Herdenking Holocaust

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

1 mei 2019: “Yom HaShoah”

Geplaatst op 1 mei 2019

Afbeelding

In Israël begint vanavond de herdenkingsdag voor de slachtoffers van de Holocaust, “Yom HaShoah”. Dan herdenkt Israël de 6 miljoen Joden, die door de nazi´s werden vermoord.

Wegens de vanavond beginnende herdenkingsdag zullen in Israël veel winkels vroeger dan gebruikelijk gesloten zijn. Ook restaurants, bioscopen, theaters en andere uitgaansgelegenheden zullen vanavond tegen 19.00 uur gesloten zijn. Er zullen ook geen sportwedstrijden plaatsvinden. Voor deze speciale dag van herdenking werd in het jaar 1959 de wet voor de Holocaust-dag aangenomen. Ook op tv zullen alleen maar documentaires te zien zijn.

De herdenkingsdag zal om 20.00 uur met de ceremonie in de Holocaust-gedenkplaats “Jad Vashem” beginnen. Dan zullen traditiegetrouw [ur=https://www.yadvashem.org/yv/en/remembr ... ghters.asp]zes overlevenden[/url] van de Holocaust plaatsvervangend voor de zes miljoen slachtoffers fakkels aansteken.

In Israël leefden eind 2017 nog 212.300 Holocaustoverlevenden. Dat zijn er 8500 minder dan het jaar daarvoor. Deze cijfers publiceerde het Israëlische Bureau voor de Statistiek naar aanleiding van de herdenkingsdag. Voor het begin van de Tweede Wereldoorlog waren er 16,6 miljoen Joden in de wereld, nu zijn dat er 14,6 miljoen.

Morgenvroeg om 10.00 uur zullen twee minuten lang de sirenes klinken. Het hele land komt tot stilstand om de slachtoffers van de Holocaust te herdenken. Direct daarna vindt er in “Jad Vashem” een kranslegging plaats onder deelname van president Reuven Rivlin, minister-president Benjamin Netanyahu, de voorzitter van de Knesset Juli Edelstein, de presidente van het Hoogste Gerechtshof Esther Chajut evenals vertegenwoordigers van de organisaties van de Holocaustoverlevenden. Om 11.00 uur begint in het gebouw van de Knesset het voorlezen van de namen van de slachtoffers. “Ieder heeft een naam”, heet deze bijeenkomst. En om 13.00 uur vindt dan de centrale herdenkingsceremonie in “Jad Vashem” plaats.


(Klik rechts onderin de balk voor ondertiteling)

Ook in de scholen zullen vanavond en morgen herdenkingsceremonieën worden gehouden. Daarvoor werd in de lessen over de Holocaust gepraat. Veel scholen hebben projecten ter voorbereiding van de reis van de scholieren naar Polen, die op 15- tot 16-jarige leeftijd plaatsvindt. In het kader van deze projecten ontmoeten de scholieren Holocaustoverlevenden en schrijven hun verhalen op. Vaak worden overlevenden op school uitgenodigd om over hun belevenissen te vertellen. Ieder jaar worden de overlevenden ouder, totdat er op een bepaald moment geen meer zullen zijn die kunnen vertellen over deze verschrikkelijke tijd. Daarom is het zo belangrijk om nu nog zoveel mogelijk tijdgetuigenissen te verzamelen.

Bron: www.israelheute.com

Door: Dov Eilon

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2019/05/01 ... m-hashoah/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Waarom ik op Yom HaShoah herdenk en niet op 4 mei

Gepubliceerd op 1 mei 2019 - 17:05 door Ernst Lissauer

Afbeelding

Ieder Joods gezin herdenkt vermoorde gezinsleden

De Holocaustherdenking Yom HaShoah of Holocaust Remembrance Day is in 1959 door het Israëlische parlement, de Knesset, in de wet verankerd. De industriële genocide op Joden door de nazi’s is nog maar kort geleden en behoort tot de jongste geschiedenis.


Ieder Joods gezin op de wereld kent en herdenkt vermoorde gezinsleden. Dat is misschien de sterkste overeenkomst die het Joodse volk thans bindt. Het is in ieder geval een lot dat dagelijks wordt ervaren en gevoeld. Niet alleen op Yom HaShoah.

Diaspora
Door de diaspora konden de nazi’s nooit in hun opzet slagen. Joden leefden – keer op keer verdreven uit hun land – te verspreid om te kunnen worden uitgeroeid, zoals de bedoeling was. Vanaf de Egyptenaren tot de nazi’s en vandaag de dag Iran is er gejaagd op het Joodse volk. Maar ondanks de openlijke vernietigingsdrang en genocidale verlangens van Iran en haar proxies in de huidige tijd is het Joodse volk weer tot leven gewekt, heeft haar geboortegrond herwonnen en staat het in bloei.

Dat is het Joodse optimisme dat zelfs in de donkerste dagen in de barakken van de vernietigingskampen als kleine lichtjes bleef schijnen. De kleine overleveringen over lotgenoten door lotgenoten. Hoe het zover heeft kunnen komen is ieders taak zelf uit te zoeken in het leven.

Nabestaanden
Hoe het met de nabestaanden gaat? Dank, fijn dat u het vraagt. Ik kan niet verder komen dan de eerste foto van een Amsterdamse razzia, maar als u het kunt bekijkt u zelf hoe het er destijds uitzag. Het beeld van mijn grootvader en grootmoeder aan de deur in een zwart Amsterdam (1943) zie ik soms zomaar ongevraagd en onverwacht opdoemen. Daar heb ik geen Yom Hashoah voor nodig.

Mijn kinderen – één is er nog te jong voor – worden gehersenspoeld met Shoa-gerelateerde verhalen. Tot vervelens toe. Alles wordt ernaar herleid of draait daar op uit. Het zal een omgekeerd effect zijn van de verhalen die wij uit onze ouders moesten trekken vroeger. Enkele jaren na het overlijden van mijn moeder kreeg ik een telefoontje van de Stichting 40-45. Of ik behoefte had aan hun dossier over mijn moeder (een verzetsheldin), anders zou het worden vernietigd.

Een dik pak werd er bezorgd. Inclusief röntgenfoto’s van godzijdank mislukte nazi-experimenten op haar baarmoeder tot dunne opgerolde papieren boodschappen die via gaatjes in het cement van de celmuren van de ene naar de andere cel werden gesmokkeld. Ze zijn tot op de dag van vandaag niet ontrold. Ik wens de inhoud niet te kennen.

Ook tientallen valse persoonsbewijzen, Jodensterren en voedselbonnen getuigen van deze duistere periode samengevat in oude dossiermappen. Ze bestaan. Ik heb ze bekeken en aan de hand daarvan een radiodocumentaire samengesteld en uitgezonden en nu ligt de boel ergens in huis opgeborgen.

Genocide
Onlangs herdacht ik de Armeense genocide. Dat doe ik al enkele jaren omdat het mij leert wat het is een genocide te herdenken die niet al in de genen zit. Deze genocide herdenk ik op de datum die daarvoor ook hier geldt: 24 april. Hoewel die genocide om politieke redenen wordt ontkend, wordt de Holocaust wel erkend, maar desondanks politiek naar de achtergrond gemasseerd.

Niemand weet nog wat of wie er eigenlijk wordt herdacht op 4 mei, maar je kunt er maar beter bij horen en meedoen, anders deug je niet. Ik heb er afscheid van genomen. Ik voel mij er niet thuis. Maar iedereen bepaalt dat maar voor zichzelf.

Politiek gemotiveerd
Als gezin kreeg je 4 mei dwingend opgelegd en was het een centraal thema, de Jodenvervolging met alles erop en eraan. Daarom is die datum en het ceremonieel, het ontsteken van de straatverlichting om klokslag 20:00 uur, een vast ritueel gebleven. De rest kreeg ik nooit mee. We stonden daar als gezin gezamenlijk vanuit de erker naar te kijken, ieder met onze eigen gedachten. Het was het enige moment dat we als gezin gezamenlijk het verlies ervoeren en daarom heeft het een andere betekenis gekregen. Wat het zwabberende politiek gemotiveerde Nationaal 4 en 5 mei Comité er ook van maakt.

Ik heb het Gerdi Verbeet terloops wel eens proberen uit te leggen, maar daarvoor zit men te diep in het eigen ambtelijke keurslijf. Laat ze maar. Wij – en dan bedoel ik mijn gezin – waarvan mijn vrouw van Russische origine tot de nazaten van onze bevrijders behoort – herdenken zelfstandig. Samen met heel Israël en wellicht vele Joden in de diaspora hebben wij op 1 mei ’s avonds een collectief moment. We zouden het graag delen maar dat wordt met de jaren ingewikkelder.

Israël
Dit is het eerste jaar van de 62 dat ik 4 mei laat voorbijgaan. Uit Israël stromen via de sociale media later de beelden binnen van de totale stilte die vanavond over dat land zal vallen om 20:00 uur plaatselijke tijd. Indrukwekkende beelden van een 24-uurs economie die dagelijks als een nerveuze achtbaan voorbijtrekt en plots verandert in een serene stilte. Voetgangers als standbeelden, autoverkeer dat ook op de drukste verkeersaders stilvalt. Een collectief eerbetoon aan de volkerenmoord en tegenwoordig een voorbeeld voor de rest van de wereld. Die is nog niet toe aan het besef wat ze heeft veroorzaakt.



Medeplichtigheid
Men wringt zich in allerlei bochten om de medeplichtigheid uit te wissen. En stilletjes, via politiek en educatie wordt de weg vervolgd door het ondersteunen van Jodenhaat en Jodenmoord, maar dan verderop zodat de rommel van de gevolgen ons niet raakt. Daags na de Dodenherdenking op de Dam zullen de odenhaters die weer innemen, zoals wekelijks in het tegenwoordige Amsterdam dat destijds mijn grootvader en vele familieleden op de trein liet zetten naar de vernietigingskampen. Ik kan het mijn kinderen niet uitleggen.

Of ik moet ze vertellen dat het bestaan van de Joodse staat een nieuwe Shoah voorkomt? Daarom heb ik er voor gekozen voortaan Yom Hashoah, zoals vastgelegd in de Israëlische wet, te respecteren en het verhaal over het ontbreken van familieleden op deze avond en niet op 4 mei te vertellen.

https://opiniez.com/2019/05/01/waarom-i ... tlissauer/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Het overlevingsverhaal van Haim Noy

Geplaatst op 2 mei 2019



Vandaag [2 mei] herdenkt men in Israël de slachtoffers van de Holocaust. Vanochtend om 10.00 uur plaatselijke tijd klonken in het hele land 2 minuten lang de sirenes. Het land stond stil. We zullen vandaag veel verhalen horen van overlevenden van de Holocaust. Het verhaal van Haim Noy is daar eentje van. In bovenstaande video vertelt hij ons zijn verhaal. Nadat hij het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau had overleefd, zal hij vandaag, 75 jaar later, nog eenmaal door de poort van het kamp gaan. Deze keer trots en samen met zijn kleinzoon en 200 officieren van het Israëlische leger, die hem begeleiden bij de Mars van het Leven, die vandaag plaatsvindt.

Bron: www.israelheute.com

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2019/05/02 ... -haim-noy/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

De Holocaust is de herinnering aan de nederlaag van onze vijand

Geplaatst op 2 mei 2019

Afbeelding

Toen ons dagelijks leven vanochtend gedurende de twee minuten durende sirene, waarmee we ertoe worden opgeroepen om te denken aan de zes miljoen in de Holocaust omgekomen mensen, volledig tot stilstand kwam, was dat voor mij aanleiding om er over na te denken dat dit pikzwarte hoofdstuk een absolute nederlaag was – niet voor het joodse volk, maar voor de vijanden van Israël.

Ja, het joodse volk maakte een dermate onvoorstelbare tragedie mee, die de meeste andere naties neergeslagen zou hebben. Toen ik gisteravond met mijn kinderen in het park zat, omringd door honderden andere Israëlische gezinnen, die ook aan de ceremonie deelnamen die het begin van de Holocaust-herdenkingsdag markeert, zag ik iets in.

We bevinden ons precies 75 jaar na de bijna gelukte poging om het grootste deel van de joodse wereldbevolking uit te roeien. En desondanks was de natie Israël op het wereldtoneel nog nooit sterker, succesvoller en invloedrijker dan nu.

De nazi´s (en de grotere vijand die achter hen en allen die daarvoor geprobeerd hadden Israël te vernietigen, stond) lukte het om zes miljoen individuele joodse lichten te doven. In hun plaats ontstond in de vorm van de herboren staat Israël een in de hele wereld zichtbaar baken van licht. De vijand is overwonnen. Israël en het joodse volk staan meer dan ooit vooraan het front.

Het klinkt uniek, ongelooflijk, zelfs absurd!

De profeet Jesaja dacht – nog voordat het gebeurde – dit, toen hij voor het eerst hoorde wat duizenden jaren later zou plaatsvinden:

Wie heeft ooit zulks gehoord? Wie heeft dergelijks gezien? Zou een land kunnen geboren worden op een enigen dag? Zou een volk kunnen geboren worden op een enige reize? Maar Sion heeft weeën gekregen, en zij heeft haar zonen gebaard. (Oude Testament – Jesaja 66, vers 8).

Bron: www.israelheute.com

Door: Ryan Jones

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2019/05/02 ... ze-vijand/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Israeli Defense Forces (IDF): “Never Again”
Israel Defense Forces - Gepubliceerd op 2 mei 2019

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Poetin woont de onthulling bij van het eerste grote Holocaustmonument in Moskou

7 juni 2019

Afbeelding
Moskou, 4 juni 2019. De Russische president Vladimir Poetin (midden), Rabbi Berel Lazar (links) en Victor Vekselberg (rechts) waren aanwezig tijdens de inhuldiging van een Holocaustmonument in het Joods Museum van Moskou en het Tolerantiecentrum [beeldbron: The Jewish Museum and Tolerance Center]

De Russische president Vladimir Poetin woonde op dinsdag jl. de onthulling bij van een gedenkteken dat door sommigen werd gezien als het eerste Holocaustmonument van Moskou. Het monument, dat handen toont die de luiken van een deur open trekken, werd onthuld in het Joodse museum van Moskou (plaatje onderaan). Het herdenkt Joodse verzetsstrijders.

“Hoewel ongeveer de helft van de slachtoffers van de Holocaust burgers van ons land waren, had Moskou geen apart monument” voor de genocide, vertelde de Duitse Zakharyajev, de president van de STMEGI vereniging van bergjoden, in het Moskvich-magazine vorige week in een interview.

Moskou had reeds bustes voor redders van Joden tijdens de Holocaust en een plaquette voor het Joodse Anti-Fascistische Comité, erkende hij. Maar het had geen prominent monument dat kon evenaren aan deze in Berlijn, Warschau of Boedapest. Sovjetautoriteiten erkenden zelden de specificiteit van de Holocaust in literatuur en monumenten die alleen ‘Sovjetburgers’ vermeldden die in WOII waren gedood.

Poetin noemde de holocaust een van de ‘grootste tragedies’ en ‘meest bijzondere hoofdstukken in de geschiedenis’ tijdens de onthulling van het verzetsmonument op dinsdag in het Joods Museum en het Tolerantiecentrum. Poetin en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu hebben samen deelgenomen aan het leggen van de eerste steen van het monument vorig jaar.

Viktor Vekselberg, voorzitter van de raad van trusts van het museum, financierde de bouw van het monument, dat ongeveer $ 276.000 kostte. Het hele gezin van zijn vader zat gevangen in een getto in de buurt van zijn woonplaats Drohobytsj in wat nu Oekraïne is, zei hij. “Alleen mijn vader wist te overleven omdat hij eerder was gevlucht om zich bij de militie aan te sluiten”, voegde Vekselberg toe, die de voltooiing van het monument een ‘symbolisch keerpunt’-moment en mijlpaal noemde.

Afbeelding
Een zicht van het monument voor leden van het Joodse verzet in nazi-concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog, tijdens de onthulling in het Joods Museum en het Tolerantiecentrum in Moskou op 4 juni 2019 [beeldbron: Sergei Ilnitsky/AFP]

Afbeelding
Het Joods Museum en Tolerantiecentrum in Moskou werd in november 2012 geopend in Moskou. Naar schatting heeft de bouw van het museum $ 50 miljoen gekost. Vladimir Poetin schonk persoonlijk een maand salaris voor de bouw van het museum [beeldbron: Wikipedia]
__________________________________________________

Bronnen:

♦ Naar een artikel van Cnaan Liphshiz “Putin attends unveiling of Moscow’s first major Holocaust monument” van 7 juni 2019 op de site van The Times of Israel
♦ Naar een artikel “Moscow gets first major Holocaust monument” van 6 juni 2019 op de site van The Jewish Telegraphic Agency (JTA)

https://brabosh.com/2019/06/07/pqpct-nzw/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

75 jaar na de Holocaust: In huidig tempo is Europa in 2050 ‘Judenfrei’

Posted on 23/01/2020

Afbeelding
De ingang van Auschwitz, pal na de bevrijding. 75 jaar later geeft Europa weer alle ruimte aan een (religieuze) haatideologie die alle Joden wil uitroeien. (Afbeelding: (7)).

World Holocaust Forum: Ruim 80% Joden voelt zich onveilig in Europa, meer dan 40% wil vertrekken – Netanyahu waarschuwt ‘tirannen in Teheran’: ‘Er komt geen andere Holocaust, wij zullen alles doen om ons te verdedigen’ – Misbruik van Holocaust heeft allerlei verschillende gedaanten aangenomen

Bijna 50 wereldleiders, waaronder de Russische president Vladimir Putin, de Franse president Emmanuel Macron en ‘onze’ eigen koning Willem-Alexander, waren vandaag in de Israëlische hoofdstad Jeruzalem bijeengekomen om de bevrijding van Auschwitz en het einde van de Holocaust 75 jaar geleden te herdenken. Ondanks tal van mooi klinkende toespraken over het bestrijden van antisemitisme kwam er geen gemeenschappelijke verklaring, wat analisten als een gemiste kans beschouwen (2). De president van het World Holocaust Forum waarschuwde dat er in 2050 mogelijk geen Joden meer over zullen zijn in Europa. Met andere woorden: dan krijgen de Nazi’s ruim een eeuw na hun uitroeiingspraktijken alsnog hun zin, en is ons werelddeel ‘Judenfrei’ geworden. (Aangevuld om 18.35 uur)

Uit onafhankelijke onderzoeken en peilingen onder de Joodse gemeenschappen blijkt keer op keer dat moslims met afstand de grootste daders van antisemitische haatmisdrijven zijn, gevolgd door linkse extremisten, en daarna pas rechtse extremisten. Op de inmiddels bekende politiek correcte wijze focussen de Europese media en politiek zich uitsluitend op neonazi’s en andere extreemrechtse daders, terwijl de ergste boosdoeners worden genegeerd, of op schaamteloze wijze zelfs op één lijn worden gezet met hun slachtoffers.

Europa in 2050 ‘Judenfrei’?
Dr. Moshe Kantor, president van het World Holocaust Forum, wees erop dat ruim 80% van de Joden in Europa zich onveilig voelen, en meer dan 40% er serieus over denken om te emigreren. De afgelopen jaren is reeds 3% van de Joden vertrokken vanwege het snel toenemende antisemitisme. ‘Dat betekent dat als de huidige trend aanhoudt of verergert, er in 2050 mogelijk geen Joden meer zijn overgebleven in Europa.’

Tegelijkertijd prees hij landen zoals Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië en de VS voor het invoeren van strengere wetten en regels tegen antisemitisme en racisme. Tevens gaf hij Rusland een pluim, waar antisemitisme amper voorkomt omdat het land daar al veel langer hard tegen optreedt. (1) Eerder op de dag onthulden premier Netanyahu en president Putin in Jeruzalem een monument ter nagedachtenis van de 800.000 slachtoffers die vielen bij de belegering van Leningrad (nu St. Petersburg).

Netanyahu greep ook deze herdenking aan om de wereldleiders aan te sporen tot actie ‘tegen de tirannen van Teheran... Er komt geen andere Holocaust,’ voegde hij eraan toe. ‘Israël zal alles doen wat nodig is om onze staat, ons volk en de Joodse toekomst te verdedigen.’ (3)

Holocaust misbruik in al zijn varianten
De internationaal erkende Holocaust expert dr. Manfred Gerstenfeld schrijft dat veel modern antisemitisme is gericht tegen (het bestaan van) de Joodse staat Israël, en de Holocaust in dit opzicht op veel verschillende manieren wordt misbruikt:

* Holocaust ontkenning, door bijvoorbeeld te beweren dat de Duitsers geen gaskamers hadden, of dat het gas niet dodelijk was. Deze met tal van feiten en getuigenverklaringen ontkrachtte leugens gaan vaak gepaard met

* Holocaust bagatellisering, door te beweren dat er veel minder dan 6 miljoen Joden werden vermoord. In realiteit is er vrijwel geen enkele andere historische massamoord zó goed gedocumenteerd;

* Een andere variant is Holocaust (mede)schuldontkenning, zoals in Polen gebeurt, terwijl bijvoorbeeld de Joodse gemeenschap in Jedwabne vrijwel geheel door Polen, en niet door Duitsers, werd uitgemoord. In eigen land vindt dit afschuiven van mede verantwoordelijkheid ook plaats. Geen volk in Europa werkte zo efficiënt mee met het op transport zetten van de Joden naar de vernietigingskampen als de Nederlanders, maar dat is een feit dat u in onze geschiedenisboekjes amper zult terugvinden;

* Holocaust ont-judaïsering vindt plaats door te bagatelliseren dat de Joden werden vermoord omdat ze Joods waren, en/of door de Joodse slachtoffers op één hoop te gooien met alle andere oorlogsslachtoffers, waardoor de opzettelijke systematische uitroeiing van Joden veel minder opvalt;

* Holocaust gelijkstelling gebeurt door tal van andere genocides en slachtpartijen eveneens ‘holocaust’ te noemen. Dit gebeurt om dezelfde reden als hierboven werd genoemd: om te verhullen dat Joden juist vanwege hun etnische en religieuze afkomst werden uitgemoord. Een variant is Holocaust trivialisering, door bijvoorbeeld te spreken van een ‘dieren holocaust’, een ‘vluchtelingen holocaust’ of een ‘klimaat holocaust.’

* Holocaust omkering is volgens Gerstenfeldt nog erger dan ontkenning, en komt in onze tijd steeds vaker voor door de absurde claim dat de Joden / Israël een ‘holocaust’ op het Palestijnse volk zouden uitvoeren. Uit een peiling blijkt dat maar liefst 150 miljoen Europeanen er zo over denken, wat vrijwel geheel op het conto kan worden geschreven van de door links beheerste mainstream (nep)nieuwsmedia.

Deze omkering is des te schandaliger als bedacht wordt dat de Palestijnse Autoriteit onlangs in zijn eigen officiële krant Al-Hayat al-Jadida zijn lezers opriep om moorden te gaan plegen zodat de 75e herdenking van de bevrijding van Auschwitz geannuleerd zou moeten worden.

Tenslotte bestaat er ook Holocaust verzwijging, het ‘niet meer mogen praten over’. Dit fenomeen kennen we al jaren in het Nederlandse onderwijs, waar leraren de Holocaust niet of nauwelijks meer ter sprake kunnen brengen, omdat er dan ogenblikkelijk agressieve reacties komen van leerlingen van islamitische (migranten)afkomst. Aanvulling: Om vermoedelijk dezelfde politiek-correcte reden zult u vandaag (tot op heden, 18,35 uur) op NU.nl vergeefs zoeken naar een verslag of bericht over de Holocaust herdenking in Jeruzalem. De extreemlinkse nieuwssite vindt bijvoorbeeld ’50 jaar Dolle Mina’s’ veel belangrijker.

Een andere vorm is het veel gehoorde ‘de Joden praten teveel over de Holocaust’, of het verwijt dat zij de Holocaust zouden ‘misbruiken voor hun eigen doeleinden’. (4)

Grenzen wijd open voor religieuze haatideologie die alle Joden wil uitroeien
De hypocrisie van (wederom) de Europese leiders kende vandaag dan ook wederom geen grenzen. Terwijl het antisemitisme met de mond werd veroordeeld, laten ze onze grenzen nog steeds wijd openstaan voor miljoenen volgelingen van een religieus boek waarin staat dat hun god zegt dat de Joden ‘apen en zwijnen’ zijn die tot op de laatste man, vrouw en kind moeten worden uitgeroeid. Bovendien wordt deze als religie vermomde politieke haatideologie ook nog eens met speciale wetten en maatregelen beschermd en gepromoot.

De Europese Unie haalde vorig jaar zelfs virtueel de gele Jodenster weer tevoorschijn door importeurs te verplichten om producten die afkomstig zijn uit Judea en Samaria, wat Europa als ‘bezet Palestijns gebied’ beschouwt, speciaal te labelen. Van de 150 betwiste gebieden in de wereld is Israël het enige land dat door Brussel op de korrel wordt genomen, en dat terwijl Cyprus -nota bene EU-lid- al tientallen jaren deels wordt bezet door Turkije. Producten afkomstig van door de Turken bezet noordelijk Cyprus krijgen echter géén speciale waarschuwing (5).

‘Het is weer net als in de jaren ’30 en ’40’, net voor de Holocaust’
In mei 2019 erkende de Duitse bondskanselier Merkel dat feitelijk iedere openbare Joodse instelling in Duitsland nu moet worden bewaakt. Ze ‘adviseerde’ daarom dat Joden in Duitsland in het openbaar maar geen keppeltje meer moeten dragen.

Joodse winkels en huizen worden weer overal aangevallen en vol gekladderd met antisemitische leuzen. ‘Het is weer net als in de jaren ’30 en ’40, vlak voor de Holocaust,’ schreef de Messiaanse Jood Jerry Golden. Golden waarschuwt al jaren dat de Joden net als zo’n 80 jaar geleden voor hun leven zullen moeten wegvluchten uit Europa.

‘Vóór de massa invasie van Europa door de islam liet God mij zien dat Europa verwoest zal worden, (hun) etnische culturen zullen worden vernietigd, en dat de Joden in Europa opnieuw met een Holocaust te maken zullen krijgen – alleen deze keer niet alleen in Europa, maar wereldwijd... Heel Europa zal ontoegankelijk worden voor Joden. Tienduizenden zijn reeds vertrokken. Nu de Joden weggaan, keren de islamisten zich tegen de christenen.’ (6)

Xander

(1) Arutz 7
(2) DEBKA
(3) Arutz 7
(4) Arutz 7
(5) Ynet News / Arutz 7
(6) The Golden Report
(7) Afbeelding: WikiMedia Commons, auteur Auschwitz, bron: German Federal Archive (Deutsches Bundesarchiv) B 285 Bild-04413 / Stanislaw Mucha, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Germany license.

https://www.xandernieuws.net/algemeen/7 ... judenfrei/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door King George »

Nou heb ik vandaag eigenlijk helemaal geen zin in gaan keuvelen over de Holocaust, want het is veelal een circus eigen egootjes strelen voor zelfverklaarde Gutmenschen met al hun politiek correcte prietpraat die zowat een orgasme krijgen op zichzelf horen spreken, maar bij deze wil ik toch eventjes de beelden van een Holocaustmomentje voor de linkse kerk niet onthouden. Het was eventjes heel gezellig bij een Holocaustherdenking toen leden van de Antifa-brigade het eventjes "luister bij" kwamen zetten. Graven werden vertrapt en rouwkransen werden rondgegooid. Gezellig toch?

https://twitter.com/Breakingnieuws1/sta ... 5548440577
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door mercator »

King George schreef:Nou heb ik vandaag eigenlijk helemaal geen zin in gaan keuvelen over de Holocaust, want het is veelal een circus eigen egootjes strelen voor zelfverklaarde Gutmenschen met al hun politiek correcte prietpraat die zowat een orgasme krijgen op zichzelf horen spreken,
Gisteren was het op de Vlaamse leugentelevisie weer prijs, nog maar s de gruwelbeelden uit Auschwitz die iedereen al 500 x gezien heeft. En op het einde natuurlijk het obligate lesje : dat we er met zijn allen voor zorgen dat racisme geen kans meer krijgt zodat dit nooit meer kan gebeuren en blabla...gewoon verkiezingspropaganda voor rood en groen dus.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door King George »

Die kleuren rood en groen passen wel mooi bij hun Palestinavlaggetjes.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Buitenlandse leiders gedenken in Jeruzalem de dode Joden terwijl zij de levenden negeren

Januari 2020

Afbeelding

Het is weer die tijd van het jaar. Een tijd waarin wereldleiders samenkomen, hun hoofd buigen en alle dode Joden gedenken – terwijl ze de levenden negeren.

Een tijd waarin wereldleiders plechtige woorden uitspreken over vechten tegen intolerantie in de wereld – terwijl hun eigen landen erin verzinken. Een tijd waarin wereldleiders zichzelf op de rug kloppen en laten zien hoe geweldig ze zijn in het vechten tegen jodenhaat – terwijl ze dit blijven promoten in internationale fora.

En zelfs als ze zich verzamelen in Jeruzalem – de hoofdstad van het Joodse volk voor 3000 jaar – zien velen dat nog steeds niet in! Het is moeilijk om niet naar de Internationale Holocaustherdenkingsdag te kijken zonder een zekere mate van cynisme en scepsis. Niet omdat het niet waardig is, maar omdat het minder gaat over het herinneren van Joden en meer over internationale leiders die zichzelf promoten.

Deze leiders die samenkomen en schouder aan schouder staan, in plechtige stemmen met gebogen hoofden en stijve vastberadenheid spreken, zullen altijd iets te zeggen hebben over de Joden die zijn verdwenen, maar als het gaat om de dreiging tegen de Joden van vandaag, worden hun stemmen vreemd genoeg vermist.

De Franse president Macron zal de Holocaust in Jeruzalem herdenken en belooft nooit te vergeten, maar hij zal op slechts een paar kilometer afstand, een ontmoeting hebben met de terroristische leider Mahmoud Abbas die een krant schreef die grotendeels ontkende dat wat Macron zich herinnert ooit is gebeurd.

En erger nog, Abbas zal zeggen dat de Holocaust niet het gevolg was van jodenhaat, maar eerder vanwege de manier waarop Joden zich gedroegen. Met andere woorden, Joden waren verantwoordelijk voor de genocide die op hen werd losgelaten. 3-jarige kinderen en kleine baby’s die niet konden praten, verdienden het om te sterven. Dit is de man die de Franse president hartelijk ontmoet en warm de handen schudt.

Duitse leiders zullen zich ook herinneren – gezworen dat zij een speciale verantwoordelijkheid hebben tegenover het Joodse volk en tegenover Israël – maar deze verantwoordelijkheid lijkt te ontbreken bij elke VN-stemming wanneer zij consequent stemmen voor resoluties die de Joodse staat veroordelen.

En de Polen zullen doorgaan met hun revisionistische beleid ten aanzien van de Holocaust en de realiteit negeren dat zelfs voordat de nazi’s arriveerden, hun land overspoeld was met jodenhaat, en zelfs toen de nazi’s weg waren, was die haat nooit bij hen weggegaan. Het is dan ook geen verrassing dat de jodenhaat niet afneemt, maar met alarmerende snelheden toeneemt.

En hoewel er geen enkele reden is, komt een groot deel van de leiders van landen die doorgaan met hun campagne om de Joodse staat te demoniseren en hun best doen om hen te schilderen als degenen die op de een of andere manier moeten geven aan appeasement en aan de barbaren rondom hen om op de een of andere manier vrede te verzekeren.

Dit is precies wat ze met Hitler deden en precies waarom de Tweede Wereldoorlog in de eerste plaats begon. Deze leiders die denken dat ze vechten voor de zaak van gerechtigheid en moraliteit door meedogenloos Israël aan te vallen en haar vijanden te steunen, staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis – net als voorheen.

Dit is de reden waarom er bij de herinnering aan de Holocaust niet op wereldleiders kan worden vertrouwd om zijn herinnering te bewaren – alleen Joden die precies begrijpen wat toegeven aan terreur betekent. Omdat we het ons herinneren. We herinneren het ons allemaal.

We herinneren ons hoe de Franse autoriteiten de Joden enthousiast verzamelden in het Vélodrome d’Hiver in Parijs, zelfs de nazi-verwachtingen overtroffen – een actie die leidde tot hun moord. We herinneren ons hoe de wereld onze wanhopige kreten negeerde en weigerde hen een veilige schuilplaats te geven wanneer ze precies wisten waar die weigering toe zou leiden.

We herinneren ons hoeveel van ons niet zijn vermoord door de nazi’s, maar door hun buren die de gelegenheid zagen om aan te vallen wat eens hun vrienden en buren waren. Dus we hebben geleerd van ons verleden en de onverschilligheid van de wereld dat uiteindelijk de enige veilige plek die we kunnen zijn, is in onze Joodse staat Israël – een staat die zal garanderen dat er nooit meer een wanhopige roep van ons volk zal zijn.

En we koesteren het en we staan erbij, door al zijn fouten en al zijn successen, door al zijn mislukkingen en al zijn prestaties. En we verdedigen het – op welke manier dan ook, door woorden of door daden of door acties. Omdat uiteindelijk ‘Nooit meer’ niet alleen gaat over het eren van het verleden, maar over het veiligstellen van de toekomst.

Afbeelding

Bronnen:

♦ Naar een artikel van Justin Amler “Never Again–Future Tense” van 26 augustus 2020 op de site van The Jewish Press

https://brabosh.com/2020/01/26/pqpct-rvz/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door King George »

Ik heb het al vaker gezegd: Anti-Israel met het lekker links bekkende woordje anti-Zionisme is vaak niets anders dan de valse schaamlap voor een virulente Jodenobsessie bij links en bij de Islam. Want dat woordje anti-Zionisme houdt voor hen eigenlijk gewoon een woonverbod voor Joden in Israël in. Europees kolonialisme was fout volgens links en links wil ons tot op de dag van vandaag ons daarvoor tot erfzondaar verklaren (en onze aflaat aan hen daarvoor opeisen), maar dat in de voormalige Britse en Franse mandaatgebieden in het Midden-Oosten in het geval van Israël de localo's zelf hun eigen onafhankelijkheid hadden bevochten en geproclameerd omdat ze de Europeanen niet meer wilden hebben mag dan weer niet? Voor de goede orde: Ik kan heel goed begrijpen dat men bijvoorbeeld in gewezen Nederlands Indië, Frans Indo-China, Brits Indië de Europeanen niet meer wilden hebben en toen Europa na twee wereldoorlogen was uitgehold en de localo's hun kans schoon zagen om hun eigen onafhankelijkheid te bevechten zij die kans grepen en er voor gingen vechten. Ik heb nog nooit die hypocriete linkse logica kunnen volgen. En geef ze de kost hoeveel linkse moraalclaimers tijdens deze periode van Holocaustherdenking het hoogste woord voerden en en passant eigenlijk iedereen die hun linkse evangelie niet klakkeloos en kritiekloos naar de mond praat met de Holocaust willen linken morgen of misschien alweer vandaag met hun Palestinavlaggetjes staan te zwaaien.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Ariel »

Waarom Poetin vandaag niet bij de Auschwitz-herdenking is

Als de wereld vandaag bijeen is om de verschrikkingen van Auschwitz te herdenken, ontbreekt er een opvallend gezicht: dat van de Russische president Vladimir Poetin. Zelfs Auschwitz, hét symbool voor de moord op 6 miljoen Joden in de Tweede Wereldoorlog, ontkomt niet aan politiek geharrewar.

Polen had Rusland wel uitgenodigd voor de herdenkingsbijeenkomst, maar Poetin heeft geen persoonlijke invitatie gekregen. Hij gaat daarom niet. In Poetins plaats komt de Russische ambassadeur in Warschau.

Poetin was vier dagen geleden wel in Jeruzalem, waar een keur aan wereldleiders de bevrijding van Auschwitz herdacht in het Israëlische herinneringscentrum voor de Holocaust Yad Vashem. Hij hield er ook een toespraak. En daar ontbrak nu juist zijn Poolse collega Andrzej Duda, die het niet kon verdragen dat hij wel naar Poetin moest luisteren, maar zelf niet het woord mocht voeren.

De onderlinge kinnesinne is exemplarisch voor de verhoudingen. Rusland en Polen verwijten elkaar over en weer medeverantwoordelijk te zijn geweest voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Poetin noemde Józef Lipski, tot 1939 Pools ambassadeur in Berlijn, onlangs zelfs "die schoft, dat antisemitische varken".

Bevrijding Auschwitz
Waar geen onenigheid over kan bestaan, is dat het Rode Leger Auschwitz bevrijdde. Vandaag is dat precies 75 jaar geleden. De Italiaans-Joodse schrijver en ex-gevangene Primo Levi zag de bevrijders komen. Hij beschrijft het in zijn boek Het Respijt als volgt: "Ze groetten ons niet, noch glimlachten ze; ze leken bedrukt, niet alleen uit medelijden maar uit een verwarde terughoudendheid die hun lippen verzegelde en hun blik bond aan het begrafenistafereel."

"Er was een soort ontvangstruimte, waar al de bezittingen van de gevangenen werden afgenomen", zegt bevrijder Kabanov tegen de NOS. "Goud in allerlei soorten en maten. En ze werden kaalgeschoren, er lagen kubieke meters mensenhaar (...) Ik zag kinderschoentjes opgestapeld, misschien wel tien meter lang, vier à vijf meter breed en anderhalve meter hoog. Er was prikkeldraad, ook prikkeldraad dat onder stroom stond. Daar lagen massa's doden onder en naast."

Kabanov bleef maar kort in Auschwitz. Zijn eenheid moest verder. Op naar Berlijn. Zijn ervaringen en die van zijn kameraden vormen de grondslag voor hoe er ook tegenwoordig nog naar de oorlog wordt gekeken in Rusland. De vernietigingskampen in Polen waren slechts een episode in de oerstrijd tegen de nazi's, die veel meer onvoorstelbare gruwelijkheden kende. De vernietiging van de Joden is niet het belangrijkste hoofdstuk in de Russische geschiedschrijving. Het lijden van de sovjet-bevolking en de heldendom van het Rode Leger zijn veel prominenter.

'Untermenschen'
En dat is als zodanig niet zo opmerkelijk. De Sovjet-Unie, de voorloper van het huidige Rusland, heeft onvoorstelbaar geleden. Aan het eind van de oorlog waren er naar schatting 27 miljoen mensen dood; omgekomen door oorlogsgeweld, uitgehongerd, uitgeput. Tallozen waren verdreven en vernederd, duizenden dorpen en steden volledig verwoest, het hele land lag in puin. De nazi's zagen niet alleen de Joden, maar ook Slaven zoals Russen als Untermenschen. Misschien niet allemaal voor directe vernietiging, maar wel voor slavenarbeid tot de dood erop volgde.

Voor de meeste Russen geldt Auschwitz als een van de bewijzen van de verdorvenheid van het fascisme, niet specifiek als plek waar een genocide op Joden werd uitgevoerd. Er wordt vaak op gewezen dat er in Auschwitz ook sovjet-krijgsgevangenen zijn vermoord. Dat klopt; het waren er naar schatting 15.000. Ongeveer een miljoen Joden eindigden er in de gaskamers of stierven aan uitputting, honger en mishandeling.

Rusland kijkt uit naar 9 mei
Toch is er dezer dagen wel degelijk aandacht voor de Jodenvervolging in Rusland. Er is een Holocaust Herdenkingsweek uitgeroepen, met activiteiten in 59 Russische steden. In Krasnogorsk is er bijvoorbeeld een tentoonstelling van geld dat werd gebruikt in de Joodse getto's in Polen en Tsjechoslowakije. School 1161 in Moskou heeft een programma over de Holocaust onder de veelzeggende titel "De weinig bekende bladzijden over de geschiedenis en de helden van de Grote Patriottische Oorlog". En er is een speciaal filmprogramma over de Holocaust.

Maar die activiteiten vallen in het niet bij de herdenking van de overwinning in de Grote Patriottische Oorlog, zoals de Russen de Tweede Wereldoorlog noemen. De Russische autoriteiten zullen alles uit de kast halen om te zorgen dat niemand 9 mei van dit jaar, als 75 jaar overwinning wordt gevierd, zal vergeten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door King George »

Het Bloedbad van Katyn kort na het aangaan van het Ribbentrop-Molotov pact ligt in Polen ook nog wel heikel. Tientallen jaren lang is er wereldwijd in alle media verzwegen dat het niet het Derde Rijk was, maar dat het de Sovjet Unie was die deze slachtingen op hun kerfstok hadden.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door King George »

Ondertussen gezellige geluiden uit Gaza.
Muslim religious leader in Gaza uses Islam to justify war against Jews.
This is why there is no peace in the Middle East.
Arab leaders uses radical religious interpretation to promote the killing of Jews.
https://twitter.com/PepperVanja/status/ ... 3721546754
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

CITAAT Alice Weidel (AfD)

Afbeelding

“De herdenking van de Holocaust en het respect voor de slachtoffers verbiedt elke bekrompen politieke instrumentalisering van deze misdaad, of het nu is om de politieke tegenstander zwart te maken of om nieuwe ideologieën moreel te verheffen.”

Geplaatst/vertaald via: E.J. Bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Aan Joods Nederland

Door: Jan Dijkgraaf, 9:31, 28 januari 2020

Afbeelding

Nu de laatste generatie overlevende Joden richting kist gaat, herstelt Rutte dat ‘vuiltje’ eindelijk wel

Beste Joden,

Goed nieuws.

Mark Rutte heeft namens de Nederlandse regering eindelijk zijn excuses aangeboden.

Van de 160.000 Joden die aan het begin van de Tweede Wereldoorlog leefden, werden er 107.000 naar de vernietigingskampen gebracht en kwamen er 102.000 nooit meer terug.

Rutte gaf toe dat er te veel Nederlandse ambtenaren daarin een rol hadden gespeeld en bood daarvoor een dag voordat het 75 jaar geleden was dat de Russen (!) Auschwitz bevrijdden zijn excuses aan tijdens een speech bij het Spiegelmonument ‘Nooit meer Auschwitz’ in Amsterdam.

Toen Geert Wilders in 2012 op dergelijke excuses aandrong, voelde Rutte er niks voor. Toen vond hij dat jullie het maar moesten doen met eerder uitgesproken excuses van toenmalig premier Wim Kok voor –ik citeer letterlijk- “de kille ontvangst na de oorlog van Joden die de Holocaust hadden overleefd”.

Over ‘kil’ gesproken...

Maar goed, nu de laatste generatie overlevende Joden richting kist gaat, herstelt Rutte dat ‘vuiltje’ dus eindelijk wel.

Tegelijkertijd is dezelfde Mark Rutte een nieuwe geschiedenis aan het schrijven.

Hij heeft, samen met zijn matties in de andere EU-landen, de grenzen wagenwijd opengezet voor lieden die vanuit een Arabisch nazistisch gedachtengoed streven naar de vernietiging van het Joodse volk.

Het antisemitisme tiert weer welig.

Oók bij een paar duizend leeghoofdige neo-nazi’s die in West-Europa rondlopen, maar vooral bij fundamentalistische moslims die menen dat hen 72 maagden wachten als ze jullie met hun machetes en bomgordels afslachten uit naam van Allah.

Daar horen we Mark Rutte nou nooit over.

Over de rol van de Nederlandse overheid tijdens en na de Tweede Wereldoorlog zei Rutte: “Het was alles bij elkaar te weinig. Te weinig bescherming. Te weinig hulp. Te weinig erkenning.”

Benieuwd welke premier ooit deze woorden moet herhalen voor het tijdperk-Merkel/Rutte. Waarin niet alleen de basis is gelegd voor een nieuwe genocide op Joden, maar op alle zogenaamde ‘varkens’.

Of moet hierover nog gezwegen worden?

Net als toen?

Groet,

JanD

https://tpo.nl/2020/01/28/briefje-van-j ... nederland/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Rode schoentjes...

Geplaatst op 28 januari 2020

Afbeelding

Er zijn een paar rode schoenen
maat vierentwintig
bijna nieuw:
de merknaam is nog steeds zichtbaar op de binnenzool
“Schulze Monaco”.

Er zijn een paar rode schoenen
bovenop een stapel babyschoenen
in Buchenwald

ze waren van een drie en een half jaar oud meisje
wie weet welke kleur haar ogen hadden
verbrand in de ovens
maar we kunnen ons haar voorstellen, huilend
je weet hoe baby’s huilen
we kunnen ons ook haar voeten voorstellen
schoen maat vierentwintig
voor eeuwig
omdat de voeten van dode kinderen niet groeien.

Er zijn een paar rode schoenen
in Buchenwald
bijna nieuw
omdat de voeten van dode kinderen
geen zolen nodig hebben!


Laat dit NOOIT meer gebeuren.

Dit NOOIT meer!


Door: “Monalisa”

https://ejbron.wordpress.com/2020/01/28 ... choentjes/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Holocaust-overlevende had nooit gedacht dit ooit te zien...
Israel Defense Forces – 28 jan. 2020

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Een noodzakelijke, uiterst belangrijke boodschap aan het Holocaust-Forum

Geplaatst op 29 januari 2020

Afbeelding

Een artikel dat verscheen in de “Jerusalem Post “ vóór het Holocaust-Forum

Er zullen tientallen staatshoofden naar Jeruzalem komen om deel te nemen aan het vijfde Holocaust-Forum. Deze bijeenkomst zal op 23 januari in Yad Vashem beginnen en plaatsvinden onder het beschermheerschap van de Israëlische president Reuven Rivlin. De bijeenkomst is een unieke gelegenheid om in het openbaar aan een top-publiek een beslissende boodschap in de strijd tegen antisemitisme door te geven.


De Israëlische regering en joodse instellingen hebben het decennia lang verzuimd om de boodschap in het openbaar door te geven dat antisemitisme meer dan duizend jaar lang een integraal bestanddeel van westelijke cultuur is geweest. Dit feit is onontbeerlijk om hedendaags antisemitisme te begrijpen en te bestrijden en moet daarom constant herhaald worden.

Meer dan duizend jaar geleden hebben machtige organisaties – hoofdzakelijk, maar niet uitsluitend in het Westen – het idee gepropageerd dat Joden absoluut kwaad zijn. De Rooms-katholieke kerk was de originele bron van dit met haat vervulde idee. Later gevolgd door verschillende andere christelijke religieuze groeperingen. Joden in alle generaties werden er van beschuldigd met opzet de zoon van God, Jezus, gedood te hebben; zij werden beschuldigd van de verantwoordelijkheid voor zijn dood.

Christelijke theologen stereotypeerden de Joden. In plaats van de fout te zoeken bij een enkel individu in een lang geleden verleden, maakten zij alle Joden van elke generatie voor een misdaad verantwoordelijk, die hun voorouders niet hadden begaan. Zodoende leverden zij een enorme bijdrage aan datgene wat tegenwoordig over het algemeen racisme wordt genoemd. Om mensen te stereotyperen, is een kernelement van dit kwaad. Wanneer christenen Joden bruut behandelden, ontwikkelden zij de kwaadaardige bewering dat het daaruit voortkomende lijden van de Joden de goddelijke straf zou zijn voor het feit dat zij Jezus niet erkennen.

Onder de protestantse hervormers sprong Maarten Luther in zijn late jaren in het oog als fanatiek antisemiet. Hij schreef dat Joden in stallen gehouden zouden moeten worden, dat hun boeken van hen afgepakt zouden moeten worden en dat wanneer rabbi´s zouden prediken zij gedood zouden moeten worden. Luther adviseerde eveneens dat synagogen ter ere van God en de christenheid in brand gestoken zouden moeten worden. Tegenwoordig behoort de Oecumenische Raad van Kerken (“Wereldkerkenraad”) tot de grootste aanwakkeraars van haat tegen Israël.

Op de eeuwenoude infrastructuur van het christelijk antisemitisme ontwikkelde zich een tweede type antisemitisme: het etnisch/nationalistisch antisemitisme. Zonder het christelijke haatfundament zouden velen in de Europese samenlevingen vermoedelijk minder bereidwillig samengewerkt hebben met de Duitse moordenaars bij de vervolging van de Joden.

De Anti-Defamation League heeft meerdere studies over een serie Europese landen evenals de VS en Argentinië gepubliceerd. Uit de peilingen bleek dat zelfs nu nog 26% van de christenen gelooft in de valse melding dat de Joden voor de dood van Jezus verantwoordelijk zijn.

Met de ontwikkeling van de westelijke cultuur muteerde ook het antisemitisme. Anti-Israëlisme heeft dezelfde kernmotieven als de beide vroegere types van het “klassieke” antisemitisme. In het christelijk antisemitisme waren de Joden op grond van de valse beschuldiging dat zij Jezus gedood zouden hebben het absolute kwaad. In de daaropvolgende nazi-ideologie waren de Joden het absolute kwaad, omdat zij valselijk als “untermenschlich”, met defecten geboren, insecten, ongedierte of bacteriën werden beschouwd.

In de moderne samenleving is het beeld van het absolute kwaad om je als nazi´s te gedragen en volkerenmoord te plannen. We weten uit verschillende studies dat een grote meerderheid van de bevolking van Europa ten onrechte gelooft dat Israël van plan zou zijn om volkerenmoord op de Palestijnen te plegen; ook gelooft men dat Israël zich tegenover de Palestijnen net zo zou gedragen als de nazi´s dit tegenover de Joden deden.

Er bestaan veel bewijzen voor de nog steeds bestaande verstrengeling van antisemitisme en westelijke cultuur. Rothschild, de Joden en geld zijn steeds terugkerende, door antisemieten gebruikte verstrengelingen. Lang daarvoor al had de kerk Judas ervan beschuldigd Jezus voor geld verkocht te hebben. Shylock duikt in de westelijke samenleving nog altijd op als het prototype van de woekeraar. Ondanks het extreme kwaad van het nationaalsocialisme werd de nazi-denker Martin Heidegger de vooraanstaande filosoof van het naoorlogse Europa.

Er zijn veel meer bewijzen dat dit antisemitisme vervlochten is met de westelijke cultuur. In de postmoderne tijd ontwikkelen veel belangrijke nieuwe intellectuelen of ideologische stromingen vroeger of later antisemitische uitdrukkingsvormen. De mensenrechtenbeweging is volgepropt met anti-Israëlische NGO´s. Haar hoogste orgaan, de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties (UNHCR), is een moreel corrupte commissie, die doorspekt is van aanwakkeraars van anti-Israëlische haat.

Er bestaat een groot aantal andere voorbeelden van hedendaagse ideologische bewegingen, waarin antisemitisme is opgekomen. Een paar voorbeelden: het feminisme is een duidelijk voorbeeld. Evenals delen van de LGBT-beweging. Enkele mensen in deze beweging beschuldigen Israël van “Pinkwashing”. Dit idee beweert dat Israël gelijke rechten geeft aan de homoseksuele gemeenschap om de aandacht van zijn zogenaamde discriminatie van de Palestijnen af te leiden. De intersectionaliteitsbeweging is vaak gericht op de solidariteit met alle slachtoffers, met uitzondering van de Joden.

In de academische wereld noemen voorvechters van het post-kolonialisme Israël vaak een “koloniale macht”. Het begrip is een geweldige verdraaiing. Israël´s gedrag tegenover de Palestijnen komt niet overeen met de enorme misdaden van de Belgische, Britse, Nederlandse, Franse, Duitse, Portugese en Spaanse kolonisators tegen de veroverde volkeren in de loop der eeuwen. Deze landen onderwierpen volkeren om geld te verdienen. Joden deden het tegenovergestelde. Zij investeerden grote moeite en aanzienlijke geldbedragen in de wederopbouw van hun oorspronkelijke land om het uit de jarenlange verwaarlozing te halen.

Het aanstaande Holocaust-Forum is een unieke gelegenheid voor de organisatoren om bovenstaande boodschappen in het openbaar te presenteren. Het is een schande dat zoveel joodse organisaties het verzuimd hebben de voortgezette verstrengeling van Joden hatend antisemitisme met westelijke cultuur te benadrukken en wat dit ervoor betekent om het hedendaags antisemitisme te begrijpen en te bestrijden.

Bron: https://heplev.wordpress.com

Door: Dr. Manfred Gerstenfeld

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/01/29 ... ust-forum/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Ariel »

Aangifte om vernielen bloemenkransen bij monument

Afbeelding

De gemeente Baarn gaat aangifte doen omdat de bloemenkransen bij het Joods monument zijn vernield. Burgemeester Mark Röell laat dat zaterdag weten via Twitter, in reactie op een bericht in AD/Amersfoortse Courant.

De bloemen hingen bij het monument vanwege de herdenking van de Holocaust. Voorzitter Jan Koops van het 4 en 5 Mei Comité Baarn zegt dat hij over de vernieling werd getipt door een plaatselijke fotograaf.

"Donderdag was alles nog oké, vrijdagmorgen was het een rommeltje. De standaarden waren op de grond gegooid en de restanten van de bloemen lagen verspreid over het gras." Hij sluit uit dat de kransen zijn omgewaaid: "Daarvoor zijn ze te stevig". Koops weet niet wat de dader of daders kan hebben gemotiveerd om de bloemen te vernielen. Hij houdt rekening met vandalisme, maar sluit ook antisemitisme niet uit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Ariel »

Herdenkingsbeeld voor Joodse kinderen uit Utrecht gestolen: ‘Dit is een trap op ieder Joods hart’
Alleen haar voetje staat er nog. De rest van het wegrennende meisje van brons, dat symbool staat voor de Joodse kinderen die in de Tweede Wereldoorlog uit een Utrechts weeshuis zijn gedeporteerd, is van haar sokkel afgerukt. Het beeld werd dit weekend gestolen, precies voor de herdenking van de bevrijding van Auschwitz, 75 jaar geleden.
Op 15 oktober 1942 werden ongeveer 140 Joodse kinderen, de jongste 3 jaar, samen met de directie van het Centraal Israëlitisch Weeshuis gedeporteerd van Utrecht naar Auschwitz. Ter nagedachtenis aan hen staat er, bij dit voormalig weeshuis aan de Magdalenastraat, het bronzen beeldje van een meisje. Ze vlucht, als een symbool voor alle kinderen dat niet konden.
Gestolen beeld voor Joodse kinderen uit Utrecht is gevonden: ‘Ik heb dikke tranen gehuild’

Het herdenkingsbeeld voor Joodse kinderen dat afgelopen weekend werd gestolen vanaf de Magdalenastraat in Utrecht, is terecht.

Afbeelding

Oplettende voorbijgangers hebben het beeld gevonden in het gras langs de Maliebaan. Het bronzen beeld van het wegrennende meisje staat symbool voor de Joodse kinderen die in de Tweede Wereldoorlog uit een Utrechts weeshuis zijn gedeporteerd. Na de diefstal stond alleen het voetje van meisje nog op de sokkel.

Kunstenares Chanah Cassuto (86) is dolblij dat haar creatie terug is gevonden. ,,Ik heb zojuist dikke tranen gehuild, dat mag je best weten. Dit is toch niet te geloven. Ze is terug! En ongedeerd ook nog eens. Van alle scenario’s die door mijn hoofd gingen, is dit toch wel het mooiste. De voet is gekrakt, maar dat is te repareren. Voor de rest is ze gaaf gebleven, hoe mooi en onvoorstelbaar is dat zeg.’’

Spreken met de dader
Ze zou heel graag vijf minuten met de dader willen spreken. ,,Ja, als ik die kans zou krijgen wil ik dat. Dan zou ik vragen wat diegene die ’m gegapt heeft bezielde. En waarom hij of zij haar op de Maliebaan heeft neergelegd. In het zicht, zodat ze wel gevonden moest worden, lijkt het. Natuurlijk hebben de Joods Gemeente Utrecht en ik het daar over gehad, maar het is nog gissen wat er precies is gebeurd. Zelf denken we dat alle publiciteit heeft meegeholpen. Dat de dader heeft gedacht: dit beeld is nu zo bekend dat ik het nergens meer kwijt kan.’’

Er werd in de achterliggende week vol afschuw gereageerd op de diefstal. Bij burgemeester Jan van Zanen kwamen er twee woorden naar boven toen hij erover hoorde. „Bruut en respectloos”, zei hij. ,,Het is treurig dat iemand zoiets doet. Het politieonderzoek naar de toedracht is in volle gang, daar is op dit moment nog niets over te zeggen.” De Liberaal Joodse Gemeenschap sprak van een ‘trap op ieder Joods hart’.

Dat was het natuurlijk ook, beaamt Cassuto. ,,Ik heb ontzettend veel reacties gehad. Mensen waren intens verdrietig. Ze reageerden vol afschuw en ontzetting. Je merkt op zulke momenten dat het niet mijn beeldje is, maar óns beeldje. Dat laatste geeft een heel goed gevoel.’’

Ze hoopt dat het beeld rap weer op de oude vertrouwde plek bij het voormalige weeshuis aan de Magdalenastraat komt te staan. ,,Dat heeft iedereen het allerliefste. Maar ik hoop dat we ook met deskundigen kunnen kijken hoe we er voor zorgen dat het beeldje niet meer mee te nemen is. Ze is eerder vernield geweest. En nu dit weer. Dat ze weg was, dat deed ongelooflijk veel pijn.’’

Na een intense week overheerst de blijdschap, zegt ze. ,,Ik heb me nooit gerealiseerd hoeveel het beeldje voor veel mensen betekent. Zelf werd ik angstig van de diefstal, sliep slecht. Ik dacht: straks zoekt de dader mij ook op. Maar dat is niet reëel natuurlijk. Dat moet ik loslaten. Ik ben nu vooral blij dat ze weer terug is. Ik kan het nauwelijks geloven.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Aangifte om vernielen bloemenkransen bij monument

Koops weet niet wat de dader of daders kan hebben gemotiveerd om de bloemen te vernielen. Hij houdt rekening met vandalisme, maar sluit ook antisemitisme niet uit.
Zou het niet kunnen zijn dat wij in onze samenleving een teveel aan Marokkaans moslimtuig hebben binnengehaald in de loop der tijden?

Mensen met goede bedoelingen zoals Geert Wilders worden door rechters tegengewerkt. Waar Minder Marokkanen, de roep van het volk zou moeten zijn, blijkt de rechterlijke macht uit naam van onze regering te pleiten voor juist meer Marokkaans islamitisch virusvuil. Want wie tegen minder is, kiest waarschijnlijk juist voor méér.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

De houterige excuses van Nederland voor zijn Holocaust tekortkoming – eindelijk!

Geplaatst op 6 februari 2020

Afbeelding

Na jarenlange afwijzing heeft de Nederlandse regering zich voor de samenwerking met de volkerenmoord door de nazi´s verontschuldigd. Beter laat dan nooit, maar niet goed genoeg.

De Nederlandse minister-president Mark Rutte (foto) heeft zich in naam van zijn regering tamelijk plotseling en veel te laat voor de tekortkoming van de Nederlandse autoriteiten tegenover de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog verontschuldigd. Dit deed hij in een toespraak bij de nationale Holocaustherdenking op 26 januari in Amsterdam.

Het was een radicale afkering van de jarenlange politiek, waarin hij – en zijn voorgangers – verschillende redenen aanvoerden om de waarheid over het wijdverbreide verraad van Joden in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog niet toe te geven. Dit past bij een diep verwortelde Nederlandse elitecultuur, die het normaal gesproken vermijdt om fouten toe te geven, ook grotere. Deze houding maakt het voor de Nederlandse elite mogelijk om arrogant tegenover anderen te moraliseren.

Zodoende begon de enige West-Europese regering, die dit nog niet gedaan had, er de waarheid over te zeggen hoe de leiders van de natie hun joodse burgers tijdens de Duitse bezetting in de steek lieten. Beter laat dan nooit.

In West-Europa was Nederland het land met het hoogste aantal joodse slachtoffers tijdens de Holocaust. Toen de Duitsers in 1940 Nederland veroverden, woonden daar 140.000 Joden. Van hen werden 102.000 gedurende de oorlog door de bezetters vermoord.

Diegenen die naar de Poolse vernietigingskampen werden gedeporteerd, werden door Nederlandse politieagenten gearresteerd, door de Nederlandse Spoorwegen getransporteerd en door de Nederlandse marechaussee in het doorgangskamp Westerbork bewaakt. De meeste van deze gedeporteerde Joden kwamen uit families, die meerdere eeuwen in Nederland hadden gewoond.

In 1995 zei de Franse president Jacques Chirac in een veel uitvoeriger bekentenis over de waarheid als die van Rutte: “Frankrijk heeft het ongeneeslijke begaan. Het heeft zijn woord gebroken en diegenen die het zou moeten beschermen aan hun beulen overgedragen. Wij hebben een onvergeeflijke schuld tegenover hen.” Twee jaar later sprak de Franse socialistische minister-president Lionel Jospin zich nog duidelijker uit en zei: “Er was niet eens een Duitse soldaat voor nodig om deze schande ten uitvoer te brengen.”

In maart 1995, enkele maanden voor Chirac´s bekentenis van de waarheid, bezocht de Nederlandse koningin Beatrix Israël. Ze sprak in de Knesset en zei dat er veel Nederlanders waren die zich tegen de Duitsers hebben verzet, maar dit waren uitzonderingen en dat “de Nederlanders de deportatie van hun joodse medeburgers niet konden verhinderen”. Dit was een wit gekalkte versie van de waarheid.

Ze zou er iets aan hebben moeten toevoegen, zoals: “Zelfs de beperkte mogelijkheden die onze autoriteiten hadden, deden dit niet. Onze regering in ballingschap in Londen heeft het nagelaten om aanwijzingen aan Nederlandse ambtenaren in het bezette Nederland te geven hoe zij met betrekking tot de Duitse bevelen ter vervolging van de Joden moeten optreden. Ook mijn grootmoeder, koningin Wilhelmina, faalde enorm. Zij riep de Nederlandse bevolking niet op om Joden te helpen die zich wilden verstoppen.”

Rutte is sinds 2010 minister-president van Nederland. Hij heeft alle inspanningen gestopt om zich te verontschuldigen bij de Nederlandse joodse gemeenschap. In januari 2012 wijdde de inmiddels niet meer bestaande Nederlandse krant “De Pers” haar voorpagina en nog een pagina aan de kwestie van de excuses. Dit was gebaseerd op twee interviews uit de appendix van mijn in 2011 verschenen boek “Judging the Netherlands: The Renewed Holocaust Restitution Process 1997-2000”. Daar verklaarden de in 2014 vermoorde Nederlandse vicepremier Els Borst en Gerrit Zalm dat zij de Nederlandse regering openlijk zouden ondersteunen als die zich zou verontschuldigen bij de joodse gemeenschap.

Diezelfde dag stelden Geert Wilders en Raymond de Roon, beide parlementariërs van de PVV, parlementaire vragen aan de minister-president. Ze vroegen hem waarom Nederland geen excuses voor het foute gedrag van de Nederlandse regering tegenover de Joden tijdens de Holocaust zou aanbieden. Even later publiceerde de Associated Press op die dag twee artikelen over het ontbreken van excuses door de Nederlandse regering, die door veel media in de hele wereld, van de VS tot China, werden opgepakt.

Rutte kwam weg met een irrelevant antwoord. Hij verwees naar een Nederlandse regeringsverklaring uit het jaar 2000. De excuses die de regering toen aanbood aan de joodse gemeenschap hielden echter geen verband met de oorlogstijd. Ze verwezen naar het formalistische, bureaucratische en harteloze naoorlogse proces van schadeloosstelling. Zelfs deze excuses waren slechts halve waarheden, omdat zij beweerden dat deze onacceptabele houding met uitzondering van één zaak niet opzettelijk was. Er waren echter al veel gedocumenteerde zaken, waarin de Nederlandse naoorlogse politiek tegenover de Joden wel degelijk gewild was.

Rutte antwoordde ook dat zijn regering geen reden zou zien om zich deels te verontschuldigen, omdat hierover geen algemeen ondersteunde raad van de joodse gemeenschap zou bestaan. Dit was een uitermate dubbelzinnig antwoord. De slachtoffers hoeven zich niet te verontschuldigen bij diegenen die gefaald hebben. Van de schuldigen wordt verwacht dat zij zich uit zichzelf verontschuldigen.

In het jaar 2012 bleek uit een peiling dat twee derde deel van de Nederlanders tegen zijn minister-president was, die zich bij de joodse gemeenschap voor het foute gedrag van de oorlogsregering in ballingschap in Londen verontschuldigde. Slechts 27% van de geënquêteerden was voor zo´n verontschuldiging.

Begin 2015 verzochten de parlementariërs Joram van Klaveren en Louis Bontes van de kleine partij “Voor Nederland” Rutte opnieuw om zich bij de joodse gemeenschap te verontschuldigen voor het falen van de oorlogsregering. In zijn antwoord verwees hij kort naar de gladde uitspraak van de toenmalige Nederlandse koningin Beatrix in de Knesset in het jaar 1995. Als er destijds minstens één Nederlandse journalist geweest zou zijn die gecontroleerd zou hebben wat de koningin zei, dan zou hij hebben kunnen publiceren dat de regering van zijn land nergens achter zat.

De nieuwste plotselinge verontschuldigingen zijn belangrijk. Nu zijn de opvolgers van de in gebreke gebleven autoriteiten en de deels nog levende slachtoffers het eens over het verhaal van de mislukking.

Rutte´s verontschuldigingen waren veelmeer van algemene aard. Men wacht nog altijd op de verontschuldiging van de politiechefs – velen van hen waren belangrijke collaborateurs met de bezetters – en het hoogste gerechtshof, wiens oorlogsvoorgangers de Joden radicaal in de steek gelaten hebben. Rutte had ook moeten noemen dat de regering voor het falen van koningin Wilhelmina en nog veel meer dingen verantwoordelijk was. Deze thema´s kunnen uitdagingen zijn voor zijn toekomstige toespraken.

Bron: www.israel-nachrichten.org

Door: Dr. Manfred Gerstenfeld

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/02/06 ... eindelijk/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Herdenking Holocaust

Bericht door Pilgrim »

Zo begint de verduistering

Nausicaa Marbe, 06 februari 2020

Afbeelding

Dat de uitgebreide uitzendingen dit jaar rond Holocaust Memorial Day pijnlijk zouden zijn, verwachtte ik. De archiefbeelden van concentratiekampen, de gezichten van de gedeporteerden, de hoogbejaarde overlevenden van de Holocaust en hun woorden die door merg en been gaan: het treft je elke keer weer hard, als verse rouw. Maar wat ik niet had verwacht, was feitenmanipulatie bij de publieke omroep. Dat een item van het Jeugdjournaal Auschwitz zou ‘uitleggen’ zonder dat de Jodenvervolging en de andere slachtoffers van de nazistische rassenhaat genoemd zouden worden. Zo ver zijn we dus: er is smetvrees voor het benoemen van de slachtoffers van de Holocaust.

Het was extra pijnlijk omdat het Auschwitz-filmpje voor kinderen verder goed in elkaar stak. Helder werd erin uitgelegd wat daar gebeurde, vanaf de aankomst van de treinen tot de ‘doucheruimtes’ waar dodelijk gas uit kwam en wat de Russen bij de bevrijding aantroffen. Ook de beelden logen er niet om. Die kinderbarakken... Maar de commentaarstem had het niet één keer over de Jodenvernietiging. Auschwitz, zo hoorden we, ‘was bedacht om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te vermoorden. Mannen, vrouwen en kinderen werden uit heel Europa hiernaartoe gebracht.’ Waarom die mensen dood moesten, werd niet uitgelegd.

Zo begint de verduistering van historische feiten. Want hoe selecteerden de nazi’s al die mannen en vrouwen in Europa? Welke criteria golden er, waarom kregen ze de gasdoodstraf? Waren het soms niet-Duitse soldaten en hun gezinnen of willekeurig opgepakte mensen? En hoeveel moesten er dood? Niemand op de redactie realiseerde zich dat de kijker met zulke vragen overblijft als de Jodenvervolging miezerig wordt samengevat als ‘mensen vermoorden’. Op de site van het Jeugdjournaal las ik dat ‘vooral Joden’ werden vermoord. Hoe krijgen ze het voor elkaar: de grootste massamoord uit de recente geschiedenis, de planmatige, industriële, internationale uitroeiing van miljoenen Joden om wie ze waren, begeleid door een Endlösungspolitiek en voorafgegaan door rassenwetten en ongekende terreur, onderbrengen in ‘vooral’ – een woordje waar je bijna overheen leest.

In zijn reactie op de NIW-site zei Jacques Grishaver van het Auschwitz Comité: “Als je Auschwitz niet benoemt als hét symbool voor de uitroeiing van Joden, ben je verkeerd bezig. Dit is volgens mij bewust zo gedaan, een bewuste geschiedvervalsing en dat is heel erg.” Hij heeft gelijk. Tenzij bij het Jeugdjournaal halvegaren werken die niet kunnen lezen en schrijven, is dit bewust gedaan. Zoals Joden en de Holocaust ‘lastige’ thema’s in het onderwijs werden, omdat sommige islamitische leerlingen daar niet over willen horen en sommige leraren buigen voor deze antisemitische boycot, zo verdwijnen dezelfde woorden ook uit reportages. In een land waar veel moslims Joden ‘zionisten’ noemen en die in haattirade verwensen, krijg je zulke ‘ongemakken.’ Lafheid is besmettelijk. Als veel moslims Joden voor misdadigers uitmaken, gaan de lafbekken die dit beeld niet durven corrigeren (‘want ja, Israël...’) de Joden voor het gemak niet meer als slachtoffer van de Holocaust noemen. Inclusie heet deze knieval voor schaamteloze ‘alternatieve perspectieven’. De in de oorlog vermoorde Joden worden iets schimmigs, iets onbeslists; onderwerp van botsende opvattingen die evenveel respect verdienen. Er hoeft maar een journalist met zulke onzindelijke denkbeelden op een redactie lawaai te maken en ‘Jood’ wordt een ongewenst woord. Anders is deze taalsmetvrees onverklaarbaar. Als de Joden uit de herinnering verdwijnen, zal ook de genocide op hen onbeduidend worden. De volgende stap is Holocaustontkenning als redelijk alternatief in het publieke debat.

In een Twitterreactie op het NIW liet het Jeugdjournaal weten dat het jammer is dat bij voorbaat kwade opzet wordt vermoed. Ai, het was dus routinewerk? Een alledaagse slordigheid, klein foutje, dat de Joden anno 2020 uit de Holocaustgeschiedenis zijn geschrapt?

De ironie. Het inmiddels aangepaste Auschwitz-filmpje eindigt met de mededeling dat het kamp nu een museum is waar mensen uit de hele wereld komen ‘om de verhalen van de slachtoffers in leven te houden’. Iets wat journalisten van de NOS dus niet lukt.

https://niw.nl/zo-begint-de-verduistering/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie