De toestand in Iran

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Mahalingam schreef:
do okt 27, 2022 1:34 pm
IS claimt dodelijke aanslag in Iraanse gebedsplaats Shiraz
Spoiler! :
De terroristische groep Islamitische Staat (IS) heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanval woensdag op het sjiitische mausoleum Sjah Tsjeragh in Shiraz, in het zuiden van Iran, waarbij volgens het Iraanse staatspersbureau IRNA zeker vijftien mensen om het leven zijn gekomen. Minstens negentien mensen raakten gewond.

IRNA berichtte in eerste instantie dat de aanslag door drie personen was gepleegd, waarna twee van hen waren gearresteerd. Later lieten de lokale autoriteiten aan de Iraanse staatstelevisie weten dat het ging om één dader.

Het Iraanse persbureau Tasnim meldt dat de dader op een medewerker schoot die bij de ingang van het heiligdom van Sjah Tsjeragh stond. Daarna zou zijn wapen hebben gehaperd, waarop omstanders zouden hebben geprobeerd de man te overmeesteren. Die kreeg het wapen echter weer aan de praat en schoot om zich heen, waarna hij naar binnen liep en op bezoekers van Sjah Tsjeragh schoot. Bij de aanslag zouden meerdere kinderen zijn omgekomen.

Eerder omschreef IRNA de gewapende aanvallers als “takfiri-terroristen”, een label dat functionarissen in het overwegend sjiitische Iran gebruiken om te verwijzen naar soennitische groeperingen. IS omschrijft zichzelf als een soennitische groepering.
https://www.trouw.nl/buitenland/is-clai ... ~b525e317/
Tsja, Islam is Islam.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Vrouwen in Iran zullen branden in het Hellevuur

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding
Mohammed zei: "Het Hellevuur werd aan mij getoond en het merendeel van degenen die daarin verblijven, zijn vrouwen." - Hadith al-Bukhari, 3241 en Muslim, 2737.
Ik stel voor dat vrouwen een aanvang nemen met zich in de fik te steken in de straten van Iran dat geregeerd wordt door de tirannen van de islam, een sjiitisch aftreksel in braakselvorm naar de ideeën van de historische onmenselijke pedofiele Arabische psychopaat-sadist Mohammed, verkrachter eersteklas van jonge aantrekkelijke maagdelijke meisjes - hoe jeugdiger hoe beter - het liefst vanaf negen jaar. Naar het voorbeeld van de Profeet die getrouwd was met - echt waar - een gaaf kutje van zes jaar.

Zijn vrouwtje neuken was voor de Profeet in het begin lastig en ging niet. Maar . . . met de hulp van Allah lukte het de meest spraakmakende pedofiel in deze wereld, toen zijn vrouw Aisha de leeftijd had bereikt van negen jaar. In de drie jaar tijd had hij met zijn dikke vinger(s) haar lieftallige kutje zover weten uit te rekken dat hij eindelijk met zijn dikke Arabische lul bij haar kon penetreren met heftige stoten aangemoedigd door zijn overmatige wellust.

Vanaf dat moment had de Profeet (VZMH) de smaak te pakken en neukte alles wat los en vast was tijdens zijn grote veroveringstochten en plunderingen als er maar een stevige erectie plaatsvond bij het zien van al die mooie jonge buitgemaakte Arabische jonge meisjes. Mohammed was een SADIST pur sang, geliefd bij de mislukte mensensoort moslims, meer dan 1,7 miljard in getal op deze aarde. Hij kon het neuken, zeg maar verkrachten, niet laten. Vandaar dat hij vrouwen de schuld gaf van zijn geiligheid en onbeheerst smerig onmenselijk gedrag. In zijn ogen waren vrouwen dom, slecht en alleen geschikt om in het Hellevuur voor eeuwig het plezier van Allah aan te wakkeren.

Ahmed Aboutaleb is in Nederland een typisch getalenteerde Marokkaanse 5e colonne mohammedaan (vies woord voor moslim) die zich met trots als Salafist etaleert bij het Nederlandse volk onder het goedkeurend oog van onze overheid, als psychopaat en slaaf in dienst van dat historische vieze walgelijke perverse onmenselijke sadistische Arabische profeetje van list, haat en bedrog, genoemd Mohammed.

Ahmed Aboutaleb is dus een smerige beschavingsverrader in Nederland die zich beschermd weet met zijn dubbele paspoort, waarvan een paspoort verplicht is door dictatoriale indoctrinatie van het traditionele islamitische fascistische bewind in Marokko.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

Iran geeft waarschuwing aan demonstranten: ’Vandaag laatste dag rellen’

Na zo'n zeven weken van protesten in Iran vindt de Revolutionaire Garde dat het genoeg is geweest. Commandant Hossein Salami heeft de demonstranten zaterdag gewaarschuwd dat ze niet meer de straat op moeten gaan. „Vandaag is de laatste dag van de rellen.”

Zijn waarschuwing is niet alleen gericht aan de eigen burgers, maar ook aan buitenlandse „vijanden”. Volgens lokale journalisten zei Salami dat de onrust in zijn land veroorzaakt wordt door de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Israël. Die landen zouden samenzweren om het Iraanse regime omver te werpen. Maar volgens Salami gaat dat niet werken. „Als alle vijanden van Iran zich zouden verenigen, zouden ze dit regime nog niet kunnen destabiliseren.”

De protesten in Iran begonnen na de dood van de 22-jarige Mahsa Amini, die door de religieuze politie was opgepakt. In de weken daarna gingen Iraniërs in het hele land de straat op voor vrouwenrechten, vrijheid en mensenrechten. Bij de confrontaties met de politie zijn volgens mensenrechtenorganisaties zeker 250 mensen omgekomen. Ook zouden duizenden mensen zijn opgepakt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

Iraniërs toch weer de straat op ondanks waarschuwing

In Iran zijn veel mensen zondag toch weer de straat op gegaan, ondanks waarschuwingen van de Revolutionaire Garde dat zaterdag de laatste protestdag moest zijn. In steden door het hele land wordt geprotesteerd tegen het autoritaire regime en voor mensenrechten. Op sociale media gaan beelden rond van hard optredende politie.

De Iraanse commandant Hossein Salami zei zaterdag dat de demonstranten het geduld van de politie niet langer op de proef moeten stellen. „Vandaag is de laatste dag van de rellen. Ga niet meer de straat op.” De protesten duren nu inmiddels meer dan zes weken. Daarbij zijn zeker 250 mensen omgekomen en duizenden opgepakt.

Op beelden is te zien dat niet alleen de politie, maar ook een eenheid van de Revolutionaire Garde hard ingrijpt op universiteiten. De militie gebruikt traangas en mensen worden geslagen met stokken. De studenten roepen „dood aan Khamenei”, de ayatollah en opperste leider van Iran.

Uit de hand
Gevreesd wordt dat de protesten na de waarschuwing van Salami nog harder zullen worden neergeslagen door de Revolutionaire Garde of het leger. Een woordvoerder liet weten dat de milities geduld hebben getoond, maar dat „het uit de hand zal lopen, als de situatie aanhoudt.”

De demonstranten zullen zich wel gesteund voelen door de woorden van de parlementsvoorzitter. Hij zei zondag dat de burgers „terecht vragen om verandering” en dat hij het als een vorm van vooruitgang ziet. Wel riep hij de mensen op zich te distantiëren van „gewelddadige relschoppers, criminelen en separatisten.”

Ook in Europese landen gingen mensen zondag de straat op uit solidariteit met de demonstranten in Iran.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

In Iran, young girls are forced to marry prison guards. Then executed the next day.

Protests began in Iran on September 16, prompted by the death of a 22-year-old woman who was dragged away and allegedly beaten by the morality police for wearing her hijab improperly.

Now, a new horror is being forced on the protesters of Iran who've spent weeks continuing their fight amidst brutal oppression by Islamic forces.

More than 14,000 Iranians have been arrested in connection with the demonstrations being held around the country, with the country's parliament voting overwhelmingly last week in favour of the death penalty.

Lawmakers think it'll teach those arrested a "good lesson" and deter others from joining. The protests have included women ditching their mandated headscarves and publicly burning them, cutting their hair, and holding signs demanding their human rights.

Among those arrested are hundreds of children - young girls fighting for their futures. Iran is one of the world's last countries to execute "juvenile offenders," with nine the age of criminal responsibility for girls, compared to 15 for boys.

But under Iranian law, you can't execute a minor if they're a virgin.

That roadblock has been solved in the past by marrying the girls off to prison guards to be raped the night before their murders - a practice that's been documented over the decades by journalists, families, activists and even a former leader.

In 2014 Justice For Iran published a report on the organised rape of virgin girls awaiting execution in the country's prisons, specifically focusing on the 1980s. It detailed that the practice was systemic, and likely approved of by higher officials within the government.

Islamic Republic leader, Hussein-Ali Montazeri, tried to speak out against the executions, conversations he detailed in his 2000 memoir.

"I told judges not to write death sentences for girls. This is what I said. But they perverted my words and quoted me as saying: 'Don’t execute girls. First married them for one night and then execute them,'" he wrote.

In 2009, a serving member of the paramilitary Basiji militia told The Jerusalem Post, he was forced to take part in such rapes.

"At 18, I was given the 'honour' to temporarily marry young girls before they were sentenced to death... I regret that, even though the marriages were legal. I could tell that the girls were more afraid of their wedding night than of the execution that awaited them in the morning," he said.

"By morning the girls would have an empty expression; it seemed like they were ready or wanted to die."

Activists and family members are reporting that it's happening now, in 2022, alongside torture, beatings and horrific sexual abuse.

Daily Dot also reports imprisoned women are asking their lawyers for access to abortion and morning-after pills as they are being subjected to repeated rapes.

Scores of protesters have already died, with the Iran Human Rights NGO (IHRNGO) group claiming at least 326 people have been killed, including 43 children and 25 women.

16-year-old Asra Panahi was reportedly killed by the Iranian security services after she was beaten in her classroom for refusing to sing a pro-regime song when her school was raided in October.

Iranian TikTok star Hadis Najafi, 22, was shot dead by Iranian forces in September.

Executions are already underway, with 22-year-old rapper Saman Yasin one of the more recent to be given the sentence for supporting the protests on social media. But this new government ruling signed by 227 members of Iran's 290-strong parliament, will see routine executions increase exponentially.

Among those facing the potential sentence are students, lawyers, journalists, activists, brothers standing up for their sisters and, devastatingly, children.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

’Veel demonstrerende meisjes in Iran zijn banger voor verkrachting dan de dood’

De dood van de 22-jarige Iraanse Mahsa Amini, die mogelijk door geweld van de religieuze politie om het leven is gekomen, maakt in Iran nog steeds veel los. Er wordt veel gedemonstreerd, wat door het Iraanse regime volgens Afagh Morrowatian (38 jaar, werkzaam als fotograaf, art director en kunstdocent) hard bestraft wordt. Haar familie woont in Iran en van hen kreeg ze mee dat vorige week de eerste doodstraf opgelegd is en mogelijk vrouwen in cellen verkracht worden om te voorkomen dat zij als maagd in de hemel komen. „Ik raakte in paniek toen ik hoorde dat mijn tante zonder hoofddoek op straat was gegaan.”

Op haar twaalfde vluchtte Afagh met haar ouders en zusje naar Nederland. Dat had voornamelijk te maken met haar vader. Hij was in Iran een politieke activist. Zo leidde hij een marxistische vrijheidsbeweging. Afagh: „We moesten vroeger vaak verhuizen vanwege zijn veiligheid. Hij is meerdere keren met geweld opgepakt en door het regime gemarteld. Je uitspreken over de situatie in het land is not done.” Nu ze in Nederland wonen, is de dreiging uit Iran niet weg. Nadat ze uit Iran vluchtten, werd namelijk de broer van haar vader vermoord. Dit zou bedoeld zijn als een waarschuwing naar haar vader. „Ze zeiden dat hij een hartaanval had gekregen, maar onderzoek laat zien dat dat niet klopt.”

Droom
Het gezin kent veel verdriet, maar de afgelopen tijd is er ook vreugde. Dat komt omdat veel mensen zich in Iran nu massaal uitspreken over de onderdrukking en hoofddoeken afgeworpen worden. Ook mannen komen nu voor vrouwen op, zo ziet ze. „De droom om mijn familie te omhelzen komt steeds dichterbij”, zegt Afagh enthousiast. „Er is ons zoveel ontnomen. Mijn moeder mocht haar droom om te zingen niet waarmaken en van jongs af aan wordt jonge meisjes op school geleerd dat ze minder waard zijn dan mannen. Je kunt in Iran eigenlijk niet spreken over een protest, er is een revolutie aan de gang.” Aangezien Afaghs familie nog in Iran woont, gaat die revolutie gepaard met angst. „Constant ben ik bang dat er iets met hen gebeurt. Ik sta met die angst op en ga ermee naar bed. Gisteren heb ik mijn neefje gesproken en hem gesmeekt niet de straat op te gaan. Maar ja, of hij daar naar zal luisteren?” Afagh raakte in paniek toen hij haar vertelde dat haar tante zonder hoofddoek op straat was gegaan. „Er ging een enorme rilling door me heen, maar tegelijkertijd was ik trots.”

Machteloos
Iraanse vrouwen moeten zich uitspreken, vindt Afagh, zeker degenen die in Nederland wonen. Veel durven dat volgens haar niet, zij zouden bang zijn dan nooit meer naar Iran terug te kunnen keren. Dat begrijpt Afagh: ze was zelf ook lang stil. „Ik was bang dat ik mijn ouders in gevaar zou brengen, maar toen zeiden ze dat ze juist wilden dat ik me erover uitsprak. Juist omdat anderen het niet doen. Maar het is wel een dubbel gevoel. Ik ben blij dat ik mijn verhaal kan doen, maar voel me ook machteloos. Ik kan niet meer doen dan dit.” Of ze bang is voor haar eigen veiligheid? „Ja en nee. Ik ben op straat altijd op mijn hoede, maar als ik dan aan de vrouwen in Iran denk, zeg ik tegen mezelf dat ik me moet vermannen. Terwijl ik hier in Nederland mijn verhaal doe, vangen zij in Iran kogels op voor verandering.”

Doodstraf en verkrachting
De situatie in Iran kan volgens Afagh nog veel verder uit de hand lopen als de wereld niet ingrijpt. „Ik weet niet of het Iraanse regime opgewassen is tegen haar volk. Ze zullen het leger inzetten. En als dat niet werkt, wie weet tanks.” Ze roept Nederland daarom op tot actie. „Vijftienduizend mensen zitten momenteel vast. Mogelijk hangt hen de doodstraf boven het hoofd. Ook worden vrouwen in de gevangenis verkracht, waaronder meisjes die pas negen jaar oud zijn. Maagden mogen namelijk niet worden geëxecuteerd. Afgelopen week kwam er een jonge vrouw, genaamd Yalda Aghafzli (19), vrij uit de gevangenis. Vijf dagen nadat ze bevrijd werd van twaalf dagen van ernstige mishandeling, pleegde ze zelfmoord. Zegt dat niet al genoeg? Veel meisjes zijn zelfs banger voor de verkrachting dan de dood die erop volgt. Hoeveel van dit soort verhalen heeft Nederland nodig om in actie te komen?”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Vanwaar die tegenzin, Wopke? Het is toch een giller dat Iran zitting heeft in de vrouwencommissie van de VN?
Artikelen zijn premium artikelen; De rest is helaas niet leesbaar voor niet-abonnees.

Kabinet moet zich inzetten voor exit Iran uit vrouwenrechtencommissie VN

ANP
24 november 2022 16:25
BINNENLAND


Het kabinet moet zich inzetten voor het verwijderen van Iran uit de VN-commissie die zich inzet voor gendergelijkheid, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. Minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) ging er schoorvoetend mee akkoord.
https://www.rd.nl/artikel/999831-kabinet-moet-zich-inzetten-voor-exit-iran-uit-vrouwencommissie-vn


Of is er iets te verbergen, namelijk het stemgedrag van Nederland?

BuZa zwijgt; wie hielp Iran VN-vrouwencommissie in?

Coen Hermenet
23 april 2021 13:58


Afbeelding
Ayatollah Ali Khamenei, de hoogste leider van Iran. beeld AFP / Hollandse Hoogte

POLITIEK


Steunde Nederland de omstreden kandidatuur van Iran voor de VN-vrouwencommissie? Het ministerie van Buitenlandse Zaken „kan hier helaas geen uitspraken over doen.”
https://www.rd.nl/artikel/924575-buza-zwijgt-wie-hielp-iran-vn-vrouwencommissie-in



Reminder:
Ariel schreef:
di apr 27, 2021 10:37 am
Afbeelding
Spoiler! :
Woede om toetreding Iran tot VN-commissie vrouwenrechten: ’Alsof je een pyromaan uitroept tot brandweerman’

Internationaal is felle kritiek ontstaan op de toetreding van Iran tot de VN-commissie voor vrouwenrechten. Ook Nederland maakt deel uit van het orgaan dat nieuwe leden toelaat, maar hoe ons land heeft gestemd blijft in nevelen gehuld.

De stemming is namelijk geheim. Een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zegt er dan ook geen uitspraken over te willen doen. „Het Nederlandse standpunt over de zeer zorgelijke situatie ten aanzien van vrouwenrechten in Iran is welbekend”, is het enige dat hij kwijt wil.

Iran werd deze week voor een termijn van vier jaar toegelaten tot de VN-commissie voor vrouwenrechten, tot grote woede van Iraanse vrouwenrechtenactivisten. De commissie is ooit in het leven geroepen om ’gendergelijkheid en de emancipatie van vrouwen’ te bevorderen. Iraanse deelname is dan ook ironisch, omdat juist daar vrouwen stelselmatig worden onderdrukt. Zo moeten vrouwen daar gesluierd door het leven, en mogen ze bijvoorbeeld niet op reis zonder toestemming van hun man. Ook worden vrouwelijke activisten die hiertegen demonstreren met regelmaat in de gevangenis gegooid.

„Hoogverraad”, vindt vrouwenrechtenrechtenactivist Shirin Musa. Ook VN-waakhond UN Watch is boos en roept Europese lidstaten en de Verenigde Staten op de verkiezing van Iran te veroordelen. „Alsof je een pyromaan uitroept tot brandweerman”, sneerde UN Watch-voorman Hillel Neuer. „Absurd en moreel verwerpelijk.”

Hij noemt de Iraanse toetreding ’een zwarte dag voor vrouwenrechten en mensenrechten in het algemeen’.

Saudi-Arabië
Vier jaar geleden werd Saudi-Arabië tot de commissie toegelaten, ook een land dat niet bepaald bekendstaat om de gelijkheid tussen man en vrouw. Dat stuitte op gelijksoortige verontwaardiging. Na veel ophef gaf België toe voor de verkiezing van Saudi-Arabië te hebben gestemd, en ging de toenmalige premier Charles Michel ervoor door het stof. „Mochten we het opnieuw kunnen doen, dan zouden we geen steun geven voor die stemming”, zei Michel destijds.

De leden van de vrouwencommissie worden geselecteerd door leden van de Economische en Sociale Raad van de VN, waar 54 landen van deel uitmaken, waaronder Nederland. Hoewel de stemming in het geniep verliep, is wel bekend dat het Iraanse regime 43 stemmen voor kreeg. Volgens waakhond UN Watch hebben daarmee tenminste vier westerse democratieën hun fiat aan Iran gegeven. De organisatie wil dat regeringen hun stemgedrag openbaar maken.

Het stemgedrag binnen de VN stuit in Nederland al langer op kritiek. Eind vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan waarmee de regering werd opgeroepen de Kamer actief te informeren over het Nederlandse stemgedrag in New York.
Geert Wilders wil graag weten hoe Nederland gestemd heeft, en hij stelt kamervragen.

Afbeelding
https://dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?p=512542#p512542
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Moet je geloven wat die beroepsmoslims zeggen? Zoals de Taliban en hun vrouwenrechten?
Of die ayatolla's met hun vrouwenrechten? Eerst zien, dan geloven.
Iran Abolishes Morality Police, Considers Changing Hijab Laws, Official Says

Move is aimed at trying to quiet protests that have taken place across the country, analysts say
Iran’s enforcement of laws around women’s head coverings sparked the nationwide protest movement.

Iran’s attorney general said the country had disbanded its so-called morality police and is considering altering the requirement that women cover their heads in public, a move that analysts said was aimed at peeling away support for antigovernment protests.
Mohammad-Jafar Montazeri outlined the steps Saturday, saying the law requiring veils, known as hijabs, was under review by Iran’s Parliament and judiciary, and that the morality police had been abolished, according to government-run news agencies.

President Ebrahim Raisi echoed his remarks in a televised speech Saturday, saying Iran’s Islamic system was enshrined in its constitution but adding, “There are methods of implementing the constitution that can be flexible.”

It is unclear if such comments reflect a high-level decision by Iran’s rulers to make significant changes in the system of enforcing the hijab law or if they are temporary overtures aimed at helping to suppress the protests, analysts said.
“I think that they are just trying to show that they can be flexible, but what they are not doing is making meaningful compromises,” said Sanam Vakil, deputy director of the Middle East and North Africa Program at Chatham House, a London-based think tank.
Mr. Montazeri said that recommendations for changes in the hijab law would be made later this month. “We are working on the issue of hijab quickly and trying to employ a wise solution,” he said.
He said the disbanding of the morality police, a force established in 2005, had been made by a committee of government officials but provided no other details. He said the country’s Islamic courts would continue to monitor public behavior, according to media accounts of his remarks.
Spoiler! :
The laws around women’s head coverings sparked the nationwide protest movement that began after the death of 22-year-old Mahsa Amini, who died in custody after being arrested by the morality police for improperly wearing her hijab. Her death touched a nerve among many Iranian families whose female members have been targeted by officers tasked with enforcing the country’s strict Islamic codes for clothing and behavior. Among those protesting have been conservative women and men, joining throngs of young secular people who say the enforcement of rules has often been capricious.

Some women have burned their hijabs and shunned wearing them in public since the protests started. Many young protesters say they are seeking not only elimination of the hijab but to bring down Iran’s theocratic government.

The regime appears to be testing if such concessions might peel away broader support for the demonstrations among other Iranians, analysts say.

“They are probably tired and think some small superficial concessions like this will quell the uprising against them,” said Mahsa Alimardani, a senior researcher at London-based Article 19, a human-rights group. “This move certainly won’t stop protesters or appease those chanting for complete regime change.”

The morality police have eased their enforcement of the hijab law and other statutes regulating women’s public dress and behavior since the protests began, Iranians and analysts say. But there has been no official announcement that the police force has been disbanded, other than Mr. Montazeri’s comments.

The widespread support for the protests may force the government to abandon enforcement of the hijab law in most public places other than in government buildings, official events and other high-profile circumstances, analysts said.

Support for the hijab statute remains strong among male conservatives and clerics, complicating any move to eliminate it by Iran’s hard-line leadership. Only weeks before the protests began, Mr. Raisi himself called publicly for stricter enforcement of the law, according to accounts by state-run news agencies.

Aliasghar Anabestani, a conservative member of Parliament, called last week for the denial of government benefits to any women detained for failing to wear a headscarf, according to Iranian media outlets.

Mahmoud Ahmadinejad, the former president, tightened the hijab laws and enforcement during his tenure from 2005 to 2013, creating the modern version of the morality police and empowering them.

Their white vans became a familiar and feared sight throughout the country. In Tehran, the group often conducts checks in crowded areas and outside subway stations and takes women back to the Vozara detention center, a drab two-story building that faces a pine-tree-lined park frequented by local families and tourists.

Women observed not wearing a headscarf, even while riding in a vehicle, could sometimes be summoned for questioning by the morality police, who would text their phones after tracking the car’s license plate.

Yet their presence on the street had been on the decline until Mr. Raisi took office in 2021 and stepped up their aggressiveness at enforcing the dress code, according to Ms. Vakil. For that reason, getting rid of the force might be an option even conservatives could accept.

“It’s probably the lowest-lying fruit and the easiest change the Islamic Republic could make,” she said. “I read this as symbolic and certainly not enough to build back bridges or placate the protesters.”
https://www.wsj.com/articles/iran-aboli ... _permalink
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

’Waar komt linkse liefde voor islamisme vandaan?’

De gruwelen die nu plaatsvinden onder het schrikbewind in Iran zijn voor Keyvan Shahbazi niets nieuws. Het Iraanse volk gaat er al 43 jaar onder gebukt, maar het Westen, en dus ook Nederland, omarmt liever het islamistisch regime of kijkt weg, argumenteert de schrijver.

Al sinds 1979 vermoorden de ayatollahs ongehinderd hun tegenstanders binnen en buiten Iran. Deze dagen overspoelen de foto’s en de hartverscheurende verhalen van de vermoorde kinderen en jonge vrouwen de sociale media. Maar wij kijken liever de andere kant op. Laatst weigerde de Nederlandse regering zich in te spannen om de ayatollahs uit de VN-commissie voor vrouwenrechten te verbannen. De Sjiitische Islamitische Staat beschikt over een zee van olie- en gasvoorraden, ballistische raketten en nucleaire installaties. Aan deze houding is een decennialange onnozelheid van de westerse media en links-intellectuelen voorafgegaan.

Idool Khomeini
Het begon al in oktober 1978 met de Franse filosoof, Paul-Michel Foucault. In de krant Nouvel Observateur fantaseerde hij over ’de spirituele politiek’ van zijn grote idool; ayatollah Khomeini: „Onder het islamisme zullen de vrijheden worden gerespecteerd; minderheden zullen vrij kunnen leven zoals ze willen op voorwaarde dat ze de meerderheid niet schaden; en tussen de rechten van mannen en vrouwen zal geen ongelijkheid zijn.” Een Iraanse ballinge reageerde hierop: „Sinds wanneer zijn de minderheden begonnen de meerderheid te ’schaden’? Veel Iraniërs zijn, net als ik, bedroefd en wanhopig over de gedachte aan een islamitische regering. Westerse links-intellectuelen moeten zich realiseren dat de islamitische wetgeving een dodelijke ballast kan worden voor elke samenleving. Laat u niet verleiden door een remedie die erger is dan de ziekte.” Een week later reageerde de ’grote filosoof’ typisch door de Iraanse ballinge neerbuigend domheid te verwijten!

Opgehangen
Zelfs nadat in Iran de islamitische wetgeving was geïntroduceerd en ik met eigen ogen zag hoe de homoseksuelen op pleinen aan bouwkranen werden opgehangen, kwamen de homoseksuele Foucault en zijn geestverwanten in Teheran op audiëntie bij de ayatollahs. Een paar jaar geleden schreef ik mijn verbazing hierover in mijn beste column in de Volkskrant (de krant die vorige week een spotprent censureerde). Daarop liet de toenmalige hoofdredacteur mij, de eigen columnist, in de krant voor homofoob uitmaken. Dezelfde dag nog bedankte ik voor ’de eer’ bij die krant.

Zelf ’links en progressief’, vraag ik mij sinds het bezoek van Foucault aan Teheran af, wat de aantrekkingskracht is van de islam en het islamisme op linkse westerlingen? Waarom zien ze de fascistische elementen er niet in? Is het hun typische antiamerikanisme? Of hun blinde streven naar gelijkheid? Of hun soms zelfs aan antisemitisme grenzende weerzin tegen Israël?

Het beste voorbeeld uit de internationale media is New York Times, maar ik beperk mij hier tot de Nederlandse media. In die column gaf ik ook voorbeelden van links-intellectuelen die zich ’Iran-deskundige’ noemend in die krant de moord door dat regime op twee Iraanse dissidenten in Nederland ontkenden. Of met de ambassadeur van de ayatollahs in Den Haag selfie makend in NRC schreven dat in Iran geen dictatuur heerste. ’Onze man in Teheran’, zoals de correspondent zichzelf pathetisch noemde, reed langs het grootste massagraf van het land naar zijn villa en schreef over zijn vloerverwarming, en de mislukte oogst van de pistachenootjes. Dat waren interessantere onderwerpen voor linkse lezers.

Weerzin
Nog altijd vraag ik mij af waar dat achterluikje zit bij links waar het islamisme er doorheen kruipt? Is het naïviteit? Is het verwardheid? Is het domheid? Waar komt de weerzin vandaan van de intellectuelen zoals Foucault tegen het Westen, tegen de moderniteit: tegen zichzelf?

Keyvan Shahbazi is schrijver en cultureel psycholoog
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Zijn er veel moordlustige criminelen in het land? Daar lijkt het wel op en die hebben het gemunt op hooggeplaatsten.
Senior Iranian Revolutionary Guards commander killed in Tehran

Qassam Fathollahi was shot “four times in front of his house”.

A senior member of Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) was killed in Tehran, state media reported on Wednesday.
Qassam Fathollahi was shot “four times in front of his house” in southern Tehran on Tuesday evening while chasing a robber, according to IRNA news agency.
Police discovered “signs of theft from the apartments around the scene” of the shooting, the report added.

The shooter fled the scene.

Fathollahi was a base commander for the Basij militia, the IRGC’s elite paramilitary unit that has been charged with suppressing the months-long protests sweeping the country. The nationwide protests were triggered by the death of Mahsa Amini, who was arrested by the morality police for not wearing her hijab properly.

Days earlier, state media reported that another member of the Basij was shot dead by “armed criminals.”

According to human rights groups, nearly 500 people have been killed in the protests, including members of the security forces. At least 100 protestors are facing death sentences.
https://worldisraelnews.com/senior-iran ... in-tehran/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Ariel »

Iraanse schoolmeisjes lijken massaal vergiftigd: neemt het regime gruwelijk wraak?

Ouders in Iran houden hun kinderen massaal thuis nadat recentelijk meer dan 1200 schoolmeisjes met vergiftigingsverschijnselen zijn opgenomen in het ziekenhuis. Alleen al dit weekeinde raakten kinderen in 33 steden, verspreid over 17 provincies, ziek in wat lijkt op aanvallen met een gifgas. Niemand weet wie er achter de even mysterieuze als beangstigende campagne zit, al wijzen steeds meer Iraniërs op sociale media met de beschuldigende vinger naar het regime. Dat is al maandenlang het doelwit van protesten, waarin schoolmeisjes en studentes een belangrijke rol spelen.

Een lerarenvakbond heeft voor dinsdag een grote demonstratie aangekondigd voor het parlementsgebouw in Teheran. Ook roept de associatie op tot protesten in andere delen van het land. Bezorgde ouders gingen dit weekeinde al de straat op. In enkele gevallen werden zij hardhandig uit elkaar gedreven door ordetroepen.

’Angst en wanhoop onder de bevolking’
President Ebrahim Raisi legt de verantwoordelijkheid van de vermeende aanvallen bij de vijanden van Iran. Die zouden ’angst en wanhoop onder de bevolking’ willen creëren. De conservatie krant Kayhan beschuldigt zelfs het Westen ervan een ’nieuwe fase in de hybride oorlog tegen de islamitische Republiek’ te zijn begonnen. Het is een natuurlijke reflex van het regime, dat ook een buitenlandse hand ziet in de protesten van de afgelopen maanden.

De lerarenvakbond stelt echter in zijn verklaring dat er een ’sterke verdenking is’ dat de aanvallen zijn bedoeld om de betogingen de kop in te drukken en ’angst te zaaien onder meisjes en hun families’. Die mening wordt gedeeld door een prominente soennitische geestelijke. „Het is wraak voor de recente opstand”, aldus Molavi Abdolhamid.

Misselijkheid, hoofdpijn en hartkloppingen
De eerste gevallen van vergiftiging werden al in november gemeld, in de religieuze stad Qom. Sindsdien hebben zij zich over de rest van het land verspreid. Naar de precieze omvang is het gissen. Een lokale site meldt dat alleen al in de steden Qom en Borujerd 1200 meisjes met vergiftigingsverschijnselen kampten.

De symptomen, waaronder misselijkheid, hoofdpijn en hartkloppingen, verdwijnen meestal weer snel. Toch zijn er ook meisjes die er langere tijd last van hebben en in sommige gevallen zelfs tijdelijk verlamd raken. Een van hen zegt tegen een lokale krant dat ze drie dagen in het ziekenhuis lag. „Na twintig dagen zijn mijn benen nog steeds zwak en soms heb ik problemen om ze te bewegen.”

Stikstofgas
Onduidelijk is welk gifgas zou zijn gebruikt. Kinderen en studenten melden de geur van rotte vis of een andere penetrante lucht. Twee leerlingen in Borujerd zagen hoe een ’klein object’ op het schoolplein werd gegooid.

Een Iraans parlementslid zegt dat toxicologen binnen het ministerie van Gezondheid inmiddels hebben vastgesteld dat in enkele gevallen stikstofgas zou zijn gebruikt. Dat verklaart echter niet alle symptomen. De vice-voorzitter van de gezondheidscommissie in het parlement houdt het daarom op een combinatie van gassen.

Tot dusver is er niemand gearresteerd voor de ’terreurcampagne’. Oppositiemedia claimen dat het regime onafhankelijk onderzoek dwarsboomt. Zo zouden soldaten in een ziekenhuis in Qom doktoren beletten hun werk te doen. Zij zouden ook de resultaten van bloedtesten van kinderen hebben meegenomen.

Politici slaan wild om zich heen
De regering stelt zich tot dusver uiterst passief op. Ayatollah Ali Khamenei, de opperste leider, houdt zich stil. Radicale politici slaan ondertussen wild om zich heen. De protestbeweging van de afgelopen maanden zou erachter zitten. Of de zoon van de voormalige sjah. Of het het hoofd van een oppositiebeweging in het buitenland. Of de Iraans-Amerikaanse activiste Masih Alinjad…

Andere stellen weer onomwonden dat er er helemaal niets aan de hand is en dat de beelden van meisjes die naar adem happen in scene zijn gezet om de regering in een kwaad daglicht te stellen. „De aanvallen bestaan alleen op sociale media”, aldus de conservatieve politicus Ahmad Karimi-Esfahani.

De onderminister van Gezondheid opperde eerder dat de aanvallen zijn bedoeld om meisjes thuis te houden van school. Dat zou duiden op het werk van radicale sjiieten, zoals de Taliban jaren geleden ervan werd beschuldigd schoolmeisjes in Afghanistan om diezelfde te hebben vergiftigd.

Aanslag
President Raisi heeft inmiddels minister van Binnenlandse Zaken, Ahmad Vahidi, de opdracht gegeven om het onderzoek te leiden. Een omstreden keuze. Vahidi wordt al sinds 2007 gezocht door Interpol vanwege diens vermeende betrokkenheid bij een aanslag op een Joods centrum in Buenos Aires. Daarbij kwamen een kleine dertig jaar geleden 85 mensen om het leven. Vahidi was toen de commandant van de Al-Quds eenheid, de tak van de Revolutionaire Garde die verantwoordelijk is voor buitenlandse operaties.

Vahidi claimt dat een deel van de gevallen te wijten is aan stress en angststoornissen. Hij is niet de enige die dat oppert. Ook sommige westerse experts zien dat - vanaf een afstand - als een van de mogelijkheden. is. De symptomen zijn echt, maar worden eventueel veroorzaakt door psychologisch factoren.

Schoolkinderen en studenten in Iran staan zwaar onder druk sinds de uitbraak van demonstraties in het land, die begonnen als protest tegen de hoofddoekplicht. Vele van hen sloten zich aan bij de acties en haalden portretten van ayatollah Khamenei neer of weigerden nog langer een hijab te dragen. Veiligheidstroepen vielen daarop vele tientallen scholen binnen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Mijn standpunt over bovenstaande zaak is dat het een massahysterie is die geregeld in Allahstan optreed op meisjesscholen. Alle symptomen wijzen daarop.
Een goede gelegenheid om de usual suspects d.i. de Volksmoedjahedien als daders aan te wijzen.
Die zullen vast en zeker wel na wat overredingskracht gaan bekennen dat ze schuldig zijn.
Ruim honderd arrestaties in Iran na vergiftiging schoolmeisjes

Iran heeft meer dan honderd mensen opgepakt na mysterieuze vergiftigingen op meisjesscholen. De daders zouden banden hebben met ‘vijandige’ groepen.

Sinds november zijn duizenden meisjes in heel Iran vergiftigd op school. Ze kregen klachten als duizeligheid, misselijkheid en ademhalingsproblemen na het ruiken van een onbekende geur, wat doet vermoeden dat ze werden blootgesteld aan een giftig gas. Het is nog onbekend welk middel is gebruikt. Ze werden opgenomen in het ziekenhuis. Voor zover bekend overleefden alle meisjes de vermoedelijke vergiftigingen.

Ook is nog onduidelijk waarom de meisjes zijn vergiftigd. Het Iraanse ministerie spreekt bij de bekendmaking van de arrestaties over het doel ,,terreur te zaaien onder het volk en studenten en scholen te sluiten”. Het Iraanse regime spreekt van ‘mogelijke linken met terreurorganisaties’. In de verklaring gaat het ook over een mogelijke link met een oppositiegroep die in ballingschap in Albanië zit.

Grote onvrede

Het gaat om de Iraanse Volksmoedjahedien (MEK). Die verzetsbeweging wil het regime van ayatollah Ali Khamenei omverwerpen. Teheran heeft de club als terroristisch bestempeld. De arrestaties vonden plaats in vijf verschillende provincies, aldus plaatsvervangend binnenlandminister Majid Mirahmadi tegen staatsmedia.

Sommige ouders hebben vanwege de vergiftigingen al besloten hun kinderen van school te halen. De vergiftigingen leiden tot nieuwe protesten tegen het regime in Teheran, dat al te maken had met grote onvrede onder de bevolking. Iraniërs houden sinds september grote antiregeringsbetogingen. Die protesten begonnen na de dood van de 22-jarige Mahsa Amini. Zij werd door de moraalpolitie opgepakt omdat ze haar hoofddoek niet op de juiste manier zou hebben gedragen en stierf in detentie.
https://www.ad.nl/buitenland/ruim-honde ... ~ae663ef5/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door King George »

Het was weer gezellig in Iran.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De toestand in Iran

Bericht door Mahalingam »

Het is al jaren zo: als je als ayatollah (o.i.d) in beroepskleding over straat gaat dan wordt je behandeld als een melaatse dan wel typhuslijder. Taxi's zien je niet staan b.v.
Iraanse geestelijken op straat belaagd en aangevallen door critici

TEHERAN - Het religieuze establishment in Iran is in toenemende mate het doelwit van geweld. Zeker drie geestelijken zijn de afgelopen dagen op straat aangevallen. De motieven van de daders zijn niet naar buiten gebracht, maar het is waarschijnlijk onderdeel van de protestbeweging die op gang kwam na de dood, in gevangenschap, van de 22-jarige Mahsa Amini.

De geliquideerde geestelijke Abbasali Soleimani. Kompleet met de wraakzuchtige Khomeini blik.
Afbeelding

Een man reed afgelopen weekeind in de heilige stad Qom in op twee geestelijken. Daarna stapte hij uit en begon op een van hen in te steken. De dader kon na een worsteling worden overmeesterd door de politie. Eerder probeerde ook iemand in hoofdstad Teheran een geestelijke dood te rijden.

Het opvallendste was de liquidatie vorige week van een vooraanstaande geestelijke door de beveiliger van een bank. De liquidatie van Abbasali Soleimani werd vastgelegd door bewakingscamera’s. De dader kon worden gearresteerd.
Soleimani was lid van de Raad van Experts die de opperste leider van het land kiest en - tot op zekere hoogte - controleert. De 75-jarige geestelijke was ook lange tijd de speciale vertegenwoordiger van ayatollah Ali Khamenei, de huidige leider, voor een zuidelijke provincie waar het de afgelopen maanden onrustig was.

Tulband af
De geestelijken hebben een belangrijke rol in de Islamitische Republiek, de reden dat ze nu op de korrel worden genomen. Jonge demonstranten gingen enkele maanden geleden al de straat op om de tulbanden van de hoofden van geestelijken te wippen. De beelden daarvan verspreidden zij massaal via internet.
Sommige geestelijken weigeren zelfs nog langer in hun traditionele kledij de straat over te gaan. Mohammad Ali Abtahi, een gematigde, voormalige vicepresident van Iran, schreef onlangs op sociale media dat hij zijn tulband niet in het openbaar draagt ’om scheldpartijen te voorkomen’.

Het is nog altijd onrustig in Iran, al zijn de massaprotesten grotendeels verdwenen. Hoe diep de woede zit, bleek onlangs tijdens een speech van Khamenei ten overstaan van studenten. Daarin legde hij uit waarom het bewind geen referenda uitschrijft over bepaalde controversiële zaken. Hij werd verschillende keren onderbroken door schreeuwende studenten, een zeldzaamheid.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1638533 ... or-critici
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie