Onzin over ras, gender, geschiedenis

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Ariel »

Onzin over ras, gender, geschiedenis

Door LEON DE WINTER

Er raast momenteel behoorlijk veel gekte door de wereld. In Amerika neemt een ideologie die ten diepste racistisch is steeds meer ruimte in op scholen, universiteiten, in bedrijven en overheidsinstellingen, en die verwarde ideologie, als ik de plannen van onderwijsminister Van Engelshoven bekijk, neemt ook in Nederland toe.

Fundamentele ideeën over gelijkwaardigheid worden vervangen door volslagen kolder over aangeboren racisme, dat kennelijk een direct optredend effect is als je met een blanke huidskleur wordt geboren.

Er is veel meer gaande, maar die kolder is kenmerkend voor wat momenteel in linkse kringen wordt beleden. Biologie, evolutie, logica, discipline, wis- en natuurkunde, nee, erger nog: wetenschap in het algemeen, worden in die ideologische koorts ondergeschikt gemaakt aan extreme flauwekul, die aan de ergste wanen van de middeleeuwen doet denken. Er is meer.

"Ideeën over gelijkwaardigheid worden vervangen door volslagen kolder over aangeboren racisme"
Het virus heeft ons vermogen om als onsterfelijken te leven een behoorlijke opdonder gegeven, waardoor we als makke schapen elke oprisping van een microbioloog volgen en we met ons allen deelnemen aan het grootste medische experiment sinds de Big Bang – we hebben geen idee wat de vaccins over vijf jaar voor onze lichamen betekenen.

Waren ze zegenrijk of rampzalig? Ik heb ze ook laten zetten, in het volle besef dat de vaccins niet de proef van de tand des tijds hebben doorstaan.

Gekteberg
De gekteberg heeft een stijgingspercentage waarvoor zelfs een getrainde Tour-rijder moet afstappen. Zoals: in het Witte Huis zetelt een man die verstandelijk gehandicapt is en speelt dat hij de machtigste man op aarde is. Journalisten willen hem geen kritische vragen stellen, bang dat ze de illusie beschadigen dat deze man capabel is en een bevrijding betekent na het dolle circus van Donald Trump.

De zoon van de nieuwe president is een drugsfreak, maar de pers is de pers niet meer, althans, een fors deel van wat we de pers noemen; dus wordt gezwegen over de mogelijke corruptie waaraan de familie Biden zich heeft blootgesteld – en dat laatste bedoel ik letterlijk.

"De pers is de pers niet meer"
Zoon Biden heeft een laptop laten slingeren met daarop bedenkelijke e-mails en naaktfoto’s die hij maakte van zichzelf met prostituees; een groot deel van de pers wilde er niet over schrijven, en sociale platforms zoals Facebook censureerden vervolgens de media die dat wel deden.

De cruciale opdracht aan de pers, zo veronderstelde ik, ligt besloten in het kritische en onverbiddelijke volgen van de zittende politieke en economische machten; maar de progressieve pers, waartoe ik deze krant gelukkig niet reken, bestaat om de persconsument te indoctrineren met onzin over ras, gender, geschiedenis, over wat wetenschappen aan feiten en zekerheden scheppen.

’Grote diversiteit’
Een commissie die minister Van Engelshoven adviseert, vindt dat er „oog moet zijn voor de grote diversiteit binnen de groep vrouwelijke academici, in het algemeen voor non-binaire en transgender personen”. Die laatste twee categorieën zijn nu beslissend voor een academische loopbaan: een als man geboren persoon die zich identificeert als vrouw moet dus bij het verdelen van universitaire banen en onderzoeksgelden voorrang krijgen boven een als vrouw geboren persoon – u merkt het, ik gebruik heel voorzichtig het begrip persoon.

Dit zijn de wanen van de dag, waarover latere generaties zich zullen stuk lachen.

Hypocrisie
Er gaat meer gekte rond, ook in de vorm van hypocrisie. De wereldelite komt op dit moment samen in Sun Valley, een resortstadje in Idaho. Miljardairs en ceo’s van multinationals bespreken er in luxe, onzichtbaar voor die enkele kritische journalist die nog niet het zwijgen in Amerika is opgelegd, het veranderende klimaat en wat dat voor de mensheid betekent. De privéjets arriveerden er in zulke aantallen dat de luchtverkeersleiding van dat deel van de VS moest ingrijpen en de jets moest omleiden.

Sigrid Kaag kon evenmin in een aardse limousine Luxemburg bereiken, onze koning wist ook niet waar de trein naar Berlijn vertrok, dus namen ze de regerings-Boeing; toegegeven, de koning bespaarde de kosten van een piloot want hij zat zelf achter de knuppel. Dit alles is mogelijk omdat de elite is losgezongen van grote delen van de bevolking en in een exclusief universum zweeft met eigen normen en waarden die niet voor de gewone burger gelden.

Atoombom
Ondertussen werkt Iran hard aan het ontwikkelen van een atoombom voor de Grote Kladderadatsch met het demonische Westen, grijpt China de macht over de oceanen en gaat Rusland ons straks via pijpleidingen van aardgas voorzien als de molens niet draaien en de zon door wolken wordt verborgen. De meeste mensen kijken weg, houden een hand voor de ogen, halen de schouders op, en denken dat er toch niet te vechten valt als de elites iets in hun hoofd hebben gehaald.

"De censuur wordt steeds zwaarder"
Ik respecteer de lastpakken en dwarse denkers die zich aan de gektes onttrekken. Die nog steeds vulgair durven zijn, de heilige huisjes besmeuren, die het neo-racisme durven aanpakken, een man een man noemen, en Iran en Cuba omschrijven als tirannieën. De censuur wordt steeds zwaarder, maar ze blijven onverschrokken overeind. Als ik een hoed droeg, nam ik die in respect en met een buiging voor hen af.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Ali Yas »

volslagen kolder over aangeboren racisme, dat kennelijk een direct optredend effect is als je met een blanke huidskleur wordt geboren.
Zelfs baby's kunnen al onderscheid maken tussen een mooi en een lelijk gezicht. Tja. Biologie is pijnlijk eerlijk.
extreme flauwekul, die aan de ergste wanen van de middeleeuwen doet denken.
Daarmee doen we de Middeleeuwers tekort.
Het virus heeft ons vermogen om als onsterfelijken te leven een behoorlijke opdonder gegeven
Over flauwekul gesproken... Op welke plek staat het virus ook weer, qua doodsoorzaak-top?
we hebben geen idee wat de vaccins over vijf jaar voor onze lichamen betekenen.
Maar we kunnen nu al zien wat overheden onder het mom van virusbestrijding voor onze samenleving betekenen.
Ik heb ze ook laten zetten, in het volle besef dat de vaccins niet de proef van de tand des tijds hebben doorstaan.
Dat is dan niet zo snugger. Vertrouwen in bewezen onbetrouwbare een niet-aansprakelijke partijen is evenmin heel slim.
Journalisten willen hem geen kritische vragen stellen, bang dat ze de illusie beschadigen
Onzin. Die journalisten zijn gewoon bang voor hun baan.
sociale platforms zoals Facebook censureerden vervolgens de media die dat wel deden.
Wie nu nog op Facebook zit voor iets anders dan het delen van onbenulligheden heeft bij het uitdelen van hersencellen niet vooraan gestaan.
De cruciale opdracht aan de pers, zo veronderstelde ik, ligt besloten in het kritische en onverbiddelijke volgen van de zittende politieke en economische machten
Dat is een rare veronderstelling. De pers heeft helemaal geen opdracht anders dan te schrijven wat mensen willen lezen. Doen ze dat namelijk niet, dan raken ze hun klanten kwijt. Wie klaagt over bepaalde journalisten moet andere journalisten kiezen.
maar de progressieve pers, waartoe ik deze krant gelukkig niet reken, bestaat om de persconsument te indoctrineren
Nogmaals, de klant is koning. Als mensen het niet willen lezen gaat de krant ten onder.
Een commissie die minister Van Engelshoven adviseert, vindt dat er „oog moet zijn voor de grote diversiteit binnen de groep vrouwelijke academici, in het algemeen voor non-binaire en transgender personen”
Men bedoelt: in het bijzonder. Want je kunt wel honderd aspecten van diversiteit noemen, van schoenmaat tot haarkleur. Dat alleen van de rails gelopen psychiatrische wrakken aan bod komen is niet anders te begrijpen dan als een poging de academische wereld te slopen.
Dit zijn de wanen van de dag, waarover latere generaties zich zullen stuk lachen.
Tranen met tuiten zullen ze huilen, dat lijkt me waarschijnlijker.
De meeste mensen kijken weg, houden een hand voor de ogen, halen de schouders op, en denken dat er toch niet te vechten valt als de elites iets in hun hoofd hebben gehaald.
Had de schrijver een concreet, bewezen effectief alternatief in gedachten? Dan lees ik dat graag.
Ik respecteer de lastpakken en dwarse denkers die zich aan de gektes onttrekken. Die nog steeds vulgair durven zijn
Aan vulgariteit is geen gebrek. En ik wil daar niets mee te maken hebben, dank u wel.
..., die het neo-racisme durven aanpakken,
Hoe dan? En trouwens: noem het beestje maar gewoon bij de naam hoor: het gaat om anti-blank racisme.
en Iran en Cuba omschrijven als tirannieën.
Prima. Voeg daar de Westerse "democratieën" anno 2021 maar aan toe.

Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door mercator »

Ali Yas schreef:
ma aug 02, 2021 1:45 pm
Zelfs baby's kunnen al onderscheid maken tussen een mooi en een lelijk gezicht. Tja. Biologie is pijnlijk eerlijk.
Dieren ook. Gisteren nog zat ik op een terras tussen allemaal andere witmensen en ook enkele honden. Komt daar 1 zwarte zitten en een hond begint woest te blaffen naar dat ene type. Racisme bij dieren?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Mahalingam »

Even een beetje gendergekte uit de Volkskrant.
Die kwamen met dit artikel:
Hacker pleegt grootste cryptoroof ooit en stort het geld netjes terug − is Mr. White hat daarmee een ‘moreel leider’?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... Ftpo.nl%2F

Een hacker is iemand die in een computer inbreekt. Ik geeft toe dat hackers veelal mannen zijn (maar dat komt omdat alleen mannelijke hersenen in staat zijn om moeilijke computerdingen te begrijpen?)
Volgende van Dale kan een hacker zowel een man als een vrouw zijn (en in deze moderne tijd ook iets daartussen in).
En aan het eind van het artikel kom ik dan deze gekte tegen:
"Het geslacht van de hacker is onbekend, maar omdat hacker in het Nederlands een mannelijk woord is, wordt in deze tekst met ‘hij’ naar hem verwezen."

Even de taalkunde ingedoken:

Hoe weet je of een woord mannelijk of vrouwelijk is?

Helaas kun je dat vaak niet ‘weten’; je moet het opzoeken. Onzijdige woorden zijn goed herkenbaar aan het lidwoord het, maar mannelijke en vrouwelijke woorden hebben allebei het lidwoord de. Er zijn zelfs vrij veel de-woorden die niet meer specifiek mannelijk of vrouwelijk zijn. Er staat dan de (v/m) of alleen de in de woordenboeken en -lijsten. Dat geldt bijvoorbeeld voor groep, taal en tas. In de praktijk vatten de meeste (Noord-)Nederlanders deze woorden als mannelijk op, maar voor veel Vlamingen en Zuid-Nederlanders zijn ze vrouwelijk.

Veel de-woorden zijn echter wél mannelijk óf vrouwelijk. De woordgeslachten van deze woorden worden in woordenboeken en -lijsten aangegeven met m. (mannelijk) of v. (vrouwelijk). Maar let op: bij veel woorden die een persoon of dier aanduiden en die ‘officieel’ mannelijk of vrouwelijk zijn, wordt in de praktijk niet op het woordgeslacht maar op het biologische geslacht gelet. Dat geldt bijvoorbeeld voor minister. Dat is een mannelijk woord, maar als het om een vrouw gaat, worden vrouwelijke verwijswoorden gebruikt: ‘De minister begon haar antwoord met ...’, ‘De minister wist heel goed wat ze deed.’
https://onzetaal.nl/taaladvies/mannelij ... lijk-woord

Waarom is Nederlands goed leren zo moeilijk voor buitenlanders?
Spoiler! :
Veel vrouwelijke woorden hoeven niet steeds in een lijst opgezocht te worden, omdat ze herkenbaar zijn aan hun vorm. De-woorden die eindigen op een van de volgende achtervoegsels, zijn bijna altijd vrouwelijk:

-heid, -nis, -schap: waarheid, kennis, beterschap;

maar: het dichterschap, het gezelschap, het kampioenschap, het waterschap

-de, -te: liefde, diepte;

maar verzameltermen met ge- ervoor zijn onzijdig: het gebergte

-ij, -erij, -arij, -enij, -ernij: voogdij, bakkerij, rijmelarij, woestenij, razernij;

maar: het schilderij

-ing, -st (achter een werkwoordstam): wandeling, winst;

maar dienst is mannelijk

-ie, -tie, -sie, -logie, -sofie, -agogie: familie, politie, visie, biologie, filosofie, demagogie;
-iek, -ica: muziek, logica;

maar: het antiek, diptiek (ook het), het elastiek, mozaïek (ook het en mannelijk), portiek (ook het), het publiek, automatiek (ook het), elektriek (mannelijk en het), kantiek (ook het), mechaniek (ook het), periodiek (ook het) en reliek (ook het)

-theek, -teit, -iteit: bibliotheek, puberteit, stabiliteit;
-tuur, -suur: natuur, censuur;

maar: het avontuur, het barbituur, het fournituur, garnituur (ook het), montuur (ook het), het postuur, creatuur (ook het)

-ade, -ide, -ode, -ude: tirade, planetoïde, periode, attitude;

maar niet-telbare stofnamen op -ide zijn onzijdig (bijvoorbeeld chloride en bromide)

-ine, -se, -age: discipline, analyse, bagage;

maar: bosschage (ook het), het percentage, het promillage en voltage (ook het)

-sis, -tis, -xis: crisis, bronchitis, syntaxis.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Ariel »

:razz: Ik heb er geen actieve herinnering aan dat ik bovenstaande ooit op school geleerd heb.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
za aug 14, 2021 9:13 pm
Waarom is Nederlands goed leren zo moeilijk voor buitenlanders?
Ja sorry hoor, maar ook binnenlanders weten niet welke woorden vrouwelijk zijn. En het doet er ook niet toe.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door hans van de mortel »

Ali Yas schreef:
zo aug 15, 2021 1:31 am
Mahalingam schreef:
za aug 14, 2021 9:13 pm
Waarom is Nederlands goed leren zo moeilijk voor buitenlanders?
Ja sorry hoor, maar ook binnenlanders weten niet welke woorden vrouwelijk zijn. En het doet er ook niet toe.
Wie probeert logisch na te denken bij toepassing van de Nederlandse taal komt eerder vaker dan zelden bedrogen uit.

Waar je een woord als mannelijk verwacht blijkt dit vrouwelijk te zijn. Neem het woord politiek. Je zou denken dat dit mannelijk is. Mooi niet. Dan maar vrouwelijk; want onzijdig is zij niet. Degene die ooit verantwoordelijk was in de regering moet een echte idioot zijn geweest. Het woord vrouw is in het Duits Frau en vanzelfsprekend vrouwelijk. Omdat het lidwoord die ervoor staat, en bij Mann - der. De straat = die Strasse. Dus vrouwelijk. In de straat = in der Strasse. Dat komt door het voorzetsel in dat de derde naamval vertegenwoordigt en waardoor die - der.[/i] wordt. Maar . . . zoals altijd bij dwaze knappe koppen gaat deze vlieger niet altijd op. Er bestaat een uitzondering. Als je in de staat bent: Ich bin in der Strasse, betreft het een stilstand en wordt de derde naamval toegepast. Ga je echter (beweging) in de staat: Ich gehe in die Strasse, dan wordt de vierde naamval toegepast.

Hoe dan ook - los van alle naamval-kennis - zijn alle zelfstandige naamwoorden herkenbaar aan het lidwoord dat of mannelijk dan wel vrouwelijk is. Zo, nu weten jullie ook dat ik de Duitse taal redelijk beheers. Net zoals het Spaans. Het Frans is beperkt. Het Belgisch gaat mij beter af (grapje). En van het Tsjechisch weet in me nauwelijks nog wat te herinneren.

Trouwens, in de Spaanse en Tsjechische taal is het een kwestie van nog meer logica. Aan de uitgang van het woord kun je meestal (niet altijd, helaas) zien of het mannelijk of vrouwelijk is. Ben je gek? = Eres loca? De vraag wordt dus gericht aan een vrouw - zichtbaar aan de laatste letter 'a'. Eres loco is dan aan een man gericht. Het Spaanse woord cosina is dus vrouwelijk - uitgang 'a'. La cosina = de keuken. El hombre = de man.

En wat verder de kuttaal Nederlands betreft, met een beetje slimmigheid omzeil je hem of haar.

Wat mij opvalt in de Nederlandse taal is dat geen mens, schoenmaker, politicus, wetenschapper of wie dan ook, met uitzondering van Hans van de Mortel sr., het woord als nog goed uitspreekt. Iedereen spreekt het woord uit als as. Tsja, ook weer zoiets. Hoe verzin je een woord met de l achter de a en daarna de s als derde letter. [icon_lol.gif]
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door mercator »

hans van de mortel schreef:
zo aug 15, 2021 2:02 pm
Het Belgisch gaat mij beter af
Dat gaan we dan s testen. Wat is:
1-blaffetuur
2-spauwen
3-broske
4-brossen
5-gebuisd zijn


Wat betekent:
het zijn vijgen na Pasen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door hans van de mortel »

Foutje! Bedankt! O jee, daar had ik geen rekening mee gehouden. Maar volgens mij is het Vlaams hihi! En ik ging uit van beschaafd Nederlands. :roll:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door mercator »

hans van de mortel schreef:
ma aug 16, 2021 10:20 pm
Foutje! Bedankt! O jee, daar had ik geen rekening mee gehouden. Maar volgens mij is het Vlaams hihi! En ik ging uit van beschaafd Nederlands. :roll:
De voorbeelden die ik gaf zijn dan ook algemeen beschaafd Vlaams/Nederlands, geen obscure plaatselijke dialecten of zo. Elke Vlaamse Belg van Oostende tot Lanaken is daarmee opgegroeid en weet exact wat ermee bedoeld wordt.
Omgekeerd heb je ook wel zulke zaken, zij het veel minder. Ik dacht echt dat je in een Nederlandse winkel voor witgoed lakens en onderbroeken kon kopen maar het gaat over ijskasten en wasmachines.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Mahalingam »

Ik zal je niet vragen wat je denkt aan te treffen in een winkel voor bruingoed.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Mahalingam »

Het is heel lastig om, naar het oordeel van de gendergekkies, de Duitse taal 'inclusief' en genderneutraal te maken. Je krijgt gedrochtelijk taalgebruik.
Er komen verkiezingen aan in Duitsland.
Sleeswijk-Holstein verbiedt gendertaal op scholen

KIEL. De minister van Onderwijs van Sleeswijk-Holstein, Karin Prien (CDU) heeft het gebruik van gendertaal op de staatsscholen uitgesloten. "Gendersterretjes, intern-I en onderstrepingsteken zijn niet toegestaan ​​op school", vertelde Prien aan de Lübecker Nachrichten .

Ze verwees ook naar de regels van de Raad voor Duitse Spelling, die haar standpunt bevestigden. In het blad 'Bild' legde ze uit dat leerlingen "de juiste manier om de Duitse taal te leren volgens de erkende regels". Het gaat er niet om “een ideologisch geladen cultuuroorlog in de klassen te brengen”.
"Als je samenhang wilt, moet je je aan de regels houden"

Op Twitter schreef de minister in de richting van haar critici: “Als heel links verontwaardigd is dat Duitse scholen worden beoordeeld volgens erkende spellingsregels. Als je samenhang wilt, moet je regels in acht nemen en naleving eisen!"

Al in mei had Prien bevestigd: "Ik zal ervoor zorgen dat er geen gedwongen taalverandering in mijn omgeving plaatsvindt." Prien maakt deel uit van het "toekomstige team" dat is opgericht door kanselier-kandidaat Armin Laschet (CDU) . De plaatsvervangend voorzitter van de AfD-parlementaire fractie in Noordrijn-Westfalen, Sven Tritschler, becommentarieerde ironisch genoeg de uitspraken van Pries: “De CDU knippert aan de rechterkant. De verkiezing moet worden benaderd."

Hamburg CDU eist ideologievrije taal op scholen

Naar aanleiding van Priens initiatief riep de Hamburg CDU de senaat van de Hanzestad, die wordt bestuurd door de SPD en de Groenen, op om “het voorbeeld te volgen”. De staatsvoorzitter Christoph Ploß zei: "De Hamburgse studenten moeten de officiële Duitse spelling leren, geen ideologische, grammaticaal incorrecte gendertaal."

Het Saksische ministerie van Cultuur had eerder scholen in de Vrijstaat opgedragen om in de toekomst geen speciale tekens te gebruiken voor gendergevoelige taal. Een bijbehorende brief is aan het begin van het nieuwe schooljaar naar alle schooldirecteuren gestuurd, bevestigt een woordvoerster van het ministerie van persbureau dpa.
Schleswig-Holstein verbietet Gender-Sprache an Schulen
https://jungefreiheit.de/politik/auslan ... r-schulen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Mahalingam »

Ter illustratie van bovenstaande over die stupide gender-praat. Zo wordt de Duitse taal verkracht.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
za sep 11, 2021 11:13 pm
Ter illustratie van bovenstaande over die stupide gender-praat. Zo wordt de Duitse taal verkracht.
Dat laatste is precies de bedoeling: alles mot verrot. De sloopzucht van de postmodernen is niet te stillen. Is eenmaal iedereen gedemoraliseerd door de vernietiging van alles wat ons dierbaar was, dan zijn we helemaal klaar voor de dictatuur. Sterker nog: die wordt met enthousiasme omarmd. We hebben die straf verdiend en zullen 'm krijgen ook.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Mahalingam »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Peter Vasterman : De strijd tussen sekse en gender

Wat zijn de gevolgen als het verschil tussen man en vrouw alleen nog maar afhangt van hoe iemand zich voelt? Peter Vasterman bespreekt drie kritische titels over de opmars van genderidentiteit

Deze bespreking zou op 3 september verschenen zijn in NRC Boeken, maar werd op het allerlaatste moment na eerdere goedkeuring -"ontzettend goed stuk"- alsnog gecanceld. Voor deze online versie zijn enkele alinea's herschreven of uitgebreid.
Spoiler! :
Nieuwe transgenderwet
Binnenkort kan iedereen met een simpele handtekening op het gemeentehuis van geslacht veranderen. Dat is de kern van de nieuwe transgenderwet die de Tweede Kamer momenteel behandelt. Vroeger waren er strenge eisen zoals operaties, maar sinds 2014 volstaat een medische verklaring van ‘genderdysforie’: een conditie waarbij iemand lijdt onder de discrepantie tussen de eigen 'genderidentiteit' en zijn of haar geslacht. Ook die voorwaarde komt nu te vervallen, omdat het zelfbeschikkingsrecht alles overstijgt. Fysieke kenmerken spelen geen rol meer, het enige dat telt in de nieuwe wet is de ‘beleefde genderidentiteit’: of iemand zich man of vrouw voelt van binnen.

Hoewel het een opmerkelijke stap is om een subjectief gevoel een objectieve juridische status te geven, bestaat er in de Kamer brede consensus dat deze nieuwe wet bijdraagt aan de emancipatie van de transgenders. Het gaat om de erkenning van een relatief kleine groep in de samenleving, maar deze nieuwe wet en het legitimeren van het concept 'genderidentiteit' heeft wel degelijk grote maatschappelijke gevolgen. Want als het gevoel doorslaggevend wordt voor het onderscheid tussen mannen en vrouwen, betekent dat de facto het eind van iedere sociale omgeving die nu alleen voor vrouwen of alleen voor mannen toegankelijk is. Maar er zijn nog veel meer negatieve gevolgen en die staan centraal in een reeks zogenaamde ‘genderkritische’ publicaties die het afgelopen jaar zijn verschenen. Daarmee betreden deze auteurs een waar mijnenveld want iedere kritiek op genderidentiteit geldt binnen de consensus als een directe aanval op transgender personen zelf en dus als verwerpelijke ‘transfobie’.

Deplatforming en intimidatie
Kathleen Stock (1972), de hoogleraar Filosofie aan de universiteit van Sussex die dit voorjaar Material Girls: Why Reality Matters for Feminism publiceerde, kan daarover meepraten. Begin dit jaar nog maakten zeshonderd collega-filosofen in een open brief bezwaar tegen haar benoeming tot Officer of the Order of the British Empire vanwege haar in hun ogen ‘transfobe’ ideeën. Voor Stock geen verrassing want na een oproep in 2019 had ze tientallen meldingen binnengekregen van wetenschappers die net als zij te maken hadden verschillende vormen van deplatforming en intimidatie.

Dat de academische vrijheid onder druk staat als gaat om genderissues heeft ook de Canadese Debra Soh (1990) ervaren, auteur van het vorig jaar verschenen boek The End of Gender. Debunking the Myths about Sex and Identity in Our Society. Ze deed als neurowetenschapper en seksuoloog onderzoek naar de biologische determinanten van gendergedrag, maar koos voor een journalistieke carrière toen bleek dat inmiddels tal van onderwerpen en onderzoeksterreinen tot taboe waren verklaard en zij ook te maken kreeg met beschuldigingen van transfobie.

De derde auteur, Helen Joyce (1969), gepromoveerd wiskundige en nu chef bij The Economist, heeft misschien wel het meest kritische boek van de drie geschreven: Trans. When Ideology Meets Reality. Er was dan ook geen enkele uitgever in de VS die een Amerikaanse uitgave aandurfde. Trans leest als een grote aanklacht tegen wat zij noemt de ‘genderidentiteitsideologie’, die niet alleen schade toebrengt aan de maatschappelijke positie van vrouwen, maar die ook verstikkende effecten heeft op wetenschap, journalistiek en maatschappelijke organisaties. Joyce benadrukt net als de andere twee auteurs dat het er niet om gaat om transgenders en hun keuzes te bekritiseren, maar om het ter discussie stellen van de 'genderideologie' die transactivisten aan anderen willen opleggen. Hun boeken zijn dan ook geen pleidooi tegen transrechten, de wettelijke bescherming van transmensen tegenover discriminatie.

Kathleen Stock geeft in haar boek een conceptuele analyse van het debat, terwijl Debra Soh de discussie benadert vanuit de seksuologie en wat er op grond van onderzoek bekend is over de invloed van biologische sekse op gedrag, seksuele oriëntatie en 'genderidentiteit'. Haar boek heet niet voor niets The End of Gender, want volgens haar is gender niet te definiëren als louter een sociale constructie, maar heeft gender (in de betekenis van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen en gedrag) altijd wortels in de biologie.

Genderidentiteit los van biologie
De drie auteurs proberen biologische sekse –de ‘werkelijkheid’ uit de twee titels- terug te brengen in de discussies over gender, zonder te vervallen in een klassiek soort biologisch determinisme dat stelt dat al het mannelijk of vrouwelijk gedrag te herleiden is tot biologie. Want dat was nou juist waar de feministen van de tweede golf –vanaf de jaren 60 - tegen ten strijde trokken, onder het motto van Simone de Beauvoir in La Deuxième Sexe: “je bent niet als vrouw geboren, maar je wordt tot vrouw gemaakt.”


De genderidentiteitstheorie heeft dat idee een hele andere invulling gegeven. Man of vrouw zijn staat los van biologische sekse, los van maatschappelijke omstandigheden en los van socialisatie: wie je bent wordt bepaald door je 'genderidentiteit', een innerlijke en onveranderlijke essentie. Een soort ziel die ergens in het lichaam huist maar die ook weer los staat van dat lichaam. De toewijzing van gender bij de geboorte op grond van genitaliën is eigenlijk arbitrair, alleen jij zelf weet wie je van binnen werkelijk bent. Dat komt ook tot uitdrukking in het vereiste woordgebruik: meisjes zijn ‘mensen die bij de geboorte het geslacht vrouw toegewezen kregen’ (assigned female at birth, afgekort tot AFAB).

Bij sommige mensen strookt die innerlijke essentie niet met het mannelijk of vrouwelijk lichaam. Dan is er sprake van ‘genderdysforie’ en is transitie nodig. Dit is het bekende ‘geboren in een verkeerd lichaam’ verhaal waarbij die dysforie niet als psychische aandoening gezien mag worden. Sekse is in deze redenering net als gender een idee, een product van de Westerse samenleving die mensen alleen maar indeelt in mannen en vrouwen op basis van sekse, maar geen oog heeft voor al die andere genders. Sekse is niet binair, maar vormt een breed spectrum van tientallen identiteiten: man, vrouw, non-binair, queer, genderfluïde, pangender, etc.

Tegenspraken 'transideologie'
De drie auteurs maken korte metten met dit niet te verifiëren constructivisme en concluderen dat het idee van een 'genderidentiteit' die los zou staan van het lichaam irreëel en onwetenschappelijk is – een ontkenning van de evolutieleer. Ook stellen ze tal van tegenspraken aan de kaak. Want als het vrouwelijk lichaam er niet meer toe doet –een vrouwelijke 'genderidentiteit' volstaat om vrouw te zijn - waarom dan nog het lichaam aanpassen? En als socialisatie noch geslacht invloed heeft op die 'genderidentiteit', hoe ontstaat deze dan? En hoe weet je als kind wat typisch mannelijk of vrouwelijk gedrag is? Toch alleen door opvoeding en beïnvloeding door de omgeving? En als er sprake kan zijn van beïnvloeding hoe authentiek en onveranderlijk is dan nog die 'genderidentiteit'?

Volgens zowel Stock als beide andere auteurs gebruikt de ‘transideologie’ juist de klassieke genderstereotypen om te bewijzen dat een kind eigenlijk trans is, waardoor die stereotypen juist weer worden versterkt. Meisjes behoren met poppen te spelen, jongens met auto’s. Volgens neurowetenschapper Soh bestaat niet zoiets als een transgender kind: door blootstelling aan verschillende niveaus van testosteron in de baarmoeder ontstaan niet alleen seksuele oriëntaties, maar worden ook meisjes geboren met meer mannelijk en jongens met meer vrouwelijk gedrag. Dat zijn normale variaties die niet betekenen dat ze zogenaamd geboren zijn in het verkeerde lichaam. En dus ook niet dat ze meteen op een traject richting medische transitie gezet moeten worden als ze vormen van gender onbehagen vertonen. Dat komt namelijk ook voor bij kinderen die later gewoon gay worden. Medische transitie verstoort die normale ontwikkeling. En is daarmee volgens Soh vergelijkbaar met de klassieke ‘conversie’ therapie, die tot doel had om homoseksualiteit te genezen. Dat is de reden waarom sommige LHB organisaties zich verzetten tegen deze behandeling van gay jongeren.

Behandeling genderdysforie


Volgens het Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5) is sprake van genderdysforie als het ervaren onbehagen over het eigen lichaam ernstige vormen aanneemt. Een belangrijk criterium is de sterke wens om de kenmerken van de andere gender te krijgen en als die andere gender behandeld te worden. Volgens de auteurs is een goede behandeling daarvan van groot belang voor deze groep, maar niet met volledige transitie als onvermijdelijke uitkomst. Niet alleen is het vaststellen van genderdysforie problematisch, omdat alles afhangt van wat de persoon zelf zegt, er is ook nog vaak sprake van andere kenmerken zoals autisme, depressie en eetstoornissen. Bovendien gaat het ook nog eens om heel verschillende groepen met een uiteenlopende oorzaken voor de ervaren onvrede met de eigen sekse.

Naast de eerder genoemde groep, in hoofdzaak jongens, die van jongs af aan atypisch gender gedrag vertonen en van wie de overgrote meerderheid daaroverheen groeit, zijn er nog twee andere groepen. De tweede groep bestaat uit heteroseksuele jongens en mannen die graag in transitie willen omdat ze seksueel opgewonden raken van het idee zelf vrouw te zijn. De wetenschappelijke term is autogynefilie, en dit kan soms ook leiden tot een sterke wens om daadwerkelijk van gender te veranderen. Dit fenomeen is totaal onbekend gebleven omdat transactivisten deze koppeling tussen seks en trans als ‘transfoob’ veroordelen en er amper wetenschappers over bleven die hiernaar onderzoek doen. Trans als parafilie - een ongewone, atypische seksuele interesse of voorkeur- zou uiteraard afbreuk doen aan het klassieke ‘geboren in een verkeerd lichaam’ verhaal.

Toename tienermeisjes bij genderklinieken

En dan is er nog een derde, geheel nieuwe groep: tienermeisjes die zich in de afgelopen jaren in groten getale zijn gaan aanmelden bij de genderklinieken. Dat is de groep waarover Joyce, Soh en Stock zich grote zorgen maken. Want de meeste meisjes hebben geen historie van gender atypisch gedrag of genderdysforie, maar ‘ontdekken’ in een korte tijd dat ze van binnen eigenlijk man zijn. Zij kunnen in de genderklinieken aan puberteitsremmers komen, daarna hormoonbehandelingen krijgen, eventueel gevolgd door operaties om een mannelijk uiterlijk te creëren. Het tot nog toe schaarse onderzoek doet vermoeden dat sociale beïnvloeding met name door sociale media een belangrijke rol speelt. Transgender zijn biedt jonge vrouwen de optie om uit het 'vrouw zijn' te ontsnappen en dat zegt iets over hoe zij de wereld ervaren. Vaak willen ze ook geen transitie tot man maar tot non-binair. Ook deze problematiek is onmiddellijk taboe verklaard door de transactivisten.


En dat geldt ook voor de detransitioners wier bestaan wordt ontkend. Dat zijn transmannen en transvrouwen die spijt krijgen van hun transitie en vaak verder moeten met een beschadigd lichaam. Voor Joyce was juist de ontmoeting met deze mensen aanleiding om haar boek te schrijven en zo te waarschuwen voor de risico’s van het alleen maar bevestigen van jongeren in het idee dat ze trans zijn. En de kans daarop is aanwezig als de behandelend psycholoog geen kritische vragen meer durft te stellen uit angst beschuldigd te worden van ‘conversietherapie’.

Negatieve gevolgen voor vrouwen
Net als Stock en Soh besteedt Joyce uitvoerig aandacht aan de negatieve gevolgen van de genderidentiteitsideologie voor vrouwen, want de consequentie van zelf bepalen of je vrouw bent is natuurlijk dat alle ruimtes die alleen voor vrouwen toegankelijk zijn, nu ook betreden kunnen worden door mannen met enkel een innerlijke vrouwelijke 'genderidentiteit'. Het gaat niet alleen om gescheiden wc’s, maar ook om kleedkamers, gevangenissen, blijf-van-mijn-lijf huizen en natuurlijk de sport. Schrijnend zijn de verhalen over veroordeelde seksdelinquenten die in vrouwengevangenissen weer in de fout gaan, zoals bijvoorbeeld in het geval van (de overigens niet geopereerde) transvrouw Karen White, ook bekend als David Thompson.

Dat de 'genderideologie' leidt tot het uitwissen van vrouwen als maatschappelijke categorie komt ook tot uitdrukking in het vereiste ‘inclusieve’ taalgebruik. Daarin dient het woord ‘vrouw’ te worden vermeden in iedere context waarin dat transpersonen zou kunnen buitensluiten. Zoals: ‘mensen met een baarmoeder.’ Dat is waar de internationale ophef rond Harry Potter auteur J.K. Rowling vorig jaar over ging toen ze twitterde: “People who menstruate.’ I’m sure there used to be a word for those people. Someone help me out. Wumben? Wimpund? Woomud?” Dat taalgebruik zorgt volgens Stock en Joyce voor een uitholling van het concept ‘vrouw’ in de betekenis van een groep met eenzelfde lichaam, dezelfde existentiële ervaring en een gedeelde maatschappelijke positie.

Staatsreligie met godslastering wetten
Helen Joyce reconstrueert uitvoerig op welke manier de genderideologie in een korte tijd succesvol is geworden en doorgedrongen in allerlei sectoren van de samenleving, van de gezondheidszorg, de mensenrechtenorganisaties, de universiteiten, de journalistiek, tot en met de wetgevende macht. Dat gebeurt vooral top down door middel van rijkelijk gefinancierde campagnes en door middel van het onder druk zetten van iedereen die twijfelt aan deze nieuwe staatsreligie inclusief godslastering wetten.

Hoewel de drie titels grotendeels dezelfde analyse geven, verschillen ze in aanpak. Debrah Soh verweeft eigen ervaringen heel soepel met wetenschappelijke controverses en behandelt ook andere thema’s zoals gender neutraal opvoeden en de verschillen tussen mannen en vrouwen bij dating. Trans van Helen Joyce is een spannend journalistiek boek geworden met veel voorbeelden, terwijl Kathleen Stock in Material Girls juist met een hele zakelijke benadering stap voor stap de genderidentiteitstheorie uit elkaar rafelt en weerlegt. Stock gaat meer in discussie met haar tegenstanders –is het concept ‘vrouw’ ook op een andere manier te definiëren?- en probeert ook tegenstellingen te overbruggen.

Meer onderzoek nodig maar taboe
Deze drie publicaties zijn goed en toegankelijk geschreven en uitvoerig gedocumenteerd door middel van al het beschikbare onderzoek. En toch is bij veel onderwerpen meer wetenschappelijke onderbouwing gewenst. Is er bij de snel groeiende groep meisjes sprake van genderdysforie of is hun streven naar transitie de uitdrukking van een totaal andere problematiek? Complicatie is dat onderzoek ontbreekt, omdat veel onderwerpen taboe zijn verklaard. Zo is onlangs nog in de VS een neurobiologisch onderzoek afgeblazen onder druk van transactivisten die stellen dat het zoeken naar een remedie voor genderdysforie kan leiden tot het beperken van toegang tot genderbevestigende behandelingen.

Of de transgenderwet erdoor komt in Nederland is nog onzeker, maar in het buitenland, zoals in Engeland zijn vergelijkbare voorstellen inmiddels verworpen dan wel op de lange baan geschoven. Als er debat komt in Nederland -en dat staat nog zeer te bezien, gezien de geringe aandacht voor dit onderwerp - wordt het in ieder geval geen hamerstuk.
http://vasterman.blogspot.com/2021/09/d ... ender.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door sjun »

What Is Critical Race Theory?


How schools are infecting kids with critical race theory


Teacher faces being fired for exposing critical race theory
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door sjun »

Woke military guidance creating a ‘weird environment’: Chadd Wright


THE MEDIA IS INSTITUTIONALLY RACIST AGAINST WHITE PEOPLE
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door sjun »

Je vraagt je zo onderhand af wat er in de jaren 70, 89,90 en 00 zal in die injecties gezeten heeft dat we nu ineens allerhande woke zenderverhalen en andere deviante meuk over ons heen krijgen waarvan de maatschappelijke meerkosten weer bij de belastingbetalers geparkeerd worden.
:scratch:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door sjun »

Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door sjun »

Iedereen kan helpen de genderkloof op Wikipedia te verkleinen: 'Nu denk je dat alles om mannen draait'
Gisteren, 21:47

“90 procent van de biografieën op de Engelstalige Wikipedia gaat over mannen”, merkt dr. Laura Braden op, “maar de helft van de mensen is vrouw.” Daar klopt iets niet. Braden legt uit dat iedereen hier iets aan kan doen.
Laura Braden is assistent professor aan de Arts and Culture Studies afdeling van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze heeft haar doctoraal in Sociologie en onderzoekt hoe mensen beroemd worden. Braden legt uit dat één van de manieren om status te verwerven is via wat de wereld over hen weet.

Het antwoord aan de eettafel komt rechtstreeks van Wikipedia
dr. Laura Braden

“Stel, je zit aan de eettafel,” schetst Braden. “Iemand vraagt: ‘wie heeft dat boek geschreven?’ Het eerste wat je doet is zoeken op Google.” Als je dan bijvoorbeeld Willem Alexander intikt op Google, dan verschijnt er aan de rechterkant een informatie box. Deze is direct afkomstig van Wikipedia. “Dus dat antwoord aan de eettafel komt rechtstreeks van Wikipedia."
215 miljoen keer keken Nederlanders in december op Wikipedia. “Dat is alsof elke Nederlander twaalf keer per maand iets op Wikipedia zoekt,” legt Braden uit. Er zijn echter maar duizend mensen die minimaal vijf Nederlandse Wikipediapagina’s bewerkten in het afgelopen jaar. Van deze bewerkers identificeert ongeveer 90 procent zich als man, 8 procent als vrouw en 2 procent als non-binair.

Handtassen verliezen het van portemonnees
De grote hoeveelheid mannelijke bewerkers lijkt er vooralsnog voor te zorgen dat vrouwelijke onderwerpen minder aandacht krijgen. Braden gebruikt als voorbeeld altijd het verschil tussen de Wikipediapagina’s over portemonnees en handtassen. De Engelse pagina over een portemonnee is door 31 mensen in totaal 62 keer bewerkt in 2021. De pagina over een handtas is door 4 personen 4 keer veranderd. “Hetzelfde kan je zien bij treinen versus poppen.”
Specifiek valt Braden het gebrek aan connecties naar pagina’s van vrouwen op. Ze neemt als voorbeeld de Wikipediapagina van Aletta Jacobs. Op haar pagina staan vele links naar de mannen in haar leven. Maar op de pagina’s van deze mannen staan geen links naar de vrouwen. “En via die links vind je nieuwe kennis. Zonder links naar Wikipediapagina’s van vrouwen, denk je dat alles om mannen draait."

Braden heeft geen specifieke verklaring voor waarom er meer mannen dan vrouwen Wikipedia pagina's maken en bewerken. Wel merkt ze dat bij een boel mensen het niet in hun opkomt om informatie toe te voegen. "De meesten lezen de informatie, vertrouwen het en betwijfelen het niet."

Actie voor meer kennis
De beperkte hoeveelheid kennis op Wikipedia stoort haar. Braden vindt dat mensen alle componenten van kennis zouden moeten kunnen verkennen. Daarom geeft ze elk jaar haar studenten de opdracht om informatie die ze missen toe te voegen aan Wikipedia.

Op 8 maart houdt zij samen met Studium Generale en Wikimedia Nederland een Edit- a-thon. Op deze internationale vrouwendag kan iedereen meewerken aan het verkleinen van de genderkloof op Wikipedia. Tussen 14:30 en 19:00 uur worden zoveel mogelijk vrouwen of onderbelichte onderwerpen toegevoegd aan Wikipedia.

Wat Braden betreft is er elk jaar Edit-a-thon. Zij verheugt zich al op één voor de LHBTI+ community. Ook wil ze de kennis over immigratie en vluchtelingen vergroten: “Ik hoop dat alle kenniskloven gedicht worden."

Braden benadrukt dat iedereen kan meehelpen: “Wikipedia is geschreven door ons, jij en ik! In letterlijk vijf minuten kan je wereldwijde algemene kennis veranderen over iets of iemand."
Bron: Rijnmond Nieuws (gesleten onder de extra kop: Kennis) 01.02.22

Tot zover de naïeve opvatting of regelrechte propaganda. Dr. Baden vergeet te benoemend dat er een enorme linkse censuurcommissie op Wikipedia actief is die het medium verziekt en mensen met beter gedocumenteerde voortdurend politiekcorrect weggestreepte opvattingen elders doet produceren. Daarnaast lijkt ze nogal Google-minded te zijn. Alweer zo'n zoek-algoritme vertekende club dienstbaar aan de eigen vooral roodverpoitiekte ideologie. Er zijn toch echt alternatieven die tot alternatieve kennisvergaring leiden al komen die niet binnen in de Google en Wikipedia bel binnen waarin mevrouw Baden op haar faculteit en vakgroep in in haar eigen huishouden lijkt te leven.

Kennelijk is dat al hard nodig geworden om niet enkel halve waarheden gedeeld te krijgen. Ik wens mevrouw dus succes met het verder vertekenen van daadwerkelijk wetenschappelijke inzichten in haar eigen linkse wereldje. Wikipedia wordt daar niet wetenschappelijker maar vooral meer politiekcorrect van. De cancel cultuur zorgt er wel voor dat de aberraties van mensen in de slachtofferrol de wetenschappelijke inzichten zullen gaan ondersneeuwen. Onderwijsverdomming kent vele vormen en inmiddels komt het dus al van binnenuit.
:thinking:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door sjun »

Natuurlijk gaat dezelfde onzin verder in de 'cultuur'sector. In plaats van zelf iets te fabriceren neemt de Woke gemeenschap een geslaagde formule uit de stripwereld over om de vervolgens vakkundig met de camera en haar eigen woke-evangelie te verzieken. Maar dat was buiten de consument gerekend die de portefeuille voor dit soort opgedrongen quatsch stijf gesloten houdt.

Marvel PANICS After Year of M-She-U FAILURES | Ms. Marvel DISASTER Undergoes EXTENSIVE Reshoots


Een goede man en gekozen president vatte dit proces al eens treffend samen met:
"Everything woke, turns to sh*t."
:rolleyes:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Onzin over ras, gender, geschiedenis

Bericht door Mahalingam »

Niet alleen in Duitsland proberen gendergekken de taal te veranderen , ook in Frankrijk wordt aan de taal gesleuteld.
In Frankrijk woedt een cultuurstrijd om het feminiseren van de taal

Franse taal
Het gebruik van zogenoemde écriture inclusive (inclusief schrijven) heeft in Frankrijk een vlucht genomen, vooral in linkse kringen. Dat leidt tot felle kritiek. „Het Frans is tot iets heiligs en onaantastbaars gemaakt.”


De gemeente Pantin in het departement Seine-Saint-Denis zal gedurende een jaar Pantine heten, in een symbolische identiteitsverandering die bedoeld is om de inzet van de stad voor gelijkheid van vrouwen en mannen te promoten.

Eén E is in Frankrijk genoeg voor ophef. Onlangs besloot de Parijse voorstad Pantin (spreek uit als pantèn) zich een jaar lang symbolisch om te dopen tot Pantine (‘pantien’). De extra E, die in het Frans wordt toegevoegd aan bijvoeglijk naamwoorden, zelfstandig naamwoorden en werkwoorden als de persoon of het voorwerp in kwestie vrouwelijk is, moest de aandacht vergroten voor de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. „We willen dat er een bewustzijn komt dat de gelijkheid nog niet perfect is”, aldus de socialistische burgemeester Bertrand Kern.

Hij liet er geen gras over groeien. Logo’s werden aangepast, in abri’s kwamen posters waarop de nieuwe naam werd aangekondigd en ook aan de levensgrote letters met de stadsnaam in het centrum werd een E toegevoegd. Maar in plaats van dat er gesprekken over gendergelijkheid werden gevoerd, zaten Franse talkshows binnen mum van tijd vol met politici, schrijvers en andere vooraanstaande Fransen die het initiatief afkraakten. Op Twitter was Pantin, een stadje met nog geen 60.000 inwoners, dagenlang trending. En binnen 24 uur trok iemand een vuilniszak over de E en beplakte die met ducttape.

Wat er gebeurde in Pantin(e) is symbolisch voor een discussie die breder in Frankrijk speelt. De afgelopen jaren heeft het gebruik van zogenoemde écriture inclusive (inclusief schrijven) en langage épicène (genderneutrale taal) een vlucht genomen. Vooral linkse politieke partijen, vakbonden, militante organisaties en nieuwssites gebruiken ‘ inclusieve taal’. En vrijwel altijd leidt het tot felle weerstand van de andere kant van het politieke spectrum.

Pantins actie is opmerkelijk, maar inclusief schrijven is geen nieuw fenomeen, zegt taalkundige Christophe Benzitoun van de Universiteit van Lotharingen via een videoverbinding. Al in de jaren zeventig werden, in de Canadese provincie Quebec, voor het eerst stappen gezet om het Frans inclusiever te maken. „Er ontstond discussie over het ‘feminiseren’ van beroepen. Noemen we een vrouwelijke president présidente of een femme président? Zeggen we première ministre of ‘een vrouwelijke premier’?” Ook beroepen als brandweerman en vroedvrouw, waarbij een geslacht in de beroepsnaam is verstopt, werden punt van discussie.


In de jaren tachtig waaide de discussie over naar Frankrijk en in de decennia die volgden, kwamen er steeds meer voorstellen om het Frans inclusiever te maken. Zo wordt bij het aanspreken van groepen, waarbij volgens de grammaticaregels de mannelijke vorm wordt gebruikt als er minstens één man deel uitmaakt van de groep, tegenwoordig vaak een dubbeling gebruikt. Franse presidenten spreken hun volk bijvoorbeeld graag toe met „françaises, français” (of andersom), terwijl grammaticaal gezien enkel „français” ook zou volstaan. Sommigen kiezen waar mogelijk voor neutrale woorden als ‘de directie’ om zo’n dubbeling te omzeilen.

De laatste jaren gaan er ook stemmen op om neologismen te gebruiken. Denk aan directeurices als samenvoeging van directeurs en directrices. En sinds een jaar of vijf heeft de point médian, de ‘tussenpunt’, het debat overgenomen. Steeds vaker wordt dit leesteken plus een E achter bijvoeglijk naamwoorden, zelfstandig naamwoorden en werkwoorden geplakt om expliciet te laten zien dat ook vrouwen worden bedoeld. De gedeputeerden wordt zo les député∙e∙s. Beste lezers wordt cher∙e∙s lecteur∙rice∙s. Tegelijk heeft het genderneutrale voornaamwoord iel (naast il en elle) zijn intrede gemaakt.

Politieke markering

In de praktijk is het gebruik nog marginaal. Maar de écriture inclusive werkt anno 2023 „als een politieke markering”, zegt Benzitoun. Volgens de taalkundige proberen vooral rechtse tegenstanders het beeld op te werpen dat de genderinclusieve taal breder wordt gebruikt. „Zij schilderen de taal af als een soort Paard van Troje, waarmee [linkse, progressieve] mensen hun ideeën zouden proberen door te voeren.”

Zo zei een woordvoerder van het radicaal-rechtse Rassemblement National eens dat burgemeesters die écriture inclusive gebruiken „vernietiging van onze identiteit en ons cultureel erfgoed bepleiten”. Zowel het RN als de conservatief-rechtse Les Républicains hebben meermaals wetsvoorstellen ingediend om inclusief schrijven te verbieden.

Hun kritiek draait niet alleen om het beschermen van de Franse identiteit, ook zeggen zij te vrezen dat de taal te ingewikkeld wordt – om die reden is inclusief schrijven sinds eind 2021 ook verboden op scholen. Of ze zijn bang dat het gat tussen spreektaal en schrijftaal – dat in het Frans al fors is – nog groter wordt. En sommigen vinden het simpelweg lelijk, overdreven of onnodig.

Tegenstanders voelen zich hierbij gesteund door de Académie française, een uit oud-politici, schrijvers en filosofen (maar niet uit taalkundigen) bestaand instituut dat in 2017 concludeerde dat de point médian een „dodelijk gevaar” vormt voor de Franse taal. In 2021 voegde zij toe dat l'écriture inclusive „contraproductief” zou zijn en „schadelijk voor het gebruik en de leesbaarheid van de Franse taal”.

Hoewel de Académie geen wetgevende macht heeft en door veel taalkundigen niet serieus wordt genomen, heeft zij wel invloed op het taalgebruik, zegt Benzitoun. Als voorbeeld noemt hij de discussie over het geslacht van het woord Covid, na de uitbraak van de pandemie begin 2020. „De meerderheid van de Franstaligen en alle media zeiden le Covid, maar de meeste medisch specialisten zeiden la Covid. In mei 2020 heeft de Académie gezegd dat het la Covid moet zijn en meteen zag je dat media de vrouwelijke vorm gingen gebruiken. En die hebben weer invloed op het volk.” Veel leraren volgen bij taalkwesties de Academie française.

Ook kunnen tegenstanders zich beroepen op peilingen die tonen dat de meeste Franstaligen tegen écriture inclusive zijn. Zo bleek vorig jaar uit een steekproef van Google onder Franstalige internetgebruikers dat 65 procent instemt met het feminiseren van beroepsnamen (directrices) en neutrale woorden (‘de directie’), maar 69 procent is tegen het gebruik van de tussenpunt. En maar liefst 79 procent keert zich tegen neologismen als directeurices.

Het duurt altijd lang voordat een verandering in de taal wordt geaccepteerd, zegt Benzitoun. „En zeker in Frankrijk leidt iedere poging om ook maar een komma te verplaatsen tot verzet. Daarom kostte het ook dertig tot veertig jaar voordat het feminiseren van beroepsnamen breed werd geaccepteerd.”

Dat taalveranderingen in Frankrijk uitlopen in een ware cultuurstrijd, komt volgens Benzitoun doordat het Frans „geïdealiseerd” wordt in het land. „Het Frans was vier eeuwen geleden de taal van de elite, een internationale en prestigieuze taal. In Frankrijk, en vooral in Parijs, dat het centrum van de Franstalige wereld is gebleven, bestaat het idee dat we die taal en daarmee die geschiedenis moeten beschermen.” Dat terwijl, benadrukt Benzitoun, taal altijd evolueert en „de perfecte taal” nooit heeft bestaan en nooit zal bestaan.

Volgens de in gendersystemen gespecialiseerde taalkundige Véronique Perry van de Universiteit van Toulouse speelt ook de dominante manier waarop Frans wordt onderwezen een grote rol. „De Académie française, die in de zeventiende eeuw is opgericht door kardinaal de Richelieu, heeft een extreem hiërarchische dynamiek gecreëerd”, legt zij uit via een videoverbinding. „Alle taalregels worden van boven opgelegd en het volk bepaalt niet zelf meer hoe het praat. Zo hebben Richelieu en de Académie française van het Frans iets heiligs en onaantastbaars gemaakt.”

Het waren niet toevallig ook de Académie française en Richelieu die het systeem van mannelijke dominantie in het Frans in ijzer goten. „Daarvóór hanteerden de meeste Franstaligen de regel van nabijheid”, zegt Perry. Daarbij wordt de keuze voor het geslacht van het bijvoeglijk naamwoord bepaald door het woord dat het dichtstbij staat. Bijvoorbeeld: les vendeurs et vendeuses sont compétentes in plaats van de mannelijke vorm compétents.

Het „hypergrammaticale” Frans dat Richelieu en de Académie Française tot stand hebben gebracht verklaart volgens Perry ook een deel van de weerstand tegen verandering. „Frans is heel moeilijk te leren. En iets waarvoor je zoveel moeite hebt gedaan om het te kunnen, ga je niet zomaar opgeven.”

Vrije wil

Perry denkt bovendien dat het verzet tegen écriture inclusive te maken heeft met de positie van de vrouw in de Franse maatschappij. „Vrouwelijk en mannelijk bevindt zich niet op hetzelfde niveau en sommige mensen weigeren zich te associëren met iets wat minder gewaardeerd wordt in de maatschappij.” Als voorbeeld noemt ze vrouwen die de voorkeur geven aan mannelijke termen (‘directeur’) om serieus genomen te worden en mannen die alleen als grapje een vrouwelijke vorm zouden gebruiken.

Ook denkt Perry dat meespeelt dat voorstanders van écriture inclusive de macht bevragen. „Sinds #MeToo, in 2017, is het minder taboe om over zaken als seksisme in de taal te praten en durven onderdrukte mensen meer op te komen voor hun rechten. En de geprivilegieerde mensen, die als aristocraten in hun ivoren torens leven, worden gek als hun gevraagd wordt om zich aan te passen.”


Zowel Benzitoun als Perry ziet voordelen aan inclusief taalgebruik. Uit onderzoek is gebleken, zegt Benzitoun, dat het gebruik van mannelijke termen als verzamelbegrip voor mannen én vrouwen toch een duidelijke associatie met mannen veroorzaakt. Zo zijn meisjes en vrouwen minder geneigd te reageren op vacatures waarin gevraagd wordt om een musicien, een directeur commercial of een mathématicien (musicus, commercieel directeur, wiskundige – in mannelijke vorm).

Veel onderzoek is er nog niet naar leerproblemen bij écriture inclusive, maar de eerste onderzoeken tonen aan dat „mensen die teksten lezen met points médians, bij de eerste lezing moeite hebben de tekst te begrijpen. Maar bij een tweede keer is die moeite verdwenen”. En, zo benadrukt Benzitoun, het is niet zo dat taalkundigen pleiten voor een landsbrede invoering van écriture inclusive. „Wij pleiten voor vrije wil. We willen uitleggen hoe taal werkt en als iemand inclusieve taal wil gebruiken, kunnen wij aanbevelingen doen hoe de taal leesbaar kan blijven. Daarna kan iedereen zelf bepalen wat die daarmee doet.”

Perry is strijdvaardiger. Zij vindt de Franse taal „autoritair en rigide” en stelt dat de tweedeling in mannelijk en vrouwelijk „onnatuurlijk en vooral patriarchaal” is. Maar ook zij pleit niet voor een radicale omslag waarbij inclusief taalgebruik ineens de norm wordt. „Het belangrijkste is om te identificeren waar we het over hebben. Om te realiseren dat het maar een norm is, een conventie, niet iets natuurlijks. Dan kun je kiezen om eraan mee te doen, of niet. Maar dan is het niet meer een existentieel vraagstuk.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/28/in ... l-a4158266

99 in Officieel Frans: quarte-vingt-dix-neuf
99 in 'Koloniaal' Frans: nonante neuf.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie