse slavernijverleden." Zo wordt het herdenken van slachtoffers en de viering van de afschaffing van de slavernij genoemd. Een petitie van radiozender FunX voor de invoering van een nationale vrije dag op 1 juli, tijdens Keti Koti, was vrijdag ruim achttienduizend keer ondertekend.

De Tweede Kamerfractie van de VVD is geen voorstander van de extra vrije dag. "Een nationale dag waarop mensen naar keuze kunnen herdenken kan wel een optie zijn", aldus een woordvoerder in Trouw. "Vooralsnog hebben we in 2023 een landelijke herdenking voorzien, rondom 150 jaar afschaffing van de slavernij."


Nu. nl
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Afbeelding
Spoiler! :
Donderdag viert men Keti Koti (letterlijk: ketenen gebroken) ter gelegenheid van de afschaffing van de slavernij in 1863 in Suriname en de Nederlandse Antillen. Daarmee laait ook de discussie voor nieuwe slavernijmonumenten en herstelbetalingen aan nakomelingen van ’tot slaaf gemaakten’ op. Tegenwoordig gaat dat gepaard met de claim dat institutioneel racisme zou bestaan en dat veel nakomelingen zouden lijden aan een bijzondere vorm van psychotrauma. Maar kun je écht lijden aan een traumatische ervaring die je zelf niet hebt meegemaakt?

Mensen die zeer ingrijpende en schokkende gebeurtenissen hebben meegemaakt, kunnen erna nog steeds vormen van ernstige shock en stress ervaren. We noemen dat de posttraumatische stressstoornis. PTSS belemmert het normaal functioneren en uit zich in zowel psychische als lichamelijke klachten. De afgelopen decennia brachten diverse sociologen en psychologen de gevolgen van slavernij in verband met PTSS in een relatief nieuw fenomeen: het intergenerationeel of transgenerationeel trauma, soms ook wel het ’posttraumatisch slaafsyndroom’ genoemd. Dat slavernij tot PTSS zal leiden is geen verrassing. Maar dat nakomelingen van ’tot slaaf gemaakten’ een beroep doen op dit nieuwe fenomeen is opmerkelijk en bovendien onterecht.

Verklaringsmodel

Steeds vaker lezen we dat met name zwarte mensen een beroep doen op het intergenerationeel trauma, als verklaringsmodel voor hun persoonlijk falen in de maatschappij en zelfs crimineel gedrag. Dr. Joy DeGruy stelt in haar boek Posttraumatisch slaafsyndroom: Amerika’s erfenis van blijvende schade en genezing (2005) dat de tot slaaf gemaakte Afrikanen en hun nakomelingen lijden aan een ongediagnosticeerde en onbehandelde vorm van PTSS. Volgens haar is deze vorm van PTSS niet eenvoudig te verhelpen en ligt dat bovendien niet aan zwarte mensen zelf die dit trauma ervaren. Integendeel, het ligt volgens haar aan het bestaan van institutioneel racisme, zodat ongelijkheid en onrecht jegens de nakomelingen van tot slaaf gemaakte Afrikanen blijft bestaan.

De theorie dat psychotrauma op intergenerationele wijze epigenetisch, dus via dna, kan worden geërfd is – net als de stelling dat institutioneel racisme bestaat – nog altijd onbewezen. Bovendien kunnen talrijke andere factoren en determinanten verantwoordelijk zijn voor de klachten die mensen ervaren. Van kinderen van overlevenden van de Holocaust wordt eveneens gesuggereerd dat zij lijden aan intergenerationeel trauma. Toch ervaren Joden zichzelf in het algemeen als succesvol en doen zij geen beroep op deze theorie. In plaats van bevolkingsgroepen een trauma aan te praten, kunnen we ons liever richten op onze eigen kracht.

Geheugen

Een trauma vereist een eigen ervaring, niet de ervaring van een ander. Ook nakomelingen van slaven hebben zelf géén ervaringen meegemaakt en beschikken dus ook niet over een geheugen. En zelfs het (reconstructief) geheugen van ervaringen die wél zijn ondergaan, zijn in meer of mindere mate vervormd en vervalst. Onze herinneringen worden beïnvloed door andere cognitieve processen, zoals culturele en religieuze overtuigingen, verbeelding en perceptie. De constante herhaling en framing van de mythe dat institutioneel racisme bestaat en gekleurde mensen hieraan lijden is het échte trauma. Gekleurde mensen betichten blanken ervan dat zij niet weten wat racisme is, omdat ze het nooit ervaren hebben. Maar weten nakomelingen van ’tot slaaf gemaakten’ wel wat de slavernij was?

Avish Jajairam is psycholoog

Kun je lijden aan PTSS door een ervaring die je zelf niet hebt meegemaakt? Avish Jajairam buigt zich over die vraag in de aanloop naar Keti Koti, de viering van de afschaffing van de slavernij. „Het posttraumatisch slaafsyndroom waaraan nazaten zouden lijden, wordt aangepraat.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

https://fvanvuuren.wordpress.com/2019/0 ... -slaven-2/
Hollandse slaven?

In 1683 vindt in het Paleis op de Dam een bijzondere bijeenkomst plaats. Bijna tweehonderd ex-slaven zijn daar bij elkaar om de burgemeesters van Amsterdam te bedanken voor hun herkregen vrijheid. In tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn deze voormalige slaven blanke, christelijke Amsterdammers. Zij hebben jarenlang vastgezeten in het Ottomaanse Rijk. Het Amsterdamse stadsbestuur heeft ze met veel moeite vrij gekregen. Dit is tot in de 19e eeuw een veelvoorkomend verschijnsel.

Van 1500 tot 1800 maken Noord-Afrikaanse piraten -‘Turkse rovers’ genoemd- de Europese wateren onveilig. Ze vallen schepen aan, nemen de bemanning gevangen en verkopen de buitgemaakte mannen, vrouwen en kinderen als slaven. De Barbarijse zeerovers -het woord Barbarije is afgeleid van het woord ‘barbaar’- vallen niet alleen schepen aan op open zee, maar komen in sommige gevallen ook aan land om te roven en plunderen. Van het Ierse kustplaatsje Baltimore wordt in 1631 vrijwel de gehele bevolking gevangen genomen en verkocht op Algerijnse slavenmarkten. In totaal worden er waarschijnlijk tussen de 1 en 2 miljoen Europese slaven door de Noord-Afrikanen verhandeld. Daar zitten tienduizenden Hollanders tussen.
Afbeelding
Paleis op de Dam, 1683. ‘Verloste Slaaven Bedancken de Heeren Burgermeesteren van Amsterdam op het Stadthuys voor haer Verlosinghe’. Het Amsterdamse stadsbestuur organiseerde regelmatig collectes en bemiddeling om Amsterdammers uit Ottomaanse slavernij te bevrijden. Thomas van Hees was als commissaris van de Republiek de bemiddelaar die deze slaven in 1682 vrij kocht. Van 1675 tot 1683 verbleef hij regelmatig in Algiers om te onderhandelen. In de tussentijd gingen de kapingen gewoon door en tussen 1675 en 1680 werden minstens 28 Hollandse schepen inclusief 300 man/vrouw bemanning gekaapt. Dat is wel altijd nog minder dan de 160 Britse schepen inclusief 9000 Engelsen die in datzelfde tijdsbestek werden gekaapt en ontvoerd. Op 6 februari 1683 voer Van Hees met 197 bevrijde slaven terug naar Holland, 178 daarvan bezochten een speciale plechtigheid in het Amsterdamse stadhuis om hun vrijheid te vieren. Prent van Jan Luyken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door King George op za jul 03, 2021 11:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Mevr. Halsema maakt als burgemeester van Amsterdam excuses voor de Amsterdamse bijdrage aan de slavernij van vroeger namens de gemeente Amsterdam:

Afbeelding
Burgemeester Halsema van Amsterdam heeft excuses aangeboden voor de betrokkenheid van het stadsbestuur bij het slavernijverleden. In een speech tijdens de Herdenking Slavernijverleden maakte ze duidelijk dat het bestuur zijn verantwoordelijkheid wil nemen voor de rol van Amsterdam bij de slavenhandel en slavernij en het daardoor veroorzaakte leed.
https://nos.nl/artikel/2387499-burgemee ... -amsterdam

Dit werd met gejuigd begroet door de deelnemers aan de keti-koti herdenking/viering vandaag.

Afbeelding

En dit is maar een eerste stapje op de goede weg. Wat zal dan de tweede stap zijn? Herstelbetalingen natuurlijk.

Ik wil een weddenschap aangaan.
"Binnen 10 jaar heeft ook de gemeente Almere zijn excuses gemaakt."
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Slavernij

Bericht door Ali Yas »

Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Slavernij

Bericht door Maarten »

Dus ik moet mij schuldig voelen tegenover zwarte nieuwkomers voor iets dat ruim 150 jaar geleden plaatsvond en waar ik geen aandeel in had noch mijn voorouders? [icon_lol.gif]

Laat zien hoe hoog het IQ van die mafkezen echt is...

Mijn familie in die tijd ploeterde in de twentse textielfabrieken waar ze werden uitgebuit door de hoge heren van toen, fabrikanten die hun arbeiders niet veel meer zag als vlooien...de arbeiders in de 19de eeuw waren niet veel beter af dan slaven. Gaan we nog verder terug naar de 16de, 17de en 18de eeuw werden mijn voorouders, toen nog boeren, uitgebuit door de feodale grootgrondbezitters, waar mijn voorouders ploeterden en leefden in een plaggehut. Ja, wat hadden mijn voorouders blanke privileges, echt joh, wat heeft mijn familie geprofiteerd van de slavernij. :thinking:
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Maarten schreef:
za jul 03, 2021 9:49 am
Mijn familie in die tijd ploeterde in de twentse textielfabrieken waar ze werden uitgebuit door de hoge heren van toen, fabrikanten die hun arbeiders niet veel meer zag als vlooien...Ja, wat hadden mijn voorouders blanke privileges, echt joh, wat heeft mijn familie geprofiteerd van de slavernij. :thinking:
Afbeelding
Het blanke privilege van textielarbeiders.
Afbeelding

Het blanke privilege van mijn voorouders.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Heling en herstel? Oftewel: Moeten wij als blanke erfzondaren aflaat gaan doen? En zo zie je maar weer: Als je eenmaal begint aan zwichten voor emotionele chantage, dan zal je gechanteerd blijven worden. Stop eens met dat zwichten daarvoor! Dan zal je zien hoe snel die traantjes opdrogen, simpelweg omdat dan ook het verdienmodel opdroogt.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Het gebeurt niet vaak, maar gisteren had ik de autoradio die doorgaans op Radio 1 staat afgestemd voordat het 13:00 werd gezapt naar een andere zender. Al die uren daarvoor was het al een en al vooruitlopen op die jankuurtjes en meehuilen met het vermeende leed dat gekleurde immigranten die hier vrijwillig naartoe zijn gekomen voelen. Pas na 15:00 werd het met Radio Tour de France weer een beetje normaal op de autoradio. Ik wordt kots- en kotsmisselijk van al die emotionele chantage. En omdat ik twee handen heb, steek ik er twee dikke middelvingers naartoe.

En onthoud:

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Money, money, money...Wij willen money voor een groep mensen, ook van Afrikaanse afkomst, die in de Bijlmer leeft. Kinderen, die het best wel moeilijk hebben."
NiNsee wil na Amsterdamse excuses snel volgende stap: "Herstel wettelijk verankeren"

Kippenvel bij velen vanmiddag in het Oosterpark toen burgemeester Femke Halsema namens Amsterdam excuses maakte voor het slavernijverleden, maar volgens veel van de genodigden is dit pas het begin.

"Heel mooi dat ze excuses heeft gemaakt, maar tegelijkertijd ook heel laat. Wat is de follow up van de excuses", zegt Glenda van Duivenvoorde na de herdenking. "Sorry zeggen alleen, dat leer je als kind, dat haalt nog niks uit, er moeten acties bij."

Dat vindt het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden (NiNsee) ook en zoekt daarbij aansluiting bij de speciale commissie die in opdracht van demissionair minister van Binnenlandse Zaken, Kajsa Ollongren (D66), aan het werk was gegaan en vandaag concludeerde dat na Amsterdam, ook de Staat excuses moet aanbieden.

Eerste stap
"Die wettelijke verankering van excuses, het herstel, reparaties, dat lijkt me eigenlijk de eerste stap", zegt NiNsee-voorzitter Linda Nooitmeer. Daarbij denkt ze niet aan individuele herstelbetalingen, maar aan investeringen in de gemeenschap. "Ik kom vaak in de Bijlmer en ik zie elke dag een stroom mensen vanuit waar dan ook in Nederland naar de grote kantoorgebouwen gaan. Tegelijkertijd is er een groep mensen, ook van Afrikaanse afkomst, die in de Bijlmer leeft. Kinderen, die het best wel moeilijk hebben."

Diversiteits-wethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) zegt die handschoen te gaan oppakken: "De consequentie is dat de burgemeester vandaag excuses heeft gemaakt en dat we met elkaar gaan kijken hoe we met de doorwerking van dit verleden aan de slag kunnen. Dat is denk ik een hele belangrijke vervolgstap voor de rest van het jaar."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Slavernij

Bericht door Maarten »

Die Surinamers moeten echt eens hun eigen geschiedenis leren kennen:

Over quassie bv icon_wave.gif
Quassie van Timotibo (Guinea (West-Afrika), 1692 – Paramaribo, 12 maart 1787) was een 18de-eeuwse Surinaamse kruidenkenner en was beroemd en berucht als zwarte jager op weggelopen slaven in de kolonie Suriname.
https://lagelanden.boards.net/thread/17 ... n-timotibo
https://nl.wikipedia.org/wiki/Quassie_van_Timotibo

Deze is ook van belang:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Quaco
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Slavernij

Bericht door Ali Yas »

"Die wettelijke verankering van excuses, het herstel, reparaties, dat lijkt me eigenlijk de eerste stap", zegt NiNsee-voorzitter Linda Nooitmeer.
Zou men ook repatriaties overwegen? Of hebben deze niet-slaven het hier beter dan ze het denken te kunnen krijgen in de landen waar hun verre voorouders vandaan kwamen? Als dat laatste het geval is: zouden die reparaties dan niet een verlaging van uitkeringen en verhoging van belastingen moeten betekenen?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Ik ben bij nader inzien wel voor herstel en eventueel zelfs voor daar aan mee te betalen. Namelijk een enkele reis terug naar het Afrikaanse continent van hun voorouders. Dan is alle oude orde hersteld.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Slavernij

Bericht door Ali Yas »

King George schreef:
zo jul 04, 2021 12:17 pm
Ik ben bij nader inzien wel voor herstel en eventueel zelfs voor daar aan mee te betalen. Namelijk een enkele reis terug naar het Afrikaanse continent van hun voorouders. Dan is alle oude orde hersteld.
Niet helemaal. Er moet dan natuurlijk wel een refund komen. Tenslotte is er voor die slaven destijds betaald.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

De meerderheid van mijn gemeenteraad is ook woke geworden. En dan komen ze dus met dit soort dingen aanzetten:
Leiden sluit zich aan bij oproep nationale feestdag Keti Koti

Omdat de kennis over het Nederlandse slavernijverleden gering is, wil een ruime meerderheid van de Leidse gemeenteraad dat Leiden zich aansluit bij de oproep die de wethouders van de vier grote steden onlangs hebben gedaan aan het nieuw te vormen kabinet. Er moet meer aandacht komen voor ons slavernijverleden en Keti Koti moet een nationale feestdag worden.

Keti Koti betekent verbroken ketens en staat symbool voor de afschaffing van de slavernij in Suriname. Op 30 juni werd voor de eerste keer een Leidse Keti Koti herdenking gehouden. Die vond plaats in de tuin van Museum Volkenkunde. In verband met corona kon daar alleen een beperkt aantal betrokkenen bij aanwezig zijn. In de toekomst zal het dus mogelijk een stuk uitbundiger gevierd kunnen worden, als de oproep door de nieuwe regering overgenomen zal worden.

De Leidse oproep aan het college werd gedaan door de Partij voor de Dieren, de SP, de Partij Sleutelstad, GroenLinks en Leiden Participeert. Een aantal andere partijen sloot zich daarbij aan. Alleen het CDA, de ChristenUnie en de VVD zien niks in een extra nationale feestdag. Die drie partijen stemden dan ook tegen.
https://sleutelstad.nl/2021/07/16/leide ... keti-koti/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Slavernij

Bericht door Ali Yas »

Suriname hoort al een tijdje niet meer bij Nederland. Zullen we iets anders vieren, bijvoorbeeld het einde van Suriname als onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
za jul 17, 2021 9:52 am
Suriname hoort al een tijdje niet meer bij Nederland. Zullen we iets anders vieren, bijvoorbeeld het einde van Suriname als onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden?
:applause: Helemaal met eens. Ze moeten op eigen benen staan. Ik heb een angstig vermoeden dat het nodige Nederlands belastinggeld nog steeds richting Suriname stroomt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Slavernij

Bericht door Maarten »

De negers zijn ook niet de overheersende ethniciteit in Suriname, al doet de media dat wel vaak vermoeden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Surinamers

27,4 % Hindostanen
17,7 % Creolen
14,7 % Marrons
14,6 % Javanen
12,5 % Gemengde afkomst
6,5 % Andere groepen
6,6 % Geen gegevens
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

En de Aziaten zijn de werkers. De negroïden niet.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Oeps, wat vreselijk. Witte mensen die zwarte mensen opgraven. Het zou verboden moeten worden, en dat is het dus ook.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Slavernij

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
ma jul 19, 2021 8:04 pm
Oeps, wat vreselijk. Witte mensen die zwarte mensen opgraven. Het zou verboden moeten worden, en dat is het dus ook.
Ik lees geen artikelen van schrijvers die het over "wit" hebben als ze blank bedoelen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Slavernij

Bericht door Maarten »

Witte archaelogen [icon_lol.gif]

Laten ze eens aub ophouden met de verkrachting van de Nederlandse taal door die akelige Amerikaanse PC-termen. Ik ben niet wit, of heb ik nu iets gemist? icon_silent.gif
Plaats reactie