Encyclopedie van de domheid

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Een parabel van rabbi Nachman van Bratslav. Dit korte verhaal draait om de vraag: wie is er nu gek in deze wereld? En wanneer totale gekte niet te voorkomen is, hoe kunnen we onszelf eraan herinneren wat gezond en verstandig is?

Het giftige graan

Er was eens een koning die zijn land op een rechtvaardige en wijze manier regeerde. Hij dacht goed na over elk besluit en overwoog alle gevolgen die zijn wetten voor land en volk zouden kunnen hebben. Zijn koninklijke lijfspreuk luidde: 'Bedachtzaamheid zal een mens voor struikelen behoeden.' De vorst raadpleegde iedere dag zijn ministers en raadslieden, luisterde veel en durfde te vertrouwen op andermans oordeel. Een dwaas weet niet en vraagt niet, maar een wijze weet niet en durft te vragen. Toch waren er maar weinigen die de koning echt kon vertrouwen, want ook onder zijn ministers en raadslieden zaten de nodige dwazen. De enige met wie de koning alles durfde te bespreken, was de kanselier, zijn eerste minister.

Op een morgen riep de koning de kanselier bij zich. "Vannacht heb ik een wonderlijke droom gehad. Samen met honderden gasten zaten wij tweeën aan lange tafels in de eetzaal. Onze borden waren gevuld met gerstepap en we aten door tot we helemaal vol zaten. Maar toen gebeurde er iets heel vreemds, de een na de andere gast werd volkomen gek. Sommigen vielen op de grond en begonnen wild te spartelen, anderen dansten als een volslagen idioten in het rond. Alleen jij en ik leken de enige normale mensen te zijn, de rest was door het dolle heen. Alsof we in een gekkenhuis zaten, in een circus vol dwazen. Wat denk je, heeft mijn droom iets te betekenen?"

"Majesteit, dit was een voorspellende droom, een waarschuwing van God!" - "Wat zou God mij daardoor duidelijk willen maken?" - "Ik denk dat de komende graanoogst in ons land zal mislukken, alle soorten gerst en haver zullen giftig zijn. Uw droom waarschuwt ons dat we niet van het nieuwe graan moeten eten, anders wordt ons verstand aangetast en breekt totale waanzin uit. Dan zal de wereld in handen van dwazen vallen." - "God verhoedde dat, kanselier! Wat moeten we doen?" vroeg de koning geschrokken. "We kunnen alle landgenoten waarschuwen," antwoordde de kanselier. "Maar dan hebben we er wel een groot probleem bij, want hoe moeten we iedereen van voedsel voorzien? De graanoogst van vorig jaar is bijna op. Overal in het land zal paniek en chaos uitbreken, mensen zullen elkaar vermoorden om een handvol gezond graan of een laatste brood."

"We kunnen het graan uit de koninklijke voorraadschuren onder het volk verdelen," sprak de koning. De vorst en zijn minister liepen haastig naar de opslagplaatsen achter het paleis. Ze openden een willekeurige schuurdeur en schrokken. Helemaal leeg! Ook de overige schuren waren zo leeg als de schatkist van Chelm. "Wat nu, kanselier?" riep de koning ten einde raad. "Misschien hebben we nog een paar zakken graan in de voorraadkelder van het paleis," reageerde de minister. Ze renden naar de kelder en vonden daar inderdaad nog enkele zakken. "Hiervan kunnen hooguit twee mensen een jaar lang eten, tot aan de volgende oogst. Als we dit onder het volk zouden verdelen, betekent dat drie of vier graankorrels per inwoner," sprak de kanselier. "Heb je nog een ander idee?" vroeg de koning. "Jazeker," antwoordde de kanselier. "Laten wij met zijn tweeën van dat laatste restje graan leven." - "Je bedoelt dus dat wij alleen ons gezond verstand zullen bewaren, terwijl de rest van het volk aan waanzinnigheid ten prooi valt? Ben je mesjogge geworden, kanselier?!"

De kanselier was geen kwade man, maar nogal praktisch ingesteld. "Majesteit, alles goed en wel, maar we moeten rekening houden met de feiten. We kunnen de rest niet helpen, want er is slechts genoeg eten voor ons tweeën. En we hoeven de hele wereld toch niet op onze nek nemen? Bovendien: wie moet straks het land regeren?" Daar had de kanselier wel een beetje gelijk in. Maar het zinde de koning totaal niet. "Ik zou niet goed bij mijn hoofd zijn, als ik zou toestaan dat al mijn onderdanen krankjorum worden behalve ikzelf. Trouwens, wat heb je aan gezond verstand in een land vol gekte? Mijn volk zou menen dat wíj de krankzinnigen zijn en zijzelf gezond, ook al is het tegenovergestelde waar. De wereld op zijn kop!"

De mannen liepen peinzend en met gebogen hoofd naar de raadszaal. De minister besefte heel goed dat zijn koning niet op andere gedachten te brengen was. "Dan rest ons nog één mogelijkheid," zei de kanselier. De koning knikte begrijpend en sprak: "We zullen straks samen eten van het giftige graan en we zullen net als de rest volkomen gestoord worden. Maar zolang we nog wéten dat we gek zijn, zijn we niet totaal verloren. Laten we daarom niet vergeten dat we op zekere dag dwaas geworden zijn. Dan is er misschien nog hoop voor ons land."

De koning beval zijn lakeien om de graanzakken uit de kelder te halen. Van dat allerlaatste graan moesten de koks in de koninklijke keuken broden, taarten en koeken gaan bakken. De kasteelheer wilde nog eenmaal met zijn volle verstand een groot feest geven in zijn paleis. De gasten kwamen in grote getale opdagen. Ze aten, dronken en dansten de hele avond door alsof het leven één groot feest was. Niet lang daarna was de graanoogst van het afgelopen jaar helemaal op en werd het nieuwe graan geoogst. Boeren, bakkers en bierbrouwers in het land vertoonden als eersten tekenen van waanzin, de anderen volgden al snel. Niemand die begreep wat er aan de hand was, het ging ook allemaal zo snel. Eén sneetje brood, één hap havermout, één slok bier en...

"Hoe zal ik straks weten dat ik ooit gezond ben geweest, terwijl ik dan al gek ben?" vroeg de koning aan zijn kanselier, vlak voordat ze aan tafel gingen voor een broodmaaltijd. "Als ik u eraan herinner, zult u het beseffen," antwoordde de kanselier. "Maar als jij straks ook mesjogge geworden bent? Dan weet ik niet of je mij voor de gek houdt of dat je de waarheid spreekt!" zei de vorst vertwijfeld. Ook daarop wist de kanselier antwoord. "Majesteit, ik heb een goed idee. U legt uw kroon weg en ik doe mijn kanseliershoed af. Daarna zetten we allebei een narrenmuts op ons hoofd." - "Wat wil je daarmee bereiken? Dat de mensen ons voor nog grotere dwazen aanzien dan we al zijn?" vroeg de koning. "Nee sire, die rare hoed is een teken voor onszelf."

Op dat moment was de kanselier nog steeds bij zijn zinnen. Hij had alleen bedacht hoe je dwaas kon zijn met de dwazen en toch nog enige wijsheid kon bezitten. "Die narrenmuts zal ons voortdurend eraan herinneren dat we ooit verstandig waren, voordat de totale gekte losbarstte. Als we elkaar aankijken, zullen we dat weer beseffen." - "Goed," sprak de koning. "Beter deze pijnlijke herinnering, dan totale onwetendheid." De koning en zijn kanselier deden precies zoals ze hadden afgesproken. Ze aten samen van het brood en werden samen mesjogge, net als ieder ander in het land. De mannen moesten lachen om elkaars vreemde fratsen en rare mutsen. Maar af en toe, wanneer ze elkaar goed in de ogen keken, ging hen een lichtje op. De wereld mag dan in handen zijn van dwazen, de koning en de kanselier waren zo gek nog niet.

Toelichting
Rabbi Nachman van Bratslav (1772-1810), achterkleinzoon van de Baäl Shem Tov. Rabbi Nachman geldt als een van de grootste en fantasierijkste vertellers onder de chassidische rebbes. Zijn sprookjes bevatten meestal meerdere lagen
.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pizzaman schreef: Ik zie 'm ook niet als bezwaarlijk, heb ook geen bezwaar tegen een eventueel toekomstige samenwerking met Wilders.
Maar hem steunen ga ik niet, want die man is gewoon net effe te dom. Evenals destijds Janmaat.
Wie is er nu niet dom?

Misschien zijn Jehovah's Getuigen het met mij eens zijn als ik stel: Wie niet logisch denkt, die is pas echt dom.

Niemand is volmaakt. Dus dom. Wij zijn allemaal dom. we laten ons allemaal doodgaan. om maar wat te noemen. Niet 90 of 95% wat ik eerder aan de orde stelde is dom, maar wij zijn allemaal dom. Een wiskundige denkt logisch. Logisch toch? En toch maakt ook het wiskundige type fouten. Domme fouten bestaan niet. Is dat zo? Ik ga toch maar even verder met mijn domheid. [icon_lol.gif]

Een vraag. Is iemand met een laag IQ per definitie dom? Dat hoeft niet perse, behalve wanneer hij zich daar aan ophangt. Zeg maar zijn eigen domheid als waarheid ziet. Een verschijnsel dat voornamelijk waarneembaar is bij mohammedanen. Immers, het christendom heeft zijn domheid op tijd verlaten, maar moslims zijn daar nog apetrots op. Niet één mohammedaan gelooft in de evolutietheorie. Daar zit wat in. Maar zo goed als alle gellerden die wij 'beschuldigen' van een hoog IQ geloven in de evolutietheorie. Ik niet. Dus heb ik dan een laag IQ? Ik heb een redelijk IQ, lager in ieder geval dan Mercator. Maar in ieder geval hoger dan anderhalf miljard moslims.

Ik ging eens 'op zoek' naar God. Ondanks dat ik op de glibberige weg van de rooms-katholieke school tot en met mijn zestiende verjaardag mijn christelijke opleiding vervoerde, was ik al op mijn twaalfde van die weg geraakt. Om weer op de 'goede' weg te komen, ging ik dus op zoek naar God. Dat was in 1992. En ik moet zeggen dat ik hem daadwerkelijk gevonden heb. Eerlijkheidshalve vermeld ik hierbij dat dit zonder de hulp van de Jehovah's Getuigen mij nooit gelukt zou zijn. Het is ook niet voor niets het succesvolle praatje in de vergaderzaal van de Getuigen dat zonder hulp van de Beleidvolle Slaaf (een synoniem voor Jehovah's Getuigen) het onmogelijk is de Bijbel te kunnen begrijpen.

Ongelooflijk dom van al die Getuigen. Immers, het jaartallencircus waarmee met de regelmaat van de klok Armageddon weer eens uit de hoge hoed werd getoverd vanuit het hoofdkwartier van de Getuigen te New York, heeft keer op keer zijn religieuze circusprogramma moeten bijstellen om aan de voorwaarden van ongelooflijke domheid te kunnen ontsnappen. Het heeft te maken met de verschrikkelijke chronisch religieuze ziekte die begon in 1870 met de prediking en het verkondigen van Gods woord, inclusief het ontcijferen van alle verborgen jaartallen in de Bijbel, die alleen en uitsluitend exclusief met het nodige handige slimme super intelligente speurwerk van T.C. Russell te ontdekken waren. Dom dus. Heel erg dom. want er klopte keer op keer niks van.

Maar daarmee was de domheid van de Jehovah's Getuigen nog niet uitgespeeld. Nee, nee, dan kent u het geslepen en geraffineerde karakter niet van de oude mannen in Brooklyn te New York. Wie altijd graag vals speelt houdt altijd een troefkaart verborgen in de mouw. Verstopt houden in de hoge hoed mag ook. Die troefkaart die men zelf ontworpen heeft heet:

Het Voortschrijdende Licht.

Ja ja. Daar bent u even stil van. De Jehovah's Getuigen zijn er tot op de dag van vandaag nog altijd sprakeloos onder. Het Voortschrijdende Licht. En waar komt dat dan vandaan als ik vragen mag? Wat dacht je wat? Uit de hemel natuurlijk! dat voortschrijdende licht is - met minder neemt een Jehovah's Getuige geen genoegen - de Heilig Geest himself. U weet wel, het derde lid binnen de goddelijke kongsie.

Ik stem op Wilders. Niet omdat ik dom ben. Omdat ALLE moslims dom zijn. En dat zie ik als een groot gevaar. Niet zo zeer dat zij dom zijn, maar vooral omdat zij dom willen blijven. Net zoals al die Jehovah's Getuigen.

Jehovah's Getuigen zijn niet gewelddadig en geen mens hoeft last van hen te hebben. Maar omdat zij werkelijk ALLES klakkeloos en blindelings opvolgen wat hen vanuit het hoofdkwartier in Brooklyn te New York wordt opgedragen en zij dit - het moet niet dommer worden - beschouwen als het voortschrijdende licht - bestaat het niet ondenkbeeldige gevaar dat zij van de ene op de ander dag tot geweld zullen overgaan. Zij geloven namelijk net zo hard in het Oude Testament als de joden. En wie daar Jehovah tegenkomt moet op zijn tellen passen of op zijn hoede zijn. Een mens kan altijd kiezen.

Niets zo veranderlijk als de mens.
De domheid schuilt in een ieder van ons.


In het belang van het Voortschrijdende Licht bewijs ik hiermee de Getuigen van Jehovah een dienst door deze topic ook op de eigen topic te plaatsen van FFI die speciaal voor deze domme mensen is ingericht.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2485
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Pizzaman »

Lollig wel, beste Hans. Maar het loopt klem op een aantal punten.

Het kan best zijn dat iedereen dom is. Maar echt dom ben je pas als je iemand gaat steunen waarvan je zeker weet dat ie een dommer idee heeft dan jijzelf. Dan volhard je namelijk in de domheid, en geeft er zelfs steun aan. Immers, het is dom als je een ander alternatief hebt, en toch het dommere alternatief blijft steunen.

Zo ook met die evolutie-theorie. Jij hebt het over 'geloof in de theorie', en dat is correct. Een theorie is simpelweg een idee, over iets wat we niet kunnen weten, waar we dan over lullen, en bewijs of falsificatie over kunnen aandragen. Uiteindelijk weten we het natuurlijk niet zeker,
dus het blijft 'geloven'.

Hetzelfde met de Jehova's, die geloven ook. In hun eigen theorie. Gezien ik die kan falsificeren (het is helemaal niet moeilijk)
geloof ik daar geen ene reet van. Die evolutie-theorie is natuurlijk ook een geloof. Maar wel beter dan wat ik zelf kan bedenken,
dus die zal ik dan indien nodig verkiezen boven de Jehova theorie.

Maar daarbij mag iedereen natuurlijk zo dom zijn als ie zelf wil, zolang ie een ander daarmee diens domheden niet ontzegt he.
Dus stem ik maar op Wilders, simpelweg omdat ik zo dom ben dat ik graag varkens eet. En dat mag niet van de islam. :nietverstaan:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Prima inhoudelijk sterke bijdrage, Pizzaman. Fraai passend in de topic. [icon_lol.gif] icon_thumbup.gif
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Elk mens heeft het aangeboren recht dom te zijn.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Bijna alle mensen zijn tegen de doodstraf,
en toch aanvaarden zij hun eigen doodstraf.


Men denkt zichzelf een fraai rad voor de ogen te draaien door het om te draaien. Namelijk, dat wanneer de mens dood gaat dit geen doodstraf is, maar verlossing uit het lijden of het logische gevolg van het geboren zijn. Ik vind het prima zo, maar waarom dan zo'n enorme berg aan hypocrisie tentoon spreiden en bemoeienis op bemoeienis stapelen om degene tegen te houden die zijn eigen doodstraf wil bewerkstelligen?

Zijn wij zo dom te menen dat de dood geen doodstraf is? De domme massa wereldwijd staat erbij als lompe geestelijk zwaar gestoorde zwakzinnige zoutzakken zonder commentaar te geven. In Frankrijk - om maar wat te noemen - pleegden tien jaar geleden nog 600-800 boeren zelfmoord in Frankrijk. Waar was dat nou goed voor? Zij zaten zo diep in de schulden dat zij het leven niet meer aankonden. Ook Frankrijk zal wel een vorm van bijstand kennen, maar als die net zoals hier alleen maar dient tot - inderdaad - armoede en een dagelijks bezoek aan de voedselbank, dan zou ik toch eerder een of meer ministers om zeep helpen die niet willen voorkomen dat ik mijzelf schuldig ga maken aan mijn eigen doodstraf.

Stel dat ik in staat kan zijn, hele volksstammen uit te roeien, vanuit mijn gefingeerde haat bijvoorbeeld tegen de joden, en heel Israël van de kaart kan vegen met een aldaar door mij verspreide dodelijke ziekte - ik zal de doodstraf niet krijgen, hoe ernstig ik daar ook op zal aandringen, omdat na het voltooien van mijn missie, de eliminatie van het jodenvolk en 20% Arabieren in Israël, de doodstraf door onze beschaving als een illusie wordt beschouwd. Maar tsja . . . ik ben geen boer en zit ook niet in de bijstand. Ik sta mijzelf wel bij. Met geestelijke en fysieke hand- en spandiensten. [icon_lol.gif] Er gaat niets boven een tevreden mens.

O ja, moet ik het nog hebben over die een miljoen verkeersdoden per jaar in de wereld? Of al die verschrikkelijke ziektes - u weet wel - kanker bijvoorbeeld? Om maar wat te noemen.

Ik ken iemand, hij is een van mijn beste vrienden, die lang geleden afgezonderd in armoede leefde op een woonschuit en daar verschrikkelijke ondraaglijke kiespijn leed, onverzekerd was en zonder geld op zak de dagen moest doorbrengen. Hij trok uiteindelijk - de pijn was niet meer te harden - eigenhandig zijn pijnlijke kies met een knijptang eruit.

En zo hoort het ook. Wanneer hulp van buiten niet voorhanden is, is zelfredzaamheid geboden en het laatste redmiddel. Ik verzeker u dat wanneer regelmatig mensen zich voor de trein werpen - of beter nog, voor de tram - omdat hun verzoek tot inwilliging van hun vervroegde doodstraf niet wordt toegestaan, er binnen de kortste keren weer een aantal nieuwe banen bij zullen komen. Mijn in België ge-euthanasieerde vriend werd vorig jaar thuis geholpen met een dodelijke injectie toegediend door zijn huisarts. Mijn Belgische vriend leed aan prostaatkanker. Chemo hielp hem tijdelijk weg te blijven van de eindstreep. Zijn kwaal was van het soort 'Boemerang' en kwam net zo hard weer terug.

Mijn vriend kreeg een vervroegde doodstraf, maar pleegde geen zelfmoord. In België werd hier geen ruchtbaarheid aan gegeven. In Nederland kan het ook. Alleen dan stiekem, in het geniep en met een boel opgeklopte hypocrisie eromheen.

Is bovenstaand verhaal wat verwarrend overgekomen? Dat ligt dan niet aan mij, maar aan het begrip 'DOODSTRAF'.

Uitgaande van het bestaan van de vrije wil: Doodstraf alle misdadigers! Noem dat niet de doodstraf, maar de uitkomst van de vrije wil. Geen vrije wil? Ook goed. Dan is elke oorlog en doodstraf sowieso al gerechtvaardigd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door mercator »

'Hans van de Mortel' schreef:Bijna alle mensen zijn tegen de doodstraf,
en toch aanvaarden zij hun eigen doodstraf.
Nu mogen de Turken in Europa weer naar een referendum waar ze -als het goed is-hun Geliefde Leider Erdogan toe gaan laten doodstraffen uit te spreken én uit te voeren. liefst op Koerden, Christenen en politieke tegenstanders. Ik zie daar geen enkel probleem mee, als de Turken dat graag doen is dat hun volste recht. Maar nu schieten onze weekhartige politici in een kramp: dat mag niet ! Dat is tegen de Europese normen en waarden( of wormen en paarden)! die Turken mogen hier niet stemmen!
Ik vind van wel . Als je die Turken toelaat een dubbel paspoort te hebben mogen ze ook martelen en doodstraffen uitvoeren als dat hoort bij het Turk-zijn.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ik herinner mij dat op de rooms-katholieke school zilverpapier werd ingezameld voor de missie (in Afrika).

Heeft het geholpen? NEE! Want eenmaal als inboorling rooms-katholiek geworden, konden negers het moorden niet laten. Net zo min als de hoog beschaafde Duitsers in WO-II die van oudsher al christen waren. Het elkaar afslachten schijnt blijkbaar ALLES te maken te hebben met bepaalde religieuze opvattingen die herleidbaar zijn naar Jezus Christus.

Deze gemanipuleerde zoon van God gaf het verkeerde voorbeeld door zelfmoord te plegen. Hij werd hierom uitvoerig geprezen in de wereld van de domheid en wordt daarom jaarlijks herdacht.

Beste mensen, stop met die flauwekul! Waan jezelf als christen niet een beter mens. Je hebt immers geen vrije wil. Dus laat die kapsones maar gerust achterwege!

Wie niet meer in staat is logisch te denken en meent over een vrije wil te beschikken, kan zich maar beter overgeven aan de waanzin van de eigen zelfgenoegzaamheid.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door mercator »

'Hans van de Mortel' schreef:Bijna alle mensen zijn tegen de doodstraf,
en toch aanvaarden zij hun eigen doodstraf.
Gelukkig hebben we nog de onvolprezen Hans vd M om onze dag vrolijk aan te vatten [icon_lol.gif] . Ik kan het nog wat beeldender maken:
We worden allen geboren met ons doodvonnis op zak . Alleen de datum moet nog ingevuld worden.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef: We worden allen geboren met ons doodvonnis op zak. Alleen de datum moet nog ingevuld worden.
Het is de beleidsnota van de tegen zichzelf gekeerde mensenwereld.

Doodstraffen die in de VS zijn uitgesproken worden niet direct voltrokken - welnee - men laat de ter dood veroordeelde soms nog jarenlang in spanning afwachten. Zekerheid heb je pas als je dood bent. Tenminste, als je het tenminste nog herinneren kunt. Want er zijn nog onnoemelijk veel domoren die menen zeker te weten - aan de hand van door een ander geschreven boekwerk - dat er na de dood geen dood meer bestaat.

Dom? Welnee! Dat zijn personen die - tegen hun zin in - weliswaar in het heden leven, maar in het hiernamaals willen uitkomen. Ze zijn zo dom dat ze daar niet eens een routekaart of GSM voor menen nodig te hebben. Ze vertrouwen volledig op het bij de hand nemen van factor X. In de religieuze onzinwereld beter bekend als God.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

De evolutietheorie is een geschenk van God die verdwaald is in de geest van de domme mens. Want dom zijn wij allemaal. De een nog dommer dan de ander. Gelukkig ben ik mij bewust van mijn domheid die niet exclusief is en ik helaas moet delen met anderen. :cry:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Lang leve de culturele samenleving!

Onzin! Dit soort hopeloze onbedachtzame uitspraken heeft voornamelijk te maken met domheid en hoort thuis in de encyclopedie van de domheid.

Weleens ervaren dat Britse onderdanen in Nederland links rijden in plaats van rechts? Zelden. Dan is een ernstig ongeluk het gevolg.
Kunnen moslimse Marokkanen en Turken, Afghanen en Syriërs en al die andere parasieten uit islamitische dictatuur landen, lang leven in een culturele samenleving in Nederland? Logischerwijze zou dit net zo dom gedacht zijn als dat een Engelsman meent in Nederland zijn ingewortelde verkeersopvoeding te kunnen uitdragen in Europa. Het is of het een of het ander. Links en rechts tegelijk voorrang geven op de weg, lijkt mij niet bepaald de juiste oplossing voor het promoten van verkeersveiligheid. Zo is het natuurlijk ook met religie versus atheïsme. Beter harmonieus atheïsme dan religieuze wanorde. In de Arabische landen maakt de islam de dienst uit. In Israël het judaïsme. In Europa het christendom, in goede harmonie met het betere atheïsme.

Dus geen kopvodden bij de politie, geen lelijke moskeeën met van die afschuwelijke minaretten, wel gebedshuizen die onopvallend als een kantoorpand in een woonwijk staan zoals bij de Jehovah's Getuigen die nota bene christelijk en aanhangers van Jezus de vredesduif zijn. Geen vrijdagmiddag lawaai als oproep tot het gebed vanuit de moskee. Nergens kopvodden in beeld die net zoals het dragen van nazi-symbolen strafbaar zijn. Uitingen van de islam, het judaïsme en andere religies dienen volledig buiten het openbaar zicht verbannen te worden.

Ja, pas dan kan een objectieve culturele samenleving mogelijk zijn waarbij een ieder zich zodanig aanpast dat aan hem of haar geen aanstoot (meer) genomen kan worden.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Het rijbewijs van Mezdi (21), deelnemer aan Temptation Island, is dinsdag door de politie ingevorderd. De realityster scheurde onlangs roekeloos over de A32 in de buurt van Heerenveen en filmde dat zelf.

FILMPJE

Instagram
Het incident gebeurde een maand geleden. Mezdi livestreamde op Instagram zijn eigen racecapaciteiten op de Friese snelwegen. Niet heel snugger, want RTL Boulevard pakte de post op en deelde de beelden.
Aan de hand van die beelden heeft de politie nu alsnog een straf uitgedeeld. Naast dat Mezdi zijn rijbewijs kwijt is, moet hij ook 1134 euro boete betalen en een cursus volgen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52143
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Encyclopedie van de domheid

Bericht door Mahalingam »

De vijf basiswetten van menselijke domheid

En: de domme zijn gevaarlijker dan de bandieten. Door Christopher Pfluger

35 jaar geleden publiceerde de Italiaanse economische historicus Carlo Maria Cipolla een essay van 60 pagina's over de fundamentele wetten van domheid, die hij als de grootste existentiële bedreiging voor de mensheid beschouwt.

Het essay werd een internationale bestseller, wat hem ook een beetje irriteerde. Hij besteedde tientallen jaren aan grote historische studies waar twee of drie collega's kennis van namen, terwijl een essay uit een slapeloze nacht een miljoenenpubliek bereikte.

Je kunt zijn snelle schot met de wetten van de domheid ook van een zekere ironische afstand bekijken. Maar ze passen goed in deze gekke tijd die veel mensen niet meer kunnen begrijpen.

Cipolla (1922 tot 2000), professor aan verschillende universiteiten en met een eredoctoraat van ETH Zürich, verdeelt de mensheid in vier categorieën: intelligent, bandiet, hulpeloos en dom. Ze worden gedefinieerd op basis van een win/verlies-concept.

Een dom persoon is een persoon die problemen veroorzaakt voor anderen en zichzelf schade toebrengt. Een intelligent persoon is iemand wiens acties zowel zichzelf als anderen ten goede komen. Dan is er de bandiet die zichzelf verrijkt ten koste van anderen. En tenslotte de hulpeloze wiens acties anderen verrijken ten koste van hem. Cipolla ontwikkelde hiervan een diagram.

Wet 1: Iedereen onderschat altijd en onvermijdelijk het aantal domme mensen.

Dit probleem wordt nog verergerd door de veronderstelling dat sommige mensen intelligent zijn vanwege oppervlakkige factoren zoals beroep, opleiding of andere kenmerken waarvan we denken dat ze domheid in de weg staan. Een typische misvatting is de veronderstelling dat rijke mensen van nature intelligent zijn.

Wet 2: De kans dat een persoon dom is, is onafhankelijk van alle andere kenmerken van die persoon.

Cipolla stelt dat domheid constant blijft in alle bevolkingsgroepen. In elke denkbare categorie - geslacht, ras, nationaliteit, opleiding, inkomen - zit een vast percentage domme mensen. Universiteitsprofessoren of Amerikaanse presidenten kunnen ook dom zijn, dat wil zeggen dat ze noch zichzelf, noch anderen en in het ergste geval bandieten ten goede komen.

Wet 3. Een dwaas persoon is een persoon die een andere persoon of een groep mensen schade toebrengt, hoewel hij er zelf geen baat bij heeft en zelfs verliezen lijdt.

Het is onmogelijk om vast te stellen hoeveel dwazen er werkelijk zijn, niet in het minst omdat de niet-domheden een inconsistente groep zijn. Soms handelen we intelligent, soms zijn we mishandelde of egoïstische schurken, en soms een beetje van alles. De domme zijn een toonbeeld van consistentie in vergelijking.

Volgens Cipolla zijn domme mensen vooral gevaarlijk en schadelijk omdat redelijke mensen het moeilijk vinden zich onredelijk gedrag voor te stellen en te begrijpen. Een intelligent persoon kan de logica van een overvaller begrijpen: hij wil een voordeel voor zijn rekening; hij is gewoon niet wijs genoeg om een ​​manier te vinden waar iedereen baat bij heeft. Men kan dus anticiperen op de acties van een roofdier en zijn slechte manoeuvres, en daardoor een verdediging opbouwen.

Dit alles is niet mogelijk met een dom persoon, zoals de derde basiswet uitlegt. Er is geen rationele manier om te zeggen of, wanneer, waar, hoe en waarom hij of zij zal aanvallen. Als je een dom persoon tegenkomt, ben je overgeleverd aan zijn genade. Deze analyse leidt tot wet nummer 4:

Wet 4: Niet-domme mensen onderschatten altijd de vernietigende kracht van domme mensen.

Vooral niet-domme mensen vergeten voortdurend dat het altijd, overal en onder alle omstandigheden omgaan met en/of samenwerken met domme mensen een kostbare vergissing is. We onderschatten idioten, en dat doen we op eigen risico. Dit brengt ons bij de vijfde en laatste wet:

Wet 5: Een dom persoon is het gevaarlijkste soort persoon.

En het directe gevolg: een dom persoon is gevaarlijker dan een dief. We kunnen niets doen voor idioten. Het verschil tussen samenlevingen die bezwijken onder het gewicht van hun domme burgers en degenen die hen overwinnen, ligt in de samenstelling van de niet-domme.

Samenlevingen die ondanks hun domme burgers gedijen, hebben een groot aantal intelligente mensen die de verliezen van de dommen goedmaken door winst te maken voor zichzelf en de mensen om hen heen.

De enige manier voor een samenleving om niet overweldigd te worden door de last van haar idioten, is dat de niet-dwazen nog harder werken om de verliezen van de dommen te compenseren.

Cipolla's tekst uit een slapeloze nacht is prikkelend. Maar men zou zijn idee van de superioriteit van intelligentie - wat misschien ook te wijten is aan zijn tijd - moeten aanvullen met menselijkheid, verbinding met het grote geheel en de krachten van het hart, die zich voorbij intelligentie kunnen ontvouwen.
https://transition-news.org/die-funf-gr ... n-dummheit
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie