Marokkanen demonstreren in Den Haag tegen Algerije

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Marokkaanse koning presenteert autonomieplan voor Westelijke

Bericht door sprot »

Marokkaanse koning presenteert autonomieplan voor Westelijke Sahara
De Marokkaanse koning Mohammed VI heeft tijdens een bezoek aan de Westelijke Sahara een nieuw plan voor autonomie van de betwiste regio gepresenteerd.
De inwoners van de in 1975 door Marokko geannexeerde voormalige Spaanse kolonie krijgen van de koning het recht op zelfbestuur als ze ermee instemmen dat de Westelijke Sahara Marokkaans grondgebied wordt.
Na de Marokkaanse annexatie in 1975 braken gevechten uit tussen het leger en de onafhankelijkheidsbeweging Polisario, die in 1991 na bemiddeling door de Verenigde Naties eindigden met een staakt-het-vuren. Het destijds toegezegde referendum over de toekomst van de Westelijke Sahara is nooit gehouden.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Marokko: Arabisch steeds meer als koloniale taal gezien

Bron: elsevier.nl

Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken. 'Dan nog liever Engels’

Arabisch is de officiële nationale taal in Marokko, tot onvrede van een grote groep Marokkanen. Zij noemen het Arabisch een koloniale taal, die de meerderheid van de bevolking met dwang is opgelegd. Voordat de Arabieren vanaf de zevende eeuw vanuit het huidige Saudi- Arabië binnenvielen, had de Berberbevolking van Noordwest-Afrika haar eigen taal. Die taal, het Tamazight, willen velen in ere herstellen.

'Wij worden overheerst door Arabieren,’ zegt Sabri El Hammaoui (24), adjunct-directeur van de Berber-organisatie Buya. 'Ik weiger de taal van deze kolonisator te gebruiken. Dan nog liever Engels.’ El Hammaoui, uit een dorpje bij Al Hoceima, vertelt dat veel Marokkanen het Arabisch niet eens machtig zijn. Zijn moeder begrijpt alleen maar Berbers. 'Ik spreek zelf alleen Arabisch omdat het moet. Het is de taal waarin we les krijgen.’

Ongeveer 50 procent van de Marokkanen spreekt van huis uit Berbers. Deze taal, die nauwelijks verwant is aan het Arabisch, heeft een eigen alfabet. De afgelopen decennia was de Berbertaal in het openbaar verboden. Publiek gebruik zou alleen maar tot verdeeldheid leiden, beweerde de overheid. Pas de laatste vijf jaar krijgt de Berbertaal meer ruimte. Zo mogen basisscholen sinds kort Berbers als bijvak onderwijzen.

Nogal wat Berbers, die zichzelf Imazighen noemen, koppelen de afkeer van de Arabische taal aan afkeer van Arabieren. Ze voelen zich gediscrimineerd, omdat de Marokkaanse regering wordt gedomineerd door Arabisch-sprekenden. 'Arabieren zijn van nature dictators,’ zegt marktkoopman Samir Morabit (32). 'Kijk maar naar Saudi-Arabië.’ Berbers zijn volgens hem heel anders. 'Wij zijn van nature tolerant en democratisch.’

De vraag is hoe de verhouding tussen Berbers en Arabieren zich de komende jaren zal ontwikkelen. Zal Berbers in Marokko de status krijgen van officiële taal, naast het Arabisch? Of blijft het een tweederangs taal? Marokkaanse regeringsleiders zijn er in het openbaar onduidelijk over. Ze lijken nog geen knopen te hebben doorgehakt.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef: De afgelopen decennia was de Berbertaal in het openbaar verboden. Publiek gebruik zou alleen maar tot verdeeldheid leiden, beweerde de overheid. Pas de laatste vijf jaar krijgt de Berbertaal meer ruimte. Zo mogen basisscholen sinds kort Berbers als bijvak onderwijzen.
Ik denk dat het artikeltje uit elsevier een heel oude is.. Ik meen het gelezen te hebben..Toch bedankt voor het plaatsen!

Ik wist niet dat Berbers in Marokko verboden was. Als ik in die tijd had geleefd, had ik zeker een aanslag gepleegd of tot Heilige Oorlog geroepen. Ik ben tegen elke vorm van onderdrukking! Een taal verbieden is een voorbeeld van onderdrukking. Je eigen cultuur/taal opleggen valt uitgedrukt in mijn maatstaven onder onderdrukking! Ik weet zelf dat Berbers gewoon gepraat wordt in Marokko en ver daarbuiten. Op televisie is nieuws ook in de drie talen der Berbers te volgen.. Vind het alleen dat voor de drie talen Berbers in totaal minder tijd wordt gegeven dan voor Spaans en Frans.

Maar hoewel ik Berber ben vind toch Arabisch belangrijker...veel belangrijker...heel erg belangrijk. Want alleen met Arabisch kan je de Koran begrijpen en lezen. Heb geen moeite met andere taal naast het Arabisch. Maar ben een helse tegenstander van een ander taal in plaats van het Arabisch.

Mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef:Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken. 'Dan nog liever Engels’
Hoe zou je het vinden als op Nederlandse kranten te lezen was?

Sommige Marokkanen willen geen Nederlands meer spreken. 'Dan nog liever Engels’

Dat had een raektie van Marokkanen moeten zijn geweest nadat Verdonk vond dat er op straat alleen Nederlands gesproken moest worden! Waarom nemen we geen vorbeeld van andere Allochtonen: ze praten heerlijk hun eigen talen. Is het opleggen van een taal geen vorm van onderdrukking! Sjeng, deze vraag stel ik aan jou!
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Hoe zou je het vinden als op Nederlandse kranten te lezen was?

Sommige Marokkanen willen geen Nederlands meer spreken. 'Dan nog liever Engels’

Dat had een raektie van Marokkanen moeten zijn geweest nadat Verdonk vond dat er op straat alleen Nederlands gesproken moest worden! Waarom nemen we geen vorbeeld van andere Allochtonen: ze praten heerlijk hun eigen talen. Is het opleggen van een taal geen vorm van onderdrukking! Sjeng, deze vraag stel ik aan jou!
Maroc, ik spreek zelf ook niet alleen Nederlands, namelijk Maastrichts.
Wel zie ik de nederlandse taal als bindende factor in deze samenleving, een manier om tot elkaar te komen. Door één taal te spreken met elkaar kunnen we elkaar begrijpen.
tevens is het nederlands binnen het nederlandse territorium al sinds jaar en dag de cultuurtaal. dat zouden we dus in leven moeten houden.
Wat Verdonk wil, namelijk het spreken van andere talen verbieden, vind ik een beetje te ver gaan. dus ik ben het met je eens, maroc.
Als iemand graag zijn oorspronkelijke taal/dialect wilt spreken, dan moet dat kunnen. dat is iemands culturele recht.
Met de kanttekening dat je ook het nederlands machtig bent en bereid bent te spreken met mensen die alleen nederlands spreken, hier in nederland.
als ik in een ander land ben dan zou ik ook de landstaal moeten gaan leren, uit respect voor 's lands cultuur en uit communicatieve overwegingen.
maar mij verbieden nederlands te spreken met andere nederlandstaligen zou inderdaad te ver gaan.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Maroc_21
Maar hoewel ik Berber ben vind toch Arabisch belangrijker...veel belangrijker...heel erg belangrijk. Want alleen met Arabisch kan je de Koran begrijpen en lezen. Heb geen moeite met andere taal naast het Arabisch. Maar ben een helse tegenstander van een ander taal in plaats van het Arabisch.
Zo spreekt dus een nakomeling van de fiere Amazighen (Berbers) die geknecht werden, waarvan de vrouwen verkracht werden, waarvan de taal Tamazight verboden werd, kortom, waarvan het culturele erfgoed volledig verwoest werd door de Arabieren die hun terrotoria binnenvielen en hun taal, het Arabisch, oplegden...
En een verre nakomeling Maroc_21 gaat daar prat op...?!? :shock: :lol:

Een compleet geslaagd exemplaar van een verarbiseerde nep-Berber zou ik zo zeggen, zozeer geslaagd dat de eigen geschiedenis zelf uitgewist werd.

Maar ja, ook dat is islam : Arabisch imperialisme...
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Dutch schreef:Zo spreekt dus een nakomeling van de fiere Amazighen (Berbers) die geknecht werden, waarvan de vrouwen verkracht werden, waarvan de taal Tamazight verboden werd, kortom, waarvan het culturele erfgoed volledig verwoest werd door de Arabieren die hun terrotoria binnenvielen en hun taal, het Arabisch, oplegden...
En een verre nakomeling Maroc_21 gaat daar prat op...?!? ..
En zo hebben de Westelingen de wereld weten te heersen door, ja hoor, de motto: verdeel en heers! Nee mijn vriend ik ben een tegenstander van alles wat onderdrukking heet. Ben een voorstander van absolute rechtvaardigheid.. Een Goddelijke rechtvaardigheid.
De rijke geschiedenis van Berbers is met de grond gelijk gemaakt door Arabieren (maar ik mag niet iedereen over een kam scheren). Vroeger deelden Arabieren en Berbers de leiding over Marokko. Als Berbers aan de macht zijn wordt Marokko een Islamitisch Republiek. En als Arabieren aan de macht zijn krijgt Marokko een seculiere Koninkrijk.

De Berbers wilden altijd (nog steeds) een Islamitisch heerschappij waar geen plaats is voor een koning! De Arabieren willen dat natuurlijk niet. Toen de Berbers de moed hadden opgegeven verscheen een dappere Berber (zijn naam ben ik vergeten; begraven in Egypte). Toen de Berberkrachten begonnen te bundelen voor een Islamitisch revolutie, heeft Marokko de hulp van Fankrijk ingeroepen. Een begin is gemaakt naar Marokkaans colonialisme.

Gek genoeg deden de Algerije dat ook. De Arabieren die daar aan de macht zijn hebben de Berberse Islamitische overwinning niet geacceteerd en hebben de hulp van Frakrijk ingeroepen. Frankrijk had bemoeid met de Algerijnse kwestie met gevolg duizenden doden in Algerij en tientallen bomaanslagen in Parijs. Frankrijk is nu teruggetrokken, maar er vloeit nog steeds bloed op Algerijnse straten.

Wij Marokkanen zullen het voorbeeld van Algerije nooit en nimmer volgen. De Arabieren en de Berbers houden van elkaar en kunne uitstekend met elkaar opschieten. Het koningshuis is conservatief Islamitisch en geliefd bij zowel de Berbers als bij de Arabieren. Een ding zullen wij Marokkanen niet accepteren: schieding van geloof en staat. Elke scheiding van geloof en staat zal in Marokko leiden tot een burgeroorlog met als gevolg ophef van het koningshuis en een zwaar Islamitisch model neerzetten.

Mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

. Een Goddelijke rechtvaardigheid.
bedoel je daarmee allahs wil (de koran)?
want dat boek is allesbehalve rechtvaardig.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

"Maroc schreef:Toen de Berbers de moed hadden opgegeven verscheen een dappere Berber (zijn naam ben ik vergeten; begraven in Egypte).
Abdelkarim?
Raszlik
Berichten: 94
Lid geworden op: zo feb 19, 2006 11:32 am

Bericht door Raszlik »

Maroc_21 schreef:Wij Marokkanen zullen het voorbeeld van Algerije nooit en nimmer volgen. De Arabieren en de Berbers houden van elkaar en kunne uitstekend met elkaar opschieten. Het koningshuis is conservatief Islamitisch en geliefd bij zowel de Berbers als bij de Arabieren. Een ding zullen wij Marokkanen niet accepteren: schieding van geloof en staat. Elke scheiding van geloof en staat zal in Marokko leiden tot een burgeroorlog met als gevolg ophef van het koningshuis en een zwaar Islamitisch model neerzetten.

Mvg,


Ondanks positieve signalen uit Marokko toch een duidelijk teken van zwakte en een beangstigende bevestiging van het idee dat islam en democratie voorlopig niet samengaan.
Freedom in danger!
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

nina schreef:
"Maroc schreef:Toen de Berbers de moed hadden opgegeven verscheen een dappere Berber (zijn naam ben ik vergeten; begraven in Egypte).
Abdelkarim?
Bedankt voor de link.. Hij is het die ik bedoelde.. Hoe heb je hem zo snel gevonden?
Hij vestigt zich in Cairo en vandaaruit steunt hij het Marokkaanse verzet, tot hij op 6 februari 1963 sterft. Abdelkrim ligt hij tot op heden in Cairo begraven.
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Ik ken hem gewoon omdat hij zo bekend is. Af en toe blijft er toch wat geschiedenis bij me hangen. :D
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

En dit gebeurde in 21 jaar tijd?

Ben benieuwd hoe europa er over 21 jaar uit zal zien.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanen demonstreren in Den Haag tegen Algerije

Bericht door Ariel »

Vreemd dat er niemand in de wereld protesteert over deze muur.

Afbeelding
Algerije installeert 6000 km prikkeldraad langs grens met Marokko

Algerije heeft in de afgelopen jaren ruim 6000 kilometer aan prikkeldraad bij de grenzen met Marokko laten installeren.

Al Massae vernam van Algerijnse bronnen dat naast de prikkeldraad ook tientallen controletorens uitgerust met bewakingscamera’s werden gebouwd.

Om de grenzen te beschermen hebben de Algerijnse autoriteiten tevens soldaten, gendarmes en grenswachters ingezet. Dat gebeurde zowel bij de grenzen met Marokko als bij de grenzen met Tunesië en Libië en in het zuiden van het land.

Het blad herinnert er tevens aan dat Algerije bij de grenzen met Marokko drones en radars heeft ingezet die rechtstreeks zijn verbonden met de grenscontrolediensten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marokkanen demonstreren in Den Haag tegen Algerije

Bericht door Mahalingam »

Deze kwestie is weer actueel geworden. Nu alle neuzen dezelfde kant op moeten staan volgens de USA wegens oorlog, blijft Algerije zich rebels gedragen.
Moet het uitlopen op sancties tegen export Algerijns gas? Wegens Russenvriendelijkheid? Dat zullen Italië en Spanje niet wensen wegens afhankelijkheid.
Algerije schroeft zijn militaire uitgaven flink op en dat vindt niet iedereen een goed idee

Algerije wil een grote militaire rol spelen in de regio. Financieel heeft het Noord-Afrikaanse land de wind mee door de hoge gasprijzen.


Algerije gaat fors meer geld uitgeven aan defensie. De regering wil het budget verhogen van ongeveer 10 miljard euro nu naar bijna 23 miljard euro volgend jaar. De uitgaven – het land gaf al 6,6 procent van zijn bruto binnenlands product uit aan defensie – leiden tot zorgen in buurland en aartsrivaal Marokko.

Het olie- en gasrijke Algerije heeft eindelijk financieel de wind mee door de hoge energieprijzen en de oorlog in Oekraïne. Europese landen zijn naarstig op zoek naar alternatieven voor Russisch gas en olie en kloppen bij Algerije aan met koffers geld. Door de gestegen energieprijzen zijn de Algerijnse overheidsinkomsten dit jaar gestegen met 37 procent. Algiers wil de extra financiële ruimte ook besteden aan werkloze jongeren en sociale vangnetten voor ambtenaren. De uitgaven zijn wel fors hoger dan de inkomsten, maar het oplopende begrotingstekort is voor Algiers van latere zorg.

Grootste land van Afrika

Op zich is het niet vreemd dat Algerije de defensie-uitgaven opschroeft. Het is het grootste land van Afrika en wordt grotendeels omringd door landen waarmee het ofwel een slechte relatie heeft, zoals Marokko, of door instabiele staten, zoals Mali, Niger en Libië. Behalve bij het bewaken van de enorme grenzen komt een sterker leger ook van pas bij binnenlandse veiligheidsproblemen, zoals jihadisme en criminele netwerken.

De verhoogde defensie-uitgaven vallen samen met een belangrijke wijziging in Algerijes militaire doctrine. Het land heeft altijd vastgehouden aan het principe van ‘non-interventie’, doet nauwelijks mee aan militaire operaties in het buitenland – ook als het gaat om vredesmissies of zelfs bevrijdingsacties – en wil ook geen buitenlandse troepen op eigen grondgebied toestaan. Toen in 2012 Algerijnse diplomaten werden ontvoerd door jihadisten in het buurland, stuurde Algerije geen commando’s, maar bemiddelaars. Toen in 2013 jihadisten een grote groep mensen gijzelden, onder wie veel Europeanen, bij een gascomplex in het zuiden van het land, weigerde Algiers buitenlandse militaire hulp bij de bevrijdingsactie.

Met de grondwetswijziging komt aan die neutrale opstelling nu een einde. President Abdelmadjid Tebboune wil dat Algerije een grotere rol gaat spelen op militair gebied en zich niet langer opsluit achter zijn grenzen. Algerijnse militairen moeten dus ook in het buitenland ingezet worden. De crises in de regio vereisen nu eenmaal een actievere militaire rol van Algerije, vindt hij. Libië en Mali zijn de grootste zorgen, maar hij ziet ook Marokko als gevaar.

Algerije en Marokko zijn al sinds de onafhankelijkheid van Algerije rivalen en vochten verschillende keren met elkaar over de landsgrenzen. De landen hebben bijna een even groot aantal inwoners, en ook het aantal militairen in actieve dienst verschilt niet veel (Algerije heeft er ongeveer 300 duizend en Marokko bijna 250 duizend). Sinds 1975 gaat het conflict tussen beide landen hoofdzakelijk over de Westelijke Sahara. Marokko voert een strijd met de onafhankelijkheidsbeweging Polisario over de Westelijke Sahara, die Marokko claimt als Marokkaans grondgebied. Algerije steunt Polisario politiek en militair. De grens tussen Marokko en Algerije is al sinds 1994 gesloten.

Maar sinds 2020 nemen de spanningen tussen Marokko en Algerije toe. Marokko normaliseerde in dat jaar de betrekkingen met Israël, waarbij de landen militaire banden aanknoopten. Zo heeft Marokko Israëlische drones besteld en de landen delen ook informatie over Algerije. Zo bleken Algerijnse regeringsfunctionarissen te zijn bespioneerd door Marokko; hun telefoons waren geïnfecteerd met Israëlische spyware.

Escalatie in november 2021

De ruzie tussen Algerije en Marokko escaleerde in november 2021, toen Algerije claimde dat een Marokkaanse drone een raketaanval had uitgevoerd in de Westelijke Sahara met hulp van Israël, waarbij drie Algerijnse vrachtwagenchauffeurs zouden zijn omgekomen. Algiers zwoor wraak, maar die bleef tot nu toe uit.

Marokko beschouwt de verhoging van de Algerijnse defensie-uitgaven en de aangepaste militaire doctrine als een dreiging. Rabat gaat weliswaar volgend jaar ook de militaire uitgaven flink verhogen (deze gaan van ongeveer 5 miljard euro naar meer dan 10 miljard euro), maar is financieel niet in staat om Algerije bij te benen. Marokko, dat van oudsher sterke banden heeft met de VS en Frankrijk, zal daarom waarschijnlijk meer toenadering zoeken tot de westerse bondgenoten en Israël.

De belangrijkste wapenleverancier van Algerije is Rusland. Zo’n 70 procent van alle wapens en militaire systemen die Algerije importeert, zijn Russisch. Maar Algiers koopt nu ook steeds meer wapens in het Westen. Zo komen de nieuwe tanks uit Duitsland, de drones uit China en Turkije en de nieuwe oorlogsschepen uit Italië.

Hoewel Algerije meer te besteden heeft dankzij de hoge energie-opbrengsten, is het land ook kwetsbaarder dan Marokko, omdat het afhankelijk is van de koersen op de energiemarkten. Als de gasprijzen dalen, dan kan de regering in grote financiële problemen komen, zoals in 2019. Toen braken er grote protesten uit als gevolg van de economische crisis.
https://www.trouw.nl/buitenland/algerij ... ~b626a1f8/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie