De strijd tegen fake nieuws

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Zuckerberg: 'We hebben hulp van overheid nodig om Russen te weren'

27 juni 2019

Facebook-CEO Mark Zuckerberg heeft gezegd dat Facebook niet in staat is om Russische invloeden via Facebook volledig tegen te gaan. Dat liet hij woensdag weten tijdens een conferentie in Colorado, meldt CNBC.

Via Facebook en andere sociale media verspreiden Russische accounts nepnieuwsberichten om zo de publieke opinie te beïnvloeden. Rondom verkiezingen neemt de hoeveelheid van deze berichten toe, zo ook bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016.

Zuckerberg zegt dat Facebook hard optreedt tegen de trollen, maar is ook van mening dat de overheid niet voldoende heeft gereageerd op deze nieuwe stroom aan nepnieuwsberichten. Nu zetten meer landen het platform in om invloed uit te oefenen en daar kan Facebook niet tegenop.

"We hebben onze beveiliging enorm opgeschaald, maar we kunnen weinig beginnen tegen landen", aldus Zuckerberg. Hij roept daarom de overheid op samen met Facebook op te treden tegen de verspreiding van desinformatie.

Facebook verwijdert aan de lopende band accounts en pagina's van 'trollenfabrieken', maar volgens Zuckerberg zal Facebook dit niet bij kunnen houden als steeds meer landen grotere acties opzetten om nepnieuws te verspreiden.

https://www.nu.nl/internet/5955891/zuck ... weren.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

Wie kijkt er eigenlijk wel eens op Facebook? Jaren geleden heb ik er eens een UV-account aan gemaakt dat ik binnen drie dagen op non-actief gezet heb vanwege de vele meldingen van Facebook, uitgaand verkeer dat mij niet beviel en trackingpogingen waar ik niet op zat te wachten. Wie kan me nu eens vertellen wat ik miste sinds ik besloot Faceook volkomen links te laten liggen?
:scratch:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

sjun schreef:Wie kan me nu eens vertellen wat ik miste sinds ik besloot Faceook volkomen links te laten liggen?
:scratch:
Hooguit kan ik je vertellen ruwweg dezelfde route te hebben afgelegd, maar daar word je natuurlijk weinig wijzer van.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:
sjun schreef:Wie kan me nu eens vertellen wat ik miste sinds ik besloot Faceook volkomen links te laten liggen?
:scratch:
Hooguit kan ik je vertellen ruwweg dezelfde route te hebben afgelegd, maar daar word je natuurlijk weinig wijzer van.
Bingo!

Sjun heeft totaal niks gemist. Facebook is begonnen en gaat door en zal eindigen als een kinderachtige aangelegenheid voor mensen die niks anders te doen hebben. Communiceren kan VEEL BETER. Via de eveneens gratis Whatsapp. Maar . . . je herkent daarin niet wie je zogenaamde vrienden zijn die je vriend willen zijn om te kunnen scoren met de meeste hoeveelheid vrienden. Achterlijk misleidend tot en met. Je kent je vrienden als persoonlijk. Zo niet dan kunnen dat geen vrienden zijn, maar pionnen in het spel van domheid, onnadenkendheid en een onbereikbaar resultaat in het zoeken naar welbevinden.

Ik doe ook aan Facebook. Ooit door een vriend hiertoe opgeroepen, ondanks dat ik daar totaal geen behoefte toe gevoelde. Sindsdien dankbaar aangegrepen om elke dag tekeer te gaan tegen voornamelijk moslims en de politieke huichelarij! Omdat ik die groep van 1,8 miljard moslimmensen niet alleen dom vind, maar bovenal totaal ongeschikt om mee te draaien met onze beschaving die is afgesteld op waarheidsbevinding (democratie) en vooruitgang. De baggerreligie islam is onaanvaardbaar voor ieder weldenkend mens met een gezond kritisch zelfstandig werkend verstand. Helaas, het kenmerk van moslims is hun ongebreidelde nooit ophoudende verlangen dom te zijn en te blijven door het bekennen van hun adoratie voor de meest weerzinwekkende walgelijke historische mens die omgord was met significante kenmerken van perversie, pedofilie, sadisme, oorlogszieke verlangen naar macht, en last but not least, wellustig psychopatisch ongecontroleerd verlangen en afwijzing van het vrouwelijke geslacht.

Want de heidense mislukte psychopaat en walgelijk terroristische historische Arabische onmens Mohammed neukte zich te pletter, maar gaf daarbij NOOIT de eer aan zijn geneukte vrouwen. Integendeel. Dit vond de arrogante slechte mens en Arabische afgodendienaar, patser en hypocriet Mohammed nodig om de wereld in te seinen:

(Hadith van al-Bukhari) -
"De meeste bewoners die zich bevinden in de eeuwig brandende hel, zijn vrouwen."
Deze Hadith wordt door niet een moslim ontkent. Logisch. Want al die bekentenissen over de profeet Mohammed door al-Bukhari worden als door Allah geïnspireerd levensverheffend beschouwd voor ALLE moslims. Conclusie? Moslims kunnen niet anders dan behoren tot de unieke exclusieve mislukte mensensoort die probeert mee te liften op de 21e eeuw en daarvoor als enige eis stelt om hun achterlijkheid wereldwijd uit te dragen met permissie tot parasiteren op onze kenniseconomie en beschaving.

En de dramatische cultuur vernederende Europese politiek stemt daar in mee door toedoen van de eenling, de volmaakt psychisch doorgedraaide geestelijk van God los geraakte post maoïstische Frau Angela Merkel met een foute interpretatie van de leer van Jezus..
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Mahalingam »

Zou dit fake news zijn? Het heeft te maken met de verkiezingsstrijd in Australië. En in dat land gaat het vaker van: 'van dik hout zaag je planken.".

Afbeelding
Facebook: verwijderen nepnieuws politiek debat is niet onze taak
Facebook heeft te kennen gegeven geen nepnieuws te zullen verwijderen in een Australisch politiek debat. Volgens Facebook is het namelijk 'niet onze taak' om in te grijpen in een politiek debat als het gaat om nepnieuws en het eventueel verwijderen ervan.

Het gaat om een voorval dat plaatsvond tijdens de verkiezingscampagne in Australië, waarbij een van de politieke partijen een 'belasting op doodgaan' zou willen invoeren. Aangezien dit werd beschouwd als nepnieuws, vroegen politici van de Australische Labour-partij aan Facebook om content waarin over de death tax werd gesproken te verwijderen.

In een reactie, die is ingezien door The Guardian Australia, geeft Facebook echter aan zich niet te willen mengen in het debat. In het artikel van The Guardian wordt Facebook-topman Simon Milner geciteerd als: "het is niet onze rol om content die de ene kant van het politieke debat als vals beschouwt te verwijderen". Wel zouden de factcheckers van Facebook de gewraakte death tax-content als vals hebben beschouwd.

Alhoewel Facebook de afgelopen jaren strenger is gaan modereren op nepnieuws en andere vormen van misleidende content, lijkt het bedrijf zich dus buiten de politieke arena te willen houden. Overigens is de als vals aangemerkte content op Facebook wel minder zichtbaar gemaakt. In een reactie op het besluit van Facebook laten Australische politici weten dat Facebook transparanter moet zijn over hoe het content modereert op de website.
https://tweakers.net/nieuws/155730/face ... -taak.html
https://tweakers.net/nieuws/155730/face ... -taak.html

"...lijkt het bedrijf zich dus buiten de politieke arena te willen houden."
Dat mag dan wel voor Australië gelden maar voor de EU wordt een andere invalshoek gekozen. Daar heeft Faceboook ook te maken met een verenigde lobby van de leiders en hun media en kiest vaak eieren voor zijn geld.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Death tax..Bedoelen ze daar erfbelasting mee?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Mahalingam »

Australia hasn’t had an estate or ‘death tax’ for the last few decades. That being said, there are still a handful of taxes and levies which can potentially apply to sums of money and other assets passed from a deceased person to their dependants or other nominated beneficiaries.
https://www.canstar.com.au/superannuati ... tance-tax/
There is no inheritance tax in Australia, with all states in Australia abolishing what was known as death duties in 1979[28] following the lead of the Queensland Government led by Joh Bjelke-Petersen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_ ... itance_tax
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Hans v d Mortel sr »


Hans van de Mortel schreef:Islam is a secondhand plagiarism religion of the worst kind. Islam is a failed backward religion, the only religion in the world that prohibits alcohol consumption. Not in the beginning, afterwards yes. Thus Jerusalem was first the holy city for Muslims and then until now Mecca. Mohammed was not to be trusted. So not Muslims either. God has never forbidden alcohol pleasure. But Muslims simply want to dominate humanity with their primitive frustrated backwardness and lies.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Hans v d Mortel sr »

De bekendste propagandafilm tegen cannabis: Reefer madness uit 1936. Die film was geenszins op feiten gebaseerd, maar droeg toch bij tot het verbod op cannabis met de Marihuana Tax Act van 1937. Wat ondertussen een lachwekkende cultfilm is geworden, sijpelt 80 jaar later door in het drugsdebat.
Waarom vasthouden aan hypocrisie terwijl heel Nederland zo langzamerhand wel weet dat meten met twee maten des politiek eigen is: ongelimiteerde alcoholconsumptie op festivals en waar dan ook. Ongelimiteerd - herstel - gelimiteerd roken buiten de deur. Intolerant zijn voor het eigen volk en tolerant voor moslims zijn. Jacht op drugs die als genotsmiddel niet meer zijn weg te denken. Net zo min als alcohol en sigaretten.

Dat drugs slecht zijn voor de gezondheid is nepnieuws. Net zo goed dat roken slecht is. Roken is niet slecht voor de gezondheid mits men niet over de longen rookt. Wijn is gezond. Maar alles met mate. Liefst ook met fake news.

Waar we vanaf moeten met z'n allen zijn parasieten: MOSLIMS. Zij zijn namelijk met nepnieuws grootgebracht.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

Hans v d Mortel sr schreef:Roken is niet slecht voor de gezondheid mits men niet over de longen rookt.
Het is alleen maar niet slecht voor de gezondheid als je het zó doet:

Afbeelding
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

NU.nl stopt als factchecker voor Facebook na conflict over aanpak van ‘nepnieuws’ door politieke partijen

Donderdag 28 nov 2019 1:15

Nu.nl zet per direct een punt achter een jarenlange samenwerking met Facebook. De twee zijn het oneens over de aanpak van ‘nepnieuws’-berichten van politieke partijen op het platform.

Nu.nl merkte berichten van PVV en FvD op Facebook aan als “nepnieuws”, maar moest dit onder druk van Facebook eerder deze maand terugdraaien, zo blijkt uit onderzoek van Brandpunt+. Voor hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman vormde dit de directe aanleiding om de samenwerking te beëindigen.
Nu.nl is in Nederland sinds 2017 officiële factcheckpartner van Facebook en heeft daarom bijzonder privileges op Facebook. Middels een speciaal dashboard kan Nu.nl het aantal gebruikers dat een nepnieuwsbericht ziet beperken. Gebruikers krijgen dan ook een waarschuwing dat het om nepnieuws gaat. Bij herhaalde verspreiding van dergelijke berichten wordt een Facebookpagina effectief geblokkeerd. Berichten van CDA, PVV en FvD werden ook op deze wijze aangepakt.
Facebook wil dat politici en hun partijen bij nepnieuwsbestrijding worden ontzien zodat kiezers zelf een oordeel kunnen vormen over hun uitspraken. Nu.nl voelt zich hierdoor beperkt. “Wat heeft het bestrijden van nepnieuws nog voor zin als je politici niet mag aanpakken?” vraagt Hoekman zich af. De samenwerking stond hierdoor al sinds mei ter discussie, laat hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman weten. Nu.nl publiceerde toen kort voor de Europese Verkiezingen een factcheck van uitspraken van een kandidaat-Europarlementariër van het CDA. Facebook liet de strafmaatregelen tegen haar vrijwel meteen terugdraaien. Toen Facebook de sancties tegen PVV en FvD ook liet terugdraaien beëindigde Nu.nl de samenwerking.
Alle politieke partijen wisten dat Nu.nl factchecks had gepubliceerd waarin hun berichten werden betwist en waren het niet eens met de uitslag. Facebook zegt de partijen via een automatisch bericht te hebben geïnformeerd over de sancties die daarna werden opgelegd, maar geen een partij was daarvan op de hoogte.
“Laat een ding duidelijk zijn: wij blijven achter de inhoud van onze factchecks staan”, zegt Hoekman. Nu.nl zet zijn factcheckrubriek NuCheckt gewoon voort, maar dan zonder Facebook.
Facebook zegt de keuze van Nu.nl te betreuren maar te respecteren, zo laat een woordvoerder weten. Het bedrijf hoopt in Nederland een nieuwe factchecker te vinden om mee te werken.
Rene Dercksen, fractievoorzitter van de PVV Utrecht, ziet in de aanpak een onverholen poging om de PVV electoraal te schaden. “Als ik drie weken na de verkiezingen gepost had, had geen haan ernaar gekraaid”, zegt hij tegen Brandpunt+. “Dit is meer activisme dan factchecken.”
FvD-partijleider Thierry Baudet is vooral niet te spreken over de keuze voor Nu.nl als factchecker. “Overduidelijk niet de juiste partij”, aldus Baudet.
Lees hier om welke berichten het gaat.

https://tpook.nl/2019/11/26/nu-nl-stopt ... artikelkop
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Gert Jaap Hoekman van fakemedia NU.NL bluft, bedreigt en verliest

20 december 2019

Op 4 november plaatsten wij deze video waarin we de framing en leugens van NU.NL in beeld brachten door een voorbeeld erbij te halen uit hun eigen archief.

Het Nu.nl van hoofdredacteur en verantwoordelijke Gert Jaap Hoekman heeft gebluft maar verloren.

De oplichters die vrijwel dagelijks eenzijdig en manipulatief nieuws brengen, wilden ons monddood maken in al hun arrogantie en de grootheidswaanzin van Hoekman.

Deze video die wij maakten werd verwijderd door de redactie van Gert Jaap Hoekman.



Nog geen 2 dagen later ontvingen wij een e-mail van Nu.nl met het verzoek de video weg te halen. NU dreigde met juridische stappen tegen CommonSenseTV als we de video niet weg zouden halen.

Afbeelding

Wij hebben diezelfde dag terug geschreven dat we de video niet verwijderen:

Afbeelding

Vrijwel direct na het versturen van deze mail was onze video weg.

Wanneer je monddood wordt gemaakt door echt slechte mensen dan laat je het er zeker niet bij zitten. En dat deden we ook niet. In plaats daarvan schreven we een juridisch verweer.

Om in verweer te gaan moet je wel heel zeker zijn van je zaak. Bij het onterecht indienen van een verweer wordt je Youtube-kanaal verwijderd. En daar is Youtube HEEL streng op. En dat kanalen zoals CSTV niet erg geliefd zijn bij Youtube weten we ook.

https://support.google.com/youtube/answer/2807684?hl=nl

Voor het plaatsen hebben we goed de “fair use” regels (redelijk gebruik) bestudeerd over het gebruik van materiaal derden om een boodschap anders dan het origineel uit te dragen of om de inhoud te weerleggen.

Dat zijn de kernpunten. Daarbij krijgen wij geen inkomen over de video. Youtube heeft ons nooit op willen nemen in hun partnerprogramma om wat advertentiegeld te kunnen verdienen.

Maar we waren we er van overtuigd dat we hier goed hebben gehandeld en dat NU.NL zomaar even een video weg wel hebben omdat de inhoud ze niet zint. Het zegt veel over hoe de hoofdredacteur en het medium zelf.

We lieten in deze video met argumenten en ondersteunende beelden zien dat Nu.nl leugens verspreidt en zelf aan framing doet. Ze claimen dat hun merk en logo symbool staan voor de waarheid. Schandalig en dat laat je niet zomaar gebeuren.

Dus we dienden het volgende verweer in:

Afbeelding

Nadat Youtube nog wat aanvullende informatie vroeg, hebben ze ons 2 weken geleden laten weten dat ze het verweer goedkeurden. Ze hebben ons verweer doorgestuurd naar Nu.nl.

Nu.nl dreigde met juridische stappen, zoals je in hun eerste mail kunt lezen. Youtube gaf 10 dagen de tijd aan Nu.nl om aan te tonen dat ze daadwerkelijk naar een rechter zijn gestapt. Maar dat deed Nu.nl niet.

Afbeelding

Gert Jaap, je bluf werd gecalled.

Vandaag kregen we de heugelijke mededeling de video weer terug is op de plek waar hij hoort. Namelijk bij CommonSenseTV. Opgericht om o.a. dit soort tuig aan te pakken.

Nu.nl en Gert Jaap Hoekman: Jullie zijn nu officieel losers.

En wij zitten voortaan nog meer op jullie nek en we sporen iedereen aan dat te doen. Wat jullie doen is gevaarlijk en zou strafbaar moeten zijn.

Beste lezers, deel dit zoveel mogelijk via Facebook en Twitter zodat Nederland hoe Nu.nl te werk gaat. Dankzij dit soort media is half Nederland gebrainwashed. Dit kan weer ogen openen.

https://commonsensetv.nl/nu-nl-bedreigt ... -verloren/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door King George »

NOS is the Dutch CNN | Biased News in Holland

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Het is weer zo ver! Dubieus artikel op NU.nl...
Brussel noemt Rusland en China verspreiders van nepnieuws over coronavirus

10 juni 2020 13:31 Laatste update: een uur geleden

Afbeelding

De Europese Commissie zegt dat Rusland en China nepnieuws over het coronavirus verspreiden. Met name deze twee landen zijn "betrokken bij gerichte beïnvloedingsoperaties en desinformatiecampagnes in de Europese Unie, omringende landen en wereldwijd", aldus Brussel in een woensdag gepubliceerde verklaring.

In april hield de EU Rusland al verantwoordelijk voor een "aanzienlijke desinformatiecampagne" over het coronavirus. Het Kremlin zou met de verspreiding van nepnieuws paniek willen zaaien en het vertrouwen in autoriteiten willen ondermijnen. Rusland zei onschuldig te zijn.

In mei schreef minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) op basis van AIVD-informatie dat Russische narratieven ook in Nederlandse socialemediakringen worden gedeeld. Het bereik van de desinformatie zou echter beperkt zijn gebleven.

Eurocommissaris Vera Jourová (Waarden en Transparantie) roept sociale media woensdag opnieuw op om meer te doen aan de verspreiding van nepnieuws. "Hoewel online platformen tijdens de pandemie stappen in de goede richting hebben gezet, moeten die zich daar meer voor inspannen."

'Desinformatie schaadt de gezondheid van burgers'
Bedrijven zoals Facebook, Google en Twitter moeten maandelijks gedetailleerd kunnen rapporteren over getroffen maatregelen tegen nepnieuws. Het gaat onder meer om de beperking van desinformatie en het vergroten van de kennis van gebruikers. Ook wil Brussel dat de bedrijven meer samenwerken met factcheckers en wetenschappers.

"Desinformatie schaadt niet alleen de gezondheid van onze democratieën, maar ook de gezondheid van onze burgers", zei Jourová. "Het kan de economie negatief beïnvloeden en de reactie van autoriteiten ondermijnen, waardoor het effect van gezondheidsmaatregelen verzwakt wordt."

Door: NU.nl/Reuters Beeld: Reuters

https://www.nu.nl/tech/6057009/brussel- ... virus.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Zo wil minister Ollongren desinformatie aanpakken rond de verkiezingen

18 nov 2020

Afbeelding

Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Kajsa Ollongren (D66) wil maatregelen nemen om desinformatie in de aanloop naar de verkiezingen op 17 maart 2021 tegen te gaan. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Maar wat onder desinformatie valt en waarom dat zo’n gevaarlijk fenomeen is, blijft gissen. Vier vragen en antwoorden over de plannen van de minister.

1. Wat is minister Ollongren van plan?

De minister gaat er werk van maken om ‘de impact van desinformatie op de Tweede Kamerverkiezingen te minimaliseren’. Ollongren zet in op preventie en wil desinformatie beter kunnen detecteren. Hiervoor gaat de minister een onafhankelijke externe partij inschakelen, zo staat in een brief aan de Kamer.

Daarnaast zegt de minister de ‘informatiepositie’ te willen verstevigen. Er komt een bewustwordingscampagne met een informatieve website om stemgerechtigden te helpen desinformatie te herkennen. Ook wordt de Wet financiering politieke partijen (Wfpp) gewijzigd om buitenlandse beïnvloeding in de Nederlandse democratie te beperken.

Ook wil de minister dat er een gedragscode komt voor politieke advertenties. Op die manier moet duidelijk worden wie er achter een politieke advertentie zit. Minister Ollongren heeft hiervoor gesproken met internetbedrijven zoals Facebook en Google.

Ollongren baseert zich op de strategie van het kabinet over desinformatie, zoals in 2019 is uiteengezet. De drie pijlers van de strategie zijn ‘preventie, versteviging informatiepositie en (zo nodig) reactie’. Ollongren wil in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart zich vooral inzetten op de eerste twee punten.

2. Wie bepaalt straks wat desinformatie is?
Het woord ‘desinformatie’ valt maar liefst 23 keer in de Kamerbrief van de minister. Maar een duidelijke definitie van de term ontbreekt. Laat staan dat de minister uitlegt wat nou precies het gevaar is van desinformatie. Dat zal het opsporen en controleren ervan lastig maken.

De overheid beseft dat het niet haar taak is te bepalen wat desinformatie is en om dat te gaan controleren. Daarom schakelt minister Ollongren hiervoor een onafhankelijke externe partij in, die wel wordt betaald met overheidsgeld. Welke of wat voor soort partij de minister voor ogen heeft, is onduidelijk.

3. Wat gaat die instantie doen?
De externe onafhankelijke partij moet in opdracht van de overheid op basis van open bronnen gaan monitoren op de mogelijke verspreiding van desinformatie tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. Maar die onderzoekers mogen zich van de minister niet buigen over de inhoud van de desinformatie.

In plaats daarvan mogen onderzoekers zich alleen richten op de manier waarop mogelijke desinformatie wordt verspreid. Dat is opmerkelijk, want als desinformatie de democratie in gevaar kan brengen, zou het ook fijn zijn te weten wat voor gevaarlijke boodschappen er worden verspreid.

Ollongren vindt het belangrijk dat niet alleen de overheid zich ontfermt over desinformatie. ‘Het blijft primair aan de onafhankelijke journalistiek om desinformatie inhoudelijk te adresseren,’ schrijft de minister in haar brief.

4. Hoe gevaarlijk is desinformatie?
Omdat het onduidelijk is wat er precies wordt bedoeld met desinformatie, blijft het ook gissen welk gevaar dit meebrengt. Volgens minister Ollongren zouden nepnieuws en desinformatie de democratie in gevaar kunnen brengen, bijvoorbeeld met beïnvloedingscampagnes. Maar ‘echt nepnieuws komt binnen Nederland nog nauwelijks voor’, zei promovendus Tom Dobber van het Centrum voor Politiek en Communicatie van de Universiteit van Amsterdam vorig jaar in Trouw. Het verspreiden van desinformatie is overigens ook niet strafbaar. Mits de inhoud ervan niet in strijd is met de wet.

Eerder dit jaar waarschuwde dezelfde minister Ollongren voor Russisch nepnieuws, maar met duidelijke voorbeelden kwam de minister nooit. Voor de verkiezingen van de Provinciale Staten en Waterschappen en die voor het Europees Parlement in 2019 zette Ollongren ook al in op een online campagne om desinformatie tegen te gaan.

Lees meer: Ollongren bindt via campagne strijd aan met nepnieuws

https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... en-789149/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

Pilgrim schreef:
do nov 28, 2019 3:49 am
NU.nl stopt als factchecker voor Facebook na conflict over aanpak van ‘nepnieuws’ door politieke partijen

Donderdag 28 nov 2019 1:15

Nu.nl zet per direct een punt achter een jarenlange samenwerking met Facebook. De twee zijn het oneens over de aanpak van ‘nepnieuws’-berichten van politieke partijen op het platform.

Nu.nl merkte berichten van PVV en FvD op Facebook aan als “nepnieuws”, maar moest dit onder druk van Facebook eerder deze maand terugdraaien, zo blijkt uit onderzoek van Brandpunt+. Voor hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman vormde dit de directe aanleiding om de samenwerking te beëindigen.
Nu.nl is in Nederland sinds 2017 officiële factcheckpartner van Facebook en heeft daarom bijzonder privileges op Facebook. Middels een speciaal dashboard kan Nu.nl het aantal gebruikers dat een nepnieuwsbericht ziet beperken. Gebruikers krijgen dan ook een waarschuwing dat het om nepnieuws gaat. Bij herhaalde verspreiding van dergelijke berichten wordt een Facebookpagina effectief geblokkeerd. Berichten van CDA, PVV en FvD werden ook op deze wijze aangepakt.
Facebook wil dat politici en hun partijen bij nepnieuwsbestrijding worden ontzien zodat kiezers zelf een oordeel kunnen vormen over hun uitspraken. Nu.nl voelt zich hierdoor beperkt. “Wat heeft het bestrijden van nepnieuws nog voor zin als je politici niet mag aanpakken?” vraagt Hoekman zich af. De samenwerking stond hierdoor al sinds mei ter discussie, laat hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman weten. Nu.nl publiceerde toen kort voor de Europese Verkiezingen een factcheck van uitspraken van een kandidaat-Europarlementariër van het CDA. Facebook liet de strafmaatregelen tegen haar vrijwel meteen terugdraaien. Toen Facebook de sancties tegen PVV en FvD ook liet terugdraaien beëindigde Nu.nl de samenwerking.
Alle politieke partijen wisten dat Nu.nl factchecks had gepubliceerd waarin hun berichten werden betwist en waren het niet eens met de uitslag. Facebook zegt de partijen via een automatisch bericht te hebben geïnformeerd over de sancties die daarna werden opgelegd, maar geen een partij was daarvan op de hoogte.
“Laat een ding duidelijk zijn: wij blijven achter de inhoud van onze factchecks staan”, zegt Hoekman. Nu.nl zet zijn factcheckrubriek NuCheckt gewoon voort, maar dan zonder Facebook.
Facebook zegt de keuze van Nu.nl te betreuren maar te respecteren, zo laat een woordvoerder weten. Het bedrijf hoopt in Nederland een nieuwe factchecker te vinden om mee te werken.
Rene Dercksen, fractievoorzitter van de PVV Utrecht, ziet in de aanpak een onverholen poging om de PVV electoraal te schaden. “Als ik drie weken na de verkiezingen gepost had, had geen haan ernaar gekraaid”, zegt hij tegen Brandpunt+. “Dit is meer activisme dan factchecken.”
FvD-partijleider Thierry Baudet is vooral niet te spreken over de keuze voor Nu.nl als factchecker. “Overduidelijk niet de juiste partij”, aldus Baudet.
Lees hier om welke berichten het gaat.

https://tpook.nl/2019/11/26/nu-nl-stopt ... artikelkop
Waar worden die apparatsjiks van nu.nl eigenlijk van betaald? Ik mag toch hopen dat dit niet ook van mijn belastingpremies gebeurt maar vrees het ergste...
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

sjun schreef:
do nov 19, 2020 9:02 am
FvD-partijleider Thierry Baudet is vooral niet te spreken over de keuze voor Nu.nl als factchecker. “Overduidelijk niet de juiste partij”, aldus Baudet.
Daar heeft Baudet groot gelijk in, maar hij kan nog een stap verder gaan: Facebook zou helemaal geen factcheckers moeten hebben.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

Baudet zou er nog beter aan doen een duidelijke voorlichting over de werking van Facebook waarin de gebruiker en zijn/naar privacy het uit te melken kapitaal is dat tot de gewenste denkrichting van de investeerders gemanipuleerd wordt. Uiteraard staat het mensen volkomen vrij om ondanks deze voorlichtende informatie voor gebruik van Facebook en Nu.nl te blijven kiezen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Gouda, zondag 20 december 2020...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

De VPRO kan daar eveneens onder gelabeld worden met haar van belastinggelden betaalde Staatspropaganda voor Sigrid Al-Qaq.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

De strijd tegen Fakenews kan ook persoonlijk worden aangegaan door staatsmedia vol propaganda en geregisseerde meningsbeinvloedende trivialiteiten te laten voor wat zij zijn. Er zijn immers hele aardige initiatieven. Natuurlijk geldt ook daar dat blind navolgen een slecht idee is. Blijf dus ook zelf zaken natrekken en wegen wat je allemaal gepresenteerd wordt.
Aardige alternatieven waar een geïnterviewde centraal staat en gewoon kan uitpraten en waarin ook de waan van de dag eens beschouwd en gewogen wordt:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Mahalingam »

Het lichaam van de voortvluchtige Belgische militair Jürgen Conings is gevonden. Dit is waar.
Wat mogelijk niet waar is, is de bewering van de burgemeester dat hij hem heeft gevonden.

'Lichaam Jürgen Conings gevonden in bos door burgemeester Maaseik'
https://www.youtube.com/watch?v=38Qb5kSJFvg

Burgemeester Maaseik over vondst Jürgen C.: 'Rook geur van een lijk'
https://www.nu.nl/287741/video/burgemee ... redirect=1

Burgemeester Maaseik vindt lichaam van militair Conings
https://www.ad.nl/video/kanalen/buitenl ... gs~p233819

Burgemeester vond Conings samen met fietsvrienden; moment stilte op Koekamp
https://nos.nl/artikel/2385903-burgemee ... op-koekamp

En dan komt dit verhaal:
Jager beweert Conings gevonden te hebben: “De politie wilde me eerst niet geloven”

Jager Leonard ‘Nard' Houben (46) zegt dat hij diegene is die het lichaam van Jürgen Conings gevonden heeft in het bos deze voormiddag. Ook hij nam een penetrante geur waar en ging met een politieman ter plaatse.

“Ik ben jager in een gebied van 300 hectare groot en was deze ochtend rond half 10 op pad met mijn elektrische mountainbike toen ik een erg penetrante geur waarnam”, zegt jager Nard Houben uit Rotem. “Ik dacht dat het om een wild varken of ree ging, en zou later terugkeren. Ik had enkele kilometer verderop een afspraak met een vriend van wie ik een nieuw geweer zou kopen. Ik zei hem nog dat ik terug zou gaan naar het bos omdat ik hoopte een zwijn aan te treffen.”

Pas toen Houben al een kwartiertje door de varens wandelde - “Ze zijn op die plek tot een meter hoog” - stootte hij op het lichaam. “Het was toen half 12", zegt de jager. “Ik raakte zijn voet. De man lag op zijn rug, volledig in het zwart gekleed. Ik wist onmiddellijk dat het om Conings ging. Hij droeg zijn uniform en een kogelwerend vest. Er lagen onder meer een riotgun en handvuurwapen 5.7 bij hem, maar ook een bijl, zakmes, munitie en enkele laders. De man was al een tijdje overleden, dat was duidelijk. Ik kon niets meer voor hem doen.”

Houben probeerde de politie te verwittigen, maar kreeg niet meteen een antwoord, zegt hij. Hij stapte daarop naar een interventiewagen die aan de ingang van het bos stond. “De politie wilde me eerst niet geloven toen ik zei dat ik Conings mogelijk gevonden had. Uiteindelijk is de man toch met me mee gestapt.” Hij legde intussen een verklaring af.

“Ik kom daar vaak”, zegt Houben nog. “De politie heeft tijdens de zoektocht dagenlang met interventiewagens op 50 meter van die plek gereden, maar tussen de varens was het lichaam inderdaad heel moeilijk zichtbaar. Ik vond het jammer om hem zo aan te treffen, ik had hem liever levend gevonden natuurlijk.”
https://www.hln.be/binnenland/jager-bew ... ~a9100e38/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Gelukkig voor sommige mensen is er nu weer een nieuw complot waar men weer weken zoet mee kan zijn. Het "Jürgen Conings" complot. Twitter staat roodgloeiend .

Allereerst blijkt het een wonder dat een burgemeester die als hobbie mountainbiketochtjes maken heeft een lijklucht rook..."Zéér moeilijk begaanbaar terrein" doorkruisen met een mountainbike, hoe doe je dat dan? "

En dan is er ook nog een wandelaar die daar die ochtend met zijn honden gewandeld heeft maar niks niks geroken heeft.
Tja, dat kan. :rolleyes:

Afbeelding

Het blijkt allemaal godsonmogelijk te zijn. Niet alleen het lijk van Jürgen Conings stinkt, ook de zoektocht en het vinden van zijn lichaan stinkt vinden de vele aanhangers en bewonderaars van Jürgen Conings. :nietverstaan:

Ik vind het sneu dat de man zo aan zijn einde gekomen is. Sneu voor hem, en heel erg voor zijn naaste familie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Dood Jürgen Conings is begin van wildste complottheorieën: ’Zelfs Joe Biden wist ervan’

De dood van Jürgen Conings leek een startschot voor de wildste complottheorieën. „Hij zou geen zelfmoord plegen. Hij is omgebracht.”

Het Belgische federaal parket bevestigde zondagavond dat het lichaam dat gevonden werd in het Limburgse Dilserbos dat van Jürgen Conings is. Maar in de Telegram-steungroepen ’Als 1 man achter Jürgen!!’ en ’PARAAT VOOR JÜRGEN’ geloven ze daar niet veel van. De wildste complottheorieën deden er gisteren de ronde. Uiteenlopend van „een opgezet plan” om de bevolking wijs te maken dat Conings dood is en gespeculeer over militairen die hem zouden doodgeschoten hebben, tot vergezochte verbanden met het bezoek van de Amerikaanse president Joe Biden aan België, waardoor Conings „niet eerder mocht gevonden worden” of aan corona gelinkte complottheorieën.

„Hij zou geen zelfmoord plegen. Hij is omgebracht”, zei de tante van Conings gistermiddag bij het Dilserbos. De vrouw is ervan overtuigd dat haar neef gedood werd door de veiligheidstroepen die naar hem op zoek waren. „Want een terrorist breng je om. Maar hij was geen terrorist, hij heeft niemand iets gedaan.”

Parlementsleden van Vlaams Belang haakten direct op dat ongenoegen in. „Welke bagger hebben sommige politici, media en ’experts’ over deze man gegooid op een moment dat hij al overleden was?! Postume excuses zouden gepast zijn”, tweette Vlaams Belang-fractieleider Chris Janssens. Partijvoorzitter Tom van Grieken retweette het bericht. Ook Vlaams parlementslid Filip De Winter liet van zich horen. Volgens hem werd Conings gebruikt om de „zogenaamde dreiging van extreemrechts kunstmatig op te pompen. Conings diende een politiek correcte agenda.”

Andere politieke partijen en ook viroloog Marc Van Ranst – die door Conings met de dood werd bedreigd – betuigden in de eerste plaats hun medeleven aan Conings’ familie en kinderen. „Ik ben opgelucht, maar ik ben niet vergeten dat die man ook kinderen had, voor hen is dit rampzalig. Dat is niet iets om vrolijk over te zijn”, zei Van Ranst. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) sloot zich daarbij aan met „nu past enkel het condoleren van de nabestaanden” – net als de ministers van Binnenlandse Zaken en Defensie, Annelies Verlinden (CD&V) en Ludivine Dedonder (PS) en chef Defensie Michel Hofman. Dedonder noemde Conings’ gezin het grootste slachtoffer in dit verhaal.

Van Ranst mag naar huis
Maar na die condoleances zal er de komende dagen toch een antwoord gegeven moeten worden op die vele ongefundeerde beweringen en beschuldigingen. „Ik merk ook dat complottheorieën de ronde doen”, zegt Van Quickenborne. „Maar je moet de feiten voor zich laten spreken. Deze man stond niet voor niets op een lijst van het Ocad, zelfs op het hoogste niveau 4. Dat betekent dat de dreiging dreigend was, Jürgen Conings wou slachtoffers maken.”

Het Ocad, de Belgische versie van het Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, liet weten dat met het overlijden van Conings die „punctuele dreiging”, wegvalt. Marc Van Ranst en zijn gezin kregen zondagavond te horen dat ze het safehouse waar ze noodgedwongen al een maand verblijven, mogen verlaten. Van Ranst blijft met een wrang gevoel zitten. „Dat er tienduizenden mensen achter iemand stonden die van plan was om mij te vermoorden, dat blijft nadreunen. Dat zal ik me altijd meer herinneren dan Jürgen Conings zelf.”

Twee ontdekkers
Een van de elementen die veel complotdenkers aangrijpen om twijfel te zaaien, is het feit dat er wekenlang met honderden agenten, speciale eenheden en militairen gezocht is naar Conings en dat hij uitgerekend door Johan Tollenaere (Open VLD), de burgemeester van Maaseik, gevonden werd. Tijdens het mountainbiken had hij een sterke lijkgeur geroken. Tollenaere was als burgemeester onlangs bij een ontgraving en herkende direct de geur van een lijk in ontbinding. Het warme weer hielp daarbij mogelijk een handje. Maar dat net op het moment dat Tollenaere de politie inlichtte ook een jager op het lichaam botste, vonden veel mensen dan weer „te toevallig.”

Het lichaam van Conings werd gevonden op zo’n 150 à 200 meter van de zone waar eind mei intensief gezocht werd. „Je moet het zoekterrein ergens afbakenen. Je kunt niet heel België als zoekterrein nemen”, zegt Van Quickenborne. „Dat hij slechts enkele honderden meters verder gevonden is, laat zien dat ze op de goede plaats bezig waren. Vergeet niet dat het om een bos gaat dat zo groot is als 24.000 voetbalvelden, dichtbegroeid bovendien. De zoekactie moest ook met de nodige voorzichtigheid gebeuren. Maar naarmate de tijd verstreek, werd meer en meer rekening gehouden met de hypothese van een zelfdoding. Hij was ten slotte al een maand geleden verdwenen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

The Truth About the Facebook "Whistleblower" Revealed


The Facebook "Whistleblower" Story is a Total Fed Glowie Op
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie