Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Zwartmeer »

Mogelijk dat ik me vergis, maar op dit forum ben ik tot nu nog niets tegengekomen mbt tot het al dagen durende conflict tussen de Han–Chinezen en de islamitische Oeigoeren. Misschien is dat omdat niemand het fijne er van weet. Dus is het verstandiger om eerst maar niets te zeggen. Wel, laat ik me dan maar bloot geven. Ik kies onvoorwaardelijk de kant van de Han–Chinezen. Niet omdat ik er iets meer van weet dan anderen, nee verre van dat. Ik kies als uit een automatisme altijd de kant van de niet-moslims bij elk conflict. Ook al weet ik er niets van. Tenzij iemand mij kan inlichten over bepaalde zaken waarvan ie zegt, daar en daar, toen en toen, hadden de moslims, ook al ben ik zwaar anti-islam, wel gelijk. Dan mag ik mij wel even achter de oren krabben...
Laatst gewijzigd door Zwartmeer op do jul 09, 2009 7:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Bloodgod
Berichten: 528
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 1:29 am

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Bloodgod »

Ach het is een minderheid, uit vervlogen tijd met een universele gedragscode:
Afbeelding Watch "Muslim turkic minority in China protests"
Living on enemy ground, I will not obey your law.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door H.Numan »

De eenden test:

Als het kwaakt als een eend, waggelt als een eend, dan is het meestal een eend.
Als het gilt dat het religieus gediscrimineerd wordt, grof geweld gebruikt, dan is het meestal een mohammedaan.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Zwartmeer »

We hebben het op dit forum wel vaker gehad over hoe ze in China met de islam omgaan. Dat gaat op een manier die keihard is en daarmee veel respect afdwingt. Moskeeën waar ‘verkeerde’ preken worden gehouden worden meteen gesloten, of zelfs afgebroken, en de imams gearresteerd. Is zoiets hier in het Westen al eens gebeurd? Het gevolg is dat de moslims zich daar, en de rest van de wereld, rustig houden. Als wij maar iets doen wat lijkt op wat de Chinezen doen, bv Guatanamo, dan breekt de hel los en krijgen we een wereld van kritiek uit de islamitische wereld. Iets waar de Chinezen niet bang voor hoeven zijn.

De chinezen gaan vrijuit omdat ze bij meer weerstand nog harder optreden. Moslims weten dat. En nou kan het moslims niks schelen dat andere moslims het slecht hebben, dat is juist de bedoeling ook want alleen mensen die het slecht hebben zijn religieus, maar als de islam er slechter van wordt houden ze liever hun mond. De Hui-Chinezen, ook moslims, mogen twee kinderen ipv eén. Als hen dat privilege wordt ontnomen dan lijdt de islam daaronder. Dus is het beter mondje dicht en richten op het softe westen.

De chinezen spreken de taal die moslims verstaan en dwingen daarmee wel respect af. Ik denk dat we heel wat van de chinezen kunnen leren.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Zwartmeer »

Hier een paar mooie voorbeelden van hoe de Chinese islamitische leiders de Chinese autoriteiten naar de mond praten.





Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door BFA »

Er zijn een hele hoop doden gevallen die aan de Chinese polite geweten worden.
De meeste doden zijn gevallen toen de Uighurs brandstichtend en alles vernielend door de stad trokken. Niet van de politie, maar omgekomen in brandende huizen, doodgeslagen door Uighurs er is zelfs een volle bus in brand gestoken, wat tot meerderer slachtoffers geleid heeft.
Dit was de eerste dag.
Daarna wordt het actie en reactie.
Aanleiding was een verkrachting door Uighurs, waarna fabrieksarbeiders revanche namen en 2 Uighurs omkwamen.
Of die verkrachting waar is, is niet te achterhalen. De manier waarop Mohammedadnen hier in Europa verkrachting in hun veroveringsstrategie plaatsen maakt dit maar een klein detail.

Discriminatie. Uighurs worden niet gediscrimineerd. Als minderheid genieten zij speciale minderheidsrechten die de Han-Chinezen niet hebben.

Chinezen wijzen op buitenlandse inmengning. In tegenstelling tot Iran kan dit in dit geval waar zijn.
Het tijdstip, is een indicatie.
De Uighur seperatiebeweging, Al Qaida en andere Islamitische terroristenbewegingen uit de Kaukasus tappen uit hetzelfde vat en werken en trainen samen in dezelfde kampen.

Alles spreekt in het voordeel van de Chinezen. Van mij krijgen ze alle steun in hun reactie. Met Mohammedanen kan en mag je niet zacht zijn. De enige taal die Mohammedanen verstaan is die van geweld.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door H.Numan »

Vandaag zijn er *kuch* orde troepen (lees: een brigade van het Rode Leger, uitgerust met honkbalknuppels en Kalasnikovs) naar het bedreigde gebied gestuurt.
Theodore Roosevelt zou glimlachen: Now they only have to speak softly... :sly:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Manon »

Op de Vlaamse Nationale Pravda (Canvas) had men het er een paar dagen geleden over, dat de Chinese regering (die is FOEI!) héél speciaal hopen Han-Chinezen naar de streek van de Oeiguren laat emigreren.... Zo kunnen die arme Oeigoeren hun eigen cultuur niet meer behouden, en worden ze dus teveel onder de voet gelopen door die (foei!)HanChinezen.
Blijkbaar brengt massale emigratie in China geen "verrijking" voor de plaatselijke bevolking, maar is het een bedreiging.....

tiens tiens.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Ariel »

Zwartmeer schreef:Mogelijk dat ik me vergis, maar op dit forum ben ik tot nu nog niets tegengekomen mbt tot het al dagen durende conflict tussen de Han–Chinezen en de islamitische Oeigoeren. ...
Ik weet inderdaad niks van dit conflict af. Het enige wat ik weet is dat er moslims in het geding zijn, en ook ik moet toegeven dat ik voorlopig ook onvoorwaardelijk de kant van de de Han–Chinezen kies.
We moeten ons misschien een beetje verdiepen in dit conflict. Ik ben benieuwd hoeveel Oeigoeren er in Nederland zitten. Voorlopig hebben Oeigoeren flink huis gehouden in Den Haag, ( Chineese Ambassade ) en wij draaien voor de kosten op.
Afgelopen maandag liep een demonstratie van de Oeigoeren bij de Chinese ambassade in Den Haag uit de hand. 142 mensen werden opgepakt. In Amsterdam verloopt het vreedzaam.
Oeigoeren zijn mensen van Turkse afkomst uit de Chinese autonome regio Sinkiang (Xinjiang) en dat met ongeveer 8,82 miljoen (2003) zielen 45% van de bevolking van dit gebied vormt. Hun taal, het Oeigoers, behoort tot de Turkse talen. Er zijn ook Oeigoeren die in Nederland wonen en zij hebben een stichting opgericht (Uyghur Nederland).
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Ariel »

„Oeigoeren willen onafhankelijke staat”
08-07-2009

AMSTERDAM – „We willen onze vrijheid terug. De Chinezen hebben ons gebied in 1949 ingelijfd. We willen weer onafhankelijk zijn.”

Aan het woord is woordvoerder Seley namens de Stichting Oeigoeren Nederland, ook wel Stichting Oost-Turkestan geheten. De organisatie streeft een onafhankelijke Oeigoerse staat na en vertegenwoordigt naar schatting van Seley zo’n 400 Oeigoeren in Nederland.

Met grote belangstelling volgt Seley de gebeurtenissen in de Chinese regio Xinjiang, waar geweld tussen Oeigoerse demonstranten en de Chinese autoriteiten aan zeker 156 demonstranten het leven heeft gekost.

Meer informatie dan de media hem bieden, heeft Seley echter niet omdat de Chinese autoriteiten het internet- en telefoon­verkeer tussen Xinjiang en de rest van de wereld volledig hebben platgelegd. „Op dit moment hebben wij geen enkel contact met onze familie. We weten dus niet wat hun situatie is. Alles wat we weten, hebben we van de televisie.”

Met hun betogingen komen de Oeigoeren op voor hun rechten, legt Seley uit. „In China hebben we geen rechten. We hebben niet het recht ons geloof te belijden of uiting te geven aan onze eigen cultuur.”

De aanleiding voor de huidige protesten vormen echter de gebeurtenissen in de Zuid-Chinese provincie Guandong op 26 juni, vervolgt de Oeigoer. „Op die dag gingen Chinezen in een fabriek Oeigioeren te lijf gingen met stokken en messen, terwijl de autoriteiten niets deden om hen te beschermen.”

„En dan te bedenken dat de Oeigoeren daar helemaal niet willen werken; de Chinese overheid dwingt hen daartoe. Intussen emigreren elke dag tienduizenden Chinezen naar ons gebied.” Met deze bevolkings­politiek probeert Peking de Oeigoeren in Xinjiang onder de duim te houden.

„Wat we uiteindelijk willen, is onafhankelijkheid. We willen onze vrijheid terug. We zijn eigenlijk een vrij land. De Chinezen hebben ons gebied in 1949 ingelijfd”, aldus Seley.

De beschuldiging dat de Oeigoeren moslimextremisten zouden zijn, doet Saley af als Chinese propaganda. „We hebben helemaal geen wapens. En die willen we ook niet. We hebben al genoeg mensen verloren, er is al genoeg bloed gevloeid. We willen alleen maar via vreedzame protesten ons doel bereiken. De mensen die zondag de straat opgingen, waren gewoon studenten.”

Oeigoeren zijn vreedzame, soennitische moslims vervolgt Saley. „Wij willen vrij zijn en niemand iets opleggen. Iedereen moet zijn eigen keuzes kunnen maken.” Een eigen land voor de Oeigoeren zou je kunnen vergelijken met een van de andere landen in Centraal-Azië zoals Kazachstan, meent Saley. „Die landen hebben eenzelfde culturele achtergrond als wij.”


De Chinese beschuldiging dat het Wereldcongres van Oeigoeren –waarvan ook de Nederlandse stichting deel uitmaakt– achter het huidige geweld zou zitten, ontlokt Saley een korte lach. „De Chinese overheid controleert het internet- en telefoonverkeer. De website van de organisatie is in China helemaal niet toegankelijk. Hoe kan het congres verantwoordelijk zijn voor de onlusten, als het voor de Oeigoeren onmogelijk is om contacten te onderhouden met het buitenland?”

Met het verloop van de demonstratie, maandag, van Oeigoeren in Den Haag is Seley niet ge­lukkig, hoewel hij over het politie-optreden ook niet is te spreken.

„Een paar jongeren gooiden met stenen naar het gebouw van de Chinese ambassade. Niet naar de politie, dat is propaganda. Vervolgens werd iedereen opgepakt. Zelf zat ik negen uur vast. De behandeling door de politie was niet menselijk. Sommigen moesten naar het toilet en kregen niet eens toestemming.”

http://www.refdag.nl/artikel/1421218/Oe ... staat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Zwartmeer »

Ariel schreef: Ik weet inderdaad niks van dit conflict af. Het enige wat ik weet is dat er moslims in het geding zijn, en ook ik moet toegeven dat ik voorlopig ook onvoorwaardelijk de kant van de de Han–Chinezen kies.
Het woordje 'voorlopig' had er toch niet in gehoeven?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Ariel »

Ik weet er nog niet genoeg van af Zwartmeer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Manon »

Als het probleem is dat de toename van HanChinezen de Oeigoeren hun recht op eigenhand ontneemt, dan kies voor voor de Oeigoeren. Is het echter weer eens een zoveelste teken van islamitische terreur en uitbreidingsdrang dan kies voor de HanChinezen.

Echter: gezien het gebied in 1949 bij China werd ingelijfd, terwijl die Oeigoeren eerder Turks van afkomst en cultuur zijn, denk ik dat ze beter gewoon hun eigen onafhankelijkheid zouden moeten krijgen.

Net zoals ik voor de Koerdische (Turkmenistan) afhankelijk ben.

Alleen: in beide gebieden ligt er zéér toevallig zo'n zwart goedje onder de grond. Je zou bijna beginnen geloven dat Allah dat spul onder de grond steekt van zodra een gebied tot de dar al islam behoort op den duur.... alhoewel: je moet eerder beginnen denken dat énkel de Allah-volgelingen niet weten wat ze met dat zwart spul aanmoeten. Zelfs in Afrika en Zuid Afrika weten ze hoe ze het uit de grond moeten halen. Enkel de Allahvolgelingen weten dat precies niet. Staat dan ook niet in de koran.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door H.Numan »

Die Oeigoeren zijn van Turkse afkomst. Wat doen die dan 10.000 km verwjiderd van Turkije?
De Oeigoeren willen onafhankelijkheid. Nou, zal China zeggen, dan betalen jullie zeker wel eerste even ONZE investering terug?
Voor 1949 was Oeigoeristan... een godverlaten zandbak waar een kameel nachtmerries van kreeg.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door BFA »

gezien het gebied in 1949 bij China werd ingelijfd,
Dit is een van de grensgebieden van China. Door de eeuwen heen, de ene keer Chinees en dan weer niet.
De onafhankelijkstrijd van de Uighuren is niet meer dan een nieuwe fase in een reeds eeuwenoude Jihad die in dit gebied wordt gevochten.
In 1920 trekt Ella Maillart, journaliste voor Le Petit Parisien van Peking naar Afghanistan en schrijft over deze Jihad.
Ook begin deze eeuw trekken Japanse Mohammedanen naar dit gebied om aan die Jihad tegen China deel te nemen. Wat weinigen weten is dat Japan in het beschermen van deze landgenoten tegen de Chinezen de rechtvaardiging haalt om de oorlog in Mantsjoerije tegen China te beginnen. (Is een week voor deze oorlog nog een kleine revolutie geweest in Japan om het uitbreken te stoppen. Volgens de Shinto-traditie hebben de revolutionairen seppuku gepleegd)

Dit conflict is bijna even oud als het Mohammedanisme. De zijderoute was de belangrijkste verbindingsweg met de rijkste karavanen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mymoon
Berichten: 131
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:13 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door mymoon »

En nu is de tijd rijp dat Amerika democratie en rechtwaardigheid gaat verspreiden om onderdrukten te beschermen...Als ze dat konden zouden ze zelfde als bij Kosovo doen. Een conflict als excuus gebruiken voor hun eigen ekomonische/politiek/militaire belangen te versterken.

Ik kijk het nieuws en met verbazng kijk hoe er oogluikend anti Chinees standpunt wordt ingenomen( want journalisten hooren dat niet te doen). Bijvoorbeeld "het sluiten van scholen op Oeigoerse taal ezv" wordt als onderdrukkend beschouwd. Hier in Nederland is het vanzelfsprekend dat je goed Nederlands praat als je mee wilt doen in de arbeidsmarkt ezv. Stel voor at je hier allemaal scholen had die alleen in Turks, Arabish, Spaans, Servisch taal les gaven. (aanvullend les in een bepaalde taal is een ander punt)
Dus als ze daar willen voorkomen dat er tweedeling van bevokingen komt, is dat onderdrukkend, maar hier is dat gewoon.
Ik begrijp die logica niet. Het is een of de ander. Of zij zijn inderdaad onderdrukkend en Nederland dus ook, of doet Nederland het goed en China dus ook. Maar niet , zijn zijn slecht als ons uitkomt...
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door BFA »

Bijvoorbeeld "het sluiten van scholen op Oeigoerse taal ezv"
Door de Uighurs extra minderheidsrechten werden die scholen niet gesloten. Geldt de één lind politiek niet voor hen. Kennen zij een grote graad van autonomie.
De Han-Chinezen die naar Xiang Yang gaan doen dit niet uit hoofde van een verplichte volksverhuizing. Dit komt door een economisch ontwikkelingsplan waar China veel geld aan uithangt. Uighurs zijn Mohammedanen, waarbij alle kennis ophoudt die verder gaat dan de Koran. Bijna geen Uighur bekwaam is om de ontwikkelingsplannen uit te voeren.

Er is veel aan te merken op China. Niet hoe ze de Uighurs instutitioneel behandelen. Alle huidige problemen zijn te wijten aan de Uighurs zelf.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Mahalingam »

In Europa is men heel blij met een grote volksverhuizing vanuit zuidelijke streken en heeft zelfs een naam voor de daaruit voortkomende maatschappij: de multiculturele maatschappij.
Waarom zijn die Oejgoeren dat toch niet blij met die invasie bij ze uit het Oosten? Dat geeft toch verrijking? Dat maakt ze toch multicultureler?

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Herne
Berichten: 75
Lid geworden op: za mar 01, 2008 4:23 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Herne »

Dit is het gebied waar de Turken orgineel vandaan komen`.Wel lang geleden maar toch! Ik vind het wel een leuke gedachte dat het moederland van hen niet vergeten wordt. Je moet alle volkeren toch de weg terug naar huis kunnen wijzen niet?
Ik weet het, het is maar een dromige vreemde gedachten, wellicht en waarschijnlijk een illusie. Maar laten we wel wezen en er helder over zijn. Het Westen heeft zijn veroveringen al opgegeven. Engeland heeft India verlaten, Nederland is weg uit Nederlands Indie, Frankrijk is weg uit Maroko en Tunesie, Zuid Afrika is weer onder controle van de oorspronkelijke bevolking etc etc .
Nu nog de anderen. Alle Turken terug naar hun thuis volk de Oeigoeren, Alle Arabieren terug naar de Arabische woestijn.
Krijgen de Volkeren weer wat lucht.
Een illusie? Ik denk het wel. Maar dan ook niet zeiken wanneer een land veroverd wordt.
Chinezen , Indiers moeten ook ergens gaan wonen en de Islamitische gebieden zullen daar maar aan moeten gaan wennen.
Een kwestie van levens ruimte voor de grootste Volkeren.
Gebruikersavatar
Bernie
Berichten: 434
Lid geworden op: do aug 10, 2006 8:59 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Bernie »

Immigratie van Han chinezen , leidt ongetwijfeld tot spanningen zoals dit in elke golf van immigratie het geval is (kijk maar naar West Europa). De manier waarop China conflicten oplost, is niet de meest zachtzinnige. Maar wat moet je, met een Islamitische regio binnen je grenzen? Er zijn er overigens nog een groot aantal andere minderheden in China in soortgelijke condities die het zonder bloedvergieten redden. Immigratie brengt spanning, maar met de komst van de Chinezen, komt ook een economische ontwikkeling op gang in voorheen zeer geisoleerde gebieden.

Daarnaast leidt islam zelf ook tot spanningen. Zuid Thailand, De Filipijnen, Ex-Joegsolavie, de steden in West Europa, etc.etc. Waar islam is en groeit, ontstaat per defintie een conflict met de ongelovigen, aangezien dit conflict onderdeel is van de islam zelf. Dominantie over de ongelovigen is een van de doelstellingen van de islam.

In dit geval kun je dan ook niet anders dan China gelijk geven.

Ik heb trouwens het genoegen gehad om moskeeen in China te bezoeken en heb helemaal niets gemerkt van beknotting van die religie (maar goed, als buitenstaander krijg je natuurlijk maar een oppervlakkige indruk). De moslims als minderheid genoten zelfs bepaalde privileges, zoals een verlichting van de één kind politiek.
The Prophet said, "Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?" The women said, "Yes." He said, "This is because of the deficiency of a woman's mind."
Bukhari Volume 3, Book 48, Number 826
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Zwartmeer »

circe schreef:Als het probleem is dat de toename van HanChinezen de Oeigoeren hun recht op eigenhand ontneemt, dan kies voor voor de Oeigoeren. Is het echter weer eens een zoveelste teken van islamitische terreur en uitbreidingsdrang dan kies voor de HanChinezen.
Als het zo is dat de Chinezen land van moslims gestolen hebben, waarom is de islamitische wereld dan zo stil en horen we nooit van een Jihad tegen de Chinezen? Zoals ze dat wel doen bij de vermeende diefstal van land van de Palestijnen. Het antwoord is hier natuurlijk al gegeven.
circe schreef: Echter: gezien het gebied in 1949 bij China werd ingelijfd, terwijl die Oeigoeren eerder Turks van afkomst en cultuur zijn, denk ik dat ze beter gewoon hun eigen onafhankelijkheid zouden moeten krijgen.
Als de Oeigoeren nu onrecht wordt aangedaan maakt mij niet uit. Als rechtvaardigheid betekent 'de islam helpen wortelen' dan kies ik voor onrecht.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Ariel »

China sluit moskeeën in Urumqi

URUMQI - De Chinese autoriteiten hebben vrijdag de moskeeën in de hoofdstad van de autonome regio Xinjiang, Urumqi, laten sluiten.

De islamitische Oeigoeren, de acht miljoen oorspronkelijke bewoners van de streek, moeten maar thuis bidden op de gebedsdag. Dat hebben de autoriteiten aangeraden, volgens Oeigoeren in de omgeving van de grote Hantagri-moskee in Urumqi. Ongeveer honderd Chinese militairen met machinegeweren waakten er voor de moskee over dat de raad wordt opgevolgd.

De regering heeft het bevel tot sluiting gegeven uit angst dat mensen religie gaan misbruiken om ,,de drie krachten te ondersteunen''. De drie zijn in het jargon van politiek Peking de kwaadaardige krachten die de eenheid van de Volksrepubliek belagen: extremisme, separatisme en terrorisme.

Het wemelt in de straten van de stad, waar zondag bloedige etnische onlusten uitbraken, van de Chinese militairen. De Chinese overheid berichtte dat er 156 mensen in het geweld zijn omgekomen en meer dan duizend gewond geraakt. Duizenden mensen verlaten Urumqi volgens ooggetuigen.

http://www.nd.nl/artikelen/2009/juli/10 ... -in-urumqi" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Ariel »

Oeigoeren negeren verbod Vrijdaggebed

Urumqi, 10 juli. Verschillende moskeeën in de door etnische rellen getroffen stad Urumqi, in de provincie Xinjiang, waren vandaag gewoon open voor het Vrijdaggebed ondanks het verbod van de autoriteiten. Bij de ongeregeldheden eerder deze week tussen Oeigoeren, Han-Chinezen en ordetroepen kwamen zeker 156 mensen om het leven.

Het was vanochtend nog niet duidelijk of de openstelling van de moskeeën een resultaat was van een beleidswijziging dan wel het gevolg van het feit dat er zich grote menigten voor de deuren van de gebedshuizen hadden verzameld. De Vrijdaggebeden zijn voor de islamitische Oeigoeren het hoogtepunt van de week.

Bij de Witte moskee, een van de meest populaire gebedshuizen in de uitgestrekte Oeigoerse wijk Er Dao Qiao, maakten ongeveer honderd mannen ruzie met bewakers om binnengelaten te worden voor de gebeden. Een Oeigoerse politieman bij de moskee zei: „We besloten de moskee te openen omdat er zoveel mensen zich hadden verzameld. We wilden geen incident creëren.”

Het is onbekend of alle moskeeën in de 2,3 miljoen inwoners tellende stad de deuren openden. Wel hingen er aanvankelijk plakkaten waarop stond dat de moskeeën niet open zouden gaan. Volgens de website van staatskrant China Daily patrouilleerde de politie in de straten. Maar het persbureau AP meldde dat daarvan geen sprake was.

http://www.nrc.nl/buitenland/article229 ... ijdaggebed" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Ariel »

Nederlandse Oeigoeren voor de rechter
John Wanders
Gepubliceerd op 09 juli 2009

DEN HAAG - Veertien Oeigoeren die betrokken waren bij anti-Chinese gewelddadigheden verschijnen voor de rechter. ‘Waar is de democratie?’ vragen ze zich af.

Er krult een voorzichtig lachje rond de lippen van de Oeigoerse jongens op de publieke tribune van de Haagse rechtbank als politierechter Van Nooyen aanschuift in de zittingszaal. Kijk nou, zie je ze denken, een vrouw met lang blond haar is hier de baas. Hun blije verrassing maakt niet lang daarna plaats voor woede en onbegrip als Van Nooyen vonnis heeft gewezen.

‘Tien dagen onvoorwaardelijke gevangenisstraf! Terwijl die jongen alleen maar een ei gegooid heeft’, reageert de eerder nog zo bedeesde Seley (39). ‘Dit is alleen maar omdat wij moslims zijn.’

Natuurlijk, hun demonstratie maandag bij de Chinese ambassade in Den Haag liep behoorlijk uit de rails, erkent ook hij. Vrijwel alle ruiten van het gebouw sneuvelden. Maar tien dagen cel voor iemand die naar zijn overtuiging niet meedeed aan de stenenregen, dat kán gewoon niet, vindt Seley: ‘Waar is de democratie?’

Nederland huisvest ruim driehonderd Oeigoeren. Zij zijn de Chinese provincie Xinjiang ontvlucht, kregen in Nederland asiel, of zijn nog in een asielprocedure verwikkeld. Maandag werden 142 Oeigoeren bij de Chinese ambassade opgepakt door de Haagse politie. Drie dagen later staan veertien van hen in een ‘supersnelrechtprocedure’ voor de rechter, op verdenking van openlijke geweldpleging tegen de diplomatieke missie van China. ‘Een heel ernstige zaak’, verduidelijkt Van Nooyen.

De eerste verdachte bekent zonder omwegen dat hij een steen over het hek van de ambassade heeft gegooid. Maar hij wil mevrouw de rechter er graag op wijzen dat het Oeigoerse volk al een halve eeuw wordt onderdrukt door de Chinezen. ‘De Nederlandse rechtsorde mag niet het slachtoffer worden van problemen die in China spelen’, antwoordt Van Nooyen. ‘Ik veroordeel u tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van een week, met aftrek van voorarrest.’ Op de publieke tribune buigen de Oeigoeren zich naar elkaar toe. Wanneer komt hij vrij?

De parketpolitie leidt een tweede verdachte binnen, maar heeft de verkeerde te pakken. ‘Dit is iemand anders’, roept vanaf de tribune de 27-jarige Zulfikar, een Oeigoerse student die het Nederlands snel heeft opgepikt. De verdachte verdwijnt weer in de coulissen. Dan komt met opgestoken duim de 26-jarige Oeigoer binnen om wie het nu te doen is. Hij wisselt snel wat informatie uit met zijn vrienden op de publieke tribune.

‘Kunt u rustiger zijn’, maant de rechter als de man even later tekeer gaat tegen zijn tolk. Hij zal vandaag de zwaarste straf krijgen, tien dagen cel, op basis van getuigenverklaringen van agenten die hem met stenen zagen gooien. Bovendien zagen agenten hoe hij de emoties van de betogers verder aanblies met zijn megafoon en zijn kennelijk opruiende taal, ook al konden ze die niet verstaan.

De demonstratie begon ordelijk maar ontspoorde nadat een van de deelnemers een telefoontje kreeg van familie in Urumqi. Die berichtte dat Chinezen vier Oeigoerse studentes hadden onthoofd en hun lichamen van een brug hadden geworpen. Als reactie op dit nieuws uit het vaderland vlogen al snel de eerste klinkers door de lucht.

Met vonkende ogen betitelt de 26-jarige verdachte zijn proces als een grote leugen. ‘Als u kunt bewijzen wat er hier over mij is gezegd, mag u mij desnoods tien jaar geven’, zegt hij tegen Van Nooyen.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... de_rechter" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren

Bericht door Ariel »

Voor wie meer wil weten over het conflict Han–Chinezen en de Oeigoeren, raad ik dit artikel van Adrian Morgan aan. Ik begrijp dat de Chinezen de zelfde formule gebruiken als mohammedanen om een land te islamiseren. ( Veel moslims te importeren in niet islamitische landen) De Chinezen sturen veel Han-Chinezen naar de provincie om zo de invloed van Islam te verminderen.

Uighur Unrest In China - What is Going On?
Uighur Unrest In China - What is Going On?

On Sunday in the city of Urumqi (Urumchi) in the province of Xinjiang, northwestern China, violence broke out. The unrest led to the deaths of 156 people. 800 people were injured. The conflict has dimensions that are political, ethnic and religious. Because of the political aspects, the Chinese authorities have imposed censorship of the internet, as well as introducing curfews in Urumqi. On Tuesday some individuals tried to stage a repeat of Sunday's rioting, but were held back by armed police, apparently without injuries.

Accounts of how the unrest began are contradictory, though the forceful reactions by the Chinese authorities have led Ban Ki-moon, Secretary-General of the United Nations to announce that governments should "protect the life and safety of civilian populations, and their citizens and also protect the properties and the freedoms of speech, assembly and information."

Ban added: "This is the basic principle of democracy. That's what I am urging again to all the countries of the world." China, even after its economic revolution, can hardly be considered "democratic". This lack of democracy is clearly illustrated in outlying regions like Tibet and Xinjiang which are regarded by many indigenous citizens as being under Chinese "occupation".
Lees hier verder.

http://www.westernresistance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie