Dossier Afghanistan

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Taliban zeggen presidentieel paleis in Kabul te hebben ingenomen, ’schoten op vliegveld’

De Taliban zeggen dat strijders van de moslimextremistische organisatie het presidentiële paleis van Afghanistan zijn binnengedrongen. De Taliban zullen binnenkort het islamitische emiraat Afghanistan uitroepen vanuit het paleis. Dat meldt persbureau AP. De Afghaanse regering heeft de inval van het presidentiële paleis nog niet bevestigd.

Volgens de Amerikaanse ambassade licht het vliegveld onder vuur. De Taliban laten nu weten dat ze hoofdstad Kabul innemen ’om de orde te bewaken’. Daarmee is het lot van het land bezegeld.

De Afghaanse president Ashraf Ghani heeft zijn land eerder op zondag al verlaten. Ook zijn belangrijkste medewerkers zijn Afghanistan ontvlucht vanwege de snelle opmars van de Taliban. Sinds zondagochtend wordt de hoofdstad Kabul omsingeld door strijders van de moslimextremistische groep. Ook zijn strijders de stad al binnengedrongen.

„De voormalige Afghaanse president heeft het land verlaten”, zei de invloedrijke politicus Abdullah Abdullah, die het vredesproces in zijn land in goede banen probeerde te leiden, in een video op zijn Facebookpagina. „God zal hem verantwoordelijk houden”, zei hij erbij. Het kantoor van Ghani wil om veiligheidsredenen niets kwijt over de bewegingen van de president.

Voormalig president claimt rol in machtsoverdracht
De voormalige Afghaanse president Hamid Karzai claimt dat er een raad is gevormd die de vreedzame machtsoverdracht in het land moet coördineren. Behalve Karzai zouden daartoe onder anderen ook voormalig krijgsheer Gulbuddin Hekmatyar en Abdullah Abdullah, het hoofd van de Hoge Raad voor Nationale Verzoening, behoren.

et gezelschap zou volgens een bericht van Karzai op Facebook ervoor moeten zorgen dat er na de val van Kabul geen chaos uitbreekt in het land, het lijden van mensen wordt verminderd en vredeskwesties worden aangepakt.

Ambassade op luchthaven, schoten gehoord
De Nederlandse ambassade in Kabul is al ontruimd. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt dat de ambassade in de nacht van zaterdag op zondag is verplaatst naar een locatie vlakbij het vliegveld van de Afghaanse hoofdstad.

De Amerikaanse ambassade heeft zondag gewaarschuwd voor de verslechterende veiligheidssituatie in de hoofdstad en rond de luchthaven, waar een grootscheepse evacuatie gaande is. Ambassadepersoneel van westerse mogendheden en medewerkers van internationale hulporganisaties proberen daar veilig het land te verlaten.

De secretaris-generaal van de NAVO, Jens Stoltenberg, heeft laten weten dat de alliantie alles zal doen om het vliegveld van Kabul open te houden voor de evacuatie. Stoltenberg heeft over de situatie in Afghanistan contact gehad met onder anderen demissionair minister van Buitenlandse Zaken Sigrid Kaag, de Britse premier Boris Johnson en de buitenlandministers van Canada en Denemarken.

De VS en de NAVO zeggen het vliegveld onder controle te hebben, maar er zijn wel schoten gemeld. Op sociale media zijn klachten te horen van mensen die vastzitten op het vliegveld in Kabul. Zo zegt een Nederlandse op Twitter in Kabul vast te zitten „omdat de vluchten geannuleerd zijn.” Deze Niloufar Chinikar, die aan tv-jeugdprogramma’s voor Afghanistan werkt, verwijt Nederland er niets aan te doen. „Help ons aub hier weg te komen.” Ze wil graag ook een plek in een militair vliegtuig.

Afghanen kunnen hun land voorlopig niet verlaten met een commerciële vlucht vanaf de luchthaven van de hoofdstad Kabul. Daar zijn alleen nog militaire vluchten toegestaan, bevestigde een woordvoerder van de NAVO.

Leger vlucht
De Afghaanse minister van Binnenlandse Zaken Abdul Sattar Mirzakwal heeft volgens lokale media een avondklok afgekondigd „om de orde te bewaren en de levens en eigendommen van burgers te beschermen.” Het uitgaansverbod geldt vanaf 21.00 uur lokale tijd (18.30 uur Nederlandse tijd) in de hele stad.

Terwijl de Afghaanse minister van Defensie Bismillah Mohammadi op Twitter nog liet weten dat de Afghaanse veiligheidstroepen hoofdstad Kabul blijven verdedigen, lijken de soldaten juist hun posten te verlaten. Ze trekken massaal normale kleren aan, meldt de Amerikaanse journalist Matthieu Aikins, die onder meer voor The New York Times schrijft.

Hij is in de Afghaanse hoofdstad en zegt dat hij de soldaten massaal naar huis ziet gaan. Ook politieagenten leggen het werk neer.

De Taliban hebben daarom officieel hun strijders, waarvan een deel nog buiten hoofdstad Kabul wachtte, opgeroepen om de stad in te nemen en ’de orde te bewaken’. Meteen werden in verschillende steden geweerschoten gemeld. Of het om gevechten gaat of om overwinningsschoten in de lucht – gebruikelijk in de regio – is niet bekend.

Taliban grijpt macht
De Taliban zeggen de controle te hebben over de helft van de districten in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Elf van de in totaal 22 districten die de stad heeft, zijn volgens een woordvoerder nu in handen van de moslimextremistische groep. De jihadisten zeggen de districten te zijn binnengedrongen om er „de veiligheid te waarborgen.”

Sinds zondagochtend wordt Kabul, de enige grote stad in Afghanistan die nog niet in handen van de Taliban was, omsingeld door strijders van de groep.

Steeds meer jihadisten hebben de stad in de loop van de dag betreden. Strijders werden onder meer bevolen Kabul binnen te gaan om plunderingen te voorkomen, nadat soldaten en politieagenten hun posten hadden verlaten.

Ook zouden commandanten van de Taliban het presidentiële paleis zijn binnengevallen. De Afghaanse president Ashraf Ghani heeft zijn land eerder op zondag al verlaten., net als zijn belangrijkste medewerkers.

Volgens defensieminister Bismillah Mohammadi heeft de president het mandaat om de crisis op te lossen overgedragen aan politieke leiders. Binnen de regering wordt gezegd dat er een vreedzame machtsoverdracht komt en Kabul niet wordt aangevallen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Voormalig bewakers Nederlandse basis smeken om hulp. Tien Afghaanse bewakers die tussen 2003 en 2006 voor de Nederlandse troepen in Afghanistan hebben gewerkt eisen van het kabinet dat zij en hun gezinnen zo snel mogelijk in veiligheid worden gebracht. Hun advocaat Michael Ruperti heeft zondag een zogeheten rekest met deze strekking naar premier Rutte en de ministers Bijleveld en Kaag gestuurd.

Een woordvoerder van Broekers-Knol wil slechts kwijt bij het eerdere kabinetsstandpunt te blijven: geen verruiming van de criteria vanwege de vrees voor een stroom aan aanvragen.
Wanhoop bij achterblijvers in Kabul: ’Onze gezichten zijn bij de Taliban bekend’

De paniek in zijn stem is hoorbaar wanneer Abdul Hayat Sultani (40) zondagmorgen belt vanuit Kabul. De stad is gevallen, meldt de voormalige bewaker van de Nederlandse basis in Pol-e Khomri. Op de achtergrond klinken stemmen vol stress. Hoe moet het verder? „Elk uur, elke minuut neemt het risico voor ons toe.”

Sultani werkte tussen 2003 en 2006 voor de Nederlandse militairen die toen nog in Noord-Afghanistan opereerden. Het was de periode voor de Uruzgan-missie.

Laatste wanhoopspoging
De groep lokale bewakers die zorg droeg voor de veiligheid in de eerste ring rond de basis en op het kamp was in totaal 24 man groot. Met tien van hen bevindt Abdul Hayat Sultani zich nu in Kabul. Ze vertrokken naar de hoofdstad in een laatste wanhoopspoging om in veiligheid te worden gebracht.

Na het vertrek van de Nederlanders naar Uruzgan nam Hongarije de missie in Pol-e Khomri over. De Oost-Europeanen zaten er tot 2013. Toen ze vertrokken, maakten de Hongaren al duidelijk dat hun lokale helpers nergens op hoefden te rekenen. Ze kregen wat geld – ’we moesten het zien als pensioen’ – en daarna vlogen de ISAF-militairen terug richting Hongarije.

Mishandeld en bedreigd
In de jaren die volgden, merkte Sultani al dat hij vanwege zijn werk voor de westerse troepen gevaar liep. Hij werd mishandeld in zijn timmerwerkplaats, kreeg dreigtelefoontjes en werd in een restaurant met de dood bedreigd.

„Omdat ik voor niet-moslims heb gewerkt”, legt de oud-bewaker uit. De Taliban was er afgelopen jaren altijd, maar de voormalig beveiliger dacht dat zolang er coalitietroepen in het land waren zijn veiligheid gewaarborgd zou zijn.

Opmars Taliban
Toen de terreurbeweging na het vertrek van de westerse troepen in mei aan zijn opmars begon, besefte Sultani dat de situatie onhoudbaar zou worden. Met een aantal oud-collega’s klopte hij overal aan waar hij misschien hulp zou kunnen krijgen. Ze begonnen in Mazar-i-Sharif bij het regionale hoofdkwartier. Hier spraken ze met Duitsers.

„Ze zeiden dat zij geen arbeidscontract met ons hadden. ’Als dat wel zo was geweest, dan hadden we jullie meegenomen’, vertelden ze. Er liepen op de basis ook Nederlanders rond. We hebben hen geroepen, maar ze kwamen niet”, vertelt de Afghaan die een Nederlands arbeidscontract had en over een getuigschrift van de toenmalig commandant in Pol-e Khomri beschikt. Van beide heeft De Telegraaf een kopie.

"Jullie zijn niet welkom omdat jullie bewakers zijn"
„Daarna zijn we voor de eerste keer naar Kabul gegaan”, vervolgt hij zijn verhaal. „We hebben ons gemeld op de Amerikaanse ambassade en het NAVO-hoofdkwartier om onze zorgen te delen. Daar werd gewezen op ons contract met de Nederlanders en de Hongaren. Op de Nederlandse ambassade in Kabul wilde niemand met ons spreken. Ze gaven een e-mailadres en een nummer.”

„Daar hebben we berichten heen gestuurd. Na een paar dagen kreeg een aantal van ons een weigering. ’Jullie zijn niet welkom omdat jullie bewakers zijn. Alleen tolken zijn welkom’, stond er in het antwoord. Wij hebben gevraagd: wat is het verschil? We stonden beiden in de frontlinie. Onze gezichten zijn bij de Taliban net zo bekend.”

Protest met spandoek
Afgelopen week deed de groep bewakers een tweede en waarschijnlijk laatste poging om aandacht voor hun zaak te vragen. Ze probeerden te protesteren bij de Nederlandse ambassade met een spandoek. Leger en politie stonden het niet toe en stuurden de mannen weg.

En nu? Abdul Hayat Sultani weet het niet meer zo goed. Een deel van de groep heeft tijdelijk onderdak bij familie. Anderen hebben dat niet en zwerven over straat. De mannen die werkten voor Nederland hopen dat de Tweede Kamer bijdraait en er nog tijd is om hen en hun gezinnen in veiligheid te brengen.

Veilige plek
„Elk uur, elke minuut neemt het risico voor ons toe”, verzucht de oud-bewaker die volgens zijn namens de minister van Defensie getekende getuigschrift heeft bijgedragen aan de wederopbouw van de provincie Baghlan.

„Ik moet een veilige plek hebben, ook voor mijn zoon en dochters. Een plek waar niet gevochten en geschoten wordt. Ik weet niet wat we nu moeten doen. De enige zonde die wij hebben gepleegd, is dat we voor de coalitietroepen hebben gewerkt.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Tja..Biden is op vakantie. Crisis of geen crisis. :nietverstaan:
President Joe Biden remained on vacation at Camp David in Maryland as U.S. diplomats scrambled Sunday to escape Kabul, Afghanistan, and the Taliban entered the capital for a takeover that Biden said last month was “highly unlikely.

White House press secretary Jen Psaki defended his decision to take time off at the presidential retreat.

“He likes Camp David,” she said at a press briefing on Wednesday. “It’s a place to be outside, spend time with family, and certainly has beautiful, beautiful scenery there.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Dossier Afghanistan GESLOTEN.

Bericht door hans van de mortel »

Het succes van de Taliban kan het best verklaard worden aan de hand van enorme stapels overlopers.

Dat niemand daar rekening mee heeft gehouden blijft een onbeantwoorde vraag. Precies zoals het ook gebeurde in Cuba met de revolutie in 1959. Logisch. Maar niet voor meneer Biden, die snapt er echt helemaal niks van.

Afghanistan is een islamitisch land dat niet erger is in de leer dan het door de VS goedgekeurde op de westerse beschaving parasiterende Arabische woestijnland Saoedi-Arabië en al die andere islamitische profiteurs.

Als alles meezit dan valt het allemaal best wel mee. Die Talibaanse leiders zijn tenslotte meer capabel en slimmer dan Jo Biden. Let op mijn woorden. De Tijdgeest heeft nu andere dingen aan zijn hoofd. En ook nu geldt weer: 'Follow the money'. Business as usual. Niks aan de hand. Over tot de orde van de dag.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan GESLOTEN.

Bericht door Ariel »

hans van de mortel schreef:
zo aug 15, 2021 8:26 pm
Het succes van de Taliban kan het best verklaard worden aan de hand van enorme stapels overlopers.
Zo werkt het met Moslims. Amerika gaat weg uit Afghanistan, en surprise..De taliban neemt het over. Net zoals toen Israel Gaza verliet, hamas het over nam.

Dank zij Rusland kreeg ISIS niet de gelegenheid om Syrie over te nemen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Moet ik hier om lachen of huilen. CNN prijst de Taliban omdat ze maskers dragen tijdens hun gevechten.
TV anchor and world-renown polemicist Don Lemon was also quick to weigh in. "All things considered, we ought to be praising the COVID-safe masks these majestic mujahideen warriors are wearing," he said.

"They are showing all of us the proper way to behave during a pandemic—something those horrible idiot Trump supporters don't seem to get."
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Val van Saigon (1975):

Afbeelding

Val van Kabul (2021):

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Ik hou mijn hart vast voor een Exodus uit Afghanistan. Achter één man staat een vrouw en een lading kinderen. Hoeveel ruimte hebben we nog in het westen, want deze mensen gaan nooit meer terug. .
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

De wanhoop is groot in Afghanistan, maar wat gebeurd er als Afghanen hun verstand verliezen. Kijk even naar dit korte fragment.

En dan zit je eindelijk op het vliegtuig, en dan gebeurd er dit.

People who tried to escape from Kabul airport fell on the wings of a US military plane

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2455
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Pizzaman »

Ik snap niet dat men hier allemaal zo verbaasd over doet.
Immers Urk blijft Urk en Afghanistan blijft Afghanistan.

Moet je kijken hoe het in NL zit, wie zich illusies maakt over hoe het daarginds zit is een domoor.
https://stellingchecker.nl/fact/70-proc ... krant-b53f

:muslima: :sheik:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Pizzaman schreef:
ma aug 16, 2021 2:03 pm
Ik snap niet dat men hier allemaal zo verbaasd over doet.
Ik verbaas me niet over islam en wat die teweeg kan brengen Pizzaman. Ik vermoed dat we hier op dit forum allemaal op de hoogte zijn hoe Islam in elkaar zit.

Ik verbaas me wel over het overhaaste vertrek van Amerika, en ik vraag me af of niet één westerse inlichtingendienst deze afgang van het westen heeft kunnen voorzien.

Ik vermoed dat de veiligheid van het westen nu ook in gevaar is. Ik reken weer op aanslagen. Al Qaida en ISIS zullen hier van profiteren. Moslims zien de overname door de taliban van Afghanistan als een overwinning op het westen.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
ma aug 16, 2021 2:42 pm
Ik verbaas me wel over het overhaaste vertrek van Amerika, en ik vraag me af of niet één westerse inlichtingendienst deze afgang van het westen heeft kunnen voorzien.
Wat was het alternatief? Nog eens 20 jaar daar blijven zonder enig vooruitzicht op verbetering? Een volk heeft doorgaans de bestuursvorm die het verdient en voor de Afghanen is dat blijkbaar de Taliban. Als wij nu het gezonde verstand hebben om elke immigratie van daaruit te stoppen laat ze dan maar doen zou ik zeggen. Maar ik hoor de Gutmenschen al afkomen met argumenten om net het omgekeerde te doen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
ma aug 16, 2021 3:04 pm
Ariel schreef:
ma aug 16, 2021 2:42 pm
Ik verbaas me wel over het overhaaste vertrek van Amerika, en ik vraag me af of niet één westerse inlichtingendienst deze afgang van het westen heeft kunnen voorzien.
Wat was het alternatief? Nog eens 20 jaar daar blijven zonder enig vooruitzicht op verbetering? Een volk heeft doorgaans de bestuursvorm die het verdient en voor de Afghanen is dat blijkbaar de Taliban. Als wij nu het gezonde verstand hebben om elke immigratie van daaruit te stoppen laat ze dan maar doen zou ik zeggen. Maar ik hoor de Gutmenschen al afkomen met argumenten om net het omgekeerde te doen.
Dat is zo, islam is een mannenreligie. Mannen zullen, als ze zich aan de islamitische regels houden, weinig te vrezen hebben van de taliban. Mannen houden volgens mij genoeg vrijheid over. Maar vrouwen in Afghanistan zullen vermoed ik niet voor een taliban regime kiezen. Vrouwen hebben een paar jaar van een ( beperkte ) vrijheid kunnen genieten. In Kabul liepen al veel vrouwen zonder hoofddoek, en dat is nu weer verleden tijd.

Maar ondanks dat ik medelijden heb met Afghaanse vrouwen en meisjes hoop ik dat we niet in Europa een invasie Afghanen of ander moslims krijgen.

Wat ik me wel afvraag is waarom zoveel mannen Afghanistan proberen te ontvluchten .
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
ma aug 16, 2021 3:44 pm
Dat is zo, islam is een mannenreligie.
Niet precies, vind ik, want als je veelwijverij toestaat betekent dat dat een deel van de mannen (als het aan Mo ligt tot 75%) zonder vrouw en dus zonder nakomelingen blijft. Die mannen zonder levensdoel kun je mooi een ander levensdoel in rommelen: de strijd op de weg van Allah. De islam is dus niet zozeer een mannenreligie alswel een oorlogsreligie.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
ma aug 16, 2021 3:44 pm

Wat ik me wel afvraag is waarom zoveel mannen Afghanistan proberen te ontvluchten .
Om hier aan vrouwen te geraken? Ik zie ze hier ook rondlopen, Afghaanse "vluchtelingen" waarvan ik me afvraag voor wie of wat ze dan gevlucht zijn, ze zien er exact hetzelfde uit als de Taliban, ook de weinige vrouwen die erbij zijn.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
ma aug 16, 2021 7:31 pm
Ariel schreef:
ma aug 16, 2021 3:44 pm

Wat ik me wel afvraag is waarom zoveel mannen Afghanistan proberen te ontvluchten .
Om hier aan vrouwen te geraken? Ik zie ze hier ook rondlopen, Afghaanse "vluchtelingen" waarvan ik me afvraag voor wie of wat ze dan gevlucht zijn, ze zien er exact hetzelfde uit als de Taliban, ook de weinige vrouwen die erbij zijn.
:razz: Dat zou heel goed kunnen. En westerse meiden zullen waarschijnlijk graag zo'n man willen hebben, want er zitten mooie exotische exemplaren tussen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
ma aug 16, 2021 8:36 pm

:razz: Dat zou heel goed kunnen. En westerse meiden zullen waarschijnlijk graag zo'n man willen hebben, want er zitten mooie exotische exemplaren tussen.
Op gevaar af om sexistisch te klinken, wss zijn Westerse dames meer gevoelig voor politiek correcte hersenspoeling via onderwijs en media dan Westerse heren.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
ma aug 16, 2021 11:18 pm

Op gevaar af om sexistisch te klinken, wss zijn Westerse dames meer gevoelig voor politiek correcte hersenspoeling via onderwijs en media dan Westerse heren.
Dat weet ik niet. Waarschijnlijk niet meer dan mannen, maar dit gaat over hormonen en aandacht . Charmante knappe mannen met verleidelijke bruine ogen die zoete woordjes prevelen in hun oor.. Dat ze een kat in de zak "gekocht" hebben merken ze pas als ze getrouwd zijn, of een relatie hebben. Dan komt de spijt en komen de tranen.

Er gaat volgens mij niets boven een gezonde Westerse man. Ook al zijn die mannen misschien minder sexy en saaier , maar ze zijn stukken eerlijker en betrouwbaarder.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Biden hield vanavond een toespraak. Waarschijnlijk is die speech door iemand anders geschreven, en mocht hij hem voorlezen . "Ik heb geen spijt van mijn besluit om de Amerikaanse troepen terug te trekken", zei Biden, en verder was het de schuld van Trump, de Afghanen en de rest van de wereld, en hem rest geen blame.

Vragen van de pers werden niet beantwoord.
Biden: ’Doel was om terrorisme te bestrijden, niet om land op te bouwen’

President Biden staat nog altijd vierkant achter zijn beslissing om Amerikaanse troepen terug te trekken. Wel gaf hij toe dat de opmars van de Taliban en het instorten van het Afghaanse leger veel sneller plaatsvonden dan vooraf gedacht. Hij ging er niet op in of de chaotische evacuatie beter geregeld had kunnen worden, en of hij daar zelf ook blaam in treft.

In totaal zesduizend Amerikaanse troepen zullen voor bescherming zorgen tijdens de evacuatie. Hij verzekerde dat er de komende dagen duizenden Amerikanen zullen worden vervoerd. Ook zullen Afghanen het land uit geholpen worden. Hij beloofde hulp voor Afghanen die voor NGO’s of mediaorganisaties werkten, of die op een andere manier in levensgevaar zijn.

De Taliban kon zo snel oprukken omdat het Afghaanse leger instortte en de leiders het land ontvluchtten, zegt Biden. „We gaven ze elke kans om hun eigen toekomst te vormen. Maar we konden ze niet de wil geven om te vechten.” Volgens Biden bevestigt dit nog eens dat het een goed besluit was om terug te trekken. Een langer verblijf had een prijs gehad, maar had volgens hem niets opgeleverd. „Amerikaanse soldaten mogen niet sterven in een oorlog waar Afghanen niet voor willen strijden.”

Er was de afgelopen dagen veel kritiek op het Witte Huis vanwege de chaotisch verlopen evacuatie. Biden beweerde dat eerder evacueren simpelweg niet mogelijk was geweest. „Sommige Afghanen wilden niet eerder vertrekken omdat ze nog hoop voor hun land hadden.” Bovendien wilde de Afghaanse regering geen paniek.

Biden benadrukte dat de VS twintig jaar geleden ingreep in Afghanistan om terrorisme tegen te gaan. Het ging om het voorkomen van een aanslag op Amerikaans grondgebied. „Het draaide nooit om ’nation building’. Juist dat was de VS nu aan het doen, en dat is niet in Amerika’s belang, zegt Biden, want het moet om de nationale veiligheid gaan.

Het was president Trump die ervoor zorgde dat deze stap ook nu genomen moest worden, zei Biden. „Ik erfde de deal die Trump overeenkwam met de Taliban.” Volgens Biden was de Taliban juist op zijn sterkst sinds 2001. De Amerikanen waren er nog met 2500 man. Hij waarschuwde dat blijven en meer troepen sturen zeker tot meer geweld en meer Amerikaanse slachtoffers had gezorgd.

Onder vuur
Het is onwaarschijnlijk dat Biden de kritiek op hem in Washington heeft doen verstommen met zijn speech. Biden ligt van beide kanten van het politieke spectrum onder vuur door de chaos in Kabul. Zowel Democraten als Republikeinen zijn verbijsterd over hoe de situatie in Afghanistan in een kwestie van dagen zo uit de hand kon lopen.

Grootste vraag blijft daarbij hoe het Witte Huis, het Pentagon en de inlichtingendiensten de Taliban zo konden onderschatten, terwijl de vechtbereidheid van het Afghaanse leger juist zo werd overschat. Daar gaf Biden geen duidelijk antwoord op.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

De Amerikaanse crew was niet van plan om zoveel passagiers mee te nemen, maar de Afghanen wisten door de half open deur toch in het vliegtuig te komen. In plaats van te proberen om de vluchtelingen eruit te zetten, besloot de bemanning om te vertrekken.

Als sardientjes in een ton.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Ik volg op twitter al jaren lang Shabir Burhani ( maiwand de thuisblijver), en ik ben al een keer of 4 door hem geblokt omdat hij mijn vragen niet leuk vond, maar steeds mag ik toch weer terug komen. Alsof ik familie van hem ben. :smile7: Nu hou ik me maar rustig, want ik wil graag horen wat hij vindt van het nieuwe normaal in Afghanistan.

Anyway. Shabir heeft de krant weer gehaald, en hij is enorm druk op twitter.
Wordt Afghanistan het ’nieuwe Syrië’ voor Nederlandse polderjihadisten?

Groeit de kans op aanslagen in het Westen met de Taliban terug in het zadel? Wordt Afghanistan een nieuw doel voor polderjihadisten?

„Vandaag is een heuglijke dag”, zo spreekt vlogger Shabir ’Maiwand’ Burhani uit Noordwijk zijn YouTube-volgers toe. „Kabul is vreedzaam geopend door de gelovigen, het islamitisch emiraat wordt opgezet, de witte vlag van Gods Eenheid wappert hoog op het paleis.”

Burhani gold een tijdlang als jihadsympathisant en in 2015 dook een foto op waar hij tussen Afghaanse strijders poseert met een raketwerper. Tegenwoordig is hij vooral verwikkeld in ruzies met andere vloggers. Hij is een van de weinigen die zich online openlijk verkneukelen vanwege de triomf van de Taliban.

Op Nederlandse jihadistische online-fora blijft het verder vrij stil over dit onderwerp. Toch is het goed mogelijk dat de wat kwakkelende scene van polderjihadisten een stevige opkikker krijgt door de ontwikkelingen in Afghanistan. De AIVD waarschuwde in zijn jaarverslag voor zo’n boost. ’Een herleving van IS of een nieuw strijdgebied kan jihadisten in Nederland mobiliseren, en ervoor zorgen dat de dreiging sterk toeneemt.’

"Een nieuw strijdgebied kan jihadisten in Nederland mobiliseren"
„Zulk nieuw zelfvertrouwen zal zich eerder vertalen in heel veel getik op toetsenborden dan met daden”, verwacht de Leidse hoogleraar Terrorisme en Contraterrorisme Edwin Bakker. „Ze gaan misschien de Taliban feliciteren, ook als een soort provocatie. Zo krijgen ze weer wat aandacht en status.”

Ruim 300 Nederlanders volgden rond 2014 de lokroep van IS. Of er straks weer een stroom Nederlanders naar Afghanistan afreist is maar de vraag, zeggen Bakker en zijn Utrechtse collega Beatrice de Graaf, hoogleraar internationale betrekkingen. „Het kalifaat stak veel geld in het actief werven van strijders in het Westen”, zegt De Graaf. „Ze boden hen villa’s met zwembaden.” Bovendien was er in Syrië sprake van overduidelijk onrecht. „De moslimgemeenschap moest worden verdedigd tegen de door het Westen gesteunde dictator Assad die zijn eigen volk uitmoordde met gifgas”, zegt Bakker. In Afghanistan ontbreekt zo’n idealistisch doel.

„Daar komt gewoon een oud regime weer aan de macht. Bovendien is Afghanistan ver”, zegt Bakker. „Je komt er niet zomaar binnen, zoals Syrië.”

"Ze spelen het slimmer door zich netter te gedragen dan in 2001"
De Taliban zitten ook niet te wachten op buitenlandse strijders. „Ze spelen het slimmer door zich netter te gedragen dan in 2001”, zegt Bakker. „Misschien komen er westerlingen, gelokt door een islamitische heilstaat, maar die komen daar dan om te wonen, niet zozeer om te vechten.”

Dat betekent ook dat er vooralsnog weinig reden is om te vrezen voor een golf van vanuit Afghanistan geplande aanslagen in het Westen. De Taliban richten zich niet op een strijd tegen Amerika en het Westen, ze zijn vooral geïnteresseerd in lokale belangen. „Je kunt hen niet met IS vergelijken”, zegt De Graaf. „De Taliban realiseren zich dat het niet handig was om Al-Qaeda een blanco cheque te geven. Ze zullen nu beter uitkijken. IS bond wel de strijd aan met het Westen, joeg de internationale gemeenschap tegen zich in het harnas en heeft het amper twee jaar volgehouden. De Taliban willen gewoon Afghanistan onder controle brengen, regionaal een machtsbasis creëren en een theocratie vestigen, eerder als een soort Iran.”

Toch is de herrijzenis van de Taliban slecht nieuws voor terrorismebestrijders. „Het betekent enorm gezichtsverlies voor alle inspanningen op het gebied van anti-terrorisme van de NAVO, de VN en het Westen”, zegt De Graaf. „En een enorme boost voor het moreel van internationale terroristische organisaties die iets als een kalifaat willen vestigen. Op de korte termijn is Afghanistan niet meteen zo bedreigend als IS. Voor de middellange en lange termijn is de situatie er niet veiliger op geworden.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Waarom verliet Biden na zijn speech de zaal? En wilde hij geen vragen van de verzamelde pers beantwoorden?

Dat was op advies.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Verhelderend werkt een interview met een veteraan op de vraag hoe het zo is gekomen.
Waarom de wil om te vechten ontbrak bij het Afghaanse leger

Teun Baartman - Afghanistanveteraan
Jarenlang trainden westerse militairen het Afghaanse leger. Maar het was niet genoeg, zegt kolonel b.d. Teun Baartman. „We hadden langer moeten investeren.”

Waarom het Afghaanse regeringsleger de hoofdstad Kabul niet heeft verdedigd tegen de Taliban blijft gissen. Ook voor een ex-militair als Teun Baartman, die samen met Afghaanse militairen heeft gevochten. „Misschien wilde het leger niet vechten in de stad, omdat je daar geen voordeel hebt van je lange-afstandwapens maar wel de kans loopt veel burgerslachtoffers te maken”, zegt Baartman. „Misschien ontbrak het bij de militairen aan de wil om te vechten.”

Dat laatste lijkt een hoofdrol te spelen bij de snelle verkruimeling van het Afghaanse regeringsleger, waarin de VS tientallen miljarden dollars en vele duizenden trainingsuren heeft gestoken. Anders is lastig te verklaren hoe dit leger sinds het (aangekondigde) vertrek van de Amerikanen zonder slag of stoot is opgerold door de Taliban, zegt Baartman. „Want de Taliban zijn militair niet zo’n geduchte tegenstander. Het zijn vooral weekendsoldaten met maar een echte kwaliteit: een hoge sneuvelbereidheid.”

Baartman, nu kolonel buiten dienst, benadrukt dat zijn kijk op de zaken „maar een van de vele visies van militairen en veteranen” is. Maar hij was in 2007 wel commandant van een eenheid die Afghaanse militairen trainde tijdens de Uruzgan-missie (2006-2010). En hij keek vorige week dan ook met extra aandacht naar de beelden van de Taliban die het voormalige Kamp Holland in Uruzgan binnenreden. „Ik zag hoe de Taliban materieel in beslag namen. Dat heb ik daar zelf met een enorm konvooi in 2007 naar toe gereden.”

Wat deed u in Uruzgan?

„Met zo’n zeventig Nederlandse militairen bouwden we aan een Afghaanse brigade van 2.500 man, met infanteriebataljons en betrekkelijk lichte wapens. Het was training while you fight. Wij begeleidden Afghanen bij operaties en leerden hun zaken die ze niet konden, zoals het aanvragen van luchtsteun. Die Afghaanse soldaten zaten vooral in het leger om een centje te verdienen voor hun familie. Dat werd een van de problemen.”

Hoe dat zo?

„Een Afghaanse soldaat waagt zijn leven voor zijn salaris, letterlijk. Alleen in mijn periode van enkele maanden zijn twaalf Afghanen gesneuveld in mijn kleine eenheid; vergelijk dat met de vijfentwintig Nederlanders die in totaal zijn overleden in de Uruzgan-jaren. De Afghanen kwamen uit het hele land, waren ver van hun familie verwijderd en hadden een keer per half jaar verlof; dan moesten ze geluk hebben dat er net een vlucht was naar hun huis. Die mannen kregen vaak niet of nauwelijks salaris. En dat is zo gebleven.”

Terwijl er toch geld genoeg was?

„Ja, maar dat geld komt binnen bij de top van een ministerie. Vervolgens roomt iedereen zijn deel af, zodat er uiteindelijk voor soldaten niets over blijft. Dat noemen wij corruptie. In Afghanistan wordt dat gezien als: omdat de overheid niets voor jou regelt, doe jij dat zelf voor je familie en stam. Om toch geld bij de soldaten te krijgen, moet je een betrouwbaar administratief systeem bouwen, met pennenlikkers, bonnetjes en controles. De Amerikanen hadden wel een netwerk van administrateurs, maar dat waren special forces die met grote zakken geld van Kabul naar diverse hoofdkwartieren reden – zonder verstand van zaken. Dat het geld niet of nauwelijks bij soldaten is gekomen, is een deel van de verklaring waarom de wil tot vechten lijkt te ontbreken.”

Waarom is die wil zo belangrijk?

„Die mentale component is een van de drie pijlers van het vak van militair, naast de fysieke component zoals leren schieten, en de conceptuele component, waaronder dingen als leiderschap en planning vallen. Veel mensen hebben de tv-serie Kamp Van Koningsbrugge gezien en denken: na een paar weken is iedereen commando. Een infanterist leren schieten, dát is inderdaad niet zo moeilijk. Een krijgsmacht opbouwen met een mentale component is een ander verhaal. In een leger zijn twee zaken essentieel: een opdracht is heilig en een kameraad laat je onder geen enkele voorwaarde in de steek. Dat krijg je alleen door lang in die cultuur te trainen, te leven, te oefenen en gevormd te worden. Dat kost jaren!”

Het Westen was er twintig jaar

„Dat is niet waar. Nederland is pas in 2007 serieus begonnen met het trainen van het Afghaanse leger en stopte daarmee in 2010 om politiek opportunistische redenen toen de Uruzgan-missie ten einde kwam. We hadden in mijn opinie langer moeten investeren in het Afghaanse leger, voor een succesvolle exitstrategie.”

Was u verrast dat het Afghaanse leger zo snel instortte ?

„Nee, niet echt, want de high end ondersteuning is helemaal weggevallen: logistiek, vuursteun, luchtsteun. Dat is de hogere school van het militaire optreden en daar zijn de Afghanen nog niet aan toe. Ze hebben nu alleen soldaten met lange jassen en geweren. Zelfs tegen een tegenstander als de Taliban, die militair ook niet zoveel voorstelt, is dat erg lastig. Dat werkt bij de Afghaanse militairen door in hun mentale gesteldheid. Ze denken nu: ik kan wel de poort uitlopen, maar zonder ondersteuning ben ik een schietschijf.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/16/we ... r-a4055022
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door hans van de mortel »

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.

Dus krijgt Biden nog een keer een nieuwe kans: de kans om zijn gezonde verstand te gebruiken. Lastig, dat moet toegegeven worden. Trouwens, daar zijn nu eindelijk ook de verschillende nieuwsmedia het over eens. En ik zeg dan: beter laat dan nooit.

Afbeelding
Politiek is smerig. Tot op het bot verrot.
Tot in juni luidde de Amerikaanse inschatting dat het anderhalf jaar kon duren voordat de talibanstrijders in de hoofdstad zouden staan. Afgelopen woensdag dacht het Amerikaanse ministerie van Defensie dat Kaboel nog wel minstens drie maanden gevrijwaard zou blijven. Ook die correctie gaf blijk van een onwerkelijk optimisme.

Of de gruwelijke beelden uit Kaboel voor Amerikaanse kiezers over enkele maanden nog zullen doorwegen op het beëindigen van alweer een ‘forever war’, is afwachten. Maar de manier waarop de VS omgesprongen zijn met Afghanen die zich aan hun zijde geschaard hadden, zal moreel blijven kleven aan Biden, schrijft journalist George Packer in The Atlantic. "Dit verraad zal voortleven in schande."
Hahaha! Eens was Sadam Hoessein de grote vriend van Amerika en het Westen. Dat veranderde van de ene op de andere dag. De afloop is bekend. Als er een politiek smerig en onbetrouwbaar is, dan is het wel de imperialistische politiek van de VS. Inzake de kwestie Vietnam, ging Amerika in het begin akkoord met vrije verkiezingen zoals het de 'vader' van de democratie betaamt. Maar van de ene op de ander dag werd de toezegging ingetrokken en bij het oud vuil in bewaring gegeven in de tuin van de verschrikkelijke zwaar misdadige rooms-katholieke president van Zuid-Vietnam, Diem.

En hoe zit het dan met Asad in Syrië? Ach, die was ook van de ene op de andere dag niet meer interessant. Maar hij mocht blijven zitten. Net zoals het grootste islamitische vuil van het Midden-Oosten: de Saoedische maffiabaas koning gangster Mohammad bin Salman al-Saoed. Alleen de naam Mohamed zegt al genoeg over de smerige onmenselijke martelpraktijken van dat afgekeurde varken dat garant staat voor de schimmelcultuur van mohammedanen: het islamvirus.

POLITIEK IS SMERIG, ONBETROUWBAAR EN CORRUPT. AMERIKA EN DE EU SPANT DE KROON.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

:nietverstaan:
Toen het Afghaanse personeel van de Nederlandse ambassade in Kabul zondagochtend aankwam op kantoor, bleek dit tot hun verbijstering volledig verlaten. Waar de Nederlandse diplomaten die werkzaam waren in de Afghaanse hoofdstad inmiddels allemaal naar een veiligere plek in de stad zijn overgebracht, zitten de 37 Afghaanse medewerkers en hun familieleden – in totaal zo’n tweehonderd mensen – nog thuis in grote angst en onzekerheid over hun toekomst. Sommigen van hen hebben dagen niet geslapen. Met telkens die ene vraag: waarom wachtte Nederland zo lang met evacueren?

Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken wil niets kwijt over de pogingen om het Afghaanse ambassadepersoneel te evacueren. „Vanwege de veiligheidssituatie zeggen we niets over de ins and outs van deze operatie.”

BRON
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie