De toestand in Iran

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Bam! Fidan Ekiz pakt bij DWDD hypocriete Kaag aan die in Iran hoofddoek droeg: ‘Om de islamofascisten te behagen!’

Afbeelding
Foto: Fidan Ekiz bij DWDD. Bron: Screenshot BNNVARA.

Door Tim Engelbart 15 januari 2020

Wenkbrauwoptrekkend moment gisteren bij de NPO gisteren tijdens De wereld draait door. Werd dat, zomaar op primetime, ineens de radicale islam aangevallen? Werd daar zelfs een door links gelauwerde D66-minister op haar hypocrisie aangesproken? Krijgen de seculiere Iraanse studenten een steuntje in de rug? Ja, dat allemaal! Uiteraard is het Fidan Ekiz die de knuppel in het dieprode hoenderhok gooit.

We kennen de NPO natuurlijk allemaal als bolwerk van de PvdA/D66-achtigen. En we weten allemaal hoe zij denken: het grootste gevaar ter wereld heet Geert Wilders, gevolgd door Thierry Baudet. Daarna Donald Trump, op gepaste afstand Mark Rutte (want VVD, dus ook rechts, dus ook slecht) en pas daarna volgen wellicht moordlustige regimes die op de meest gruwelijke wijzen de vrijheid afslachten. Maar hen aanpakken is lastig, want veel van die regimes zijn islamitisch van aard en dus ben je al heel snel een racist als je die probeert aan te pakken – zelfs met handschoenen aan.

Gelukkig hebben we ook nog een paar NPO BN’ers die wél gewoon lak hebben aan die politieke correctheid die Hilversum al decennia in haar greep houdt. Eén van hen is Fidan Ekiz, en zij deed gisteren bij de opening van BNNVARA-rubriek De wereld draait door iets dappers. Ze viel niet alleen D66-kroonprinses Sigrid Kaag aan, maar nam ook openlijk stelling tegen wat zij noemde de “islamofascisten” die Iran in hun bloeddorstige greep hielden. Petje af, hoor.

En ja, de teksten kwamen inderdaad van de onvolprezen Erdal Balci. Maar Fidan Ekiz las ze dus voor bij de NPO. Respect!


DDS
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De toestand in Iran

Bericht door Pilgrim »

Voormalig kroonprins verwacht komende maanden omwenteling in Iran: “Slechts een kwestie van tijd”

Geplaatst op 16 januari 2020

Afbeelding

“Er ontbreken nog slechts enkele weken of maanden tot het in Iran tot de definitieve instorting zal komen”, zei de in Amerika in ballingschap wonende ex-kroonprins van Iran, Reza Pahlavi. De huidige situatie zou een beetje lijken op “de laatste drie maanden van 1978, voor de revolutie.”

De in Amerikaanse ballingschap levende ex-kroonprins Reza Pahlavi verwacht dat het in Iran in de komende maanden tot een omwenteling zal komen. “Dat is slechts een kwestie van tijd”, zei de 59-jarige gisteren tijdens een persconferentie in Washington.

Er zouden alleen nog maar “enkele weken of maanden” ontbreken tot het in Iran tot de “definitieve instorting” zou komen, zei Reza Pahlavi. De huidige situatie zou een beetje zijn “zoals in de laatste drie maanden van 1978, voor de revolutie”.

Pahlavi raadt onderhandelingen met Iran af
De huidige “stemmingssituatie” in Iran zou dezelfde zijn als destijds. DE voormalige kroonprins appelleert aan de westelijke regeringen om niet te onderhandelen met de Iraanse leiding.

De nauw met de VS verbonden sjah was onder druk van protesten op 16 januari 1979 uit Iran gevlucht. Hij stierf een jaar later in ballingschap in Egypte. De voormalige kroonprins woont in een voorstad van Washington.

De huidige protesten in Iran waren opgevlamd, nadat de leiding van het land het “per ongeluk” neerhalen van een Oekraïens burgervliegtuig had toegegeven, waarbij begin januari alle 176 inzittenden om het leven kwamen.

De veiligheidstroepen traden volgens informatie van Amnesty International hard op tegen de protesten. In het hele land zouden vreedzame demonstranten gewond zijn geraakt door “illegale toepassing van geweld”, deelde de mensenrechtenorganisatie gisteren mee. De veiligheidstroepen zouden o.a. schrootgeweren, traangas en rubberen kogels hebben ingezet.

Bron: www.epochtimes.de

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/01/16 ... -van-tijd/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Denk dat dat eerder wensdenken is. De mullahs, ayatollahs, Revolutionaire Garde hebben hun contrôle tot in alle uithoeken en beheersen de geldstromen. Een opstand onder de armen en de arbeiders zoals twee maanden geleden is voor hen veel verontrustender dan studentenprotesten. Studentenprotesten zwengelen niet zomaar top-down iets aan. Wat studenten nog wel eens vergeten is dat de luxe van niet te hoeven werken niet is weggelegd voor de armen en de arbeiders. Dat Iran in eigen voet heeft geschoten en een slechte beurt voor de PR heeft gemaakt klopt dan weer wel, maar de hoop die hier geüit wordt is m.i. te ijdel, teveel wensdenken.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Hans v d Mortel sr »

King George schreef:Een opstand onder de armen en de arbeiders zoals twee maanden geleden is voor hen veel verontrustender dan studentenprotesten.
Als ik mij herinner zijn het doorgaans studenten, de intellectuelen van goeden huize, die voor een ommekeer zorgden in de geschiedenis. Verhoudingsgewijs gesproken tenminste. Zelfs Mao was een intellectueel. Net zoals Marx. Pol Pot volgde weliswaar het Gymnasium en studeerde in Parijs, maar stak daar niks van op gelet op zijn slechte cijfers. Ook Robespierre gaf leiding aan massamoord.
Ik vermoed dat ik niet helemaal gelijk heb. De geschiedenis wordt doorgaans bepaald door één gek die het voor elkaar krijgt hele volksstammen achter zich te krijgen. Het intellectuele gehalte speelt hierbij geen rol. Wel het moment waarop de Tijdgeest toeslaat.

Het meest recente voorbeeld . . . het heeft te maken met klimaathysterie . . . is Pipi Treurkous Greta Thunberg, het geschifte mormel uit Zweden.

De mens is een dwaas die gecorrumpeerd wordt door het gebrek aan een vrije wil en meegesleurd wordt door de alles in zijn macht hebbende Tijdgeest.

Nog een voorbeeld? Mevrouw Mutti Angela Merkel, de angel in wat nog rest van onze beschaving.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Fidan Ekiz waagde het om publiekelijk het hoofddoekgedoen van Mevr. Al Qaq te bekritiseren.
"Ze viel niet alleen D66-kroonprinses Sigrid Kaag aan, maar nam ook openlijk stelling tegen wat zij noemde de “islamofascisten” die Iran in hun bloeddorstige greep hielden."

En nu is ze weg. Door de Lange Arm van Iran of door die van Mevr. Al Qaq (aka Sigrid Kaag)?
Ze wordt opgevolgd door een man die zuiverder in de leer is.
NPO zet homo-intolerante Ajouad op moslimtalkshow

De multiculturele NPO 2-talkshow De Nieuwe Maan krijgt een presentator die iets beter bij de doelgroep past. De islamkritische Fidan Ekiz wordt ingeruild voor de homo-intolerante moslim Ajouad El Miloudi. Dat heeft omroep NTR laten weten. El Miloudi heeft in het verleden niet alleen gezegd dat hij niet met de Gay Pride geassocieerd te willen worden (‘Ik wil niet dat mijn oude Marokkaanse slager me plotseling op tv ziet’), maar ook dat hij er niet blij mee zou zijn als zijn kind homo zou blijken te zijn.

Het is duidelijk dat de publieke omroep na de progressieve Fidan Ekiz kiest voor een aanzienlijk conservatievere presentator.
https://www.mediacourant.nl/2020/01/npo ... mtalkshow/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

Gevluchte Iraniërs hopen op definitieve val regime Teheran

Twee generaties Iraanse vluchtelingen in Nederland met een bijna identiek verhaal. Keyvan Shahbazi (55) en Alireza Azami (27) hopen op de definitieve val van het theocratische regime in Teheran. ,,De mensen in Iran zijn niet bang meer. Ze geloven de praatjes over hervormingen niet langer.”

In 2015 kwam Alireza Azami (27) naar Nederland. Hij excuseert zich: ,,Ik zou willen dat mijn Nederlands beter was. Ik let er normaal gesproken erg op dat ik mij precies uitdruk.”

Alireza schrijft poëzie, hij studeerde in Iran Perzische literatuur, had er een winkel voor vrouwenkleding en was politiek actief. Op een nacht stonden vier mannen bij zijn bed. ,,Ik werd geblinddoekt, meegenomen naar een geheim adres en daar verhoord.”

Werd hij gemarteld? ,,Niet fysiek. Tegenwoordig oefenen ze vooral psychologische druk uit.”

Keyvan Shahbazi (55), publicist en als cultureel psycholoog verbonden aan de Politieacademie, werd begin jaren tachtig wél gefolterd. ,,Ik werd op mijn rug geslagen met een hoogspanningskabel, ze hingen me op met m’n armen achter m’n rug en dienden mij een keer elektrische schokken toe. En ze voerden schijnexecuties uit.”

Executies
Hoe gaat dat in z’n werk? ,,Ze halen je uit je cel, doen een kap over je hoofd en plaatsen je in een rij met andere gevangenen. Dan zeggen ze dat ze je gaan doodschieten en hoor je de trekker over gaan: als je geluk hebt zonder kogel. Ze nemen je kap af en dan zie je iemand naast je liggen, die minder geluk had. Dood. ’De volgende keer ben jij aan de beurt’, hoor je dan.”

De man die hem martelde is nu een van de machtigste en meest beruchte leiders van Iran: Ebrahim Raisi.

Raisi, die zitting had in een ’commissie des doods’ die duizenden tegenstanders van het regime liet executeren, heeft de ambitie om ayatollah Khamenei op te volgen. ,,Raisi was toen nog heel jong”, zegt Shahbazi. ,,Alle revolutionairen waren jong. Ik ben gearresteerd door een klasgenootje.”

Atheïst
Net als Alireza Azami vluchtte Keyvan Shahbazi uiteindelijk naar het Westen, via de bergen en Turkije. Wat hem aangrijpt in het verhaal van Alireza, zegt Shahbazi, is dat hun vluchtgeschiedenissen zo op elkaar lijken. ,,Hier zitten we, bijna veertig jaar later, Ali zou mijn zoon kunnen zijn, en er is niets veranderd.”

Alireza omschrijft zichzelf als een ’linkse atheïst’. ,,Maar als ik zie hoe in het Westen ’links’ het opneemt voor het Iraanse regime, noem mij dan maar rechts.”

Vergoelijken gruwelen Soleimani
Ook Shahbazi verbaast zich over westerse commentatoren, die de gruwelen van de Iraanse leiders vergoelijken. ,,De vermoorde generaal Soleimani werd als een soort nationale held neergezet terwijl hij op de EU-terreurlijst stond. Het bloed van vele duizenden mensen kleefde aan zijn handen. Onbegrijpelijk dat linkse intellectuelen de feiten zozeer geweld aandoen, alleen maar uit haat jegens Trump.”

Hoe kijken zij naar het huidige protest in Iran? Alireza: ,,Veel Iraniërs zijn niet meer bang. Vroeger geloofden ze nog dat het regime zou hervormen, maar die hoop is vervlogen.”

Shahbazi: ,,Alleen idiote westerse intellectuelen geloven nog in hervormingen. De Amerikaanse sancties en de uitschakeling van Soleimani geven de mensen hoop. Ze zien het regime verzwakken. Ook het neerschieten van het Oekraïense passagiersvliegtuig beschouwen zij als een teken dat de leiding de controle verliest. Ik zie overeenkomsten met de laatste dagen van de sjah.”

Revolutie
Shahbazi hoopt dat delen van politie en leger zich bij de demonstranten zullen aansluiten. ,,Net als tijdens de revolutie tegen de sjah.”

In zo’n scenario lijkt een bloedblad onvermijdelijk: de machtige Revolutionaire Garde zal zich niet zonder slag of stoot overgeven. Azami: ,,Beter tweeduizend doden in een revolutie, dan jaarlijks tweeduizend doden door het regime.”

Is een succesvolle revolte geen wensdenken? Eerdere opstanden werden met geweld neergeslagen. Azami: ,,De steun voor het regime is echt een stuk minder nu. Het verzet speelt zich bovendien niet alleen af in Teheran, maar ook in kleinere steden en dorpen.”

Shahbazi: ,,Altijd waren, volgens het regime, de VS en Israël de vijand, de grote en de kleine satan. Inmiddels roepen de demonstranten: onze vijand is hier, het is een leugen dat Amerika de vijand is. ”

Populariteit conservatieve islam
Dan moet Alireza naar z’n werk in een kledingzaak. ,,Ik was in Iran altijd heel actief met mijn eigen winkel en wilde in Nederland niet thuis zitten met een uitkering. Ik ben zo snel mogelijk aan de slag gegaan.”

Met verbazing kijkt hij naar de populariteit van de conservatieve islam onder moslims in het Westen. ,,In mijn land werpen vrouwen de hoofddoek af, hier kiezen ze er zelf voor. Onbegrijpelijk.”

Shahbazi verzucht: ,,Die ongelooflijk naïeve en simpele manier van denken over de orthodoxe islam in het Westen, ik vind het tenenkrommend.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
El Miloudi heeft in het verleden niet alleen gezegd dat hij niet met de Gay Pride geassocieerd te willen worden (‘Ik wil niet dat mijn oude Marokkaanse slager me plotseling op tv ziet’), maar ook dat hij er niet blij mee zou zijn als zijn kind homo zou blijken te zijn
Ik vraag me af hoeveel mensen wél met die exhibitionistische Gay Pride geassocieerd zouden willen worden. Ik in elk geval niet.

En het is ook maar de vraag of je wel blij moet zijn als je kind homo zou blijken. Want die afwijking heeft nogal wat nadelen. Zo is het bijvoorbeeld lastiger een (goede) partner te vinden (de meeste mensen zijn immers geen homo) en de kans op kleinkinderen is, laten we eerlijk zijn, ook niet zo heel groot.

Kortom, het kan best zijn dat er wat dingen mis zijn met El Miloudi, maar zijn afkeer van Gay Pride en zijn wens heteroseksuele kinderen te hebben getuigt juist van een gezonde moraal.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

Iran weigert coronahulp van ‘Amerikaanse charlatans’

Ayatollah Ali Khamenei reageert woedend op een Amerikaans aanbod voor hulp in de strijd tegen het coronavirus. Iran zit niet te wachten op bijstand van ‘charlatans en leugenaars’.

De Opperste Leider van Iran veegt op de nationale televisie de vloer aan met Amerikaanse hulp in de bestrijding van de pandemie. ,,Wat een merkwaardig aanbod’’, aldus Ali Khamenei. ,,Het ontbreekt jullie Amerikanen aan van alles in de strijd tegen het coronavirus. Bovendien worden jullie ervan beschuldigd dit virus te hebben aangemaakt. Ik weet niet of dit waar is maar als dit soort beschuldigingen de ronde doen kun je dan als verstandig man jullie Amerikanen vertrouwen en hulp aannemen? Jullie zouden ons medicijnen kunnen geven die het virus verspreiden of ervoor zorgen dat het nooit meer weggaat’’, aldus de Opperste Leider die in Iran over alle zaken het laatste woord heeft.

Onze vijand nummer een is Amerika. Het is de ergste vijand van Iran. Zijn leiders zijn terroris­ten, leugenaars en charlatans

,,Onze vijand nummer een is Amerika. Het is de ergste vijand van Iran. Zijn leiders zijn terroristen, leugenaars en charlatans’’, zei de Opperste Leider op de staatstelevisie. President Hassan Rouhani beschuldigt Washington ervan dat de Amerikaanse sancties de strijd tegen het coronavirus ernstig frustreren. Hij roept de Amerikaanse regering daarom op de sancties tegen Iran op te heffen.

Met Khamenei’s reactie is het Amerikaanse aanbod definitief van de baan, hoewel Iran alle hulp kan gebruiken. Het land wordt hard getroffen in de coronacrisis met bijna 1700 doden en meer dan 21.000 besmettingsgevallen. De grote politieke geschillen, vooral over het Iraanse kernprogramma, laten steun van de ‘Grote Satan’, zoals ook Khamenei de VS vaak noemt, niet toe.

Donald Trump verscheurde in 2018 het drie jaar eerder gesloten akkoord waarin Iran afzag van zijn kernwapenaspiraties in ruil voor opheffing van internationale sancties. Sindsdien wordt Iran weer getroffen door nieuwe zware Amerikaanse sancties die de economie en de bevolking hard treffen. De moordaanslag in Irak op generaal Qassem Soleimani, een persoonlijke vriend van Ali Khamenei, heeft de ruzie verdiept.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De toestand in Iran

Bericht door sjun »

Ik zou stevig nadenken of ik zulke verpolitiekte en dhimmitude nieuwsvoorziening nou wel zou willen blijven financieren en het daarmee in stand te houden. Sinds het AD in handen is van het linkse Belgische Mediahuis "De Persgroep" is het vooral een politiekcorrecte islamiseringbevorderende spreekbuis geworden die vergoelijkt wat moorddadige moellahs praktiseren, de rampzalig EU-beleid goedpraat en de nadelen ervan verdoezelt en die er vanwege sponsoring door George Soros een stevige anti Trump agenda op na houdt. Pas als de mensen hun abonnementen opzeggen verandert er misschien iets in die koers en anders gaat zo'n spreekbuis gewoon ter ziele omdat Jan Publiek hier niet langer voor wenst te gaan betalen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Iran heeft een marineschip minder. Die hebben ze zelf de grond ingeboord. De Revolutionaire Garde is nu eenmaal een trigger-happy stelletje.
Iraans oorlogsschip brengt per ongeluk landgenoten tot zinken: 19 doden
Het marinefregat Jamaran zou de raket tijdens een oefening in de Straat van Hormuz te vroeg hebben afgeschoten. Een bevoorradingsschip was op dat moment nog niet ver genoeg weggevaren en werd geraakt, meldt de Iraanse staatszender.

Na enige uren van onduidelijkheid meldt het Iraanse leger dat er 19 opvarenden om het leven zijn gekomen. Op video’s op sociale media zijn gewonde soldaten te zien die worden gered, al is de herkomst hiervan niet te bevestigen.
[...]
De Jamaran is een fregat van de Iraanse Revolutionaire Garde, de elite-eenheid die in januari een Oekraïens passagiersvliegtuig neerhaalde, waarbij alle 176 inzittenden omkwamen, naar eigen zeggen per ongeluk. Op dat moment waren de spanningen tussen Iran en de VS enorm opgelopen, omdat de Amerikanen de hoge generaal Qassem Soleimani met een drone hadden vermoord.
https://www.topics.nl/iraans-oorlogssch ... =brand/vk/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Met dat burgerluchtvliegtuig zaten ze ook al te snel grijpgraag bij de knoppen. We zullen maar zeggen: Allah heeft het zo gewild. Karma is a bitch.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De toestand in Iran

Bericht door sjun »

Iets meer over de toedracht:

Iran missile 'accidentally' strikes own ship, kills one sailor


Afbeelding
De Kenrak na de inslag van de raket
Zouden de Iraanse experimenten met raketten iets met de terugtrekking van de VS uit de regio te maken kunnen hebben?

Why is the US removing military assets from Saudi Arabia? | Inside Story

:scratch:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De toestand in Iran

Bericht door sjun »

19 Iranian sailors killed during Naval training exercise


Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Gaat in navolging van Soleimani Abdullah Ahmed Abdullah nu ook naar het paradijs? Met en passant als twee vliegen in één klap de weduwe van Hamza Bin Laden, zoon van Osama Bin Laden erbij.



  • Al Qaeda’s No. 2, Accused in U.S. Embassy Attacks, Was Killed in Iran

    Israeli agents shot Abu Muhammad al-Masri on the streets of Tehran at the behest of the U.S., officials said, but no one — Iran, Al Qaeda, the U.S. or Israel — has publicly acknowledged the killing.

    Afbeelding
    The American Embassy in Nairobi, Kenya, was bombed in 1998, one of two attacks that day attributed to the Qaeda leader Abu Muhammad al-Masri.Credit...Agence France-Presse — Getty Images

    By Adam Goldman, Eric Schmitt, Farnaz Fassihi and Ronen Bergman
    Published Nov. 13, 2020
    Updated Nov. 14, 2020, 5:16 a.m. ET


    WASHINGTON — Al Qaeda’s second-highest leader, accused of being one of the masterminds of the deadly 1998 attacks on American embassies in Africa, was killed in Iran three months ago, intelligence officials have confirmed.

    Abdullah Ahmed Abdullah, who went by the nom de guerre Abu Muhammad al-Masri, was gunned down on the streets of Tehran by two assassins on a motorcycle on Aug. 7, the anniversary of the embassy attacks. He was killed along with his daughter, Miriam, the widow of Osama bin Laden’s son Hamza bin Laden.

Lees verder
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Op een na hoogste leider van al-Qaida in het geheim vermoord in Iran’

Abdullah Ahmed Abdullah, ook bekend onder de naam Abu Muhammad al-Masri, werd op 7 augustus, de verjaardag van de aanslagen op de ambassades, in de straten van Teheran neergeschoten door twee huurmoordenaars op een motorfiets. Hij werd gedood samen met zijn dochter Miriam, de weduwe van Osama bin Ladens zoon Hamza bin Laden.

Iran ontkende zaterdag dat de voorman van al-Qaida in Iran is geliquideerd. Volgens het Iraanse ministerie van buitenlandse zaken “waren er geen terroristen van al-Qaida” op het grondgebied van Iran. “Van tijd tot tijd proberen Washington en Tel Aviv Iran aan dergelijke groepen te linken door leugens te verkondigen en valse informatie naar de media te lekken”, aldus het ministerie.

Al langer geruchten

Volgens vier functionarissen werd de aanval uitgevoerd door Israëlische agenten in opdracht van de Verenigde Staten. Het is onduidelijk welke rol de Verenigde Staten speelden. Zij hebben de bewegingen van al-Masri en andere al-Qaida-kopstukken in Iran jarenlang gevolgd

Er waren al langer geruchten dat al-Masri zou zijn gedood, maar tot nu toe werden die nooit bevestigd. Om redenen die nog steeds onduidelijk zijn, heeft al-Qaida de dood van een van zijn topleiders niet bekendgemaakt, Iraanse functionarissen hebben het verdoezeld en geen enkel land heeft er publiekelijk de verantwoordelijkheid voor opgeëist, meldt The New York Times.

Al-Masri stond vrijdag nog steeds op de lijst van meest gezochte terroristen van de FBI. Hij is in de VS aangeklaagd in verband met de aanslagen op de Amerikaanse ambassades in Kenia en Tanzania waarbij 224 mensen omkwamen en honderden gewonden vielen. De FBI bood tien miljoen dollar beloning voor informatie die zou leiden tot zijn arrestatie.
https://www.trouw.nl/buitenland/op-een- ... ~bf1739be/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Ik heb al eens eerder gezegd dat Perzen geneigd zijn om 'flights of fantasy' voor waar aan te nemen.
Khamenei: ‘When Islam Dominated Non-Muslim Regions, Followers of Other Religions Were Grateful’

On the day after Christmas, the Iranian Islamic regime’s Ahlul Bayt News Agency published a collection of the sayings from Shia Islam’s Supreme Leader, the Ayatollah Khamenei, about Christianity and related matters. Khamenei denounced the claim that “Islam is hostile to other nations and to other religions” and insisted: “This is not true. Islam is not antagonistic toward other religions.” Digging even deeper, he added: “When Islam dominated non-Muslim regions, the followers of other religions were grateful to Muslims for their Islamic mercy.” Khamenei and his regime are known for their deceptive practices, but this one may be the biggest lie the ruthless 81-year-old autocrat has ever told.
https://pjmedia.com/culture/robert-spen ... l-n1290903
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Iran crumbling under Islamic fundamentalism

Jan. 25 (UPI) -- As the country with the second-largest gas and fourth-largest oil reserves in the world, Iran is a crumbling ruin, the legacy of 42 years of Islamic fundamentalism.

The theocratic dictatorship ruling Iran has been a disaster for its 80 million mainly young citizens, the majority of whom have known no other government. Young Iranians are predominantly secular and non-religious, but they are tech-savvy and envious of the freedoms they recognize in the West.

Yet they are chained to the diktats of a fascist, clerical regime, led by the supreme leader Ayatollah Ali Khamenei, who believes he is God's representative on earth and wields ultimate power over the nation. Khamenei presides over a pyramid of corruption. The Islamic Revolutionary Guards Corps, the regime's Gestapo, answers directly to him and controls most of the economy, including all of Iran's monetary and financial institutions.
Spoiler! :
On Feb. 28, 1979, immediately following the revolution, the regime established the Foundation of the Underprivileged. Some 28 private banks and heavy industries covering steel, aluminum and vehicles were all confiscated by the state, together with the properties of all of the biggest businesses, which were the backbone of the Iranian economy. All were nationalized and handed over to the foundation, which was wholly controlled by then-supreme leader Ayatollah Ruhollah Khomeini.

This foundation has a net worth of billions of dollars. It gets its funding directly from the government, it pays no tax and has no accountability on how it spends its money. The IRGC has a tight grip on this foundation, which also runs construction companies and missile factories and is largely responsible for Iran's ongoing nuclear program.

As the inheritor of this vast wealth, Ali Khamenei is desperately trying to shore up his position. Sanctions imposed by the U.S. government's "maximum pressure" campaign have crippled the Iranian economy, limiting the mullahs' ability to exploit their oil and gas resources and to fund their aggressive meddling in the Middle East.

Khamenei has coveted the top-secret project to develop a nuclear bomb for decades and was dismayed when its existence was revealed to the West in 2002 by the Mojahedin e-Khalq, the main opposition movement. But the nuclear deal, or Joint Comprehensive Plan of Action, signed by U.S. President Barack Obama in 2015 was deeply flawed. It prevented inspectors from the International Atomic Energy Agency from inspecting military sites in Iran, where, of course, all of the secret nuclear weapons production was -- and still is -- underway.

President Donald Trump unilaterally withdrew America from the deal and the mullahs have openly boasted how they have accelerated their uranium enrichment program to 20% purity, in blatant breach of the Obama deal, which capped purity at 3.67%. The move takes Iran a step closer to producing weapons-grade uranium.

Meanwhile, as the coronavirus pandemic sweeps across Iran unchecked, with an estimated death toll in excess of 205,000, Iran's descent into economic chaos continues. With rocketing unemployment, spiraling inflation and a collapsing currency, the beleaguered citizens are crying out for help. People are selling their organs, kidneys and bone marrow to try to avoid starvation.

Some 20,000 people are sleeping rough in Tehran alone, of which 5,000 are women. But while Iran sits on an ocean of oil and gas, the clerical regime's plundering policies and rank incompetence have resulted in power outages, afflicting the Iranian people with enormous suffering during the coldest months of the year.

President Hassan Rouhani has outrageously claimed that the Iranian public is "faced with famine due to the coronavirus outbreak" and is "shedding tears of joy" from the services the regime is providing. But in a determined snub to the West, he has rejected offers of COVID-19 vaccine supplies from World Health Organization-approved Pfizer and Moderna laboratories and informed the Iranian public that they will receive another vaccine by the summer from an unidentified third country.

The blatant corruption, repression and economic incompetence has led to a groundswell of protest with nationwide demonstrations and strikes and demands for regime change. In blind panic, the mullahs have, as usual, deployed the IRGC to crack down mercilessly on the protesters and strikers, murdering hundreds and arresting thousands. There has been an ongoing wave of torture and executions of political prisoners in an attempt to shock the population into submission. In an explosive report on Wednesday, Amnesty International said international action is needed to break the authorities' cycle of protest bloodshed in Iran.

Deaf to international condemnation and domestic protests, the Islamic Republic has continued its policy of aggressive military expansionism across the Middle East, pouring men and resources into Bashar al-Assad's murderous civil war in Syria, the genocidal campaign against the Sunni population of neighboring Iraq, support for the Houthi rebels in Yemen and its funding of the Hezbollah terrorists in Lebanon.

The mullahs have also continued to excel in their role as international godfathers of terror, dispatching their diplomats on missions to bomb and murder hundreds in Europe. In 2018, the Iranian ambassador and first secretary were expelled from Albania for their part in a bomb plot.

Meanwhile, the verdict in the trial of Assadollah Assadi and three co-conspirators, will be delivered on Feb. 4 in a Belgian court in Antwerp. Assadi, a senior diplomat from the Iranian Embassy in Austria, was charged with handing over a 500gm bomb and detonator to three Iranian agents and instructing them to bomb a huge opposition rally attended by tens of thousands of ex-pat Iranians and dozens of Europeans and Americans at Villepinte near Paris in June 2018.

The new U.S. President Joe Biden and his Secretary of State Tony Blinken should think twice about reopening diplomatic relations with this pariah regime, or lifting sanctions in a bid to revive the moribund nuclear deal. The United States, European Union and United Nations must begin a new policy of backing the oppressed Iranian people and not their tyrannical rulers.

Struan Stevenson is the coordinator of the Campaign for Iran Change. He was a member of the European Parliament representing Scotland (1999-2014), president of the Parliament's Delegation for Relations with Iraq (2009-14) and chairman of the Friends of a Free Iran Intergroup (2004-14). He is an international lecturer on the Middle East and is also president of the European Iraqi Freedom Association.
https://www.upi.com/Top_News/Voices/202 ... 445/?ur3=1
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

In een theocratie zoals Iran hebben ayatollahs het voor het zeggen, ook wat betreft geneeskunde.
Dus vrijbaan voor kwakzalvers.
In onderstaand verhaal duikt dan ook de onvermijdelijke kamelenpies op. Die moet dan wel warm gedronken worden.
The rise of pseudoscientific Islamic cures in Iran

In late January 2020, the Iranian cleric Abbas Tabrizian publicly set fire to a copy of “Harrison’s Principles of Internal Medicine,” a foundational text for doctors around the world. It was a dramatic gesture to his hostility to modern medicine.

The following month, when Covid-19 began to ravage his home city of Qom, he had an immediate alternative remedy. “Before going to sleep, put a cotton ball soaked in violet oil into your anus,” he told his 200,000 Telegram followers. A year on, he made international headlines by declaring that coronavirus vaccines would “make people gay.”

Tabrizian is often referred to as the “father of Islamic medicine” by his followers and is known for pushing unproven remedies to believers, with no regard for scientific consensus. Thousands of shops in Iran sell herbal treatments. This has increased since the imposition of U.S. sanctions in 2012, and the country’s internet is full of start-ups advertising “Islamic” oils and potions for every kind of ailment, backed by religious influencers like Tabrizian.

Mehdi Sabili, an “Islamic medicine specialist” with over 60,000 followers on Instagram, runs one such company. In April, he urged Iranians to sip hot camel urine to ward off the virus. Another even more popular figure, with 185,000 followers, is Dr. Hossein Ravazadeh, a conspiracy theorist and promoter of Islamic medicine who considers much of modern medicine to be a “colonial conspiracy” dreamed up by Zionists and the British. His remedy for the virus is simpler than Sabili’s: drop bitter watermelon oil into your ears, morning and night, and “all obnoxious creatures” will be unable to enter the body, including Covid-19.
Spoiler! :
Rather than being fringe figures, Ravazadeh, Sabili, Tabrizian and others like them are prominent and powerful anti-science voices in Iran. They regularly appear on state TV stations, and draw the support of members of parliament and religious authorities.

“These people aren’t necessarily popular among the middle class or educated people, but they are being supported, they are being funded, and they have followers who believe what they’re saying and do whatever they say. It’s obviously harmful,” said Farhad Souzanchi, editor of the Farsi-language fact-checking site Fact Nameh.

The Islamic alternative medicine industry creates a new class of religious “experts” within Iran, who claim miraculous results by prescribing unscientific treatments. The ideology they promote is upheld by some within religious factions of the regime.

Iran has a history of traditional medicine that stretches back thousands of years. Some traditional remedies have been shown to be effective. For instance, modern clinical research suggests that saffron, a highly prized spice, may have mood-boosting properties that could be effective in helping people with mild to moderate depression.

In Iran, experts make a distinction between legitimate research into time-honored practices and the endorsement of pseudoscience that relies upon interpretations of Islamic scripture, obsolete medical theories, and the whims of contemporary religious figures.

In recent decades, the revival of traditional Iranian medicine has been a top priority for the government, which has provided funding for universities to research age-old treatments. “The interest is political,” said Kiarash Aramesh, Director of the Bioethics Institute at Edinboro University of Pennsylvania. He explained that promoting Iranian traditional medicine will in turn “promote Iranian identity and the notion of self-reliance.”

Traditional remedies are a source of national pride in many countries. In China, Xi Jinping is leading a similar drive to leverage traditional Chinese medicine to his advantage, believing it to be an effective soft power tool for the Communist party. Beijing is now proposing a ban on all criticism of such treatments, in order to stop scientists questioning their legitimacy.

Homayoun Kheyri, an Iranian-Australian biologist and journalist based in London, believes there is a big difference between the use of complementary herbal remedies for common complaints, and religious figures advocating that unproven treatments be used as replacements for science-backed medicines during a pandemic.

“You grow up with these kinds of traditions and you believe they work,” he said. “But you can’t sell it by ideology, whether Islamic or communist, or imperialist, or whatever.”

Still, scientists in Iran can be hesitant to push back against the clerical endorsement of such treatments. “It’s very dangerous to question Islamic texts — it’s risky. But whenever they get the chance, the scientific community object,” said Souzanchi.

Last year, three doctors were reportedly sentenced to 60 lashes each after they criticized Tabrizian’s burning of the medical manual. But there was also disagreement among clerics: Grand Ayatollah Ja’far Sobhani stated that “insulting medical learning is against the spirit of Islam.”


Iran has experienced a steady rejection of established science during the pandemic. In January, Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei banned the importation of vaccines from the U.S. and U.K., branding them “untrustworthy” and saying that it was “not unlikely they would want to contaminate other nations.”

The Iranian regime may condone public advocacy of unproven treatments because it has few alternatives. Crippling sanctions mean that the country has struggled for years to get hold of essential medicines. During the coronavirus crisis, human rights groups said those same measures have impeded its ability to import medical equipment and vaccines.

As a result, Iran’s black market for medical supplies is flourishing, and religious figures have been busily promoting alternative Covid-19 treatments. In March 2020, one cleric visited a ward full of coronavirus patients in northern Iran, swabbing what he called “perfume of the Prophet” beneath their noses. Even fewer resources are needed for the practice of so-called “energy healing,” which relies on “the invigorating power” of healing hands.

“Iran is in a corner with no access to anything,” said Kheyri, the bioiogist in London. “If someone can say, ‘OK, well, we can provide energy without any medicine’ – people will try it.”

In June 2020, Iran’s ministry of health announced that all students in medicine, dentistry and pharmacology should take Islamic or traditional medicine modules. 26 Iranian MPs have also presented a plan to create an official “Islamic-Iranian medicine organization,” overseen by the health ministry, that would give licenses to sellers prescribing alternative remedies. Last week, the head of Iran’s medical council, the country’s main doctors association, said that such plans were “playing with the nation’s reputation,” and would “undoubtedly cause disillusionment towards both Islam and Iran in scientific and international forums.”
https://www.codastory.com/waronscience/ ... cmedicine/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Allah is erg terughoudend in het zorgen voor water voor de Perzen.
Ik weet het niet maar misschien worden er wel speciale biddagen gehouden om te smeken voor regen. Wie weet, want Mohamemdanen zijn zo bijgelovig als de pest, doen ze wel regendansen.
Iran protests: One killed in water crisis demonstration

A man has been killed during a second night of protests over severe water shortages in south-west Iran, state media reports.
An official in Khuzestan province said the protester was accidentally hit by people who were firing in the air, according to state news agency IRNA.
Opposition sources accused the security forces of causing the death.

Iran is facing a severe drought, and there is growing public anger over water and power shortages.

The death happened in the town of Shadegan, and pictures of the man have been shared widely across social media.
"In this gathering, the rioters started shooting in the air to provoke people and, unfortunately, one of the bullets hit a person present there, killing him," Acting Governor Omid Sabripour told IRNA.
The man has been identified as a member of the ethnic Arab minority that is based in Khuzestan, located on the border with Iraq. Opposition media based outside the country say he was killed by the security forces, with reports that they opened fire on the demonstrations.

Iranian authorities have downplayed the scale of the protests, which have been held in several of the oil-rich province's towns and cities.
Videos said to be from the demonstrations and posted online show people setting fire to tyres to block roads. In one of them, security forces are seen following a crowd in helmets and camouflage fatigues.

On Friday, the Iranian government sent a delegation to the region to address the protesters' grievances.

The water crisis has devastated agriculture and livestock farming and led to electricity blackouts. Earlier this month, protests broke out in a number of cities across the country.

The authorities blame reduced rainfall for the situation, saying many hydroelectric power plants are not operating and electricity consumption has surged as people use air conditioning to cope with the intense summer heat.

But many locals say the problem is mismanagement and corruption.

Iran's economy has been crippled by US sanctions and the Covid-19 pandemic. In recent weeks, thousands of workers in Iran's oil industry have been on strike, demanding better wages and working conditions.
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-57873405
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

Woede om EU-reisje naar inauguratie van ’Slachter van Teheran’

Israël is woedend nu de Europese Unie een afvaardiging naar de ’feestelijke’ inauguratie van de nieuwe Iraanse president Ebrahim Raisi stuurt. Brussel legitimeert terrorisme, klinkt het. Ook Europarlementariërs zijn geschokt.

„Teleurstellend en onnodig”, reageert VVD-Europarlementariër Malik Azmani. Zijn collega Marcel de Graaff van de PVV: „De EU is wel vrienden met terroristische regimes en omarmt Iran, maar de enige vrije democratie in het Midden-Oosten, Israël, kan slechts op vijandigheid rekenen.”

Teheran wordt verantwoordelijk gehouden voor een aanval met kamikazedrones vorige week op een schip voor de kust van Oman. Daarbij kwamen drie EU-burgers en een Brit om het leven.

Waar Israël, Groot-Brittannië en de VS openlijk Iran aanwijzen als de dader van de hondsbrutale dodelijke aanval, laat de EU het bij een neutrale veroordeling. „De precieze omstandigheden moeten worden uitgezocht”, verklaarde een woordvoerster dinsdag.

„Raisi is de meest radicale president van Iran ooit”, aldus de Israëlische premier Naftali Bennet. „Ik zeg tegen de EU: je kunt het niet over mensenrechten hebben en tegelijkertijd eer bewijzen aan een moordenaar, een beul, die honderden tegenstanders van het regime heeft geliquideerd.”

Kernwapen
Israël roept de EU op om de reis van topambtenaar Enrique Mora af te blazen. Brussel hoopt echter dat diens aanwezigheid kan helpen om de onderhandelingen over een doorstart van de nucleaire deal te redden.

Teheran heeft het afgelopen jaar zijn nucleaire activiteiten flink uitgebreid en verrijkt inmiddels uranium tot een puurheid die in de buurt komt van wat nodig is voor een kernwapen. De drie Europese landen die betrokken zijn bij de onderhandelingen in Wenen, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland, waarschuwden onlangs dat Iran activiteiten ontplooit die alleen maar bedoeld kunnen zijn voor de ontwikkeling van een kernwapen.

Europarlementariër Marcel de Graaff (PVV): „De EU is wel vrienden met terroristische regimes en omarmt Iran, maar de enige vrije democratie in het Midden-Oosten, Israël, kan slechts op vijandigheid rekenen.”
Europarlementariër Marcel de Graaff (PVV): „De EU is wel vrienden met terroristische regimes en omarmt Iran, maar de enige vrije democratie in het Midden-Oosten, Israël, kan slechts op vijandigheid rekenen.”Ⓒ ANP/HH

Deze landen zouden de enige binnen de EU zijn die tegen de reis van Mora waren. Alle andere, inclusief Nederland, zouden daar volgens de Wall Street Journal mee hebben ingestemd.

Executies
De oerconservatieve Raisi was jarenlang de baas van het juridische apparaat in Iran en wordt door dissidenten steevast de ’Slachter van Teheran’ genoemd. Hij zou medeverantwoordelijk zijn voor de executie eind jaren 80 van duizenden politieke gevangenen.

„Iran heeft met de uiterst conservatieve Raisi, een persoon die veel bloed aan zijn handen heeft, een bewuste strategische politieke keuze gemaakt”, reageert Azmani. „Het is dan ook ruiterlijk naïef om te denken dat het al dan niet sturen van een EU-ambtenaar invloed zou kunnen hebben op een herleving van het atoomakkoord.”

Met de installatie van Raisi, donderdag, zullen alle belangrijke machtspilaren in handen van hardliners zijn. Dat baart met name Israël zorgen, het land dat al jaren in een schaduwoorlog met Teheran is verwikkeld. „Iran zal onder de beul Raisi gevaarlijker dan ooit zijn voor de wereld”, aldus minister van Defensie Benny Gantz. „Nog verwoestender voor de regio en het zal ernaar streven om een existentiële bedreiging voor Israël te worden.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

Vreemd!!! Vier of vijf tankers stuurloos in Golf van Oman na melding incident: ‘Eén schip geënterd’
Vier of vijf tankers stuurloos in Golf van Oman na melding incident: ‘Eén schip geënterd’

Voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten hebben minstens vier en mogelijk vijf tankers de controle over het roer verloren. Dat gebeurde kort nadat het agentschap UKMTO van de Britse marine een aanval meldde op een chemicaliëntanker op iets meer dan 110 kilometer van de kust bij Fajairah in de Golf van Oman. Militaire bronnen melden persbureau Reuters dat één schip is geënterd door Iraanse strijdkrachten of personen gelieerd aan Iran.

De eerste melding kwam via UKMTO, dat zich baseert op een derde partij. Het agentschap meldde een incident bij één schip en gaf verder geen nadere informatie over het ‘niet-piraterij-incident’ en het betrokken schip. Mogelijk gaat het om een kaping, stelde UKMTO vanmiddag. Refinitiv ship tracking data, dat de locaties en routes van schepen bijhoudt, wist op hetzelfde moment te melden dat chemicaliëntanker Golden Brilliant aangaf ‘not under command’ te zijn. Het schip, dat onder Singaporese vlag vaart, is door buitengewone omstandigheden niet in staat vrij te manoeuvreren. Vaak betekent dat dat de energiebron van het schip is uitgevallen. UKMTO raadt andere schepen in de omgeving aan erg voorzichtig te zijn en niet in de buurt te komen.

Ook de tankers de Queen Ematha, Jag Pooja en Abyss zouden stuurloos zijn, meldde MarineTraffic.com iets later. Het Britse dagblad The Times meldt aan het begin van de avond op basis van bronnen dat de Britten er vanuit gaan dat het schip Asphalt Princess (varend onder Panamese vlag) is geënterd, waarschijnlijk door Iraanse troepen of personen gelieerd aan Iran. Het zou het vijfde schip zijn dat in de problemen is gekomen. Ook Reuters kwam met het nieuws over de kaping.

Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken noemt de berichtgeving over de incidenten ‘verdacht’, meldt Reuters, en waarschuwt ervoor om een ‘sfeer van haat’ te creëren tegen Iran.

Washington noemt de eerste berichtgeving over de vermeende kaping ‘zeer verontrustend'. ,,We bekijken hoe de situatie zich ontwikkelt en staan in nauw contact met Londen en andere partners in de wereld die de zaak ook volgen’’, zei woordvoerder Jen Psaki namens het Witte Huis.

Drone-aanval
De vermeende aanvallen volgen niet lang na een aanval op olietanker Mercer Street in dezelfde regio. Dat schip, geëxploiteerd door de Zodiac Group van de Israëlische miljardair Eyal Ofer, kreeg vorige week voor de kust van Oman in de Arabische Zee een voltreffer bij een aanval met een drone. Het schip werd daarna onder escorte van het Amerikaanse vliegdekschip USS Ronald Reagan naar de kust van de Verenigde Arabische Emiraten gesleept. Twee bemanningsleden kwamen bij die aanval om het leven, een Brit en een Roemeen.

Israël, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk beschuldigen Iran van die aanval. De aanval zet de toch al gespannen relatie van Israël met Iran verder onder druk. Iran ontkent elke betrokkenheid.

Entering
Incidenten tussen de grootmachten en Iran op de wateren van de voor olie zo belangrijke regio komen met enige regelmaat voor. In de zomer van 2019 liepen de spanningen ook enorm hoog op. De VS beschuldigden Iran toen in juli van het aanvallen van olietankers met zeemijnen. De Britten schaarden zich achter de VS. Iran enterde daarna een Britse olietanker.

Een maand daarvoor schoot Iran een drone van Amerika uit de lucht. Niet veel later deden de Amerikanen naar eigen zeggen hetzelfde.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

Mysterie rond tankerkaping in Perzische Golf

De 'kapers’ van tanker Asphalt Princess waren 'gewapende Iraniërs', aldus bemanningsleden. Maar ze vertrokken even snel als ze aan boord waren gekomen. Iran ontkent elke betrokkenheid.

Het scheepvaartverkeer in de Perzische Golf ligt onder een vergrootglas. De Amerikanen volgen de laatste ontwikkelingen ‘met grote zorg’, zo laat het ministerie van Buitenlandse Zaken in Washington weten. De spanning op een van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld liep weer wat verder op nadat kapers - Indiase en Indonesische bemanningsleden spraken later van ‘gewapende Iraniërs’ - dinsdag een tanker voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten hadden overmeesterd. De onbekende aanvallers gingen gisteren weer van boord. Zonder dat er gewonden waren gevallen, schade was aangericht of dat er eisen waren gesteld. Wie de kapers waren is niet bekend.

Mogelijke problemen tekenden zich eerder op de dag af toen tenminste vijf olietankers voor de kust van Fujairah (Verenigde Arabische Emiraten) via hun Automatische Identificatie Systeem (AIS) meldden dat ze ‘niet onder bevel stonden’. Dat betekent dat een vaartuig geen vermogen meer heeft en niet meer kan sturen. De plek is van belang. Fujairah is een belangrijke haven in de regio voor schepen om nieuwe olielading aan te nemen, voorraden op te halen of bemanning uit te wisselen.

Eén schip kan dat overkomen maar vijf tegelijk is curieus, denkt ook de Vlaamse scheepvaartexpert Stefan Verberckmoes. ,,Ik weet dat sommige wat angstige bemanningen via AIS ‘not under command’ aangeven als ze vrezen dat er piraten aankomen. Een leugentje om te zeggen dat het niet de moeite is om het schip te enteren. Dat kan het geval zijn geweest. Of het kan zijn dat de kapers zelf die AIS afzetten. Sommige schepen passen hun AIS-signaal aan als ze in dit soort delicate zones komen. Er zijn bemanningen die de bestemmingshaven weglaten zodat niet duidelijk is waar ze heengaan. Anderen voegen toe ‘armed guard on board’, dus dat ze gewapende mensen aan boord hebben en dat kapers dus risico lopen.”

Feit is dat er kapers in de buurt waren en dat die inderdaad bij een van de schepen aan boord zijn gegaan. Satellietgegevens voor de Asphalt Princess laten zien hoe het schip eerst stopt en later plots van koers verandert. Gemeld werd dat de kapers richting Iran wilden varen maar de aanvallers vertrokken dus even snel weer als ze gekomen waren. Het Britse maritieme agentschap UKMTO, dat wereldwijd schepen volgt, meldde daarna via Twitter dat de Asphalt Princess ‘veilig’ was en dat het ‘incident voorbij’ was. Details werden niet verstrekt. Ook diverse Britse veiligheidsbronnen meldden dat de kapers uit Iran kwamen of tenminste hulp hadden gekregen uit dat land. Maar dat laatste werd weer met klem ontkend door de Iraanse autoriteiten die meldden dat de Iraanse marine stand-by stond om de Asphalt Princess juist te helpen.

Op de achtergrond van de incidenten spelen politieke spanningen in de regio en de slechte relatie tussen Iran en het Westen. Met de Verenigde Staten is Iran in een gecompliceerd schaakspel verwikkeld rond de door president Trump opgezegde nucleaire deal van 2015. Israël en Iran staan al tijden op zeer gespannen voet met elkaar. Tegelijk schommelt de olieprijs en kunnen spanningen in de Perzische Golf de prijs snel opdrijven. De belangen zijn dus groot.

Drone-aanval
Vorige week kwamen twee bemanningsleden om bij een drone-aanval op een olietanker die verbonden was met een Israëlische miljardair voor de kust van Oman. Het Westen gaf de schuld van de aanval meteen aan Iran maar dat land ontkende. In de zomer van 2019 hielden troepen van de Iraanse Revolutionaire Garde een onder Britse vlag varende tanker vast, de Stena Impero, nabij de Straat van Hormuz. In januari bestormden gewapende troepen van de Iraanse Revolutionaire Garde een Zuid-Koreaanse tanker en dwongen het schip om van koers te veranderen en naar Iran te reizen. Terwijl Iran beweerde dat het het schip had vastgehouden vanwege zorgen over vervuiling, leek het de inbeslagname te koppelen aan onderhandelingen over miljarden dollars aan Iraanse tegoeden die waren bevroren op Zuid-Koreaanse banken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Ariel schreef:
di aug 03, 2021 8:17 pm
Woede om EU-reisje naar inauguratie van ’Slachter van Teheran’
Spoiler! :
Israël is woedend nu de Europese Unie een afvaardiging naar de ’feestelijke’ inauguratie van de nieuwe Iraanse president Ebrahim Raisi stuurt. Brussel legitimeert terrorisme, klinkt het. Ook Europarlementariërs zijn geschokt.

„Teleurstellend en onnodig”, reageert VVD-Europarlementariër Malik Azmani. Zijn collega Marcel de Graaff van de PVV: „De EU is wel vrienden met terroristische regimes en omarmt Iran, maar de enige vrije democratie in het Midden-Oosten, Israël, kan slechts op vijandigheid rekenen.”

Teheran wordt verantwoordelijk gehouden voor een aanval met kamikazedrones vorige week op een schip voor de kust van Oman. Daarbij kwamen drie EU-burgers en een Brit om het leven.

Waar Israël, Groot-Brittannië en de VS openlijk Iran aanwijzen als de dader van de hondsbrutale dodelijke aanval, laat de EU het bij een neutrale veroordeling. „De precieze omstandigheden moeten worden uitgezocht”, verklaarde een woordvoerster dinsdag.

„Raisi is de meest radicale president van Iran ooit”, aldus de Israëlische premier Naftali Bennet. „Ik zeg tegen de EU: je kunt het niet over mensenrechten hebben en tegelijkertijd eer bewijzen aan een moordenaar, een beul, die honderden tegenstanders van het regime heeft geliquideerd.”

Kernwapen
Israël roept de EU op om de reis van topambtenaar Enrique Mora af te blazen. Brussel hoopt echter dat diens aanwezigheid kan helpen om de onderhandelingen over een doorstart van de nucleaire deal te redden.

Teheran heeft het afgelopen jaar zijn nucleaire activiteiten flink uitgebreid en verrijkt inmiddels uranium tot een puurheid die in de buurt komt van wat nodig is voor een kernwapen. De drie Europese landen die betrokken zijn bij de onderhandelingen in Wenen, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland, waarschuwden onlangs dat Iran activiteiten ontplooit die alleen maar bedoeld kunnen zijn voor de ontwikkeling van een kernwapen.

Europarlementariër Marcel de Graaff (PVV): „De EU is wel vrienden met terroristische regimes en omarmt Iran, maar de enige vrije democratie in het Midden-Oosten, Israël, kan slechts op vijandigheid rekenen.”
Europarlementariër Marcel de Graaff (PVV): „De EU is wel vrienden met terroristische regimes en omarmt Iran, maar de enige vrije democratie in het Midden-Oosten, Israël, kan slechts op vijandigheid rekenen.”Ⓒ ANP/HH

Deze landen zouden de enige binnen de EU zijn die tegen de reis van Mora waren. Alle andere, inclusief Nederland, zouden daar volgens de Wall Street Journal mee hebben ingestemd.

Executies
De oerconservatieve Raisi was jarenlang de baas van het juridische apparaat in Iran en wordt door dissidenten steevast de ’Slachter van Teheran’ genoemd. Hij zou medeverantwoordelijk zijn voor de executie eind jaren 80 van duizenden politieke gevangenen.

„Iran heeft met de uiterst conservatieve Raisi, een persoon die veel bloed aan zijn handen heeft, een bewuste strategische politieke keuze gemaakt”, reageert Azmani. „Het is dan ook ruiterlijk naïef om te denken dat het al dan niet sturen van een EU-ambtenaar invloed zou kunnen hebben op een herleving van het atoomakkoord.”

Met de installatie van Raisi, donderdag, zullen alle belangrijke machtspilaren in handen van hardliners zijn. Dat baart met name Israël zorgen, het land dat al jaren in een schaduwoorlog met Teheran is verwikkeld. „Iran zal onder de beul Raisi gevaarlijker dan ooit zijn voor de wereld”, aldus minister van Defensie Benny Gantz. „Nog verwoestender voor de regio en het zal ernaar streven om een existentiële bedreiging voor Israël te worden.”
Zo hielenlikkend als dat ze naar Iran toe zijn zijn ze om heel wat minder erge zaken nou niet naar nota bene onze eigen EU-lidstaten zoals Polen en Hongarije. En zo zie je maar weer hoe hypocriet ze bij de EU zijn.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

EU heeft zichzelf totaal voor joker gezet rond Iran

Door ROB HOOGLAND

Je gelooft het niet: alwéér een miskleun van Brusselse makelij. De officiële benoeming van de meedogenloze schoft Ebrahim Raisi tot president van Iran moest en zou door een speciale EU-afgevaardigde worden bijgewoond.

Klopt, de Nederlandse ambassadeur ter plekke was er ook: andermaal geen diplomatiek hoogstandje van het Kaagmens. Maar dit is nog een tikkie ernstiger omdat meneer Enrique Mora er namens de EU speciaal voor kwam overvliegen.

Losgezogen
Het meest frustrerende is misschien wel dat ze er bij de EU zelf nog steeds van overtuigd zijn dat ze de Europese volkeren verbroederen. Hoe losgezongen van de werkelijkheid ben je dan? Inderdaad roep ik hier regelmatig dat het gat tussen de politiek en de burger mij niet groot genoeg kan zijn. Maar dit heb ik dan niet voor ogen.

U kunt ook niet alles hebben, dus ik sla het krankzinnige Europese klimaatbeleid van Frans Timmermans maar eens over. Wel geef ik nog één ander voorbeeld van het opzienbarende falen van de Unie. Officieel garandeert zij haar burgers ’een ruimte van vrijheid, veiligheid en recht zonder binnengrenzen’. Wat is tot nu toe van deze eerste doelstelling terechtgekomen? Het is een lachertje omdat, net als in de andere doelstellingen, met geen woord over de buitengrenzen wordt gerept.

"Waar woon je liever: Teheran of Boedapest?"
De Unie bewaakt die buitengrenzen niet eens. Het resultaat is een massale instroom van gelukzoekers die óók profiteren van het opheffen der binnengrenzen. Begrijp me niet verkeerd: als ik zo’n gelukzoeker was, zou ik hetzelfde doen. Maar de Europese volkeren bij wie deze eenheidsworst zo hoogdravend door de strot wordt geduwd, krijgen er juist steeds minder ’ruimte van vrijheid, veiligheid en recht’ voor terug. Hier en daar, in Nederland bijvoorbeeld, moeten ze bij de huisvesting soms zelfs een stap opzij doen.

Wie vertegenwoordig je dan eigenlijk?

Gelukkig laat Denemarken de andere lidstaten zien hoe het wel moet.

Burgerdoden
Wat was het oorspronkelijke onderwerp ook alweer? O ja, de aanwezigheid van een EU-bobo, naast de hotemetoten van oergezellige clubjes als Hamas en Hezbollah, bij de inauguratie van een aartsconservatieve, antisemitische islamist als president van een zeer vijandige staat. Raisi heeft minstens 5000 burgerdoden op zijn geweten, veegt Israël als het even kan van de wereldkaart en hangt homo’s het liefst in het openbaar op.

Hoe haal je, als EU, zoiets in je hoofd als je onlangs nota bene een lidstaat, namelijk Hongarije, bewust het mikpunt hebt gemaakt van een door schrikbarend veel media weldadig begeleide haatcampagne aangaande uitgerekend het lhbtenzovoorts-beleid in dat land? Het handelen van die soms wel heel erg corrupte meneer Orbán stuit mij óók tegen de borst. Maar in Boedapest bleek een Gay Parade met 30.000 deelnemers onlangs geen enkel probleem.

Serieuze vraag aan de nichten onder ons: waar woon je liever, in Teheran of Boedapest?

Antwoord bekend.

De EU heeft zichzelf totaal, volledig en compleet voor joker gezet.

Voor de zoveelste maal.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Zo is het in Iran ook niet ongebruikelijk dat bijna maagdelijk ter dood veroordeelde jonge vrouwen vlak voordat ze worden opgehangen nog eventjes daaraan voorgaand door bewakers of rechters bruut worden verkracht, zodat ze na hun dood niet als maagd naar de hemel kunnen. Dat geloven die Moslims werkelijk. Zijn ze dan geschift of niet?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie