'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door Ariel »

Spannend..Wij zullen zien, maar voorlopig houd ik mijn adem niet in.
'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Israël en de Palestijnen willen binnen 9 maanden een vredesakkoord bereiken. Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry, dinsdag gezegd na een eerste ronde van besprekingen in Washington met een Palestijnse en Israëlische delegatie. De onderhandelaars hebben voor het bereiken van vrede een plan opgesteld dat alle open kwesties omvat.

Kerry repte van positief verlopen eerste besprekingen. Hij zei dat de partijen binnen 2 weken weer met elkaar om de tafel gaan zitten. „Vrede is ondanks de obstakels mogelijk”, zei Kerry op een persconferentie samen met de Palestijnse toponderhandelaar Saeb Erekat en de Israëlische minister van Justitie Tzipi Livni. Erekat verklaarde dat de Palestijnen lang genoeg geleden hebben en dat het tijd is dat zij een staat krijgen. Livni onderstreepte dat de Israëlische regering het zich niet kan permitteren naïef te zijn.

De Israëlische en Palestijnse delegatie spraken dinsdag niet alleen met Kerry. Op het Witte Huis hadden ze ook een ontmoeting met president Barack Obama. De president had de hervatting van de dialoog tussen Israël en de Palestijnen maandag veelbelovend genoemd. Hij voegde eraan toe dat harde keuzes moeten worden gemaakt.

De echte Israëlische en Palestijnse leiders waren er nog niet bij in de VS. Het ging de afgelopen dagen om voorbereidend overleg, maar ook deze stap wordt al geroemd. Het vredesoverleg lag al 3 jaar stil.

Kerry had de afgelopen 6 maanden zes keer een bezoek gebracht aan het Midden-Oosten om de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de Palestijnse president Mahmoud Abbas te overtuigen van nieuw vredesoverleg. Voorafgaand had de Israëlische premier nog een hobbel te nemen: vrijlating van Palestijnse gevangenen was een van de eisen van Abbas voordat besprekingen konden beginnen. Zondag stemde een meerderheid van zijn kabinet in met de vrijlating van 104 gevangenen. Dat gebeurt in fases en is afhankelijk van het verloop van de onderhandelingen. Door deze eis in te willigen kan Netanyahu zelf de Palestijnse eisen - zoals het stoppen van uitbreiding van Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever - voorlopig naast zich neerleggen

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2177 ... en___.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door Ariel »

Pessimisme in Israël over nieuwe ronde vredesbesprekingen
Geplaatst door Yochanan Visser

Een nieuwe ronde van vredesbesprekingen tussen Israël en de Palestijnse Autoriteit ging gisteren in Washington van start. De verwachtingen in Israel over een mogelijke positieve uitkomst van deze besprekingen zijn uitermate laag. Daar zijn drie redenen voor aan te voeren.

Ten eerste weten de Israëlische leiders en het publiek dat deze besprekingen slechts tot stand kwamen na zware druk van de regering Obama. De Obama regering is zich bewust van het teruglopen van de Amerikaanse invloed in het Midden-Oosten en heeft na een serie politieke mislukkingen (Egypte, Syrië en Irak) behoefte aan een succes. De regering in Washington gelooft dat via een oplossing van het Palestijns Israëlische conflict ook de situatie in landen als Egypte en Syrië gunstig kan worden beïnvloed

Het enige speelveld waar de Amerikanen denken een succes te kunnen behalen is Israël. Een succes bij de onderhandelingen tussen de PA en Israël zal goed zijn voor de Amerikaanse positie in het Midden-Oosten.

Vandaar de missie van John Kerry, en de enorme druk die de Amerikanen op de PA uitoefenden om terug te keren naar de onderhandelingstafel. Iets dat overigens pas lukte nadat de VS Israël had geprest om 104 Palestijnse terroristen vrij te laten als gebaar van ‘goodwill’.

In Israël wordt echter geheel anders aangekeken tegen de algemene situatie in het Midden-Oosten. De burgeroorlog in Syrië en de onrust elders in de Arabische wereld worden gezien als het gevolg van de opkomst van fundamentalistische Islamitische bewegingen en de strijd tussen shia- en sunni-islam. Een ander gegeven dat een grote rol speelt in de opstanden in de diverse Arabische landen, is het jarenlange mismanagement door dictators in die staten. Het conflict met Israel speelt dus geen rol in de chaos die het Midden-Oosten al meer dan twee jaar teistert.

Een andere factor die een rol speelt bij de sceptische houding ten aanzien van vrede met Palestijnen, is de invloed van de terreur die Israël beleefde sinds de ondertekening van de Oslo akkoorden en de terugtrekking uit Gaza in 2005. Deze terreur heeft diepe wonden geslagen in de Israëlische samenleving.

Juist de eis van de PA om meer dan honderd terroristen vrij te laten alvorens men wilde deel nemen aan nieuwe vredesbesprekingen, heeft het wantrouwen in Israel ten aanzien van de bedoelingen van de PA verder versterkt. De lijst van de vrij te laten Palestijnse gevangen bevat zonder uitzondering moordenaars die in de meeste gevallen levenslange gevangenisstraf kregen.

Zie hier een vertaling van de lijst van 118 terroristen die de PA aanvankelijk vrijgelaten wilde zien.

Deze moordenaars zullen door de Palestijnse leiders en bevolking opnieuw als helden worden verwelkomd. Iets dergelijks gebeurde eerder met de ruim 1000 Palestijnse terroristen die Israël vrijliet in ruil voor de ontvoerde soldaat Gilad Shalit. De verering van deze terroristen wordt in Israël gezien als een nieuw bewijs dat de Palestijnen niet geïnteresseerd zijn in vrede.

Een derde reden voor de sceptische houding in Israel, waar het gaat om de kans op een vredesregeling, is het feit dat de Palestijnse leiders vast blijven houden aan eisen die eerder leidden tot mislukken van de onderhandelingen. Een voorbeeld is het zogenaamde ‘recht op terugkeer’ die de miljoenen Palestijnse vluchtelingen en hun nakomelingen het recht zou moeten geven om zich in Israel te vestigen.

Sinds de oorlog in 1948 is er in feite niets veranderd in de houding van het Palestijnse leiderschap (Zie ook het boek One State Two States van Benny Morris). Dit werd vorige week opnieuw duidelijk toen een PA-minister in de aanwezigheid van president Mahmoud Abbas zei dat de akkoorden die de PA met Israel sloot en eventueel zal sluiten gemodelleerd zijn naar het zogenaamde Hudaybiyyeh-akkoord.
Dit was het akkoord dat Mohammed sloot met de Quraish stam van Mecca. Het akkoord voorzag in een wapenstilstand van tien jaar, maar na twee jaar viel de profeet met zijn manschappen de Quraish stam aan en veroverde Mekka.

De uitspraken van de PA-minister zijn in feite niet nieuw, PLO-leider Yasser Arafat zei hetzelfde direct na de ondertekening van de Oslo-akkoorden. Zie hier:
Israëli’s worden dagelijks geconfronteerd met de realiteit in het voortslepende conflict. Zij zien dat er geen sprake is van een echte vredesbeweging in de Palestijnse samenleving of het voorbereiden van de bevolking op vrede door PA leiders. Integendeel, zij zien de voortdurende ophitsing tegen Israel, onder andere op de Palestijnse televisie.

Ook ervaren zij dat er in feite nooit een eind is gekomen aan de Palestijnse terreur zoals ook blijkt uit een recent rapport van de hulporganisatie Hatzalah. In de eerste zes maanden van dit jaar werden volgens Hatzalah 5635 aanslagen gepleegd op Joodse Israëli’s in Jeruzalem en omgeving en op de Westelijke Jordaanoever (Judea en Samaria).

Desondanks is 59 % van de bevolking voor het houden van nieuwe vredesbesprekingen en een meerderheid van 55 % zou het sluiten vredesakkoord in de huidige omstandigheden ondersteunen. Echter 70% van de ondervraagden gelooft echter aan dat er geen akkoord zal komen.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/ ... sprekingen
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door Mahalingam »

Zo lang ik mij herinner zijn er vredesbesprekingen. Ik denk dat over nog eens 50 jaar er nog steeds vredesbesprekingen zullen zijn.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Binnen het bestaan van islam geen vrede in Midden-Oosten'

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef:Zo lang ik mij herinner zijn er vredesbesprekingen. Ik denk dat over nog eens 50 jaar er nog steeds vredesbesprekingen zullen zijn.
Zolang er moslims bestaan en vasthouden aan de koran en hun lugubere oorlogsophitsende vredelievende profeet Mohammed zal er geen rust in de wereld bestaan.

Niet iedere moslim is een terrorist. Maar is er sprake van een terrorist? Dan betreft het bijna altijd wel een moslim!
:sheik:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door Mahalingam »

Iemand zei eens over het vredesoverleg;
"De Palestijnen zullen geen gelegenheid voorbij laten gaan om een gelegenheid voorbij te laten gaan."
Was een bouwstop een voorwaarde om besprekingen te hervatten? Nee.
  • Om de Palestijnen te bewegen naar de onderhandelingstafel te komen, beloofde Israël meer dan 100 Palestijnen vrij te laten die in Israëlische gevangenissen zitten. De eerste groep komt naar verwachting dinsdag op vrije voeten.
Er gaan 1200 huizen komen in Oost-Jerusalem.
Uitbreiding bouw Israël 'bom onder vredesoverleg'
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... rleg.dhtml
Breken de Palli's de onderhandelingen af dan wordt er ook niet vrijgelaten.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: 'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door Zwartmeer »

'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'
Ik heb niet de moeite genomen om het artikel waarin dit staat te lezen. Ik vermoed dat de schrijver neemt dat er 1 oktober grappen bestaan.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: 'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door sjun »

Dat is net zoiets als:
  • Islam is vrede.
  • Obama is een uitstekende president, de vrede volgt hem na.
  • Arabische lente.
  • De Europese bankenunie.transferunie brengt ons voorspoed.
  • De economie gaat beter.
  • Zorg in Nederland- Meer zorg voor minder geld.
  • Het vrij besteedbare inkomen in Nederland is gestegen sinds de Euro is ingevoerd.
  • De PvdA biedt een eerlijk verhaal.
  • Zonder islam was er geen wetenschap.
  • El Andalus was een tolerante samenleving.
  • De instroom van Naffers bracht Nederland welzijn en welvaart.
  • Naarmate het aantal kanalen van de Nederlandstalige omroepen toeneemt, stijgt de kwaliteit van het gebodene.
Noem het: Hedendaagse nieuwspraak. Sommigen schijnen te denken dat keer op keer herhalen de uitspraken vanzelf waar maakt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sjun op ma apr 13, 2020 3:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door Ariel »

Misschien bedoelt John Kerry dat ze binnen 9 maanden Israel plat gooien met een atoombom, en dat er dan vrede komt. De man heeft ze wat betreft Israel niet op een rijtje. Hij haat Israel, en hij gunt niet aan Israel vrede, maar de Palestijnen. De kontkruiper van Obama begrijpt waarschijnlijk nog steeds niet dat als Moslims stoppen met het aanvallen van Joden en israel, er dan onmiddelijk vrede is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: 'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door sjun »

En van het begrip Hudna heeft hij al helemaal nooit gehoord. Vrede zit niet in islam. Zelfs als de hele wereld gedomineerd wordt zullen moslims elkaar nog afmaken. Dat zit hem in het DNA van de leer van Mohammed. Wie het niet gelooft kijkt er de soenna van Mohammed maar eens op na.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Bijna twee jaar later

Bericht door Hans v d Mortel sr »

30 juli 2013

We zijn bijna twee jaar verder. Voorlopig zijn ze nog steeds aan het renoveren en opnieuw bouwen in Gaza. Mogelijk ook de tunnels. Het is rustig. Geen raketten op Israël vanuit de gelederen van Hamas. Ze wachten blijkbaar tot alles eerst weer is opgebouwd. Ik weet dat ik in mijn onnozelheid wat achterop loop, maar gek ben ik niet. Nu valt bij mij het kwartje pas. Hamas veroorzaakt bij tijd en wijlen ongemak voor Israël om actie van Israël uit te lokken. Dat levert beschadigde huizen en gebouwen op in Gaza. Maar Hamas zint op meer. Zo goed als totale vernietiging als dat zou kunnen. Door Hamas, maar niet door het Israëlische leger. Israël maakt een boel kapot en dat is fijn voor de lieden van Hamas. Want dan kan Ontwikkelingshulp weer rijkelijk binnenstromen en vooral afvloeien in de broekzak van . . . Jawel, Hamas. De leiders van Hamas, ze doen een plas en alles is zoals het vroeger was: veel geld in hun kas. Dankzij de ravage aangericht door het Israëlische leger. Wie vraagt wordt overgeslagen. Maar Hamas wordt op zijn wenken bediend. Vanuit Europa!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: 'Binnen 9 maanden vrede in Midden-Oosten'

Bericht door sjun »

Scherp gezien Hans. Het door Palestijnen in stand gehouden leed van de Palestijnse bevolking is een geldmachine waarvan de cumulerende rekeningen worden doorgeschoven naar Israel, Amerika en Europa. Daarom is het zo noodzakelijk iedereen in je omgeving voor te blijven lichten over wat je met politieke keuzen in stand houdt of schept. Ook het over de balk gegooide Nederlandse geld in Gaza kan maar een keer worden uitgegeven. Oma van drie hoog achter krijgt er gewoon wat pyjamadagen bij om de rijkdom van Hamasleiders en de in stand gehouden ellende van het volk dat hen als hun volksvertegenwoordigers koos te kunnen blijven financieren.
:thinking:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie