Slavernij

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Martin Bosma twittert: "We hebben een bedrag!!!"

Afbeelding
Landelijk Platform Slavernijverleden wil meer euro’s zien: 40.000 per nazaat

Het kabinet wil excuses aanbieden voor het Nederlandse slavernijverleden en 200 miljoen euro uitgeven aan ‘bewustwording’ hierover. Maar het Landelijk Platform Slavernijverleden vindt dit veel te weinig, schrijft voorzitter Barryl Biekman op de website Afro Magazine.

Volgens Biekman (foto) zal geen enkel bedrag voldoende zijn ‘om het aangedane leed dat gepaard ging met slavernij en uitbuiting te compenseren’. Maar 200 miljoen euro voor projecten ten behoeve van het herdenkingsjaar 2023, als de 160-jarige afschaffing van slavernij wordt gevierd, is veel te weinig.

Ze bepleit een ‘klein gebaar aan de nazaten van de tot slaaf gemaakten’ van 40.000 euro per nazaat. Dat is als het aan haar ligt niet het hele bedrag, maar slechts een voorschot.

Hiermee moet de rekening vereffend worden van ‘de effecten van de stereotype racistische waandenkbeelden over de Afrikaanse mens die duurzame voorspoedontwikkeling voor eeuwen hebben beheerst en structurele marginalisering in de hand hebben gewerkt’.

Eerder pleitte de politieke partij Ubuntu Front Connected (UCF) ook voor een voorschot van 40.000 euro per persoon voor de nazaten van tot slaaf gemaakten. UCF haalde tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 de meeste stemmen op het eiland Sint Eustatius, dat sinds 2010 een bijzondere Nederlandse gemeente is.

Biekman hoopt dat Surinaams-Nederlandse minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) opkomt voor de belangen van de nazaten. ‘Anders dan [bij] alle andere bewindspersonen is het begrijpelijk dat de ogen van de Spirits (geesten, red.) van rechtvaardigheid extra over zijn schouders meekijken.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Dit is Dr. Barryl A. Biekman in slaverijkledij (Hollywood stijl).
Dankzij de slavernij in Suriname heeft ze al haar hele leven een goed belegde boterham aan de uitbuiting van de slavernijkwestie.

Afbeelding

Hier haar geannoteerde kassabonnetjes:
https://afromagazine.nl/opinie/excuses- ... -voldoende

Bestrijding van de gesel Afrofobie gaat volgend jaar 200 miljoen kosten, zo is de wens.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Wat is nou de bedoeling ? Moet iedere nazaat 40.000 euro op zijn of haar rekening gestort krijgen, en hoeveel nazaten zijn er hier in Nederland ?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Ik lees in dat verhaal dit er over:
Het LPS blijft van oordeel dat een klein gebaar aan de Nazaten van de tot slaaf gemaakten alleszins gerechtvaardigd is. Een belastingvrij gebaar van 40.000 euro per Nazaat als voorschot ter vereffening van de effecten van de stereotype racistische waandenkbeelden over de Afrikaanse mens die duurzame voorspoedontwikkeling voor eeuwen hebben beheerst en structurele marginalisering in de hand hebben gewerkt.
Het gaat dus over een klein voorschot op de geldstroom die later zal vloeien voor een ieder die kan bewijzen een beetje Surinaams slavenbloed te hebben geërft.
Iedere nieuwe nazaat-baby zal dus ook 40.000 euro krijgen. Dit tot in lengte van dagen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
vr nov 11, 2022 9:27 pm

Het gaat dus over een klein voorschot op de geldstroom die later zal vloeien voor een ieder die kan bewijzen een beetje Surinaams slavenbloed te hebben geërft.
Iedere nieuwe nazaat-baby zal dus ook 40.000 euro krijgen. Dit tot in lengte van dagen.
Mijn hemel. :shock: Wat voor drugs gebruiken die gasten die dit verzonnen hebben? Wat mij betreft geven we ze gratis vervoer naar het land van hun voorouders.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Slavernij

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
vr nov 11, 2022 9:44 pm
Mahalingam schreef:
vr nov 11, 2022 9:27 pm

Het gaat dus over een klein voorschot op de geldstroom die later zal vloeien voor een ieder die kan bewijzen een beetje Surinaams slavenbloed te hebben geërft.
Iedere nieuwe nazaat-baby zal dus ook 40.000 euro krijgen. Dit tot in lengte van dagen.
Afbeelding

Mijn hemel. :shock: Wat voor drugs gebruiken die gasten die dit verzonnen hebben? Wat mij betreft geven we ze gratis vervoer naar het land van hun voorouders.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Ariel schreef:
vr nov 11, 2022 9:44 pm
Mahalingam schreef:
vr nov 11, 2022 9:27 pm

Het gaat dus over een klein voorschot op de geldstroom die later zal vloeien voor een ieder die kan bewijzen een beetje Surinaams slavenbloed te hebben geërft.
Iedere nieuwe nazaat-baby zal dus ook 40.000 euro krijgen. Dit tot in lengte van dagen.
Mijn hemel. :shock: Wat voor drugs gebruiken die gasten die dit verzonnen hebben? Wat mij betreft geven we ze gratis vervoer naar het land van hun voorouders.
Toch merkwaardig dat we nooit mochten zeggen dat deze emotionele chantage enkel geldklopperij is, terwijl het nu overduidelijk zichtbaar is. En het erge is dat hiervoor tot in de eeuwigheid gezwicht zal blijven worden en dat wij dit allemaal weer moeten gaan betalen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

King George schreef:
za nov 12, 2022 2:07 pm

Toch merkwaardig dat we nooit mochten zeggen dat deze emotionele chantage enkel geldklopperij is, terwijl het nu overduidelijk zichtbaar is. En het erge is dat hiervoor tot in de eeuwigheid gezwicht zal blijven worden en dat wij dit allemaal weer moeten gaan betalen.
De regering zal toch niet zo gek zijn om deze bedragen uit te keren? :unhappy: Maar je weet het maar nooit met deze woke regering.
Tijd voor een rechts bestuur.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Heibel in de slavernij gemeenschap. Want wie is er nu een slaaf, en wie niet. :unsure: Moeilijk.
Nabestaanden slavernij gekrenkt: ‘Afro-Surinamers, Papoea’s en Javanen bij elkaar gegooid’

Geschokt zijn ze, gekwetst. De nazaten van tot slaaf gemaakte Afrikanen worden in het Haagse beleid voor herdenkingen op één hoop gegooid met andere slachtoffers van ons koloniaal verleden. En dat kán niet: ,,Den Haag relativeert de gruwelen van de slavernij.”

Den Haag loopt achter. Waar de burgemeesters van grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht na grondig historisch onderzoek excuses aanboden voor hun aandeel in de vaderlandse slavernijgeschiedenis, bleef het tot nu toe nog stil in de hofstad.

Bijzonder, vindt dr. Barryl Biekman die al zo’n veertig jaar vecht voor de erkenning van het leed dat de slavernij heeft aangericht. ,,Den Haag was de bakermat van de besluitvorming’’, zegt ze in het Atrium van het stadhuis. ,,Hier, in deze stad, werd besloten over het marginaliseren en over het tot slaaf maken van zwarte mensen. Juist Den Haag, stad van recht en vrede, zou het goede voorbeeld moeten geven.”

Respectloos
Maar daar gaat het nu vreselijk mis, zeggen Haagse en Haaglandse nabestaanden van Afrikanen die vanaf begin 17de eeuw gebrandmerkt en geketend naar de ‘Nieuwe Wereld’ werden verscheept. Naar Suriname, Sint-Maarten, Curaçao en Aruba bijvoorbeeld. ‘Den Haag relativeert de gruwelen van de slavernij’, schreven ze onlangs in een brandbrief. ‘Het stadsbestuur gaat respectloos met onze voorouders om’.

,,In december 2018 heeft de Haagse gemeenteraad nadrukkelijk gevraagd om het blijvend herdenken van de trans-Atlantische slavernij”, legt consultant diversiteitsvraagstukken Ricardo Lemmer uit. ,,Maar Den Haag komt nu met een herdenkingsregeling voor het slavernij- én koloniaal verleden waarin groepen als Afro-Surinamers, Hindoestanen, Papoea’s, Javanen en Chinezen onder het motto van verbinden op één hoop worden gegooid.”

En dat doet pijn, omdat de slavernij ‘uniek was in haar gruwelijkheid’, zegt dr. Barryl Biekman. Zij zat in 2001 in de regeringsdelegatie voor de VN-conferentie in Durban waar de (trans-Atlantische) slavernij officieel werd erkend als een misdaad tegen de menselijkheid. ,,De gemeente miskent de specifieke geschiedenis van de Afrikaanse nazaten van tot slaaf gemaakten. Den Haag moet van deze koude benadering afstappen.”

Gebrandmerkt
Zeker voor Afro-Surinamers ligt dat gevoelig. Hun slavernijgeschiedenis is een heel andere dan die van de Javaanse en Hindoestaanse contractarbeiders die na hen naar Suriname kwamen, zo benadrukken ze. ‘Leed mag niet gemonopoliseerd worden, maar ook niet gebagatelliseerd’, schreef dagblad De Ware Tijd, nadat de Hindoestaanse president van Suriname zich onlangs had laten ontvallen dat contractarbeiders hetzelfde werk verrichtten als de slaven en onder dezelfde omstandigheden. ‘Dat is niet zuiver, dat is kwetsend.’

Met alle respect voor die verhalen, het slavernij­ver­le­den is er niet mee te vergelij­ken

En nu zien de nabestaanden van de slavernij-slachtoffers hetzelfde gebeuren in Den Haag. Ook hier wordt het trans-Atlantische slavernijverleden gekoppeld aan dat van de Hindoestaanse en Javaanse contractarbeid en andere koloniale praktijken. ,,Met alle respect voor die verhalen, het slavernijverleden is er niet mee te vergelijken”, zegt Ricardo Lemmer.

Zo waren de contractarbeiders geen lijfeigenen. Zij werden ook niet gebrandmerkt en ‘als fokvee’ gebruikt. Bij de verscheping vanuit India zaten zij niet benedendeks vastgeketend, zoals de slaven uit Afrika. En hun vrouwen werden op de overzeese plantages niet massaal verkracht, stellen de nazaten van de tot slaaf gemaakten. Heel belangrijk ook: waar de Afrikaanse schepelingen in Suriname hun naam, taal, cultuur en geloof moesten opgeven, mochten de contractarbeiders na hen dat alles behouden.

,,Wij willen niets afdoen aan het leed wat de contractarbeiders in de koloniale tijd is aangedaan’’, zegt Lemmer. ,,Het gaat ons om het respect voor en de erkenning van het leed van de slavernij. Dat moet toch lukken in een stad van vrede en recht?”

Daar komt nog bij dat koppeling van de trans-Atlantische slavernij aan de contractarbeid niet overeenkomt met de historische werkelijkheid op Curaçao en andere gebieden van de voormalige Nederlandse Antillen, stelt Ruben Severina, een nazaat van Afrikaanse slaven op Curaçao. ,,Na de afschaffing van de slavernij in 1863 is daar geen import geweest van Aziatische contractarbeiders. Daarom is voor ons alleen de Afrikaanse inbreng van belang en richten wij ons op het herdenken van de trans-Atlantische slavernij, want dat doet eer aan onze slavernijgeschiedenis.”

‘Dit moet stoppen’
Stuart Kensenhuis was er op 15 juli 2019 bij in de bibliotheek op het Spuiplein. Daar zou het gaan over het herdenken van het slavernijverleden, maar om zich heen zag hij vooral witte mensen, Hindoestanen, Javanen en Papoea’s en nauwelijks nazaten van tot slaaf gemaakte Afrikanen. De journalist schoot uit zijn slof, toen hij ter plekke hoorde dat de adviescommissie van plan was om de herdenkingsopdracht te verbreden naar slavernij- én koloniaal verleden.

,,Ik pakte de microfoon en riep iets in de geest van: ‘Dit moet nu stoppen’’, zegt de Hagenaar die later uit frustratie, samen met Ricardo Lemmer en oud-raadslid van de VVD Lilian Callender, belangenorganisatie Nazaten Trans-Atlantische Slavenhandel Haaglanden zou oprichten. ,,Het kwam recht uit mijn ziel. Het voelde alsof mijn voorouders opnieuw gemarginaliseerd werden.”

Dat is niet minder geworden, nu de Haagse herdenkingsregeling er eindelijk ligt. Er is een potje van een miljoen beschikbaar, voor vijf jaar herdenken. Twee ton per jaar. En alle genoemde groepen mogen voor activiteiten en festiviteiten een beroep doen op de regeling die werkt volgens het uitgangspunt: wie het eerst komt, die het eerst maalt.

,,We moeten vechten om een beetje geld’’, zegt Kensenhuis. ,,De gemeente Den Haag laat de nazaten van tot slaaf gemaakten in een soort ratrace met andere etnische groepen meedingen naar wat Haagse subsidie.”

,,Hoe moeten wij dit anders zien? Het is een belediging”, zegt dr. Barryl Biekman. ,,Den Haag moet zich gaan schamen.”

150.000 euro
Het bleek nog pijnlijker te worden voor de nazaten. Het Haagse coalitieakkoord dat in september werd gesloten, kent een bijzondere passage. ‘In 2023 besteden we aandacht aan de viering van 150 jaar Hindoestaanse immigratie in Den Haag. Hier stellen we eenmalig 150.000 euro voor beschikbaar’, schreven de onderhandelaars op.

Het is een bijzondere actie. Kunnen de nazaten van tot slaaf gemaakten voor de viering van de afschaffing van de slavernij - volgend jaar 160 jaar geleden - tot hun teleurstelling uitsluitend een beroep doen op een subsidiepot die ook ter beschikking staat van veel andere groepen, komt er opeens wel een aparte pot met geld voor de herdenking van de Hindoestaanse immigratie uit de lucht vallen. ,,Dat heeft ons wel getriggerd”, zegt Ricardo Lemmer.

Den Haag gaat herdenkingsregeling aanpassen
‘De aandacht voor het gehele koloniale verleden en het slavernijverleden in West én Oost kan de indruk wekken dat er minder aandacht is voor de Trans-Atlantische slavernij’, schrijft Den Haag in een reactie op de kritiek van de nabestaanden. ‘Voor de gemeente sluit het een het ander niet uit. Aan ons de taak om aan de geschiedenis van álle - nazaten van tot slaaf gemaakten en gekoloniseerde inwoners – recht te doen. De unieke geschiedenis van de gemeenschappen krijgen een plek in ons beleid en daarvan is de Afrikaanse en trans- Atlantische geschiedenis er één’.

De gemeente bevestigt dat de commissie, die onder leiding van oud-wethouder Rabin Baldewsingh in 2019 advies uitbracht over de herdenking van de slavernij, eigenstandig heeft gekozen voor ‘een bredere context van de slavernij’. De Haagse politiek nam in 2021 een initiatiefvoorstel aan dat ook uitgaat van de herdenking van ons slavernij- én koloniaal verleden.

De huidige regeling, die jaarlijks twee ton vrijmaakt voor het herdenken, is in oktober geëvalueerd met Haagse inwoners, stelt de gemeente. Daar waren ook leden van de Nazaten van de Trans-Atlantische Slavenhandel Haaglanden aanwezig. ‘We zijn voornemens om de regeling aan te passen, waarbij we zoveel mogelijk input van de gemeenschappen zullen meenemen’.

Weggerukt
Op 20 november is het ook in Den Haag zover. Dan komt er een grondige en wetenschappelijke studie uit naar het koloniaal- en slavernijverleden in de stad. In 2023 volgt er dan een Haags herdenkingsmonument. Of er na de excuses van het kabinet dan ook excuses van de gemeente Den Haag gaan komen, zal nog moeten blijken.

Den Haag wil erover gaan praten met nabestaanden van tot slaaf gemaakten in Suriname, zo liet de gemeente weten. Bijzonder, vindt Lilian Callender: ,,Laat ze eerst met ons in Den Haag om tafel gaan”, zegt ze.

Callender heeft meer wensen. Zo zou ze dolgraag zien dat er gedegen onderzoek komt naar de doorwerking van de slavernijgeschiedenis op de gemeenschap van nu. Een leerstoel Trans-Atlantisch Slavernijverleden zou een goede keuze zijn, vindt ze. ,,De gemeente heeft een prima samenwerking met Universiteit Leiden, dus waarom niet?”

Het is ook hard nodig. ,,Vrouwelijke slaven stonden er alleen voor”, vertelt Callender. ,,De mannen werden van hun gezin weggerukt. Hun kinderen waren niet eens van henzelf, maar het bezit van de plantagehouders. Dat werkt door tot op de dag van vandaag. Nog steeds zijn er weinig zwarte echtparen die langdurig als gezin verder gaan.”

De nazaten zien de doorwerking ook in het onderwijs: ,,Tot slaaf gemaakten mochten niet naar school. En zo’n achterstand, opgebouwd over eeuwen, werk je niet in een of twee generaties weg”, zegt Stuart Kensenhuis. Zeker niet in het Nederlandse onderwijs dat zwarte kinderen nog te vaak onder hun niveau beoordeelt, stelt Callender: ,,Ik zat laatst met een groep vriendinnen. En allemaal hebben we dat met onze kinderen meegemaakt.”

Geen dubbeltje
Maar is het niet heel lang geleden? Werkt het slavernijverleden wel zo lang door? Ruben Severina kent de achterdocht. ,,Vergis je niet”, zegt hij. ,,Mijn moeder is van 1921. En ik weet zeker dat zij, toen ze klein was, mensen heeft gekend die in slavernij geboren waren. Zo dichtbij is het dus nog.”

Zo dichtbij is het dus nog dat slaven in diepe armoede leefden, zonder geld, zonder bezittingen, meent hij. ,,Probeer je als nabestaande vanuit die positie maar eens te ontworstelen aan die armoede, aan die economische achterstand.”

Kensenhuis interrumpeert: ,,En weet je wie er gecompenseerd werden, toen de slavernij in 1863 werd afgeschaft? ,,De slavenhouders! De tot slaaf gemaakten kregen geen dubbeltje.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Slavernij. Ik weet van niks. Ik was er niet bij.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
zo nov 13, 2022 3:19 pm
Heibel in de slavernij gemeenschap. Want wie is er nu een slaaf, en wie niet. :unsure: Moeilijk.
Ik lees niks over joden.

Die waren jarenlang slaven onder het juk van de Farao's. En van de snel in zijn eer gekrenkte JHWH (Jêhováh)
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Slavernij

Bericht door sjun »

Ik lees ook al niks over de loonslaven die al dat gebedel om herstelbetalingen door mensen die zelf bepaald niet meest ijverige op de arbeidsmarkt waren (want anders hadden ze wel iets anders te doen) weer mogen gaan bekostigen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

’Wij zijn geen slachtoffer’

Gematigde ’Nederlanders van kleur’ storen zich aan radicalisme over slavernijverleden

Door WIERD DUK

Kun je als ’mens van kleur’ pleiten voor meer aandacht voor het Nederlandse slavernijverleden, zonder te polariseren? „Waarom zou ik herstelbetalingen moeten krijgen?”

Caïssa Schotborg (44) leefde lang tussen twee werelden: de Cariben en Nederland. „Ik ben op m’n zeventiende naar Nederland gekomen om te studeren. Daarna terug naar Aruba, waar ik weer dertien jaar heb gewoond. Maar ik had heimwee, miste de vrijheid en het individualisme in Nederland.” Nu leeft en werkt ze – als ambulant begeleider – alweer enkele jaren in Groningen.

Excuses
Caïssa volgt het debat over het Nederlandse slavernijverleden – met de vraag om excuses (en herstelbetalingen) – en verbaasde zich over de eis van het Landelijk Platform Slavernijverleden om aan iedere nazaat van ’tot slaaf gemaakten’ veertigduizend euro toe te kennen. ’Ik schaam me plaatsvervangend dood voor mijn voorouders voor dit soort mensen’, schreef Caïssa op sociale media.

Waarom? „Ik vind het onethisch om over de rug van onze voorouders – ook onder die van mij waren slaven – geld te eisen. Ik heb zelf toch geen negatieve gevolgen ondervonden van de slavernij? Geef dat geld uit aan educatie, op school, in een slavernijmuseum.”

Officiële excuses door de Nederlandse Staat vindt Caïssa, die een mix is van zwart en blank, wel zinvol. „Als je begrip wilt tonen voor elkaar en op gelijke voet verder wilt, dan is dat belangrijk. Kijk hoe Mandela het heeft gedaan, zijn verzoeningspogingen in Zuid-Afrika kunnen een voorbeeld zijn.”

Zoals Caïssa Schotborg denken meer gematigde ’Nederlanders van kleur’. Zij voelen weinig verwantschap met het radicalisme van veel zwarte activisten. „Zoals Sylvana Simons het aanpakt, dat geschreeuw, dat werkt averechts”, zegt Rafi Blom (43) uit Druten. „Ik herken mijzelf daar niet in. Ik denk dan: jullie doen net alsof het hier Amerika is of Zuid-Afrika, terwijl er geen toleranter land is dan Nederland.”

Rafi’s zus Naomi (37) valt haar bij: „Die activisten zijn een klein groepje, maar doordat ze zo hard schreeuwen lijkt het net alsof alle donkere mensen zo denken.”

De zussen kwamen als adoptiekinderen vanuit Haïti naar Nederland. Rafi: „We zijn, als nazaten van slaven, gered van de hongerdood.” Misschien is hun beeld van ons land daarom zo positief? Rafi: „De kritiek op Nederlanders doet mij pijn. Overal waar ik hier heb gewoond, ben ik door blanken liefdevol opgevangen. Natuurlijk komt discriminatie voor, maar Nederland is geen racistisch land.” Naomi, die werkt als tandartsassistente: „Ik maak grappen over dat vermeende racisme en trakteer op m’n werk op negerzoenen als ik jarig ben. Of als mensen iets kwijt zijn, zeg ik schuldbewust: ’Euh...’ Meestal liggen ze dan dubbel.”

Rafi, die lang als stewardess werkte, voelt zich vaak meer gediscrimineerd door donkere mensen dan door blanken. „Ik ben in hun ogen te wit, te mager, m’n kont is niet groot genoeg, ik praat ’te wit’, we hebben white privilege want onze ouders zijn wit, mijn man is wit en daarom roepen ze: ’Kun je niet iemand van je eigen kleur vinden?’”

Naomi, lachend: „Ik was op vakantie op Curaçao, waar de schoonmaakster, die een lichtere huidskleur had dan ik, mij begon te commanderen. Als je donkerder bent, redeneren zij, ben je automatisch ondergeschikt. Haha, nota bene in mijn hotelkamer!”

Wantrouwend
Dit soort nuances ontgaan blanken vaak, en ze komen zwarte activisten, die ’blanken’ generiek aanwijzen als ’schuldig’, niet goed uit. Rafi: „Daarom ben ik ook wantrouwend over die slavernij-excuses. Hoe oprecht en gemeend is zo’n excuus? Wordt het niet afgedwongen?”

Ook bij de Amsterdamse dansleraar en auteur Henk Bakboord (61), van Creools-Joods-Chinese afkomst, roept de vraag om excuses en herstelbetalingen vragen op. „Wie mag zich in 2022 nog een nazaat noemen en wie gaat dat bepalen? De eis van individuele herstelbetalingen lijkt mij volkomen onuitvoerbaar.” Excuses vindt hij wel op z’n plaats, want dat Nederlandse slavernijverleden is natuurlijk onbetwistbaar een schandvlek. Bakboord, die op z’n zesde uit Suriname naar Nederland kwam: „Eerlijk: ik heb zelf ook een tijd rondgelopen met anti-Hollandse sentimenten, puur vanuit frustratie, want de Nederlanders waren berucht als de meest meedogenloze slavenhouders. Maar het waren ook de blanken die de slavernij afschaften.”

In zijn jongere jaren werd Bakboord, die naam maakte als een van de eerste breakdancers van Nederland, regelmatig geconfronteerd met racisme: „’Kankerneger, rot op naar je land!’ kreeg ik dan te horen. Of mensen die aan m’n haar gingen zitten. Het was echt spitsroeden lopen. Wat dat betreft is er hier enorm veel veranderd, het begrip is nu zoveel groter. Dat is wel hoopgevend. Dat is ook te danken aan die activisten: wij zijn en blijven hier, dit zijn wij.”

Alleen excuses voor de slavernij vindt Bakboord onvoldoende. Hij sluit zich aan bij Caïssa Schotborg. „Een slavernijmuseum, zou er moeten komen, waar Nederland de hand in eigen boezem steekt, en beter onderwijs over het slavernijverleden, met nieuw lesmateriaal. De inzet moet zijn: wat kunnen we doen om te voorkomen dat zoiets ooit weer gebeurt?”

Polarisatie
Dan moet ook de huidige polarisatie stoppen, vindt Caïssa Schotborg. „We horen juist nader tot elkaar te komen. Ik ben niet opgevoed met haat naar blanken toe, of met het bewustzijn dat wij anders zouden zijn wegens onze huidskleur. In onze familie telt alleen: wie is een goed mens? De slachtofferrol die veel donkere mensen aannemen helpt totaal niet.”

"Het zegt toch genoeg dat de slavernij ooit door blanken is afgeschaft?"
Dat zijn ook Rafi en Naomi roerend met haar eens. Naomi: „Je wordt in die rol gedrukt. Ik was bij de aankomst van Sinterklaas en vóélde het ongemak om me heen. ’Het is toch wat hé, dat met Zwarte Piet?’, zei iemand.” Rafi Blom: „Wij zijn geen slachtoffer. Het zegt toch genoeg dat de slavernij ooit door blanken is afgeschaft? Dat laat zien dat verandering mogelijk is. Is dat niet mooi?”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Ik dacht dat we minder moeten vliegen. Belachelijk . Ik zie dit meer als een verkapte vakantie voor deze acht leden.
Acht leden kabinet maken volgende maand excuses slavernijverleden

Acht leden van het kabinet maken op 19 december excuses voor het slavernijverleden. Minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) zal dat doen in Suriname, melden ingewijden na berichtgeving van de NOS.

Bewindslieden van het kabinet reizen naast Suriname ook naar Caribisch Nederland om daar excuses te maken. Premier Mark Rutte zal dat in Nederland doen. In 1863 werd de slavenhandel officieel afgeschaft in Suriname en het Caribisch deel van het Koninkrijk.

Verder zullen naar verluidt staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) excuses aanbieden op Aruba, minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) op Bonaire, staatssecretaris Alexandra Van Huffelen (Koninkrijksrelaties) op Curaçao, staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) op Sint-Eustatius, staatssecretaris Maarten Ooijen (Welzijn) op Saba en minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid) zal spijt betuigen op Sint-Maarten.

Eerder deze maand werd al bekend dat het kabinet op korte termijn excuses zou maken voor het slavernijverleden. Minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming, D66) sprak van een ‘een groots moment en een mooi moment’ dat het kabinet excuses ging maken. ,,Wanneer je uitspreekt dat je een gedeeld verleden hebt, kun je ook de pagina openen naar een gedeelde toekomst. Dat doe je samen en dat doe je door deze uitspraak te doen.”

Delegatie naar Suriname
D66, CDA, PvdA, SP, GroenLinks, ChristenUnie, Volt en Bij1 drongen aan op het maken van excuses door de regering, nadat die partijen een delegatie hadden gestuurd naar Suriname en de Antillen. Ook Denk en Partij voor de Dieren zijn al langer voor.

Premier Rutte bracht zelf in september een bezoek aan Suriname. Daar zei hij dat 2023 in het teken moet staan van erkenning van het slavernijleed. Volgend jaar is het 150 jaar geleden dat de slavernij in de Nederlandse koloniën werd afgeschaft. Aan de vooravond van dat herdenkingsjaar spreekt het kabinet dus de langverwachte excuses uit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Kabinet op 19 december massaal naar winterzon
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernij

Bericht door King George »

En hier blijft het niet bij. Want de Nederlandse "erfzondaars" moeten daarna natuurlijk fors aflaat gaan doen voor waar ze part, noch deel hebben gehad. Wees niet verbaasd als we binnenkort weer onder nog meer armoede gebukt gaan door belastingverhogingen en bezuinigingen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
vr nov 25, 2022 1:05 pm
Kabinet op 19 december massaal naar winterzon
Ja, als ze zo graag excuses willen aanbieden, dan kunnen ze ook video bellen. Wel zo goedkoop, en volgens de regering ook nog eens zonder CO2 uitstoot.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Wat vervelend nou. Surinaamse belangenorganisaties zijn ontevreden over geplande slavernij-excuses. Ze hebben geen behoefte aan visite uit Holland. Kom maar een andere keer, en neem dan een flinke zak met geld mee is hun eis,
Meerdere Surinaamse anti-slavernijorganisaties reageren ontevreden op het plan van het kabinet om op 19 december excuses aan te bieden voor het slavernijverleden. De Nationale Reparatie Commissie Suriname (NRCS) vindt dat Nederland te haastig te werk gaat, de in Nederland gevestigde Vereniging Ons Suriname (VOS) snapt niet dat is gekozen voor minister Weerwind om naar Paramaribo af te reizen.

"Dit is een eenzijdige Nederlandse actie met een groot risico op mislukking", zegt Armand Zunder, voorzitter van de NRCS, in de Surinaamse krant De Ware Tijd. Het risico is volgens hem dat de nazaten van de inheemsen en tot slaaf gemaakten de excuses weer niet zullen accepteren. "Wij keuren dit absoluut niet goed. Dit is voorbarig. Ik weet niet wat voor haast deze Nederlanders plotseling hebben", zegt Zunder in de krant.

Gisteren werd bekend dat het kabinet op maandag 19 december excuses zal uitspreken voor het slavernijverleden. Daarvoor reizen zeven bewindslieden naar Suriname en het Caribische deel van het Koninkrijk. Zij zullen daar toespraken houden waarin ze namens de Staat der Nederlanden spijt zullen betuigen. Minister Weerwind (Rechtsbescherming) zal afreizen naar de Surinaamse hoofdstad Paramaribo. Premier Rutte doet de spijtbetuiging in Nederland..

De NRCS wil dat Nederland pas excuses aanbiedt op 1 juli 2023, als het precies 150 jaar geleden is dat de tot slaaf gemaakte mensen in Suriname vrij werden. Verder zou de Surinaamse bevolking het een gemis kunnen vinden als de excuses niet komen van de koning of de premier, zei voorzitter Vincent Soekra van de Nederlandse Vereniging Ons Suriname gisteren tegen Nu.nl.
Wat de andere eilanden willen is nog niet bekent.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Dus de hele zonvakantie van de notabelen staat op de tocht?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo nov 27, 2022 12:45 pm
Dus de hele zonvakantie van de notabelen staat op de tocht?
Daar ziet het wel naar uit. Ze moeten straks in juli in zinderende hitte onder de brandende zon knielen voor de nazaten van de slavernij.

Wel grappig. :smile7:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Slavernij

Bericht door sjun »

Ariel schreef:
zo nov 27, 2022 1:42 am
Wat vervelend nou. Surinaamse belangenorganisaties zijn ontevreden over geplande slavernij-excuses. Ze hebben geen behoefte aan visite uit Holland. Kom maar een andere keer, en neem dan een flinke zak met geld mee is hun eis,
Meerdere Surinaamse anti-slavernijorganisaties reageren ontevreden op het plan van het kabinet om op 19 december excuses aan te bieden voor het slavernijverleden. De Nationale Reparatie Commissie Suriname (NRCS) vindt dat Nederland te haastig te werk gaat, de in Nederland gevestigde Vereniging Ons Suriname (VOS) snapt niet dat is gekozen voor minister Weerwind om naar Paramaribo af te reizen.

"Dit is een eenzijdige Nederlandse actie met een groot risico op mislukking", zegt Armand Zunder, voorzitter van de NRCS, in de Surinaamse krant De Ware Tijd. Het risico is volgens hem dat de nazaten van de inheemsen en tot slaaf gemaakten de excuses weer niet zullen accepteren. "Wij keuren dit absoluut niet goed. Dit is voorbarig. Ik weet niet wat voor haast deze Nederlanders plotseling hebben", zegt Zunder in de krant.

Gisteren werd bekend dat het kabinet op maandag 19 december excuses zal uitspreken voor het slavernijverleden. Daarvoor reizen zeven bewindslieden naar Suriname en het Caribische deel van het Koninkrijk. Zij zullen daar toespraken houden waarin ze namens de Staat der Nederlanden spijt zullen betuigen. Minister Weerwind (Rechtsbescherming) zal afreizen naar de Surinaamse hoofdstad Paramaribo. Premier Rutte doet de spijtbetuiging in Nederland..

De NRCS wil dat Nederland pas excuses aanbiedt op 1 juli 2023, als het precies 150 jaar geleden is dat de tot slaaf gemaakte mensen in Suriname vrij werden. Verder zou de Surinaamse bevolking het een gemis kunnen vinden als de excuses niet komen van de koning of de premier, zei voorzitter Vincent Soekra van de Nederlandse Vereniging Ons Suriname gisteren tegen Nu.nl.
Wat de andere eilanden willen is nog niet bekent.
Als dit het ware verhaal is lijkt het me beter de banden met Suriname te verbreken. Een al te veeleisend vriendin zet je ook aan de deur om je leven niet te laten vergallen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Slavernij

Bericht door sjun »

King George schreef:
vr nov 25, 2022 1:15 pm
En hier blijft het niet bij. Want de Nederlandse "erfzondaars" moeten daarna natuurlijk fors aflaat gaan doen voor waar ze part, noch deel hebben gehad. Wees niet verbaasd als we binnenkort weer onder nog meer armoede gebukt gaan door belastingverhogingen en bezuinigingen.
Ik dacht het net. Maart is weer een democratische gelegenheid om de omkerende en perverterende woke waanzin huizend in de zittende volksvertegenwoordigers die zich zo laten bedillen van een passende correctie te voorzien. Al te goed is buurman's gek.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernij

Bericht door Ariel »

:wink2:
Maak er maar 1 juli 2073 van

Door ROB HOOGLAND

O jee, nu deugt de datum ook al niet. Dat vindt althans het Surinaamse incassobureau Eer en Herstelbetalingen Slachtoffers van Slavernij. Met hun wensen kunnen we maar beter rekening houden, want voor je het weet volgt er een aanmaning met een boete van 30% en moeten we als gevolg daarvan geen 40.000 euro per nazaat betalen, maar 52.000 euro. Dan gaat het helemáál in de papieren lopen.

Ook weer niet goed dus, op 19 december excuses van Nederland, aan Suriname, voor de handel in tot slaaf gemaakten. Dat was nu tot toe de bedoeling, maar de door zichzelf tot deurwaarder gemaakten in Paramaribo zijn van mening dat 1 juli 2023, wanneer de slavernij officieel 150 jaar niet meer bestaat, er een betere dag voor is. En dan moet niet Ruttes rechtsbeschermingsbobo Franc Weerwind er een retourtje Schiphol-Zanderij voor boeken, maar de koning zelve, om ’ten overstaan van de nazaten van de Afrikaanse en inheemse slachtoffers’ en met het zwaaien van het chequeboek van het kabinet het enige juiste te doen: de boel spekken.

Empathisch vaststellen dat de menselijke verhoudingen in de slavernijperiode helaas nog zoek waren? Aanbevelenswaardig zelfs. Maar excuses maken, met andere woorden: schuld bekennen, met alle financiële gevolgen van dien? Slaat nergens op. Was Willem-Alexander koning in die barre tijd? Was Roy Kaikusi Groenberg, de baas van voornoemd incassobureau, een tot slaaf gemaakte? Geldt dat laatste ook voor de hotemetoten van die ontelbare andere aan de slavernijbusiness gerelateerde stichtingen, werkgroepen, bewegingen en commissies waarvan het Landelijk Platform Slavernijverleden werkelijk die 40.000 euro per nazaat eist?

Nee, nee en nog eens nee.

Wij worden geregeerd door een stel slapjanussen van wie het christelijke schuldbesef zich in tegenstelling tot het gezond verstand ziekelijk heeft overontwikkeld. Voor de slavernijclubs zwelt het gerinkel der zilverlingen daardoor steeds luider aan. Die rupsjes-nooit-genoeg beschouwen het nog maar als behorende tot het voorspel dat we nu een Nationaal Coördinator tegen Racisme en Discriminatie hebben, dat Nederland een fonds van 200 miljoen heeft gecreëerd waarmee de bewustwording van ons slavernijverleden wordt gefinancierd, dat we voor 27 miljoen een Slavernijmuseum gaan openen, dat onze musea dusdanig zijn gewokificeerd dat zelfs in het Rembrandthuis ’zwarte’ kunst is te zien (I kid u not), enzovoorts.

Franc Weerwind is van Surinaamse afkomst en daarom kan hij in dit speciale geval niet namens Nederland optreden. Dat stelden ze serieus. Daar zou ik een niet te weerleggen filosofische verhandeling tegenover kunnen zetten waaruit blijkt dat dit een uitermate racistisch argument is. Maar ach, laat maar. We zijn hier inmiddels zover dat alleen de blanke, sorry, witte medemens zich aan racisme schuldig kan maken. Al heb ik nog wél iets te melden over de nu gewenste datum: 1 juli 2023 is óók niet goed.

Maak er 1 juli 2073 van, swa’s.

Een heuse Bicentennial!

Dan hoef ik het tenminste niet meer mee te maken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Slavernij

Bericht door sjun »

Afbeelding
Er was al eens een beklijvend beeld voor een slavernijmonument aan het papier toevertrouwd door een tekenaar die met een arrestatieteam aan huis geïntimideerd werd.

Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernij

Bericht door Mahalingam »

Excuuseisende belangengroepen zijn al voor de slavernijexcuses ontevreden met de excuses

Sorry seems to be the hardest word...


Subsidieclubs die zich inzetten voor de nabestaanden van het slavernijverleden zien hun budgetten verdwijnen. Dadelijk heeft het kabinet de excuses uitgesproken en vervalt één van hun belangrijkste bestaansrechten.
Dat moet de reden zijn waarom deze organisaties momenteel op alle Ruttiaanse slakken zout leggen en de aangekondigde excuses voor het slavernijverleden nu al trachten te ondermijnen.
Een anonieme betrokkene klaagt bijvoorbeeld in het Parool dat het onhandig is dat een overleg op 8 december met organisaties in het Catshuis valt op de dag van de Surinaamse Decembermoorden.
En de voorzitter van de Nationale Reparatie Commissie Suriname miept over het feit dat minister Franc Weerwind als afstammeling van een slaaf excuses komt uitspreken in Paramaribo, waarbij de organisatie dus weigert het kabinet als een persoonsoverstijgend rechtspersoon te zien, terwijl dat juist de reden is dat dit kabinet excuus aanbiedt voor activiteiten uit een ver verleden.
Daarnaast is er gezeik over de datum, de afwezigheid van de koning, de beperkte betrokkenheid van de tienduizenden belangenclubs, de tijdslijn ("We lopen nu het risico dat de excuses niet worden geaccepteerd, omdat we daar in Suriname niet klaar voor zijn.") en de communicatie. Het probleem wordt onbewust samengevat door Joyce Sylvester van de staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme: "Het voornemen is goed van het kabinet, maar die excuses moeten wel geaccepteerd worden."
Nee, dat hoeft dus helemaal niet. Als je dusdanig vastgeketend zit aan de eigen slachtofferrol dat je excuses waar je zo lang om zeurde niet accepteert, omdat het niet helemaal volgens jouw script verloopt, dan is dat jouw probleem. Dit is geen Oscars-bedankwoordje waar alle betrokkenen bij naam genoemd worden, geen persoonlijke speech voor jouw specifieke subsidieclub, maar een breder excuus aan alle nabestaanden. Accepteer het en zet je ego opzij of Rupsje Nooitgenoeg lekker door; dit kabinet heeft al genoeg toegegeven. We gaan niet ook nog excuses voor de excuses maken. 
https://www.geenstijl.nl/5168051/het-is-nooit-goed/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie