Etienne Vermeersch: "Ik, conservatief? Wel, wel"

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pd7835
Berichten: 1637
Lid geworden op: di mar 01, 2005 10:35 am
Locatie: Vlaanderen

Etienne Vermeersch: "Ik, conservatief? Wel, wel"

Bericht door pd7835 »

Etienne Vermeersch: "Ik, conservatief? Wel, wel"

OPINIE − 13/02/13, 10u37

"Wil columnist Fikry El Azzouzi argumenten op tafel leggen?", schrijft Etienne Vermeersch, professor-emeritus aan de Universiteit Gent, vandaag als antwoord op de column van Fikry El Azzouzi, die gisteren in de krant verscheen.

Beste Fikry El Azzouzi,

U bent er inderdaad in geslaagd mij een tekst van u (DM 12/2) te doen lezen. Vermoedelijk voor de laatste maal. U schrijft immers de ene onwaarheid na de andere.

a) Ik heb niet over alles een mening. Ik spreek bijvoorbeeld momenteel nooit meer over drugs, suïcide, jeugdproblemen,... omdat ik dat niet bijhoud.

b) Ik ben niet mediageil. De journalisten van alle media kunnen getuigen dat ze mij vaak vruchteloos aanspreken om een reactie te bekomen voor tv, radio of geschreven pers.

c) Zeggen dat ik 'flauw' ben zonder enig bewijs, is extreem flauw. Idem voor de opmerking dat ik sommige filosofen niet begrepen heb. Idem voor de vergelijking met Flair en Story. Idem voor de verwijzing naar God en pastoor, stemverheffing, priemende vinger, etcetera. Tot inhoudelijke kritiek bent u blijkbaar niet in staat.

d) Pleiten voor een hoofddoekenverbod in secundair onderwijs en openbare diensten zou de vrouwenemancipatie tegenhouden. Vertel dat maar in Iran en andere moslimlanden en leg mij eens uit waarom veruit de meeste, duidelijk progressieve, moslima's geen hoofddoek dragen.

Volgens u ben ik conservatief. Wel wel. Ziehier een beknopt lijstje van enkele topics waarvoor ik me sinds 1965 heb ingezet.

1. Godsdienstkritiek: vooral inzake de misdaadgeschiedenis van het christendom en thans die van de islam.

2. Argumentatie tegen het bestaan van de god van de Tenach, het Nieuw Testament en de Koran.

3. Strijd tegen de pseudowetenschappen en vooral de 'alternatieve geneeswijzen' zoals homeopathie.

4. Strijd tegen de Orde van de Geneesheren en voor patiëntenrechten (met de beruchte 'conservatief' Kris Merckx).

5. Strijd tegen kruisbeelden in de rechtbanken en nu tegen godsdienstige symbolen in scholen en bij ambtenaren.

6. Afwijzen van de Chinese culturele revolutie.

7. Strijd voor de toegang tot contraceptie.

8. Strijd voor de seksuele emancipatie, inclusief homoseksualiteit en emancipatie van de vrouw.

9. Strijd voor de abortuswetgeving.

10. Blijvende inzet voor de euthanasiewetgeving.

11. Blijvende waarschuwing voor de bevolkingsexplosie.

12. Publicatie van het eerste grondig boek over milieufilosofie in het Nederlands.

13. Strijd voor dierenwelzijn en nu tegen het slachten zonder verdoving.

14. Verdediging van experimenten op embryo's.

15. Verdediging van de SP na de Agusta-crisis.

16. Aantonen van de misvattingen inzake de multiculturele samenleving.

17. Bewijzen van de neonazistische oorsprong van het Vlaams Blok.

18. Verdediging van de Eerste Golfoorlog.

19. Afwijzing van de Tweede Golfoorlog.

20. Ontwerpen van de (tot op heden succesvolle) richtlijnen voor het humaan repatriëren van asielzoekers.

21. Opstellen van een ethiek en deontologie voor politiemensen.

22. Bijdrage tot de leidraad voor inburgering (met de bekende 'conservatieve' Naima Charkaoui).

23. Verdediging van de (nagenoeg unanieme) standpunten van het Vlaams Parlement via de Gravensteengroep.

Het is uw recht dit alles ouderwets, conservatief en extremistisch te vinden, maar leg uw argumenten daarvoor op tafel. Al de rest is pretentieuze prietpraat.

Etienne Vermeersch

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... -wel.dhtml
Een reactie op dit stuk van een moslim die niet tegen islamkritiek kan.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... eren.dhtml
Jill Loevaert
Als men naar de namen in de reacties kijkt en dan de inhoud vergelijkt dan is zonder wetenschappelijke studie duidelijk dat de verlichting (Vermeersch) en de islam (Fikry El Azzouzi) niet samen gaan. Dit geeft een culturele clash.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Etienne Vermeersch: "Ik, conservatief? Wel, wel"

Bericht door mercator »

Vermeersch heeft uiteraard gelijk, maar hij zou niet in discussie moeten gaan met een Marokkaan. Die "auteur" van het Schapenfeest, el Azouzy, is een excuusmoslim van de uitgeverij Manteau omdat ze absoluut een "allochtone schrijver" moesten hebben. Uit kringen bij de uitgeverij zelf weet ik dat dat boekje in feite door een ploeg redacteurs van Manteau is geschreven.
Ik reageerde in De Morgen over Azouzy's "commentaar": dat krijg je als je een Marokkaan leert lezen en schrijven :lol: .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Etienne Vermeersch: "Ik, conservatief? Wel, wel"

Bericht door Ozes »

lol
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Etienne Vermeersch: "Ik, conservatief? Wel, wel"

Bericht door mercator »

Ik heb een tijd lang het idee gehad om onder een schuilnaam een "allochtonenroman" te schrijven waar alles in staat wat de pseudo-intellectuele linksmens wil lezen en horen( dat kan niet zo moeilijk zijn) maar dat is door privé-redenen niet doorgegaan, k kan de concentratie ervoor niet meer opbrengen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Etienne Vermeersch over de hoofddoek

Bericht door Mahalingam »

Hij heeft een lange beschouwing gemaakt over het fenomeen 'hoofddoek'.
Hier is het begin:

Islam en hoofddoek: met de breedhoeklens.
01/03/2010 Etienne Vermeersch

Inleiding.
Door een aantal maatregelen, uitgaande van scholen en schoolnetten en door uitspraken van vooraanstaande figuren uit de samenleving, is de discussie over het al dan niet verbieden van islamitische hoofddoeken een tijd geleden in het centrum van de belangstelling geraakt. In de debatten hierover is nauwkeurigheid en helderheid soms ver te zoeken. Zo vernemen we dat het de bedoeling is “elke religieuze uiting uit de publieke ruimte te bannen”, terwijl, behalve één enkele figuur van extreem rechtse signatuur, niemand dat ooit heeft voorgesteld. Men vreest voor een terugdringen van “het principe van godsdienstvrijheid”, terwijl de discussie alleen betrekking heeft op één welbepaald gebruik: het dragen van de ‘hidjab’ in twee specifieke contexten: ambtenaren tijdens hun ambtsuitoefening en leerlingen binnen de muren van scholen voor minderjarigen.
Bovendien stellen we vast dat men in de diverse uiteenzettingen telkens weer slechts enkele, meestal dezelfde, aspecten van dit probleem belicht. Men heeft geen oog voor de ruime context waarin we deze conflictstof moeten situeren.
In hetgeen volgt willen we de gezichtshoek verbreden, door zo mogelijk alle hiermee verwante problemen te belichten en zowel de argumenten voor en tegen het bedoelde ‘hoofddoekenverbod’ tot op het bot te analyseren
---------
De rest is hier te lezen:
http://www.etiennevermeersch.be/artikel ... edhoeklens
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie