’Oer-Hollands gedrag verdwijnt voorgoed door corona’

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

’Oer-Hollands gedrag verdwijnt voorgoed door corona’

Bericht door Ariel »

Gelooft iemand hier dat het gedrag van de Nederlanders gaat veranderen? Dat onze oer Hollandse diepgewortelde dwarse eigenschappen verdwijnen? Dat we na de corona een gedisciplineerd volk gaan worden? :nietverstaan:

Ik heb mijn bedenkingen. Mensen die discipline aangeleerd hebben in hun baan, denk oa aan politie, leger, artsen, verpleging , of kinderen die heel gedisciplineerd zijn opgevoed, zullen niet veel moeite met discipline hebben, maar de rest van het vrijgevochte volk zal nooit een mak schaap worden, maar juist door de opgelegde regels hun kont tegen het krib gooien. Dat zie je nu al gebeuren .
’Oer-Hollands gedrag verdwijnt voorgoed door corona’

„Corona heeft een blijvende invloed op menselijk gedrag”, zegt Paul van Lange, hoogleraar psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. „Ik verwacht een cultuurverandering die groter is dan alleen nies-schaamte en de manier waarop we elkaar gedag zeggen.”

Op 9 maart 2020 kondigden premier Mark Rutte en de directeur van het RIVM Jaap van Dissel de eerste coronamaatregelen aan: handen wassen, in ellebogen niezen, papieren zakdoekjes gebruiken en voortaan elkaar begroeten met een elleboog in plaats van een hand. De twee heren sloten de persconferentie, per ongeluk, af met een handdruk: de macht der gewoonte.

Inmiddels is Nederland een jaar en heel veel maatregelen verder. Volgens Van Lange, ook verbonden aan de Universiteit van Oxford, zal de coronacrisis en de daarbij horende regels de Nederlandse samenleving voorgoed veranderen. „Nederland wordt een strakkere maatschappij”, voorspelt hij. „Opschuivend in de richting van Duitsland of Japan.”

Door rood
Nederlanders zijn gewend om regels te breken: we fietsen door rood, we lopen over het gras als dat niet mag en we dringen voor in de rij. Ons land heeft volgens hem een zogenoemde „losse samenleving.” Maar door de coronacrisis zijn we gedwongen om ons beter aan sommige maatregelen te houden. De overheid is strenger - er zijn meer wetten - maar mensen zijn ook geneigd elkaar sneller aan te spreken op normovertredingen: „Voorheen keek niemand raar op als je iets deed wat niet mocht, nu zeggen mensen er wat van als iemand geen mondkapje draagt of niet voldoende afstand houdt in de trein.”

Dat zal de komende jaren beklijven, denkt Van Lange. „Covid krijgt een structureel karakter, vaccinaties beschermen maar een deel van de mensen en de dreiging van het virus blijft.” Dus zullen Nederlanders volgens hem in de toekomst netter in de rij gaan staan, en wat afkeurender kijken als iemand kucht. Dat is volgens Van Lange niet per se slecht. Zo vertelt hij dat het Nederlandse volk lange tijd bekend stond als het volk dat relatief weinig zijn handen wast na een toiletbezoek. „In dit geval is het goed dat we leren ons wat meer aan de regels te houden.”

Droomhuis
Naast de aanpassing in gedrag, hoopt Van Lange ook op een mentaliteitsverandering. Door de wereldwijde lockdown werd iedereen gedwongen om even stil te staan bij wat hij of zij aan het doen was. Daardoor denken velen aan de toekomst, „in plaats van aan dagelijkse beslommeringen, zoals de kinderen ophalen en op tijd op je werk zijn.”

Van Lange vergelijkt die stilstand met traumaverwerking. Wanneer mensen chronische stress ervaren van bijvoorbeeld een echtscheiding of een verlies, worden ze vaak gedwongen om een stap achteruit te zetten en na te denken over waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Van Lange: „Zoiets zie ik nu ook gebeuren. Een moment van bezinning. Ik hoop dat het doorzet, en dat mensen na de pandemie hun droomhuis op het platteland eindelijk kopen, of solliciteren op de baan die ze stiekem altijd al wilden.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: ’Oer-Hollands gedrag verdwijnt voorgoed door corona’

Bericht door Maarten »

De tijd zal het leren..
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: ’Oer-Hollands gedrag verdwijnt voorgoed door corona’

Bericht door Mahalingam »

Maar het winkelgedrag veert weer terug. De slinger slaat nu eventjes ver uit nu winkelen weer mag. Er kan gekocht worden!!!

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: ’Oer-Hollands gedrag verdwijnt voorgoed door corona’

Bericht door Mahalingam »

Ik had er nooit over nagedacht, maar nu ga ik er op letten. Dat ik als fietser bij de neus wordt genomen als ik sta te wachten voor een rood licht. Braaf druk ik altijd de knop in en soms is er dan een gerustellende klok die aftelt naar groen. Soms niet en dan wacht ik gewoon. In het uiterste geval krijg je pas groen als de verkeerslichten twee keer hun cyclus hebben gedaan.

Waarom de drukknoppen bij verkeerslichten vaak nep zijn

Veel knoppen bij verkeerslichten staan helemaal niet in verbinding met het stoplicht. Deze ‘placebo-knoppen’ zijn er vooral om jou het gevoel te geven dat je controle hebt over wat er gebeurt.

Hoe lang en hard je er ook op drukt, in veel gevallen verandert de situatie waar je in zit absoluut niet. De knoppen zijn dan ook helemaal niet bedoeld om de lichten op groen te laten springen. Dat kunnen de meeste helemaal niet. Het enige wat ze doen is jou als verkeersdeelnemer rustig houden en je het gevoel geven dat je er invloed op hebt.

Dat het verkeerslicht toch vaak op groen springt als je nog maar net staat te wachten, heeft een andere reden. ,,De functie van veel van die knoppen is inmiddels al lang verdwenen, omdat er overal lussen in de weg liggen die fietsers detecteren’', aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. ,,Daarmee zijn die knoppen eigenlijk overbodig geworden.”

Voor voetgangers werkt het anders, want de Nederlandse verkeerslichten zijn nog niet zo slim dat ze ook voetgangers kunnen herkennen. Voor hen is de knop dus wel handig. Ook al draaien ook dan de verkeerslichten gewoon hun vaste programma af. Wat ook niet werkt: hard drukken, meermaals drukken, of de knop extra lang ingedrukt houden. Tenzij je daar rustig van wordt.
https://www.ad.nl/auto/waarom-de-drukkn ... ~ac50450c/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie