Staatsgreep Turkije.

In dit forum bespreken wij de onlusten en andere uitwassen van de islamitische revolutie.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Staatsgreep Turkije.

Bericht door Schepsel »

Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

http://www.nu.nl/buitenland/4294081/tur ... -coup.html

De Turkse premier Binali Yildirim heeft melding gemaakt van een poging tot een militaire coup door een deel van het Turkse leger.
Volgens Yildirim is de coup nog aan de gang. De overheid en veiligheidsdiensten zijn opgeroepen "alles te doen wat noodzakelijk is". De premier roept het volk op tot kalmte.

Zender NTV meldt dat allebei de bruggen over de Bosporus, de zeestraat die de Europese en de Aziatische kant van Istanbul van elkaar scheidt, afgesloten zijn voor het verkeer.

In de Turkse hoofdstad Ankara zouden vrijdagavond bovendien schoten zijn gehoord en er zijn tanks waargenomen bij de ingang van de Ataturk-luchthaven in Istanbul. Ook zouden er helikopters en militaire vliegtuigen in de lucht zijn waargenomen.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Premier Erdogan speelt hoog spel

Bericht door Schepsel »

Nu beweert het leger dat de coup geslaagd is... Ik hoor vrienden zeggen dat Erdogan naar Mongolië is. Het leger zegt de democratie en mensenrechten te respecteren.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Premier Erdogan speelt hoog spel

Bericht door Ariel »

Spannend Schepsel. Ik maak hier een topic van.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Leger Turkije zegt macht te hebben overgenomen

In Turkije heerst chaos en verwarring. Het leger zegt dat het de macht in het land volledig heeft overgenomen. Dat is gedaan "om de grondwettelijke orde, democratie en mensenrechten te herstellen en om ervoor te zorgen dat wetten worden nageleefd". Verder zeggen de coupplegers dat alle internationale verdragen en verplichtingen zullen worden nagekomen.

Maar premier Yildirim bestrijdt dat de coup is geslaagd. Hij zegt dat een deel van het leger geprobeerd heeft een staatsgreep te plegen en heeft opgeroepen tot kalmte. Hij zegt dat veiligheidstroepen doen wat nodig is om de orde te herstellen. Zij die verantwoordelijk zijn, zullen "de hoogste prijs" betalen, zei hij.

Het is onduidelijk waar de sterke man van Turkije, president Erdogan is. Zijn kantoor laat weten dat hij nog altijd aan de macht is en dat hij veilig is.

Staat van beleg
De Turkse staatsomroep TRT zegt dat in het hele land een staat van beleg van kracht is. Dat betekent dat militairen het voor het zeggen hebben en alle burgerlijke autoriteiten buitenspel zijn gezet.

Volgens sommige media zijn er militairen in het gebouw van de TRT. Vermoedelijk horen ze bij de coupplegers. Een presentator heeft gezegd dat het land op het moment wordt bestuurd door een "vredesraad" die de veiligheid van de bevolking garandeert.

Gijzeling
CNN Türk zegt dat er een gijzeling gaande is in het militaire hoofdkwartier in Ankara. Volgens persbureau Anadolou is de chef-staf van het leger een van de gegijzelden. CNN Türk zegt verder dat militairen het hoofdkantoor van de AK-partij, de partij van president Erdogan, zijn binnengedrongen. Bij het hoofdkwartier van de veiligheidsdienst zijn schoten gehoord.

In Istanbul en Ankara is veel militaire activiteit. Eerder op de avond was te zien dat de twee bruggen in Istanbul over de Bosporus door militairen met vrachtwagens werden geblokkeerd. In wiens opdracht ze dat deden is niet duidelijk.

Ook zijn er tanks bij het vliegveld Atatürk bij Istanbul. Alle vluchten naar het vliegveld zijn geannuleerd. Verder waren er berichten dat er schoten waren gehoord en dat de politie werd ontwapend door militairen.

Op Twitter zijn beelden geplaatst waarop een helikopter boven Istanbul te zien zou zijn die schoten op een doel op de grond afvuurt.

Ook uit de hoofdstad Ankara kwamen berichten over bewegingen van tanks en straaljagers. De straaljagers vliegen laag over de stad. Volgens Turkse media is het hele politiekorps gemobiliseerd.

Correspondent Bram Vermeulen is in Istanbul en hoorde helikopters vliegen en sirenes afgaan, In eerste instantie werd aan een terreuroefening gedacht, misschien in verband met de gebeurtenissen in Nice. Dat het een poging tot staatsgreep is, heeft de meeste mensen verrast.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Afbeelding

Erdogan told his supporters to take the streets against this coup.
Hij probeert een burger oorlog te beginnen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Vliegtuigen. Tanks. Soldaten. Helicopters. Bruggen afgezet. Rare dingen.
Update:Turks leger zegt dat ze de boel hebben overgenomen.
Update: Facebook, Twitter, Staatomroep TRT offline.
Update: Luchthaven Istanbul dicht. Vluchten maken rechtsomkeert.
Update: Staat van Beleg afgekondigd.
Update: Erdogan in veiligheid gebracht. Zou op vakantie zijn in Bodrum. Of hij zit in Mongolië. Met Rutte.

Twitter.
Berichten dat er bij het gebouw van TRT wordt geschoten.
Militaire raad kondigt nieuwe grondwet aan, herstel scheiding staat-godsdienst, juridische vervolging van AKP-top, herstel aanzien
Avondklok in heel Turkije. (Leger)
Frame van AKP dat het Gulenisten zijn wordt niet echt geloofd door Turkse journalisten. Zou een samenwerking zijn van verschillende groepen.
Minister van defensie: 'commandant der strijdkrachten is gegijzeld door de coupplegers.'
Live ...
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Schepsel »

Bizar... Echt zoiets wat je af moet wachten voor je er veel over kunt zeggen. Ik hoop iig dat als het leger wint, ze ook daadwerkelijk seculier zijn.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Schepsel schreef:Bizar... Echt zoiets wat je af moet wachten voor je er veel over kunt zeggen. Ik hoop iig dat als het leger wint, ze ook daadwerkelijk seculier zijn.
Van mij mag het leger ook winnen. Maar er gaan zoveel Turken de straat op om Erdogan te steunen. Dit kan wel eens een hete zomer in Turkije worden. Burgeroorlog.

Laatste nieuws.

http://ift.tt/29V4vsA

Military helicopters open fire at headquarters of Turkish intelligence agency

According to some sources, president Ardogan left the country in his private presidential jet

2 bridges closed by military police in Istanbul, tanks on highways, reports of jets flying low in Ankara

En er wordt op dit moment flink geschoten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

EU-bron: coup niet van 'paar kolonels'
De poging tot een staatsgreep in Turkije lijkt goed voorbereid en is niet het werk van ,,een paar kolonels''. Dat heeft een bron bij de Europese Unie verklaard die Turkije als kandidaat-lidstaat in de gaten houdt.

,,Het ziet er uit als een relatief goed georkestreerde coup door een substantieel deel van het leger, niet van een paar kolonels'', aldus de bron. ,,Gezien de schaal van de operatie is het moeilijk voor te stellen dat ze vlak voor de overwinning zullen stoppen''.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Eliabe »

Voor- en tegenstanders kunnen in Turkije slaags raken met het risico dat dit in heel Europa gaat gebeuren. Hebben we binnen een paar dagen feest, maar niet heus.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Eliabe schreef:Voor- en tegenstanders kunnen in Turkije slaags raken met het risico dat dit in heel Europa gaat gebeuren. Hebben we binnen een paar dagen feest, maar niet heus.
Daar ben ik ook bang voor Eliabe. Deze coup wordt in geheel europa uitgevochten.

Laatste nieuws.
Tanks openen vuur bij Turks parlement in Ankara
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Eliabe »

Ariel schreef: Daar ben ik ook bang voor Eliabe. Deze coup wordt in geheel europa uitgevochten.
Denk aan mij voorspelling elders op het forum.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Ik vraag me af of het leger het gaat redden. Ik denk het niet, want ik hoor op Al yazeera live dat niet het gehele leger achter de coup staat. De commandant van het grootste legerkorps steunt deze coup niet. Ook vanuit omroepinstallaties van moskeeën worden burgers opgeroepen massaal de straat op te gaan.

Militairen zijn vertrokken bij Istanbul Ataturk Airport. Burgers kunnen nu naar binnen.

Er is op burgers geschoten die richting de Bosporusbrug liepen om de barricade van het leger te doorbreken. Er worden gewonden gemeld.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Pilgrim »

Eliabe schreef:
Ariel schreef: Daar ben ik ook bang voor Eliabe. Deze coup wordt in geheel europa uitgevochten.
Denk aan mij voorspelling elders op het forum.
Ook die van mij...
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Tanks hebben het vuur geopend bij het Turks parlement in Ankara. Ook zijn er op CNN beelden uitgezonden waarop te zien is dat demonstranten worden beschoten.

De situatie in Turkije wordt steeds grimmiger. Wat het doel van de schoten van de tanks was, is niet duidelijk. Eerder waren er berichten over een helikopter boven Ankara die het vuur opende en over een grote explosie. Uit Istanbul komen berichten over geweervuur bij het vliegveld Ataturk.

In Turkije heerst ondertussen grote verwarring over de vraag wie de macht in handen heeft na de couppoging van een deel van het leger vrijdagavond. Volgens de Turkse president Recep Tayyip Erdogan zal de opstand van de militairen spoedig worden neergeslagen en zullen de daders ,,een hoge prijs'' betalen. ,,Dit is een daad van een kleine minderheid binnen het leger'', zei Erdogan op de zender CNN Turk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Eliabe »

Pilgrim schreef: Ook die van mij...
Het gaat momenteel erg snel. Als die militairen teveel in het nauw gedreven gaan worden gaan we nog hele gekke dingen meemaken.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Eliabe »

In Rotterdam zijn al turken de straat op gegaan.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Schepsel »

Eliabe schreef:In Rotterdam zijn al turken de straat op gegaan.
Voor/tegen wie?
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Eliabe »

Schepsel schreef:
Eliabe schreef:In Rotterdam zijn al turken de straat op gegaan.
Voor/tegen wie?
Ze zingen het turkse volkslied.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Schepsel schreef:
Eliabe schreef:In Rotterdam zijn al turken de straat op gegaan.
Voor/tegen wie?
Voor Erdogan.

Derde of vierde generatie Nederturken NPO: ''Wij hebben alle vertrouwen in ONZE huidige regering. [Turkije] Hopen 't beste voor ONS EIGEN land.'' [Turkije ] En ze hebben zin in de toekomst...
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Er zijn militairen gearresteerd door de politie.

En door beschietingen op politie-eenheid in Golbasi zouden 17 agenten zijn gedood.

Ondertussen is het parlement bijeengekomen, er wordt een bijzondere vergadering gehouden. In het parlement zullen voor en tegenstanders van Erdogan zitten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Schepsel »

Ariel schreef:
Schepsel schreef:
Eliabe schreef:In Rotterdam zijn al turken de straat op gegaan.
Voor/tegen wie?
Voor Erdogan.

Derde of vierde generatie Nederturken NPO: ''Wij hebben alle vertrouwen in ONZE huidige regering. [Turkije] Hopen 't beste voor ONS EIGEN land.'' [Turkije ] En ze hebben zin in de toekomst...
Idioten....
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Erdogan geeft Gülen de schuld van coup

ANKARA - Achter de couppoging in Turkije zitten militairen die aanhangers zijn van de beweging van de naar de Verenigde Staten uitgeweken moslimgeestelijke Fethullah Gülen. Dat zegt president Recep Tayyip Erdogan.

Erdogan en Gülen waren vroeger bondgenoten maar verkeren al jaren met elkaar op vijandige voet. Turkije heeft de beweging van Gülen officieel als terreurorganisatie aangemerkt. Erdogan beweert al langer dat Gülen zijn regering omver wil werpen.

De Gülenbeweging tracht ,,het land en de oemma” (de gemeenschap van moslims wereldwijd) te verdelen, zei Erdogan in mei volgens de Turkse krant Hürriyet. Volgens Erdogan heeft de Gülenbeweging in Turkije een parallelle staat gevormd door aanhangers te posteren op sleutelposities bij de rechterlijke macht, politie en in het openbaar bestuur.

In april en mei hield de Turkse politie tientallen mensen aan op verdenking van het lidmaatschap van de Gülenbeweging. Onder de arrestanten waren journalisten, juristen en politieagenten, meldde staatspersbureau Anadolu.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Ariel »

Ik denk dat de coupplegers al verloren hebben.

En nu op radio 1: NOS aangevallen door demonstranten bij Turks consulaat in Rotterdam

En in Deventer, voor het Turkse consulaat, zijn er nu ook demonstraties.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Poging tot staatsgreep aan de gang in Turkije.

Bericht door Eliabe »

Ariel schreef:

In april en mei hield de Turkse politie tientallen mensen aan op verdenking van het lidmaatschap van de Gülenbeweging. Onder de arrestanten waren journalisten, juristen en politieagenten, meldde staatspersbureau Anadolu.
Jaja, erdogan kennende.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Plaats reactie