Slavernij

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

En zo hobbelen we voort naar het volgende slaverij incident.
Nu iemand die op een ongepast moment een 'slavenlied' ten gehore bracht.
En net zoals er zanggroepen zijn die zeemansliederen zingen, zo zijn er groepen die slavenleideren zingen.
De zingende juf in kwestie ijvert actief voor 'herstelbetalingen' voor haar en haar mede-ex-slaven.
Slavernij-protest tijdens college Amalia op Aruba, demonstrante weggeleid

met videoEen college op de universiteit van Aruba voor prinses Amalia is dinsdagmiddag (plaatselijke tijd) verstoord door een demonstrant. De vrouw, Gisele Sint Jago, begon een slavenlied te zingen tijdens het college. Een Arubaanse beveiliger nam haar mee naar buiten, waar een politieagent haar gegevens noteerde.
met video waarin je de zangkwaliteiten kan beoordelen.: https://www.gelderlander.nl/show/slaver ... ~a3e54637/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

College slavernijverleden van Martin Bosma voor Robbert Dijkgraaf (in een lege Kamer)

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Na her en der gefronste wenkbrouwen is een stukje gedoe uit het protocol geschrapt:
Beschilderen ‘karikaturaal’ beeld door Amalia gaat niet door

Het beschilderen van een zogeheten Chichi op Curaçao door koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Amalia is dondermiddag op het laatste moment niet doorgegaan. De Oranjes bezochten wel zo’n beeltenis en spraken met de maker, kunstenaar Serena Israel. Maar het schilderen dat daarop zou volgen, ging niet door.
https://www.ad.nl/video/productie/besch ... oor-354857

En vandaag zag ik ook en videootje van 'dansen met negers". (Een toegestane variatie op "zwemmen met dolfijnen" ? )
Amalia krijgt eigen brug op Curaçao en danst er op los

Amalia heeft op Curaçao een eigen brug naar haar vernoemd gekregen. De prinses is met haar ouders bezig met een rondreis over de Antillen.
https://www.ad.nl/video/productie/amali ... los-354871

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Slavernij

Bericht door sjun »

Martin Bosma geeft college slavernijverleden


Een leerzaam en bewustmakend college. De lege zaal zegt wel weer voldoende over welk volk de afwezige volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen. Het biedt een uitstekend zicht op de kloof tussen gewone burgers en politici.
  • Hebben de nabestaanden van meester Sabel nog iets van een vergoeding gehad?
  • Waarom is er gekozen voor herhistorisering om de moordenaars Tula en Boni tot volkshelden te verklaren wiens voorbeeld zou moeten worden nagevolgd?
  • Kan er eens nagegaan worden hoeveel geld er intussen al is uitgegeven aan pogingen tot herhistorisering en daarbij meekomende kosten op alle ministeries gedurende de laatste dertig jaar?
  • Is er al eens nagedacht over wanneer de betalingen aan het project Suriname gaan stoppen. Tenslotte kent elk project eens een einde en doorberekening aan de loonslaven die nooit eens herdacht worden lijken er maar nooit in te zitten.
:greeting2:

#Stemzeweg! Vooral D66 die kennelijk de rol van Sinterklaas van andermans centen van de PvdA heeft overgenomen. Omdat het ook al het bindend referendum onmogelijk gemaakt heeft werkt alleen nog politieke afrekening van zulke volksvertegenwoordigers die elke binding met het gewone volk verloren lijken te hebben.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Wat een mazzel dat Willem en zijn familie op tijd weg waren.
Duizenden Surinamers hebben zich vrijdag in Paramaribo verzameld op het Onafhankelijkheidsplein om te protesteren tegen de regering. De demonstratie die eerst rustig en georganiseerd verliep, ontaardde in een chaotische situatie, vooral in de buurt van het parlementsgebouw. De politie heeft traangas ingezet en waarschuwingsschoten gelost.

Een klein deel van de betogers werd agressief en probeerde het parlement binnen te dringen. Ook werd een poging tot brandstichting gedaan. Er zijn beschadigingen aangericht aan het parlementsgebouw en objecten in de omgeving. Ook werden flessen en stenen gegooid.

Een groot deel van de Surinaamse bevolking is ontevreden vanwege de bezuinigingsmaatregelen die de regering de afgelopen periode heeft genomen. Zo zijn vorige week onder andere de prijzen van brandstof, gasflessen en internet fors verhoogd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Nog even een paar nachtjes slapen want op 1 juli kunnen we weer naar hartelust het ketikoti gedoe gade slaan.
Er is dus tijd genoeg om alle dominee's van Nederland (dat zijn er veel als je de amateurs ook meerekent) voor te lichten (bewust te maken) van slavernij vroeger (in Suriname).
Dominees krijgen voor Ketikoti hulp bij preken over slavernijverleden

Ketikoti, de jaarlijkse herdenking van de slavernij en de viering van de afschaffing ervan, is pas op zaterdag 1 juli. Maar nu al willen dominees weten of er nog materiaal komt dat zij op de zondag van het Ketikoti-weekend kunnen gebruiken. En ja, dat is in aantocht.

Stichting Micha Nederland komt met een pakket over de doorwerking van het slavernijverleden in het heden. Het netwerk van kerken en christelijke organisaties maakt schetsen voor een preek, doet suggesties voor liederen en levert een programma voor kinderen en tieners.

“Racisme, discriminatie en andere ongelijkheid die voortkomt uit het slavernijverleden werkt nog steeds door in het heden”, zegt Micha-directeur Harmen Niemeijer. “Ik hoop dat dit pakket christenen helpt te onderzoeken of dit een rol speelt in hun leven en hoe ze zich daartoe verhouden.”

Het materiaal is volgens Niemeijer geschikt voor alle kerken, zwart en wit, behoudend en vrijzinnig. Op de jaarlijkse Micha-zondag waarop in oktober duizenden kerken wereldwijd stilstaan bij een thema rondom armoede en onrecht, gebruiken zo’n 1500 kerken de voorstellen van Micha.

Nog voordat de publiciteit breed op gang is gekomen, hebben al circa zestig voorgangers het extra pakket over het slavernijverleden aangevraagd. Dat is eind mei klaar, ruim voor Ketikoti-zondag.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~be7d681c/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Slavernij

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
za mar 25, 2023 5:28 pm
Nog even een paar nachtjes slapen want op 1 juli kunnen we weer naar hartelust het ketikoti gedoe gade slaan.
Die keet doen ze maar in hun eigen kot.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Slavernij. Ieder mens verkeert in slavernij. De neger voorop.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Ik vraag mij in alle ernst af wanneer zwarten over hun minderwaardigheidscomplex heen kunnen stappen.

Zijn ze daar 1. te lui, 2. te beroerd of 3. te dom voor is mijn vraag.

Waarom hebben zwarten de blanken niet tot slaaf gemaakt? Even nadenken. Ik houd het op 3.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Slavernij. Ieder mens verkeert in slavernij. De neger voorop.

Bericht door mercator »

Hans v d Mortel sr schreef:
zo mar 26, 2023 2:14 pm
Waarom hebben zwarten de blanken niet tot slaaf gemaakt?
Dat komt mss nog wel.De onvolprezen profetische roman van Gerard Reve- Bezorgde Ouders- gaat daar over. Toen dit in 1987 verscheen was de toenmalige woke gemeenschap zo geschandaliseerd dat Reve naar België moest vluchten. In een hilarische passage zitten zwarten toe te kijken hoe jonge blanke arbeiders een gemeenschapshuis bouwen voor de zwarten waar die dan " hun cultuur ten volle zouden kunnen beleven". De zwarten richten uiteraard geen klap uit terwijl ze yéyé liedjes zingen. Ondertussen loeren ze ook wellustig naar de jonge blanke metselaars die in zwetend en uiteraard ontbloot bovenlijf met stenen en cement zeulen.
Zulke scenes konden toen ook al niet.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Slavernij. Ieder mens verkeert in slavernij. De neger voorop.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef:
zo mar 26, 2023 5:34 pm
Hans v d Mortel sr schreef:
zo mar 26, 2023 2:14 pm
Waarom hebben zwarten de blanken niet tot slaaf gemaakt?
De zwarten richten uiteraard geen klap uit terwijl ze yéyé liedjes zingen. Ondertussen loeren ze ook wellustig naar de jonge blanke metselaars die in zwetend en uiteraard ontbloot bovenlijf met stenen en cement zeulen.
Zulke scenes konden toen ook al niet.
Hohoho! Ik herinner mij een TV serie op BBC First - misschien een jaar geleden of zo - waarin zwarten de dienst uit maakten over blanken. Het was naar ik mij herinner zeker geen speelfilm. Maar ik had er al gauw schoon genoeg van. Misschien omdat ik de eerste delen heb gemist, had ik niet zo snel in de gaten dat het een soort apenfilm was in de science fiction sfeer. Rampenfilms schijnen nu eenmaal goed aan te slaan en veel geld op te leveren. :*) Ik kijk er NOOIT naar. Ik kijk wel bijna elke avond op BBC First om zeven uur naar de onuitputtelijke ongelooflijk knap gefilmde serie met top acteurs 'Midsomer Murders'. In elke aflevering die twee uren duurt komen verschillende moorden voor op allerlei ondenkbare gruwelijke wijze. Hoe verzinnen ze het. Ik houd van die serie - omdat het getuigt van onnoemelijke creativiteit en vindingrijkheid. Ik kan mij niet herinneren ooit zoiets knap en boeiend eerder gezien. En met voldoende (Engelse) humor gelardeerd. Al eerder op FFI hierover geschreven.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Er is een aanval gedaan op de exclusiviteit van het Keti-Koti gedoe.
In de grond is het een tribale kwestie die aangekaart wordt.
Tussen 1853 en 1939 zijn ongeveer 75.000 contractarbeiders naar Suriname verscheept. De meeste mensen kwamen uit Brits-Indië en Nederlands-Indië. Zij gingen een contract aan voor vijf jaar. Daarna kregen zij een stukje grond en honderd gulden, of een reis naar het land van herkomst. Een ruime meerderheid bleef na het uitdienen van het contract in Suriname.
Kritiek over oproep om contractarbeiders mee te nemen in herdenkingsjaar slavernij: ‘Niet op één hoop gooien’

Een oproep om ook het lot van de contractarbeiders in Suriname te betrekken bij het slavernij-jaar, zet kwaad bloed binnen de Afro-Surinaamse gemeenschap. ‘Met alle respect, maar de contractarbeiders zijn met luxe stoomboten overgebracht naar Suriname.’

Het voorstel moet nog in de gemeenteraad aan de orde komen, maar de eerste insprekers hebben zich al aangemeld. “Slavernij en contractarbeid zijn twee totaal verschillende zaken,” zegt bijvoorbeeld radiomaker Iwan Leeuwin van de Amsterdamse zender Caribbean FM. “Die moeten we niet op één hoop gooien. De Afro-Surinaamse gemeenschap heeft na heel veel inspanning eindelijk de aandacht voor wat de voorouders is overkomen in de koloniale tijd. Dat momentum mag niet worden verstoord.”

Aanleiding voor het ongenoegen is een initiatiefvoorstel van de fractie van Denk om het lot van de contractarbeiders in Suriname mee te nemen in het herdenkingsjaar van de afschaffing van de slavernij. Arbeidskrachten uit China, Brits-Indië en Nederlands-Indië namen na 1873 de plaats in van de tot slaaf gemaakten op de plantages
Het voorstel van Denk is om het jubileumjaar aan te grijpen om ook deze verborgen geschiedenis voor het voetlicht te brengen. “Slavernij en contractarbeid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”

Opsteller van het voorstel is duoraadslid Eduard Mangal. “Contractarbeid is het gevolg geweest van de afschaffing van de slavernij,” verduidelijkt hij. “Er zijn grote verschillen tussen de twee, maar ook grote overeenkomsten. Contractarbeiders werden onder valse voorwendselen naar Suriname gebracht, geronseld en soms zelfs tegen hun zin ontvoerd. De ene slavernij werd ingeruild voor de andere. In het herdenkingsjaar moet ruimte worden gemaakt om ook aandacht te schenken aan het verhaal van de contractarbeiders.”

Vergelijkbare oproep

In het voorstel verwijst Mangal naar de Surinaamse president Chan Santokhi en de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh, die eerder een vergelijkbare oproep deden. Het valt op dat alle drie zelf nazaten zijn van contractarbeiders, en daarmee ook een etnische achterban bedienen. Volgens Mangal is er sprake van een broodnodige inhaalslag. “Er is heel veel onderzoek gedaan naar de trans-Atlantische slavernij. Over de geschiedenis van de bijna 75.000 contractarbeiders is veel minder bekend.”

Ook Iwan Leeuwin vindt dat er aandacht moet zijn voor de contractarbeiders, maar niet in het komende herdenkingsjaar. “Dat moet in het teken staan van de trans-Atlantische slavernij. Met alle respect, maar de contractarbeiders zijn met luxe stoomboten overgebracht naar Suriname. Onze voorouders zaten maanden geketend in een slavenschip. De contractarbeiders kregen geld en een stukje grond. De kinderen van de tot slaaf gemaakten werden automatisch eigendom van de plantagehouders. Dat gold niet voor de kinderen van de contractarbeiders.”

Nog veel te doen

Mangal weet dat het onderwerp gevoelig ligt binnen de Surinaamse gemeenschap. “Ik ken de geluiden. Om misverstanden te voorkomen: het leed van de tot slaaf gemaakten is met geen andere bevolkingsgroep te vergelijken en de aandacht voor de contractarbeiders mag zeker niet ten koste gaan van de aandacht voor hen. Ik heb mede aan de basis gestaan van het raadsvoorstel om het stadsbestuur excuses te laten aanbieden voor het Amsterdamse aandeel in slavenhandel en slavernij. Maar nu de excuses er zijn, moet er wat mij betreft ook ruimte komen binnen de gemeenschap om naar de andere verhalen te luisteren.”

Inmiddels heeft ook het Landelijk Platform Slavernijverleden gereageerd op het voorstel in de Amsterdamse politiek. Het stadsbestuur wordt verzocht slavernij en contractarbeid gescheiden te houden. “Herdenken van het slavernijverleden is meer dan het herdenken van de afschaffing ervan. Het gaat vooral om de doorwerking van dat verleden. Het gaat over de verborgen feiten en cijfers. Sommige lokale overheden, banken en kerken hebben kleur bekend over hun aandeel, andere nog niet. Er valt dus nog heel veel werk te verrichten in het herdenkingsjaar.”
https://www.parool.nl/amsterdam/kritiek ... ~b8f05401/
Wordt gevreesd dat het herstelbetalinggeld ook naar de Hindoestaanse stam zal vloeien?
Ofwel: Veel varkens maken de spoeling dun ?

Er was al een discussie begonnen over wie voldoende slavernijverleden heeft om compensatiegeld te krijgen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Komt het Slavernijmuseum in de Bijlmer, temidden van de nazaten van slaven?
Nee want daar is het dan niet goed bereikbaar (voor wie?) zeggen de belanghebbenden. Die wensen een groot duur luxe pand in het centrum op een super locatie. Geld zat immers als de subsidies loskomen?

Afbeelding
De opkomst was hoog tijdens de eerste participatiebijeenkomst over het nationaal slavernijmuseum in de OBA in Zuidoost.
Een locatie vinden voor het nationale slavernijmuseum blijkt nog niet zo makkelijk

Waar wordt straks het nieuwe nationale slavernijmuseum gebouwd? In Zuidoost werd er donderdagavond over gesproken, maar de kans dat het stadsdeel zelf in de prijzen valt, is niet erg groot. Alle pijlen wijzen richting de binnenstad.

Dat er in Amsterdam een nationaal slavernijmuseum komt, is inmiddels wel duidelijk. Wat er te zien zal zijn is nog onderwerp van debat. Maar de belangrijkste vraag die nog boven de markt hangt: waar komt het museum? Aan het IJ? In Zuidoost? Of toch op een heel andere plek in de stad?

In Zuidoost werd er donderdagavond over gesproken op de eerste van vier bijeenkomsten die de gemeente organiseert over het slavernijmuseum. Een verwoede poging draagvlak te creëren voor een besluit dat deze zomer moet vallen, en dat met krachtige hand richting een plekje in het centrum lijkt te gaan, de vrome voornemens om het toerisme over de hele stad te spreiden ten spijt.

Waarom niet de Gaasperplas, opperde Annet Zondervan, in het dagelijks leven directeur van het Centrum Beeldende Kunst in Zuidoost. Ja, waarom niet? Een ‘verborgen pareltje’ in het groen. “Wij wonen hier tussen het erfgoed van ons koloniale verleden,” zegt ze.

Maar ja: komen er ook mensen heen die niet toevallig in het stadsdeel wonen? De plek is in een eerder stadium al afgevallen vanwege de slechte bereikbaarheid.
Spoiler! :
Participatiebijeenkomsten

Een volle bak was het donderdag op de trappen van de Oba in Zuidoost, maar of er op deze speciale ‘participatiebijeenkomsten’ daadwerkelijk sprake is van participatie is nog maar zeer de vraag. Veel ligt al vast. Een middelgroot museum moet het worden van ongeveer 10.000 vierkante meter. Een nieuw gebouw, zonder de last van een besmet verleden. Een iconisch gebouw bovendien, met hoogwaardige architectuur, gelegen aan stromend water met ruimte voor een park.

Niet onbelangrijk ook: het nieuwe museum moet voor de bezoekers makkelijk te bereiken zijn en goed passen in de bestaande stad. Met andere woorden: er mag ook weer niet al te veel voor overhoop worden gehaald.

Architect Sergio Dias pleitte nog maar eens voor het Oosterdok, aan de Prins Hendrikkade, een plek die volgens hem recht doet aan de pijnlijke geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Jos Glansbeek zag ondertussen zijn kans schoon om in de slipstream van het museum een oude droom in vervulling te doen gaan: de herbouw van het in 1929 door brand verwoeste Paleis voor Volksvlijt op het Frederiksplein. Midden in de stad, voor de deur van De Nederlandsche Bank, waar zoveel geld is verdiend aan de slavernij.

Een fraai gezelschapsspel, ware het niet dat er al enige tijd een lijst met negen potentiële locaties klaar ligt. Daarvan, zo bleek, zijn er alweer twee afgevallen: op de Papaverweg en bij de Tolhuistuin heeft de woningbouw de plannen inmiddels ingehaald.

Wetten en praktische bezwaren

Tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren in de weg. Het Amstelpark? Ook daar zijn vergevorderde bouwplannen die niets te maken hebben met het museum, net als op het Zeeburgereiland en bij het Mandelapark in Zuidoost. Bij de Sixhaven in Noord moeten complete gebouwen worden verplaatst en aan de Zuidas is geen stromend water en geen ruimte voor een park.

Veelvuldig werd donderdag verwezen naar het National Museum of African American History and Culture in Washington, het grote voorbeeld voor het slavernijmuseum in Amsterdam. Het staat in het centrum van de Amerikaanse macht, tussen het Capitool en het Witte Huis. Zo rolde het balletje vanzelf richting de binnenstad, waar het Marineterrein op de lijst staat. Probleem: die grond is niet van de stad, maar van het rijk.

Blijft over: de kop van het Java-eiland. Een prachtige open plek, pal aan het water van het IJ, waarvandaan de slavenschepen koers zetten richting Afrika. Enige bezwaar: de buurt, waaronder het prestigieuze Hotel Jakarta, is beloofd dat de plek open zou blijven en het uitzicht op het water onbelemmerd. Maar wie donderdagavond zijn oor goed te luisteren legde wist: waar een wil is, is een weg.

Simion Blom, gemeenteraadslid voor GroenLinks en in 2017 een van de initiatiefnemers voor de komst van het museum, had nog wel een tip: “Hou rekening met geluid. Over wat er binnen gebeurt maak ik mij niet zoveel zorgen, maar ik ken mijn mensen. Die willen straks met een paar trommels buiten staan. Dan wil ik niet dat ze door allerlei regels tegen worden gehouden, omdat de buren er last van hebben.”
https://www.parool.nl/amsterdam/een-loc ... ~b4ab087e/
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Koloniaal verleden was meer dan alleen slavernij

Geschiedenis
Hindostanen willen geen excuus en roepen niet om herstelbetalingen. Ze willen eigen herdenkingen van de koloniale tijd. Competitie met Afro-Nederlanders is niet nodig, schrijft Ruben Gowricharn


Het afgelopen jaar buitelden Nederlandse overheden en bedrijven over elkaar om excuses te maken voor het koloniaal verleden in het Caraïbisch gebied. Maar het is niet duidelijk of het jaar 2023 – waarin honderdzeventig jaar Chinese immigratie, honderdzestig jaar afschaffing van de slavernij en honderdvijftig jaar Hindostaanse immigratie in Suriname wordt gevierd – in het teken staat van de koloniale geschiedenis of van de slavernij. Afro-Nederlanders hebben het vooral over de slavernij, terwijl Chinezen, Hindostanen en Javanen spreken over een breder koloniaal verleden. Het is een heuse controverse waarin Nederlandse instellingen een beslissende rol spelen.

Afro-Nederlanders lijken erop uit te zijn om het lijden van slaven zoveel mogelijk erger voor te stellen dan het stelsel van contractarbeid. Te beginnen met de duur van de slavernij die niet in 1863, maar in 1873 zou zijn afgeschaft. Daarmee wordt de duur van het slavenleed met tien jaar verlengd. Zelfs koning Willem-Alexander en premier Mark Rutte (VVD) verkondigen in hun toespraken het onjuiste verhaal dat de slavernij tot 1873 heeft geduurd.
Spoiler! :
Contractarbeiders

Voor alle duidelijkheid: slavernij en contractarbeid zijn beide onderdeel van de koloniale geschiedenis, maar vormen twee verschillende arbeidsstelsels. Anders dan de contractarbeider was de slaaf een goed dat gekocht en verkocht kon worden en levenslang het bezit was van de planter. Slaven konden niet, zoals al dan niet onder (kortdurend) contract zijnde arbeiders, worden afgestoten en aangetrokken wanneer de plantage daar behoefte aan had. Slaven konden wel worden vrijverklaard. Rond 1863, het jaar van de afschaffing, was ongeveer een derde van de slaven door hun meesters al vrijverklaard. De verlenging van de duur van de slavernij zet dus weinig zoden aan de dijk.

De behoefte van Afro-Nederlanders om de verschillen met Hindostanen te benadrukken door het slavenleed te maximaliseren komt ook tot uiting in de stelling van de Amsterdamse radiomaker Iwan Leeuwin recent in Het Parool die stelde dat „de contractarbeiders [...] met luxe stoomboten [zijn] overgebracht naar Suriname”. Je zou bijna denken dat deze arbeiders samen met de Britse elite op cruise waren.

In Afro-Surinaamse en -Nederlandse kringen circuleert het hardnekkige verhaal dat Hindostanen grond en geld hebben gekregen bij hun vestiging in Suriname, terwijl de vrijverklaarde slaven aan hun lot zouden zijn overgelaten. Maar reeds in 1842 bood het koloniale gouvernement vrijverklaarde slaven een stuk grond aan rondom Paramaribo waarop zij groenten konden verbouwen en pluim- en hoornvee konden houden. Als zij dat naar tevredenheid van het bestuur hadden gedaan, ontvingen zij een premie van vijfhonderd gulden. Dat is wat anders dan de honderd gulden die de Brits-Indische arbeiders meer dan een halve eeuw later (vanaf 1895) ontvingen bij de vestiging als boer.

Afro-Nederlanders worden ondersteund in hun streven om het slavenleed te maximaliseren. Een belangrijk deel van de Nederlandse academische geschiedschrijvers, de media (vooral de televisie), ambtenarij, politiek en museale instellingen is meegegaan in de reductie van kolonialisme tot slavernij. De maximalisering van het slavenleed heeft enkele honderden miljoenen opgeleverd, vooral bedoeld om de slavernij te herdenken, de afschaffing te vieren en de maatschappelijke doorwerking te adresseren.

Hoe die doorwerking er precies uitziet is moeilijk vast te stellen. Gelet op de sterke belangstelling voor Afro-Nederlanders vanuit wetenschap, media, politiek en kunsten is de beweerde achterstelling zelfs ongeloofwaardig. De innige omarming van Afro-Nederlanders is ook af te lezen aan hun betrokkenheid bij de talloze commissies die de regels ontwerpen voor subsidies om viering, herdenking en ‘herstel’ mogelijk te maken.

Excuuscultuur

In dit verband is de Nederlandse hang naar het maken van excuses opmerkelijk, niet alleen vanwege de snelheid waarmee het maken van excuses bestuurscultuur is geworden, ook niet vanwege de schaal waarop de excuuscultuur zich heeft gemanifesteerd, maar vooral door de beperking van het koloniaal verleden tot slavernij en de royale financiële middelen die daarbij zijn uitgetrokken. Je kan je afvragen: waarom geen eis tot excuus en financiële compensatie gericht aan de Afrikanen die mensen gevangen namen en als slaven verkochten?
Lees ook: Excuses voor slavernij dreigen op een mislukking uit te lopen

Als reactie benadrukken sommige Hindostanen de overeenkomsten en propageren dat contractarbeid een nieuwe vorm van slavernij is. Dat is een onhoudbaar standpunt omdat de twee stelsels zowel juridisch als economisch niet vergelijkbaar zijn. Maar de kritiek van Afro-Nederlanders dat Hindostanen willen meeliften op hun succes is de zoveelste misser in deze discussie. Hindostanen willen geen excuus, roepen niet om herstelbetalingen, maar willen evenals de Afro-Nederlanders hun eigen herdenkingen. Het is geen competitie, al valt op dat zowel de publieke aandacht als de financiële middelen eenzijdig gealloceerd worden ten behoeve van de Afro-Nederlanders. Wat hier steekt is dat andere groepen in de koloniale geschiedenis niet worden gezien, het negeren van hun aanwezigheid in Nederland en de miskenning van hun behoefte om de eigen geschiedenis en identiteit vorm te geven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/01/ko ... j-a4163456
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Het Keti-Koti evenement wordt steeds groter. Het park is nu te klein voor alle feestvierders en herdenkers. Het wordt een plein-feest.
Viering Keti Koti vanwege verwachte drukte verplaatst naar Museumplein

De viering op zaterdag 1 juli van Keti Koti, het einde van de slavernij, wordt verplaatst van het Oosterpark naar het Museumplein. Volgens de organisatoren is het Oosterpark te klein, omdat in dit jubileumjaar een extra grote opkomst wordt verwacht.

Het is onverantwoord om dit jaar het Keti Koti Festival in het relatief bescheiden Oosterpark te houden, zegt Urwin Vyent, directeur van het Ninsee, dat de herdenking organiseert. “We willen voorkomen dat we straks mensen moeten oproepen om weg te blijven uit het Oosterpark.” Met de gemeente is donderdagmiddag urenlang overlegd over een alternatief voor het feest. Dat is het Museumplein geworden, waar in 2015 ook al eens het Keti Koti Festival werd gehouden.

Reden voor de bezorgdheid is de verwachte grote opkomst. Dit jaar is het 150 jaar geleden dat de slavernij feitelijk werd afgeschaft (na de formele afschaffing in 1863 moesten de tot slaaf gemaakten nog tien jaar doorwerken voor hun oude slavenhouders). Bovendien valt 1 juli op een zaterdag en komt koning Willem-Alexander naar Amsterdam. Gehoopt en verwacht wordt dat hij deze editie zal aangrijpen om excuses aan te bieden voor het slavernijverleden.

De traditionele herdenking in het Oosterpark, bij het Nationale Slavernijmonument van Erwin de Vries, gaat wel gewoon door zoals gepland. Die begint om 14.00 uur. Een uur later barst dan het feest op het Museumplein los met optredens van Berget Lewis, Akwasi, Trijntje Oosterhuis, Jeangu Macrooy en het Soul Gospel Choir. Vanaf het Museumplein is op grote schermen ook de herdenking in het Oosterpark te zien.
https://www.parool.nl/amsterdam/viering ... ~b888a461/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Bewindslieden weer op ’sorry-tournee’ om slavernijexcuses: kabinet loopt op eieren

Opnieuw stapt een delegatie bewindslieden in het vliegtuig vanwege de slavernijexcuses van de regering. Op Keti Koti, de dag waarop de afschaffing van de slavernij wordt gevierd en herdacht, reizen kabinetsleden onder meer naar Suriname en de Nederlandse overzeese gebieden in de Cariben. Rond de precieze invulling van de ’sorry-reizen’ loopt het kabinet op eieren, na een eerder fiasco in december.

Terwijl de koning en premier Rutte op 1 juli van zich laten horen bij de slavernijherdenking in Amsterdam, reizen meerdere kabinetsleden de wereld rond om die dag stil te staan bij Keti Koti en de slavernijexcuses van de regering. Bewindspersonen ’zullen breed vertegenwoordigd zijn in het hele koninkrijk’, laat een woordvoerder van minister Dijkgraaf (Emancipatie) weten aan De Telegraaf.

Het kabinet gaat volgende week in conclaaf met herdenkingscomités, nazaten van slaven en andere belangengroepen, onder meer over het precieze programma van de ’sorry-reizen’. Dat gebeurt op 15 juni in het Zuid-Hollandse provinciehuis, in het bijzijn van ministers Dijkgraaf, Bruins Slot (Binnenlandse Zaken), Weerwind (Rechtsbescherming) en staatssecretaris Van Huffelen (Koninkrijksrelaties).

Daarbij gaat het kabinet uiterst omzichtig te werk. Afgelopen december ontstond politieke en ambtelijke chaos in aanloop naar de excuses van het kabinet voor het Nederlandse slavernijverleden. Belangengroepen waren woedend dat zij vooraf niet betrokken waren bij de excuses. Ook nu wordt achter de schermen al wekenlang gesteggeld over de invulling van de Keti Koti-herdenking.

’Evenwichtige spreiding’
„Op dit moment zijn we in overleg met verschillende herdenkingscomités en andere organisaties of de aanwezigheid van het kabinet op prijs wordt gesteld”, zegt de woordvoerder van D66-minister Dijkgraaf. „We kijken hierbij naar een evenwichtige spreiding over het Caribisch deel van het koninkrijk en Nederland.”

Op 1 juli is het 150 jaar geleden dat de slavernij in Suriname en het Caribisch deel van het koninkrijk werd afgeschaft. Haagse ingewijden bevestigen dat het kabinet hierbij uitgebreid stil wil staan. Zo heeft premier Rutte er binnen de ministerraad op aangedrongen dat alle bewindspersonen meedoen aan activiteiten rond het herdenkingsjaar, dat 1 juli begint.

Te beginnen dus met een forse aanwezigheid bij de herdenkingsbijeenkomsten op Keti Koti. Minister Hoekstra (Buitenlandse Zaken) reist af naar Suriname. „Ik vind het belangrijk om op 1 juli persoonlijk aanwezig te zijn in Suriname bij deze herdenking en daar ook in gesprek te gaan”, aldus Hoekstra. Wie naar de Caribische eilanden afreizen, is nog onbekend.

Onder vuur
Dat zal minister Weerwind in ieder geval niet doen, zeggen Haagse bronnen. Hij lag afgelopen december onder vuur omdat hij namens het kabinet naar Suriname afreisde om excuses te maken. „Een wit persoon moet excuses maken”, vond Johan Roozer van het Surinaamse Nationaal Comité Herdenking Slavernij destijds. „Weerwind is zélf nazaat, zijn voorouders waren waarschijnlijk slaven”, aldus Roozer.

Volgens een woordvoerder van minister Bruins Slot zijn sinds 19 december ’vele gesprekken met nazaten en andere betrokkenen gevoerd over de excuses’. „Uit al die gesprekken wordt duidelijk dat de excuses veel hebben losgemaakt in de verschillende gemeenschappen. We beseffen ook dat we een deel van de nazaten en andere betrokkenen nog niet hebben gesproken. Dat zullen we de komende tijd verder gaan doen.”

Eerder trok het kabinet 200 miljoen euro uit voor een bewustwordingsfonds. Ook zijn er miljoenen euro’s extra gereserveerd voor activiteiten in het herdenkingsjaar. Zo krijgt de organisatie van de herdenking op 1 juli in het Amsterdamse Oosterpark extra geld om ’op te schalen tot een grootse en koninkrijksbrede opening’. Daarbij houdt koning Willem-Alexander een toespraak.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Robbert Dijkgraaf loopt voor Jan lul met dat tafelkleedje dat men bij hem opgeknoopt heeft. En als het aan D66 ligt dat komt dat geld er.
Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bezoekt de plantages Onverwagt en Vierkinderen op zaterdag 10 juni 2023, Para, Suriname.

Afbeelding

Na de ‘sorry’ voor slavernij wil Suriname meer weten over het geld: ‘Geen woorden maar daden, minister’
Na de excuses van Nederland voor het slavernijverleden rest de vraag: hoe nu verder? Minister Robbert Dijkgraaf reisde naar Suriname, waar vragen over geld opborrelen. ,,We gaan kijken wat we kunnen doen.”

Regen druppelt op de schouders van minister Robbert Dijkgraaf als hij over een pad van de voormalige tabaksplantage Onverwagt wandelt. Voor het eerst ziet hij de ‘indrukwekkende’ plek waar vanaf het jaar 1737 honderden slaven belandden. ,,Dat onrecht, je voelt hier de historie van deze plek.”

Van de plantage is tegelijk niet veel meer over. Enkele nazaten van de slaven wonen er nu, in houten en stenen huisjes. De akkers zijn verdwenen. Het oerwoud is terug gegroeid, het verleden overwoekerd geraakt.

Minister Dijkgraaf (Onderwijs, D66) is als zogeheten ‘coördinator van het Herdenkingsjaar’ afgereisd naar Suriname. Zijn taak is antwoord vinden op de vraag: hoe gaan ‘we’ na de excuses ‘bewustwording’ over het slavernijverleden levend houden?

Denk aan musea, archieven, de rehabilitatie van verzetsstrijders, lesprogramma’s op scholen. ,,Ikzelf kreeg op school nog net te horen dat er Afrikaanse afstammelingen in Suriname woonden", zegt Dijkgraaf. ,,Maar hoe ze daar zijn gekomen, kwam niet aan bod.”

De reis komt in aanloop naar 1 juli, wanneer wordt herdacht dat 150 jaar geleden een einde kwam aan de slavernij. Ingewijden menen dat koning Willem-Alexander die dag eveneens excuses zal maken.

Dijkgraaf is stellig over hoe het nu verder moet. ,,De kous is niet af met excuses. De pijn van het verleden moet een prominente en permanente plek krijgen in Nederland en hier.”

Volgens de D66-minister ‘werkt de slavernij door in het heden’. ,,Kijk naar discriminerende elementen van de Toeslagenaffaire, wat er bij de Belastingdienst is gebeurd. Problemen bij het krijgen van stages. Discriminatie is ouder dan slavernij, maar het heeft effect gehad. We moeten in de spiegel durven blijven kijken.”

Toch leggen tegenstanders zo’n voortdurende boetedoening uit als overdreven. Dijkgraaf wil er niet van horen. ,,Die excuses waren voor sommige mensen een hobbel.” Maar bijvoorbeeld de afschaffing van de slavernij tot nationale feestdag verklaren, vindt hij ‘een goede manier’ om te herdenken. ,,Daar heeft toch niemand van te lijden? Herdenken kan ook helend zijn. Dit is gebeurd, we moeten het verleden durven aan te kijken.”

De kous is niet af met excuses. De pijn van het verleden moet een prominente en permanente plek krijgen in Nederland en hier

Maar is dat wat ‘dé Surinamer’ vraagt? Op een typische Surinaamse basisschool die Dijkgraaf bezoekt, krijg je een andere indruk. Juf Marilin Powel leert haar leerlingen in groep 5 van het slavernijverleden. ,,Het zijn natuurlijk voor hen ook geweldig spannende verhalen. Ze spelen het zelfs na: slaaf en baas. Het blijven kinderen. Zo zijn ze er wel mee bezig.”

Maar op de vraag hoe zijzélf de excuses van Nederland in december heeft ervaren, kijkt ze verbaasd. ,,Wat? Welke excuses? Oh, dat? Nee, dat heb ik niet gezien.”

In een klaslokaal verderop hangen niettemin afbeeldingen van het Keti Koti-monument in Paramaribo, plaatjes van de historische huizen van plantagehouders. Op het bord is in krijt het verhaal van een verzetsstrijder opgetekend. Braaf schrijven de leerlingen het over. Leerling Don (10), gekleed in blauw schooluniform, zegt achteloos: ,,Het is een mooi verhaal.”

Juf Mando stoort dat niet. ,,Wij moeten ook weer niet blijven hangen in het verleden, maar zelf een sterk land opbouwen. Er is hier geen industrie meer, bijvoorbeeld.” Wel zou ze graag een museum zien opgericht. ,,Met een nagebouwde slavenhut. Op de eilanden hebben ze dat ook. Dan zie je écht hoe je voorouders leefden.”

Pot met geld
In politieke kringen is voor dat soort plannen al een lobby gaande. Daar weet men: het Nederlandse kabinet heeft een pot met geld onder de arm. Herstelbetalingen weigert het kabinet, maar alles opgeteld is een slordige 212 miljoen beschikbaar voor herdenken en het vergroten van het ‘collectieve bewustzijn’ van het slavernijverleden.

De Surinaamse ex-minister Silvano Tjon-Ahin begeleidt dat proces in zijn land. Achter gesloten deuren schuift Dijkgraaf bij hem en drie huidige ministers aan. Achteraf verklapt Dijkgraaf dat het er vooral over geld ging. ,,En dan vooral dat het bij iedereen terecht moet komen.”

Suriname is immers een sterk verdeeld land. Er zijn creolen, marrons, inheemsen, Hindoestanen, Chinezen, Javanen. En de Surinamers in Nederland worden met argusogen gevolgd: wie vertegenwoordigen zij eigenlijk? Hun families hier? Of zichzelf dáár?

Dijkgraaf blijft op de vlakte: ,,Ik vind dit geen verdeeld land, ik zie een gezamenlijk verleden, met verschillende verhalen die allemaal verteld moeten worden.” En concreter: ,,Hoe het geld verdeeld gaat worden is voor ons ook nog een vraag, dat werken we nu allemaal uit, maar dat willen we in alle overleg doen.”

Het bezoek van Dijkgraaf gaat aan de meeste gewone Surinamers voorbij. Zoals dat eigenlijk ook al was in de rommelige aanloop naar de gemaakte excuses in december. Op straten en pleinen in Paramaribo gaat het nu vooral over de hoge benzineprijzen, niet over wat er op de excuses moet volgen.

Logisch, vindt Tjon-Ahin. ,,Mensen zijn afgeleid door de economische problemen. We kijken tegen een crisis aan, de inflatie is hoog.” In februari werd daarom nog het Surinaamse parlement bestormd. ,,Er zijn andere zorgen, wat niet wil zeggen dat het niet belangrijk is.”

Dat wordt Dijkgraaf ingepeperd op plantage Vier Kinderen. Hij wordt feestelijk begroet met zang en dans, maar later ook dwingend toegesproken. ,,Het ontbreekt aan middelen om de plantages gedenkplekken te maken,” zegt Patrick Kensenhuis namens de plantages.

Dijkgraaf knikt: ,,We gaan kijken wat we kunnen doen.” Kensenhuis blijft vriendelijk, maar zegt beslist: ,,Geen woorden, maar daden, minister.” Dijkgraaf: ,,Ik voel het belang, absoluut.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Herstelbetalingen weigert het kabinet, maar alles opgeteld is een slordige 212 miljoen beschikbaar voor herdenken en het vergroten van het ‘collectieve bewustzijn’ van het slavernijverleden.
Voordat ze zelfstandig werden hingen ze zwaar aan de subsidietiet.
We dachten met een bedrag ineens bij de onafhankelijkheid van het gezeur af te zijn. Maar helaas, Suriname laat ons liet los.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Anton de Kom omstreeks 1924.

Afbeelding

Hij was een communist die streed tegen uitbuiting en kolonialisme.
Dus zeer zeker iemand die tegenwoodig een standbeeld verdient. Zoals deze (is er nooit gekomen):

Afbeelding

Wat er wel gekomen is in Amsterdam:

Afbeelding

Hij wordt afgebeeld als halfnaakte plantageslaaf.
Het is 24 april 2006 en in Amsterdam-Zuidoost wordt een standbeeld onthuld voor vrijheidsstrijder en schrijver Anton de Kom. Uit alle delen van Nederland zijn mensen naar het Anton de Komplein gekomen om erbij te zijn. In een tent zitten familieleden, hoogwaardigheidsbekleders en andere genodigden.
Kort nadat de ceremonie is begonnen, verschijnt een groep in het zwart geklede mensen op het plein. Ze dragen een foto van De Kom, slaan op trommels en roepen: ‘Wij willen een beeld dat aangekleed is’. En: ‘Hier staat een slaaf, maar De Kom was een heer die altijd een pak droeg’.

Hoe luider de leuzen, hoe bozer een groeiend deel van de menigte wordt. Zij vinden dat de demonstranten een punt hebben. Want hoe is het mogelijk dat een immer onberispelijk geklede zwarte intellectueel halfnaakt wordt neergezet in een nationaal standbeeld? Van witte verzetshelden worden toch nooit ontblote standbeelden gemaakt?
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... m~v546182/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

‘Koning moet diep door de knieën’: experts hekelen ruis rond slavernijexcuses

Koning Willem-Alexander ‘loopt op eieren’ met zijn toespraak bij de herdenking van het slavernijverleden op 1 juli, stellen ingewijden. Nazaten eisen excuses, donderdag werd duidelijk dat zijn voorouders omgerekend een half miljard verdienden met de VOC en dan is er ook nog ruis tussen de koning en premier Rutte. Experts spreken over een verfbom die ontploft in het gezicht van de koning. ,,Op het paleis wordt nu hard nagedacht.’’

De druk op de vorst om tijdens de Nationale Herdenking Slavernijverleden excuses aan te bieden, neemt toe nu uit de publicatie Staat en Slavernij blijkt dat de Oranjes tussen 1665 en 1770 ruim 3 miljoen gulden verkregen uit opbrengsten van de VOC. Volgens de onderzoekers is dat bedrag tegenwoordig 545 miljoen euro.

,,Dit is een verfbom die in z’n gezicht ontploft”, stelt een goed ingevoerde bron. ,,Want het roept de vraag op: van wie is dat half miljard nu? Het is toch bloedgeld. Hij moet bij de herdenking diep door de knieën en daar wordt op het paleis nu hard over nagedacht.’’

Willem-Alexander spreekt op 1 juli tijdens de bijeenkomst in Amsterdam en ingewijden kunnen zich niet voorstellen dat de koning bij die gelegenheid geen excuses maakt voor het slavernijverleden. Nazaten van tot slaaf gemaakten vragen de koning daar expliciet naar. Vertegenwoordigers van hun belangenorganisaties stellen dat ze tijdens paleisbijeenkomsten met het koningspaar over slavernij ‘het gevoel kregen dat de koning zich voorbereidt op excuses’.

Maar in welke hoedanigheid doet hij dat dan? Als staatshoofd? Als lid van de regering? Als hoofd van het huis Oranje-Nassau? In 2026 verschijnt een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar het koloniale verleden van Willem-Alexanders voorouders, in opdracht van de koning.

Op 19 december vorig jaar bood premier Rutte namens de regering excuses aan voor het slavernijverleden, die de koning een week later in zijn kersttoespraak aanhaalde. Twee maanden later, op Sint Maarten, vertelde Willem-Alexander dat het een bewuste keuze was om het zo te doen. En legde hij uit dat hij nu eenmaal deel uitmaakt van de regering, dus dat de excuses ook namens hem werden uitgesproken.

Dat herhaalde de koning in april, in zijn podcast met Edwin Evers. Excuses van de koning waren volgens hemzelf op dat moment ‘niet aan de orde’.

‘Koning loopt op eieren’
In de hoogste ambtelijke kringen is men zich bewust dat de koning hier op eieren loopt. Hij zal zich moeten verhouden tot de tekst van premier Rutte, zo valt te beluisteren. Men realiseert zich ook dat de nieuwskoppen niet kunnen zijn: ‘Koning biedt geen excuses aan voor slavernij’.

Paul Bovend’eert, hoogleraar staatsrecht: ,,De koning had er beter niets over kunnen zeggen, want er is nu onduidelijkheid ontstaan. Dat de regering ook namens hem heeft gesproken, moet hij niet zeggen. Dat is altijd zo, dat hoeft hij niet te benadrukken. Men wil dat hij excuses als staatshoofd maakt en niet als deel van de regering. Rutte maakt hierover de beslissing, dat is geen eigen handelen van de koning. De koning had zich beter afzijdig kunnen houden en zich niet verstaan met allerlei belangengroeperingen.’’

,,Dat er onduidelijkheid is, slaat terug op Rutte: die moet de koning uit de wind houden. Dat doet hij niet. Het kleeft aan Rutte dat er nu ruis rond de koning is omtrent de slavernijexcuses. Rutte had ervoor moeten zorgen dat duidelijk is wat er op 1 juli gebeurt.’’

Joop van den Berg, voormalig adviseur van koningin Beatrix en emeritus hoogleraar parlementaire geschiedenis, stelt: ,,De koning heeft half december gedacht: die excuses zijn namens de regering, dus laat ik maar onderzoek naar mijn familie doen. Maar dit soort onderwerpen heeft altijd een eigen dynamiek. Zo ontstaat er druk omdat 1 juli Keti Koti eraan komt, waar de koning spreekt. ‘Nou koning, nu u!’ Door een slordige wisselwerking tussen de minister-president en de koning is niet meer duidelijk wat men van elkaar verwacht en wanneer. Ze moeten nu wel hun hoofd koel houden. Willem-Alexander moet excuus aanbieden namens de staat, ongeacht wat er aan familie-onderzoek plaatsvindt. Dat komt later wel weer. De koning heeft dat onderzoek naar zijn familie te veel gezien als: dit is mijn aandeel.”

,,De verwachtingen zijn hooggespannen. Er is ook niet veel gedaan om die verwachtingen tegen te spreken. Dat ligt voor een deel aan Rutte. Je doet er verstandig aan daar soepel op te reageren. Niet te strak vasthouden aan een ooit bedachte doctrine, maar eerder meebewegen dan tegen. Tegenbewegen dient de positie van de koning niet.’’
  • Rutte: De zin ‘de Oranjes hebben zo veel verdiend aan de slavenhandel’ is niet terecht
    Premier Rutte vindt het niet terecht om een bedrag te plakken op de winst uit de slavernij van de Oranjes. ,,Vóór 1848 waren de staat en de Oranjes zo vervlecht, zo nauw verbonden”, vertelde Rutte op zijn wekelijkse persconferentie. ,,Het is niet zo dat ze zich tot die tijd persoonlijk hebben lopen verrijken. Maar wat er daarna is gebeurd mag ook niet als onbekend worden geacht. Ook de Oranjes hebben een rol gehad in de geschiedenis van de slavernij, dat is gewoon zo. Maar ik vind de zin ‘de Oranjes hebben zo veel verdiend aan de slavenhandel’ niet terecht.’’

    De premier noemde het ‘belangrijk’ dat de koning op 1 juli bij Keti Koti is. ,,Maar dat staat los van deze onderzoeken.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Misschien een tip voor de heer Delano Hankers Kofi Ogun om zo nog meer zijn eigen culturele gevoel te omarmen, lijkt het me slim als hij verhuisd naar centraal Afrika.
Nazaten van slaafgemaakten veranderen hun naam: 'Zo dichter bij mijn culturele identiteit'

Het kabinet wil dat afstammelingen van slaafgemaakten vanaf 1 januari 2024 hun naam kunnen veranderen in een naam die meer aansluit bij hun Afrikaanse afkomst. Steeds meer nazaten vinden de naam die ze nu dragen belastend, omdat die verwijst naar de slavernij.

De Rotterdamse stichting Ojise lanceert vandaag een website (www.miroko.org) met informatie over naamsverandering voor nazaten van slaafgemaakten. Ook wordt ingegaan op de gevolgen voor familierelaties en hoe je je werk en omgeving kunt meenemen in je keuze.

Na de afschaffing van de slavernij moesten de vrijgemaakte slaven worden opgenomen in het bevolkingsregister. Daar was een naam voor nodig en die bedacht de plantagehouder of een ambtenaar vaak ter plekke. Zo ontstonden namen als Vriesde (De Vries), Kenswil (omdraaiing van Wilkens), Bloemendaal of Braafheid, vaak een verbastering van de Europese naam van de slavenhouder, een geografische naam of een fantasiewoord.

Identiteit
De Rotterdammer Delano Hankers veranderde drie jaar geleden zijn naam in Kofi Ogun. Die naamsverandering is voor hem belangrijk in zijn zoektocht naar zijn ware identiteit. "Mijn leven was niet optimaal, er ontbrak iets. Een soort erkenning, ruimte om je eigen culturele gevoel te kunnen omarmen."

Kofi Ogun kwam naar Nederland toen hij 5 was. Hij voelt zich verwant met de Afro-Surinaamse tradities waarin zijn familie is opgegroeid. "Mijn ouders en grootouders zijn allemaal groot geworden in Surinaamse wijken met veel Afro-Surinamers, zoals Boerbuiten. Daar beleefden ze hun cultuur en zo werden Afrikaanse tradities in stand gehouden. Die heb ik ook in mijn jeugd meegekregen. Denk aan het vereren van voorouders, het handelen vanuit Ubuntu (een levensfilosofie) en de betekenis van kleding en sieraden."

Zijn nieuwe naam heeft hij nog niet juridisch vastgelegd. Grootste obstakel in de huidige regelgeving is een verplicht gesprek met een psycholoog, die moet vaststellen of hij lijdt onder zijn koloniale naam. "Dat voelt opnieuw alsof iemand anders over mij beschikt, mij iets moet 'gunnen'." Zodra die eis vervalt, gaat hij de aanvraag doen.

In het nieuwe wetsvoorstel is naamsverandering gratis en vervalt de eis van een psychologische toets voor nakomelingen van slaafgemaakten. Minister Weerwind voor rechtsbescherming zoekt naar een andere manier om vast te stellen of de aanvrager in aanmerking komt voor de regeling.

De aanvrager zou zijn afkomst moeten aantonen via een van de bestaande slavenregisters, die inmiddels worden gedigitaliseerd. Maar uit onderzoek van het Verwey-Jonker instituut blijkt dat die niet compleet zijn.

Mensen kunnen afstammen van slaafgemaakten van andere koloniale mogendheden. Het instituut stelt dan ook vast dat met de huidige beschikbare informatie niet van iedereen de afkomst kan worden vastgesteld en pleit voor een ruimhartige regeling. Minister Weerwind is met de belanghebbenden in gesprek over een oplossing.

Kofi ziet uit naar het moment dat hij zonder al die barrières ook de naam in zijn paspoort kan wijzigen. Niet iedereen in zijn omgeving is blij met die naamsverandering. "Toen ik de naam begon te gebruiken, reageerden familie en vrienden verschillend. De een juichte het toe en de ander vond het maar een raar idee. Maar inmiddels zijn ze erover gaan nadenken en is er meer begrip."

"Voor mijn moeder", zegt Kofi, "heeft de naamsverandering natuurlijk een grotere impact. Zij had de naam Delano bewust gekozen, naar president Franklin Delano Roosevelt. Ze was onder de indruk van zijn vrouw Eleanor, die zich inzette voor gelijke rechten van zwarte mensen.

Delano betekent veel dingen, waaronder 'in het bos'. Ik wil juist een weg uit het denkbeeldige bos. Dat idee hield ik vast toen ik mijn nieuwe naam aannam. In de Afrikaanse traditie is Ogún degene die een weg uit het bos zoekt en aanwijst." Ogún is ook de naam van een rivier in West-Afrika die zich een weg door het oerwoud baant. Daarin ziet Kofi een parallel met zijn zoektocht. Kofi betekent vrijdag, de dag dat hij geboren is.

Zijn vier broers en zussen houden de familienaam Hankers. Een van hen heeft de oorsprong van die naam onderzocht, en heeft geen directe relatie met een plantage gevonden. Het betekent dat hij als enige de nieuwe familienaam Ogun draagt. "Maar het verandert niets aan mijn familiegevoel. Zij moesten wel wennen aan mijn naam. Ik denk dat we verschillende tempo's van bewustwording hebben. Die tijd moeten zij gewoon nemen."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Slavernij door Turken van de Nederlandse taal

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Er had allang een wet moeten bestaan die mensen van Turkse afkomst, uitgerust met van die belachelijk onuitspreekbare namen, verplicht om een normale westers klinkende naam aan te nemen. Op straffe van het verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Dat mag toch geen probleem vormen voor mensen die beweren dat zij niet parasiteren op onze kenniseconomie en beschaving en dolgraag willen integreren?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

De herstelbetalingen moeten eerlijk verdeeld worden over de nazaten.
Dat kan de regering niet doen want dat zou neokolonialisme zijn.
En dus mogen de (erkende?) nazaten onderling proberen de buit te verdelen.
Per slot van rekening geeft 200 miljoen voor de vage zaken: ‘bewustwording’ en 'herdenken van het verleden' heel veel nazaten voor jaren een baantje en dus een goede broodwinning.

Na de slavernij-excuses ligt verdeling van ruim 200 miljoen gevoelig


Als vervolg op de slavernij-excuses trok het kabinet ruim 200 miljoen euro uit voor ‘bewustwording’ en herdenken van het verleden. De verdeling van dat geld ligt gevoelig. Nazaten beslissen mee waar het geld naartoe gaat. Komt iedereen wel aan bod?

Premier Mark Rutte zette in december met de excuses voor het slavernijverleden van ons land geen ‘punt’, maar een ‘komma’. En dus trok het kabinet de knip: ruim 200 miljoen euro voor onder meer onderwijs, musea, herdenkingsplaatsen en archieven moet ‘permanente bewustwording’ van het verleden creëren.

Maar over hóé je dat geld verdeelt over Suriname, de Caribische eilanden en de gemeenschappen hier, bleef het best stil. Tot nu. In een brief schrijft minister Hanke Bruins Slot (Binnenlandse Zaken, CDA) dat er al ter inventarisatie met ‘nazaten’ van tot slaaf gemaakten ‘en andere betrokkenen’ is gesproken, vooral om hun wensen en grieven te bespreken. De bedoeling is uiteindelijk dat het geld ‘laagdrempelig en breed toegankelijk’ wordt.

Maar met wie de overheid precies in gesprek is, blijft vaag voor de buitenwereld. Net als hoe en waar het geld terechtkomt.

Wie waren bijvoorbeeld de ‘vertegenwoordigers’ van nazaten van tot slaaf gemaakten die op het Catshuis kwamen praten? Het kabinet maakte de gastenlijst niet openbaar, onder het mom dat niet iedereen van de aanwezigen dat zou willen. Er komen nog ‘grote bijeenkomsten’ in het land, maar er is natuurlijk niet één commissie van nazaten waar het kabinet zich kan melden.

Aanbellen

Neem Suriname. Wie ‘aanbelt’ bij de ambassade, krijgt gehoor. En het kabinet heeft een speciale gezant aangesteld die naar het land reist, om plannen te inventariseren. Maar de crux is ook: Suriname is een verdeeld land van creolen, Hindoestanen, Javanen, marrons, et cetera. Alleen al de inheemse bevolking leeft in 52 dorpen, met elk een dorpshoofd. En de inheemsen zijn weer de kleinste etnische groep. Ofwel: praat je straks wel met iedereen? De commissies van de Surinaamse gemeenschap in Nederland zijn in Paramaribo amper bekend onder de inwoners. Het risico: wie voelt zich straks niet gehoord en buitengesloten?

Het kabinet lijkt dat risico te zien, want aandacht voor de één mag niet leiden ‘tot verdringing op de beleving’, schrijft Bruins Slot. Ook moet het geld eerlijk worden verdeeld over Suriname en het Caribische deel van Nederland. Een ‘geografische balans’, noemt Bruins Slot dat.

Van alle miljoenen is 100 miljoen euro beschikbaar als subsidie voor ‘maatschappelijke initiatieven’. Die moeten van ‘onderaf komen’, dus ideeën van ‘nazaten zelf’, bijvoorbeeld theater of zogeheten oral history.

Maar wie beslist over wie wat krijgt, is nog ongewis. Ook dat moet besproken worden met de indieners van de plannen zelf. En dus kan het zo zijn dat zij straks zitting nemen in het comité dat het geld verdeelt. Wie niet aan tafel zit, heeft straks reden te klagen. De komende tijd moeten tal van bijeenkomsten worden georganiseerd om ideeën te verzamelen. In het najaar moet dan meer duidelijk worden over het vervolg.

Dat is een lang traject, erkent de minister, maar cru gesteld: je wilt ook niet dat Haagse deskundigen straks beslissen welk monument meer krijgt, of welke plantage gerestaureerd wordt. Dan is het weer Nederland dat beslist.
https://www.ad.nl/politiek/na-de-slaver ... ~adeb108b/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Miljoenen voor opknapbeurt omgeving Nationaal Monument Slavernijverleden

Het Nationaal Monument Slavernijverleden in het Oosterpark moet een plek worden met nationale allure. Een opknapbeurt van bijna 3 miljoen moet het de uitstraling geven die het verdient.

In aanloop van Keti Koti zaterdag, viering en herdenking van de afschaffing van de slavernij door Nederland op 1 juli 1873, heeft stadsdeel Oost bekendgemaakt dat de omgeving rond het nationale monument voor het slavernijverleden in het Oosterpark grondig onder handen zal worden genomen. Nu liggen er bij regen grote plassen en is het monument omringd met asfalt.

Stadsdeelbestuurder van Oost Jan-Bert Vroege: “Het monument staat hier 21 jaar, maar de omgeving is vrij troosteloos. Deze gebeurtenis in de geschiedenis verdient een waardige plek voor herdenking en moet uitnodigen om met elkaar over het verleden te praten en om te herdenken.”
Spoiler! :
Meer bomen, struiken, planten

Aan het monument zelf wordt niet getornd, maar de ruimte eromheen moet groener worden: minder asfalt, meer bomen, struiken en planten. Houten bankjes die de afgelopen jaren zijn weggehaald vanwege overlastgevende daklozen moeten terugkeren in de vorm van stenen bankjes die passen bij de zwaarte van het monument. Bezoekers moeten op een rustige manier het hele jaar hier rustig de koloniale geschiedenis kunnen herdenken. Ook moet de gesloten ingang in de hoek van het park waar het monument staat, weer open kunnen op drukke dagen, zodat er een mooiere aanloop naar het monument is.

Het kunstwerk van de Surinaamse kunstenaar Erwin de Vries, dat in 2002 in het Oosterpark pal tegenover het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis werd onthuld, moet een plek met nationale allure worden. Er is in Nederland steeds meer oog voor verhalen over het koloniale verleden die lange tijd zijn weggestopt, het wordt niet langer eenzijdig belicht. Vroege: “Als we het monument fysiek meer ruimte geven, komt het beter tot zijn recht en snappen meer mensen dat dit een bijzondere plek is voor velen.”

Terug in het Oosterpark

De opknapbeurt moet er ook aan bijdragen dat het Keti Kotifestival in de toekomst weer in het Oosterpark gevierd kan worden. Dit jaar wordt het festival voor het eerst in twintig jaar verplaatst naar het Museumplein, omdat in dit jubileumjaar – 150 jaar na de afschaffing van de slavernij – een extra grote opkomst wordt verwacht. Door meer ruimte te maken – ‘Bomen willen we zoveel mogelijk behouden’ – moet het nationale festival weer bij het nationale monument kunnen plaatsvinden.

De herdenking is dit jaar wel, zoals gewoonlijk, in het Oosterpark. Daarbij zijn burgemeester Femke Halsema, kabinetsleden en ook koning Willem-Alexander en koningin Máxima aanwezig. Op de koning zijn alle ogen gericht: hij zal een toespraak houden, waarin hij mogelijk excuses zal maken.

Samen met Ninsee

Het stadsdeel maakt het nieuwe ontwerp samen met Ninsee, dat de nationale herdenking organiseert. Inwoners wordt het komende jaar naar hun ideeën gevraagd. Bij Keti Koti in 2025 moet de omgeving opnieuw ingericht zijn.
Voor de herinrichting heeft het college in de voorjaarsnota al 2,4 miljoen euro vrijgemaakt. Eind juli beslist de gemeenteraad of ze hiermee akkoord gaan, maar dat lijkt niet meer dan een formaliteit. Het moet dan in november in de begroting worden opgenomen. Daarnaast stelt stadsdeel Oost 320.000 euro beschikbaar en het Ninsee draagt vanuit een subsidie nog eens 250.000 euro bij.
https://www.parool.nl/amsterdam/miljoen ... ~b7843feb/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Protestmars als de koning spreekt tijdens Ketikoti: de Afro-gemeenschap wil meer daden zien

Van het ‘helingsproces’ dat premier Rutte beloofde toen hij excuses maakte voor de slavernij, komt volgens veel nazaten te weinig terecht. Daarom houden actiegroepen een protestmars naar het Amsterdamse Oosterpark, als de koning daar zaterdag spreekt tijdens een grootschalige herdenking.
[...]
Het motto van de protestmars op 1 juli is ‘Geen heling zonder herstel’. Daarmee willen de organisatoren de discussie aanzwengelen over mogelijke herstelbetalingen. En ook over, bijvoorbeeld, een ‘minder vrijblijvende’ aanpak van discriminatie.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdf30db9/

Misschien komt er een ludiek protest
: Het bestrooien (door Zwarte Pieten?) van de protestmarcheerders met centen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Ik gun alle afstammelingen van de tot slaafgemaakte een goed leven in AFRIKA .

Mijn speciale wensen zijn voor Akwasi . De van oorsprong Ghanese rapper en nazaat van zwarte slavenhandelaren, afkomstig uit het volk van de Ashanti.

Dat hij maar snel Nederland verlaat, nooit terug komt, en gekroond wordt tot opperhoofd . Ze mogen hem wat mij betreft ook onthoofden.

Afbeelding
Emoties kapen slavernijdebat: 'Betwijfel of dit leeft buiten kring van activisten'

De afschaffing van de slavernij, 150 jaar geleden, wordt op grote schaal herdacht. Zetten officiële excuses een punt achter dat verleden? Activisten eisen meer aandacht en geld. ,,De miljoenen vliegen je om de oren.”

Een protestmars naar de koning. Als Willem-Alexander komende zaterdag spreekt op Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij, nu 150 jaar geleden, willen zwarte activisten demonstreren. De Nederlandse overheid doet in hun ogen nog altijd te weinig tegen ’institutioneel racisme’. ’Of de koning excuses gaat aanbieden, is vooral van symbolische waarde’, zei een van de organisatoren van de mars, Mitchell Esajas, tegen de Volkskrant. ’Uiteindelijk gaat het erom: wat gaat de overheid concreet doen? Tot nog toe is dat volstrekt onvoldoende’.

De grootschalige herdenking zou een moment van ’heling’ moeten zijn. Nadat eerder onder meer gemeentes, provincies, De Nederlandsche Bank en Mark Rutte – namens de regering – excuses aanboden voor het nationale slavernijverleden, zou een mogelijk ’sorry’ van Willem Alexander een eind- en nieuw vertrekpunt kunnen zijn, zegt historicus Coen de Jong (54). „Maar dan moeten die excuses wél worden aanvaard. En daar ziet het in het geval van deze activisten niet naar uit. Die eisen ’heling’, een heel pakket maatregelen waar ook herstelbetalingen onder vallen. ’Geen heling zonder herstel’, luidt niet voor niks het motto van de protestmars.”

Rapper Akwasi, een van de meest uitgesproken activisten, liet zijn ontevredenheid over de financiële invulling van het ’helingsproces’ alvast doorklinken in de Anton de Kom-lezing, die hij deze week verzorgde. ’Voor de compensaties van de slavernij heeft het kabinet - na een hoop gesteggel - 200 miljoen euro met lichte moeite weten vrij te maken’, zei Akwasi. ’Voor de compensaties van de gaswinning in Groningen is er maar liefst 20 miljard beschikbaar gemaakt. Twintig miljard is - corrigeer me als ik het mis heb - honderd keer zoveel als voor al het slavernijleed, dat 400 jaar duurde’.

Afrika
Voor Piet Emmer (78), de éminence grise van het Nederlandse onderzoek naar het slavernijverleden, zijn de eisen van Akwasi ironisch. De van oorsprong Ghanese rapper is immers nazaat van zwarte slavenhandelaren, afkomstig uit het volk van de Ashanti. Emmer: „Ik heb nog geen staatshoofd in West-Afrika gezien dat excuses aanbiedt voor de rol van zwarte Afrikanen in de slavenhandel. Dat zijn ze ook absoluut niet van plan. Terwijl zij de slaven leverden aan de Nederlanders, die niet verder durfden te gaan dan de forten aan de kust. Kwam je buiten die forten als blanke, dan was de kans levensgroot dat je werd gedood. Europeanen hadden destijds in Afrika niets te vertellen.”

Emmer heeft gematigd begrip voor nazaten van slaven, die om excuses vragen. „Als die mensen daar beter van worden, dan moet dat maar. Maar ik heb niet de indruk dat dit erg leeft buiten die kring van activisten. Het gaat hier natuurlijk ook over politieke keuzes. In Nederland werd kinderarbeid later afgeschaft, in 1874, dan de slavernij, maar daar hoor je niemand over.”

Voor de emeritus-hoogleraar loopt er een duidelijke scheiding tussen het publieke debat over de slavernij en de wetenschappelijke reflectie op die historische periode. „Het maatschappelijk debat staat min of meer los van de wetenschappelijke vooruitgang: dat debat staat bol van de emotie en wordt beheerst door doorgegeven verkeerde standpunten. Nuances, zoals het feit dat zwarte Afrikanen zwarte slaven verkochten aan Europeanen, worden graag genegeerd. Terwijl de Europese handelaren geheel afhankelijk waren van het aanbod van de zwarte makelaars.”

Nederlandse schuldgevoelens
Historicus De Jong ziet hoe activisten ondanks de vele excuses blijven inspelen op Nederlandse schuldgevoelens, bijvoorbeeld wanneer Akwasi de genoegdoening aan de nazaten van de ’tot slaaf gemaakten’ vergelijkt met die aan de slachtoffers van de gasbevingen in Groningen. „Dat lijken bewust gekozen provocaties, die verdelend werken en neerkomen op: ’jullie’ zijn gierig en ’jullie’ compenseren ons niet voldoende.”

In de meeste media krijgen die kritische stemmen uit de zwarte gemeenschap ruim baan, constateert slavernij-auteur René ter Steege (73). De journalist voor ondermeer EW, Wynia’s Week en Franse en Amerikaanse media ergert zich aan die weinig kritische benadering. „Her en der zie je zelfbenoemde leiders en vertegenwoordigers van de zwarte gemeenschap klagen over het ’racistische’ land waarin zij moeten leven. Dubieuze beweringen van activisten dat Amsterdam zijn ’rijkdom’ dankt aan de slavernij en dat het onderwijs de slavenhandel bagatelliseert blijven onweersproken, terwijl het Historisch Nieuwsblad al in 2020 constateerde dat de slavernij op scholen twee maal zoveel aandacht krijgt als de Holocaust.”

Intussen wordt door het kabinet een ’bewustwordingsfonds’ opgetuigd, met daarin 200 miljoen euro voor verschillende maatschappelijke initiatieven, voor onderzoek naar de doorwerking van het slavernijverleden en voor het beheer van slavernij-erfgoed op de Caribische eilanden. Verder komt er jaarlijks 8 miljoen euro vrij voor een herdenkingscomité dat met dat bedrag een grootschalige ’koninkrijksbrede herdenking van het slavernijverleden’ moet organiseren.

„Het slavernijverleden lijkt steeds meer op een nationale erfzonde”, concludeert René ter Steege. Coen de Jong wijst op een voorstel van Akwasi, gedaan bij Op1: „Die wil Keti Koti naast 4 en 5 mei zetten.”

„Uiteindelijk gaat het om veel geld”, zegt ter Steege. „Te verdelen onder de talrijke organisaties die de Nederlandse bevolking verder willen opvoeden. Bij een bescheiden inventarisatie vliegen de miljoenen je al om de oren.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie