Arabische Lente niet positief voor christenen

In dit forum bespreken wij de onlusten en andere uitwassen van de islamitische revolutie.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Ariel »

Arabische Lente niet positief voor christenen in Midden-Oosten

De rellen afgelopen zondag tussen Egyptische kopten en het leger bevestigen de vrees dat de Arabische lente voor christenen in het Midden-Oosten helemaal niet zo positief is.

In Egypte zijn sinds het begin van de opstand tegen het regime van president Mubarak allerlei militante salafistische groeperingen bezig met een gevaarlijke hetze tegen de Koptische Kerk, waarbij alle registers werden opengetrokken. Salafistische haatpredikers kregen hierbij ruim baan in de media en verschenen in programma’s van de Arabische satellietzender Al-Jazeera. Ze beschuldigden de Koptische Kerk er onder meer van een eigen, koptische staat na te streven en hun kloosters en kerken te gebruiken om wapens op te slaan die ze in Israël hadden gekocht. Via deze Arabische satellieten bereikten deze haatpredikers brede lagen van de Egyptische bevolking en werd er een gevaarlijk maatschappelijk klimaat geschapen.

Het regime van ex-president Hosni Mubarak trad hier nauwelijks tegen op. Islamitische radicalen werden beschouwd als een grote bedreiging voor de Egyptische staat omdat zowel leden van de fundamentalistische moslimbroederschap als salafisten deze staat afwezen als onislamitisch. Het was het Egyptische regime daarom niet onwelgevallig dat het geweld van de salafisten zich richtte tegen de koptische minderheid in plaats van tegen het regime zelf. Waarbij president Mubarak bovendien dit geweld in het Westen gebruikte om zijn eigen ondemocratisch regime te rechtvaardigen.

Hoe gevaarlijk deze politiek was werd duidelijk op Nieuwjaarsdag 2011, toen een aanslag op een koptische kerk in Alexandrië tientallen mensenlevens eiste. Deze aanslag was zo bloedig dat hij wereldwijd media-aandacht kreeg. Het ernstig in verlegenheid gebrachte Egyptische regime koos voor dezelfde politiek als enkele maanden eerder hun Iraakse collega’s en beschuldigde islamitische radicalen van de aanslag. Zij zouden hiermee de vreedzame coëxistentie van moslims en christenen in Egypte willen verstoren.

Op YouTube verschenen echter video’s waarop duidelijk te zien was hoe moslims die zich in een moskee pal tegenover de getroffen kerk in Alexandrië bevonden, na de aanslag uit de moskee stroomden om onder het luid roepen van ”Allahoe akbar” op de lichamen van de gedode kopten te springen. Het zette grote vraagtekens bij het beweerde broederlijk samenleven van moslims en christenen in Egypte.

Toen volgden de dramatische ontwikkelingen op het Tahrirplein in Caïro en het vertrek van de Egyptische president Mubarak. Egypte werd het centrum van wat men de Arabische lente ging noemen en de media werden niet moe te herhalen dat moslims en kopten gezamenlijk een nieuw, democratischer Egypte wensten. Er werd weinig aandacht besteed aan de oproep van de koptische paus Shenuda III, die kopten adviseerde om niet aan de demonstraties deel te nemen.

Hij wist dat de situatie van zijn kerk onder Mubarak niet rooskleurig, was maar hij had redenen om democratie in Egypte te vrezen. Democratie betekent immers de wil van de meerderheid, maar wat als deze meerderheid de scheiding van godsdienst en staat afwijst, evenals religieuze vrijheid voor de koptische minderheid?

Sinds het vertrek van president Mubarak op 8 februari was er in Egypte sprake van een beangstigende toename van georganiseerd geweld tegen kopten. Talloze kerken zijn er de afgelopen maanden verwoest of in brand gestoken, wat werd geïnterpreteerd als een gevolg van de heersende chaos en het algemene gebrek aan veiligheid.

Het waren echter de gebeurtenissen in Caïro van afgelopen zondag die duidelijk maakten dat er meer aan de hand is. Om een aantal redenen kan deze dag worden beschouwd als een omslagpunt, in Egypte zelf en in de westerse publieke opinie over de Arabische lente.

Het illustreerde allereerst hoe gemakkelijk in Egypte sektarisch geweld kan losbarsten dat de potentie heeft het land mee te sleuren in een complete burgeroorlog. Waarin, anders dan in Irak, niet soennieten en sjiieten, maar christenen en moslims tegenover elkaar komen te staan, zoals enkele decennia geleden tijdens de bloedige burgeroorlog in Libanon.

Zondag 9 oktober maakte ook een einde aan het fabeltje dat het Egyptische leger een neutrale partij vormt die de Egyptische bevolking als geheel beschermt. De beelden van pantservoertuigen die met grote snelheid op ongewapende kopten inreden, staan nog op het netvlies. De Arabische lente lijkt een sinistere fase te zijn ingegaan die voor de toekomst weinig goeds voorspelt.

De gebeurtenissen van zondag lijken echter ook een keerpunt te betekenen voor de kopten zelf, die niet langer bereid zijn om voortdurende vernederingen te accepteren. Het protest van de kopten was gericht tegen de verwoesting van een kerk in de zuidelijke provincie Aswan, en de gang van zaken rond deze kerk licht een tipje op van de sluier die de moeilijke dagelijkse realiteit van de kopten lange tijd voor de buitenwereld verborg.

De kerk in kwestie betreft de St. George in Edfu. De kerk was dringend aan renovatie toe en de gouverneur van de provincie Aswan had hiervoor officieel toestemming gegeven. Toen begonnen echter de problemen. Stadsgenoten begonnen te klagen dat „het kruis op de kerk moslims en hun kinderen irriteerde” en eisten daarom dat het kruis en de kerkklokken verwijderd werden.

Koptische kerkleiders, die begrepen hoe ontvlambaar de huidige situatie in Egypte was, gaven tot grote woede van hun achterban toe. Dit stemde de moslims echter niet tevreden. Zij eisten vervolgens dat de koepel van de kerk verwijderd zou worden. Aangezien dit waarschijnlijk zou leiden tot de instorting van de kerk, werd deze nieuwe eis door de koptische kerkleiding verworpen.

De finale volgde op 30 september, toen een woedende menigte na het vrijdaggebed niet alleen de kerk in brand stak maar ook een groot aantal woningen van kopten. Ondertussen keken soldaten lachend toe. Volgens getuigenverklaringen zou het hoofd van de veiligheidsdienst in Edfu de muitende menigte zelfs geleid hebben. Zoals gewoonlijk werd er niemand gearresteerd, laat staan veroordeeld.

Dit was al de vijfde kerk die de afgelopen maanden in Egypte werd verwoest, en het protest van de kopten afgelopen zondag was vooral gericht tegen de straffeloosheid waarmee dit gebeuren kan. Het dramatisch verloop van dit protest is nagenoeg bekend en laat enkele verontrustende ontwikkelingen zien.

Ten eerste werden „eerlijke Egyptenaren” door de staatsmedia opgehitst om zich tegen de kopten te keren. Samuel Tadros, een Egyptisch onderzoeker die voor het Amerikaanse Hudson Institute werkt, komt na een zorgvuldige analyse van een aantal video’s tot de conclusie dat een deel van het Egyptische leger deze beruchte 9e oktober bevelen van de legertop negeerde. Hij verklaart dit door erop te wijzen dat 90 procent van de soldaten dienstplichtigen zijn die voor een jaar in het Egyptische leger dienen. Deze militairen zijn net als de rest van de Egyptische samenleving beïnvloed door de staatspropaganda en islamitische prediking, die beide een vijandig beeld van de kopten schetsen.

Volgens Samuel Tadros had de Egyptische legertop, die internationale repercussies vreesde, bevolen geen geweld te gebruiken tegen de kopten, maar sloeg een groot gedeelte van de soldaten deze bevelen in de wind.

Na zondag kan niet langer worden volgehouden dat het geweld tegen kopten uitsluitend afkomstig is van kleine, marginale groepen radicalen. Op beelden van Al-Jazeera was te zien hoe de volgende dag de begrafenisstoeten van de koptische slachtoffers door moslims werden bekogeld met stenen en zelfs met molotovcocktails.

Men zou kunnen stellen dat het geweld tegen christelijke minderheden in de Arabisch-islamitische wereld ook iets zegt over de mentaliteit van de meerderheid. Vandaar dat de Syrische patriarch Ignatius Yusef Yunan enkele dagen geleden zei dat het Westen niet zozeer de nadruk zou moeten leggen op democratie, maar eerder op het naleven van de mensenrechten, waaronder het belangrijke recht om in vrijheid en zonder angst je godsdienst te kunnen uitoefenen. Zonder dit recht loopt een democratie het gevaar te verworden tot de dictatuur van de religieuze meerderheid. De ontwikkelingen in Egypte, maar vooral ook in Syrië hebben kerkelijke leiders in de Arabische wereld gealarmeerd. Waarmee christenen in de ongemakkelijke positie terechtkomen dat het lijkt alsof zij dictatoriale regimes steunen.

Dat de vrees van de christelijke kerken in het Midden-Oosten voor de onvoorspelbare gevolgen van de Arabische lente in het Westen veelal niet begrepen wordt, werd enkele weken geleden in Frankrijk duidelijk. De nieuwe maronitische patriarch van Libanon, Bechara Rai, bracht een staatsbezoek aan Frankrijk en werd hier ontvangen door de president Sarkozy en de Franse minister van Buitenlandse Zaken. Tijdens dit bezoek waarschuwde patriarch Rai dat de val van het Syrische regime een regelrechte ramp kan betekenen voor de christenen in zowel Syrië als Libanon. Hij wees erop dat de door het Westen gesteunde Syrische oppositie wordt gedomineerd door de Syrische moslimbroeders.

De Franse autoriteiten waren buitengewoon ontstemd over de woorden van de Libanese patriarch. Het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken publiceerde zelfs een officiële verklaring waarin werd gesteld dat men „teleurgesteld was door de onverwachte uitlatingen van de patriarch.” En toen Rai vervolgens naar de Verenigde Staten reisde, werden op het laatste moment zijn geplande bezoeken aan president Obama en de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Hillary Clinton, geannuleerd. Volgens Libanese media onder Franse druk.

De terreurorganisatie al-Qaida en fundamentalistische salafisten richten niet alleen hun haat tegen de christelijke minderheden omwille van hun christen-zijn, maar ook en vooral vanwege de principes en waarden waar deze christelijke gemeenschappen voor staan. Zoals de gelijkberechtiging van allen voor de wet, onderwijs voor meisjes en de scheiding van de politieke en de religieuze macht.

De tragiek wil dat islamitische radicalen zich er terdege van bewust zijn dat dit allemaal typisch christelijke uitgangspunten zijn, in tegenstelling tot het Westen, dat veelal vergeten is dat zijn grondslagen en fundamenten christelijk zijn.

Het geweld tegen christenen in de islamitische wereld weerspiegelt daarom in zekere zin de afkeer bij islamitische radicalen van alles wat vooruitgang en vooral moderniteit is.

Het goede nieuws is dat steeds meer Arabische intellectuelen zich hiervan bewust zijn en in de bescherming van de christelijke presentie in hun midden een voorwaarde zien om de toekomst en de bloei van hun Arabische samenlevingen veilig te stellen.

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... n_1_595942" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Pilgrim »

De tragiek wil dat islamitische radicalen zich er terdege van bewust zijn dat dit allemaal typisch christelijke uitgangspunten zijn, in tegenstelling tot het Westen, dat veelal vergeten is dat zijn grondslagen en fundamenten christelijk zijn.
En dan te bedenken dat er zelfs op dit forum mensen zijn die niet willen weten dat die grondslagen en fundamenten van het Westen van oorsprong christelijk zijn, maar in een absurd idee geloven dat die grondslagen en fundamenten uit het Romeinse Rijk afkomstig zouden zijn. :wink:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
gerard_m
Berichten: 400
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:34 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door gerard_m »

Een glashelder artikel. Dit is precies waarom ik hoop dat Assad het volhoudt in Syrie, een standpunt waarmee je algemeen voor gek wordt verklaart.

Het is pijnlijk dat deze ontwikkelingen door het westen worden gesteund.
Democratie is alleen een middel voor de soennieten om aan de macht te komen. Hun agenda is Islamitisch en heeft niets met vrijheid of mensenrechten te maken. Het westen denkt dat democratie én vrijheid samen gaan, maar in feite hebben ze niet veel met elkaar te maken.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Ariel »

'Als christen in Egypte ben je fout'

INTERVIEW - Extremistische moslims in Egypte accepteren de Kopten niet meer. Hun visie krijgt de overhand. Maar Marian Nagui Hanna weigert te vertrekken. 'Dit is ook ons land.'

De Koptische Marian Nagui Hanna (31) woont in Caïro, waar ze werkt voor een journalistenopleiding.

Striem op mijn onderrug
"Zondagavond zou er een vreedzame mars zijn. Toen ik de menigte naderde, werd ik tegengehouden door een man, die me toeriep: 'Wat doe je hier? Ga weg'. Verbaasd vroeg ik hem waarom. 'Ze zullen je doden', zei hij. Voor het eerst drong het tot me door dat ik er anders uitzie. Want hoe kon hij mij nu als Koptische herkennen? Ik droeg geen enkel religieus symbool. Maar ik draag geen hoofddoek, dat moet het geweest zijn. De overgrote meerderheid van de moslimvrouwen is gesluierd.

"Ik voelde me een vreemdeling in eigen land. Alsof ik de enige zwarte was in een witte menigte. Inmiddels weten we hoe de opstand uit de hand gelopen is. Minstens 25 Kopten zijn gedood door het leger - aangereden en verpletterd door tanks. Zelf ben ik ook geslagen, met een riem, door een van die misdadigers. Hij sloeg me maar één keer. Ik heb er een striem op mijn onderrug aan overgehouden. Maar hij kreeg me niet te pakken, ik heb als een gek gerend.

Nog nooit zo bang geweest
"Omstanders hoorde ik het leger aanmoedigen. 'Ja, laat ze die Kopten een lesje leren.' En anderen zaten ons achterna, terwijl ze ons verraders noemden. Een legerofficier vervloekte ons, noemde ons eikels, bastaarden, hondenzonen, noem maar op.

"Ik ben wel wat gewend, want ik doe al vanaf 2005 mee met demonstraties. Na een kerstmis heeft de veiligheidsdienst ons een keer gearresteerd. Ze hebben me toen 48 uur vastgezet in de gevangenis. Maar voorheen protesteerde ik altijd samen met moslims. Nu keerden zij zich ook tegen mij. Nog nooit ben ik zo bang geweest. Hun haat en woede was gewoon voelbaar.

Pure haattaal
"Het wantrouwen jegens Kopten zit heel diep in Egypte. Extremistische moslims zeggen van ons dat we pistolen in kerken verbergen, dat we hen dwingen om varkensvlees te eten of dat we massale seksfeesten in kerken houden, allemaal pure haattaal.

De extremisten accepteren andersdenkenden niet. Als christen ben je fout. Nu blijkt dat die manier van denken heel het land overgenomen heeft. Het is een zootje. Elke dag kan de stemming opnieuw omslaan. Er gebeuren een hoop gekke dingen.

Tahrirplein
"In het voorjaar aarzelde ik eerst om mee te doen met de opstanden. Op het Tahrirplein zag ik alleen moslimmannen, met hun baarden, jurken en religieuze tekens. Totdat een Koptische vriend van mij er een zondaggebed organiseerde. Ik was ervan in de war. Maar ik besloot dat hij gelijk had, we moesten 'nee' zeggen tegen het regime.

"Mee protesteren was het enige juiste, dacht ik toen. Nu weet ik het niet meer zo goed. We hebben niets bereikt, behalve dat de president en de politie zijn vertrokken. En dat raakt ons als minderheid het hardst. Mensen zijn doodsbang. Lang kwamen islamisten Egypte niet in, maar de afgelopen maanden zijn er zo'n 3000 teruggekeerd uit Afghanistan.

Aanzetten tot een burgeroorlog
"Ook op televisie klinkt nu haattaal tegen ons. Voorafgaand aan het geweld van zondagavond werden 'goede burgers' via de nationale zender opgeroepen het leger te steunen tegen de Kopten. Eigenlijk was dat niets minder dan het aanzetten tot een burgeroorlog.

"Terwijl we ons in het begin van de revolutie allemaal Egyptenaren voelden. Dat stond voorop, niet onze religieuze achtergrond. Het zou altijd zo moeten zijn.

"Veel vrienden van mij zijn gematigde moslims, de een meer toegewijd dan de ander, maar extremistische vrienden heb ik niet, dacht ik. Maar afgelopen zondag heb ik een islamitische vriend, die ik nog kende van school, moeten verwijderen van Facebook. Hij sprak daar zijn steun uit voor het neerslaan van Kopten. 'Jullie hebben het verdiend', zei hij.

Jongeren willen strijden
"Ouderen en jongeren verschillen van inzicht over wat we als Kopten moeten doen in deze onzekere tijd. Jongeren willen strijden voor erkenning. Ouderen vinden het verstandiger om voorzichtig te zijn. Ook de Koptische kerk wil de gemoederen liever tot bedaren brengen.

"Mijn moeder vertel ik het nooit als ik naar een demonstratie ga. Ze probeert me altijd tegen te houden. Dan belt ze me op mijn mobiel, vraagt ze waar ik ben, en zegt ze dat ik onmiddellijk naar huis moet komen. Dat loopt steeds uit op ruzie. Ze doet ook wel eens alsof ze ziek is, om me zover te krijgen dat ik thuis blijf. Maar ik doe wat ik wil.

Koffers pakken
"Om me heen zie ik veel mensen gek worden. Ja, er zijn er ook die vertrekken. Zes van mijn Koptische vrienden zijn al geëmigreerd sinds de revolutie.

"Ik zal blijven wachten en vechten. Soms ben ik zo teleurgesteld dat ik ook overweeg mijn koffers te pakken. Maar het is ons eigen land. Het is van ons. Waar je ook heen gaat, je zult overal een vreemdeling zijn. Voor gelijke rechten moet je zo lang en hard vechten als je kunt.

"Maar ik moet gaan. Er wordt beneden op me gewacht. We gaan de straat op. Want iemand moet verantwoordelijk worden gehouden voor het bloedbad van zondagavond."

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... fout.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef: En dan te bedenken dat er zelfs op dit forum mensen zijn die niet willen weten dat die grondslagen en fundamenten van het Westen van oorsprong christelijk zijn, maar in een absurd idee geloven dat die grondslagen en fundamenten uit het Romeinse Rijk afkomstig zouden zijn. :wink:
Dat zal dan voor mij bedoeld zijn. Dus even voor alle duidelijkheid nog maar s:
wat men de "christelijke beginselen"(pakweg de 10 Geboden noemt) zijn niks anders dan genetisch bepaalde gedragscodes . Heeft niks met welke Gewijde Boekjes of waanvoorstellingen dan ook van de 3 clowns Abraham, Jezus en Mohammed te maken.

De Christenen in de Arabische zandbak worden ook niet vervolgd OMDAT ze Christenen zijn, maar omdat ze GEEN moslims zijn.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Zwartmeer »

mercator schreef: Dat zal dan voor mij bedoeld zijn. Dus even voor alle duidelijkheid nog maar s: wat men de "christelijke beginselen"(pakweg de 10 Geboden noemt) zijn niks anders dan genetisch bepaalde gedragscodes .
Ik denk dat wij het product van de Romeinen Grieken Joden en ons eigen heidendom zijn. Wat de 10 geboden betreft, Niezsche had een idee over waar je wel eens over kunt nadenken. Hij hij draaide de geboden om en dan krijg je een heel ander resultaat. Kijk en huiver:

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door mercator »

Zwartmeer schreef: Ik denk dat wij het product van de Romeinen Grieken Joden en ons eigen heidendom zijn.
Morele beginselen zijn een gevolg van het feit dat een mensenbaby jarenlang hulpeloos is, itt de meeste andere zoogdieren jongen. Als de ouders en de andere stamgenoten daar geen geduld voor zouden hebben kunnen opbrengen was de soort binnen 1 generatie uitgestorven. Alles wat wij samenvatten onder "christelijke beginselen" van meevoelen, verzorging van zwakkeren, geweldloosheid komen gewoon puur en simpel uit dat biologische feit voort.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Eliabe »

Teloorgang van het christendom in het Midden-Oosten
Het geweld tegen de christelijke betogers in Caïro vorige week was schokkend. De geschiedenis leert dat minderheden in het Midden-Oosten het zwaar krijgen wanneer het staatsgezag zwak is. De neergang van het Midden-Oosterse christendom begon al lang geleden.Het huidige Egypte van na de revolutie is een baaierd van chaos en verwarring, die grossiert in verontrustende vragen, terwijl antwoorden schaars zijn. Zeker is dat het er ongunstig uitziet voor de minderheid van ongeveer zeven miljoen Egyptische christenen.

Militair pantservoertuig
Dat bleek het vorige weekeinde weer eens. Vijfentwintig doden, en de beelden uit Caïro logen er evenmin om, zoals die van het militaire pantservoertuig dat op christelijke betogers inreed.

Die wandaad roept veel vragen op, zoals: handelde de bestuurder in opdracht of op eigen houtje? De militaire raad, die tijdelijk het landsbestuur in handen nam na de revolutie van januari en februari, ontkent in alle toonaarden dat het opdracht zou hebben gegeven tot een zo krankzinnig optreden tegen christenen, die protesteerden tegen het afbranden van een dorpskerk in het zuiden van Egypte.

Maar als er geen opdracht was, wat betekent dat dan? Was de bestuurder van de pantserwagen de kluts kwijt, of handelde hij uit pure haat tegen christenen? Was het een individuele terreurdaad of een plotselinge vlaag van blinde paniek?

Democratie
De oude en de moderne geschiedenis leren beide, dat minderheden in het Midden-Oosten het zwaar krijgen wanneer het staatsgezag zwak is, zoals nu in Egypte. Zelfs een enigszins vijandige staat is voor een minderheid vaak nog minder gevaarlijk dan anarchie. Echte democratie zou het Midden-Oosterse christendom misschien kunnen redden, maar niemand weet wanneer die echte democratie er komt.

Twee processen bevorderen de teloorgang van het christendom in het Midden-Oosten. Het ene werkt langzaam, het is een soort ontmoedigingsbeleid dat vastligt in de sharia, in de vorm van allerlei discriminerende maatregelen. Christenvervolging kun je dat niet noemen, wel een soort chronische pesterij, die het aanlokkelijk maakt over te stappen op de islam of om te emigreren.

Dat gestage proces van langzame afbraak wordt soms afgewisseld met een enorme schok, die het proces versnelt. Een bar voorbeeld was de Armeense genocide van 1915, waarin de Turken miljoen Armeniërs vermoordden.

Irak
Recenter is de uittocht van Iraakse christenen. Sinds de val van Saddam Hoessein in 2003 zijn er talloze zeer bloedige aanslagen gepleegd op kerken. Het is niet altijd duidelijk wie die pleegt, Al-Kaida-achtige groepen of sjiitische fanaten. Van beide hebben christenen weinig goeds te verwachten, en evenmin van de zwakke staat.

Statistieken over Midden-Oosterse christenen blinken niet uit door betrouwbaarheid, maar in 2003 moeten er nog een miljoen christenen in Irak hebben gewoond. Volgens lage schattingen zijn er nog nu nog tweehonderdduizend over, volgens andere zeshonderdduizend.

Begin discriminatie

De neergang van het Midden-Oosterse christendom is niet iets specifieks voor de moderne tijd en begon al zo'n dertienhonderd jaar geleden. In de paar eeuwen voor de komst van de islam was het christendom de leidende godsdienst in de regio geworden. Met de Arabische veroveringen verloor het die positie abrupt.

De islam werd staatsgodsdienst in het nieuwe Arabische wereldrijk, dat zich uitstrekte van India tot Spanje. Dat betekende nog lang niet dat iedereen meteen moslim werd. Maar wel begon vrijwel meteen de discriminatie, die de langzame neergang van het christendom zou veroorzaken.

Het Arabische wereldrijk tolereerde joden en christenen. Ze werden dhimmi's. In ruil voor het betalen van een speciale belasting kregen ze bescherming en mochten ze hun godsdienstoefeningen houden. Van die belasting konden ze afkomen door moslim te worden.

Moslim worden
Er waren dus maatschappelijke drijfveren om moslim te worden (betere carrièrekansen en vrijstelling van die speciale belasting) maar ook theologie speelde in de eerste eeuwen mogelijk een rol. Veel christenen behoorden tot 'ketterse' stromingen. Net als de islam zagen zij Jezus als een profeet, niet als de zoon van God. Het zou goed kunnen dat ze de islam zelfs opvatten als een variant van het christendom.

De meningen verschillen over de dhimmitude. Sommigen zien die als een vorm van tolerantie, die gunstig afstak bij het middeleeuwse Europa. Anderen zijn sceptischer. Veel hing ervan af welke kalief of sultan regeerde.

Christenen moeten hun plaats kennen
Moderne islamitische staten kregen westerse wetgeving maar belangrijke resten van de dhimmistatus bleven bestaan of leven voort in het bewustzijn van mensen. Veel moslims vinden het vanzelfsprekend dat christenen hun plaats moeten kennen en dat ze bijvoorbeeld niet zo maar nieuwe kerken mogen bouwen en dat ze al helemaal niet mogen evangeliseren. Ze zien niet in waarom dat beperkingen van de godsdienstvrijheid zouden kunnen zijn.

Nog steeds kunnen christenen en joden, net als in de oude tijd, wel moslim worden terwijl het omgekeerde, de openlijke overgang van een moslim naar het christendom, de maatschappelijke dood betekent. In Iran kun je er zelfs voor veroordeeld worden tot de fysieke dood, getuige het lot van dominee Nadarkhani.

Verder kan nog altijd een moslim wel met een christin of jodin trouwen maar een christen of jood niet met een moslima. Dat alles bevordert net als vroeger de groei van de islam ten koste van christendom.

Turkije
De hardste dreunen kreeg in de moderne tijd het christendom in Turkije. Een kleine tien jaren na de Armeense genocide verhuisden ook nog eens miljoenen etnische christelijke Grieken onder dwang van Turkije naar Griekenland. Dat gebeurde bij een uitwisseling na een oorlog tussen beide landen. Griekenland stuurde tegelijkertijd zijn moslims naar Turkije.

Resultaat: het grondgebied van het huidige Turkije had honderd jaar geleden nog een sterk christelijk karakter, terwijl het vijftien jaar later honderd procent islamitisch was.

Hypernerveuze minderheid
Egyptische christenen vrezen dat de grote klap nu ook bij hen zou kunnen vallen. Ze vormen een hypernerveuze minderheid in een overspannen land, dat totaal onzeker zijn weg zoekt na de val van de dictator. Arabische christenen staan altijd voor een pijnlijke keuze bij een omwenteling. Moeten ze meedoen of juist niet? Op welk paard moeten ze wedden? Brengt de opstand gelijke rechten, of de totale rechteloosheid van wanorde, moslimextremisme en maffia? Moet je assertief zijn of voorzichtig?

Welke strategie ook de beste is, het lijkt riskant om, als het erop aankomt, te veel te verwachten van westerse hulp. Dat hebben de Armeniërs in 1915 ondervonden.http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... sten.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Pilgrim »

mercator schreef:Alles wat wij samenvatten onder "christelijke beginselen" van meevoelen, verzorging van zwakkeren, geweldloosheid komen gewoon puur en simpel uit dat biologische feit voort.
Dat wordt in een bekend boek weersproken:
"Het is de Geest die levend maakt, het vlees is van geen nut. De woorden die Ik tot u gesproken heb zijn geest en leven." (Joh. 6,63).
De "christelijke beginselen" van meevoelen, verzorging van zwakkeren, geweldloosheid en naastenliefde zijn dus niet lichamelijk of 'biologisch' van aard. Er zitten twee krachten in de mens: een zelfzuchtige en een onzelfzuchtige. De zelfzuchtige is makkelijk te verklaren en komt voort uit de overlevingsdrang (en is dus biologisch) en manifesteert zich in het ego, maar de onzelfzuchtige is moeilijker te verklaren. Wat bezielt iemand om zichzelf weg te cijferen of soms zelfs zichzelf op te offeren om anderen te helpen of te redden zonder daar iets voor terug te verwachten? :nono1:
Laatst gewijzigd door Anonymous op zo okt 16, 2011 7:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Ozes »

Mooi excuus om wat surah's waar ik laatst aan dacht erin te gooien:

In het Christendom, en tevens een algemeen geaccepteerde filosofie in het Westen(en het Oosten) is dat het vlees de oorsprong van de zonde, waarbij de ziel gesterkt dient te worden om ons hiertegen te beschermen . In de Islam lijkt dit andersom het geval te zijn, waarbij het lichaam de verlangens van de ziel kan temperen.
Surah 59:9 And [also for] those who were settled in al-Madinah and [adopted] the faith before them. They love those who emigrated to them and find not any want in their breasts of what the emigrants were given but give [them] preference over themselves, even though they are in privation. And whoever is protected from the stinginess of his soul - it is those who will be the successful.
Surah 12:53 And I do not acquit myself. Indeed, the soul is a persistent enjoiner of evil, except those upon which my Lord has mercy. Indeed, my Lord is Forgiving and Merciful."
Vond het niet waard om er een apart topic voor te openen maar toch "food for thought".

En deze gezonde surah er ook maar bij:
Surah 8:28 And know that your properties and your children are but a trial and that Allah has with Him a great reward.
Kinderen zijn slechts een test. Zou dit een goede psychologische invloed hebben op families die al bol van de stress staan door hun familiecultuur?
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door King George »

“Arabische lente is in werkelijkheid Arabische winter”

PVV-Kamerlid Raymond de Roon wil morgen mondelinge vragen stellen aan de minister van Buitenlandse Zaken over het gruwelijke geweld tegen de Egyptische Kopten, waarbij tientallen doden en honderden gewonden zijn gevallen.

"In Egypte is eens te meer gebleken dat de Arabische lente in werkelijkheid een Arabische winter is" aldus De Roon.

Lees ook het twitter-bericht van Geert Wilders: "In Egypte worden christelijke Kopten vermoord. Barbaars en onaanvaardbaar. Geen Arabische lente maar Arabische winter. #Kamerdebataanvragen"


http://www.pvv.nl/index.php/component/c ... inter.html
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:
mercator schreef:Alles wat wij samenvatten onder "christelijke beginselen" van meevoelen, verzorging van zwakkeren, geweldloosheid komen gewoon puur en simpel uit dat biologische feit voort.
Dat wordt in een bekend boek weersproken:
"Het is de Geest die levend maakt, het vlees is van geen nut. De woorden die Ik tot u gesproken heb zijn geest en leven." (Joh. 6,63).
De "christelijke beginselen" van meevoelen, verzorging van zwakkeren, geweldloosheid en naastenliefde zijn dus niet lichamelijk of 'biologisch' van aard.
Heel mooi, maar de autoriteit van dat "Bekende Boek" gaat m.i. niet verder dan die van het plaatselijke aankondigingsblad.
Dat Bekende Boek stelt gewoon een situatie vast die er al was.
Uiteraard zijn geweldloosheid, naastenliefde etc. juist wél biologisch van aard en van belang om het voortbestaan en het succes van de groep te verzekeren. Ongeacht in welk Heilig Boek men zit te lezen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door mercator »

King George schreef:“Arabische lente is in werkelijkheid Arabische winter”
Dat was van het begin af aan duidelijk, ongeacht de vreugdekreten in de propaganda-media.
Erger nog is dat dat fenomeen naar Europa overslaat met die desastreuze Occupy bewegingen. Massaal op pleinen gaan rondhangen om door terreur de politiek te beïnvloeden. Binnenkort worden die Occupy bewegingen gekaapt door plundertochten zoals die in Engeland, let maar op.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Manon »

Pilgrim schreef: De "christelijke beginselen" van meevoelen, verzorging van zwakkeren, geweldloosheid en naastenliefde zijn dus niet lichamelijk of 'biologisch' van aard. Er zitten twee krachten in de mens: een zelfzuchtige en een onzelfzuchtige. De zelfzuchtige is makkelijk te verklaren en komt voort uit de overlevingsdrang (en is dus biologisch) en manifesteert zich in het ego, maar de onzelfzuchtige is moeilijker te verklaren. Wat bezielt iemand om zichzelf weg te cijferen of soms zelfs zichzelf op te offeren om anderen te helpen of te redden zonder daar iets voor terug te verwachten? :nono1:
Zelfs de Neanderthalers hadden een begrafenisritueel (resten van bloemen zijn gevonden bij skeletten).
christenen verwachten natuurlijk wel iets terug voor hun onbaatzuchtigheid: eer, aanzien en later rijstpap met gouden lepeltjes.
Waarom zouden de steentijd-mensen geen eer en aanzien hebben gekregen voor onbaatzuchtige daden ?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Pilgrim »

circe schreef:Waarom zouden de steentijd-mensen geen eer en aanzien hebben gekregen voor onbaatzuchtige daden ?
Wie zegt dat ze die niet kregen?
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Manon »

Pilgrim schreef:
circe schreef:Waarom zouden de steentijd-mensen geen eer en aanzien hebben gekregen voor onbaatzuchtige daden ?
Wie zegt dat ze die niet kregen?
ha ! jij toch? jij beweert toch dat men enkel onbaatzuchtig wordt door het christendom?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Pilgrim »

circe schreef:ha ! jij toch? jij beweert toch dat men enkel onbaatzuchtig wordt door het christendom?
Nee, dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat de onzelfzuchtige kracht in de mens niet biologisch of fysiek van aard is, maar een eigenschap is van de ziel.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Mahalingam »

Bottehond schrijft:
Toen de opstanden in de Arabische wereld losbarstten was een interessante ontwikkeling te zien in de vaderlandse media. Nu was het bewijs geleverd: islamcritici overdreven met hun sombere scenario over de islam. Nu bleek dat in de moslimse wereld mensen hetzelfde wilden als westerlingen. Het ongelijk van de Hans Jansens, Geert Wilders en Hafid Bouazza was aangetoond. Met veel bombarie werden dag na dag "deskundigen" in de media aan het woord gelaten. Zij spraken van een "Arabische Lente". De moslimse wereld zou bewijzen dat democratie, vrijheid en islam prima samen kunnen gaan. Dat uit islamkritische hoek werd gewezen op het aandeel van islamisten in deze opstanden werd genegeerd of gebagatelliseerd. De triomfantelijke houding van de media en de "deskundigen" kende geen grenzen.
http://www.amsterdampost.nl/islam-apologie/

Hij brengt een stukje StaatsTV onder mijn ogen: NOS Nieuws.
http://nos.nl/video/317027-conflict-kop ... kkeld.html
Conflict kopten en moslims ingewikkeld
En wat blijft mij na afloop bij over die afgebrande Koptisch kerk die het wereldnieuws haalde?
1. die Kopten hebben het zelf aangestoken
2. en indien niet dan
a. zaten ze fout omdat ze stiekem een kerk bouwden wat niet mag,
b. zijn zij begonnen met provoceren van Moslims
dus is het wiedes dat Moslims dat gebouw hebben afgefakkeld.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Ozes »

Lex Runderkamp interviewt de kopten Shinuda Yousef en Salib Aldik en Abdallah Ali de leugenachtige Moslim.
Ik hou altijd graag namen bij van journalisten die actief meeliegen en propageren.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Ariel »

Joël Voordewind CU heeft Runderkamp een tweet gestuurd.
Volgens mij heeft hij niet op die tweet gereageerd
Beste @lexrunnos Waarom de kopten in Egypte, een groep die al zoveel klappen krijgt, zo verdacht maken met zo'n dun verhaal? Onverantwoord.
http://twitter.com/#!/JoelVoordewind" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Dhana »

Arabische Lente niet positief voor christenen

Volgens mij is de arabische lente voor niemand positief dan alleen een paar vieze ouwe mannetjes die we islamisten noemen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Ariel »

'Halve waarheden helpen Egypte niet

Enkele honderden mensen demonstreren in Amsterdam tegen het geweld tegen kopten in Egypte. © ANP

Minister Rosenthal hoorde in Egypte hoopvolle geluiden. Maar dit jaar zijn meer dan 200 kopten vermoord en de democratische activisten zijn ook somber. Dat stellen Joël Voordewind, Peter van Dalen en Gert-Jan Segers.
De eerste vrije parlementsverkiezingen markeren het begin van een nieuw Egypte. De grote vraag is of een democratischer Egypte ook een vrijer en rechtvaardiger Egypte zal zijn. Minister Rosenthal heeft daarover bij zijn recente bezoek maar de halve waarheid te horen gekregen.

Een van de indrukwekkendste gesprekken die we hier hebben gevoerd, was met de weduwe van een koptische man die in mei omkwam bij een aanval van salafisten op zijn kerk. Terwijl hij het altaar probeerde te beschermen, werd zijn keel doorgesneden. Vervolgens is de kerk door de meute in brand gestoken. Enkele islamitische buurtbewoners deden mee aan de aanval, anderen schoten de christenen te hulp, maar de meesten hielden zich afzijdig.

Een dramatische illustratie van de situatie van de koptische minderheid in Egypte. Zonder bescherming van een stevige rechtsstaat zijn Egyptische christenen overgeleverd aan de willekeur van de meerderheid. Daar zijn goedwillende moslims die zich in rond Arabisch uitspreken tegen discriminatie en vervolging, maar ook kwaadwillenden die het machtsvacuüm willen gebruiken om Egypte om te vormen tot een islamitische staat waarin minderheden zullen moeten buigen voor de terreur van de meerderheid.

Een rechter schatte dat er dit jaar al meer dan 200 kopten zijn vermoord bij verscheidene incidenten. En een priester vertelde het verhaal dat zijn kerk door salafisten werd gechanteerd waarbij de kerk zou worden gespaard als de kerkleden een enorm bedrag als 'christenbelasting' zouden betalen. Bij afwezigheid van een beschermende overheid had de kerk geen andere keus dan te betalen.

Hoopvolle geluiden
Minister Rosenthal heeft bij zijn recente bezoek in Egypte naar eigen zeggen hoopvolle geluiden te horen gekregen. Die signalen zijn er inderdaad. Er zijn vrijheidlievende democraten en we zien hier met eigen ogen hoezeer de verkiezingen leven en hoe massaal Egyptenaren naar de stembus gaan. Maar toen een Moslimbroeder ons vertelde dat hij voor godsdienstvrijheid was en het Turkse model voorstond, was dat precies de halve waarheid die minister Rosenthal eerder te horen kreeg. Want als je doorvraagt, blijkt die vrijheid niet meer te zijn dan de vrijheid om een dienst te houden binnen de vier muren van de kerk. Maar het is geen vrijheid van individuen om voor een eigen overtuiging te kiezen en daar openlijk naar te leven.

Toen we de politicus van de Moslimbroederschap vertelden dat het Turkse model een keus voor een niet-religieuze rechtsstaat is, met gelijke berechtiging van alle godsdiensten en alle overtuigingen, zei hij dat dat ook weer niet helemaal de bedoeling was. Het maakt duidelijk dat als hier de woorden vrijheid en democratie klinken er vaak een heel andere betekenis aan wordt gegeven. Een andere halve waarheid betreffen de onderzoeken die zijn beloofd na de aanslagen op de kerk. Waar de officiële woordvoerders van de kerk daar nog hun vertrouwen in uitspreken, hebben de gewone kopten dat vertrouwen niet.

Ongefundeerde bewering
Nog kwalijker was het item van het NOS Journaal, afgelopen weekend. Verslaggever Lex Runderkamp reisde af naar een stadje in het zuiden waar ook een kerk in brand was gestoken. Na een paar gesprekken, waarvan een in het Journaal te zien was, kwam hij met een vreemde, ongefundeerde bewering. De kopten zouden hun kerk zelf in brand hebben gestoken. Het is ontegenzeggelijk waar dat verhalen hier vaak meerdere kanten hebben. Maar de suggestie dat 70 christenen in Marinab - op een inwoneraantal van 70.000 - de eigen kerk in brand staken, terwijl ze werden omringd door een massa moslims die de brand juist wilde blussen, is te bizar voor woorden. Runderkamp moet met harde bewijzen komen voor hij dit soort vergaande beweringen doet.

De democratische activisten en kopten die wij spraken zijn somber over de nabije toekomst van Egypte. De Arabische Lente dreigt een islamitische winter te worden waarin voor kopten steeds minder ruimte komt. In antwoord daarop is het weinig behulpzaam om de koptische minderheid alleen maar als slachtoffer te behandelen waar we beschermend omheen moeten staan. Vooral de jonge generatie laat zich dat niet meer welgevallen. Zij willen alleen maar worden wat ze al lang zouden moeten zijn: Egyptische burgers in volle rechten en plichten.

Het gaat bij deze verkiezingen veel minder om democratie en veel meer om de rechtsstaat. Er staat daarbij veel op het spel, zoals de verhouding tussen islam en vrijheid, de omgang met minderheden, de vrede met Israël en de verhouding met het Westen. Dan zijn we niet gediend met halve waarheden. Het komt erop aan dat in Egypte alle stemmen tellen en alle burgers voor de wet gelijk zijn.

Joël Voordewind (Tweede Kamerlid ChristenUnie), Peter van Dalen (CU-europarlementariër) en Gert-Jan Segers waren de afgelopen dagen in Egypte.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... niet.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Mahalingam »

We hadden dit van de NOS:
http://nos.nl/video/317027-conflict-kop ... kkeld.html
Het rumoer over de uitzending is niet gestopt.
Zat NOS fout met suggestie dat kopten zelf kerk in brand staken?
Zat de NOS fout toen zij een aantal weken geleden de suggestie wekten dat niet de moslims, maar de kopten zelf hun kerk in het Egyptische El Marinab in brand staken? Het verslag in het NOS-Journaal leidt nog altijd tot veel discussie. Vandaag publiceerde het Nederlands Dagblad een nieuw hoofdstuk in de kwestie die dreigt uit te groeien tot een affaire.

"We gaan er eigenlijk allemaal blindelings vanuit dat de moslims dat (de brandstichting, red) gedaan hebben, maar er zijn echt sterke aanwijzingen dat iedereen - ook de internationale gemeenschap - reageert op verkeerde feiten," zo besloot Runderkamp zijn reportage.

Ondertussen heeft ook het Nederlands Dagblad zich op de zaak gestort. 'NOS-reportage ingezet tegen kopten in Egypte', zo is vandaag te lezen op de voorpagina (registratie verplicht). Volgens het ND gebruikt de extremistische moslimgroepering Gama'at al-Islamiya de 'controversiële televisiereportage' om Egyptische christenen zwart te maken. De bron van deze bewering is het artikel 'Dutch TV: Copts set Marinab ablaze and framed Muslims' in het salafistische dagblad al-Masriyoun.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-te ... aken.dhtml
Is er al een reactie van de maker? Neen, die is alleen afwachtend.
-> ""Hij loopt niet weg voor het debat, maar wil eerst afwachten hoe gereageerd wordt op de feiten zoals hij die op de NOS-website heeft uitgeschreven", zegt NOS-voorlichter Rolf de Wit in het ND. "Bovendien komt de kritiek overwegend uit één hoek, uit het kamp van de EO."".
Dat is de nieuwe journalistiek: het is van belang wie de kritiek geeft. niet wat de kritiek is.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door Ozes »

"Hij loopt niet weg voor het debat, maar wil eerst afwachten hoe gereageerd wordt op de feiten zoals hij die op de NOS-website heeft uitgeschreven", zegt NOS-voorlichter Rolf de Wit in het ND. "Bovendien komt de kritiek overwegend uit één hoek, uit het kamp van de EO."".
Dat is de nieuwe journalistiek: het is van belang wie de kritiek geeft. niet wat de kritiek is.
Inderdaad Mahalingam. Lex Runderkamp & Rolf de Wit die tezamen het al onderbelichte lijden van Christenen verergert met een dosis propaganda waar figuren als Qaradawi van smullen.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Arabische Lente niet positief voor christenen

Bericht door King George »

Binnenkort de kerken branden als fakkels ook in Nederland. Je krijgt wat je hebt gestemd en waarmee je hebt ingestemd dat gesubsidieerd te omarmen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie