Veganisme

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Veganisme

Bericht door xplosive »

Veganisme. Waarom? Schaakgrootmeester Erik van den Doel heeft daarvoor een aardige (en nuchtere) samenvatting gegeven :

Erik van den Doel : dieren eten
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veganisme

Bericht door mercator »

In de pleidooien voor veganisme bespeur ik telkens een vorm van moreel profileren, dat veganisme ethisch superieur zou zijn aan vlees consumeren. Dat werpt onmiddellijk de rare conclusie op dat runderen moreel hoger staan dan leeuwen en tijgers.
En wat dan met de aaseters, gieren, jakhalzen etc. ? Die doden zelf geen prooien maar eten ze op wanneer ze die vinden.
Ik stel me ook de vraag wat een veganist zou doen in het extreme geval dat er alleen dierlijk voedsel voor handen is, bijv. in het geval van dat vliegtuig in de Andes waar de overlevenden de lijken van de andere passagiers moesten eten om te overleven.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

mercator schreef:In de pleidooien voor veganisme bespeur ik telkens een vorm van moreel profileren, dat veganisme ethisch superieur zou zijn aan vlees consumeren.
Als je het stuk van Erik van den Doel gelezen zou hebben dan had je kunnen zien dat er staat (stond) :
Het gaat er niet om elkaar de maat te nemen.
mercator schreef:Dat werpt onmiddellijk de rare conclusie op dat runderen moreel hoger staan dan leeuwen en tijgers.
Als je moreel profileert (zoals sommige veganisten inderdaad menen te moeten doen) dan kom je daar inderdaad op uit. Ik vind niet dat je moreel moet profileren en Erik van den Doel blijkbaar ook niet. Dat "moreel profileren" staat volkomen los van het veganisme op zich. Er zijn veganisten die moreel profileren en er zijn veganisten die dat niet doen.
mercator schreef:En wat dan met de aaseters, gieren, jakhalzen etc. ? Die doden zelf geen prooien maar eten ze op wanneer ze die vinden.
Zie boven. Niet moreel profileren dus is het devies.
mercator schreef:Ik stel me ook de vraag wat een veganist zou doen in het extreme geval dat er alleen dierlijk voedsel voor handen is, bijv. in het geval van dat vliegtuig in de Andes waar de overlevenden de lijken van de andere passagiers moesten eten om te overleven.
Er zijn misschien veganisten die in zo'n situatie zelfmoord zouden plegen. Ik schat in dat slechts een zeer kleine fractie van alle veganisten daarvoor zou kiezen.

Zelfmoord zou je vanuit milieu-oogpunt gezien als beste mogelijkheid kunnen zien, omdat dat voor het milieu de minste last veroorzaakt. Je richt daarmee alleen wel schade aan in emotionele zin bij nabestaanden (dat valt althans niet uit te sluiten) en mogelijk schade voor nabestaanden voor de rotzooi die je voor hen achterlaat en mogelijk ook schade aan wezens die van jouw zorg afhankelijk waren. Maar er is dan wel weer een vervuiler en verwoester minder zou je kunnen zeggen. In die zin kun je "willen leven" als egoïstisch zien, maar met zulk egoïsme is wat mij betreft niets mis. Het "willen leven" ervaar ik als een gezonde natuurlijke drang.

Wel "willen leven" dus. Maar hoe dan? En hoe dan als veganist?

Je moet daarbij dan beseffen dat veganisme begrensd is door praktische haalbaarheid. Dit wordt dan ook door de Nederlandse Vereniging voor Veganisme heel duidelijk verwoord :
Wat is veganisme?

Veganisme is een levensstijl waarbij – voor zover mogelijk en praktisch haalbaar – wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere doeleinden.
In de situatie die jij schetst is het dus heel goed mogelijk om als veganist (als "willen leven" van toepassing is) vlees te eten van mensen die een natuurlijke dood stierven als er geen ander voedsel voorhanden is. En ook dieren doden om daarmee voedsel te krijgen om te overleven als er geen andere mogelijkheden zijn om te overleven valt dan binnen het kader van veganisme.

Grofweg komt veganisme feitelijk neer op een streven (en vorm) om de schade die je als mens vanwege je bestaan onontkoombaar aanricht enigszins binnen de perken te houden. En dat met betrekking tot schade aan mensen, dieren of (indirect) zelfs planten. Voor mij is veganisme wat dat aangaat niet meer dan een pragmatische insteek.

Daarbij is geen veganist hetzelfde. Sommige veganisten zullen er bijvoorbeeld geen moeite mee hebben om (min of meer uit zelfverdediging of verdediging van eigen territorium) een mug of een vlieg dood te slaan en andere veganisten wel. Uit zelfverdediging of voor verdediging van eigen territorium zul je ook dierenplagen moeten bestrijden. Soms kan dat diervriendelijk en soms niet. Waar het vooral om gaat is het grote plaatje en dat grote plaatje is dat exploitatie van (grote landbouw)dieren heel veel schade kan aanrichten aan zowel mensen, dieren als planten. De focus komt daarbij in de praktijk dan vooral ook te liggen op het rekening houden met dieren die een relatief hoge graad van verwantschap met mensen vertonen. Een hogere graad dan bijvoorbeeld die van insecten. Ieder mens (en dus ook iedere veganist) legt de grens van wat die mens voor zichzelf nog acceptabel vindt weer anders.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veganisme

Bericht door mercator »

xplosive schreef:Grofweg komt veganisme feitelijk neer op een streven (en vorm) om de schade die je als mens vanwege je bestaan onontkoombaar aanricht enigszins binnen de perken te houden.
Ondanks alle verklaringen van het tegendeel is dat toch een moreel oordeel. Alsof wij een soort schuld zouden hebben tegenover onze omgeving.Want het gaat hem vooral om de kwantiteit van de schade. Waarom zou een mens per definitie meer schade aanrichten dan een dier? Als ik door een veld loop gebeurt er niets maar als een olifant daardoor wandelt is het een slagveld. Wij brengen schade aan gewoon omdat we met veel te veel zijn. Reduceer de wereldbevolking met een factor tien en alle milieuproblemen lossen zichzelf op.
Waarbij ik geen pleidooi houd om je vol te proppen met vlees, ik zie weerzinwekkende scenes daarvan genoeg in restaurants en supermarkten.
Voor het overige is de kwalificatie "voor zover mogelijk en praktisch haalbaar" wel heel vaag. Wat doe je dan bijv. met schoenen ? Leren schoenen kunnen niet want van dierlijke oorsprong, plastic schoenen dan maar ? De fabricage daarvan belast het milieu ook. Ik zie niet veel alternatieven dan houten klompen of op blote voeten.

Een interessante vraag is ook of een veganist automatisch ook geweldloos moet leven. Stel je een veganistische maatschappij voor die wordt bedreigd door een agressieve vleesetende groep. De veganisten staan technisch vele malen hoger dan de vleeseters en hebben de mogelijkheid die in 1 klap uit te roeien. Wat staat er dan te gebeuren?
Het is ongeveer zoals ons probleem met de moslims. Als we willen verdelgen we die als ongedierte en toch doen we het niet.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

mercator schreef:
xplosive schreef:Grofweg komt veganisme feitelijk neer op een streven (en vorm) om de schade die je als mens vanwege je bestaan onontkoombaar aanricht enigszins binnen de perken te houden.
Ondanks alle verklaringen van het tegendeel is dat toch een moreel oordeel. Alsof wij een soort schuld zouden hebben tegenover onze omgeving.
Dat is niet de insteek. Maar mensen kunnen hun keuzes mede afstemmen op de wetenschap hoe mensen schade kunnen aanrichten. Het gaat er dus niet om ergens een schuld te zoeken, maar om mensen beter te informeren.
mercator schreef:Want het gaat hem vooral om de kwantiteit van de schade. Waarom zou een mens per definitie meer schade aanrichten dan een dier?
Dat is dan ook niet wat beweerd wordt. Wél is het zo dat mensen meer plooibaar in gedragsverandering lijken te zijn dan dieren.
mercator schreef:Wij brengen schade aan gewoon omdat we met veel te veel zijn. Reduceer de wereldbevolking met een factor tien en alle milieuproblemen lossen zichzelf op.
Zeker. Maar zie jij dat snel gebeuren?
mercator schreef:Voor het overige is de kwalificatie "voor zover mogelijk en praktisch haalbaar" wel heel vaag. Wat doe je dan bijv. met schoenen ? Leren schoenen kunnen niet want van dierlijke oorsprong, plastic schoenen dan maar ? De fabricage daarvan belast het milieu ook.
Het is bewezen dat leerlooien veel meer milieuschade aanricht dan het vervaardigen van kunststof schoenen. Nog afgezien van de milieuschade wegens de herkomst van leer.
mercator schreef:Een interessante vraag is ook of een veganist automatisch ook geweldloos moet leven.
Dat is natuurlijk niet automatisch het geval. Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin een mens (en dus ook een veganist) dusdanig in het nauw wordt gedreven dat geweld nodig is om niet het onderspit te delven.
mercator schreef:Stel je een veganistische maatschappij voor die wordt bedreigd door een agressieve vleesetende groep. De veganisten staan technisch vele malen hoger dan de vleeseters en hebben de mogelijkheid die in 1 klap uit te roeien. Wat staat er dan te gebeuren?
Het zal afhangen van hoe de luimen van de machthebbers in zo'n maatschappij zijn. En ook afhangen van mogelijkheden om dreigingen het hoofd te bieden zonder direct tot totale genocide over te gaan.
mercator schreef:Het is ongeveer zoals ons probleem met de moslims. Als we willen verdelgen we die als ongedierte en toch doen we het niet.
Hier is het onder meer een vraagstuk in hoeverre mensen te lijden hebben onder islamitisch geïnspireerd gedrag. Deze lijders kunnen bijvoorbeeld joden zijn of homoseksuelen, maar ook moslima's die in hun moslimgemeenschap keihard onderdrukt worden.

Aanklachten en maatregelen om die aanklachten tegemoet te komen kunnen er wat dat betreft uiteraard niet genoeg wezen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veganisme

Bericht door mercator »

xplosive schreef:Zeker. Maar zie jij dat snel gebeuren?
Nee ik zie dat niet gebeuren. Hoewel, met dat corona virus kan het helemaal nog los gaan. Maar dat elke aardbewoner zich gaat bekennen tot het veganisme zie ik evenmin gebeuren.
Al of niet veganist zijn is zoals het meeste menselijk gedrag een kwestie van gewoonte.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

mercator schreef:Maar dat elke aardbewoner zich gaat bekennen tot het veganisme zie ik evenmin gebeuren.
Zonder dat iedereen veganist wordt zou een drastische beperking van dierlijke consumptie al veel helpen. In Israël (anders dan in die achterlijke moslimlanden) zijn ze ons wat dat betreft al ver vóór!
mercator schreef:Al of niet veganist zijn is zoals het meeste menselijk gedrag een kwestie van gewoonte.
Gewoontes kunnen veranderen. Ooit was ik vleeseter.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veganisme

Bericht door mercator »

xplosive schreef:Zonder dat iedereen veganist wordt zou een drastische beperking van dierlijke consumptie al veel helpen. In Israël (anders dan in die achterlijke moslimlanden) zijn ze ons wat dat betreft al ver vóór!
Akkoord. In de VS en in Duitsland mogen ze ook wat minder vlees eten als je ziet wat voor dikkerds daar rondwandelen.
Maar om terug te komen op het verband tussen veganisme en pacifisme. Dat hoeft er helemaal niet te zijn. Een door een leeuw aangevallen gnoe zal de leeuw met plezier op zijn hoorns spietsen als hij daartoe in staat is. Adolf Hitler was ook vegetariër of mss zelfs veganist. Ik ben benieuwd hoe jij daar als veganist persoonlijk over denkt. Vindt je het kunnen iemand die jou of je gezin bedreigt te verwonden of te doden?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

mercator schreef:Maar om terug te komen op het verband tussen veganisme en pacifisme. Dat hoeft er helemaal niet te zijn.
Dat heb ik dan ook nooit beweerd. Dat verband is er inderdaad niet.
mercator schreef:Ik ben benieuwd hoe jij daar als veganist persoonlijk over denkt. Vindt je het kunnen iemand die jou of je gezin bedreigt te verwonden of te doden?
Als dat nodig is voor de verdediging van mijzelf en mijn naasten : ja. Met kortzichtig pacifisme stort je je in het verderf, want het nodigt het bestaande kwaad uit om zich te vergroten en te verergeren met als mogelijk uiteindelijk gevolg dat mensen er op grote schaal door gegijzeld worden.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veganisme

Bericht door Mahalingam »

Tot kort geleden had in nog nooit gehoord over het corona-virus.
Wat langer geleden had ik nog nooit gehoord over veganisme.

Maar af en toe pik ik van dat laatste wel eens iets op uit de media. Dit b.v. uit Berkeley USA:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

Tsja, je hebt veganisten in allerlei soorten en maten. Neem Volkert van der Graaf bijvoorbeeld .....

Er zijn genoeg voorbeelden van "veganistische weirdo's" te vinden uiteraard. Maar dat is geen nieuws.

Waar het om gaat is wat je met veganisme "an sich" kunt bereiken. En wat dat aangaat kan ik dat alleen maar als positief zien.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veganisme

Bericht door Mahalingam »

Berkeley USA is een bekende gekkenhuis universiteitsstad vol met wierdo's in alle maten en soorten. Dus ook vegan-wierdo's.

https://www.quora.com/Why-did-UC-Berkel ... -extremism
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veganisme

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef: Wat langer geleden had ik nog nooit gehoord over veganisme.
Voor veganisme is idd heel wat te zeggen. Spijtig dat het vnl. in het nieuws komt door types die meestal nog andere rare trekjes vertonen. Ik kende ooit eentje die steeds maar verder wilde gaan. Eerst vegetariër, dan veganist, dan macrobioot, uiteindelijk at hij alleen maar afval van groenten en fruit. Uiteindelijk vond hij voor zichzelf een ultieme categorie uit, nl. de "fruitariër", m.a.w. alleen maar afval van fruit eten en kraanwater drinken. Nodeloos te zeggen dat deze arme jongen erbij loopt als een skelet met wat gelooide huid erover. En gek genoeg stinkt hij enorm uit de bek, er moet toch iets niet kloppen in dat zgz. gezonde verhaal.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

Je kunt uiteraard heel ongezond veganistisch leven. Maar met een goede aanpak kun je als veganist heel gezond zijn en blijven.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veganisme

Bericht door mercator »

xplosive schreef:Je kunt uiteraard heel ongezond veganistisch leven. Maar met een goede aanpak kun je als veganist heel gezond zijn en blijven.
Om frustratie te vermijden is het best te zien als een puur persoonlijke beleving. Want aan het grote plaatje van milieuverwoesting zal het niets doen als de rest vrolijk doorgaat met steeds meer vlees te eten. Het is zoals de klimaatopwarming . Daar zullen wij niets aan kunnen doen met hier windmolentjes te zetten.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

mercator schreef:Want aan het grote plaatje van milieuverwoesting zal het niets doen als de rest vrolijk doorgaat met steeds meer vlees te eten.
Vandaar dat sommigen voorstander zijn van een vleestax in de plaats van het subsidiëren van veeteelt.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veganisme

Bericht door mercator »

xplosive schreef:Vandaar dat sommigen voorstander zijn van een vleestax in de plaats van het subsidiëren van veeteelt.
Dat gaat niet veel helpen. Denk aan de enorme accijnzen op benzine, tabak en alcohol. Dat doet de consumptie niet afnemen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

Hier gaat ons (en dus ook mijn) belastinggeld onder meer heen dankzij de EU :

Study: EU spends 18-20% of budget on livestock farming

Het gaat hier per jaar dus om ongeveer 30 miljard euro verspild geld om de boel te verzieken met veeteelt. Laat er dus maar gauw een Nexit komen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Veganisme

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Als Soya melk de oplossing is voor de melk-productie mogen van mij meer koeien verdwijnen dan dat er kalveren geboren worden.

Het oeroude vlees-eten wat de mens al sinds de zonde van Adam en Eva heeft gedaan en wat het abrupt dood maken van leven inhoudt, moet maar eens afgelopen zijn. Het is schandalig uit de hand gelopen. Maar . . . het heeft alles te maken met jou en mij. Er zijn godverdomme veel en veel te veel mensen op deze klote aardbol. En wij zijn met z'n allen de grote vervuilers. In alles. Zowel in ongehoord vlees eten als in ongehoord democratisch dom politiek gedrag. Laat de dodelijke virussen over ons komen! DAT IS DE OPLOSSING. De grootste winst in onze ontwikkelde beschaving is niet het rekken van de dood, maar de moderne tandarts.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

Hans v d Mortel sr schreef:Laat de dodelijke virussen over ons komen! DAT IS DE OPLOSSING.
Wat micro-organismen missen in omvang, maken ze goed in aantallen. Zonder dat je je ervan bewust bent, zit jouw lichaam vol microben. Op en in jouw lichaam leven ruim 100 duizend miljard microben. Dat is tien keer meer dan dat je cellen in je lichaam hebt en 14.000 keer het aantal mensen op aarde.

Op de hele aardbol bestaat ruim 60% van de biomassa, het levende en dode organisch materiaal, uit micro-organismen. Mensen, dieren, planten, bomen en insecten vallen hierbij in het niet. Op de hele wereld leven er een nonillion bacteriën (dat is een 1 met 30 nullen), veel meer dan het aantal sterren in het universum. Het aantal virussen is echter nog veel groter dan het aantal bacteriën. In een druppel zeewater zitten bijvoorbeeld al meer dan één miljoen bacteriën en tien miljoen virussen. Virussen zijn daarmee de meest voorkomende biologische entiteiten op aarde.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Veganisme

Bericht door sjun »

mercator schreef:In de pleidooien voor veganisme bespeur ik telkens een vorm van moreel profileren, dat veganisme ethisch superieur zou zijn aan vlees consumeren. Dat werpt onmiddellijk de rare conclusie op dat runderen moreel hoger staan dan leeuwen en tijgers.
En wat dan met de aaseters, gieren, jakhalzen etc. ? Die doden zelf geen prooien maar eten ze op wanneer ze die vinden.
Ik stel me ook de vraag wat een veganist zou doen in het extreme geval dat er alleen dierlijk voedsel voor handen is, bijv. in het geval van dat vliegtuig in de Andes waar de overlevenden de lijken van de andere passagiers moesten eten om te overleven.
Ik vermoed dat de veganist ook dan wel een reden tot evangelisatie zou hebben. Geen wonder niet elke veganist gaat even gezond door het leven en wat leidt er meer af van de eigen sores dan een ander een probleem aan te praten of deze de eigen morele maat te nemen? Ondanks dat hebben veganisten evenals ieder ander recht op en ruimte voor hun eigen mening zoals ieder ander dan weer recht heeft om aan de mening al dan niet een boodschap te hebben.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Veganisme

Bericht door Pilgrim »

xplosive schreef:
Het aantal virussen is echter nog veel groter dan het aantal bacteriën. In een druppel zeewater zitten bijvoorbeeld al meer dan één miljoen bacteriën en tien miljoen virussen. Virussen zijn daarmee de meest voorkomende biologische entiteiten op aarde.
Ik geloof niet of de term 'virus' hier goed gebruikt wordt. Virus is de benaming voor de gehele soort, dus een bepaald soort virus. Een afzonderlijk virusdeeltje wordt daarentegen aangeduid met de naam virion. Dat ligt dus iets anders dan bijvoorbeeld de benaming van katten of honden.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:Ik geloof niet of de term 'virus' hier goed gebruikt wordt. Virus is de benaming voor de gehele soort, dus een bepaald soort virus. Een afzonderlijk virusdeeltje wordt daarentegen aangeduid met de naam virion. Dat ligt dus iets anders dan bijvoorbeeld de benaming van katten of honden.
Hoewel virion inderdaad een benaming voor een virusdeeltje is geldt ook voor de term virus dat het zowel voor de soort (in zoverre je bij een niet zelfstandig levende entiteit van "soort" kunt spreken) als voor een afzonderlijk exemplaar wordt gebruikt. Ik zie ook nergens staan dat de term virus als zodanig niet gebruikt mag worden.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Veganisme

Bericht door xplosive »

sjun schreef:Ik vermoed dat de veganist ook dan wel een reden tot evangelisatie zou hebben.
Evangeliseren is een nogal beladen term voor een op rationele gronden te verkiezen leefwijze.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Veganisme

Bericht door sjun »

Het lijkt me een uitstekend gekozen term voor een appellerend uitdragen van de door de boodschapper als goed ervaren boodschap.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie