Vrijheid religie/overtuiging : het probleem van de waarheid

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
tomc
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 11:55 pm

Vrijheid religie/overtuiging : het probleem van de waarheid

Bericht door tomc »

Iets dat hier te vaak vergeten wordt. Vele atheisten zijn ervan overtuigd dat er geen 1 enkele absolute waarheid is.

Dit is geen aanvaardbaar standpunt, omdat de wereld nu eenmaal "gehoorzaamd" aan een absolute waarheid (ik bedoel geen religie, ik bedoel de natuurwetten). Ik ben volledig akkoord dat God niet bevestigd is als zijnde deel van die absolute waarheid.

Dat impliceert NIET dat er zo geen waarheid is. Niets bewijst dat beter dan dit artikeltje :

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 768368.ece

Deze mensen beoefenden hun vrijheid van geloof. Zij geloven dat het niet nodig is om lijden te veroorzaken in dieren. Dat blijkt dus niet waar te zijn.

Mensen sterven zonder opname van vlees/melk in hun systeem. Niets of niemand, en geen enkel geloof, kan dit zelfs maar met 1 milliseconde vertragen.

(alle planten tesamen missen aminozuren, dus een baby met enkel plantaardig voedsel tussen zijn kiezen, ZAL STERVEN. De technische verklaring is dat er voor kinderen 14 essentiele aminozuren absoluut vereist zijn, 2 ervan komen enkel in dieren voor, enkel volwassenen kunnen langdurig, maar niet onbeperkt lang, overleven op plantaardig voedsel)

Het probleem is natuurlijk simpel : vrijheid van godsdienst/overtuiging is fijn, zeer fijn, maar sommige overtuigingen maken slachtoffers. In het meest stomme geval door "domheid" zoals hierboven, maar vele overtuigingen nemen de meer directe aanpak om anderen te beschadigen, zoals islam.

Dus 2 dingen moeten duidelijk beslist worden :
1) Er bestaat een absolute waarheid. Nu het moet gezegd worden, wij kennen die absolute waarheid niet. Maar sommige puzzelstukjes zijn bekend (zoals : vegetarisme werkt niet, spijtig maar helaas)

Een ander regeltje dat de economie tegenwoordig vrij hard bewezen acht is het essentieel zijn van de "golden rule". "Doe aan uw buur wat je wilt dat hij aan jouw doet". Een samenleving zonder die regel zal in elkaar storten. Erg snel.

Hoe kan deze absolute waarheid & een paar wetmatigheden duidelijk gemaakt worden aan kinderen, verduidelijkt worden dat dit verschilt van religie. En wat moet er gedaan worden aan de "postmoderne" theorie dat dit niet klopt ?

2) wat wordt er gedaan indien iemand
a) met geweld zijn onaanvaardbare overtuiging verdedigd (zie : moslims)
b) zich niet wilt aanpassen indien benaderd met "gematigde" middelen, tot op het punt dat hij schade aan zijn omgeving veroorzaakt (zie artikel hierboven bijvoorbeeld). Voor sommige mensen moeten de regels ook strenger zijn dan anderen : duidelijk zijn leerkrachten "on the job" NIET vrij in meningsuiting/overtuiging. Zelfde voor politieagenten en (vele) anderen.

Wat kan hier een goed antwoord op zijn ?
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

Het probleem van de waarheid.

Bericht door maturelife »

Het is interessant om te zien dat er weinig aandacht wordt besteedt aan juist dit onderwerp. Want als er iets is wat aan de basis ligt van heel veel verschillen in de wereld is het wel de manier waarop wij omgaan met het fenomeen van de waarheid. Is er 1 waarheid. Velen zeggen : Nee, vele anderen zeggen ja. Heel veel conflicten in de wereld ontstaan en bestaan in de ontmoeting van verschillende waarheden. Als we er van uit gaan dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, en deze ook zou mogen verheffen tot een soort van algemeen geldende waarheid dan moeten we ook accepteren dat we zolang dit duurt conflicten zullen ontmoeten. En de teneur van vandaag de dag is dat men in het algemeen vindt dat eenieder zijn eigen waarheid heeft en deze zoveel mogelijk mag proberen te beleven als een algemeen geldende waarheid. Ik merk dat alleen al steeds meer door het toenemend aantal fietsers en bromfietsers die ik tegenkom op de fietsroute over de brug die voor mijn richting als eenverkeersrichting is aangegeven.
Waarheid, de kennis van waarheid heeft te maken met bewustzijn.
Met betrekking tot bewustzijn wordt er over verschillende niveaus van bewustzijn gesproken. De meesten van jullie kennen die niveaus wel. Geen bewustzijn, laag bewustzijn, hoog bewustzijn tot aan "verlichting" toe. Van verlichte mensen wordt gesproken als ze "een zijn geworden met de waarheid". Als er iets van belang is, lijkt mij, dan is het wel dat de mens zijn "bewust zijn" ontwikkeld. Heel veel zaken waar we tegenwoordig steeds meer mee worden geconfronteerd getuigen van laag bewustzijn. Vaak is het zo, wanneer ik mensen hoor praten en zie doen, vooral in groepsverband, dat ik me niet aan het gevoel kan onttrekken dat er geen robots meer gemaakt hoeven te worden, want ze zijn er al , honderdduizenden, millioenen, die gedachten uitspreken welke niet de hunne zijn, omdat ze geen wezenlijke eigen gedachten hebben of ontwikkelen. We zijn als mensheid nog steeds heel heel erg ver weg met betrekking tot een juiste verhouding tot waarheid.
Mens ken Uw zelf
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Eerlijk gezegd mag van mij eenieder net zoveel "waarheden" hebben als men wil.
1 "regeltje" heb ik echter....... val een ander er niet mee lastig.

Waneer iedereen lekker zijn eigen "waarheden" in stilte bewaarheidt... dan zal de wereld er een stuk vriendelijker uitzien.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Re: Het probleem van de waarheid.

Bericht door Thomas »

maturelife schreef:Het is interessant om te zien dat er weinig aandacht wordt besteedt aan juist dit onderwerp. Want als er iets is wat aan de basis ligt van heel veel verschillen in de wereld is het wel de manier waarop wij omgaan met het fenomeen van de waarheid. Is er 1 waarheid. Velen zeggen : Nee, vele anderen zeggen ja. Heel veel conflicten in de wereld ontstaan en bestaan in de ontmoeting van verschillende waarheden. Als we er van uit gaan dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, en deze ook zou mogen verheffen tot een soort van algemeen geldende waarheid dan moeten we ook accepteren dat we zolang dit duurt conflicten zullen ontmoeten. En de teneur van vandaag de dag is dat men in het algemeen vindt dat eenieder zijn eigen waarheid heeft en deze zoveel mogelijk mag proberen te beleven als een algemeen geldende waarheid. Ik merk dat alleen al steeds meer door het toenemend aantal fietsers en bromfietsers die ik tegenkom op de fietsroute over de brug die voor mijn richting als eenverkeersrichting is aangegeven.
Waarheid, de kennis van waarheid heeft te maken met bewustzijn.
Met betrekking tot bewustzijn wordt er over verschillende niveaus van bewustzijn gesproken. De meesten van jullie kennen die niveaus wel. Geen bewustzijn, laag bewustzijn, hoog bewustzijn tot aan "verlichting" toe. Van verlichte mensen wordt gesproken als ze "een zijn geworden met de waarheid". Als er iets van belang is, lijkt mij, dan is het wel dat de mens zijn "bewust zijn" ontwikkeld. Heel veel zaken waar we tegenwoordig steeds meer mee worden geconfronteerd getuigen van laag bewustzijn. Vaak is het zo, wanneer ik mensen hoor praten en zie doen, vooral in groepsverband, dat ik me niet aan het gevoel kan onttrekken dat er geen robots meer gemaakt hoeven te worden, want ze zijn er al , honderdduizenden, millioenen, die gedachten uitspreken welke niet de hunne zijn, omdat ze geen wezenlijke eigen gedachten hebben of ontwikkelen. We zijn als mensheid nog steeds heel heel erg ver weg met betrekking tot een juiste verhouding tot waarheid.
Hi Maturelife,

Voordat we je (uiterst vage) stukje kunnen beoordelen en er op gaan reageren, lijkt het mij zinnig dat je je voorstelt. Dat kun je het beste doen op het juiste gedeelte van het forum.

Je zou bijvoorbeeld kunnen vertellen of je een man of vrouw bent, hoe oud je bent. Of je een moslim bent of juist niet enz.

Met vr.gr.

Thomas
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Bericht door hans van de mortel »

Monique schreef:Eerlijk gezegd mag van mij eenieder net zoveel "waarheden" hebben als men wil.
1 "regeltje" heb ik echter....... val een ander er niet mee lastig.

Waneer iedereen lekker zijn eigen "waarheden" in stilte bewaarheidt... dan zal de wereld er een stuk vriendelijker uitzien.
Hoi Monique, je hebt weer eens grondig hardstikke gelijk.

Hieronder nog maar weer eens mijn lijstje.

• Wie de deur sluit voor dwalingen, sluit ook de waarheid buiten

• Waarheid dient onderzocht te worden
• Er bestaat geen verjaring ten overstaan van de waarheid; dwalingen worden er niet beter op omdat ze oud zijn. (P. Bayle 1684)
• De waarheid verblindt, evenals het licht. De leugen daarentegen is een fraaie avondschemer die elk voorwerp goed doet uitkomen (A. Camus)
• Met de waarheid komt men overal, zelfs in de gevangenis
• De kracht van de waarheid is dat ze overeind blijft
• Ce n'est que la vérité qui blesse. (Alleen de waarheid kwetst)
• Waarheid is wat de wereld eenvoudiger maakt en niet wat chaos schept
• Waarheid verdringt geen andere waarheid
• Wie de waarheid zegt, begaat geen zonde, maar hij veroorzaakt onaangenaamheden (Mexicaans spreekwoord)
• Wij geloven liever de leugen die ons behaagt dan de waarheid die ons mishaagt
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Ik vind "waarheid" een heel moeilijk begrip.
Eigenlijk kan ik er vrij weinig mee.
Ok, de "dagelijkse" dingen kunnen waar zijn of niet.
Ik kan niet tegen mensen die tegen me liegen... 1 leugen en sluit de voordeur vanaf de buitenkant aub.

Maar... voorbeeldje: ik ben een beetje kleurenblind. Ik kan groen en blauw heel moeilijk onderscheiden.
Ik zie een kleur... het kan groen of blauw zijn. Ik heb geen idee. Ik vraag het twee mensen... de 1 zegt "groen"... de ander zegt "blauw".
Wie spreekt nu de "waarheid"?
Ik kan het niet verifieren.....

"Waarheid"... vind ik dus iets heel persoonlijks.
God bestaat = waar voor de een
God bestaat = niet waar voor de ander.

Zonder onweerlegbaar bewijs kan "waarheid" iets zijn waar je niets aan hebt.
Vandaar dat ik eenieder zijn "waarheid" gun... maar... laat mij er in ieder geval buiten. Dat doe ik tenslotte ook.
Amorele atheistische nitwit
tomc
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 11:55 pm

Re: Het probleem van de waarheid.

Bericht door tomc »

maturelife schreef:Het is interessant om te zien dat er weinig aandacht wordt besteedt aan juist dit onderwerp. Want als er iets is wat aan de basis ligt van heel veel verschillen in de wereld is het wel de manier waarop wij omgaan met het fenomeen van de waarheid. Is er 1 waarheid. Velen zeggen : Nee, vele anderen zeggen ja. Heel veel conflicten in de wereld ontstaan en bestaan in de ontmoeting van verschillende waarheden.
Hier ga je grandioos de fout in ...
1) zijn conflicten slecht ? De vraag die hier echt moet beantwoord worden : had Amerika zich moeten overgeven aan hitler in plaats van hem terug te drijven ? Bijvoorbeeld he. Dezelfde vraag kan gesteld worden over elk conflict.

Is het echt zo dat beide partijen "even fout" zijn ? Hitler wou Amerika leegplunderen, Amerika wou zichzelf, en Europa beschermen tegen de moordmachine van Hitler.

Was het fout om daarvoor te vechten ?

2) zijn gewelddadige confrontaties tussen de verschillende waarheden slecht ? Dat is het basisprincipe van de evolutietheorie, dat er geweld gebruikt wordt tegen zwakken. Ben je daar dan ook tegen ? Uiteindelijk is geweld onvermijdelijk. Da's spijtig. Je kan "God" daarvan de schuld geven, en misschien is hij er ook voor verantwoordelijk. Maar het is gewoon de waarheid, de absolute waarheid. Geweld bestaat. Terreur werkt. Leer erover en gebruik het, of je bent verloren.
maturelife schreef:Als we er van uit gaan dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, en deze ook zou mogen verheffen tot een soort van algemeen geldende waarheid dan moeten we ook accepteren dat we zolang dit duurt conflicten zullen ontmoeten. En de teneur van vandaag de dag is dat men in het algemeen vindt dat eenieder zijn eigen waarheid heeft en deze zoveel mogelijk mag proberen te beleven als een algemeen geldende waarheid.
Wat natuurlijk tot zware psychologische ziekten leidt. Immers, waarom werken voor een auto als het gewoon "de waarheid" is dat je daar "recht op hebt" en je die dus gewoon kan stelen ? Waarom een vrouw bloemen geven als je vind dat je het recht hebt haar gewoon te verkrachten, zoals de moslims dat recht claimen ?

Waarom de discussie aangaan, als je ook gewoon kan moorden zoals de koran vraagt ?
maturelife schreef:Ik merk dat alleen al steeds meer door het toenemend aantal fietsers en bromfietsers die ik tegenkom op de fietsroute over de brug die voor mijn richting als eenverkeersrichting is aangegeven.
Waarheid, de kennis van waarheid heeft te maken met bewustzijn.
Met betrekking tot bewustzijn wordt er over verschillende niveaus van bewustzijn gesproken. De meesten van jullie kennen die niveaus wel. Geen bewustzijn, laag bewustzijn, hoog bewustzijn tot aan "verlichting" toe. Van verlichte mensen wordt gesproken als ze "een zijn geworden met de waarheid". Als er iets van belang is, lijkt mij, dan is het wel dat de mens zijn "bewust zijn" ontwikkeld. Heel veel zaken waar we tegenwoordig steeds meer mee worden geconfronteerd getuigen van laag bewustzijn. Vaak is het zo, wanneer ik mensen hoor praten en zie doen, vooral in groepsverband, dat ik me niet aan het gevoel kan onttrekken dat er geen robots meer gemaakt hoeven te worden, want ze zijn er al , honderdduizenden, millioenen, die gedachten uitspreken welke niet de hunne zijn, omdat ze geen wezenlijke eigen gedachten hebben of ontwikkelen. We zijn als mensheid nog steeds heel heel erg ver weg met betrekking tot een juiste verhouding tot waarheid.
Gigantische fout hier is dat je jezelf beter ziet als de "onontwikkelde massa". Vraag eens aan een psycholoog wat er uiteindelijk onvermijdelijk zal misgaan met jouw overtuiging dat jij beter bent ... Je zal het antwoord helemaal niet mooi vinden.

Mensen zijn niet bereid om die waarheid ook echt te aanschouwen. Op zeker moment moet de waarheid, de enige echte, absolute waarheid echter onder ogen gezien worden. God laat je niet zo snel lopen dat de waarheid je niet inhaalt.

Er komt geen godje naar beneden om de moslimlegertjes te helpen. Er komt geen kali naar beneden om problematische legers uit te roeien (dit is een verwijzing naar je geloof in het buddhisme, de redding die zich in de verlichting zou beginnen, waarvan grote sectes nog steeds in bepaalde hindu goden geloven).

Om het gigantische gat in het Buddhisme nog maar even te illustreren, wat als een avatar, of, ja, zelfs een Buddha (ze bestaan) het bevel geeft alle moslims uit te moorden ? Hij is verlicht, en jij niet. Of dat is toch wat 99% van de Buddhisten gelooft. Lees even de geschiedenis voor het vervolg daarop.

De uitvinder van het pistool, die tot in het laatste kleine puntje het pistool kent, die na een 50-jarige studie psychologie meer weet over de motivatie van een terrorist dan alle moslims tesamen sterft door exact dezelfde kogel als de kat op de vensterbank achter hem die enkel nadenkt over de appeltaart die daar stond. Kennis leidt niet tot redding. Spijtig maar helaas.

Wat brengt wel redding ? De waarheid aanvaarden, en reageren. De confrontatie aangaan. Vechten, inclusief soms fysiek vechten, voor je eigen ideologie. Het is niet perfect, maar het is alles wat God ons gegeven heeft, behalve zijn liefde.
maturelife
Berichten: 82
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:38 pm
Locatie: Arnhem

even lezen.

Bericht door maturelife »

Beste Tomc.

Misschien is het toch beter als je mijn stukje toch eerst weer eens een keertje door leest. Dat voorkomt dat je je eigen interpretaties die duidelijk direct in je hoofd schieten, als mijn tekst gaat lezen en dat je dan die interpretaties gaat beoordelen en weerleggen.
Mens ken Uw zelf
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Monique schreef:Ik vind "waarheid" een heel moeilijk begrip.
Eigenlijk kan ik er vrij weinig mee.
Ok, de "dagelijkse" dingen kunnen waar zijn of niet.
Ik kan niet tegen mensen die tegen me liegen... 1 leugen en sluit de voordeur vanaf de buitenkant aub.

.
DE waarheid bestaat niet Monique. Ieder mens heeft zijn eigen waarheid.
En waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die bewust tegen jou en mij liegen, maar er zijn veel meer mensen die HUN waarheid tegen ons zeggen, en toch denken we dan misschien , dat deze personen tegen ons liegen, omdat het onze waarheid niet is.

Ik heb heel lang deze handtekening gehad.. Ik denk dat ik hem maar weer ga gebruiken.
Say not, ''I have found the truth,'' but rather, ''I have found a truth.
Kahlil Gibran
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Het probleem van de waarheid.

Bericht door hans van de mortel »

maturelife schreef:Want als er iets is wat aan de basis ligt van heel veel verschillen in de wereld is het wel de manier waarop wij omgaan met het fenomeen van de waarheid. Is er 1 waarheid. Velen zeggen : Nee, vele anderen zeggen ja. Heel veel conflicten in de wereld ontstaan en bestaan in de ontmoeting van verschillende waarheden.
Helemaal mee eens
maturelife schreef:Als we er van uit gaan dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, en deze ook zou mogen verheffen tot een soort van algemeen geldende waarheid dan moeten we ook accepteren dat we zolang dit duurt conflicten zullen ontmoeten. En de teneur van vandaag de dag is dat men in het algemeen vindt dat eenieder zijn eigen waarheid heeft en deze zoveel mogelijk mag proberen te beleven als een algemeen geldende waarheid.
Helemaal mee eens
maturelife schreef:Heel veel zaken waar we tegenwoordig steeds meer mee worden geconfronteerd getuigen van laag bewustzijn. Vaak is het zo, wanneer ik mensen hoor praten en zie doen, vooral in groepsverband, dat ik me niet aan het gevoel kan onttrekken dat er geen robots meer gemaakt hoeven te worden, want ze zijn er al , honderdduizenden, millioenen, die gedachten uitspreken welke niet de hunne zijn, omdat ze geen wezenlijke eigen gedachten hebben of ontwikkelen. We zijn als mensheid nog steeds heel heel erg ver weg met betrekking tot een juiste verhouding tot waarheid.
Helemaal mee eens

Conclusie: de mens is voornamelijk een kuddedier
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

weg ermee

Bericht door naar boven »

Ariel schreef:
Monique schreef:Ik vind "waarheid" een heel moeilijk begrip.
Eigenlijk kan ik er vrij weinig mee.
Ok, de "dagelijkse" dingen kunnen waar zijn of niet.
Ik kan niet tegen mensen die tegen me liegen... 1 leugen en sluit de voordeur vanaf de buitenkant aub.
DE waarheid bestaat niet Monique. Ieder mens heeft zijn eigen waarheid.
Dus deze doelstelling en daarmee het hele FFI-forum kan de vuilcontainer in?
FFI Doelstellingen schreef:Wie durft er de waarheid te zeggen?

FAITH FREEDOM INTERNATIONAL is de stem van de waarheid. We hebben slechts één doel : de haat stoppen, de leugens van Islam blootleggen en het moslimexpansionisme aan banden leggen. etc..
We durven alleen nog maar de waarheid te zeggen met de toevoeging dat die waarheid de waarheid niet is?
Dat waarheid betrekkelijk is en dat iedereen recht heeft op zijn eigen waarheid?
Dat er toch vooral respect getoond moet - ja, moet - worden voor de waarheid van een ander?

Laten we dan gewoon onderkennen dat we door al die parallele en tegenstrijdige en relatieve waarheden volledig in de war zijn geraakt.
We zijn geestelijke mishandeld, gebrainwashed, gedesoriënteerd en dolgedraaid door de relativiteitsindustrie.
Ze hebben gewonnen. Ze hebben ons zover gekregen dat we het niet meer wìllen weten.
RTFM
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: weg ermee

Bericht door Monique »

naar boven schreef:
Ariel schreef:
Monique schreef:Ik vind "waarheid" een heel moeilijk begrip.
Eigenlijk kan ik er vrij weinig mee.
Ok, de "dagelijkse" dingen kunnen waar zijn of niet.
Ik kan niet tegen mensen die tegen me liegen... 1 leugen en sluit de voordeur vanaf de buitenkant aub.
DE waarheid bestaat niet Monique. Ieder mens heeft zijn eigen waarheid.
Dus deze doelstelling en daarmee het hele FFI-forum kan de vuilcontainer in?
Ik dacht dat FFI staat voor "vrijheid" en niet voor "waarheid"?.

Wanneer FFI staat voor "FFI heeft DE Waarheid in pacht".... ja.. dan zit ik hier helemaal verkeerd.
FFI Doelstellingen schreef:Wie durft er de waarheid te zeggen?

FAITH FREEDOM INTERNATIONAL is de stem van de waarheid. We hebben slechts één doel : de haat stoppen, de leugens van Islam blootleggen en het moslimexpansionisme aan banden leggen. etc..
We durven alleen nog maar de waarheid te zeggen met de toevoeging dat die waarheid de waarheid niet is?
Dat waarheid betrekkelijk is en dat iedereen recht heeft op zijn eigen waarheid?
Dat er toch vooral respect getoond moet - ja, moet - worden voor de waarheid van een ander?

Ik lees in bovenstaande doelstalling dat FFI de "waarheid" over islam boven tafel wil krijgen.
m.a.w. de suikerislam, de leugens en verdraaiingen zoals sie de rondte doen ontmaskeren.
In mijn opinie is dat alles.
Ik heb niet de indruk dat de doelstelling van FFI is het poneren van een waarheid met de bedoeling deze op te dringen aan anderen.

FFI vecht daar juist tegen.

Wat mij betreft bestaat er maar 1 "waarheid" en die is dat we allemaal dood gaan.
De rest weet ik niet... weet niemand, kunnen we alleen maar naar raden..... ik heb dus ook geen enkele pretentie om mijn "waarheid" ten toon te spreiden.... ik heb er namelijk geen.
Ik heb alleen een mening..en die geef ik dan ook.
Wat een ander daar mee doet moet die ander weten.
Laten we dan gewoon onderkennen dat we door al die parallele en tegenstrijdige en relatieve waarheden volledig in de war zijn geraakt.
We zijn geestelijke mishandeld, gebrainwashed, gedesoriënteerd en dolgedraaid door de relativiteitsindustrie.
Ze hebben gewonnen. Ze hebben ons zover gekregen dat we het niet meer wìllen weten.
Ik denk dat veel mensen "inde war zijn" omdat ze zo naarstig op zoek zijn naar DE Waarheid dat ze al het andere uit het oog verliezen.
Wanneer je deze mensen vraagt waarom DE Waarheid zo belangrijk vor ze is.... hebben ze veelal geen antwoord.
WAT is het belang van DE Waarheid?
Waarom is het zo belangrijk DE Waarheid (denken) te kennen en anderen daarvoor de hersens in te slaan? Wat moet je met DE Waarheid?
Wordt je huur erdoor betaald?
Ik zie het nut niet in van het zoeken naar DE Waarheid. Hele volksstammen zijn er al eeuwenlang naar op zoek en allemaal zeggen ze het te hebben en slachten anderen af uit naam van die Waarheid.

Ik pas. Ik doe er niet aan mee. Ik heb geen "waarheid" alleen maar gissingen en daar heb ik het ook vaak te druk voor.

Het enige waar ik voor wil vechten en afgeslacht worden is de VRIJHEID. Vrijheid voor ieder. Da's het enige belangrijke (buiten mijn zoon dan :wink: ). De rest zal me allemaal worst zijn.
Amorele atheistische nitwit
tomc
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 11:55 pm

Re: weg ermee

Bericht door tomc »

Monique schreef:ieder heeft zijn eigen waarheid
Wat exact, als ik vragen mag ... is de reden dat islam slecht is ? Want dat de profeet pedofiel is en veel moslims hem hierin imiteren is slechts "jouw" waarheid.

Zeer zeker is dat niet de waarheid van sommige forumleden hier. Wat ga je hun vertellen ?

Dit is het postmodernisme in actie. Zoals al heel vaak aangetoond bestaan er geen meerdere waarheden.

Zoniet gelieve even aan de ouders van dit meisje uit te leggen dat de waarheid dat dit een goede daad was, even waar is. En hun lijden dus maar aanvaardbaar moet zijn :

plaatje verwijderd door moderator.


Vertel mij eens monique ... hoeveel waarheiden zie jij ? Noteer dat de "waarheid" met de naam islam dit niet gewoon perfect aanvaardbaar noemt, maar zelfs een goede daad. Deze meisjes hielden zich immers niet aan de wetten van "god" na herhaaldelijke waarschuwingen. De waarheid is dat de koran dan om de dood vraagt.

Is dat de waarheid ? En sorry dat ik het zo moeilijk maak voor je.
tomc
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 11:55 pm

Bericht door tomc »

Er is maar 1 waarheid. Niemand hier kent ze volledig. Dat veranderd het feit niet dat er maar 1 is.

Een deel van die absolute waarheid is de verderfelijkheid van de islam. Dat staat niet serieus ter discussie, dat is gewoon een feit dat iedereen kan gaan opzoeken.

Monique, zonder 1 enkele waarheid lukt het niet, dan kan je beter opgeven.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: weg ermee

Bericht door Ariel »

naar boven schreef: We durven alleen nog maar de waarheid te zeggen met de toevoeging dat die waarheid de waarheid niet is?
Dat waarheid betrekkelijk is en dat iedereen recht heeft op zijn eigen waarheid?
Dat er toch vooral respect getoond moet - ja, moet - worden voor de waarheid van een ander?

Laten we dan gewoon onderkennen dat we door al die parallele en tegenstrijdige en relatieve waarheden volledig in de war zijn geraakt.
We zijn geestelijke mishandeld, gebrainwashed, gedesoriënteerd en dolgedraaid door de relativiteitsindustrie.
Ze hebben gewonnen. Ze hebben ons zover gekregen dat we het niet meer wìllen weten.
Ik heb het hier over de waarheid in de algemeen zin naar boven.
Jouw waarheid hoeft mijn waarheid niet te zijn, en toch vermoorden we elkaar niet.

Neem nu kleurenblindheid. Jij ziet het gras groen, maar een iemand die kleurenblind is zal dat misschien ontkennen omdat hij een andere kleur waarneemt . Beide spreken een waarheid. Hun waarheid.

De wetenschappelijke ‘waarheid” van 50 jaar geleden in nu ook geen waarheid meer, en over honderd jaar is onze huidige wetenschap ook geen tien cent meer waard.

Je hoort mij dus niet zeggen dat een waarheid niet bestaat, maar ik zei dat DE waarheid niet bestaat.

Het is natuurlijk niet zo dat we er voor kiezen om martelaar te worden, om ons op te offeren voor Islam omdat Moslims recht op hun waarheid hebben.
Ik kies er niet voor om slachtoffer te worden.
De waarheid van Islam is niet mijn waarheid, en dus zal ik me blijven keren tegen Islam.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

tomc schreef:Monique, zonder 1 enkele waarheid lukt het niet, dan kan je beter opgeven.
En dat is precies de bedoeling van de begripsbevuilers.
Ze introduceren naast de waarheid: de "waarheid", DE waarheid, jou/mijn waarheid, een meta-waarheid...met maar één doel: de leugens geaccepteerd te krijgen..
RTFM
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Erg intressant.

Je kan onderscheid maken tussen een benadering van een waarheid als de overeenstemming tussen kennis en werkelijkheid, ook wel de correspondentietheorie - die ik overigens waardeer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarheid - en de meer hedendaagse gedachten over waarheid als een systematische samenhang tussen de menselijke oordelen en inzichten, de coherentietheorie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Coherentietheorie.

Waarheid is uit de verborgenheid laten komen van de ideeën. Waarheid is wanneer kennis en werkelijkheid met elkaar overeenstemmen.

En mijn waarheid is de Islam.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef: En mijn waarheid is de Islam.
En zelfs de islam bestaat niet uit een waarheid Chaimae.
Jouw waarheid over Islam is weer heel anders dan de waarheid van Bin Laden.
Wie spreekt er DE waarheid?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:
Chaimae schreef: En mijn waarheid is de Islam.
En zelfs de islam bestaat niet uit een waarheid Chaimae.
Jouw waarheid over Islam is weer heel anders dan de waarheid van Bin Laden.
Wie spreekt er DE waarheid?
De waarheid is een subjectief geladen woord. Zolang ik mijn medemensen maar niet lastigval met mijn waarheid..

Het humanisme staat bij mij op nummer één, en dus hoog in het vaandel.

Een humanistisch Islam. Dat is mijn ideaalsbeeld.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik ben blij met jouw antwoord Chaimae.
Als alle moslims denken zoals jij dan heeft dit forum geen nut meer.
Wat kan jij doen om jouw ideaalbeeld te verwezenlijken ?
Heb je daar wel eens over nagedacht?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ik wil hierbij de journalistiek als insturmentarium laten fungeren.
Immers, de journalisten zijn de waakhonden van de democratische samenleving en dragen hun steentje bij aan de democratie. Zonder journlisten geen democratie.

Wellicht het schrijven van een boek of tig aantal artikelen om zo mijn ideaalsbeeld te kunnen verwezenlijken. Niet dat ik zoiets zou bereiken.

Maar er zullen altijd wel een paar tussen zitten die het voor de rest verpesten.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Maar dan heb je de kans dat je verguisd wordt door veel Moslims Chaimae.
Ze zullen je zien als een afvallige en een ketter.
Durf jij dat aan?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Hmmm.. ik denk het haast wel.
Hier in het oosten des lands is het vele malen veiliger dan in het westen.

En bovendien zal men na verloop van tijd vanzelf inzien dat ik deels gelijk heb.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: weg ermee

Bericht door Monique »

tomc schreef:
Monique schreef:ieder heeft zijn eigen waarheid
Wat exact, als ik vragen mag ... is de reden dat islam slecht is ? Want dat de profeet pedofiel is en veel moslims hem hierin imiteren is slechts "jouw" waarheid.
De reden dat islam "slecht" is is uiteraard de idiote regeltjes/gewoontes e.d.
Maar.... de hoofdreden dat islam slecht is dat het de vrijheid van anderen afpakt.

Vertel mij eens monique ... hoeveel waarheiden zie jij ? Noteer dat de "waarheid" met de naam islam dit niet gewoon perfect aanvaardbaar noemt, maar zelfs een goede daad. Deze meisjes hielden zich immers niet aan de wetten van "god" na herhaaldelijke waarschuwingen. De waarheid is dat de koran dan om de dood vraagt.

Is dat de waarheid ? En sorry dat ik het zo moeilijk maak voor je.
Je maakt het helemaal niet moeilijk voor me... ik denk dat je het een beetje moeilijk voor jezelf maakt... ik hoef namelijk geen "waarheid" te hebben enkel vrijheid. Zolang mijn vrijheid "waar" is ben ik tevreden.
Ik zie maar 1 "waarheid" wat betreft islam en dat is dat islam een gevaar is voor de "vrijheid".
Wanneer volwassenen zich vrijwillig wensen te onderwerpen aan de stupide en onmenselijke regeltjes die zij als "waarheid" zien... wel... wie ben ik om ze dat te verbieden? Van mij mogen ze.... vrijheid blijheid.

Wat die kinderen betreft is de "waarheid" dat zij zijn afgeslacht door de "waarheid" van anderen.
De een zijn "waarheid" is dus de ander zijn dood (of onvrijheid)

Vandaar dat ik geen "waarheid" heb of wens te poneren. Ik heb enkel mijn vrijheid en die verdedig ik tegen alles... islam, christendom of ieder andere religie/dictatuur.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Hmmm.. ik denk het haast wel.
Hier in het oosten des lands is het vele malen veiliger dan in het westen.

En bovendien zal men na verloop van tijd vanzelf inzien dat ik deels gelijk heb.
Ik wens je alle sterkte in de wereld Chaimae.
Wees kritisch ook wat betreft de koran, en hadith, en denk na als je koran leest.

Ik vraag me namelijk af hoe jij dit soort verzen uit de koran in een humaan licht kan zetten.

Bijvoorbeeld.
8:12. Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

Kan jij je voorstellen dat een humane God zijn volgelingen de opdracht geeft om alle toppen van een vinger af te slaan.
Tien keer Chaimae. Tien keer een vinger afslaan, met een mes of zwaard.
Wat een pijn moet dat doen. Elke keer het geschreeuw van het slachtoffer aan horen en toch doorgaan tot dat alle tien vingers afgehakt zijn.

Hoe los je dit op ? Het staat in de koran, en de Koran dient opgevolgd te worden. Het is het woord en wet van Allah.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie