De strijd tegen fake nieuws

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Facebook start ook in Nederland met aanpak nepnieuws

Gepubliceerd: 02 maart 2017

Afbeelding

Facebook gaat ook in Nederland starten met het aanpakken van nepnieuws op het sociale netwerk. Om feiten te checken wordt samengewerkt met NU.nl en de Universiteit Leiden.

Dat maakt het bedrijf donderdag bekend. Redacteuren van de mediapartners krijgen toegang tot een speciaal Facebook-dashboard waarin te zien is welke artikelen door gebruikers zijn aangemerkt als nepnieuws. Berichten die inderdaad feitelijk onjuist blijken te zijn kunnen vervolgens als zodanig worden aangemerkt.

Wie nepnieuws op Facebook probeert te delen, krijgt dan een waarschuwing te zien. Dat moet mensen ervan weerhouden om misleidende informatie te verspreiden. Nepnieuws wordt niet helemaal van Facebook verwijderd, maar zal wel minder goed scoren in de algoritmes van de site, en daarom minder zichtbaar worden.

Eerder kondigde Facebook in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten al vergelijkbare stappen aan, nadat ophef ontstond over de mogelijke invloed van nepnieuws in de presidentsverkiezingen van de VS. In Duitsland riepen verschillende partijen op tot speciale wetgeving tegen nepnieuws.

Zorgvuldiger
Patrick Walker, hoofd Europese mediasamenwerkingen bij Facebook, zegt tegen NU.nl dat het sociale netwerk sinds eind 2016 zorgvuldiger kijkt naar de verspreiding van misleidende informatie. Sindsdien doet het bedrijf ook meer om te voorkomen dat spammers en verspreiders van nepnieuws nog geld kunnen verdienen aan advertenties. "We beseften dat we hier meer aan hadden kunnen doen en hebben dat werk geïntensiveerd."

De samenwerking met feitencheckers richt zich enkel op hoaxes en artikelen die bewust misleidend zijn. Artikelen die politiek partijdig of onvolledig zijn zullen niet als nepnieuws worden aangemerkt. Om als nepnieuws te worden behandeld moet een artikel door meerdere feitencheckers als misleidend worden gezien. In Nederland moeten dus zowel NU.nl en het team NieuwsCheckers van de Universiteit Leiden het met elkaar eens zijn.

Zij zullen hier als eerste starten met het controleren van nieuws, maar Facebook zegt dat ook andere media welkom zijn om zich aan te sluiten bij het initiatief. "We zijn met anderen in gesprek", zegt Walker. "Dit is nog maar het begin." Media worden niet betaald voor het checken van nieuws op Facebook.

Afbeelding

Weinig animo
Bij andere media lijkt vooralsnog weinig animo te zijn. NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff zegt "op dit moment geen meerwaarde" te zien in de plannen van Facebook.

"Het was ons niet duidelijk wat het de NOS zou opleveren, op journalistiek vlak", aldus Gelauff. "Bovendien heb ik het idee dat er in Nederland weinig tot geen sprake is van nepnieuws dat voor echt nieuws wordt aangezien."

Adjunct-hoofdredacteur Johan Groeneveld van persbureau ANP gaat nog een stap verder. Hij ziet "geen enkele reden" om deel te nemen. Volgens Groeneveld moet Facebook überhaupt niet worden gezien als nieuwsmedium, ook al krijgen wel steeds meer mensen hun nieuws via de site. "Wat ons betreft is nieuws het product, het werk van journalisten en verslaggevers", aldus Groeneveld.

De meerderheid van de informatie op het platform is "irrelevant, onjuist, ongenuanceerd of onrijp", zegt Groeneveld. "Dat heeft helemaal niets met nieuws te maken. Mensen die nepnieuws verspreiden zie ik als belletjetrekkers en bedplassers."

Verantwoordelijkheid
Eerder meldde Der Spiegel dat ook in Duitsland veel media kritisch zijn op het initiatief van Facebook. "Wij zijn niet de correctie-eenheid van Facebook", zei ARD-voorzitter Karola Wille. Zelfs de testfase van het nepnieuwsproject is in Duitsland nog niet gestart, stelde het blad.
NU.nl-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman zegt dat feiten checken al een belangrijke bezigheid is van NU.nl. "Deze expertise zetten we graag in voor Facebook."

"Voor veel mensen is Facebook ook een plek waar ze nieuwsberichten lezen. Ik zie het dan ook als een gedeelde verantwoordelijkheid van experts in de journalistiek om te zorgen dat nieuws echt blijft en nepnieuws geen kans krijgt."

Door: NU.nl/Jeroen Kraan en Floris Poort

http://www.nu.nl/internet/4506750/faceb ... ieuws.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door xplosive »

Door "echt nieuws" het stempel van "nepnieuws" te geven kun je feitelijk censuur toepassen.

Want hoe betrouwbaar zijn diegenen of die organisaties die geacht worden "echt nieuws" van "nepnieuws" te kunnen onderscheiden?

Krijgt voortaan al het negatieve nieuws over de islam straks het stempel "nepnieuws"?

Als er straks uitsluitend gekeken wordt met een "linksdictatoriale bril" dan vrees ik het ergste .....
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

xplosive schreef:Door "echt nieuws" het stempel van "nepnieuws" te geven kun je feitelijk censuur toepassen.

Want hoe betrouwbaar zijn diegenen of die organisaties die geacht worden "echt nieuws" van "nepnieuws" te kunnen onderscheiden?

Krijgt voortaan al het negatieve nieuws over de islam straks het stempel "nepnieuws"?

Als er straks uitsluitend gekeken wordt met een "linksdictatoriale bril" dan vrees ik het ergste .....
Iedereen die op dit forum niet door de "rechtsdictatoriale FFI bril" wenst te kijken wordt uiteindelijk verjaagd.
Dit forum waarin het krioelt van hyperactieve desinformanten leeft van Fake-nieuws.
Een leuk praatje van xplosive maar als er ergens Fakenieuws wordt verspreid en gekoesterd dan is het hier op dit forum.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door xplosive »

Teva Teff schreef:maar als er ergens Fakenieuws wordt verspreid en gekoesterd dan is het hier op dit forum.
Ik wil van jou dan wel eens een voorbeeldlijst zien van op dit forum gepresenteerd nieuws dat in negatieve zin bericht over de islam en dat volgens jou met recht overduidelijk als "fake" kan worden bestempeld. Liefst van meer recente datum, bijvoorbeeld in het afgelopen jaar.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

xplosive schreef:
Teva Teff schreef:maar als er ergens Fakenieuws wordt verspreid en gekoesterd dan is het hier op dit forum.
Ik wil van jou dan wel eens een voorbeeldlijst zien van op dit forum gepresenteerd nieuws dat in negatieve zin bericht over de islam en dat volgens jou met recht overduidelijk als "fake" kan worden bestempeld. Liefst van meer recente datum, bijvoorbeeld in het afgelopen jaar.
Ik sluit me aan bij de rij belangstellenden.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
xplosive schreef:
Teva Teff schreef:maar als er ergens Fakenieuws wordt verspreid en gekoesterd dan is het hier op dit forum.
Ik wil van jou dan wel eens een voorbeeldlijst zien van op dit forum gepresenteerd nieuws dat in negatieve zin bericht over de islam en dat volgens jou met recht overduidelijk als "fake" kan worden bestempeld. Liefst van meer recente datum, bijvoorbeeld in het afgelopen jaar.
Ik sluit me aan bij de rij belangstellenden.
Me too. Heel benieuwd. Maar kan dat dan een beetje snel, want het leven duurt maar even.

Dus Teva, je krijgt een dag de tijd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Hmm, ik ben ook wel nieuwsgierig. :thinking:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door xplosive »

Teva Teff is blijkbaar beter in het opzetten van een grote mond dan in het aantonen van de geldigheid van zijn beweringen.

Tot nu toe geen reactie .....

Dus wat zegt dit ..... ?

Wie is er dus "fake" bezig ..... ?
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

xplosive schreef:Teva Teff is blijkbaar beter in het opzetten van een grote mond dan in het aantonen van de geldigheid van zijn beweringen.
Leuk, zo'n gemakkelijke bewering. Maar je weet zelf wel beter.
Deze vergeten, xplosive? Even ter herinnering, alle elementen van jouw onterechte verwijt zitten daarin. Of beter gezegd worden daarin weerlegd.
Tot nu toe geen reactie .....
Als ik iets irritant vind op een forum is het mensen die hun zin niet afmaken.
Dus wat zegt dit ..... ?
Nog irritanter, een onafgemaakte zin met een vraagteken.
Wie is er dus "fake" bezig ..... ?

En nog een keer een onafgemaakte zin met een vraagteken.
Volgens mij is dit een goedkope uitdaging om mij te verleiden tot een overhaaste bijdrage.
Ik ben niet van plan daar in te trappen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door xplosive »

Teva Teff schreef:Volgens mij is dit een goedkope uitdaging om mij te verleiden tot een overhaaste bijdrage.
Ik ben niet van plan daar in te trappen.
Met de stelligheid waarmee je je bewering gedaan hebt over gelinkt "fake nieuws" over de islam op dit forum zou men kunnen verwachten dat je zo'n voorbeeldlijst snel en gemakkelijk zou kunnen aanleveren.

Het feit dat je zo'n voorbeeldlijst nu nog niet hebt aangeleverd is in mijn beleving een zwaktebod. Dat het langer duurt dan ik normaal gezien zou verwachten is niet heel erg. Ik heb geduld genoeg. Ik ben wel benieuwd wanneer die voorbeeldlijst dan wél ooit komt. Vooralsnog ga ik er daarom maar vanuit dat de hoeveelheid gelinkt "fake nieuws" over de islam hier op dit forum reuze meevalt.

Wat vind je zelf een redelijke termijn om zo'n voorbeeldlijst aan te leveren?

Als die voorbeeldlijst nog lang uitblijft loop je wel het risico om bijvoorbeeld "Teva de snoever" als bijnaam te krijgen of bijvoorbeeld de bijnaam "Teva liever lui dan moe".
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:Als ik iets irritant vind op een forum is het mensen die hun zin niet afmaken.
Dus wat zegt dit ..... ?
:scratch: Ik ben nu eigenlijk nog dommer dan jij, door op die kinderlijke post van jou te reageren.
De rest van het forum, vergeef me... :redface2:

Maar lieve knul, die puntjes betekenen in het algemeen: Je mag de rest van de zin verder invullen…
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

Teva Teff schreef:
xplosive schreef:Teva Teff is blijkbaar beter in het opzetten van een grote mond dan in het aantonen van de geldigheid van zijn beweringen.
Leuk, zo'n gemakkelijke bewering. Maar je weet zelf wel beter.
Dat lijkt me niet. Ik heb nog geen snipper bewijs van je gezien, Teva, dus voorlopig valt jouw gepraat over nepnieuws ruimschoots in de categorie "gemakkelijke bewering". Je kan je er nóg gemakkelijk vanaf maken door die keutel weer in te trekken natuurlijk, je bent niet verplicht tot het verdedigen van een onhoudbare stelling.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Lieve Teva. Als je nepnieuws wil ontmaskeren, dan moet je bij de NOS zijn. Daar kunnen ze niet stoppen met nep nieuws te verspreiden. Ze krijgen er niet genoeg van. Zoals vandaag...( sorry voor de puntjes)

Kijk eens Teva. Doe er wat aan. Bij de NOS . Oud nepnieuws in een nieuw jasje. Ook op nieuwe foto's: veel minder mensen bij Trump dan bij Obama

Raar hé Teva ?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:Lieve Teva. Als je nepnieuws wil ontmaskeren, dan moet je bij de NOS zijn. Daar kunnen ze niet stoppen met nep nieuws te verspreiden. Ze krijgen er niet genoeg van. Zoals vandaag...
Ik dacht dat al lang bekend was dat de tijdstippen verschilden? Impliciet geeft de NOS dat ook toe, door met zoveel woorden te schrijven dat de tijdstippen niet bekend zijn. Opmerkelijk, omdat zo ongeveer elk camera de tijd stempelt, al was het maar in de exif-header. Het moet dus niet moeilijk zijn die info te achterhalen, tenzij dat je verhaal ondermijnt natuurlijk, dan wordt het onmogelijk.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

De NOS doet uitstekend haar best om voortaan slechts voor het weer en de sportuitslagen ingeschakeld te worden. Weldra zal bevraagd worden waarom elke Nederlander verplicht wordt om via belastingpremies bij te dragen aan verpolitiekte indoctrinatie.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

sjun schreef:De NOS doet uitstekend haar best om voortaan slechts voor het weer en de sportuitslagen ingeschakeld te worden. Weldra zal bevraagd worden waarom elke Nederlander verplicht wordt om via belastingpremies bij te dragen aan verpolitiekte indoctrinatie.
Het kijk- en luistergeld (dat je kon weigeren te betalen) had nog iets van marktwerking kunnen betekenen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

Voor wat betreft Facebook: Ik moet ze niet. Ik heb er even rondgekeken en werd al vlot ziek van de voortdurende trivialiteitenmeldingen die connectie met Facebook veroorzaakte. Terwijl ik er weinig wijzer van werd trachtte het bijzonder veel wijzer over mij te worden. Daarom heb ik het direct van mijn nodes verwijderd, het account op non-actief gezet en de websites geblokkeerd op mijn eigen netwerk. Iemand met wat meer tijd en minder andere interesses zal er vast gelukkiger van worden. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt als sociale controle instrument voor gelijkgestemden, voor verspreiding van een politiekcorrect keurslijf. Waarschijnlijk doet het ook dienst als medium bij uitstek voor Social Justice Warriors. Opmerkelijk dat het zich ook al leent voor staatsgestuurde informatieoverdracht. Niet enkel tracht het netwerk alles over je te weten te komen en je communicatie in kaart te brengen, het tracht ook nog eens je denkrichting te sturen. Een cultuurmarxistisch instrument bij uitstek. Voor mensen die aan huis gekluisterd zijn kan het evenals een tv natuurlijk wel een gefilterd venster op de buitenwereld bieden. Gelukkig ben ik daar niet afhankelijk van.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Mahalingam »

Keurslijf. FB. Sociale media.
Voor de webshop gaat alle communicatie via email. Vroeg in de ochtend en laat in de middag wordt de email bekeken en beantwoord.
Wat merk ik nu? Dat steeds vaker er mailtjes zijn met 'heb je mijn maitje gehad?", 'is daar iemand?" of tekstjes van vergelijkbare strekking.
Alsof email ook direct na ontvangst beantwoord dient te worden alsof het FB betreft.

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De strijd tegen fake hate

Bericht door Mahalingam »

Teacher 'fabricated anti-Muslim letter from colleague'
A teacher has been accused of fabricating an anti-Muslim letter from a colleague to support a claim of bullying.

The letter was allegedly written by Bensalem Dahhan but purported to be from one of his colleagues to another, the General Teaching for Scotland (GTCS).

It was said to refer to "moronic Asians" and the "Shawlands Academy Eid brigade" and suggest not to "trust" Muslim teachers.

Mr Dahhan is accused of anonymously circulating the letter among staff at Shawlands Academy and Hillhead High School in Glasgow in November 2013.
The GTCS alleges he is "unfit to teach" and a hearing is due to take place later this month.
It says Mr Dahhan had brought a complaint of bullying and harassment against his manager, Laura Campbell-Young.

The GTCS claims he circulated the letter anonymously along with a covering note reading: "I have accidentally come across this paperwork in Laura Young's classroom."
The letter was addressed to "Laura" from "Anne-Marie", it states.

One passage of the letter is said to have read: "Don't trust anyone around you, especially Muslim teachers.
"I say it from bitter experience as you know - they talk and can stab you in the back to support their kind."
Another passage allegedly said: "It was one of the moronic Asians in the department who must have been the well-wisher."
A third passage allegedly read: "The Shawlands Academy Eid brigade started congregating in Yahya Shaikh's classroom."
Other passages reportedly made reference to a colleague being an "ugly woman" and another being "fat".

The GTCS claims Mr Dahhan wrote the letter himself and circulated it to support his claim of bullying against Ms Campbell-Young.
His actions are alleged to have broken the GTCS code of conduct and practice.
A hearing will take place in Edinburgh later this month and if the claims are proven Mr Dahhan could be removed from the teaching register.
https://stv.tv/news/west-central/138272 ... colleague/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Mahalingam »

In de vorige Koude Oorlog hadden we als vijandbeeld "De Rus in de keuken (dan wel voor kindertjes onder het bed)."
En met deze Koude Oorlog zal het beeld worden "De Rus in je computer/smartphone".
Hierzo een voorbeeld van hedendaagse anti-Rus propaganda.
Het Westen staat machteloos tegenover Poetins nepnieuws
Nooit kan bewezen worden of de Russen Trump hebben doen winnen. Vaststaat wel dat zij het de gevestigde politiek in Europa moeilijk kunnen maken met hun steun voor populistische bewegingen. De Britse minister van Defensie is ervan overtuigd dat Moskou het Westen wil 'destabiliseren' en daarbij desinformatie inzet als 'wapen'.
[...]
Wel heeft de NAVO cyberspace officieel verklaard tot vierde strijdtoneel, na land, zee en lucht. De gedachte is dat een vijand aanvallen kan uitvoeren op de computernetwerken van energiecentrales, luchtverkeersleiders, brugdiensten, ziekenhuizen, banken. Landen kunnen daardoor ontwricht raken, legers kunnen zich moeilijker verplaatsen. De dreiging is hier fysiek.
En overal waar gelekt is en politci nadeel van ondervinden: "De Russen hebben het gedaan."

http://www.volkskrant.nl/buitenland/het ... ~a4481095/

Hoe komen de mensen toch op die "onzin"? Door Russische proaganda.
De "EU-bron": 'De Russen willen niet overtuigen, maar verwarring en verdeeldheid zaaien zodat mensen niets meer geloven.' Hij wijst erop dat inmiddels bijna de helft van de Fransen Oekraïne de schuld geeft van het conflict met Rusland.
Voor wie het nog niet snapt: "Populistische bewegingen heulen met de vijand."
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Zweden: Angst voor de verkiezingen – € 1,3 miljoen voor de strijd tegen “Fake News”

Geplaatst op 31 oktober 2017

Afbeelding

De Zweedse regering stelt aan de vier grote media-instellingen een bedrag van meer dan € 1 miljoen ter beschikking om zogenaamd “Fake News” voor de verkiezingen volgend jaar te bestrijden.

Het project wordt door het “Zweedse Centrale Bureau voor Innovatiesystemen Vinnova” met € 1,3 miljoen gefinancierd en is gebaseerd op de samenwerking tussen de publiekrechtelijke zenders SVT, Sveriges Radio en de uitgeverijen Bonnier en Schibsted, die onder andere ook eigenaars zijn de kranten Aftonbladet en Svenska Dagbladet.

Vinnova omschrijft het “Anti-Fake-News-Platform” als een “digitale mogelijkheid waarmee teksten gecontroleerd en benadrukt kunnen worden, bijvoorbeeld uitspraken van de politici en ambassadeurs die via sociale media verspreid worden”.

De beslissing om te bepalen wat “Fake News” is en wat niet, wordt bepaald door de schrijvers van de publiekrechtelijke media zelf. Vinnova denkt dat het censuurprogramma “van beslissende betekenis” zou kunnen zijn bij de verkiezingen van volgend jaar in Zweden.

Behalve het feit dat redacteuren van publiekrechtelijke media-instellingen zodoende nog meer invloed krijgen, zal de censuursoftware ook terugvallen op automatismen om “de kwaliteit te verhogen en het risico van verkeerde of irrelevante data te reduceren die openbaar worden”.

Duitsland is al een stap verder. Hier is al een censuurplatform in gebruik
Het nieuwe censuurplatform is niet de eerste digitale fact-check-dienst die in Europa of in de VS ingezet dient te worden. In het begin van dit jaar ontwikkelde Duitsland een gelijksoortig platform genaamd “Correctiv”, dat door de linkse miljardair George Soros gefinancierd en met journalisten van de publiekrechtelijke media bezet werd.

De argumenten voor de oprichting van “Correctiv” in Duitsland in februari van dit jaar waren grotendeels identiek aan die van de Zweedse regering nu. Men zegt dat de censuur noodzakelijk zou zijn om “Fake News” voor de verkiezingen tegen te gaan.

“Fake News” wordt voor de opkomst van populistische partijen in heel Europa verantwoordelijk gemaakt. Ondanks de marktinvoering van “Correctiv” maanden voor de verkiezingen, lukte het de Alternative für Deutschland (AfD) bij de verkiezingen in september om de op twee na grootste partij in Duitsland te worden.

Kort na de verkiezing van de Amerikaanse president Donald Trump beweerden de Democraten en politieke kringen dat ook hier “Fake News” tot zijn overwinning bijgedragen zou hebben. Als gevolg daarvan bouwde de sociale media reus Facebook “Politifact” en “Snopes” in om bepaalde nieuwsberichten als “Fake News” te markeren.

Bron: www.journalistenwatch.com

Door: Bianca Hoekstra

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2017/10/31 ... fake-news/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Hahahahaha...Humor...Het nep nieuws van Nu.nl.

Deze link klikken is lachen
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
De "EU-bron": 'De Russen willen niet overtuigen, maar verwarring en verdeeldheid zaaien zodat mensen niets meer geloven.'
Ah. En dat is terecht ook: burgers moeten geen dingen geloven maar wéten.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Rusland dreigt met maatregelen als staatsomroepen slecht op Google scoren

Gepubliceerd: 22 november 2017

Rusland dreigt maatregelen te nemen tegen Google, als de websites van staatsomroepen Sputnik en Russia Today lager in de zoekresultaten worden geplaatst.

Dat zegt Alexander Zharov, hoofd van de Russische mediawaakhond Roskomnadzor volgens het Russische persbureau Interfax. Zharov heeft een brief naar Google-topman Eric Schmidt verstuurd, waarin hij vraagt om verduidelijking over de positie van Russische sites in de zoekresultaten.

"Zodra we een antwoord hebben ontvangen, zal duidelijk zijn wat we als volgende gaan doen", zegt Zharov. "We hopen dat onze mening serieus wordt genomen en dat we geen serieuzere maatregelen hoeven te treffen."

Schmidt sprak afgelopen zaterdag op de Halifax International Security Forum over de positie van de Russische sites die door de staat worden gefinancierd. De topman zei dat wordt gekeken hoe die sites minder prominent in de zoekresultaten getoond gaan worden.

Zharov zegt bang te zijn dat Russische media op deze manier worden gediscrimineerd. Het is onduidelijk wat voor maatregelen de waakhond precies zou nemen.

Nepnieuws
Volgens de Google-topman verspreidden de Russische websites nepnieuws over de Amerikaanse verkiezingen in 2016. Door de sites lager in de zoekresultaten te plaatsen, hoop het bedrijf de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.

Rusland werd al eerder beschuldigd voor de verspreiding van nepnieuws, onder andere door advertenties in te kopen bij grote techsites. Daarnaast zouden Russische instanties met nepaccounts zich hebben gemengd in discussies op sociale media.

https://www.nu.nl/internet/5017664/rusl ... coren.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door sjun »

Russen doen er verstandig aan zelf een zoekmachine te ontwerpen of met het Chinese Badoo in zee te gaan. Ook kunnen mensen worden doorverwezen naar meer neutrale zoekmachines die nog niet manipuleren met de resultaten als Duckduckgo, Bing en desnoods Yahoo. Wellicht is het bij de Yandex-browser aan te hangen.

Verstandige West-Europeanen kunnen zich vast in Oost-Europese talen en het cyrillische schrift bekwamen om uitgebreider voorgelicht te kunnen worden.
:smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie