Wat is het nut voor ons van evolutie?

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Wat is het nut voor ons van evolutie?

Bericht door hans van de mortel »

Iemand bouwt een huis om in te wonen, een paard om op te rijden (is dat zo?), een auto om in te rijden, een aarde om bewoond te worden (is dat zo?)

Wat is nou het nut van evolutie. Sommige zullen beweren dat alles nog steeds aan het evolueren is. En het gaat maar door. Mooi. Maar waar naar toe? Zelfverzekerde fantasten hebben hier beslist een pasklaar antwoord op.

Ik heb eens gekeken wat dikke Van Dale erover te vertellen heeft. Niet dat het doorslaggevend zou zijn. In het geheel niet, maar het is wel grappig. Ik haal er alleen uit wat ik interessant vind. ’Geleidelijke ontwikkeling tot iets hogers of beters.’
Ik ben een optimist. Om dit te bewerkstelligen zullen we daarom snel van de islam af moeten. En dat gaat ook gebeuren. Want de islam heeft een ontwikkeling naar iets lagers, iets primitiefs, terug in de tijd. Eigenlijk geldt dit voor ALLE RELIGIE. Weg ermee!

Misschien moet ik mijn vraag beter neerzetten:
Wat is nu precies het (eind)doel van de evolutie?
Laatst gewijzigd door hans van de mortel op wo aug 15, 2007 1:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Re: Wat is het nut van evolutie?

Bericht door Thomas »

hans van de mortel schreef:Iemand bouwt een huis om in te wonen, een paard om op te rijden (is dat zo?), een auto om in te rijden, een aarde om bewoond te worden (is dat zo?)

Deze stelling is onjuist.
Hier wordt de suggestie gewekt dat er "iemand" is geweest die de behoefte had om een paard te bouwen.
Net zoals er iemand was die een huis of een auto bouwt.
Niemand bouwt een paard (om op te rijden).
Ook was er - en die suggestie wordt op dezefde manier opgeroepen als bij het paard - niemand die de aarde opeens wilde bouwen!!


Wat is nou het nut van evolutie. Sommige zullen beweren dat alles nog steeds aan het evolueren is. En het gaat maar door. Mooi. Maar waar naar toe? Zelfverzekerde fantasten hebben hier beslist een pasklaar antwoord op.

Ook als je geen zelfverzekerde fantast bent kun je hier een pasklaar antwoord op hebben.
Ik vind dat je hier op een niet nette manier aan het generaliseren bent Hans.


Ik heb eens gekeken wat dikke Van Dale erover te vertellen heeft. Niet dat het doorslaggevend zou zijn. In het geheel niet, maar het is wel grappig. Ik haal er alleen uit wat ik interessant vind. ’Geleidelijke ontwikkeling tot iets hogers of beters.’
Ik ben een optimist. Om dit te bewerkstelligen zullen we daarom snel van de islam af moeten. En dat gaat ook gebeuren. Want de islam heeft een ontwikkeling naar iets lagers, iets primitiefs, terug in de tijd. Eigenlijk geldt dit voor ALLE RELIGIE. Weg ermee!

Misschien moet ik mijn vraag beter neerzetten:
Wat is nu precies het (eind)doel van de evolutie?[/b]
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Er is geen waarom.
Er is geen einddoel.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Wat is het nu van de hemel?
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Wat is het nut van evolutie?

Bericht door naar boven »

hans van de mortel schreef: Wat is nu precies het (eind)doel van de evolutie?
Wat is het nut van meermaals dezelfde vraag te stellen en elke keer hetzelfde antwoord te krijgen?
RTFM
tomc
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 11:55 pm

Re: Wat is het nut van evolutie?

Bericht door tomc »

*ahem*

aangezien natuurlijke selectie voor het grootste deel, toch voor lichamen, uitgeschakeld is in onze maatschappij zal evolutie leiden tot wat het nu eenmaal leidt in dat geval.

Dit is geen argument voor eugenics, of gelijk wat, aangezien we voor dit probleem oplossingen zullen vinden, zoals mensen altijd doen ...

Waar is het menselijk lichaam naartoe aan het evolueren ? Naar een random foute, zieke variant op wat we momenteel hebben, met steeds meer kostelijke gebreken, die door ziekenhuizen zullen gefixed worden.

Ik ben geen nazi ofzo, en ik zie dit als een probleem dat op de lange termijn met gentherapie zal moeten aangepakt worden, niet een probleem dat vandaag met massamoord aangepakt dient te worden.

Maar vraag gerust bij een dokter na. De sturing van de evolutie is in onze maatschappij, door de christelijke moraal (maar overgenomen door alle niet-christelijke maatschappijen) in combinatie met technologische ontwikkeling binnen de geneeskunde uitgeschakeld, en dit zal leiden tot steeds meer mensen die niet zonder (constante) medische hulp in leven kunnen blijven. Ogen worden slechter, gehoor gaat achteruit, ...
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat is het nut van evolutie?

Bericht door hans van de mortel »

tomc schreef:*ahem*

aangezien natuurlijke selectie voor het grootste deel, toch voor lichamen, uitgeschakeld is in onze maatschappij zal evolutie leiden tot wat het nu eenmaal leidt in dat geval.

Dit is geen argument voor eugenics, of gelijk wat, aangezien we voor dit probleem oplossingen zullen vinden, zoals mensen altijd doen ...

Waar is het menselijk lichaam naartoe aan het evolueren ? Naar een random foute, zieke variant op wat we momenteel hebben, met steeds meer kostelijke gebreken, die door ziekenhuizen zullen gefixed worden.

Ik ben geen nazi ofzo, en ik zie dit als een probleem dat op de lange termijn met gentherapie zal moeten aangepakt worden, niet een probleem dat vandaag met massamoord aangepakt dient te worden.

Maar vraag gerust bij een dokter na. De sturing van de evolutie is in onze maatschappij, door de christelijke moraal (maar overgenomen door alle niet-christelijke maatschappijen) in combinatie met technologische ontwikkeling binnen de geneeskunde uitgeschakeld, en dit zal leiden tot steeds meer mensen die niet zonder (constante) medische hulp in leven kunnen blijven. Ogen worden slechter, gehoor gaat achteruit, ...
Dank voor je zeer interessante reactie Tomc.

Zo’n reactie maakt dit forum levendig en interessant. Het zet in ieder geval aan tot denken. En in denken onderscheidt de mens zich van de vis en de aap. Soms denk ik weleens dat dieren slimmer zijn dan mensen.

Met indringende verblijfsvergunning,
Hans
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Navane
Berichten: 577
Lid geworden op: do nov 16, 2006 12:25 pm

Re: Wat is het nut van evolutie?

Bericht door Navane »

hans van de mortel schreef:Iemand bouwt een huis om in te wonen, een paard om op te rijden (is dat zo?), een auto om in te rijden, een aarde om bewoond te worden (is dat zo?)

Wat is nou het nut van evolutie. Sommige zullen beweren dat alles nog steeds aan het evolueren is. En het gaat maar door. Mooi. Maar waar naar toe? Zelfverzekerde fantasten hebben hier beslist een pasklaar antwoord op.

[/b]
Helaas stel je de vraag verkeerd. Die zou moeten zijn: wat is het nut voor ons van evolutie? (er zijn nog varianten mogelijk).
Evolutie op zich heeft geen nut. Nut is een menselijk concept dat een ik veronderstelt en evolutie heeft geen ik, geen bewustzijn.
Evolutie heeft geen "belang" en geen doel. Het is een richtingloos proces, dat een aaneenschakeling van toevallige mutaties registreert in een doosje dat 'DNA' heet. Wat eenmaal in het doosje zit, blijft behouden. Omdat er steeds meer in het doosje belandt, lijkt het alsof er richting en doel en bewustzijn in zit.
Maar net zo min als een mens kan weten wat hij rond zijn 50ste zal denken en doen, op het moment dat hij 5 jaar is, is evolutie een gericht laat staan gestuurd proces.
Echt deskundige uitleg vindt je o.a. op origin.talks.
De andere kant van het verhaal is dat er ook wel eens iets wegraakt uit het doosje. Door epigenetische veranderingen en mutaties gaat er soms iets stevig mis. Een soort is geen eeuwig bestaan beschoren, hoewel de populaire opvatting suggereert dat DNA eeuwig zou kunnen repliceren.
In werkelijkheid is het zo dat bij geslachtelijke voortplanting het X chromosoom de zwakke schakel is. Mannen hebben er maar een, dus een coderingsfout en de voortplanting komt in gevaar. Recent hebben wetenschappers gewaarschuwd voor het steeds maar weer gebruiken van hormonen in bestrijdingsmiddelen, maar ook oestrogenen (1000 keer zo krachtig als testosteron) die via pilgebruik in het milieu komen, zijn letterlijk levensgevaarlijk. En dan nog al die stoffen die oestrogeen-achtige ringen hebben, zoals een aantal plastics, die foppen het lichaam. Het in leven houden van mensen met beschadigd DNA (zwakbegaafden, chronisch zieken) en hen zelfs zich laten voortplanten helpt ook al niet echt: het zijn genenpakketjes die de genetische omgeving verzwakken.
In de Kaukasus schijnt een eekhoornsoort al een zo zeer gedegeneerd X chromosoom te hebben dat voortplanting onmogelijk is geworden. Dit droevige lot staat in principe elke soort te wachten. Is bijna zeker een reden geweest van veel massale extincities, omdat mutaties zich met een soort meetkundige zekerheid voordoen. Is echter zeer moeilijk te onderbouwen. Dat soorten uitsterven is dus onvermijdelijk. Overigens zijn er de afgelopen tien jaar meer soorten bijgekomen dan verdwenen. Door de kennis van het genoom heeft men honderden soorten planten en insekten ontdekt, zelfs een paar zoogdieren, waarvan men op basis van oude kennis had aangenomen dat ze tot een soort behoorden. Deze nieuwe kennis heeft de omvang en indeling van tientallen plantenfamilies drastisch veranderd.
Als wij onze cultuur niet verdedigen, wie gaat het dan wel doen?
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat is het nut voor ons van evolutie?

Bericht door hans van de mortel »

Navane schreef:
hans van de mortel schreef:Iemand bouwt een huis om in te wonen, een paard om op te rijden (is dat zo?), een auto om in te rijden, een aarde om bewoond te worden (is dat zo?)

Wat is nou het nut van evolutie? Sommige zullen beweren dat alles nog steeds aan het evolueren is. En het gaat maar door. Mooi. Maar waar naar toe? Evolutie aanhangers hebben hier beslist een pasklaar antwoord op.

[/b]
Helaas stel je de vraag verkeerd. Die zou moeten zijn: wat is het nut voor ons van evolutie? (er zijn nog varianten mogelijk).
Evolutie op zich heeft geen nut. Nut is een menselijk concept dat een ik veronderstelt en evolutie heeft geen ik, geen bewustzijn.
Evolutie heeft geen "belang" en geen doel. Het is een richtingloos proces, dat een aaneenschakeling van toevallige mutaties registreert in een doosje dat 'DNA' heet. Wat eenmaal in het doosje zit, blijft behouden. Omdat er steeds meer in het doosje belandt, lijkt het alsof er richting en doel en bewustzijn in zit.
Maar net zo min als een mens kan weten wat hij rond zijn 50ste zal denken en doen, op het moment dat hij 5 jaar is, is evolutie een gericht laat staan gestuurd proces.
Echt deskundige uitleg vindt je o.a. op origin.talks.
De andere kant van het verhaal is dat er ook wel eens iets wegraakt uit het doosje. Door epigenetische veranderingen en mutaties gaat er soms iets stevig mis. Een soort is geen eeuwig bestaan beschoren, hoewel de populaire opvatting suggereert dat DNA eeuwig zou kunnen repliceren.
In werkelijkheid is het zo dat bij geslachtelijke voortplanting het X chromosoom de zwakke schakel is. Mannen hebben er maar een, dus een coderingsfout en de voortplanting komt in gevaar. Recent hebben wetenschappers gewaarschuwd voor het steeds maar weer gebruiken van hormonen in bestrijdingsmiddelen, maar ook oestrogenen (1000 keer zo krachtig als testosteron) die via pilgebruik in het milieu komen, zijn letterlijk levensgevaarlijk. En dan nog al die stoffen die oestrogeen-achtige ringen hebben, zoals een aantal plastics, die foppen het lichaam. Het in leven houden van mensen met beschadigd DNA (zwakbegaafden, chronisch zieken) en hen zelfs zich laten voortplanten helpt ook al niet echt: het zijn genenpakketjes die de genetische omgeving verzwakken.
In de Kaukasus schijnt een eekhoornsoort al een zo zeer gedegeneerd X chromosoom te hebben dat voortplanting onmogelijk is geworden. Dit droevige lot staat in principe elke soort te wachten. Is bijna zeker een reden geweest van veel massale extincities, omdat mutaties zich met een soort meetkundige zekerheid voordoen. Is echter zeer moeilijk te onderbouwen. Dat soorten uitsterven is dus onvermijdelijk. Overigens zijn er de afgelopen tien jaar meer soorten bijgekomen dan verdwenen. Door de kennis van het genoom heeft men honderden soorten planten en insekten ontdekt, zelfs een paar zoogdieren, waarvan men op basis van oude kennis had aangenomen dat ze tot een soort behoorden. Deze nieuwe kennis heeft de omvang en indeling van tientallen plantenfamilies drastisch veranderd.
Bedankt voor je uitleg. De vraag is veranderd. Interessante wetenschapsverhandeling die je mij gegeven hebt. Maar bij mijn vraagstelling ging ik in gedachten terug naar die oersoep of bacterie waaruit leven is ontstaan. Die voortgang bedoel ik met evolutie en de daaraan gekoppelde vraag ’Wat is het nut voor ons van evolutie?’ Theoretisch evolueert alles almaar door. Maar waar naartoe? Of betreft de mens de eindfase van alle doorlopen stadia? Volgens darwin overleven alleen de sterkste soorten. Wat blijft er dan straks nog over, gelet op jouw uitleg? Komt er een nieuwe mensensoort? Er zijn meer soorten bijgekomen dan verdwenen schrijf je. Van planten, dieren, bloemen, maar niet van de mens, voor zover mij bekend. Mag ik daar een vraagtteken bijzetten?

Waar ik ook de aandacht op wil vestigen is dat de mens niet verstandiger is geworden in al die jaren. Al die agressie en het gruwelijke geweld dat maar doorgaat. Het afslachten van de mens begint al in de bijbel bij God zelf, die Abraham aanmoedigt zijn enige zoon met een hakmes af te slachten (Genesis 22). De koran laat op elke pagina van de koran een aanverwante Allah zien die welbehagen schept in het folteren van mensen.

Wil de mens als schepping of als product van de evolutie slagen dan lijkt mij afschaffing van alle religie een eerste vereiste als een aanzet in de goede richting.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Of betreft de mens de eindfase van alle doorlopen stadia?
Op het ogenblik is de mens het eindstadium van de evolutieketen.
Dit is maar een momentopname in een geheel dat verder evolueert. Het is de mens die nu de voorwaarden creert voor het ontstaan van het volgende wezen.
Komt er een nieuwe mensensoort?
Een nieuwe mensensoort kan geen mens meer zijn.

Ontwikkelingen in de wetenschap kunnen de mens de mogelijkheid geven van 150j oud te worden, voor het einde dezer eeuw. ALs de mens 150j oud wordt, is dit geen mens meer, maar een ander wezen.

Geestelijke en lichamelijke kwaliteiten kunnen via genetische of elektronische manipulatie ook gealtereerd. Indien dit gebeurd zit men weer bij een nieuw wezen. In het geval van elektronica, spreekt man van een cyborg.

Indien Artificiele intelligentie echt intelligent wordt (ook verwacht tegen het einde dezer eeuw), heeft men ook te maken met een volledig nieuw wezen.
Hetgeen nu in meet-en regeltechniek AI genoemd wordt, is nog geen AI.

De mogeljkheid is er ook dat uit de hete aarde, na een totaal verwoestende atoomoorlog er een nieuw en gemuteerd wezen begint rond te kruipen.

Voor het evolutieproces is het niet belangrijk uit welke voorwaarden de evolutie naar het volgende wezen ontstaat. Enkel dat het er komt.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Evolutie kent geen nut

Bericht door hans van de mortel »

Afbeelding

Evolutie kent geen nut.

Beschouw het universum! Beweging genoeg. Maar wat is de lol ervan zonder muziek en intens diep geluk voelen? Of enorm verdriet? Ook het universum, waar de mens deel van uitmaakt, is een onafgebroken hel van geweld.

GEWELD! ALTIJD EEUWIG OVERAL GEWELD EN DESTRUCTIE!

Zou dat het doel van de evolutie zijn? Of gelooft u nog steeds in die kerel op de wolken die men God noemt en zonder te neuken een zoon kreeg die dezelfde kunstjes als hij kon uitvoeren. Om over duizenden engelen nog maar niet te spreken. Zijn engelen nu uitgerust met een kut of een lul? Ik weet het nog steeds niet. En wat dacht u van het grootste succes van Gods schepping als u daar al in gelooft? SATAN! Wat mij betreft een van zijn vele zonen.

Iets dat je weggooit - heeft dat nut? Of heeft dat misschien toch enigszins nut gehad? Je gooit alleen jezelf weg als je het nut niet inziet van je bestaan. Door zelfdoding bijvoorbeeld. Eigenlijk doet iedereen dat die beweert over een vrije wil te beschikken. En daar hoeft men niets voor te doen. Men gaat vanzelf dood. En dan toch durven mensen beweren dat zij over een vrije wil beschikken omdat zij niet dood willen gaan.

Ik ken mensen die onaantastbaar in de evolutietheorie geloven en een beduidend hoger IQ hebben dan ondergetekende. Hoe kan dit? Dat komt door het gecompliceerde brein waar geen mens staat op kan maken.

Ons brein is nutteloos als de pest waar het aankomt op een vrije wil. U wilt niet doodgaan? Dan heeft u altijd pech. Morgen kunt u zich laten testen. Nee, niet op een griepvirus, maar op een hersentumor. Je weet maar nooit . . . wanneer je godzijdank dood gaat.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Plaats reactie