Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Mahalingam »

Er is zeker draagvlak om ongewenste vreemdelingen terug naar hun thuisland te sturen.
Een draagvlak dat voortdurend aangevallen wordt door de Vluchtelingen industrie in samenwerking met de media.
Hier het verhaal over zo'n griezel en dat het wel heel erg amoreel is om hem het land uit te zetten. Hij is vooral ziek en zielig en dient beschermd te worden tegen nog meer onrecht.
Deze staatsgevaarlijk geachte man moet weg ⁠— ‘Als iemand bang voor mij is, is dat zijn probleem’

Uitzetting De Nederlands-Marokkaanse Moussa Lghoul werd voor terrorisme veroordeeld en moet voor dinsdag het land uit; zijn Nederlanderschap is hij kwijt. Maar ook Marokko zit niet op hem te wachten. „Wat zou jij doen?”

Op een dinsdagochtend in september loopt Moussa Lghoul vanaf Den Haag Centraal naar een terrasje vlak bij de Tweede Kamer. Hij wijst naar passerende mannen. Hij wéét wel wat ze aan het doen zijn. „Kijk, daar heb je er één” – een fietser met fototoestel om zijn nek. „En daar, ook weer!” Twee mannen lijken hem vanaf een afstandje met hun telefoons te filmen. Moussa Lghoul begint te schreeuwen. „Ja jongens, sta ik er goed op? Nou?!” De mannen stuiven weg. Hij wordt gevolgd door agenten, zegt hij, omdat ze hem willen „wegpesten”.
Spoiler! :
De Marokkaans-Nederlandse Moussa Lghoul, 47 jaar geleden geboren in Nederland, is sinds kort alleen nog maar Marokkaan. Zijn Nederlanderschap is ingetrokken. Vanaf volgende week dinsdag – vier weken na het besluit – zal hij hier illegaal zijn en zijn huis, uitkering en recht op zorg verliezen. De bedoeling is dat Moussa dan naar Marokko vertrekt en nooit meer terugkeert: hij heeft ook een inreisverbod van twintig jaar opgelegd gekregen. Een rechtszaak loopt nog.

Wat doet een staatsgevaarlijk geachte man in de dagen voor hij verplicht afscheid moet nemen van Nederland? Moussa is maar alvast met inpakken begonnen. In de woonkamer van zijn appartement, eenhoog in de Haagse Schilderswijk, staan groene kratten vol boeken en pannen. Hij weet niet waar hij naartoe moet. „Ik weet niet eens waar ik mijn spullen moet opslaan.”

Gerinkel. Zijn vrouw loopt met een dienblad met thee en een bord vol bokkenpootjes, mariakaakjes en blokjes boterkoek de huiskamer binnen. Voor zichzelf heeft ze een waterflesje met een rietje meegenomen zodat ze onder haar boerka kan drinken – haar ogen worden bedekt door een sluier. Ze noemt zichzelf Umm Khadija, haar islamitische naam. Namens haar man benaderde ze NRC, ze willen praten over wat hen overkomt.

Toen ze elkaar vier jaar geleden leerden kennen, zei hij dat ze hem maar moest googelen. Daar las ze alles. Over zijn jeugd in de jeugdzorg, mislukte schooltijd, hoe hij daarna uitgroeide tot een van de gezichten van een Haagse groep radicale moslims. Op online video’s is Moussa te zien op demonstraties met vlaggen die worden gebruikt door de Islamitische Staat (IS). Umm Khadija keek er niet van op. Een week na de ontmoeting trouwden ze. En nu heeft ze stapeltjes met officiële documentatie van immigratiedienst IND op tafel klaargelegd en vlijt ze zich naast haar man op de bank. Liefdevol schuift ze zijn lange haren achter zijn oren en zegt: „Hij krijgt straf op straf. Dat is toch oneerlijk?”

Nationaliteit kwijt


Als je een gevaar vormt voor Nederland kan je maar beter vertrekken, is het idee van de Tweede Kamer en regering. De mogelijkheden om Nederlanderschap van jihadisten met een dubbel paspoort af te pakken zijn sinds 2017 verruimd. Wie als IS-strijder in het buitenland verblijft of voor terrorisme wordt veroordeeld, kan de Nederlandse nationaliteit kwijtraken en moet weg – dat overkwam inmiddels 41 mensen.

Moussa Lghoul voldoet op papier aan de criteria. Hij werd in 2015 veroordeeld als lid van een Haagse terroristische organisatie die jongeren wierf voor de strijd in Syrië. Lghoul behoorde volgens de rechtbank niet tot de kern van de groep: zijn bijdrage bestond uit het delen van een aantal opruiende tweets. Waar de leiders voor zo’n vijf jaar de cel in draaiden, kwam hij er met elf maanden cel vanaf. Officieel vormt deze zes jaar oude veroordeling de reden voor het intrekken van zijn Nederlanderschap.

Niet elke veroordeelde jihadist krijgt de maatregel opgelegd. Achter de schermen speelt een ander proces, daar maakt de overheid een inschatting hoe gevaarlijk iemand nog is. Wie na vrijlating keurig meewerkt aan alle deradicaliseringsprogramma’s kán de dans ontspringen. Maar zo zit Moussa Lghoul niet in elkaar.

Op zijn grijze hoekbank vertelt hij over alle instanties die zich na zijn vrijlating met hem begonnen te bemoeien. De reclassering, met hun vermoeiende gesprekken. De politie, waar hij een meldplicht had. De gemeente Den Haag, die hem in een deradicaliseringsprogramma had opgenomen. Al die hulpverleners over de vloer, voor de aanpak van zijn schulden en gezondheid. Moussa Lghoul heeft suikerziekte, de schommelingen in zijn suikerspiegel veroorzaken woedeaanvallen en verpesten zijn zicht. Hij heeft ook psychische klachten, hij zegt dat djinns, boze geesten, hem achtervolgen.

Een hoop problemen. Maar het wordt Moussa Lghoul al snel duidelijk: die instanties zijn er niet om hem daarmee te helpen. „Ze willen maar één ding”, zegt hij, „dat ik afstand neem van mijn religie.” Hulpverleningsgesprekken draaiden te vaak uit op vragen over zijn religieuze denkbeelden. Of hij de regels van de sharia volgt, of hij geweld goedkeurt. Wat de ‘jihad’ voor hem betekent. „Het ging alleen maar over wat ik denk!”

Zijn antwoorden moeten voor de autoriteiten weinig geruststellend zijn geweest. Moussa Lghoul vervalt steeds in felle monologen over de democratie. Dan vraagt hij zich bijvoorbeeld af waarom vrouwen hier „halfnaakt” over straat mogen lopen in „minirokjes”. Waarom is dronken autorijden eigenlijk strafbaar, maar alcohol niet? En waarom is de regenboog het symbool van „homo’s” geworden? „Ze promoten mensen om homo te zijn!” De democratie deugt volgens hem van geen kant. Eerder overwoog hij naar het kalifaat van IS te verhuizen, maar vanwege zijn twee kinderen uit zijn eerste huwelijk besloot hij te blijven.

In december 2020 krijgt Moussa Lghoul een brief van de IND, vlák nadat hij met het deradicaliseringsprogramma is gestopt. In de brief staat dat de dienst het voornemen heeft zijn nationaliteit af te pakken.

Ondanks dat Moussa na vrijlating niet meer in de fout ging, schrijft de IND in de motivering dat hij „niet ten gunste is veranderd”. Hij heeft „op geen enkele wijze afstand genomen van zijn eerdere gedragingen”. De IND erkent dat zijn „gezinsleven” wordt belemmerd door een uitzetting maar dat weegt niet op tegen het gevaar dat hij nog steeds zou vormen. Moussa Lghoul kan volgens de IND vanuit Marokko contact houden met zijn kinderen via „moderne communicatiemiddelen zoals telefoon en internet”.

Maar daarmee is Moussa Lghoul niet zomaar uit Nederland verdwenen. Voor het uitzetten van burgers is Nederland afhankelijk van andere landen, zoals Marokko. En die landen zitten niet te wachten op jihadisten uit Nederland. Ze kunnen daarom niet gedwongen worden uitgezet. Daarom leidt het intrekken van Nederlanderschap er in de praktijk toe dat radicale moslims hier in de illegaliteit verdwijnen en extra gefrustreerd raken. Verschillende onderzoeken suggereren dat het beleid de dreiging alleen maar vergroot.

De politie volgt hem

De onduidelijkheid maakt Moussa Lghoul radeloos. Hij spuugt zijn woorden woedend uit: „Waar moet ik naartoe? Naar Marokko? Ze zeiden me dat mijn insuline nog voor een jaar wordt betaald, niet langer. Ze kunnen beter meteen zeggen dat ze me dood willen hebben!”

„En hij wil niet eens een aanslag plegen, dus waar hebben we het over?”, zegt zijn vrouw.

Maar hoe denkt Moussa Lghoul over het plegen van een aanslag? Overweegt hij zoiets te doen?

„Ik zal effe mijn agenda erbij pakken”, zegt hij grappend. Daarna, ernstig: „Ik heb nog geen plannen. Ik weet niet eens wat ik morgen ga eten.”

Zijn vrouw: „Haha. Zeg gewoon nee.”

Lghoul: „Als iemand bang voor mij is, is dat zijn probleem. Daarom geef ik toch geen antwoord.”

Zijn vrouw: „Zeg nee. Dan ben je van de vraag af.”

Moussa: „Hoe zou jij je voelen, als iemand je iedere dag knijpt, knijpt, en knijpt? Wat zou jij doen? Zou je dan niet… héél boos zijn?”

Een stilte. Zijn vrouw: „Het antwoord is nee.”

Moussa „leeft” nu „als een crimineel”, zegt hij. Als hij met een vriend afspreekt, laat hij zijn telefoon thuis. „Anders luisteren ze je af via je microfoontje.” Ook thuis voelt hij zich bespied. Hij ging eens zonder sleutels de deur uit en kwam daarna niet meer binnen. „Zat de deur opeens op slot!” Het was de politie, hoorde hij van buren. Ze volgen hem dag en nacht, zegt hij. „Dit is geen leven meer.”

Dus natuurlijk heeft Moussa Lghoul weleens nagedacht over een vrijwillig vertrek uit Nederland, maar nee, dat is voor hem geen optie. „Ik zou natuurlijk kunnen zeggen: ik ga in Saoedi-Arabië wonen”, zegt hij. „Maar laten we even realistisch zijn. Hoe gaat een Nederlandse man die zijn hele leven is opgegroeid in bepaalde welvaart – als je niet meer werkt, krijg je hier alsnog een inkomen en een huis – opeens ergens wonen waar je dat allemaal niet meer hebt?
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/23/de ... n-a4059527
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
za sep 25, 2021 9:18 am
„Ik zou natuurlijk kunnen zeggen: ik ga in Saoedi-Arabië wonen”, zegt hij. „Maar laten we even realistisch zijn. Hoe gaat een Nederlandse man die zijn hele leven is opgegroeid in bepaalde welvaart – als je niet meer werkt, krijg je hier alsnog een inkomen en een huis – opeens ergens wonen waar je dat allemaal niet meer hebt.


:smile7: Ja, dat is een probleem. Alleen is hij nu geen Nederlandse man meer. maar een Marokkaanse man. En in Marokko geldt de regel, "wie niet werkt zal niet eten".
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
za sep 25, 2021 10:05 am
En in Marokko geldt de regel, "wie niet werkt zal niet eten".[/color]
Raar land. Niet gek dat mensen die niet willen werken daar weg willen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ariel »

Wat te doen met afgewezen asielzoekers die niet teruggaan? "Geef ze een werk-leertraject."

Nou nee. Ga ze niet belonen.
Overeenkomsten met landen om afgewezen asielzoekers terug te nemen hebben nauwelijks effect. Dat blijkt uit nieuwe onderzoek. Oud-ambassadeur Ed Kroonenburg en Volt-Kamerlid Marieke Koekkoek kijken hier absoluut niet van op.

De afgewezen asielzoekers, de zogeheten 'veiligelanders', hebben geen reispapieren meer of willen die niet laten zien. Het land waar ze oorspronkelijk vandaan komen wil ze vaak niet meer opnemen.

'Je ontkomt niet aan afspraken'
Onderzoek naar de effecten van de afspraken tussen landen is gedaan door het WODC, het kennisinstituut van het ministerie van Justitie en Veiligheid. WODC-onderzoeker en hoogleraar migratie Arjen Leerkes pleit onder andere in de Volkskrant voor 'meer realisme' bij de politiek. Volgens Leerkes werkt een directe afspraak tussen twee afzonderlijke landen beter dan een afspraak tussen een groep EU-lidstaten en een enkel land.

"Je hebt hoe dan ook bilaterale afspraken nodig", zegt voormalig topdiplomaat Ed Kroonenburg. "Dus afspraken tussen het ene en andere land. Daar ontkom je niet aan."

Samen optrekken
Maar daarnaast kan je met andere EU-landen samen optrekken, meent hij. "Zolang er geen Europees asielbeleid is, kan je wel gebruik maken van de druk die je vanuit de EU op een bepaald land kan uitoefenen. Probleem is wel dat niet alle belangen van Europese landen parallel lopen. Het is heel moeilijk om bepaalde landen op een lijn te krijgen. Elk land heeft immers vaak zijn eigen belangen te verhapstukken."

Volt-Kamerlid Koekkoek zit op dezelfde lijn. "De bevindingen van dit WODC-onderzoek verbazen me absoluut niet. Deze problematiek is al veel langer bekend. Het huidige beleid van terugsturen werkt niet."

Het standpunt van Volt komt niet uit de lucht vallen. Dit voorjaar gaf vrijwel de gehele Tweede Kamer te kennen wel hel te zien in gezamenlijke overeenkomsten als belangrijke oplossing om afgewezen asielzoekers weer terug te nemen. Zo stemden alle partijen in april voor een motie van het VVD-Kamerlid Ruben Brekelmans waarin het kabinet werd opgeroepen 'zo veel mogelijk samen te werken met andere Europese landen'.

Met uitzondering van Denk en Volt. En daar had Volt genoeg reden toe, legt Volt-parlementariër Koekkoet uit. "Allereerst stemden wij tegen deze motie-Brekelmans omdat deze gezamenlijke aanpak niet werkt. Als je op Europees niveau deze problematiek wil aanpakken, dan moet je ook echt een integraal gezamenlijk migratiebeleid hebben."

Marokko
Koekkoek: "Je kan niet een nationaal migratiebeleid voeren en dan vervolgens proberen via Europa voordelen af te spreken met die landen van herkomst. Die afspraken werken niet omdat ze niet ingaan op de noden van mensen uit de betreffende landen van herkomst. Nederland kan dat nu doen 'quid pro quo' ofwel een tegenprestatie te vragen maar die bevoegdheid heeft de EU dus niet."

Begin deze maand werd bekend dat Nederland binnenkort weer Marokkanen van wie de asielaanvraag is afgewezen, kan terugsturen naar Marokko. De relatie tussen Nederland en Marokko is volgens staatssecretaris Van der Burg van Asiel sinds kort sterk verbeterd. Zo heeft Marokko blijk gegeven van een meer meegaande houding. Dit jaar heeft het land reisdocumenten afgegeven voor een hier aantal afgewezen asielzoekers.

Maar of deze 'asieldeal' met Marokko helemaal zuivere koffie is, valt nog te bezien. Want zit aan deze asieldeal niet de bijsluiter dat Nederland richting Marokko op het gebied van mensenrechten een oogje dichtknijpt? "Je moet altijd pragmatisch te werk gaan zonder je principes overboord te gooien. Ik ken verder de precieze inhoud van de afspraken met Marokko niet", reageert voormalig ambassadeur Kroonenberg. "Maar ik durf te betwijfelen dat Nederland hiermee het recht heeft verspeeld om Marokko voortaan niet meer aan te spreken op de naleving van mensenrechten."

Om eraan toe te voegen: "Je moet in het diplomatenverkeer wat te onderhandelen hebben. Landen van herkomst nemen afgewezen asielzoekers niet terug omdat je ze dat vriendelijk vraagt. Er moet wel iets tegenover staan."

Helpen faciliteren
Een kwestie van diplomatiek druk zetten in combinatie met het helpen zoeken naar oplossingen, stelt Kroonenberg. "Je kan ook met landen uitonderhandelen dat je ze helpt met het faciliteren van het terugnemen van de hier afgewezen asielzoekers.

Daarmee doelt Kroonenberg op de asielopvang-deal die de EU met Turkije afsloot in 2015. "Toen hebben we drie miljard euro beschikbaar gesteld om in Turkije gestrande vluchtelingen daar te houden. In die termen zou je moeten denken richting landen van herkomst die hier afgewezen asielzoekers terug nemen."

Ondertussen heeft hoogleraar migratie en WODC-onderzoeker Leerkes een praktische oplossing van alle problemen van uitgeprocedeerde asielzoekers: Nederland kan leren van bijvoorbeeld Duitsland. "Afgewezen asielzoekers die niet terug kunnen, komen daar in sommige gevallen in aanmerking voor een leer-werktraject", zegt Leerkes in de Volkskrant.

"Dat leidt veelal tot goed gekwalificeerd werk." Ook voor werkgevers zou dat interessant zijn, zegt Leerkes.

Mensen krijgen bepaalde vaardigheid
Volt-Kamerlid Koekkoek schaart zich achter dit plan van Leerkes. "Dit spreekt ons zeker aan. Vanuit de Europese commissie is begin dit jaar het voorstel om veel mensen buiten de EU aan te trekken, omdat er nu eenmaal een groot tekort is aan arbeidskrachten in Europa."

"En tegelijkertijd heb je hier mensen die hier niet mogen werken maar dat wel willen en sowieso niet terug willen naar hun land van herkomst. Je kan ook voorwaarden verbinden aan hun verblijf, dat ze hier tijdelijk aan de slag kunnen. Maar dan stuur je mensen terug met een bepaalde vaardigheid."

Kroonenburg ziet juist niets in het Duitse model van een leer-werk traject. "Dit is een tamelijke chaotisch plan om aan de sterkte behoefte van arbeidskrachten binnen Europa te voldoen. In feite moedig je daarmee de komst van mensen aan die niet eens weten of ze hier überhaupt mogen blijven maar je laat ze wel in de veronderstelling dat ze wel kans maken op een verblijf als er goed naar hun situatie wordt gekeken. Daarmee vergroot je dit deel van ons asielprobleem alleen maar."

Kroonenburg benadrukt tot slot: "Je zou eigenlijk veel eerder in de asielprocedure het onderscheid moeten maken tussen 'veiligelanders' en kansrijke asielzoekers. Je moet dus veel eerder de veiligelanders kunnen terugsturen. Daar komt nog bij dat de asielzoekers minimaal via een vellig land binnen Europa zijn doorgereisd naar ons land. Op basis van dat gegeven moet Nederland gewoon kunnen zeggen: sorry, maar we nemen deze mensen hier niet op."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ariel »

Weer zicht op uitzetting uitgeprocedeerden naar Marokko

Uitgeprocedeerde asielzoekers uit Marokko mogen weer worden vastgezet in afwachting van hun uitzetting. En dus is er weer zicht op hun uitzetting zelf. Dat vloeit voort uit een uitspraak van de Raad van State, de hoogste bestuursrechter, die daarmee woensdag een eerdere uitspraak van de rechtbank in Den Haag bevestigt.

De zaak draaide om het begrip ’uitzetting binnen redelijke termijn’. Zolang dat er niet is, mogen uitgeprocedeerden niet in vreemdelingendetentie worden gezet. Dat was enige tijd het geval.

Maar gebleken is dat de autoriteiten in Marokko tussen maart en augustus van dit jaar elf laissez-passers (tijdelijke inreisdocumenten) hebben verstrekt, waarvan zes aan vreemdelingen zonder identiteitspapieren. Drie vreemdelingen zijn in die tijd gedwongen uitgezet naar Marokko. Ook heeft Marokko van 110 mensen de Marokkaanse nationaliteit bevestigd en worden weer presentaties in persoon georganiseerd - gesprekken waarin de identiteit van de vreemdeling wordt bevestigd.

Daarmee is de situatie wezenlijk anders dan in april 2021, zegt de Raad van State. Toen oordeelde hij nog dat er geen zicht was op uitzetting binnen redelijke termijn naar Marokko, omdat het land al langere tijd geen laissez-passers had verstrekt.

Vreemdelingen die geen recht hebben op verblijf in Nederland, kunnen worden vastgezet om zeker te stellen dat ze worden uitgezet. Deze zaak was aangespannen door een uitgeprocedeerde Marokkaan die het niet eens was met zijn detentie.

Marokko staat op de lijst van ’veilige landen’. Mensen uit die landen komen doorgaans niet in aanmerking voor asiel in Nederland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ariel »

Ik begrijp nu waarom Hoekstra deze deal geheim wilde houden. Marokko Nederland...1-0
Hoekstra maakt Marokko-deal openbaar: steun voor Marokkaans centrum in Amsterdam

Onder flinke druk van de Tweede Kamer heeft minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) een overeenkomst tussen Nederland en Marokko openbaar gemaakt. In het stuk belooft het kabinet op allerlei fronten samen te werken met de Marokkanen: onder meer met steun voor een Marokkaans centrum in Amsterdam.

In het ’actieplan’ van vier kantjes – ondertekend in juli 2021 – beloven de Nederlandse en Marokkaanse autoriteiten intensiever te gaan samenwerken. Zo willen beide landen ’werken aan het samenbrengen van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland en de Nederlandse gemeenschap in Marokko’. Dat kan gebeuren door ’de gezamenlijke organisatie van economische activiteiten en artistieke en culturele activiteiten’.

Volgens de ondertekenaars kan het Marokkaans Cultureel Centrum in Amsterdam ’een inspirerende katalysator’ zijn voor deze samenwerking. Ook beloven de landen ’zich niet te mengen in binnenlandse aangelegenheden’. Dat is opvallend, omdat voormalig minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) zich ooit kritisch uitsprak over de hoogte van gevangenisstraffen voor demonstranten in Marokko.

Nederland wil de banden met Marokko aanhalen, in de hoop dat het Noord-Afrikaanse land meer afgewezen asielzoekers terugneemt. Vorige maand werd bekend dat Nederland binnenkort weer afgewezen Marokkaanse asielzoekers kan terugsturen. De regering in Rabat werkt mee aan het afgeven van reisdocumenten voor deze groep kansloze immigranten.

Openbaar maken
PvdA-Kamerlid Kati Piri drong vorige week aan op openbaarmaking van de afspraken tussen Nederland en Marokko. Minister Hoekstra weigerde dat: „Wat wij diplomatiek overeen gekomen zijn, is dat we dat soort documenten niet op straat gooien”, zei hij toen. De Kamer nam daar geen genoegen mee. Na overleg met Marokko heeft Hoekstra het ’actieplan’ nu toch naar buiten gebracht.

In het stuk – dat in het Frans is opgesteld – staat dat de twee landen vooraf overleggen over financiële steun aan hulporganisaties en ngo’s. „Het is zeer ongebruikelijk om autocratische regimes toestemming te vragen om ngo’s te financieren”, zegt PvdA’er Piri daarover. Zij noemt het ook ’controversieel’ dat wordt gestart met onderhandelingen over een uitleveringsverdrag. Nu is er nog geen uitleveringsverdrag met Marokko, omdat het land volgens critici geen onafhankelijke rechtspraak heeft.

Nederland en Marokko beloofden ook ’de samenwerking en coördinatie op het terrein van migratie te verbeteren’. Ook wordt er weer onderhandeld over de hoogte van Nederlandse uitkeringen in Marokko. Daarover ontstond in 2015 flinke ruzie. Nederland wilde de uitkeringen met 40 procent verlagen, tot woede van Marokko. De regering in Rabat wilde dat de uitkeringen net zo hoog blijven als in Nederland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door King George »

Dus wij de immigranten, wij de lasten. En wij krijgen er geen ene lust voor terug. Dat is een ripdeal.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ariel »

Rutte en Macron: ’Nadrukkelijker inzetten op terugkeer afgewezen asielzoekers’

Nederland en Frankrijk zijn het ’vergaand eens’ over benodigde maatregelen om de asielinstroom in Europa beheersbaar te maken. Dat zegt premier Mark Rutte na een gesprek met de Franse president Macron. Nadrukkelijker inzetten op terugkeer en betere bewaking van buitengrenzen moeten soelaas bieden.

„We zijn tot de conclusie gekomen dat we op dezelfde lijn zitten”, zegt Rutte. „De asielprocedure wordt misbruikt door smokkelaars, we moeten de procedure efficiënter maken om misbruik te voorkomen”, vult Macron aan. Er moet nadrukkelijker worden ingezet op terugkeer van afgewezen asielzoekers, zegt Macron. „Want het systeem werkt op dit moment onvoldoende.”

Tijdens een Europese raad op 9 en 10 februari zal er verder worden gesproken over maatregelen, maar Frankrijk en Nederland vinden dat er verandering nodig is met betrekking tot migratie. „We zijn het vergaand erover eens dat we in Europa de asielinstroom beheersbaar moeten maken”, zegt Rutte.

Buitengrenzen beter bewaken
Volgens president Macron moeten we buitengrenzen beter worden bewaakt en moet nadrukkelijker werk worden gemaakt van terugkeer van afgewezen asielzoekers. Ook zegt de Franse president ’beter gebruik te willen maken van bestaande middelen’.

Rutte vertelt dat bij die bestaande middelen moet worden gedacht aan grenstoezicht door Frontex, een eerlijkere verdeling van asielzoekers in Europa volgens de Dublinverordening, die nu slecht wordt nageleefd. „We moeten samenwerken op het gebied van terugkeer, zodat we migratie onder controle krijgen”, zegt Rutte. „Daar zal het niet mee klaar zijn. De Europese Commissie heeft goede voorstellen gedaan om een goede discussie te voeren.”

Macron was maandag bij Rutte op bezoek in het Torentje. Rutte kondigde na het gesprek een staatsbezoek aan van Macron aan Nederland, op 10 en 11 april. Na het gesprek gingen Rutte en Macron nog uit eten in Den Haag.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di feb 07, 2023 2:36 pm
Uitzetten afgewezen asielzoekers blijft moeizaam, 2550 vliegtickets geannuleerd
Nederland wil geboren Hagenaar Moussa uitzetten naar land van voorouders, maar dat blijkt lastig

De Nederlands-Marokkaanse Moussa Lghoul (48), die in het verleden werd veroordeeld voor het verheerlijken van jihadistisch geweld, zit sinds kort vast in het Detentiecentrum in Rotterdam. Omdat zijn Nederlanderschap hem is afgenomen moet hij nu worden uitgezet naar Marokko, maar dat blijkt heel lastig. ,,Mensen snijden zichzelf hier open omdat hun situatie uitzichtloos is.’’

De Hagenaar, die negen jaar geleden in het nieuws kwam toen hij tientallen islamitische demonstranten op pleintjes in de Haagse Schilderswijk toesprak, werd ongeveer twee weken geleden staande gehouden omdat zijn auto te dicht tegen een andere auto stond geparkeerd. Agenten hielden hem vervolgens aan omdat hij geen verblijfsdocumenten meer heeft. De volgende dag werd hij overgebracht naar het Detentiecentrum Rotterdam. Lghoul maakt zich zorgen, laat hij weten vanuit zijn cel. ,,Ik zie hier mensen die zichzelf opensnijden of hun cel in de fik steken omdat hun situatie uitzichtloos is. Ik maak hier hele heftige dingen mee.’’

Hij heeft geen idee hoe het nu verder gaat met hem. Marokko gaat in ieder geval niet meewerken aan zijn uitzetting, daar is hij van overtuigd. De Nederlandse staat kan hem ook maar maximaal 18 maanden in het detentiecentrum vasthouden. Daarna moet hij weer op vrije voeten worden gesteld. Volgens Revijara Oosterhuis van Stichting Los, die ongedocumenteerden in detentie helpt, zitten mensen vast in Rotterdam in afwachting van hun uitzetting naar onder meer Marokko. Maar het probleem is dat de meeste ongedocumenteerden niet kunnen worden uitgezet, omdat het betreffende land daar niet aan meewerkt. Ze zitten daarom vaak maandenlang vast zonder enig perspectief.

Tussendoor kun je ook worden vrijgela­ten. Elke maand kan de advocaat beroep instellen

In het Detentiecentrum Rotterdam zitten volgens Oosterhuis meerdere geboren Nederlanders zoals Moussa die hun nationaliteit zijn kwijtgeraakt. Wat zij niet begrijpt, is dat er wordt gezegd dat deze mensen het land uit moeten omdat ze een gevaar vormen voor de samenleving, terwijl ze weten dat ze dadelijk weer vrijkomen. Door ze hier op te sluiten, is het niet zo dat deze mensen verdwijnen. Na zes maanden kijkt de rechter sowieso of er werkelijk zicht is op uitzetting. Als dat niet zo is, komen ze weer op vrije voeten. ,,Maar tussendoor kun je ook worden vrijgelaten. Elke maand kan de advocaat beroep instellen.’’

Zelfstandig terugkeren
Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) laat weten dat het uitgangspunt is dat niet rechtmatig in Nederland verblijvende vreemdelingen zelfstandig terugkeren. Maar als ze dat niet doen, kunnen zij staande worden gehouden en ‘aansluitend ten behoeve van uitzetting in bewaring worden gesteld’. Dan wordt geprobeerd de betrokkenen gedwongen terug te laten keren. ,,Inbewaringstelling van vreemdelingen is een vast onderdeel van het Nederlandse terugkeerbeleid.’’

Van beide kanten is er duidelijke inzet om voortgang te boeken

Hiervoor gelden wel strenge juridische voorwaarden, zoals dat er zicht moet zijn op uitzetting, er sprake moet zijn van een risico op onderduiken of het frustreren van terugkeer én de bewaring niet onevenredig bezwarend mag zijn. Nederland voert volgens de DT&V-woordvoerder een brede dialoog met Marokko over de terugkeer van mensen uit dat land. ,,Van beide kanten is er duidelijke inzet om voortgang te boeken’’ vertelt hij. Marokko heeft begin september vorig jaar al de Marokkaanse nationaliteit van ongeveer 110 vreemdelingen bevestigd. Daarnaast zijn vorig jaar tot en met september ongeveer tien pasjes ontvangen voor mensen die terug moeten.

De kans op uitzetting naar Marokko binnen een redelijke termijn is dan ook toegenomen. Of dit ook geldt voor Nederlanders van wie de nationaliteit is afgepakt, is onduidelijk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ariel »

Nederland en Marokko onderhandelen over uitleveringsverdrag in strijd tegen criminaliteit

Nederland en Marokko onderhandelen over een uitleveringsverdrag in de strijd tegen georganiseerde misdaad. Zo’n verdrag moet voorkomen dat drugscriminelen ongestoord de benen kunnen nemen. Dat schrijft minister Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) aan de Tweede Kamer.

De banden tussen Rabat en Den Haag worden sinds kort aangehaald, nadat de relatie aanvankelijk ernstig was bekoeld. Marokko werkte nauwelijks mee als er onderdanen terug moesten worden genomen. Sinds kort gaat dat iets beter. Voormalig staatssecretaris Broekers-Knol (Asiel) werd zelfs meermaals geschoffeerd en werd nauwelijks serieus genomen door de Marokkaanse autoriteiten.

Volgens Yeşilgöz is intensievere samenwerking nu hard nodig omdat criminelen steeds vaker internationaal handelen. „De impact van georganiseerde misdaad op onze samenleving is zorgwekkend”, ziet de minister. „We zien criminele netwerken met internationale drugshandel grof geld verdienen, waarmee ze door ondergronds bankieren en witwasconstructies proberen ons legale economie te infiltreren en corrumperen.”

Gewelddadige criminele netwerken opereren wereldwijd om hun drugs- en wapenhandel verder te brengen en proberen via internationale constructies hun criminele vermogen wit te wassen, concludeert het ministerie van Justitie en Veiligheid in een toelichting. „Nederland en Marokko willen de krachten hiertegen verder bundelen en een bilateraal verdrag over uitlevering zal de samenwerking verder versterken.”

Misdadige machtsstructuren
„Ondertussen hebben we te maken met drugsgerelateerd geweld in onze straten en worden onze jongeren geronseld in de criminaliteit”, aldus de justitieminister. „In strijd hiertegen kunnen we samen met Marokko de misdadige machtsstructuren met hun criminele spelers beter onderuithalen en oprollen.”

Het ministerie van Justitie en Veiligheid laat weten dat niet iedereen zomaar wordt uitgeleverd als een akkoord is gesloten. „Met een bilateraal verdrag blijft ook gelden dat elk verzoek voor uitlevering afzonderlijk wordt beoordeeld op basis van wettelijke en verdragsrechtelijke kaders. Zodra er met Marokko afspraken zijn gemaakt voor een uitleveringsverdrag, wordt dit voor verdere implementatie via gebruikelijke procedures aan het parlement voorgelegd.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimlanden die weigeren afgewezen asielzoekers weer op te nemen

Bericht door Ariel »

Marokko neemt na jaren dwarsliggen mondjesmaat uitgeprocedeerde asielzoekers terug

Nederland probeert met een charmeoffensief uitgeprocedeerde asielmigranten uit Marokko weer terug te krijgen naar hun land van origine. Het Noord-Afrikaanse land werkt na jaren dwarsliggen weer mondjesmaat mee, maar het lukt nog lang niet om alle Marokkaanse migranten weer terug te sturen. Het merendeel verdwijnt nog spoorloos.

Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) heeft woensdag in de Marokkaanse hoofdstad Rabat met de Marokkaanse minister Abdelouafi Laftit van Binnenlandse Zaken gesproken over migratie en terugkeer. Het was een zeldzaam gesprek. De band tussen Rabat en Den Haag stond lange tijd onder hoogspanning. De Marokkaanse autoriteiten weigerden jarenlang om onderdanen vanuit Nederland terug te nemen.

Daarin zit nu in ieder geval weer een beetje schot, blijkt uit cijfers van de staatssecretaris. Sinds juli 2021 zijn er namelijk 125 uitgeprocedeerde Marokkaanse asielzoekers teruggekeerd, van wie 83 vrijwillig en 42 gedwongen. Van hen werden er 26 uitgezet met een zogeheten laissez passer: een tijdelijk inreisdocument dat Marokko lange tijd nauwelijks verstrekte aan Nederland, waardoor uitzetten werd gefrustreerd.

Het gaat nog wel om een relatief klein deel. Vorig jaar moesten er 1126 Marokkanen uit Nederland vertrekken. Toen vroegen bovendien 720 Marokkanen in Nederland asiel aan. Toch betekent het vooruitgang: voor 2021 keerden er nauwelijks uitgeprocedeerde Marokkanen terug.

Spoorloos
Van de Marokkanen die geen recht hebben om te blijven, verdwijnt nog altijd het merendeel spoorloos. Meer dan 70 procent van de geweigerde Marokkaanse migranten vertrok volgens de laatste cijfers ’met onbekende bestemming’. In praktijk reizen zij regelmatig door naar een ander Europees land om daar hun geluk te beproeven, of belanden ze in de illegaliteit. Inmiddels mogen uitgeprocedeerde asielzoekers uit Marokko van de rechter weer worden vastgezet in afwachting op hun uitzetting, waardoor vanuit het kabinet wordt gehoopt dat ze niet meer massaal spoorloos verdwijnen.

Marokko staat namelijk op de lijst van ’veilige landen’. Mensen uit die landen komen doorgaans niet in aanmerking voor asiel in Nederland. De ’veiligelanders’ zorgen echter wel voor relatief veel overlast en strafbare feiten. Bovendien houden ze schaarse plekken in de asielopvang bezet, terwijl andere asielzoekers mogelijk wel recht hebben op een verblijfsvergunning in Nederland.

Afgepoeierd
De Marokkaanse overheid werkte jaren niet mee aan een gedwongen of vrijwillig vertrek. Verzoeken werden afgepoeierd of er werd zelfs niet eens gereageerd. De relatie raakte helemaal bekoeld toen voormalig staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Asiel) aan de bel wilde trekken en op december 2019 met de Marokkaanse ambassadeur in Nederland had afgesproken op haar departement. De ambassadeur schoffeerde de veelvuldig schutterende staatssecretaris door kort voor de afspraak af te zeggen.

De bewindsvrouw liet die middag nog weten dat het haar inzet bleef om een bezoek te brengen aan Marokko om over de problemen met uitgeprocedeerde Marokkaanse asielzoekers te praten. Vervolgens moest ze tijdens opeenvolgende Kamerdebatten melden dat ze geen voet tussen de deur kreeg. „Ik kan wel als toerist gaan, maar dan krijg ik de juiste mensen niet te spreken”, somberde ze. Om vervolgens te herhalen dat ze er niet welkom was.

Grillige partners
In die zin is het al winst dat Van der Burg nu wél aan tafel zit in Rabat, al blijven de Marokkanen in diplomatieke zin grillige partners, benadrukken betrokkenen. Eerder werd vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid al opgemerkt dat een kritische publicatie in een krant al tegen het zere been van de autoriteiten in de Marokkaanse hoofdstad kan zijn en zorgt voor tegenwerking bij terugname van onderdanen.

Inmiddels is de band goed, zegt Van der Burg. De onderlinge relatie, vertrouwen en regelmatig contact helpen daar volgens betrokkenen erg bij. Afgelopen jaren begon Den Haag een charmeoffensief richting Rabat, met bezoekjes over en weer, met onder meer de ontvangst van de Marokkaanse koning, waarbij premier Mark Rutte warme woorden sprak over ’intensivering’ van de ’prettige samenwerking’.

Niet gratis
De betere band is niet gratis: Nederland erkent de Marokkaanse aanspraak op de Westelijke Sahara en spreekt zich niet meer zo luid uit over de mensenrechten in het land en de positie van protestanten in het Rif-gebied. Al wordt achter de schermen stellig ontkend dat Nederland zich daarover minder uitlaat om de relatie goed te houden. Bovendien wil het kabinet Marokko verder paaien door legale migratie makkelijker te maken. Bijvoorbeeld door aan Marokkanen makkelijker visa te verstrekken.

Voor het kabinet staat er veel op het spel. Premier Rutte heeft de achterban van zijn VVD beloofd om de asielinstroom naar beneden te krijgen. Ook moet er meer werk worden gemaakt van de zogeheten ’uitstroom’: het terugsturen van uitgeprocedeerde asielzoekers.

Vooralsnog blijft de instroom onverminderd hoog en verloopt terugkeer in de praktijk nog vaak moeizaam. Het kabinet kondigde aan met een pakket maatregelen te komen om daaraan wat te doen, maar dat is over de Provinciale Statenverkiezingen getild. Ondertussen staan coalitiepartijen VVD en CDA enerzijds, en D66 en CU anderzijds lijnrecht tegenover elkaar als het om asielmaatregelen gaat. Door politieke onmin lukt het al jaren niet tot fundamentele wijzigingen van het asielstelsel te komen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Bericht door Ariel »

Lekker snel zo'n regeling van de regering om afgewezen asielzoekers uit te zetten. :scratch:
Jaren na verzoek: gedwongen coronatest voor vreemdelingen die worden uitgezet

Asielzoekers kunnen straks worden gedwongen mee te werken aan een coronatest om te worden uitgezet. Jaren nadat de Tweede Kamer daarom vroeg, omdat er tijdens de pandemie stelselmatig werd tegengewerkt door migranten, komt staatssecretaris Van der Burg (Asiel) met een wetsvoorstel.

De Kamer trok in 2021 na berichtgeving van De Telegraaf al aan de bel met de eis dat een coronatest verplicht moest worden voor migranten die weigeren mee te werken, waardoor uitzetting werd gefrustreerd. Dat gebeurde namelijk op grote schaal. Landen van herkomst wilden namelijk een negatieve coronatest als onderdeel van terugname. De test weigeren werd al snel een truc om verblijf in Nederland te verlengen.

Corona nauwelijks nog beperking
In 2021 werden zelfs 1360 van de 4970 geboekte uitzetvluchten geannuleerd omdat een vreemdeling weigerde mee te werken, onthulde De Telegraaf. Na een motie van VVD-Kamerlid Valstar ging het ministerie van Justitie en Veiligheid eerst eens onderzoeken of hier wat aan kon worden gedaan. Toenmalig staatssecretaris Broekers-Knol maakte - zoals bij wel meer dossiers - bepaald geen haast. Vanuit het kabinet klonk vervolgens meermaals dat gedwongen testen in strijd zou zijn rechten van vreemdelingen. Maar nu corona nauwelijks nog voor beperkingen zorgt, komt het kabinet alsnog met een regeling om een test af te dwingen.

„Mensen die niet in ons land mogen blijven, moeten ook daadwerkelijk terugkeren”, zegt Van der Burg. „Dat is cruciaal voor het draagvlak van asielopvang.” Het ministerie van Justitie en Veiligheid stelt dat ruim 40 landen van herkomst op dit moment nog altijd een negatieve coronatest eisen voor de terugkeer van inwoners. „Het gebeurt nu te vaak dat vreemdelingen die moeten terugkeren, hun uitzetting frustreren door het weigeren van een coronatest”, staat in de toelichting.

Testweigeringen
„Uit cijfers van de Dienst Terugkeer & Vertrek blijkt dat er in 2021 en 2022 totaal 1.940 vluchten geannuleerd zijn, omdat vreemdelingen weigerden medewerking te verlenen aan een voor vertrek noodzakelijke afname van een coronatest.” Het aantal is dus in 2022 al wel lager dan in 2021. „Als gevolg van testweigeringen zijn in 2021 en 2022 ook 780 uiterste overdrachtsdata in Dublinzaken verlopen”, stelt het departement. „Dit betekent dat Nederland in die gevallen verantwoordelijk werd voor de behandeling van betrokken asielaanvragen.”

In de zogeheten Vreemdelingenwet 2000 wordt vastgelegd dat een gedwongen test voortaan ook kan worden ingezet voor andere ’ernstige en besmettelijke ziektes’. Gedwongen testen kan nog altijd niet direct worden ingezet. Het wetsvoorstel ’gedwongen testen bij vertrek’ gaat eerst voor acht weken in internetconsultatie. Daarna gaat het voorstel nog naar de Raad van State en moeten de Tweede en Eerste Kamer nog instemmen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Bericht door Ariel »

Dit jaar 40 Marokkanen gedwongen uitgezet, Kamer vindt juichstemming bij kabinet misplaatst

In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn veertig Marokkanen die in Nederland geen recht hebben op asiel gedwongen uitgezet. Nog eens 203 Marokkanen zitten in vreemdelingendetentie in afwachting van hun uitzetting.

Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel, VVD) claimt dat die uitzettingen een succes zijn, tijdens het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer. Marokko weigerde lange tijd onderdanen terug te nemen. Nadat Nederland in 2021 een geheime deal sloot met het land, werden gedwongen uitzettingen mondjesmaat weer mogelijk.

Dat staatssecretaris handen schudt in Marokko wordt door kabinet als grote doorbraak gezien :scratch:
De Tweede Kamer vindt zijn ‘juichstemming’ misplaatst en vindt dat er méér Marokkanen moeten worden uitgezet. ,,Durft u met droge ogen te zeggen dat het een succes is?” vroeg PvdA-Kamerlid Kati Piri aan Van der Burg. Volgens haar heeft de deal nog weinig succes gehad.

Die kritiek vindt Van der Burg niet terecht. ,,Je wil naar 100 procentscore, maar het was de afgelopen jaren gewoon 0. Er zijn behoorlijke stappen gezet.” Maar SGP-Kamerlid Roelof Bisschop neemt het Van der Burg kwalijk dat hij de situatie ‘bagatelliseert’. Onder meer JA21 vindt dat het kabinet harder moet zijn. Fractievoorzitter Joost Eerdmans opperde het intrekken van landingsrechten en ontwikkelingshulp.

Asielzoekers die uit zogeheten ‘veilige landen’ komen, zoals Marokko, zwerven vaak van het ene naar het andere Europese land. Het is maar een kleine groep van het totale aantal asielzoekers, maar zij veroorzaken wel regelmatig overlast. Het kabinet is hen liever kwijt dan rijk.

Rapporteren
Van de 395 mensen die nu in vreemdelingendetentie zitten, zijn er 203 Marokkaan. Van der Burg weet niet hoeveel van de 203 Marokkanen in detentie er op korte termijn kunnen worden uitgezet, maar beloofde de Kamer daarover op korte termijn te rapporteren. Er zijn veel meer Marokkanen in Nederland die hier niet mogen blijven dan er in vreemdelingendetentie zitten. In 2022 stond de teller op 807 mensen.

Volgens de staatssecretaris duurt uitzetting lang omdat Marokkanen die afgewezen zijn voor een verblijfsvergunning vaak geen paspoort hebben, waardoor de Marokkaanse autoriteiten eerst moeten bevestigen of iemand daadwerkelijk inwoner is van Marokko. Daarna moet het land een laissez-passer afgeven, waarmee gereisd kan worden.

In een interview met deze site, in december, zei Van der Burg dat er in 2022 21 Marokkanen gedwongen op het vliegveld naar Marokko werden gezet. Afgelopen februari was de staatssecretaris voor het eerst welkom in Marokko, maar daar werden geen nadere afspraken over het terugnemen van afgewezen asielzoekers gemaakt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Bericht door Ariel »

Duizenden? :nietverstaan:
Crimineel of illegaal: deze escorts zetten duizenden mensen het land uit

Aan de G-pier van Schiphol vertrekken niet alleen vliegtuigen. Hier huist bijna onzichtbaar de brigade vreemdelingenzaken van de Koninklijke Marechaussee. De plek waar jaarlijks duizenden mensen worden uitgezet en criminelen worden uitgeleverd. Speciale escorts vliegen desnoods mee tot ver over de grens. Op een gewone vlucht, het liefst zonder dat jij het doorhebt.

Zes mensen uit India met een vals paspoort zijn net het land uitgezet. Feitelijk komen ze er niet eens in, want de hele operatie vindt plaats op het stukje niemandsland na de paspoortcontrole op Schiphol, vertelt Martin Oudman, plaatsvervangend brigadecommandant Vreemdelingenzaken. Ze maken zo snel mogelijk rechtsomkeert.

Jaarlijks zijn er alleen al rond de drieduizend mensen die Nederland niet inkomen omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen. Reisdoel onbekend, geen geld op zak. Vrijwel dagelijks worden mensen op het vliegtuig retour gestuurd. Het is een grote hap uit het werk van de brigade van Oudman, die bestaat uit 160 mensen en vijf teams.

"Mensen aan boord zetten is één van onze hoofdtaken", zegt hij. Zodra blijkt dat iemand weg moet, volgt een officieel besluit. Er kan beroep worden aangetekend, maar dat gebeurt weinig en dan gaat de brigade op zoek naar de eerste vlucht terug. Het team van Oudman begeleidt mensen meestal tot aan de deur van het vliegtuig.

Wie rondloopt in het complex van de brigade aan de pier, ziet dat het ook verder gaat dan dat. Er zijn busjes met spatschermen, cellen en een hoek met matten waar gefouilleerd kan worden. Er is een kamer met speelkleedjes en een stapel autostoeltjes. Er passeren hier namelijk ook kinderen die geen asiel krijgen.

'Achterin een gewone vlucht'
Ze worden begeleid door zogenoemde escorts, die soms dagen meereizen om iemand op een bestemming te brengen. Daar is een speciale opleiding voor, vertelt Oudman. Op elke persoon gaan zeker twee escorts mee, vrijwel altijd in gewone kleding en op een gewone vlucht. "Achterin", zegt Oudman.

"Op een vlucht naar Afghanistan moest ik een keer veertien uur wachten en al die tijd ben je verantwoordelijk voor je mensen", zegt Oudman. Ook ging hij ooit mee op en vlucht richting Bagdad met vijftig Irakezen aan boord en meer dan honderd escorts. Een zeldzaam grote operatie.

Opleiding tot escort
Zo'n 60 studenten volgen op dit moment een interne opleiding escortbegeleiding bij de Koninklijke Marechaussee. Voor wie een stapje hogerop wil en leidinggevende capaciteiten heeft, is er een opleiding tot escortcommandant. Opleiden gebeurt in een speciaal trainingscentrum op Schiphol.

Volgens Oudman is zijn afdeling populair: "Op één vacature hebben wij twintig sollicitanten", zegt hij. Solliciteren kan alleen intern. Wie wil werken bij Defensie en de marechaussee, moet eerste een flinke procedure door. En voordat je aan de slag kunt als escort, moet je werkervaring opdoen in andere functies.

Afhankelijk van je opleiding en rang ontvang je een basissalaris met financiële extra's, zoals een onregelmatigheidstoeslag.

Jos B., die werd veroordeeld voor het doden, misbruiken en ontvoeren van de 11-jarige Nicky Verstappen werd vanuit Spanje door de brigade overgeleverd aan Nederland en handlangers van de crimineel Ridouan Taghi werden opgehaald in het Midden-Oosten. Joran van der Sloot kwam al een keer of vijf voorbij op de pier, vertellen Oudman en collega's, terwijl een bodycuff wordt gedemonstreerd. "De comfortabelere versie van handboeien."

"Joran is opgehaald door US Marshalls", zegt Oudman over zijn recente uitlevering aan de VS. "Zo werkt dat bij ons ook." Moet een gedetineerde vanuit Nederland naar de VS voor een straf of zaak, dan halen collega’s uit dat land de persoon op. Andersom doen Oudman en zijn team dat en nemen justitie en politie het werk, eenmaal in Nederland, weer over.

Dit jaar zijn er volgens de Koninklijke Marechaussee zo negentig gedetineerden en verdachten begeleid Vaker gaat het om mensen die geen asiel krijgen of hier illegaal verblijven en die samen met een escort vertrekken: dit jaar waren dat er 257 en vaak meerdere mensen per vlucht..

Ook op jouw vlucht kan er iemand 'ingeklemd' tussen twee marechaussees meereizen, al heb je dat vaak niet door. "We hebben geen eigen vliegtuigen", zegt Oudman. Er eentje huren is duur. Een gezagvoerder moet wel toestemming geven. "Als iemand flink gaat schreeuwen of zich hevig verzet, kan de gezagvoerder bepalen dat iemand van boord moet."

'Trots op hoe we het doen'
"Dit is vooral mooi werk, omdat we trots zijn op hoe we het doen, professioneel en humaan", drukt Oudman op het hart. "Dat blijft vaak binnenskamers." Mensen arriveren bij voorkeur drie uur voor vertrek, zodat er tijd is voor een gesprek, kop koffie, sigaret. Of die allerlaatste check: kom ik echt niet in aanmerking voor die asielprocedure?

Soms zijn mensen de wanhoop nabij. "Je maakt hier van alles mee", zegt Robert van Kapel, woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee en voormalig escort. Mensen die zichzelf insmeren met poep of scheermesjes verstoppen onder hun tong.

"Er zijn weinig situaties die we niet aankunnen", zegt Oudman. Cellen, stootkussens, bodycuffs: ter bescherming kunnen in het uiterste geval maatregelen worden genomen.

Dat hij niet besluit of iemand weg moet, maar dat slechts uitvoert, helpt. "Uiteindelijk hebben we als samenleving afgesproken om het zo te doen", zegt de commandant. De rust bewaren is het grootste goed. De spanning is er voor de meesten wel af als het vliegtuig vertrokken is, zeggen de marechaussees.

Trillend aan boord
"Ik moest een keer een drugscrimineel wegbrengen naar Frans-Guyana, hij was bang om terug te gaan en zat te trillen aan boord", zegt Van Kapel die in het Frans met hem begon te praten. "Uiteindelijk kwam het goed en na een soepele overdracht kon hij terug naar zijn familie. Hij gaf me een flinke omhelzing."

Als escort kom je op plekken waar bijna niemand anders komt, die moeilijk te vergelijken zijn met Nederland, zegt Oudman. "Soms weet je niet wat er na een overdracht met mensen gebeurt", zegt de commandant. Mensen verdwijnen gewoon weer in het straatbeeld.

Pakken ze het vliegtuig terug naar Nederland? "Soms zijn mensen eerder terug in Nederland dan wij."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Bericht door Ariel »

En dan gaan we nu beginnen aan het serieuze werk. Al de ongewenste Marokkanen die Ter Apel tot een hel maken geboeid het vliegtuig in.

We weten nu hoe het moet.
Gewortelde Marokkanen uitgezet: na 43 jaar in Nederland geboeid op vliegtuig

Het is al jaren een heet hangijzer in de relatie tussen Nederland en Marokko: het terugnemen van kansloze asielzoekers door Marokko, die in Nederland zijn afgewezen. Het onderwerp staat vandaag op de agenda van premier Rutte, die voor zijn bezoek aan Marokko in Rabat wordt ontvangen door de Marokkaanse regeringsleider Akhannouch.

Daarbij gaat het met name om de zogenoemde 'veiligelanders', oftewel de immigranten die geen kans maken op een verblijfstatus en geregeld het nieuws halen als overlastgevers.

Begin deze maand bleek dat een deal die in 2021 werd gesloten met Marokko nog tot weinig uitzettingen van deze mensen heeft geleid. Daar moet verandering in komen, zo wil het kabinet. Tegelijk zijn hier gewortelde, maar ongedocumenteerde Marokkanen bang voor wat hen te wachten staat.

Geboeid op vliegtuig gezet
Eén van hen is Mohammed Chayak (45) uit Den Bosch. Hij kwam naar Nederland toen hij 2 jaar oud was; zijn vader was gastarbeider. Met 100 euro op zak werd hij in maart van dit jaar, met zijn handen geboeid, op het vliegtuig gezet naar Marokko.

Door een strafblad verloor hij zijn verblijfsvergunning. In al die jaren in Nederland had Chayak nooit de Nederlandse nationaliteit aangevraagd, waardoor zijn verblijfsrecht kon worden afgenomen. Via een laissez-passer van Marokko (een inreisdocument) werd hij gedwongen uitgezet.

Het lijkt vrij willekeurig voor wie Marokko wel of niet reispapieren wil verstrekken. Bij Ahmed Al Safi uit Utrecht lukte het de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) niet om een laissez-passer te krijgen. Ahmed kwam ook als kind naar Nederland en wilde niet meewerken aan uitzetting naar Marokko. Na vier maanden vreemdelingendetentie werd hij weer op straat gezet, zonder verklaring.

"Ik kreeg van bewakers te horen dat iemand van het Marokkaanse consulaat langs zou komen om me te identificeren, maar ik wilde daar niet aan meewerken", zegt hij. "Toen kwamen ze toch de keuken binnen, waar ik een broodje klaarmaakte. Ik was heel boos daarover."

Tot zijn opluchting werd hij twee dagen later weer op straat gezet. Er was geen document afgegeven. Hij is blij weer vrij rond te kunnen lopen. "Maar dit is ook geen leven. Ik mag hier niks, heb nergens recht op. Als Marokko mij ook niet wil, laat me dan hier gewoon legaal verblijven", verzucht hij.

Hier geboren, maar ongewenst
De DT&V probeert ook de 27-jarige Mohammed naar Marokko te sturen. Hij wil anoniem blijven, om zijn werkgever niet in de problemen te brengen.

Mohammed werd geboren in Leiden, maar kreeg nooit de Nederlandse nationaliteit. Mohammed zat in 2021 al eens in vreemdelingendetentie, maar moest worden vrijgelaten, omdat de rechter in andere zaken oordeelde dat er op dat moment geen zicht was op uitzetting naar Marokko. Dat had alles te maken met de slechte verhoudingen op dat moment tussen Nederland en Marokko.

Daarmee was de kous niet af voor Mohammed. DT&V doet nog steeds pogingen hem uit te zetten. Hij moet zich nu wekelijks melden bij de vreemdelingenpolitie. Mohammed vecht zijn illegale status aan bij de rechter, omdat hij hier is geboren.

Hij beroept zich op de beschermde status van kinderen van gastarbeiders die hier zijn geboren. Tot op heden tevergeefs.
  • Reactie ministerie van Justitie
    "De dialoog met Marokko is goed, open en constructief. In de migratiesamenwerking met Marokko is er sprake van terugkeer van Marokkanen over de volle breedte. Het gaat in de meeste gevallen om personen waarvan de asielaanvraag is afgewezen en die nooit een verblijfsvergunning hebben gehad in Nederland. Deze personen moeten Nederland verlaten.

    Ook zijn er personen die hun verblijfsvergunning zijn kwijtgeraakt, doordat ze een strafblad hebben bijvoorbeeld. Hoe langer iemand rechtmatig in Nederland verblijft, hoe zwaarder het feit moet zijn om een verblijfsvergunning in te trekken. Hierbij wordt altijd een individuele afweging gemaakt. In de laatstgenoemde groep gaat het om kleine aantallen."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Bericht door Ariel »

Van der Burg: Marokkaanse migranten frustreren uitzetting door gezicht te verbergen tijdens controle

Marokkaanse migranten die terug moeten naar hun thuisland, frustreren hun eigen uitzetting door hun gezicht te verbergen tijdens de identiteitscontrole. Volgens staatssecretaris Van der Burg (Asiel) zijn er afspraken gemaakt om dit probleem te omzeilen.

Van der Burg geeft in een debat met de Tweede Kamer een van de redenen waarom de terugkeer van migranten uit het veilige land Marokko nog altijd niet soepel verloopt. Het komt volgens hem onder meer omdat de asielzoekers bewust de identificatie voor uitzetting frustreren.

Dat blijkt een nogal omslachtig proces te zijn: de consul of ambassadeur van Marokko in Nederland moet zelf langskomen in het detentiecentrum voor vreemdelingen om te controleren of de identiteit van de uit te zetten Marokkaan wel klopt. Maar de migranten willen daar niet aan meewerken, legt Van der Burg uit: „Wij zagen dat de mensen die in vreemdelingendetentie zaten dat proces met de consul of ambassadeur frustreerden. Ze zorgden gewoon dat die hun gezicht niet kon zien en niet die identificatie kon doen.”

Afspraken
Volgens de VVD-bewindsman zijn er inmiddels afspraken gemaakt om de identificatie bij een ’grote groep voor de hand liggende casussen achterwege te kunnen laten’. Dat moet volgens hem ’helpen met de versnelling’ van het uitzetten van Marokkanen. Het lukte Nederland jaren niet om de Noord-Afrikanen uit te zetten, omdat moederland Marokko de eigen onderdanen niet terug wilde nemen. De afgelopen periode zijn er diplomatieke afspraken gemaakt, waardoor de uitzetting weer mondjesmaat op gang komt.

Het valt daarnaast op dat de coalitiepartijen elkaar deze keer eens niet in de haren vliegen, zoals de afgelopen maanden tijdens asieldebatten bijna standaard het geval was. VVD, D66, CDA en CU hopen nog voor de zomervakantie een deal te sluiten over de aanpak van de instroom van vluchtelingen, maar de meningsverschillen tussen de partijen zijn groot. Die komen dit debat echter niet naar boven, de coalitie laat elkaar met rust.

’Normale discussie over humane opvang’
Er wordt door de regeringspartijen wel met interesse geluisterd naar BBB-voorvrouw Van der Plas, die sinds de grote zege tijdens de Statenverkiezingen een politieke factor van belang is geworden. Zij haalt in een fel betoog uit, vooral naar de rechtse partijen in de Tweede Kamer. „Ik wil dat we een normale discussie voeren over humane opvang”, trekt Van der Plas van leer. „We maken elkaar gek met polarisatie, met verhalen dat huizen van mensen kunnen worden afgepakt voor asielopvang. Wij kunnen er ook wat van, dat we mensen bang maken.” Haar tirade kan op instemmend geknik vanuit de coalitie rekenen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Bericht door Ariel »

Ik word hier zo kwaad om. Wie is er de baas in Nederland. De regering of een handvol D66 rechters.
Raad van State maakt het staatssecretaris weer moeilijk om asielzoekers met kansloze aanvragen uit te zetten

De Raad van State maakt het staatssecretaris Van der Burg (Asiel) wederom moeilijk om asielzoekers met kansloze aanvragen uit te zetten. De bewindsman mag van de rechter niet extra tijd nemen om een vreemdeling aan een lidstaat over te dragen, als deze vreemdeling in een andere vreemdelingenprocedure bezwaar heeft gemaakt.

De uitspraak gaat over een Gambiaanse vreemdeling die eerst in Italië en daarna in Nederland asiel had aangevraagd. De staatssecretaris heeft de asielaanvraag niet in behandeling genomen omdat Italië volgens hem verantwoordelijk is voor de behandeling van de asielaanvraag. Dat heeft te maken met de zogeheten Dublinverordening, die voorschrijft dat het EU-land waar een asielzoeker als eerste aankomt, verantwoordelijk is voor de procedure.

Mensenhandel
De vreemdeling heeft in Nederland echter ook aangifte gedaan van mensenhandel. Zo’n aanvraag is volgens het Raad van State het begin van een nieuwe, afzonderlijke procedure, die inhoudelijk los staat van de Dublinprocedure. Van der Burg heeft die aanvraag vervolgens afgewezen, waartegen de Gambiaan bezwaar heeft gemaakt. De vreemdeling mocht de behandeling van dat bezwaar in Nederland afwachten en kon dus zolang niet aan Italië worden overgedragen.

Door dit rekken is de termijn verstreken waarbinnen Nederland een vreemdelingen volgens de Dublinprocedure mag overdragen aan Italië. De vraag was of het bezwaar in de procedure over mensenhandel de termijn van overdracht naar Italië van maximaal zes maanden opschort of niet. Dat is volgens de rechter niet het geval, waardoor niet Italië maar Nederland plotseling met de asielaanvraag van de procederende migrant zit opgescheept.

Overdrachtstermijn
De poging van Van der Burg om de overdrachtstermijn in zulke gevallen op te schorten is in strijd met de Europese Dublinverordening, oordeelt de rechter woensdag. „In de Dublinverordening staat een uiterste termijn van in beginsel zes maanden voor overdracht van een asielzoeker aan de lidstaat waar deze het eerst asiel heeft aangevraagd.”

De afdeling bestuursrechtspraak oppert dat Van der Burg dus maar wat anders moet verzinnen. „De staatssecretaris mag hem niet meer terugsturen naar Italië en moet het asielverzoek zelf in behandeling nemen. De staatssecretaris zal zijn beleid op dit punt moeten aanpassen.”

Rekken loont dus en volgens betrokkenen is dat precies waar asielmigranten op uit zijn, omdat Nederland veel vaker een asielvergunning verleent dan omliggende landen en omdat de voorzieningen er goed zijn. Het is niet voor het eerst dat de RvS het de staatssecretaris door een uitspraak nog moeilijker maakt om afgewezen migranten uit te zetten, terwijl het asielsysteem toch al volledig vastloopt. Eerder mocht Nederland geen migranten naar België, Griekenland, Malta, Denemarken en Italië sturen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Bericht door Ariel »

Illegale Marokkanen eindelijk aan lopende band terug naar eigen land, maar nieuw probleem doemt op

Na jaren van tegenstribbelen door Marokko lukt het Nederland eindelijk om serieuze aantallen illegale Marokkanen terug te sturen. In de eerste elf maanden van 2023 ging het om 250 Marokkaanse vreemdelingen met een enkeltje Noord-Afrika, blijkt uit cijfers van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V). De ’veiligelanders’ vinden echter alweer nieuwe manieren om toch te blijven, erkent demissionair staatssecretaris Eric van der Burg.

De 250 uitzettingen die plaatsvonden in de eerste elf maanden van 2023 vormen het hoogste aantal terugkeerders in tien jaar tijd, aldus cijfers van de DT&V. Ook het aantal Marokkanen in vreemdelingenbewaring groeide sterk: van 240 in 2022 tot 700 vorig jaar. Het idee is dat zij binnen zes maanden eveneens ons land verlaten.

Charmeoffensief
Tot voor kort nam het Noord-Afrikaanse land de eigen onderdanen niet terug en bleven de overlastgevers het probleem van Nederland. Na een waar charmeoffensief is de samenwerking nu ’nagenoeg ideaal’, aldus staatssecretaris Van der Burg (Asiel, VVD).

Bij de uitzettingen gaat het doorgaans om afgewezen Marokkaanse asielzoekers, onderdeel van de zogenoemde ’veiligelanders’, die door Nederland en andere EU-landen zwerven en relatief veel overlast veroorzaken.

Spoor van ellende door Majide H.
Zoals Majide H., de Marokkaanse man die vorige week voor de rechter stond in Amsterdam wegens het bijten, slaan en zelfs in brand steken van agenten in Amsterdam. H. verbleef illegaal in ons land en zou zijn daden onder invloed van drugs hebben gepleegd. Nadat hij eind januari zijn straf te horen krijgt van de rechter, is de kans levensgroot dat hij wordt teruggestuurd naar zijn thuisland.

Zelfs iemand als H. zou voorheen gewoon op de Nederlandse straten zijn terechtgekomen, schetst asieladvocaat Armand Kupelian. „Het gaat wat betreft nu veel beter dan voorheen. In makkelijke gevallen is uitzetting binnen een paar weken geregeld.”

Met de noorderzon vertrokken
Maar nieuwe Marokkaanse asielzoekers weten ook dat de situatie is veranderd en passen hun strategie snel aan. De afgelopen 12 maanden deden opnieuw zo’n 1000 Marokkanen een asielaanvraag bij het aanmeldcentrum in Ter Apel, volgens de IND. Die aanvraag wachten ze vaak niet eens meer af, legt Van der Burg uit. „Ze weten dondersgoed dat ze niet mogen blijven en dat als ze worden afgewezen, ze in vreemdelingenbewaring worden gezet.”

En dus zijn ze, als DT&V de afgewezen asielzoekers komt ophalen uit de COA-locatie waar ze verblijven, vaak al met de noorderzon vertrokken: naar een ander EU-land, naar een andere plek in Nederland, niemand die het weet. „Dat is nu ons probleem.”

’Je hebt gewoon hardnekkige gevallen’
Gelukszoekers doen er nou eenmaal alles aan om door de mazen van het net te glippen, weet advocaat Kupelian, en ze kunnen ook snel weer terug zijn in Ter Apel. „Door een alias te gebruiken, een oud paspoort, steeds een andere nationaliteit op te geven”, geeft hij een paar voorbeelden. „Je hebt gewoon hardnekkige gevallen, mensen die het systeem kennen en gebruiken.”

Kupelian begrijpt vooral niet waarom er geen Europese aanpak is om de veilgelanders buiten te houden. „We zeggen tegen deze illegale vreemdelingen dat ze de hele EU moeten verlaten, maar in andere landen werken ze op een andere manier en mogen ze vaak gewoon weer een tijdlang blijven. Zo blijven de problemen bestaan.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Afgewezen asielzoekers vertrekken niet.

Bericht door King George »

250 eruit in een heel jaar? Als het even tegenzit krijgen we er met deze instromen al meer dan 250 per week erbij. En horen we nog wel eens wat van die Tunesiedeal die niet werkt.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie