De strijd tegen fake nieuws

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef: [/b]Voor jou heb ik ge-mak-ke-lij-ke één-let-ter-gre-pige woord-jes ge-bruikt met ma-xi-maal 4 let-ter-tjes en nog dringt het niet bij je door.

Dank je Teva, dat jij rekening met mij houdt. Kan jij misschien voortaan woordjes van maximaal 3 letters gebruiken als je iets aan mij wil vertellen? Dan begrijp ik het NOG beter.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:Kan jij misschien voortaan woordjes van maximaal 3 letters gebruiken als je iets aan mij wil vertellen?
Kan T.T. dat? Ik kan het wel.

Alleen wordt het dan moeilijk iets te zeggen dat hout snijdt. Maar daar heeft T. geen last van.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

Nieuws of Nonsens
Vanavond, 5 maart 2018, op NPO2.
Zo'n twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen en het referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten maakt de NOS een rechtstreekse uitzending over nepnieuws. Vanuit de School voor de Journalistiek in Utrecht wordt het fenomeen nepnieuws in kaart gebracht. Wat is het? Hebben we er in ons land last van en zo ja: wat zijn de risico’s? Hoe gaan we ermee om?

Hoofdredacteuren van kranten en andere nieuwsmedia, politici, professionele factcheckers en de NOS-correspondenten in Moskou, Washington, Berlijn en Brussel buigen zich over deze vragen en proberen onder leiding van Rob Trip en Amber Brantsen antwoorden te vinden. Ook zijn voorbeelden te zien van nepnieuws en wordt uitgelegd hoe het gebruik van beeld de perceptie van nieuws bepaalt.
Ik ga zelf niet kijken want NPO2 = MSM.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Brussel moet onze vrije pers ongemoeid laten

Peter Kwint, 5 maart 2018

De NOS maakt maandag een speciale uitzending over nepnieuws. En dat is niet voor niets. Meer dan ooit worden we met nepnieuws geconfronteerd. Iedere mafkees met een internetverbinding kan de grootst mogelijke onzin de wereld in slingeren. En als buitenlandse mogendheden zich met onze verkiezingen willen bemoeien, moeten de veiligheidsdiensten hun werk doen. Daarnaast is een permanente inzet op het kritisch leren omgaan met bronnen en informatie nodig.

Maar nepnieuws komt soms ook van relatief dichtbij. Zo heeft de Europese Commissie in een poging nepnieuws te bestrijden een bureau opgezet, EU vs Disinfo, dat recent meerdere Nederlandse journalisten betichtte van het brengen van nepnieuws. Deze journalisten zouden kwesties eenzijdig belichten en zo lezers misleiden. Terwijl ze in werkelijkheid slechts feitelijk verslag deden van wat er tijdens een bijeenkomst werd gezegd. Klachten bij EU vs Disinfo leidden ertoe dat Nederlandse journalisten nu op een lijst staan van nepnieuws-verspreiders. Nepnieuws bestrijd je niet met een Brussels bureautje dat stempels geeft aan 'goede' en 'foute' journalisten. Het is echt bizar dat het tegengaan van nepnieuws op een manier gebeurt waarmee de EU zelf onze democratische rechtstaat neigt te ondermijnen door zich te gaan bemoeien met de inhoud van publicaties en vrije nieuwsgaring. De volgende stap is door Brussel gemandateerde censuur. Een gevaarlijke ontwikkeling.

Geen enkel overheidsorgaan mag zich ooit bemoeien met de vrije pers. Dat geldt voor onze Nederlandse overheid, maar zeker ook voor Europa. Het lijkt een open deur, maar dat is het helaas niet. Daarom pleiten VVD en SP ervoor de EU-club die zich hiermee bezighoudt op te doeken. De Tweede Kamer stemt dinsdag over ons voorstel. Het is te hopen dat ook de andere partijen in de Kamer dinsdag met ons pal voor de persvrijheid zullen gaan staan.

Afbeelding

Peter Kwint, Kamerlid SP, en Dilan Yesilgoz- Zegerius, Kamerlid VVD.

https://www.sp.nl/opinie/peter-kwint/20 ... oeid-laten
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door King George »

Minister Ollongren krigt in een motie aangemaand dat Nederland de handen af moet houden van dat instituut in Brussel dat voor ons bepaalt wat nepnieuws is en wat niet. We weten hoe dit instituut al eerder GeenStijl en TPO valselijk en smadelijk beschuldigde van nepnieuws. Nou hoorde ik haar vanochtend op de radio. De Kamer maande haar volgens haar niet aan tot er de handen van af te moeten houden, maar dat er bij dat instituut iets anders moet. Hallo? Is het "Handen er van af houden" dan is het handen er van af houden, net zoals is het "Nee", dan is het "Nee". Wat valt daar niet aan te snappen?

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door King George »

Persberichtje van Marcel Gelauff. Zelfs het Genootschap van Hoofdredacteuren vindt EUvsDisinfo erger dan GeenStijl, en steunt daarom onze rechtszaak tegen die koekenbakkers. (cc @KajsaOllongren)

Afbeelding

https://twitter.com/geenstijl/status/970980114082263040
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Ik heb hier nog wat oud fakenieuws. Gepleegd daar de NOS. Kan je nagaan. Toen in 2009 was de NOS al niet te vertrouwen.

In 2009 kreeg Koningin Beatrix tijdens de dodenherdenking een spontaan applaus van het publiek. Geen Stijl constateerde dat het NOS-journaal het applaus had verlengd!
Reactie van Marcel Gelauff: ‘Klopt en dat had niet gemogen.'


Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Ollongren heeft maling aan een Kamer-uitspraak. :shock:
Ollongren negeert wens Tweede Kamer om EUvsDisinfo op te doeken

Het kabinet wil het omstreden anti-nepnieuwsbureau van de Europese Commissie behouden. Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken trotseert daarmee de wens van de Tweede Kamer, die vindt dat ze in Brussel de opheffing van EUvsDisinfo moet bepleiten.

EUvsDisinfo heeft als taak de invloed van Russische propaganda in de Europese pers tegen te gaan en publiceerde een lijst met voorbeelden daarvan. De dienst raakte in opspraak omdat het Nederlandse media ten onrechte brandmerkte als verspreiders van nepnieuws. EUvsDisinfo ‘schiet zijn doel voorbij’ en ‘bemoeit zich met de vrije pers in Nederland’, vindt een Kamermeerderheid, regeringspartij VVD inbegrepen.

GeenStijl, ThePostOnline en de Persgroep krijgen bijval van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren. De mediabedrijven hebben een kort geding aangespannen tegen de EU. Volgens het Genootschap werpt de EU zich op als arbiter van de waarheid en dat is in een democratische samenleving niet aan de overheid.

Versterken
Ollongren vindt wel dat EUvsDisinfo voortaan anders te werk moet gaan. De makers moeten desinformatie ontmaskeren “zonder verder uitspraken te doen over de intenties van de bron” en “zonder de onafhankelijke media te controleren of te veroordelen”. De minister wil dat de Europese Unie de dienst waartoe EUvsDisinfo behoort, de zogeheten East StratCom Task Force, juist versterkt.

Op steun van andere EU-lidstaten voor opheffing hoeft de Kamer in ieder geval niet te rekenen, waarschuwt Ollongren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Pilgrim »

Marianne Zwagerman haalt uit naar Kafka Orwellgren: “Fake News is een niet-bestaand probleem”

Door Michael van der Galien, 6 maart 2018

Afbeelding

Zo is het.

Marianne Zwagerman (foto) haalt in haar meest recente column voor BNR Nieuwsradio (zowel geschreven als gesproken) op heerlijke wijze uit naar minister Kajsa Ollongren. Je weet wel, die D66-gek die maar al te graag bereid is om de persvrijheid af te schaffen om ‘Russisch nep-nieuws aan te pakken.’

Zwagerman is niet onder de indruk van Ollongrens ‘zorgen’… en ook niet van de steun voor de nepnieuwshetze van de NOS:

De beste visagist was ingevlogen om de minister maximaal aaibaar in beeld te brengen. Heur haar was zo koninklijk gekapt dat ik haar nauwelijks herkende. De uitzending had al na vijf minuten gestaakt kunnen worden want Ollongren moest direct -alweer- toegeven dat ze geen enkel Nederlands voorbeeld van nepnieuws kan noemen. De leraar journalistiek die op de kruk naast haar zat was ook glashelder: “De minister overdrijft,” zei hij. “Ze wekt de indruk dat het in Nederland al aan de orde was. Het is eerder een potentieel probleem dan een probleem”.

“Anderhalf uur zendtijd op nationale tv voor een niet bestaand probleem. Ik zou het niet eens verzinnen als ik een nepnieuwsfabriek bestierde,” aldus Zwagerman. Maar ja, de NPO gaan er maar wat graag mee aan de haal. Rob Trip gaf Ollongren compliment na compliment. Tot voor kort had niemand het erover, zei hij, maar nu weet iedereen wat er bedoeld wordt met “nepnieuws.” Wat een prestatie van Ollongren!

Nou, misschien toch niet, schrijft Zwagerman. “JA! Omdat journalisten zich als makke pr-schapen laten gebruiken door de regering! Omdat ze elkaar napraten en nieuwsconsumenten zo het gevoel geven dat er echt iets aan de hand zou kunnen zijn,” wat je reinste flauwekul is. Daarbij vindt ze het verbazingwekkend dat hele horden mainstream-journalisten het blijkbaar wel prima vinden wat Ollongren doet.

Dat is geen woord te veel gezegd. Ollongren is, zonder twijfel, de gevaarlijkste vrouw van Nederland — in ieder geval voor mensen die het vrije woord hoog hebben. En het is een absolute schande dat de NPO haar alle ruimte geeft om haar tyrannieke beleid te verdedigen.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/ ... -probleem/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

Is Michael van der Galien, die in Turkije woont en met een Turkse moslima is getrouwd nu wel of niet een moslimbekeerling?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:Is Michael van der Galien, die in Turkije woont en met een Turkse moslima is getrouwd nu wel of niet een moslimbekeerling?
De beste manier om daar achter te komen is om hem een mailtje te sturen, of om hem even te bellen. Persoonlijk contact dus.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:
Marianne Zwagerman haalt uit naar Kafka Orwellgren: “Fake News is een niet-bestaand probleem”
Heeeeerlijk wijf die Marianne Zwagerman!

Ik luister graag naar haar.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:
Teva Teff schreef:Is Michael van der Galien, die in Turkije woont en met een Turkse moslima is getrouwd nu wel of niet een moslimbekeerling?
De beste manier om daar achter te komen is om hem een mailtje te sturen, of om hem even te bellen. Persoonlijk contact dus.
Moslimgedoe, een islamsausje in een schrijfseltje, maakt een verwoorde mening waardeloos.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef: Moslimgedoe, een islamsausje in een schrijfseltje, maakt een verwoorde mening waardeloos.
:nietverstaan: Nou ja, wil je nou wel of niet weten of Michael van der Galien moslim is. Dat was je vraag toch?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

Michaël van der Galiën: “De Koran is bijna hypnotiserend”

Door Armand Sağ
2 maart 2016
Mag ik eve? overgeve!
Wat een idioot. Erger, wat een islamidioot.
In die beginfase van onze relatie was ik christen en zij moslima. Hoewel dat af en toe debatten opleverde, was het niet onoverkomelijk. Toch besloten we dat het handig was als we elkaar beter probeerden te begrijpen. Daarom begon zij wat in de Bijbel te lezen en ik in de Koran.

Hoewel er natuurlijk gewelddadige verzen in de Koran staan, was ik daar niet zo door van slag. Die verzen bestaan immers ook in het Oude Testament. Wat telt is hoe je ermee omgaat – hoe je ze interpreteert. Wat mij dan ook het meeste opviel was de schoonheid van de Koran; het was bijna hypnotiserend om te lezen. En natuurlijk herkende ik er veel in. Het enige echte grote verschil was, mijn inziens, dat Jezus in de Bijbel gezien wordt als de Zoon van God, terwijl hij in de Koran gepresenteerd werd als een bijzonder vreedzame, verlichte en verstandige profeet.

Ik begon steeds meer na te denken over de diepere boodschap van de Koran, en dan met name met betrekking tot het verschil over Jezus én met betrekking tot de godsopvatting. Ik zette christelijke argumenten tegenover islamitische argumenten over de eenheid van God, Zijn grootheid en macht, en liep tegen een enorme muur aan: als God almachtig is – en dat is Hij – waarom zou het dan nodig zijn voor Hem om, als Hij ons wil vergeven voor onze zonde, naar aarde te komen als een mens, vreselijk te lijden, vermoord te worden, en daarna als hoogtepunt ook nog eens te herrijzen. Ik vond de islamitische opvatting van Jezus veel overtuigender: een profeet, maar niet de Zoon van God. Als God wil vergeven doet hij dat, daar heeft hij geen ‘offerlam’ in de vorm van een mens én zichzelf voor nodig.
En zijn schrijfseltjes bij de DDS zou ik serieus moeten nemen?
Deze godsdienstwaanzinnige?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:
En zijn schrijfseltjes bij de DDS zou ik serieus moeten nemen?
Deze godsdienstwaanzinnige?
Flikker op Teva. Niemand hier zegt dat jij Michaël van der Galiën serieus moet nemen. Je trolt weer, en je brengt oud nieuws alsof het gisteren gebeurd is. Inmiddels is Michaël van der Galiën geen moslim meer . Dat had je kunnen weten als je de volkskrant gelezen had.

Hij bekeerde zich negen jaar geleden tot de islam, 'het soefisme is echt heel mooi', maar sinds kort is hij weer moslim af. 'Ik werd gewoon moe van al die aanslagen.' Het is ook ingewikkeld, moslim zijn in de hardrechtse kerk. Maar Michael zal dus nooit Geert Wilders stemmen. 'Moskeeën sluiten, de koran verbieden, dat is mensonterend. Dat is hartstikke gek.'

Doei Teva.... icon_wave.gif

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

Wat is Michaël van der Galiën dan nu?
Weer christelijk?
Atheïst?
Ietsist?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:Wat is hij dan nu?
Weer christelijk?
Atheïst.
Geen idee Teva. Vraag het hem. DDS Registreer je en ga met hem in discussie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:
Teva Teff schreef:Wat is hij dan nu?
Weer christelijk?
Atheïst.
Geen idee Teva. Vraag het hem. DDS Registreer je en ga met hem in discussie.
Hier gaat het mij om.
Relishoppers houden niet van de realiteit.
En dat redacteur zijn hele leven daar al last van heeft, kan je gemakkelijk concluderen na een middagje Google met "Michaël van der Galiën".
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef: Relishoppers houden niet van de realiteit.
Jij houdt daar volgens mij ook niet van. Jouw religie is het autonome realisme, en volgens mij ben jij de voorganger en het enige lid van deze autonome "realistische" religie..

Jouw realiteit speelt zich af in jouw bewustzijn. Ik krijg wel eens de indruk dat er bij jou iets mankeert wat betreft onderscheid maken tussen werkelijkheid , fantasie en wishful thinking.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:
Teva Teff schreef: Relishoppers houden niet van de realiteit.
Jij houdt daar volgens mij ook niet van. Jouw religie is het autonome realisme, en volgens mij ben jij de voorganger en het enige lid van deze autonome "realistische" religie..

Jouw realiteit speelt zich af in jouw bewustzijn. Ik krijg wel eens de indruk dat er bij jou iets mankeert wat betreft onderscheid maken tussen werkelijkheid , fantasie en wishful thinking.
Je praat raar. Ik kan er niets mee.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:Je praat raar. Ik kan er niets mee.
Uiteraard. Dat begrijp ik. Ik had niks anders van je verwacht. Maar ik dacht ik zeg het toch maar even.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:
Teva Teff schreef:Je praat raar. Ik kan er niets mee.
Uiteraard. Dat begrijp ik. Ik had niks anders van je verwacht. Maar ik dacht ik zeg het toch maar even.
Je bent oud en in de war. En boos Dat lees ik er-uit. Meer niet.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De strijd tegen fake nieuws

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef: Je bent oud en in de war. En boos Dat lees ik er-uit. Meer niet.
Lol.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie