Rob Hoogland/Meer eelt op de zielen alstublieft

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Rob Hoogland/Meer eelt op de zielen alstublieft

Bericht door King George »

Meer eelt op de ziel alstublieft

Grenzen stellen? Jennen, nu en dan? Prikkelen, stangen? Een beetje pesten zelfs? Het incasseringsvermogen trainen omdat het buiten, in de maatschappij, koud en guur kan zijn? Het verdient slechts aanbeveling, in huiskamer, klaslokaal en collegezaal.

22 november 2022

Nee, niet slaan. Hele generaties zijn weliswaar met corrigerende tikken opgevoed, maar tegenwoordig houd je, zowel als ouder als docent, je handen thuis. De westerse beschaving, zij schrijdt ondanks alles voort.

Eelt op de ziel kweken, daarentegen? Mentale weerbaarheid ontwikkelen door kinderen niet in alles hun zin te geven en duidelijk te maken dat zij niet het centrum van de wereld vormen? Grenzen stellen? Jennen, nu en dan? Prikkelen, stangen? Een beetje pesten zelfs? Met andere woorden: het incasseringsvermogen trainen omdat het buiten, in de maatschappij, koud en guur kan zijn? Het verdient slechts aanbeveling, in huiskamer, klaslokaal en collegezaal.

Ik denk aan een aantal recente polderlandse nieuwsberichten. Ik constateer dat daarin een voorname rol is weggelegd voor de millennials en sneeuwvlokjes onder ons. Ik voer u mee terug naar een kwart eeuw geleden, toen André van Duin geïnspireerd door het succes van David Letterman aan een talkshow begon. Voor de journalistieke inbreng huurde producer Joop van den Ende onder anderen mij in. Het was een boeiende periode, daar in Aalsmeer, waarin ik mocht ervaren hoe Joop af en toe kon ontploffen wanneer iets niet naar zijn zin verliep.

Oei, wat ging hij dan tekeer. Iedereen sidderde, maar accepteerde het. Ik denk er met genoegen aan terug.
En dus worden er anno 2022 op de universiteiten schilderijen weggehaald
Dat doen veel medewerkers van De Wereld Draait Door niet. De Volkskrant publiceerde een verhaal waarin zij, veelal zelfs door een burn-out geplaagd, getuigenissen aflegden over een schrikbewind van Matthijs van Nieuwkerk. Het doet mij terugdenken aan mijn ervaringen - en die van mijn collega’s aldaar - in Aalsmeer. Al waren de tirades van Joop van den Ende minder persoonlijk van aard en kleiner in aantal, ik kan het niet los zien van mijn onwrikbare overtuiging dat er inmiddels een generatie bestaat zonder ook maar een millimeter eelt op de ziel.

En dus worden er anno 2022 ook, zoals op de uni’s van Leiden en Eindhoven, schilderijen weggehaald omdat studenten zich er - het woord van de maand - onveilig bij voelen. NWO-baas Marcel Levi schreef een kritische Parool-column over die uitdrukking en moest daar subiet zijn excuses voor aanbieden omdat hij er op de universiteiten en bij de NWO - ik verzin dit niet - ‘ongeloof en verslagenheid’ mee had veroorzaakt. Hoogleraar Gezondheidscommunicatie Bas van den Putte schreef ook een stuk, voor Folia in zijn geval, met deze zin: „Ik krijg net als veel van mijn collega’s regelmatig klachten van studenten dat ze zich tijdens de les onveilig voelen omdat ik hen een vraag stel, bijvoorbeeld over iets wat ze vooraf hebben moeten lezen.”

Ook dit is helaas niet verzonnen. Van den Putte beëindigde zijn artikel met „Maak van studenten geen kasplantjes” en tot mijn verbazing is hij nog steeds niet gecanceld.

Houdt jullie handjes maar even voor de oren, snowflakes, want nu volgt een typering.

Watjes zijn het.

Slappe, softe, zeikerige, want volledig gewokificeerde watjes.

Link
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rob Hoogland/Meer eelt op de zielen alstublieft

Bericht door Ariel »

King George schreef:
za nov 26, 2022 3:23 am
Meer eelt op de ziel alstublieft

Eigenlijk past dit artikel hier goed bij. „Kritiek krijgen kan best vervelend zijn, maar het is een noodzakelijke voorbereiding op het leven. Niemand komt op een werkplek terecht waar ze alleen maar de vlag voor je uithangen.”
Geen ruimte voor onschuldige grappen’

Zorgen over weerbaarheid studenten: wandelt er straks een weke woke-generatie uit collegezalen?

De ene student is online aan het winkelen tijdens de les en wordt boos als de leraar daar wat van zegt, een ander gooit eieren naar een oud-militair die rechtenstudenten toespreekt. Elders is een slecht cijfer aanleiding om de docent te betichten van racisme. Op hogescholen en universiteiten moeten ze op eieren lopen om de huidige generatie studenten in toom te houden. Wandelt er straks een weke woke-generatie uit de collegezalen?

Als Gerrit Breeuwsma, docent ontwikkelingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, in een column in de Universiteitskrant naar twee vrouwen verwijst als ’knappe dames’, krijgt hij tot zijn verbazing forse kritiek van studenten. „Er kwamen brieven dat het schandálig was dat ik zoiets kon schrijven, het zou seksistisch zijn en reden voor ontslag. Jongeren lijken het lastig te hebben met ironie. Ze nemen alles zo serieus dat er geen ruimte is voor onschuldige grappen.”

Een docent kan tegenwoordig in de ogen van sommige studenten al over de schreef gaan als hij iemand in de lessen een vraag stelt, merkt Bas van den Putte, hoogleraar gezondheidscommunicatie aan de UvA. Bij navraag blijken zijn collega’s met vergelijkbare voorbeelden rond te lopen. „Praten in de les is altijd spannend geweest voor studenten. Wat nieuw is: het wordt gekoppeld aan het thema sociale veiligheid.”

’Onveilig’
De huidige generatie studenten, vaak sneeuwvlokjes genoemd, voelt zich sneller ’onveilig’. Dat betreft niet alleen pesten of een ongewenste aanraking, volgens de UvA is ’de ervaring van onveiligheid door een persoon het uitgangspunt’. Het is een glijdende schaal: toen Van den Putte een student aansprak op online shoppen tijdens college, reageerde die boos: onveilige situatie!

Soms worden docenten bejegend alsof ze de studenten horen te behandelen als betalende klant. Arie van den Heuvel, tot voor kort leraar hbo recht, kreeg regelmatig de vraag van studenten of hij ’niet kon regelen’ dat er geen rekenopgaven in de tentamens kwamen. „Want die waren zo moeilijk. Maar zonder rekenen wordt het wel erg lastig om iets als het erfrecht toe te passen”, verzucht hij. „Gaandeweg kregen we van hogerop te horen dat de tentamens qua zwaarte moesten worden aangepast. Anders zouden de slagingspercentages hard omlaag gaan.”

"Ze móéten ook een hoop dingen tegelijkertijd doen"
De leraren hebben best begrip voor de grillen van studenten. Van den Heuvel: „Ze móéten ook een hoop dingen tegelijkertijd doen en krijgen veel minder tijd dan de vorige generaties. Maar ze moeten wel komen studeren om wat te leren, en niet om eerder uit de les te vertrekken omdat hun bijbaantje op ze wacht.”

Een generatie aan studenten is niet makkelijk te kenschetsen, maar hoogleraren en experts zien wel overeenkomstige kenmerken. Zo zijn jongeren tussen de 18 en 25 jaar duidelijk progressief georiënteerd, vertelt politicoloog en psycholoog Roderik Rekker. Vooral opvallend: ze hebben vaker een afkeer van mensen met een andere mening. „Er is vooral negativiteit van linkse jongeren richting mensen met rechtse ideeën over de multiculturele samenleving.” Daarbij heeft politieke verdeeldheid vaker een emotionele lading, zegt Rekker: mensen kunnen echt een hekel krijgen aan andersdenkenden.

Polarisatie
Hij ziet twee redenen. „De jongeren van nu zijn opgegroeid met hevige polarisatie rond thema’s als immigratie en racisme. Ze zien hoe keihard Thierry Baudet en Sylvana Simons met elkaar botsen. Dat is genormaliseerd. Bovendien zijn linkse jongeren binnen hun generatie in de meerderheid. Ze horen daardoor minder vaak een ander soort geluid.”

"De jongeren van nu zijn opgegroeid met hevige polarisatie rond thema’s als immigratie en racisme"
Discussies in het hoger onderwijs worden veelal aangejaagd door een kleine groep ’woke’-studenten. Ze zijn uit op het bestrijden van allerhande ’onrecht’ , van racisme, islamofobie en ’transfobie’ tot een gebrek aan diversiteit. Zo houdt de Groningse studentenclub voor feministen – 2600 volgers op Instagram – zich niet alleen bezig met vrouwenrechten, maar is de groep ook ’anti-racist’, ’anti-kapitalist’, ’anti-validist’ en queer.

De gevoeligheid onder studenten kan zelfs over iets kleins gaan als berichtjes op de telefoon: een zin afsluiten met een punt is wel heel stellig. Een duim omhoog-emoji kan passief-agressief overkomen en emoji’s met een donkere kleur mogen alleen worden gebruikt door niet-blanken.

Leven zuur maken
„Het zijn de activisten die ook het leven van de docenten zuur willen maken, door te weigeren om bijvoorbeeld ’koloniale’ boeken van ’witte’ auteurs te bestuderen”, zegt politicoloog en historicus Coen de Jong, van wie deze week het boek Wokeland, hoe een radicale voorhoede vat kreeg op de samenleving verschijnt. „De activisten gaan vol op het orgel, anderen – ook veel docenten, die bang zijn om de tijdgeest niet te verstaan – lopen er achteraan.”

"Het zijn de activisten die ook het leven van de docenten zuur willen maken"
Zo worden schilderijen met ’te veel’ blanke mannen vervangen en de lesstof uitgebreid met niet-westerse denkers. Alle universiteiten hebben ’diversiteitsofficieren’ in huis, die bekijken of het taalgebruik bij hun opleidingen niet wat minder ’heteronormatief’ moet worden.

Gepamperd
„Studenten die eisen dat aan hen geen vragen worden gesteld omdat zij dit als ’onveilig’ ervaren, zijn daarvan een afgeleide”, zegt De Jong. „Die hebben vooral, vermoed ik, een begripvolle opvoeding gehad: sommige beginnende studenten worden al vanaf de lagere school gepamperd door ouders en leerkrachten en hobbelen mee met die hardcore-activisten die beweren dat Nederland een wit bolwerk is vol onderdrukking en machtsmisbruik.”

"Sommige beginnende studenten worden al vanaf de lagere school gepamperd"
Van de Groningse rechtenstudent David Jan mogen zijn generatiegenoten wel wat minder overgevoelig reageren. „Toen ik een jongen in een bar aansprak op vervelend gedrag, kreeg ik als antwoord: mijn moeder komt uit Indonesië, dus jij bent een racist. Volgens mij is dat geen manier om een discussie te voeren, of om weerbaarheid op te bouwen.”

Hij vindt het goed dat thema’s als de positie van de lhbti-gemeenschap leven op de universiteit, maar meent ook dat de balans is doorgeschoten. „We verwachten wel te worden gehoord door de universiteit, maar niet dat je daarnaast ook verantwoordelijkheden hebt. Bijvoorbeeld dat je je fatsoenlijk op een les voorbereidt.”

Stempel
Ivan wordt weleens woke genoemd. De net afgestudeerde student internationale betrekkingen haalt zijn schouders erover op. „Het is alleen maar omdat ik ergens voor sta. Ik kreeg bijvoorbeeld zo’n stempel opgedrukt tijdens een demonstratie tegen de discriminatie van mensen met Arabisch klinkende achternamen.”

"Vooral met oudere hoogleraren merk je een generatieverschil"
Het studentenleven schetst hij als stressvol, door de vele sociale activiteiten, kortere tijd om te studeren en hoge studielening. Een aantal van zijn studiegenoten had zelfs professionele hulp nodig om met de stress om te kunnen gaan. „Uiteindelijk moet de universiteit recht willen doen aan de denkwijzen van andere mensen met andere achtergronden. Vooral met oudere hoogleraren merk je een generatieverschil. Een docent tekende bijvoorbeeld een Aziatisch poppetje met spleetogen. Maar als je het gesprek aangaat, kan het ook weer snel zijn opgelost.”

Er lijkt inmiddels ook een tegenbeweging gaande. Onder meer Henk Kummeling, rector van de Universiteit Utrecht, uitte zijn zorgen over over het klimaat in het hoger onderwijs. „Op universiteiten moet alles gezegd en gedaan kunnen worden wat een intelligent mens kan bedenken. We zien met lede ogen aan dat er een academische cultuur zoals in de Verenigde Staten ontstaat, met ’safe spaces’: je moet mensen beschermen tegen bepaalde ideeën en opvattingen.”

Individualisme
Het is te makkelijk om alle kritiek simpelweg uit te storten over de jonge generatie, vindt ontwikkelingspsycholoog Breeuwsma. „Ze zijn uiteindelijk het product van hoe wij hebben besloten om te gaan met grote maatschappelijke kwesties. Decennialang hebben we gezegd dat het individualisme en je eigen mening het belangrijkste zijn. Dan moet je niet raar opkijken als een generatie dat letterlijk neemt.” Hij wijst naar Amerikaanse wetenschappers die stellen dat tegenwoordig bijna alle onderwerpen gevoelig liggen. „Zij wijten dat ook mede aan de opvoeding, waarbij kinderen niet meer vertrouwd raken met tegenspraak. Een docent op een basisschool weet dat het heel lastig is om kritiek te geven op een kind omdat ouders geneigd zijn voor ze in de bres te springen.”

„Ik maak me wel zorgen over de weerbaarheid van studenten en de stressgevoeligheid”, zegt Bas van den Putte naar aanleiding van zijn ervaringen voor de klas. „Bereiden we ze wel goed genoeg voor op de boze buitenwereld?” Breeuwsma blijft studenten in zijn lessen uitdagen en een beetje provoceren, juist om de weerbaarheid van studenten te verhogen. „Kritiek krijgen kan best vervelend zijn, maar het is een noodzakelijke voorbereiding op het leven. Niemand komt op een werkplek terecht waar ze alleen maar de vlag voor je uithangen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie