De situatie in Oekraïne

Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ali Yas »

Boudewijn Atsma schreef:
za jul 23, 2022 8:21 pm
Ali Yas schreef:
za jul 23, 2022 7:21 pm

Europol bedoelt helemaal niks: "sommige gevallen", "kan niet uistluiten"... En "Russische propaganda" hoeft niet eens onwaar te zijn.
Maar is dit geval is dat uiteraard wel het geval.
De aardigheid van propaganda is natuurlijk juist dat het geloofwaardig is. Want als niemand het gelooft, heeft propaganda geen zin. De vraag of de berichtgeging in kwestie op waarheid berust kan nog best lastig te beantwoorden zijn, zeker in oorlogstijd, als bijna iedereen belangen te behartigen heeft, óók en misschien wel vooral de zogenaamde fact checkers. Het lijkt me sterk dat je zelf gelooft dat jij wél weet hoe het zit.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Boudewijn Atsma

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ali Yas schreef:
za jul 23, 2022 11:11 pm

De aardigheid van propaganda is natuurlijk juist dat het geloofwaardig is. Want als niemand het gelooft, heeft propaganda geen zin. De vraag of de berichtgeging in kwestie op waarheid berust kan nog best lastig te beantwoorden zijn, zeker in oorlogstijd, als bijna iedereen belangen te behartigen heeft, óók en misschien wel vooral de zogenaamde fact checkers. Het lijkt me sterk dat je zelf gelooft dat jij wél weet hoe het zit.
Ja.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ariel »

Hendrik is teleurgesteld. Hendrik had zich niet met deze oorlog moeten bemoeien.
Missie Nederlandse huurling in Oekraïne werd bittere teleurstelling: ’Ik was woedend’

Nederlandse huurlingen in Oekraïne lopen risico om voor een Russisch tribunaal te komen. Een van de huurlingen die inmiddels weer veilig thuis zijn is Hendrik. Zijn missie liep uit op een diepe teleurstelling. „Ik was woedend en riep: jullie zijn me aan het besodemieteren.”

Rusland heeft al vaker gedreigd met harde maatregelen tegen buitenlandse strijders. In juni werden twee Britten als ’huurlingen’ veroordeeld tot het vuurpeloton. Ze hadden meegevochten in Marioepol.

Hendrik wist waar hij aan begon toen hij weer in de auto stapte richting Oekraïne. Het was namelijk al zijn tweede keer. Kort na de invasie had hij de reis ondernomen samen met twee andere Nederlanders. Die trip was in recordtijd geëindigd. Al na drie kwartier in een Oekraïens legerkamp had het drietal rechtsomkeert gemaakt, omdat een van de mannen het niet meer zag zitten. Ze hadden nou eenmaal afgesproken: ’samen uit, samen thuis’.

Zo’n fiasco, dat zou Hendrik geen tweede keer gebeuren. Hij had zich er in Nederland van vergewist dat hij voor zijn tweede reis zou meevechten met het nationale Oekraïense leger, niet met het Vreemdelingenlegioen waar ze de eerste keer aanmonsterden. Dat bleek nogal houtje-touwtje georganiseerd. Het officiële leger betaalde beter en was strakker van opzet. Deze keer zou de vijftien uur durende autorit niet voor niets zijn.

"Ik denk dat ze iemand zonder benen nog hadden aangenomen"
„Ik kwam terecht in een soort revalidatiecentrum voor een medische keuring. Die sloeg nergens op, ik denk dat ze iemand zonder benen nog hadden aangenomen. Vervolgens moest je met een psychiater praten, dat duurde nog geen twee seconden. Ik kreeg alleen de vraag of ik suïcidaal was. De volgende dag zouden we naar een kazerne gaan voor een training.”

Ellende
Maar daar begint de ellende. Hendrik moet met zijn eigen auto rijden, ander vervoer is er niet. In Rivna belandt Hendrik in een kamp. „Ik werd voorgesteld aan iemand van wie ik betwijfelde of hij een militair was. Om zes uur ging ik eens vragen of we eten kregen. Maar nee sorry, dat werd morgen. Ze hadden me beloofd dat ik twee weken ging trainen met Oekraïense Special Forces, zodat we op elkaar ingespeeld zouden raken. Maar tot mijn ontzetting merkte dat de tenten vol zaten met mannen van het Vreemdelingenlegioen.”

"Ik kreeg een onduidelijk document en vertrouwde het niet"
Met een lege maag dringt de kou die nacht nog dieper door in zijn slaapzak. ’s Ochtends krijgt hij een pollepel havermout en een snee brood. „’s Middags ging ik maar eens vragen hoe het zit. Ik zou een contract krijgen voor het leger. Ik kreeg een onduidelijk document en vertrouwde het niet. Toen ik het ging vertalen bleek te gaan om het Vreemdelingenlegioen. Boos belde ik mijn contactpersoon. Dit was niet waar ik voor gekomen was. Hij biechtte op dat het leger me niet wilde hebben vanwege de taalbarrière. Ik was woedend en riep: regel het maar, jullie zijn me aan het besodemieteren.”

In afwachting maakt Hendrik praatjes met de mannen in het kamp. Hij spreekt twee Canadezen die op het punt staan naar huis terug te keren. Ze taaien af omdat de trainingen niets voorstelden en ze welgeteld één uur op de schietbaan hebben gestaan. Vrijwel niemand op het kamp heeft ook maar een cent ontvangen. Toegezegde soldij wordt telkens uitgesteld. En het kampvoer blijkt onvoldoende om van te leven.

Rare dingen
Er gebeuren rare dingen. Hendrik hoort verhalen van legionairs die moeten betalen voor hun eigen transport naar Charkov. En de kogels worden afgepakt. „Drie dagen daarvoor had iemand zich door het hoofd geschoten, die zag het niet meer zitten. Toen hadden ze van iedereen de munitie afgepakt. Dus je droeg een wapen, maar zonder kogels. Levensgevaarlijk, want er waren al eens Russische parachutisten in de buurt geland.

Toen kwam iemand aanzetten met een zakje kalasjnikovkogels. Ik dacht toen: hup, ik stop mijn magazijnen vol, je gaat mij niet naaien. Toen begon de rest te piepen. Maar ik weigerde zonder munitie in oorlogsgebied rond te lopen.”

"Je droeg een wapen, maar zonder kogels"
Hendrik maakt stampij bij de kampcommandant. Wat wilden ze nou eigenlijk? „Hij zei toen: ’Hendrik, er is niemand die zit te wachten op het Vreemdelingenlegioen. Het Oekraïense parlement wilde dat, maar de legertop heeft er nooit iets in gezien’.”

Na een paar dagen gloort er toch een oplossing. Hendrik zal worden opgehaald door een compagnie speciale eenheden, van het nationale leger dus. Hij krijgt de plechtige belofte dat hij nu op de juiste plek zal komen. Tegen een goed salaris.

Contract
Hij laat zich als een pingpongbal van kazerne naar kamp sturen. Maar het beloofde contract komt niet. „Toen kwam de aap uit de mouw. Ze zeiden: ’We kunnen op dit moment niet anders dan je bij het legioen zetten.’ Ik zou met hen naar het front gaan en na terugkeer, dán zou ik doorstromen naar het echte leger. Ik zei: ’Dan ga ik nu naar huis. Ze vroegen me nog of ik mijn auto niet wilde doneren.”

"Nooit een cent ontvangen"
Hendrik rijdt terug naar de grens, waar zijn auto binnenstebuiten wordt gekeerd. Thuis blijkt echter dat zijn scherfvest nog vol munitie zit. Hij pakt zijn leven als uitbater van een bed and breakfast weer op. Hij maakt zich geen zorgen dat de Russen hem hier komen zoeken voor hun tribunaal. De meeste Nederlanders die naar Oekraïne gingen, zijn weer terug, denkt hij.

„Ze bleven contact opnemen of ik niet opnieuw wilde komen. Maar ik heb het ermee gehad. Nooit een cent ontvangen trouwens.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Mahalingam »

Soms zijn beide kanten het eens over gebeurtenissen op het slachtveld. Zoals dit:
Belangrijke Oekraïense elektriciteitscentrale in Russische handen

De op één na grootste elektriciteitscentrale van Oekraïne is in Russische handen. Een belangrijke adviseur van de Oekraïense president Volodimir Zelenski meldt woensdagavond in een interview op YouTube dat de elektriciteitscentrale in de stad Voehlehirsk door de Russen is veroverd. De kolencentrale in de regio Donetsk zou van groot strategisch belang zijn.

Afgelopen weekend meldde het Oekraïense leger al dat Russische troepen de aanval op de elektriciteitscentrale na een gevechtspauze hadden hervat. Niet lang daarna zei Rusland de centrale te hebben veroverd. Met het innemen van de centrale behaalde Rusland volgens de adviseur van Zelenski 'een klein strategisch voordeel'.

Het Britse ministerie van Defensie meldde vorige week dat het voor Rusland van groot belang is om belangrijke infrastructuur zoals elektriciteitscentrales in te nemen. Daarnaast betekent een overwinning in Voehlehirsk ook dat er een opmars kan worden gemaakt naar de steden Sloviansk en Kramatorsk, stellen de Britten.

Ondanks de inbeslagname van de kolencentrale zegt Zelenski woensdagavond in een videoboodschap dat Oekraïne van plan is de export van elektriciteit naar de Europese Unie te verhogen. Daarmee wil hij Europese landen minder afhankelijk maken van Russische energieleveringen.
(ANP)
https://www.trouw.nl/nieuws/belangrijke ... ~b0b94810/

De meeste industrie staat in Oost-Oekraïne waar ook de grondstoffen gedolven worden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ariel »

En onze huis paragnost , wiens naam ik niet zal noemen, sprak een paar dagen geleden: "De oorlog zal nu snel voorbij zijn want Oekraïne is aan het winnen." Hij had weer niet gelijk.
Meerdere Oekraïense doelen beschoten vanuit Wit-Rusland

Russische troepen hebben vanuit Wit-Rusland zeker 25 raketten afgevuurd op doelen in Oekraïne. Met deze aanval mengt het land zich – opnieuw – in het conflict in Oekraïne, nadat Russische troepen vanuit Wit-Rusland het buurland binnenvielen op 24 februari.

Activisten die zich bezighouden met het volgen van de Russische militaire activiteit in Wit-Rusland, stellen dat de raketlancering vanaf het vliegveld Ziabrauka in de buurt van Gomel heeft plaatsgevonden. De raketten sloegen in rond de Chernihiv-regio en op andere locaties rondom Kiev en rond de stad Zhytomyr, zeggen lokale ambtenaren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
do jul 28, 2022 1:40 pm
En onze huis paragnost , wiens naam ik niet zal noemen, sprak een paar dagen geleden: "De oorlog zal nu snel voorbij zijn want Oekraïne is aan het winnen." Hij had weer niet gelijk.
Het is duidelijk dat Oekraïene in deze oorlog alleen nog kanonnenvoer levert. De Russen hebben hun militaire doelen zo ongeveer bereikt en na de nodige referenda zal duidelijk zijn dat bepaalde humanitaire doelen óók zijn bereikt.

De grote verliezers zijn het niet-Russische Oekraïense volk en de Europeanen die, opgehitst door Brussel, met de sancties tegen Rusland vooral eigen doelpunten hebben gescoord. De gevolgen daarvan zullen ijzingwekkend zijn, heel letterlijk aankomende winter. De ingrepen van het Brusselse huppeltrutje dat over de energievoorziening schijnt te gaan hebben alleen negatieve effecten, omdat zij de realiteit niet onder ogen kan zien: zonder Russisch pijpleidinggas hebben we in Europa een gigantisch probleem dat met LNG niet kan worden opgelost vanwege onvoldoende capaciteit.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

De ongehoorde ziekelijke bemoeizucht met Oekraïne

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Duidelijk en logisch.

Ik had voorspeld dat de waanzin rond het Chinese Vleermuizenvirus een jaar zou duren, het werden er twee.

Rusland valt Oekraïne binnen
Ik heb direct gemeld - ook logisch - dat de oorlog in Oekraïne lang gaat duren. Nogal makkelijk, omdat Amerika er zich mee bemoeit. En Biden probeert daar zijn voordeel mee te behalen. En dat zooitje waardeloze politieke hufters in Brussel zijn volgens hun domme inzichten goed bezig: het Europese volk te laten lijden omwille van hun smerige politiek: vriendjes zijn met het 'democratische' Democraten-bewind in Amerika, dankzij gemanipuleerde verkiezingen.

Nu hebben we zojuist de enorme blamage en enorme schade achter de rug door de foute inzichten met betrekking tot het Chinese Vleermuizenvirus, herhaalt zich een soortgelijk echec met de ziekelijke bemoeizucht ten aanzien van het corrupte land Oekraïne dat in onmin leeft met het Rusland van Poetin en waar Europa uit de EU-pap van Brussel wil likken met zijn in de kont van Amerika gestoken vinger.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Mahalingam »

En terwijl de Russen een grote belangrijke electriciteitscentrale hebben veroverd komt de baas van de Oekraïne met "wij gaan jullie Europeanen electriciteit leveren."
Selenskyj biedt ons elektriciteit aan - die hij niet heeft en niet kan betalen

De president van Oekraïne wil de Europeanen tevreden houden, omdat ze beginnen te beseffen wat er gaat komen.

Na oproepen voor meer wapens, waarvan sommige hard werden geuit, verraste de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de Europeanen in zijn dagelijkse televisietoespraak op woensdag met een genereus aanbod: zijn land wil een "garant van Europese energiezekerheid" worden en elektriciteit naar Europa exporteren. Volgens AFP zei Zelenskyy: "We bereiden ons voor om onze elektriciteitsexport naar consumenten in de Europese Unie te vergroten." De elektriciteitsleveringen zijn bedoeld om Europeanen te helpen "de Russische energiedruk te weerstaan". Bovendien zou dit "deviezeninkomsten verhogen".

Het probleem met het ambitieuze voorstel van Zelenskyy is dat niemand weet hoe Oekraïne elektriciteit moet produceren voor zijn eigen burgers - laat staan ​​waar de relevante hoeveelheden voor export vandaan moeten komen. Emily Holland, een professor aan het US Naval War College, vertelde de Berliner Zeitung: "Het is volkomen onmogelijk voor Oekraïne om een ​​elektriciteitsleverancier voor Europa te worden. Het land gaat zelf een heel strenge winter tegemoet.” Nederland ziet de uitspraak van Zelenskyj als een “pr-campagne om de Europeanen blij te maken met de wapenleveringen”.

Oekraïense energiecentrales hebben gas nodig als back-up

Het probleem van Oekraïne: de meeste energiecentrales hebben gas nodig als back-up om elektriciteit op te wekken. Omdat 90 procent van de Oekraïense huishoudens met gas wordt verwarmd, is gas een populaire vorm van energie. Volgens de Amerikaanse denktank Wilson Center is dit echter maar in beperkte mate beschikbaar vanwege de oorlogsschade; begin juni waren ongeveer 5.000 km aan gasleidingen en 3.800 gasdistributiesystemen beschadigd. Ook meer dan 200 gasgestookte ketelhuizen en enkele warmtekrachtinstallaties voor de centrale warmtevoorziening liepen schade op.

Als de beschietingen doorgaan tot het begin van het winterseizoen, kunnen hele steden zonder verwarming komen te zitten, aldus het Wilson Center. Oekraïne zal niet alleen niet kunnen exporteren, maar heeft ook Europese hulp nodig, zegt Emily Holland. Er zal kolen worden geïmporteerd uit Polen, ook al druist dit in tegen het doel om over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen. Dat zou eigenlijk te laat zijn: "Zelfs voor de oorlog had Oekraïne de slechtste energie-efficiëntie ter wereld", zegt Holland.

Na jaren van wanbeheer en corruptie heeft de Russische agressieoorlog ook geleid tot een economische eed van onthulling in de Oekraïense energiesector: het Oekraïense staatsgasbedrijf Naftogaz verklaarde deze week in gebreke bij het aflossen van verschillende euro-obligaties. Hoewel er voldoende geld op de rekeningen van het bedrijf staat, heeft de overheid het bedrijf verboden zijn schulden aan crediteuren terug te betalen, aldus de groep.

Met de wegenbouwgroep Ukrawtodor en de elektriciteitsnetbeheerder Ukrenerho hebben twee andere staatsbedrijven elk om een ​​betalingsachterstand van twee jaar gevraagd. "De staat consolideert nu alle beschikbare middelen om aan de prioritaire behoeften te voldoen", schreef premier Denys Schmyhal op de nieuwsdienst van Telegram. Deze financieren het leger, bereiden zich voor op het stookseizoen, betalen pensioenen en herbouwen kritieke infrastructuur. Schmyhal schatte de te betalen bedragen op het equivalent van ruim 1,5 miljard euro. Al met al zou het begrotingstekort van Oekraïne dit jaar kunnen oplopen tot 50 miljard euro.

Hoe willen Oekraïners voor gas betalen?

Dit stelt de overheid voor een dilemma: ze kan alleen haar eigen energievoorziening in stand houden als ze gas importeert. In feite is het land al failliet. Dus hoe moet de export worden betaald?

Tijdens een bezoek aan Washington begin juni liet Naftogaz-baas Yuriy Vitrenko zien dat Kiev creatieve oplossingen weet te bedenken: hij vertelde een commissie voor leden van het Congres dat zijn bedrijf de situatie goed onder controle had en eigenlijk winstgevend was geweest voor een lange tijd, maar vanwege de oorlog zou het acht miljard dollar kosten om in totaal zes miljard kubieke meter gas voor Oekraïne te kopen. Eerder deze week stelde de regering in Kiev de Amerikanen voor om de verkoop aan Oekraïne zo in te richten dat het gas geleverd zou worden maar Oekraïne pas over twee jaar hoeft te betalen. Op 9 mei van alle dagen tekende de Amerikaanse president een zogenaamde "lend and lease" -overeenkomst: Kiev hoeft niet te betalen voor de wapens die de Amerikanen onmiddellijk leveren,

Maar Amerikaanse energiedeskundigen zijn sceptisch: het is te verwachten dat de gasprijzen zullen blijven stijgen. Bovenal heeft Naftogaz niet de minste ervaring met het omgaan met vloeibaar aardgas (LNG), dat in dit geval uit de VS zou moeten worden geïmporteerd. Onafhankelijke Oekraïense economen hebben ook berekend dat Oekraïne niet zoveel gas uit het buitenland nodig heeft. Naftogaz loog tegen de regering, schrijft analist Viktor Kurtev in Economic Pravda, en meldt dat het rapport volledig ontoereikend was voor de enorme fondsen en ook afkomstig was van de vice-minister van Financiën, de zoon van een naaste adviseur van Nafogaz-baas Vitrenko.

Vitrenko is er immers al in geslaagd om de Europese Ontwikkelingsbank EBRD voor zich te winnen als geldschieter. Een woordvoerster van de ERBD bevestigde aan de Berliner Zeitung dat ze zeer zorgvuldig hadden gecontroleerd of Oekraïne zou voldoen aan de voorwaarden voor een lening van 300 miljoen euro. Naftogaz zal het geld gebruiken om gas in het buitenland te kopen. De eerste 50 miljoen euro is al uitbetaald. De EU-landen staan ​​garant voor het grootste deel van de lening, en Duitsland draagt ​​ongeveer 17 miljoen euro van het risico. De EBRD-woordvoerster zei met betrekking tot de betalingsachterstand van Naftogaz: "We volgen de situatie op en zijn in gesprek met het management."
https://www.berliner-zeitung.de/wirtsch ... -li.251718

.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Genereuze aanbod uit Oekraïne: een dooie mus.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Blij maken met een dode mus.

(als reactie op bovenstaand artikel)

Hetzelfde lukte ook Hitler. Het volk stond achter hem en geloofde hem op zijn woord.


Ik heb het niet zo op smerige bedriegers van het ergste soort die als geen ander weten te manipuleren en te misleiden.
Wel of geen vrije wil. Het is zoals het is en je bent een idioot als je toestaat dat Rutte beslist dat wij de broekriem moeten aanhalen ter wille van zijn Europese ambities en de leuke vent Zelensky. Hitler had ook ambities. Ik geef toe dat die verder reikten dan alle leugens, list en bedrog van Mark Rutte bij elkaar.

Wat mij betreft mogen de meeste vrouwen weer terug naar hun eerste recht: de aanrecht. Zij zijn de schuldigen die steeds maar weer op Rutte stemmen. Vrouwen zijn intelligent - dat is zeker. Maar ook net zo hard dom. En dom in de zin van het te vaak nemen van verkeerde beslissingen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door King George »

Mahalingam schreef:
za jul 30, 2022 10:33 pm
En terwijl de Russen een grote belangrijke electriciteitscentrale hebben veroverd komt de baas van de Oekraïne met "wij gaan jullie Europeanen electriciteit leveren."
Selenskyj biedt ons elektriciteit aan - die hij niet heeft en niet kan betalen

De president van Oekraïne wil de Europeanen tevreden houden, omdat ze beginnen te beseffen wat er gaat komen.
Spoiler! :

Na oproepen voor meer wapens, waarvan sommige hard werden geuit, verraste de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de Europeanen in zijn dagelijkse televisietoespraak op woensdag met een genereus aanbod: zijn land wil een "garant van Europese energiezekerheid" worden en elektriciteit naar Europa exporteren. Volgens AFP zei Zelenskyy: "We bereiden ons voor om onze elektriciteitsexport naar consumenten in de Europese Unie te vergroten." De elektriciteitsleveringen zijn bedoeld om Europeanen te helpen "de Russische energiedruk te weerstaan". Bovendien zou dit "deviezeninkomsten verhogen".

Het probleem met het ambitieuze voorstel van Zelenskyy is dat niemand weet hoe Oekraïne elektriciteit moet produceren voor zijn eigen burgers - laat staan ​​waar de relevante hoeveelheden voor export vandaan moeten komen. Emily Holland, een professor aan het US Naval War College, vertelde de Berliner Zeitung: "Het is volkomen onmogelijk voor Oekraïne om een ​​elektriciteitsleverancier voor Europa te worden. Het land gaat zelf een heel strenge winter tegemoet.” Nederland ziet de uitspraak van Zelenskyj als een “pr-campagne om de Europeanen blij te maken met de wapenleveringen”.

Oekraïense energiecentrales hebben gas nodig als back-up

Het probleem van Oekraïne: de meeste energiecentrales hebben gas nodig als back-up om elektriciteit op te wekken. Omdat 90 procent van de Oekraïense huishoudens met gas wordt verwarmd, is gas een populaire vorm van energie. Volgens de Amerikaanse denktank Wilson Center is dit echter maar in beperkte mate beschikbaar vanwege de oorlogsschade; begin juni waren ongeveer 5.000 km aan gasleidingen en 3.800 gasdistributiesystemen beschadigd. Ook meer dan 200 gasgestookte ketelhuizen en enkele warmtekrachtinstallaties voor de centrale warmtevoorziening liepen schade op.

Als de beschietingen doorgaan tot het begin van het winterseizoen, kunnen hele steden zonder verwarming komen te zitten, aldus het Wilson Center. Oekraïne zal niet alleen niet kunnen exporteren, maar heeft ook Europese hulp nodig, zegt Emily Holland. Er zal kolen worden geïmporteerd uit Polen, ook al druist dit in tegen het doel om over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen. Dat zou eigenlijk te laat zijn: "Zelfs voor de oorlog had Oekraïne de slechtste energie-efficiëntie ter wereld", zegt Holland.

Na jaren van wanbeheer en corruptie heeft de Russische agressieoorlog ook geleid tot een economische eed van onthulling in de Oekraïense energiesector: het Oekraïense staatsgasbedrijf Naftogaz verklaarde deze week in gebreke bij het aflossen van verschillende euro-obligaties. Hoewel er voldoende geld op de rekeningen van het bedrijf staat, heeft de overheid het bedrijf verboden zijn schulden aan crediteuren terug te betalen, aldus de groep.

Met de wegenbouwgroep Ukrawtodor en de elektriciteitsnetbeheerder Ukrenerho hebben twee andere staatsbedrijven elk om een ​​betalingsachterstand van twee jaar gevraagd. "De staat consolideert nu alle beschikbare middelen om aan de prioritaire behoeften te voldoen", schreef premier Denys Schmyhal op de nieuwsdienst van Telegram. Deze financieren het leger, bereiden zich voor op het stookseizoen, betalen pensioenen en herbouwen kritieke infrastructuur. Schmyhal schatte de te betalen bedragen op het equivalent van ruim 1,5 miljard euro. Al met al zou het begrotingstekort van Oekraïne dit jaar kunnen oplopen tot 50 miljard euro.

Hoe willen Oekraïners voor gas betalen?

Dit stelt de overheid voor een dilemma: ze kan alleen haar eigen energievoorziening in stand houden als ze gas importeert. In feite is het land al failliet. Dus hoe moet de export worden betaald?

Tijdens een bezoek aan Washington begin juni liet Naftogaz-baas Yuriy Vitrenko zien dat Kiev creatieve oplossingen weet te bedenken: hij vertelde een commissie voor leden van het Congres dat zijn bedrijf de situatie goed onder controle had en eigenlijk winstgevend was geweest voor een lange tijd, maar vanwege de oorlog zou het acht miljard dollar kosten om in totaal zes miljard kubieke meter gas voor Oekraïne te kopen. Eerder deze week stelde de regering in Kiev de Amerikanen voor om de verkoop aan Oekraïne zo in te richten dat het gas geleverd zou worden maar Oekraïne pas over twee jaar hoeft te betalen. Op 9 mei van alle dagen tekende de Amerikaanse president een zogenaamde "lend and lease" -overeenkomst: Kiev hoeft niet te betalen voor de wapens die de Amerikanen onmiddellijk leveren,

Maar Amerikaanse energiedeskundigen zijn sceptisch: het is te verwachten dat de gasprijzen zullen blijven stijgen. Bovenal heeft Naftogaz niet de minste ervaring met het omgaan met vloeibaar aardgas (LNG), dat in dit geval uit de VS zou moeten worden geïmporteerd. Onafhankelijke Oekraïense economen hebben ook berekend dat Oekraïne niet zoveel gas uit het buitenland nodig heeft. Naftogaz loog tegen de regering, schrijft analist Viktor Kurtev in Economic Pravda, en meldt dat het rapport volledig ontoereikend was voor de enorme fondsen en ook afkomstig was van de vice-minister van Financiën, de zoon van een naaste adviseur van Nafogaz-baas Vitrenko.

Vitrenko is er immers al in geslaagd om de Europese Ontwikkelingsbank EBRD voor zich te winnen als geldschieter. Een woordvoerster van de ERBD bevestigde aan de Berliner Zeitung dat ze zeer zorgvuldig hadden gecontroleerd of Oekraïne zou voldoen aan de voorwaarden voor een lening van 300 miljoen euro. Naftogaz zal het geld gebruiken om gas in het buitenland te kopen. De eerste 50 miljoen euro is al uitbetaald. De EU-landen staan ​​garant voor het grootste deel van de lening, en Duitsland draagt ​​ongeveer 17 miljoen euro van het risico. De EBRD-woordvoerster zei met betrekking tot de betalingsachterstand van Naftogaz: "We volgen de situatie op en zijn in gesprek met het management."
https://www.berliner-zeitung.de/wirtsch ... -li.251718

.
Van veel beloven en weinig geven gaat het licht niet aan. Oekraïne en electriciteit gaat naar ik vrees niet samen met leveringszekerheid. Maar je kan er vergif op innemen dat men gaat vinden dat wij uit solidariteit Oekraïne electriciteit moeten gaan leveren. Wie gaat dat betalen.
Laatst gewijzigd door King George op zo jul 31, 2022 3:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door King George »

Ariel schreef:
di jul 26, 2022 12:18 pm
Hendrik is teleurgesteld. Hendrik had zich niet met deze oorlog moeten bemoeien.
Missie Nederlandse huurling in Oekraïne werd bittere teleurstelling: ’Ik was woedend’
Spoiler! :
Nederlandse huurlingen in Oekraïne lopen risico om voor een Russisch tribunaal te komen. Een van de huurlingen die inmiddels weer veilig thuis zijn is Hendrik. Zijn missie liep uit op een diepe teleurstelling. „Ik was woedend en riep: jullie zijn me aan het besodemieteren.”

Rusland heeft al vaker gedreigd met harde maatregelen tegen buitenlandse strijders. In juni werden twee Britten als ’huurlingen’ veroordeeld tot het vuurpeloton. Ze hadden meegevochten in Marioepol.

Hendrik wist waar hij aan begon toen hij weer in de auto stapte richting Oekraïne. Het was namelijk al zijn tweede keer. Kort na de invasie had hij de reis ondernomen samen met twee andere Nederlanders. Die trip was in recordtijd geëindigd. Al na drie kwartier in een Oekraïens legerkamp had het drietal rechtsomkeert gemaakt, omdat een van de mannen het niet meer zag zitten. Ze hadden nou eenmaal afgesproken: ’samen uit, samen thuis’.

Zo’n fiasco, dat zou Hendrik geen tweede keer gebeuren. Hij had zich er in Nederland van vergewist dat hij voor zijn tweede reis zou meevechten met het nationale Oekraïense leger, niet met het Vreemdelingenlegioen waar ze de eerste keer aanmonsterden. Dat bleek nogal houtje-touwtje georganiseerd. Het officiële leger betaalde beter en was strakker van opzet. Deze keer zou de vijftien uur durende autorit niet voor niets zijn.

"Ik denk dat ze iemand zonder benen nog hadden aangenomen"
„Ik kwam terecht in een soort revalidatiecentrum voor een medische keuring. Die sloeg nergens op, ik denk dat ze iemand zonder benen nog hadden aangenomen. Vervolgens moest je met een psychiater praten, dat duurde nog geen twee seconden. Ik kreeg alleen de vraag of ik suïcidaal was. De volgende dag zouden we naar een kazerne gaan voor een training.”

Ellende
Maar daar begint de ellende. Hendrik moet met zijn eigen auto rijden, ander vervoer is er niet. In Rivna belandt Hendrik in een kamp. „Ik werd voorgesteld aan iemand van wie ik betwijfelde of hij een militair was. Om zes uur ging ik eens vragen of we eten kregen. Maar nee sorry, dat werd morgen. Ze hadden me beloofd dat ik twee weken ging trainen met Oekraïense Special Forces, zodat we op elkaar ingespeeld zouden raken. Maar tot mijn ontzetting merkte dat de tenten vol zaten met mannen van het Vreemdelingenlegioen.”

"Ik kreeg een onduidelijk document en vertrouwde het niet"
Met een lege maag dringt de kou die nacht nog dieper door in zijn slaapzak. ’s Ochtends krijgt hij een pollepel havermout en een snee brood. „’s Middags ging ik maar eens vragen hoe het zit. Ik zou een contract krijgen voor het leger. Ik kreeg een onduidelijk document en vertrouwde het niet. Toen ik het ging vertalen bleek te gaan om het Vreemdelingenlegioen. Boos belde ik mijn contactpersoon. Dit was niet waar ik voor gekomen was. Hij biechtte op dat het leger me niet wilde hebben vanwege de taalbarrière. Ik was woedend en riep: regel het maar, jullie zijn me aan het besodemieteren.”

In afwachting maakt Hendrik praatjes met de mannen in het kamp. Hij spreekt twee Canadezen die op het punt staan naar huis terug te keren. Ze taaien af omdat de trainingen niets voorstelden en ze welgeteld één uur op de schietbaan hebben gestaan. Vrijwel niemand op het kamp heeft ook maar een cent ontvangen. Toegezegde soldij wordt telkens uitgesteld. En het kampvoer blijkt onvoldoende om van te leven.

Rare dingen
Er gebeuren rare dingen. Hendrik hoort verhalen van legionairs die moeten betalen voor hun eigen transport naar Charkov. En de kogels worden afgepakt. „Drie dagen daarvoor had iemand zich door het hoofd geschoten, die zag het niet meer zitten. Toen hadden ze van iedereen de munitie afgepakt. Dus je droeg een wapen, maar zonder kogels. Levensgevaarlijk, want er waren al eens Russische parachutisten in de buurt geland.

Toen kwam iemand aanzetten met een zakje kalasjnikovkogels. Ik dacht toen: hup, ik stop mijn magazijnen vol, je gaat mij niet naaien. Toen begon de rest te piepen. Maar ik weigerde zonder munitie in oorlogsgebied rond te lopen.”

"Je droeg een wapen, maar zonder kogels"
Hendrik maakt stampij bij de kampcommandant. Wat wilden ze nou eigenlijk? „Hij zei toen: ’Hendrik, er is niemand die zit te wachten op het Vreemdelingenlegioen. Het Oekraïense parlement wilde dat, maar de legertop heeft er nooit iets in gezien’.”

Na een paar dagen gloort er toch een oplossing. Hendrik zal worden opgehaald door een compagnie speciale eenheden, van het nationale leger dus. Hij krijgt de plechtige belofte dat hij nu op de juiste plek zal komen. Tegen een goed salaris.
Contract
Hij laat zich als een pingpongbal van kazerne naar kamp sturen. Maar het beloofde contract komt niet. „Toen kwam de aap uit de mouw. Ze zeiden: ’We kunnen op dit moment niet anders dan je bij het legioen zetten.’ Ik zou met hen naar het front gaan en na terugkeer, dán zou ik doorstromen naar het echte leger. Ik zei: ’Dan ga ik nu naar huis. Ze vroegen me nog of ik mijn auto niet wilde doneren.”

"Nooit een cent ontvangen"
Hendrik rijdt terug naar de grens, waar zijn auto binnenstebuiten wordt gekeerd. Thuis blijkt echter dat zijn scherfvest nog vol munitie zit. Hij pakt zijn leven als uitbater van een bed and breakfast weer op. Hij maakt zich geen zorgen dat de Russen hem hier komen zoeken voor hun tribunaal. De meeste Nederlanders die naar Oekraïne gingen, zijn weer terug, denkt hij.

„Ze bleven contact opnemen of ik niet opnieuw wilde komen. Maar ik heb het ermee gehad. Nooit een cent ontvangen trouwens.”
Dat wij daar niets gaan veranderen door daar heen te gaan mag wel opgemerkt worden uit een verslag van deze man die al vroeg besloot te keren in plaats van verder af te dwalen. Ik denk ook dat nog weinigen nog zin hebben om daar heen te gaan. Speelt natuurlijk wel mee dat hij zich bedonderd voelde. Maar wat heb je als Nederlander sowiezo te zoeken bij het nationale Oekraïense leger?
„Ze bleven contact opnemen of ik niet opnieuw wilde komen. Maar ik heb het ermee gehad. Nooit een cent ontvangen trouwens.”
Gek hè, dat hij het ermee gehad heeft? Ik zou er niet eens over gepiekerd hebben om daar heen te gaan. Wat heeft hem bezield zo gek te zijn geweest daarheen te zijn gegaan en te willen dienen bij het nationale Oekraïense leger ?
Laatst gewijzigd door King George op zo aug 28, 2022 2:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Hallo Tokyo »

Jammer dat hij niet kapot is geschoten door de Russen, met zijn bed and breakfast, je zal daar maar als gast terecht komen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Mahalingam »

Het verhaal van Amnesty over hun bevindingen in de Oekraïne:
Oekraïense gevechtstactieken brengen burgers in gevaar

Oekraïense troepen brachten burgers in gevaar door bases te bouwen en wapensystemen te gebruiken in woonwijken, scholen en ziekenhuizen.

Dit is in strijd met het internationaal humanitair recht en brengt burgers in gevaar, omdat burgerobjecten hierdoor in militaire doelen veranderen. Bij daaropvolgende Russische aanvallen in bevolkte gebieden werden burgers gedood en burgerinfrastructuur vernietigd.

‘We hebben een patroon gedocumenteerd van Oekraïense strijdkrachten die burgers in gevaar brengen en de oorlogswetten overtreden wanneer ze opereren in bevolkte gebieden’, zegt Agnès Callamard, secretaris-generaal van Amnesty International. ‘Het feit dat het land zich moest verdedigen, ontslaat het Oekraïense leger niet van de verplichting het internationaal humanitair recht te respecteren.’

Intensief Amnesty-onderzoek

Tussen april en juli 2022 besteedden Amnesty-onderzoekers enkele weken aan het inspecteren van Russische aanvallen in de regio’s Charkov, de Donbas en Mykolajev. Er werden plekken onderzocht waar Russische munitie was ingeslagen, er werd gesproken met overlevenden, getuigen en familieleden van slachtoffers van aanslagen en er werden teledetecties en wapenanalyses uitgevoerd. Bij teledetectie worden satellietbeelden en andere sensoren zoals radar en LiDAR gebruikt – een technologie die met laserpulsen de afstand tot een object of oppervlak bepaalt – om te zoeken naar bewijzen van aanvallen zoals verwoeste gebouwen, kraters, puin en troepen- of wapenbewegingen.
Spoiler! :
Bewijzen

Tijdens deze onderzoeken werd bewijs gevonden van Oekraïense troepen die aanvielen vanuit bewoonde woonwijken en militaire bases inrichten in burgergebouwen in negentien steden en dorpen in de regio’s. Amnesty’s Crisis Evidence Lab heeft satellietbeelden geanalyseerd om enkele van deze incidenten verder te bevestigen.

De meeste woonwijken waar zich soldaten bevonden, waren kilometers verwijderd van frontlinies. Er waren alternatieven beschikbaar die de burgers niet in gevaar zouden brengen, zoals militaire bases of dichtbeboste gebieden in de buurt, of andere gebouwen verder weg van woonwijken. In de door Amnesty gedocumenteerde gevallen lijkt er geen sprake van te zijn dat Oekraïense soldaten die zich in woonwijken bevonden, burgers vroegen of hielpen te evacueren. Daarmee faalden ze om alle haalbare voorzorgsmaatregelen te nemen om burgers te beschermen.

Aanvallen vanuit bewoonde burgergebieden

Overlevenden en getuigen van Russische aanvallen in de regio’s de Donbas, Charkov en Mykolajev vertelden onderzoekers van Amnesty dat het Oekraïense leger rond de tijd van de aanvallen in de buurt van hun huizen opereerde, waardoor de gebieden werden blootgesteld aan Russisch vergeldingsvuur. Amnesty-onderzoekers constateerde dit op tal van plaatsen.

Internationaal humanitair recht

Internationaal humanitair recht vereist dat alle partijen bij een conflict zoveel mogelijk militaire doelen vermijden in of nabij dichtbevolkte gebieden. Andere verplichtingen om burgers te beschermen tegen de gevolgen van aanslagen zijn onder meer het weghalen van burgers uit de buurt van militaire doelen en het waarschuwen voor aanvallen die de burgerbevolking kunnen treffen.

Getuigen vertellen

De moeder van een 50-jarige man die op 10 juni 2022 omkwam bij een raketaanval in een dorp ten zuiden van Mykolajev, vertelde Amnesty International: ‘Het leger verbleef in een huis naast het onze en mijn zoon bracht vaak eten naar de soldaten. Ik heb hem verschillende keren gesmeekt om daar weg te blijven omdat ik vreesde voor zijn veiligheid. Die middag, toen de aanval plaatsvond, was mijn zoon op de binnenplaats van ons huis en ik binnen. Hij werd ter plaatse gedood. Zijn lichaam was aan flarden gescheurd. Ons huis is gedeeltelijk verwoest.’ Amnesty-onderzoekers vonden militair materieel en uniformen in het huis ernaast.

Mykola woont in een torenflat woont in een wijk van Lysytsjansk in de Donbas die herhaaldelijk werd getroffen door Russische aanvallen waarbij minstens één oudere man omkwam: ‘Ik begrijp niet waarom ons leger vanuit de steden vuurt en niet vanaf de velden.’ Een andere bewoner, een 50-jarige man, vertelde: ‘Er is zeker militaire activiteit in de buurt. Als er uitgaand vuur is, horen we daarna inkomend vuur.’ Onderzoekers van Amnesty zagen hoe soldaten een woongebouw gebruikten op ongeveer 20 meter van de ingang van de ondergrondse schuilplaats waar de oudere man werd gedood.

Verboden munitie


In een stad in de Donbas gebruikten Russische troepen op 6 mei 2022 verboden en willekeurige clustermunitie boven een buurt met voornamelijk huizen van één of twee verdiepingen van waaruit Oekraïense troepen artillerie gebruikten. Granaatscherven beschadigden de muren van het huis waar de 70-jarige Anna met haar zoon en 95-jarige moeder woont. Ze vertelde: ‘Granaatscherven vlogen door de deuren. Ik was binnen. De Oekraïense artillerie was in de buurt van het veld… De soldaten waren achter het veld, achter het huis… Ik zag ze in- en uitgaan… sinds de oorlog begon… Mijn moeder is… verlamd, dus ik kon niet vluchten.’

Begin juli raakte een landarbeider gewond toen Russische troepen een landbouwmagazijn in de buurt van Mykolajev aanvielen. Uren na de aanval waren onderzoekers van Amnesty getuige van de aanwezigheid van Oekraïense militairen en voertuigen in het gebied waar graan wordt opgeslagen. Getuigen bevestigden dat het leger de opslag aan de overkant van een boerderij waar burgers wonen en werken, had gebruikt.

Terwijl Amnesty-onderzoekers de schade onderzochten aan woningen en aangrenzende openbare gebouwen in Charkov en in dorpen in de Donbas en ten oosten van Mykolajev, hoorden ze uitgaand vuur van Oekraïense militaire posities in de buurt.

In Bakhmut vertelden verschillende bewoners aan Amnesty dat het Oekraïense leger een gebouw had gebruikt dat amper 20 meter aan de overkant van een woontoren stond. Op 18 mei 2022 trof een Russische raket de voorkant van het gebouw, waarbij vijf appartementen gedeeltelijk werden verwoest en nabijgelegen gebouwen werden beschadigd. Kateryna, een inwoner die de aanval overleefde: ‘Ik begreep niet wat er gebeurde. [Er waren] gebroken ramen en veel stof in mijn huis… Ik bleef hier omdat mijn moeder niet weg wilde. Ze heeft gezondheidsproblemen.’

‘Wij betalen de prijs’

Drie bewoners vertelden Amnesty dat Oekraïense troepen vóór de aanval een gebouw aan de overkant van de straat van het gebombardeerde gebouw hadden gebruikt. Er stonden twee militaire vrachtwagens geparkeerd voor een ander huis dat beschadigd was toen de raket insloeg. Amnesty-onderzoekers vonden sporen van militaire aanwezigheid in en buiten het gebouw, waaronder zandzakken en zwarte plastic zeilen die de ramen bedekten, evenals nieuwe in de VS gemaakte EHBO-sets. ‘We hebben geen zeggenschap over wat het leger doet, maar wij betalen de prijs’, vertelde een bewoner wiens huis ook beschadigd was door de aanval.

Militaire bases in ziekenhuizen

Amnesty-onderzoekers ontdekten dat Oekraïense troepen op vijf locaties ziekenhuizen gebruikten als militaire bases. In twee steden waren tientallen soldaten aan het uitrusten, ronddwalen en in ziekenhuizen aan het eten. In een andere stad schoten soldaten vanuit de buurt van het ziekenhuis. Een Russische luchtaanval op 28 april 2022 verwondde twee medewerkers van een medisch laboratorium in een buitenwijk van Charkov nadat Oekraïense troepen een basis op het complex hadden opgezet. Het gebruik van ziekenhuizen voor militaire doeleinden is een duidelijke schending van het internationaal humanitair recht.

Militaire bases op scholen


Het Oekraïense leger heeft routinematig bases opgezet in scholen in steden en dorpen in de Donbas en rond Mykolajev. Scholen waren sinds het begin van het conflict tijdelijk gesloten voor studenten, maar in de meeste gevallen bevonden de gebouwen zich in de buurt van bewoonde woonwijken. Op 22 van de 29 bezochte scholen troffen onderzoekers soldaten aan die het pand gebruikten of vonden ze bewijs van huidige of eerdere militaire activiteiten, waaronder de aanwezigheid van militaire uitrustingen, afgedankte munitie, rantsoenpakketten en militaire voertuigen.

Russische troepen troffen veel van de scholen die door Oekraïense troepen werden gebruikt. In ten minste drie steden verhuisden Oekraïense soldaten na Russische bombardementen op scholen naar andere nabijgelegen scholen, waardoor de omliggende wijken het risico bleef lopen op soortgelijke aanvallen.

Odessa

In een stad ten oosten van Odessa was Amnesty getuige van Oekraïense soldaten die op grote schaal burgergebieden gebruikten voor onderdak en als verzamelplaats. Ook werden gepantserde voertuigen onder bomen in woonwijken geparkeerd en werd gebruikgemaakt van twee scholen in dichtbevolkte woonwijken. Russische aanvallen in de buurt van de scholen doodden en verwonden tussen april en eind juni 2022 verschillende burgers, onder wie een kind en een oudere vrouw.

In Bakhmut gebruikten Oekraïense troepen een universiteitsgebouw als basis. Bij een Russische aanval op 21 mei werd het geraakt. Daarbij kwamen naar verluidt zeven soldaten om. De universiteit grenst aan een hoog woongebouw dat tijdens de aanval werd beschadigd, naast andere burgerwoningen op ongeveer 50 meter afstand staan. Amnesty-onderzoekers vonden de overblijfselen van een militair voertuig op de binnenplaats van het gebombardeerde universiteitsgebouw.

Verplichtingen onder internationaal humanitair recht

Internationaal humanitair recht verbiedt partijen bij een conflict zich niet te vestigen in scholen waar lesgegeven wordt. Legers hebben echter de plicht om scholen niet te gebruiken die zich in de buurt van huizen of flatgebouwen vol met burgers bevinden waardoor hun levens in gevaar komen, tenzij er een dwingende militaire noodzaak is. Als ze dat doen, moeten ze burgers waarschuwen en hen zo nodig helpen evacueren. Dit bleek in de door Amnesty International onderzochte zaken niet te zijn gebeurd.

Gewapende conflicten vormen een ernstige belemmering voor het recht van kinderen op onderwijs, en militair gebruik van scholen kan leiden tot vernielingen die kinderen dit recht nog meer ontneemt als de oorlog voorbij is. Oekraïne is een van de 114 landen die de Safe Schools Declaration hebben onderschreven, een overeenkomst ter bescherming van het onderwijs te midden van gewapende conflicten. Die verklaring staat het partijen toe verlaten of geëvacueerde scholen alleen te gebruiken als er geen goed alternatief is.

Willekeurige aanvallen door Russische troepen


Veel van de Russische aanvallen die Amnesty de afgelopen maanden documenteerde, werden uitgevoerd met willekeurige wapens, waaronder internationaal verboden clustermunitie, of met andere explosieve wapens met een groot gebiedseffect. Anderen gebruikten geleide wapens met verschillende nauwkeurigheidsniveaus; in sommige gevallen waren de wapens precies genoeg om op specifieke objecten te mikken.

Het feit dat het Oekraïense leger om militaire objecten binnen bevolkte gebieden te plaatsen, rechtvaardigt op geen enkele manier willekeurige Russische aanvallen. Alle partijen bij een conflict moeten te allen tijde onderscheid maken tussen militaire doelen en burgerobjecten. Ze moeten alle haalbare voorzorgsmaatregelen nemen, ook bij de keuze van wapens, om schade aan burgerobjecten tot een minimum te beperken. Willekeurige aanvallen waarbij burgers worden gedood of gewond raken of waarbij burgerobjecten worden beschadigd, zijn oorlogsmisdrijven.

‘De Oekraïense regering moet er onmiddellijk voor zorgen dat ze haar troepen uit de buurt van bevolkte gebieden plaatst, of ze moet burgers evacueren uit gebieden waar het leger actief is. Legers mogen ziekenhuizen nooit gebruiken om oorlog te voeren en mogen alleen scholen of woningen gebruiken als laatste redmiddel als er geen haalbare alternatieven zijn’, zegt Agnès Callamard.

Amnesty International heeft op 29 juli 2022 contact opgenomen met het Oekraïense ministerie van Defensie met de bevindingen van het onderzoek. Op het moment van publicatie hadden zij nog niet gereageerd.
https://www.amnesty.nl/actueel/oekraien ... -in-gevaar
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
do aug 04, 2022 8:55 pm
Het verhaal van Amnesty over hun bevindingen in de Oekraïne:

Amnesty International heeft op 29 juli 2022 contact opgenomen met het Oekraïense ministerie van Defensie met de bevindingen van het onderzoek. Op het moment van publicatie hadden zij nog niet gereageerd.
Maar nu wel ,
Oekraïne: 'Amnesty is medeplichtig aan het verspreiden van desinformatie'

De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken, Dmytro Kuleba, zegt donderdag in een video op Facebook: ,,Amnesty International is (met dit onderzoek red.) niet bezig met het vinden en rapporten van de waarheid in de wereld, maar creëert een valse gelijkwaardigheid tussen het slachtoffer en de dader." Met die woorden doelt hij op de strijd tussen Rusland en zijn vaderland, het Oekraïne dat zich probeert te verdedigen.

Amnesty stelde in een donderdag gepubliceerd rapport dat de Oekraïense gevechtstactieken eigen burgers in gevaar brengen door militaire doelen te maken van niet-militaire plaatsen, zoals woonwijken, dorpen, woningen, flatgebouwen, ziekenhuizen en scholen.

Een belangrijke, presidentiële assistent, Mykhailo Podolyak, stelt dat Oekraïne er alles aan doet om burgers te beschermen en naar veiligere gebieden te brengen. Amnesty is medeplichtig aan het verspreiden van desinformatie, stelt hij.
,,De enige bedreiging voor Oekraïners is het leger van beulen en verkrachters die naar Oekraïne komen om genocide te plegen”, schrijft hij op Twitter.
Amnesty International heeft nog niet gereageerd op de kritiek.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door King George »

En zo'n oorlog, daar moeten wij ons in laten rommelen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
en de boer hij ploegde voort
Nederlandse boer in Oekraïne: ‘Als je die combines ziet rijden, vergeet je de oorlog een beetje’

Het eerste schip vol landbouwproducten heeft inmiddels vanuit Odessa het ruime sop gekozen: op naar de wereldvoedselmarkt. Voor de Nederlandse boer in Oekraïne Kees Huizinga zijn de zorgen niet weg. ‘Als de Russen één raket op Odessa afschieten ligt alles weer stil.’

Het stof dwarrelt hoog op, de motoren brullen. Rij na rij scheren de maaidorsers van Kees Huizinga de tarwetakjes af. De opbrengst verdwijnt via een slurf in een aanhanger achter de trekker. Vanaf de zijlijn kijken ooievaars toe — kien op muizen, niet om een graantje mee te pikken. “Dit is het beste moment om hier te zijn”, glundert de Nederlandse boer. Zijn mannen werken in tweeploegendiensten aan de oogst, van de vroege ochtend tot late avond. “Als je die combines hier zo ziet rijden vergeet je de oorlog een beetje.”

Maandag verliet een eerste schip met landbouwproducten de haven van Odessa. De inhoud, 26.000 ton mais, resteert nog van de oogst van vorig seizoen. Sinds de Russische invasie in Oekraïne hoopten de voorraden zich op: Oekraïne heeft mijnen in de zee gelegd, en Russische oorlogsschepen patrouilleren langs de vaarroutes. “Het is een eerste stap, maar ik vertrouw de Russen voor geen meter”, zegt Huizinga over het graanakkoord dat Rusland en Oekraïne op 22 juli met tussenkomst van Turkije en de VN sloten om de export weer op gang te brengen.

In twee decennia toverde de Nederlander een aantal voormalige collectieve Sovjet-boerderijen nabij Oeman om tot een bloeiend megabedrijf. Op zijn 15.000 hectare land verbouwt hij groente, mais, zonnebloemen, koolzaad — en graan, waarvan de 4000 hectare deze week wordt geoogst. “Toen er opeens raketten rondvlogen wist ik niet wat ik moest verwachten”, zegt de boer. In het vroege voorjaar overnachtten talloze vluchtelingen op zijn terrein; ook steunt Huizinga het leger, door tweedehands pick-uptrucks naar Oekraïne te vervoeren. “De Russen verwoesten veel, maar komen niet veel meer vooruit”, weet hij nu.
Spoiler! :
Brandstofgebrek blijft probleem

Huizinga had geluk, zegt hij zelf. Toen de invasie begon was zijn opslag al grotendeels leeg; de prijzen waren gunstig genoeg om te verkopen, had hij gedacht. Zijn buurman wachtte, en zit derhalve met een groot probleem: een volle opslag, inclusief de tarwe van vorig seizoen.

Voor hemzelf blijft het brandstofgebrek een hoofdpijndossier: terwijl het bedrijf van Huizinga jaarlijks 1,5 tot 2 miljoen liter diesel verbruikt, was olie tot vorig maand slechts beperkt beschikbaar — een gevolg van de Russische bombardementen op olieopslag en gebrek aan import via de havens. Hoewel Oekraïne nu grootschalig brandstof uit Europa invoert, blijft de zorg bestaan. “Dit is nog maar het begin van de oogst”, zegt Huizinga. “Het graan is weliswaar bijna weg, maar kijk: de mais moet nog volgroeien”, wijst hij op de wassende pluimen langs de weg.

Afgelopen maanden toerde Kees Huizinga langs Den Haag en Brussel om aan de bel te trekken over de gemankeerde export. “Mijn zorg ging in de eerste plaats over ons bedrijf, maar daarmee over alle Oekraïense boeren, en het effect op de graanvoorziening in de hele wereld.” Zijn blik dwaalt weer af naar zijn maaidorsers, die in een mum van tijd een dozijn voetbalvelden gladmaaien: “Dit maakt Oekraïne zo efficiënt”, zegt hij. “Oekraïne is zo’n grote speler. Als de export wegvalt omdat de haven geblokkeerd is, is het gewoon afgelopen.” Oekraïne consumeert een kwart van de eigen productie, legt de boer uit. Driekwart is export. En die gaat, net als voorheen Huizinga’s producten, via de haven van Odessa.

Alles of niets

Het vertrek van het eerste schip, afgelopen maandag, maakt de Nederlandse boer niet optimistisch. “Ik geloof de Russen niet. Omdat ze Oekraïne platschieten, en ach, ze zeggen elke dag wat anders.” Zelf ontwikkelde Huizinga derhalve een alternatief voor komend jaar. Als vijftig vrachtauto’s allemaal een rit per week maken, exporteert hij in vijftig weken zijn complete productie richting Roemenië, rekent hij voor. Toch is er geen alternatief voor de haven, benadrukt hij. “Wij zijn een groot bedrijf, spreken Engels en hebben contacten. Dat heeft de buurman niet.” Volgens zijn schattingen exporteert Oekraïne maximaal 30 procent van de opbrengst per trein en vrachtauto, denkt Huizinga, meer niet.

De komende weken is het dus ‘alles of niets’ voor de wereldvoedselvoorziening, denkt Huizinga. “Als de Russen één raket op Odessa afschieten ligt alles weer stil. Geen verzekeraar gaat meer betalen, geen schipeigenaar stuurt zijn schip meer hierheen.” Alleen druk op Rusland werkt; en het kan zijn dat ook de Russen inzien dat ze belang hebben bij normalisering van de voedseltransporten. “Als alle mensen in Afrika straks niks te eten hebben, weet iedereen dat Rusland de veroorzaker is.”
Ondanks alles maakt de Nederlander zich alweer op voor het nieuwe zaaiseizoen. Een leeg veld kan bij Kees Huizinga niet bestaan. “We blijven onze gewassen verbouwen. Als we daarmee zouden stoppen is alles voorbij.”
https://www.trouw.nl/buitenland/nederla ... b2ad3cb2f/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ali Yas »

Een boer die 15.000 hectare land bezit? Dat is een flinke lap! Een Nederlands landbouwbedrijf is gemiddeld ongeveer 50 hectare groot, en deze boer heeft 300 keer zo veel?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ariel »

Rusland moet plannen omgooien: voor het eerst lijkt Oekraïne de overhand te krijgen

Voor het eerst sinds de oorlog is uitgebroken, trekt Oekraïne het initiatief naar zich toe. Het Russische leger wordt gedwongen zijn tactiek aan te passen: het moet aanvallen staken om een grootschalig tegenoffensief bij Cherson op te vangen.

„Ik verwacht heel snel een Oekraïense aanval in de richting van Cherson of Zaporizja of beide.” Dat schreef de voormalige legerleider van de separatistische regio Donetsk Igor Girkin vrijdag op Telegram. In die laatste stad was het relatief rustig, meldde hij nog. Voorlopig toch, want er waren „meerdere berichten van grote reserves van het Oekraïense leger in die richting.”

Het Institute for the Study of War (ISW) meldde vrijdag dat Russische troepen „in toenemende mate personeel en materiaal” naar de twee genoemde steden brengen. Die komen voor een deel van het front aan Slovjansk en Siversk, waar de Russen enkele weken geleden de aanval hadden ingezet. „Blijkbaar zijn daar de stellingen verlaten”, constateert het instituut. Volgens de Amerikaanse analisten is het een veeg teken voor de Russen. „Het lijkt erop dat Oekraïne in deze oorlog voor het eerst het strategische initiatief in handen heeft genomen.”

De Russische bevelhebbers moeten hun plannen wijzigen om een antwoord te bieden op de zetten vanuit Kiev. „Eerder al staakten ze op sommige plaatsen de strijd en trokken ze hun troepen samen om de strijd in Donetsk aan te gaan. Dat was een eigen keuze van de commandanten.” Dit keer worden ze gedwongen om hun strategie te herzien en aan te passen aan de manoeuvres van het Oekraïense leger.

Beslissende slag
Volgens Oekraïense bronnen zijn er bij Cherson meer dan 10.0000 Russen samengetrokken. En die zitten ondanks die troepensterkte met een probleem, aldus Oekraïense analisten. De drie bruggen die naar Cherson leiden, worden namelijk dagelijks gebombardeerd om ze onbruikbaar te maken. Daardoor kan zwaar materiaal en bevoorrading niet meer doorkomen. Bovendien hebben artillerie en de hoogtechnologische Amerikaanse en Britse raketten die sinds kort worden gebruikt, de Russische logistiek achter de frontlinie zwaar beschadigd.

Kiev sluit niet uit dat Rusland vanuit Cherson nog een aanval wil lanceren om het tegenoffensief van Oekraïne te breken. Maar zelfs dat zou niet de bedoeling hebben terrein te veroveren, maar om de verdedigingslinie te verleggen en te versterken. De slag om Cherson zal de oorlog bepalen, zeggen meerdere bronnen.

„Dat het Russische leger dit keer gedwongen zijn plannen moet wijzigen, heeft alles te maken met een gebrek aan materiaal en vooral aan mankracht. Dat is niet alleen in Zuid-Oekraïne het geval, maar zelfs in Donetsk, waar Moskou nog steeds op focust. In de buurt van Slovjansk wint Oekraïne terrein zonder al te veel strijd, schrijft Girkin. „De Oekraïners duwen door hun mankracht onze uitgedunde troepen achteruit door verlaten posities in te nemen, zodat er nieuwe fronten ontstaan op plaatsen waar niet gevochten werd.” Kiev probeert op die manier het front zo groot mogelijk te maken. En in die spreidstand voor het Russische leger kunnen de Oekraïners maximaal profiteren van hun overmacht aan manschappen.

Zelfs in en rond Donetsk stokt het offensief. Enkel de paramilitaire huurlingen van de Wagner Group zouden nog kleine successen boeken. Maar strategisch belangrijke plaatsen zoals Pisky, Marjinka en Avdiivka zijn nog altijd niet veroverd, ondanks de massale aanvallen. „De snelheid van de opmars is teruggevallen tot enkele tientallen meters per dag. En zelfs niet overal”, zegt Girkin.

„De dramatische verzwakking van de Russische troepen in het algemeen lijkt Oekraïne voor het eerst in staat te stellen om de koers van de oorlog te bepalen”, concludeert het ISW.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ariel »

Rusland wil de internationale atoomwaakhond IAEA toelaten tot de veroverde Oekraïense kerncentrale Zaporizja, de grootste van Europa. De Russen zijn klaar om een ​​bezoek van het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie mogelijk te maken, aldus het Russische persbureau RIA Novosti.
Deskundigen maken zich grote zorgen: ’Zaporizja kan vuile bom worden’

Beschietingen van de kerncentrale van Zaporizja in Oekraïne kunnen leiden tot een nucleaire ramp met verwoestende gevolgen. Experts houden hun hart vast.

Vooral het opgeslagen radioactief afval bij de grootste kerncentrale van Europa vormt een levensgevaarlijk risico. „Een verdwaalde bom erop en de ramp is niet te overzien.”

Sinds maart hebben de Russen de kerncentrale van Zaporizja in handen. De afgelopen dagen waren er beschietingen bij het complex. Oekraïne zegt dat de Russen erachter zitten, de Russen beweren het tegenovergestelde. Het internationale atoomagentschap IAEA heeft al gewaarschuwd voor een kernramp. Na de beschietingen van vrijdag moest een van de reactoren gesloten worden nadat er brand was uitgebroken.

Volgens militair deskundige Patrick Bolder van Den Haag Centrum voor Strategische Studies gebruiken de Russen de centrale als een veilige haven om hun troepen rust te geven. Maar niet alleen dat. Vanuit de omgeving schieten ze ook raketten af. Bolder: „Het is pure provocatie wat de Russen doen. Ze hopen op een Oekraïense reactie. Dan kunnen ze zeggen: ’Zie je wel.’ Maar als de Oekraïners niets doen, dan kunnen ze zelf wel iets beschadigen aan de centrale. Het is een terreurmiddel.”

Zaporizja kan in een ’vuile bom’ veranderen, zegt Bolder. „In dat geval moet de wijde omtrek geëvacueerd worden. Landbouwgrond wordt onbruikbaar, en graan is, zoals we inmiddels weten, van groot economisch belang voor Oekraïne.

Leugens en bedrog
Bolder maakt zich geen illusies over de Russische intenties. „Ze liegen en bedriegen alles bij elkaar. Neem het vernietigen van het kamp voor Oekraïense krijgsgevangenen. Dat zouden de Oekraïners zelf hebben gedaan, zeiden de Russen, maar er is geen Russische bewaker om het leven gekomen.”

De Russen hebben tot nu toe laten zien voor weinig terug te deinzen, constateert Bolder. „Zie ook het aanvallen van burgerdoelen en het deporteren van burgers. Ik maak me echt grote zorgen over die kerncentrale. Het is linke soep.”

Radioactief afval
Ook energiedeskundige Wim Turkenburg maakt zich zorgen, en dan vooral over de opslag van radioactief afval dat buiten de centrale in opslagplaatsen van zes meter hoog met een diameter van drie meter wordt bewaard. Deze opslagloodsen staan onbeschermd in de open lucht. „Een verdwaalde bom erop en de ramp is niet te overzien. De koeling kan beschadigd raken waardoor het materiaal oververhit raakt. Er kunnen splijtstoffen vrijkomen, strontium-90 en cesium-137. Het duurt 300 tot 600 jaar voordat deze stoffen niet meer radioactief zijn.”

De reactor zelf loopt vanwege de betonnen bescherming minder risico. De constructie is berekend op zware inslagen, zegt Turkenburg. „Het beton moet zelfs een vliegtuigje dat erop botst kunnen weerstaan. Maar als er een raket op valt met zware explosieven, kan het goed misgaan. Kerncentrales zijn niet bedoeld voor oorlogsomstandigheden.”

Toch ligt de centrale in de frontlinie en kan er een moment aanbreken dat er echt om gevochten gaat worden, zegt voormalig commandant der strijdkrachten Mart de Kruif. „De strijd is langzaam aan het kantelen. Je ziet nu zowel bij Cherson als in de Donbas dat de Russen moeten reageren op de Oekraïners in plaats van andersom. Als Oekraïne het initiatief blijft houden, komen ze via de Dnjepr uiteindelijk uit bij Zaporizja. Ze kunnen de centrale proberen te overmeesteren of ze kunnen de aanvoerlijnen afsnijden en proberen de Russen uit te putten tot ze het opgeven. Dat laatste lijkt mij de meest voor de hand liggende optie. Hoe dan ook is de centrale van groot belang. De Oekraïners zullen hem zeker terug willen.”

Nederland ligt buiten de directe gevarenzone, stelt zowel het RIVM als de nationale nucleaire waakhond Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS). Als er een ongeluk gebeurt in Zaporizja dan zijn de radioactieve stoffen onderweg naar Nederland zo verdund, dat maatregelen niet nodig zijn, stelt nucleair expert Jasper Tomas van RIVM. „Althans, geen directe maatregelen. Geen schuilkelders, geen evacuaties en dat soort dingen.”

Wel zouden eventueel maatregelen nodig zijn om de voedselvoorziening te beschermen. Tomas: „De koeien zouden mogelijk op stal moeten om te voorkomen dat ze besmet gras eten. Gewassen die misschien besmet zouden zijn, zouden niet gegeten moeten worden. Maar de kans dat zulke maatregelen genomen moeten worden is klein. Zeker ook omdat de wind meestal uit het westen komt, en dus voor ons de goede kant op blaast.”

Turkenburg hoopt dat beide partijen het hoofd koel houden. „Een radioactieve wolk beschadigt niet alleen Oekraïne, maar ook de door Rusland bezette gebieden, én Rusland zelf.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Mahalingam »

Er gaan staatseigendommen verkocht worden. In zo'n corrupt land zullen de vriendjes van het bewind veel garen spinnen.
Oekraïne houdt uitverkoop

Op 27 juli maakte de Oekraïense regering een lijst op van staatsbedrijven die moeten geprivatiseerd of opgedoekt worden. Het ging om 420 bedrijven, waarvan 354 moeten verdwijnen en 66 die geprivatiseerd zullen worden.

Op de lijst “Ukspryrt” (staatsmonopolie op de productie van alcohol), de Staatsinvesteringscompanie, ‘Energostal’ (wetenschappelijk en technisch centrum voor de metaalnijverheid) en de metaalpoederfabriek. Bovendien een aantal mijnbouwondernemingen in Oost-Oekraïne. Zij werden allemaal opgelijst op het Telegramprofiel van het ministerie van economie.

Men gaat ervan uit dat de bedrijven, na de overname door de nieuwe eigenaars, zullen heropstarten of moderniseren met als gevolg nieuwe arbeidsplaatsen. Lijkt een goed plan maar critici vermoeden dat Zelensky, onder het mom van goede bedoelingen, Oekraïne in de uitverkoop zal zetten.

Het wettelijk kader voor de privatiseringen werd in de Wet 7451 gegoten, goedgekeurd door het Oekraïense parlement op 28 juli.* Oekraïens premier Denys Shmygal schreef op Telegram dat de grote privatiseringen vanaf 1 september zullen beginnen. Zelensky gaf de aftrap, het parlement legde de bal voor het doel en regering kopte binnen. Grote industriële bedrijven gaan op de schop of worden verkocht – desnoods aan de halve prijs. Men zou beginnen met de bakkerijfabrieken en distilleerderijen. De meeste van hen zijn momenteel inactief en bevinden zich in het westen, waar er geen vijandigheden plaats vinden. Als alles volgens plan loopt, zou de staatskas één miljard hryvnias ( = US$ 27 miljoen) rijker worden.

Yahoo News citeert Ukraine news report dd. 27.7.22: “Dankzij de aangepaste wetgeving zullen landbouwers de mogelijkheid krijgen stilgelegde staatsdistilleerderijen en broodfabrieken te kopen en moderniseren. Dit zal het probleem van de graanopslag en -verwerking helpen oplossen en een product met een toevoegde waarde creëren.” *

Juristen bestudeerden de nieuwe wet en vertaalden deze in gewone mensentaal. Eén der belangrijkste punten is de bepaling van de verkoopprijs. Startprijs is de boekhoudkundige waarde, waarbij rekening gehouden wordt met afschrijvingen e.d. en die van een heel ander gehalte kan zijn dan de marktwaarde. Als er op de veiling geen inzet aangeboden wordt, dan zal de startprijs kunnen verlaagd worden tot 50% van de boekhoudkundige waarde.

Er zitten ook nogal interessante voorwaarden in, zoals de heruitgave van vergunningen voor de gekochte koopwaar. De kopers kunnen bestaande vergunningen heruitgeven voor het gebruik van ondergrondse stoffen en andere natuurlijke grondstoffen, onder de gekochte bedrijfsgebouwen, die eigendom zijn van het Oekraïense volk maar die de privé belangen van de koper zullen ten goede komen. Een koper van een bedrijf dat zich bezig houdt met de voedselproductie van dierlijke oorsprong zal bv. niet moeten bewijzen dat de productiefaciliteiten en veiligheidsprocedures voldoen aan de voedsel- veiligheidsvoorschriften.

Een voorbeeld van de eerste privatisering op grote schaal in Oekraïne: het ‘Bilshovyk’ machine en metallurgiecomplex in Kiev dat ooit het grootste van zijn aard was in het land. Het werd verkocht (… geprivatiseerd) in oktober 2021 voor US$ 53 miljoen. Het wordt door de nieuwe eigenaars omgebouwd als kantoren-, immo- en hotelcomplex. Als u Engels begrijpt, moet u vooral het verhelderend verslag in de Kyiv Post lezen.

Ook de Euromaidan Press besteedde er aandacht aan. We citeren: “De privatisering is verbonden met een uitzonderlijke periode van misbruik voor de Oekraïners. Menigeen heeft nog de pijnlijke periode van 1990 in herinnering, de vroege post-onafhankelijkheids jaren. De slechte handhaving van de privatiseringsregels liet toe dat een klein aantal individuen voormalige staatsbedrijven in handen kregen. Dit was het begin van de machtige oligarchen, waaronder de natie nog steeds lijdt… ”

In de tekst verwijzen wij twee keer met een sterretje* naar ons vorig artikel. Niet alleen Oekraïense oligarchen zaten op vinkenslag. Internationale beleggers zien toekomst in de landbouwgronden, die Zelensky als onderpand gaf voor een IMF- lening, een lening, zoals alle andere, die hij nooit kan terugbetalen. En u weet wat er gebeurt als u een lening, in ruil voor een onderpand, niet kan terugbetalen…
Lees wat Il Manifesto schrijft en u begrijpt meteen waarom de graanexport zo hoog op de internationale agenda staat:

Despite the moratorium on land sales to foreigners, by 2016, ten multinational agricultural corporations had already come to control 2.8 million hectares of land. Today, some estimates speak of 3.4 million hectares in the hands of foreign companies and Ukrainian companies with foreign funds as shareholders. Other estimates are as high as 6 million hectares. The moratorium on sales, which the US State Department, IMF and World Bank had repeatedly called to be removed, was finally repealed by the Zelensky government in 2020, ahead of a final referendum on the issue scheduled for 2024. Furthermore, in January, a report by Usaid, the U.S. Agency for Assistance and Cooperation, lamented the absence of a reliable land market in the country that was limiting economic growth.

This despite the fact that an analysis by Open Democracy published in October revealed that ten private companies controlled 71 percent of the Ukrainian agricultural market, including, “in addition to the Ukrainian oligarchy, multinational corporations such as Archer Daniels Midland (ADM), Bunge, Cargill, Louis Dreyfus, and the Chinese state-owned company COFCO.” According to the Oakland Institute’s latest report on the subject, the list now also includes multinational corporations such as Luxembourg-based Kernel, the US holding company NCH Capital, the Saudi-based Continental Farmers and the French AgroGenerations.
https://www.golfbrekers.be/oekraine-houdt-uitverkoop/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Mahalingam »

Binnenkort bestaan er geen vakbonden meer in de Oekraïne. Waarschijnlijk worden hun bezittingen genationaliseerd.
Stilaan vallen de maskers af

De wetten 5371 en 5161 werden op 19 juli door het Oekraïense parlement goedgekeurd. Alleen de handtekening van de president ontbrak nog. Men begon aan verzetsacties: er werd een petitie opgestart, er werd betoogd (… in geen enkele nieuwsuitzending vermeld…) maar het was al boter aan de galg.

Door deze wet worden de arbeidsvoorwaarden in Oekraïne in een nieuw jasje gegoten, of beter: in een keurslijf. Hiermee volgt de Oekraïense regering de wensen van de nieuwe eigenaars. Geen bemoeizieke vakbonden meer. Geen collectieve arbeidscontracten meer. Het is ieder voor zich. Voor 70% der werknemers moeten individuele arbeidscontracten, zonder enige bescherming van de vakbond, het nieuwe normaal worden. Werknemers in kleine en middelgrote bedrijven, tot 250 werknemers, zullen een zgn. “zero-hour” contract aangeboden krijgen, te nemen of te laten. M.a.w. in het arbeidscontract staan geen werkuren vermeld; als werknemer moet je quasi op afroep paraat staan. Bovendien zou de staat vakbondseigendommen kunnen in beslag nemen. Is lijfeigenschap voortaan synoniem voor “democratisch” kapitalisme in Oekraïne?

En ja hoor, Zelensky luisterde naar “his masters voice”*, en ondertekende de wetten. Wie A zegt moet ook B zeggen. Eerst worden de staatseigendommen aan een vriendenprijsje van de hand gedaan. Bleef echter nog het probleem met de werknemers. Wat heb je aan eigendommen in Oekraïne als je de werkkrachten niet kan aan de leiband houden? Dus werd een wet goedgekeurd die “de vuile communistische vakbonden” buiten spel moet zetten en die toestaat dat werknemers de speelbal worden van de westerse “vrienden”.

Wij vragen ons af – de corruptie-reputatie van Oekraïne kennende – of, resp. hoeveel, overtuigingsgeld er overgemaakt werd op bankrekeningen van parlementsleden en Zelensky’s entourage. We vragen het ons gewoon af…

https://www.industriall-union.org/notor ... in-ukraine
https://www.golfbrekers.be/stilaan-vall ... askers-af/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door King George »

Dan blijft er nog weinig democratie over, want er worden een flink aantal democratische grondrechten ingeperkt. Het begint totalitair te worden. En is dit nou onze Europese waarden delen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Mahalingam »

Ontgoocheling bij “Internationaal Legioen”

De meerderheid der internationale vrijwilligers in Oekraïne is er om hun democratie-ideologie in de praktijk te verdedigen. Echter… niet alles loopt zoals verwacht.
  • “We komen net terug van een missie, een stomme missie. We hebben vier van de onzen verloren. Alle info die we kregen bleek fout te zijn.”
  • “Toen onze kameraden sneuvelden hebben Oekraïense soldaten hen gefouilleerd, al hun geld, hun identiteitspapieren en hun telefoon gepikt… We hebben een beetje kunnen recupereren maar we weten niet waar de rest gebleven is… “
In internationale vrijwilligers hebben dikwijls zo’n situatie meegemaakt; sommigen hebben besloten te vertrekken:
  • “Er is geen communicatie, geen leiding. Men krijgt de indruk dat de “bazen” er slechts zijn voor de glorie en dat zij niet zullen aarzelen het leven van de vrijwilligers op te offeren om hun doel te bereiken. Niemand van ons begrijpt hun strategie. Niemand van ons heeft angst voor de dood. We hebben schrik om te moeten dienen onder een slecht commando en (te sterven) voor geen enkel doel.”
2/3 van het bataljon wil weg en heeft zonder toestemming hun basis verlaten. Zelfs afscheid nemen van hun gevallen kameraden, mag niet. Geen enkele balseming-, resp. bewaringsprocedure (in afwachting van repatriëring) werd uitgevoerd. Slechts een verassing als militaire eer.
https://www.golfbrekers.be/ontgoochelin ... l-legioen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Mahalingam »

Rode Kruis reageert op Zelensky: gefrustreerd om gebrek toegang gevangenkamp

Het Rode Kruis wil toegang tot het gevangenkamp nabij Olenivka, een oostelijke stad in het door Rusland beheerde gedeelte van de Donetsk-regio. Maar tegen internationale afspraken in wordt de hulporganisatie de toegang door Rusland ontzegd, schrijft zij in een openbaar statement.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky foeterde de afgelopen dagen op het Rode Kruis, dat in zijn ogen niet genoeg zou doen om toegang te krijgen tot het gevangenkamp. Bij een explosie in het kamp in juli kwamen 53 Oekraïense soldaten om het leven en raakten 75 soldaten gewond. Over de gezondheid van hen is weinig bekend. Volgens Zelensky heeft het Rode Kruis een morele verplichting om toegang te krijgen tot het ‘concentratiekamp waar onze gevangenen vastgehouden worden’.

In een publiekelijk statement beaamt het Rode Kruis ‘de frustratie’ van Zelensky, maar lijkt het ook een sneer uit te delen over het gebrek aan transparantie in de Oekraïense gevangenkampen.

‘We delen de frustratie over het gebrek aan toegang tot alle oorlogsgevangenen in het internationale gewapende conflict tussen Rusland en Oekraïne’, schrijft de hulporganisatie. Het Rode Kruis stelt dat zijn medewerkers klaarstaan om Olenivka ‘en andere kampen waar oorlogsgevangenen worden vastgehouden’ te betreden, maar daarvoor toestemming en veiligheidsgaranties nodig hebben van ‘hoge niveaus van autoriteit’. Die ontbreken nu volgens de organisatie.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc07258c/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De situatie in Oekraïne

Bericht door Ariel »

:nietverstaan: Nou ja zeg.....Die durft.
Oekraïense ambassadeur haalt hard uit: ’Nederland doet te weinig’

Nederland moet veel meer doen om Oekraïne de winter door te helpen. Dat zegt Maksym Kononenko, de vertrekkende ambassadeur van Oekraïne in Den Haag, in gesprek met De Telegraaf. „Ik kan niet zeggen dat Nederland een leidende positie heeft als het gaat om de wederopbouw van mijn land.”

Hij zit in de laatste maanden van zijn ambassadeurschap in Nederland. Totaal onverwacht werd Maksym Kononenko vorige maand aan de kant gezet door de Oekraïense president Volodimir Zelenski. Kononenko is pas sinds februari ambassadeur. Zelenski gaf niet aan waarom hij zijn diplomaat uit Den Haag terughaalt.

„Ik kan dit niet aanvechten, want ik ben een ambtenaar, ik heb het te respecteren”, zegt Kononenko. „Ik maak mijn klus nu af en ik bereid mijn vertrek voor. Ik denk dat ik nog een paar maanden in Nederland blijf. Ik wacht op instructies uit Kiev.” Over de reden van zijn ontslag wil hij niets zeggen: „Het is een politiek besluit, meer kan ik er niet over kwijt.”

Voorlopig mag Kononenko gewoon doorwerken. Hij was woensdag bij een Haagse conferentie over de wederopbouw van Oekraïne. In het bijzijn van minister Liesje Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking), topambtenaren én allerlei Nederlandse bedrijven en organisaties werd gesproken over de wederopbouw van het door oorlog verscheurde land.

"Jullie zijn een beetje het slachtoffer van jullie eigen manier van denken"
„De Nederlandse overheid is heel actief en behulpzaam bij het onderzoeken van oorlogsmisdaden”, zegt Kononenko. „Maar ik kan niet zeggen dat Nederland een leidende positie heeft als het gaat om de wederopbouw van mijn land. Jullie zijn een beetje het slachtoffer van jullie eigen manier van denken: jullie willen ons helpen via internationale organisaties, zoals de Wereldbank en de VN. Dat is óók nodig, maar op dit moment hebben we er te weinig aan.”

Volgens Kononenko is er nu vooral behoefte aan acute steun en hulpgoederen om Oekraïne de winter door te helpen. „Ik denk dan aan tientallen kleinere projecten. In veel gebieden is nu geen elektriciteit en water. Ook is er dringend behoefte aan mobiele ziekenhuizen, ambulances en mobiele CT-scanners. En wij hebben steun en geld nodig om vernietigde huizen en flatgebouwen te repareren.”

"Waar is dat geld van Giro 555?"
Dat via Giro 555 al zo’n 175 miljoen euro voor Oekraïne is opgehaald, zegt de ambassadeur niet veel. „Waar is dat geld?”, vraagt hij zich af. „Ik lees over een enorm bedrag dat is opgehaald, maar ik zie niet waar het nu terechtkomt. Het geld wordt verspreid over allerlei organisaties. Mij valt op dat dit niet allemaal organisaties in Oekraïne zijn. Zo gaat zo’n 20 procent van het geld naar het Internationale Rode Kruis. Slechts een heel klein deel daarvan belandt in Nederland. En veel geld van het Rode Kruis gaat naar andere landen dan Oekraïne. Dat vind ik zorgelijk.”

Op de site van het Rode Kruis staat inderdaad dat het hulpgeld in ’tientallen landen’ wordt uitgegeven. Door de oorlog in Oekraïne waren ’in verschillende landen plotseling bedden, maaltijden en medische hulp nodig’, aldus het Rode Kruis. Volgens Giro 555 is van de opgehaalde 175 miljoen euro inmiddels ruim 62 miljoen uitgegeven. Daarvan ging driekwart naar hulpprojecten in Oekraïne zelf.

Actie
Kononenko staat niet alleen in zijn kritiek. „We moeten niet lullen maar poetsen”, zegt Renske Steenbergen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) tijdens de conferentie. „Ik mis concrete actie van de overheid”, zegt ook ondernemer Michel Walta. „Op dit moment staan vrachtwagens met hulpgoederen drie tot zes weken te wachten bij de grens om doorgelaten te worden. De bureaucratie is verschrikkelijk.”

Toch vindt minister Schreinemacher niet dat Nederland te weinig doet. „Ik heb vorige week bij de Wereldbank minstens 70 miljoen euro aan hulp toegezegd, speciaal voor deze winter. Het is wel belangrijk dat Oekraïne in staat is om dat geld weg te zetten bij goede projecten.” Ook stelt het kabinet 50 miljoen euro beschikbaar voor Nederlandse mkb-bedrijven die zaken willen doen in Oekraïne.

Voor ambassadeur Kononenko is het niet genoeg. „Nederland moet echt meer doen. Zeker met jullie handelsgeest én de bereidheid onder de bevolking om mensen in nood te helpen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie