Soedan ....

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Soedan ....

Bericht door sprot »

Arabische milities maken zich schuldig aan verkrachtingen in Darfour

EL GENEINA (Sudan) - Drie jonge vrouwen liepen zondag bij het ochtendgloren naar een veld met struikgewas, net buiten hun vluchtelingenkamp in West-Darfour. Ze gingen stro halen voor de ezels van hun familie. Ze dachten dat de Arabische militieleden, die 's nachts Afrikaanse stammen aanvallen, nog zouden slapen. Maar zes mannen grepen hen vast en riepen hen Arabische woorden toe als ,,zurga'' en ,,abid'', wat 'zwart' en 'slaaf' betekent. Daarna verkrachtten en sloegen de mannen hen en lieten ze hen op de grond achter, vertellen ze.

,,Ze pakten mijn ezel en mijn stro en zeiden: 'Zwart meisje, je bent te donker. Je bent een hond. We willen een licht kind maken'", zegt Sawela Suliman, 22 jaar. Ze laat de zweepslagen op haar dijen zien. ,,Ze zeiden: 'Scheer je weg uit dit gebied en laat het kind achter als het geboren is.'" Sulimans vader, een rijzige en trotse man in een wapperend wit kleed, huilde toen ze beschreef hoe ze verkracht werd.

Volgens medewerkers van mensenrechtenorganisaties en hulpverleners was dit geen alleenstaand geval. In de Darfour-regio in West-Sudan zijn 1,2 miljoen Afrikanen van hun land verdreven door Arabische Janjaweed-milities, die gesteund worden door de overheid. Uit interviews met 24 vrouwen in kampen, scholen en gezondheidscentra bleek telkens weer dat de Janjaweed een golf van aanvallen op de Afrikaanse vrouwen pleegden. Volgens de slachtoffers en anderen leken de verkrachtingen een systematische campagne om de vrouwen en hun echtgenoten en vaders te vernederen, en om de etnische takken van de stammen te verzwakken. Net als in veel Arabische culturen hangt in Sudan het ras van een kind nauw samen met dat van de vader.

,,Het patroon is zo duidelijk, omdat het op zo'n enorme schaal gebeurt en ze altijd hetzelfde zeggen'', zegt een internationale hulpverleenster in de gezondheidszorg. Zij en andere internationale hulpverleners willen anoniem getuigen, omdat ze bang zijn voor represailles of uitstel van vergunningen, wat hun werk zou belemmeren. Ze laat een lijst zien met slachtoffers uit Rokero, een stad buiten het Marrah-gebergte in Midden-Darfour, waar 400 vrouwen zeggen dat de Janjaweed hen verkracht hebben. ,,Het gebeurt systematisch'', zegt de hulpverleenster. ,,Iedereen weet hoe de vader zijn geslacht voortzet. Ze willen meer Arabische kinderen om het land over te nemen. Het angstaanjagende is dat we nog niet beseffen hoe wijdverspreid dit is.''

Een andere hooggeplaatste internationale hulpverlener zegt: ,,Deze verkrachtingen vloeien voort uit de spanningen tussen stammen en dienen om een dynamiek te creëren die de Afrikaanse stammen uitroeit. Het is moeilijk te geloven dat ze hen zeggen dat ze Arabische kinderen willen maken, maar het is waar. Het gebeurt systematisch en door zulke gevallen ben ik ervan overtuigd dat er een etnische zuivering aan de gang is en dat het op grote schaal gebeurt.''

De crisis in Darfour is de uitloper van langdurige etnische spanningen tussen nomadische vee- en kamelendrijvers, die zichzelf als Arabieren beschouwen, en de meer honkvaste landbouwers, die zich op een Afrikaanse afstamming laten voorstaan. In februari 2003 begonnen activisten van drie Afrikaanse stammen in Darfour te rebelleren tegen de regering, die door een Arabische elite gedomineerd wordt.

De Janjaweed-milities van hun kant bestaan voornamelijk uit tieners of jongvolwassenen. Rijdend op paarden en kamelen verbrandden ze dorpen, stalen en vernietigden ze graanvoorraden en dieren, en verkrachtten ze vrouwen. Dat beweren vluchtelingen en onderzoekers van de VN en mensenrechtenorganisaties. Volgens hun woordvoerders gebruikte de regering gevechtshelikopters en oude Russische vliegtuigen om de streek te bombarderen.

Ondanks het stigma onder Sudanese stammen op het spreken over verkrachting, laten de ouderen van Darfour hun dochters getuigen. Na de herhaalde aanvallen moedigen ze hen zelfs aan. De vrouwen gingen ermee akkoord om in dit artikel bij naam genoemd te worden.

In El Fasher, de hoofdstad van Noord-Darfour, zo'n 320 kilometer ten oosten van El Geneina, beschrijft Aisha Arzak Mohammad Adam, 22 jaar, hoe militieleden haar verkrachtten. ,,Ze zeiden, 'Hond, jij moet met me vrijen'". Adam, die medische verzorging kreeg in het kamp Abu Shouk, zegt via een vrouwelijke tolk dat ze tien dagen geleden verkracht werd en sindsdien maagkrampen en bloedingen heeft. ,,Ze zeiden: 'De overheid heeft me toestemming gegeven je te verkrachten. Dit is jouw land niet meer, slaaf. Vertrek.'"

Vlakbij werd Ramadan Adam Ali, een breekbare vrouw van 18, onderzocht in het ziekenhuis. Ze was zwanger na een verkrachting vier maanden geleden. Ze behoort tot de Fur-stam en heeft Afrikaanse gelaatstrekken. ,,De man zei: 'Geef me je geld, slaaf'", zegt ze al huilend. ,,Daarna, ik zeg het je rechtuit, heeft hij me verkracht. Hij hield een geweer tegen mijn hoofd. Hij noemde me een vuile slaaf. Hij zei dat ik erg lelijk was door mijn donkere huid. Wat moet ik nu doen?"

In Tawila, een dorp ten zuidoosten van El Fasher, wonen vrouwen en kinderen in een schimmelig schoolgebouw. Ze vonden het te gevaarlijk om buiten te komen en voedsel te telen. Fatima Aisha Mohammad, die vroeger lerares was, beschrijft in een vochtig leslokaal wat haar drie weken geleden overkwam, toen ze buiten de school brandhout ging halen. ,,Ze kozen ons, vrouwen eruit en n deden wat ze wilden met ons zoals met een echtgenote'', zegt Mohammad, 46, die vijf kinderen heeft. ,,Ik ben vernederd. Ze zeiden de hele tijd: 'Je bent niets. Je bent een slaaf. Je bent te donker.' Het was walgelijk."

Tijdens een recent bezoek spoorden overheidsambtenaren de mensen in de school aan om te zwijgen over de verkrachtingen, de mishandelingen en de moorden. Er zijn ook gevallen bekend van vrouwen die omgekocht werden om niet te praten met buitenlandse bezoekers. Maar de vrouwen in de school getuigden toch. Een groep mensen gaf een journalist twee brieven in het Arabisch mee waarin 40 namen van verkrachtingsslachtoffers stonden. Later die dag roept Kalutum Kharm, een vroedvrouw, in het stadscentrum van Tawilah een menigte bijeen onder een boom om over de verkrachtingen te praten. Iedereen maakt zich zorgen over de kinderen die als gevolg daarvan geboren zouden worden. ,,Wat zal er gebeuren? We weten niet hoe we hiermee om moeten gaan", jammert Kharm. ,,We zijn moslims. Volgens de islam moeten we hoe dan ook van kinderen houden. Het echte probleem is het gebrek aan veiligheid. We vertrouwen de regering niet. De verkrachtingen moeten ophouden.''

Ondanks de aankondiging vorige week van de Sudanese president, luitenant-generaal Omar Hassan Bashir, dat de Janjaweed ontwapend zouden worden, is de veiligheid er volgens hulpverleners en vluchtelingen in Geneina niet op vooruitgegaan. Janjaweed in militaire uniformen doolden met satelliettelefoons rond op de markten en in de velden. Hun geweer hing over hun schouder.

In Geneina vertellen twee vrouwen hun verhaal voor hun geïmproviseerde rieten hut. Een van de vrouwen, een mager meisje van 19 met levenloze ogen, komt naar voren. ,,Ik schaam me erover, maar ik wou je zeggen dat ik die dag ook verkracht ben'', fluistert Aisha Adam. De tranen rollen over haar wangen en ze trekt haar hoofddoek over haar gezicht. ,,Ze lieten me zonder kleren achter bij de droge rivierbedding. Ik moest naakt teruglopen. Ze zeiden: 'Jij slaaf. Dit is niet jouw streek. Ik maak een Arabisch kind dat dit land krijgt.' Ik voel nu zoveel pijn, omdat niemand met me zal trouwen, als ze het te weten komen.''

Op matten voor de hut sprak de vader van Sawela Suliman met de dorpsouderen over wat er moest gebeuren als zijn dochter zwanger zou blijken te zijn. ,,Als het de kleur van de moeder heeft, is het goed'', zei hij tegen de menigte die zich verzameld had. ,,Als het op de vader lijkt, hebben we problemen. Men zal denken dat het kind Arabisch is.'' Toen keek zijn dochter op. ,,Ik zal van het kind houden", zei ze. De andere vrouwen gaven haar gelijk. "Maar ik zal de vader mijn hele leven haten.''
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Soedan ....

Bericht door Pilgrim »

Troepenmacht “chaotisch en ineffectief”: VN-blauwhelmen in Zuid-Soedan laten systematisch burgers in de steek

Geplaatst op 2 november 2016

Afbeelding

De VN heeft haar blauwhelmen in het door burgeroorlog geteisterde Zuid-Soedan beschuldigd van enorm falen en hun commandant ontslagen. De troepenmacht zou “chaotisch en ineffectief” zijn, staat er in een VN-rapport.

De blauwhelmen zouden “chaotisch en ineffectief” gereageerd hebben op de gevechten in de hoofdstad Juba in juli en burgers, ondanks duidelijke mensenrechtenschendingen, in de steek hebben gelaten, staat er in een vandaag gepubliceerd VN-rapport. Daarin is sprake van een “gebrek aan leidinggevende kracht, paraatheid en afstemming”.

De secretaris-generaal van de VN, Ban Ki Moon, was “diep geschokt” over de resultaten en gaf opdracht tot het onmiddellijke ontslag van de commandant van de UNmiss-missie. De Keniaanse generaal Johnson Mogoa Kimani Ondieki had pas in mei de leiding over de troepenmacht overgenomen. Ban Ki Moon´s woordvoerder kondigde nog meer maatregelen aan om op de misstanden te reageren.

De onderzoekscommissie schetst in haar rapport het beeld van een groep blauwhelmen, die blijkbaar systematisch zijn plicht zou verzaken en risico´s bij de bescherming van burgers zou schuwen. De soldaten zouden ook niet hebben ingegrepen toen zij getuige waren geworden van zware misdaden tegen burgers.

Bij het VN-onderzoek ging het in de eerste plaats om een aanval door Zuid-Soedanese soldaten op 11 juli op een hotel in de hoofdstad Juba, waarin medewerkers van internationale organisaties ondergebracht waren. Bij deze aanval “werden burgers het slachtoffer of werden zij getuige van zware mensenrechtenschendingen zoals moord, intimidatie, seksueel geweld en daden die neerkwamen op marteling”, staat er in het rapport.

De VN-blauwhelmen grepen niet in, hoewel het hotel slechts 1,2 kilometer van hun steunpunt verwijderd is en ze te hulp geroepen zouden zijn. De soldaten uit China, India, Nepal en Ethiopië zouden “de verzoeken afgewezen en meegedeeld hebben dat ze al vol in actie zouden zijn.”

Volgens informatie van de organisatie Human Rights Watch werd bij de overval op het hotel een journalist gedood, bovendien zouden meerdere buitenlandse vrouwen verkracht zijn.

Het VN-rapport noemt nog een ander geval, toen op 2 september een vrouw bij de toegang tot het terrein van de blauwhelm-missie “in het zicht” van de soldaten verkracht zou zijn. “Ondanks het geschreeuw van de vrouw hebben ze niet ingegrepen”, staat er in het rapport. De VN-soldaten zouden over het algemeen een “risicoschuw gedrag aan de dag gelegd hebben, dat niet geschikt was om burgers tegen seksueel geweld te beschermen.”

Bovendien zouden de UNmiss-soldaten geweigerd hebben om in Juba te voet op patrouille te gaan. In plaats daarvan zouden ze de situatie “vanuit de piepkleine raampjes van hun gepantserde voertuigen geobserveerd hebben”, staat er in het rapport. “Dit uitgangspunt is er niet geschikt voor om verantwoordelijken van seksueel geweld op te speuren en de bevolking een gevoel van veiligheid te geven.”

De blauw-helmsoldaten moeten in het door burgeroorlog geteisterde land zorgen voor een einde van de in juli weer uitgebroken gevechten tussen de troepen van president Salva Kiir en de rebellenleider Riek Machar. De VN-missie was onlangs met 4000 soldaten uitgebreid naar nu in totaal 16.000 blauwhelmen.

Bron: www.epochtimes.de

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2016/11/02 ... -de-steek/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Mahalingam »

Er was een paleisrevolutie die gebracht wordt als de uiting van de volkswil.
En zoals zo vaak in Mohammedaanse landen is het leger de baas. De vice-president is nu president.
Staatsgreep die ontplofte
Bij de staatsgreep van donderdag in Soedan haperde er iets: nadat soldaten om vijf uur in de ochtend het gebouw van de staatstelevisie hadden bezet en een spoedige aankondiging van de nieuwe machthebbers hadden beloofd, bleef het urenlang stil. Intussen deden allerlei geruchten de ronde over de arrestatie van vicepresident Awad Mohamed Ibn Ouf en andere hooggeplaatsten in het regime van president Omar al-Bashir.

Groot was daarom de verbazing toen eindelijk de langverwachte aankondiging kwam. Er was geen sprake van een omwenteling, van een revolutie van onderop; de nieuwe machthebber bleek Bashirs naaste medewerker Awad Mohamed Ibn Ouf.

De factie in het Soedanese leger waarvan soldaten eerder deze week partij kozen voor de demonstranten, lijkt buitenspel gezet. De soldaten uit de lagere rangen zijn overvleugeld door de trouwste medewerkers van Bashir.

Behalve Ibn Ouf lijken de strijders van de Rapid Support Force van Mohamed Hamdan Daglo, alias Hemetti, een rol te hebben gespeeld bij het veiligstellen van Khartoum voor de nieuwe machthebbers. En dat gebeurde vermoedelijk in de uren dat de Soedanezen zaten te wachten op de aankondiging van het leger.

Tienduizenden inwoners van de hoofdstad trokken na de eerste aankondiging jubelend door de straten. Na de rede van Awad Mohamed Ibn Ouf sloeg de vreugde om in woede. De volksrevolutie was verraden door de leiders van de veiligheidstroepen.

Bashir had begin dit jaar, toen de betogingen net waren begonnen, de demonstranten „ratten die terug moeten naar hun holen” genoemd. „Ze zeggen dat het leger de macht van mij moet overnemen”, zei hij op een bijeenkomst met soldaten over de demonstranten. „Geen enkel probleem. Als de verandering komt in de vorm van iemand in een legeruniform hebben we daar geen enkel bezwaar tegen.”

Overgangsperiode
De nieuwe machthebber Ibn Ouf kondigde een overgangsperiode aan van twee jaar waarin een militaire raad het land zal besturen. In die raad is „plaats voor consultatie met burgers”. Voor drie maanden zal de noodtoestand gelden en er wordt een nieuwe grondwet geschreven. Verder kondigde hij een staakt-het-vuren af in de oorlogen in Darfur en de Nuba-bergen. Het is onduidelijk of Ibn Ouf ook president wordt,

Als sterkste veroordeling van Bashir noemde hij de corruptie onder diens regime. Ibn Ouf sprak niet over de vermeende oorlogsmisdaden begaan bij de oorlog in Darfur, waarvoor Bashir is aangeklaagd door het Internationale Strafhof. Ibn Ouf was zelf nauw betrokken bij die oorlog.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/11/st ... e-a3956675
Opposition alliance accuses military Islamists of capturing power in Sudan
https://www.sudantribune.com/spip.php?article67358
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Mahalingam »

En wie is nu de grote baas? Daar zijn alle generaals het niet over eens.
Legertop Soedan verdeeld tussen seculiere en islamitische generaals
De nu al vier maanden durende volksopstand in Soedan gaat niet alleen over het overdragen van de militaire macht aan een nieuw te vormen burgerregering, maar ook over het buitenspel zetten van de islamitische entourage van oud-dictator Omar al-Bashir. Die werd zelf twee weken geleden al afgezet door de generaals.

In de TMC, de militaire overgangsraad, zitten ook generaals die tot de oude garde van Bashir behoren, en die een zwaar islamitisch stempel dragen. Onder druk van de zich steeds verder uitbreidende protesten in Khartoem stapten drie belangrijke generaals van die islamitische vleugel donderdag op. De belangrijkste van hen is luitenant-generaal Omar Zain al-Abdin, die jarenlang de partij van dictator Bashir en de islamisten in het leger vertegenwoordigde. Hij was tot nu toe hoofdonderhandelaar namens de TMC, maar de vakbeweging achter de protesten, de Sudanese Professionals Association (SPA), weigerde verder te praten zolang Al-Abdin hun gesprekspartner is. Samen met hem verdween donderdag ook het plaatsvervangend hoofd van de beruchte veiligheidsdienst NISS, net als de generaal die aan het hoofd van de politie stond.
Geen militairen en islamisten

De TMC staat onder leiding van interim-president Abdel Fattah al-Burhan, een generaal die als redelijk seculier geldt. Al eerder verwijderde de overgangsraad sleutelfiguren uit het Bashir-tijdperk met sterk islamitische drijfveren uit hun gelederen. Maar de beweging van Vrijheid en Verandering, zoals de volksopstand met de SPA en oppositiepartijen is gaan heten, wil een seculiere burgerregering, waar helemaal geen militairen en geen islamisten in zitten. Dit ligt bij de oude machthebbers nogal gevoelig, omdat Bashir dertig jaar geleden van Soedan een islamitisch land maakte door shariawetgeving in te voeren. De generaals lijken uiterst omzichtig te opereren om zich aan de greep van de oude islamitische elite te ontworstelen.

De SPA eist een onmiddellijke overdracht van de macht. Een massale demonstratie zette die eis donderdag kracht bij. De straten van Khartoem vulden zich met naar schatting een miljoen demonstranten. Een grote demonstrerende mensenmassa verzamelde zich ook voor de Egyptische ambassade in Khartoem. Het protest richtte zich tegen de inmenging van dit buurland, dat de TMC steunt. Een groot deel van de oppositiebeweging wil niet langer tot de Arabisch-islamitische wereld behoren. Soedan wil bij Afrika horen.
Spoiler! :
Reden tot hoop

Maar in de Arabische wereld ligt de eis voor een seculiere burgerregering gevoelig. Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten snelden de TMC te hulp met 3 miljard dollar om de economische pijn te verlichten. Als gevolg daarvan steeg het Soedanese pond flink in waarde. Maar omdat het merendeel van de bevolking arm is en er weinig dollars zijn, bleef het effect hiervan uit. Zo konden theehandelaren de import van volksdrank nummer 1 niet meer betalen en dreigt een theetekort in het land. Saoedi-Arabië, de VAE, maar ook Turkije en Qatar wenden hun invloed aan om Soedan islamitisch te houden. Door het verwijderen van de drie islamitische generaals uit de TMC zijn de vastgelopen gesprekken met de SPA en de beweging voor Vrijheid en Verandering voor een interim-regering weer moeizaam op gang gekomen.

Een onderhandelaar namens de Soedanese oppositie kwam zaterdag optimistisch terug van besprekingen met de militaire overgangsraad TMC, die nu regeert. Hij denkt een deal te kunnen sluiten over de vorming van een nieuw bestuur dat het land door de transitieperiode loodst. ,,We hebben vandaag positieve stappen gezet en we verwachten een akkoord te bereiken dat bevredigend is voor alle partijen’', zei Ayman Nimir, een van de leiders van de overkoepelende burgergroepering Verklaring van Vrijheid en Verandering. ,,We gaan ervan uit dat we op korte termijn uitsluitsel krijgen van de militaire raad’'. TMC-woordvoerder Shams al-Din Kabbashi vond ook dat de gesprekken goed verliepen en alle reden geven tot hoop.
https://www.trouw.nl/home/legertop-soed ... ~a5dccf8b/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Mahalingam »

En ondertussen blijft het volk onrustig.
Bussen staan stil, pinautomaten weigeren: Soedanezen proberen macht te grijpen door openbare leven lam te leggen
Demonstranten eisen nog steeds een door burgers geleide overgangsraad. Kopstukken van het Soedanese militaire ‘interim’ bestuur willen juist zelf aan de knoppen blijven zitten. Maar de betogers weigeren zich te laten foppen: één van de meest markante aspecten van de Soedanese volksopstand is de enorme volharding van de betogers. Dat blijkt ook weer uit de staking van deze week, waar ook aan is meegedaan door medewerkers van telecomfirma’s en het elektriciteitsbedrijf.

Op de straten in Khartoem groeit zo de agitatie. De militairen willen dat de betogers nou eindelijk eens stoppen met hun nachtelijke sit-ins en hun geïmproviseerde wegblokkades rond het legerhoofdkwartier. Maar de ongewapende betogers weten dat hun invloed juist berust op hun aanwezigheid op straat, en dus gaan ze nog steeds dóór, ondanks de vastenmaand Ramadan.
[...]
De strijdkrachten weten tot nu toe naar buiten toe de eenheid te bewaren, al vormen ze een eilandenrijk. Reguliere militairen opereren naast paramilitaire groepen, een erfenis van Bashir die verschillende machtscentra schiep zodat hij zelf kon optreden als makelaar. Op straat in Khartoem zijn vooral de Rapid Support Forces prominent aanwezig, zij komen voort uit de janjaweed, de militie die onder Bashir dood en verderf zaaide in de provincie Darfur.
En dit is niet verwonderlijk: buitenlandse inmenging.
Soedans militaire machthebbers krijgen geld van Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten, die weinig voelen voor volksprotesten en democratisering in de regio. De financiële reddingsboei komt temidden van een diepe economische crisis in Soedan, een crisis die ook reden was voor het volk om op te staan tegen Omar al-Bashir. Personeel van de centrale bank legde deze week uit protest tegen de nieuwe militaire heersers financiële transacties stil, waarop strijders van de Rapid Support Forces het bankgebouw bestormden en geld opeisten. Het tekent de spanning in Soedan.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdc228d5/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Mahalingam »

In grote delen van de Ummah spelen militaire dictaturen of warlords de baas. Het lijkt er op dat dit het enige alternatief is tegen overheersing door de religieuzen.
Leger Soedan grijpt in bij protesten, negen doden
Het Soedanese leger heeft maandag ingegrepen bij burgerprotesten tegen de militaire machthebbers in het land. Daarbij zijn minstens negen doden gevallen, meldt persbureau Reuters. Ook zouden de wegen in de grootste stad van het land, het nabijgelegen Omdoerman, door demonstranten met stenen en brandende autobanden worden geblokkeerd.

Eerder beloofde de Transitional Military Council (TMC), de militaire raad die sinds april de macht in handen heeft in Soedan, geen geweld te gebruiken om de demonstranten uiteen te drijven. Volgens een vereniging van dokters in Khartoum, die is verbonden aan de groep demonstranten, zouden meer dan tweehonderd mensen gewond zijn geraakt.
In een reactie zegt de TMC tegen Reuters dat criminele activiteiten bij de protesten zouden hebben geleid tot actie van de veiligheidstroepen. De organisatie ontkent dat zij het protestkamp heeft geprobeerd te ontruimen.

Op sociale media is te zien hoe demonstranten proberen te vluchten na geweerschoten in Khartoum. De Britse ambassadeur in Khartoum schrijft op zijn Twitter-account dat hij “buitengewoon bezorgd was door de vuurgevechten” die hij hoorde. Er is geen excuus voor zo’n aanval van de veiligheidstroepen op de groep demonstranten, schrijft hij. “Dit moet nu stoppen.”

De TMC nam de leiding over het Afrikaanse land over in april, nadat generaal Omar al-Bashir na dertig jaar was afgezet. De raad zegt uiteindelijk vrije verkiezingen te willen organiseren in Soedan. De groeiende groep jonge demonstranten wil dat de Soedanese bevolking tijdens de huidige overgangsperiode de macht in handen krijgt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/03/le ... n-a3962374
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Mahalingam »

Soedanese premier Abdalla Hamdok overleeft aanslag in Khartoem
Het konvooi van Abdalla Hamdok werd in de Soedanese hoofdstad aangevallen. Wie er achter de aanval zit, is nog onduidelijk.

De Soedanese premier Abdalla Hamdok heeft maandag een bomaanslag op zijn leven overleefd. Zijn konvooi werd in de hoofdstad Khartoem aangevallen toen Hamdok onderweg was naar zijn kantoor, meldt persbureau AP op basis van de staatspers. Wie er achter de aanval zit, is nog onduidelijk.

De 64-jarige Hamdok is niet gewond geraakt, zo heeft zijn familie laten weten. De premier is overgebracht naar een veilige locatie. Op Twitter schrijft hij „in goede gezondheid te verkeren”. Ook schrijft Hamdok dat de gebeurtenissen van maandag „veranderingen in Soedan niet in de weg zullen staan”.

In augustus vorig jaar trad Hamdok aan als premier. Hamdoks regering was het resultaat van onderhandelingen tussen burgers en militairen, maar de facto hebben generaals de leiding in het land. Hamdok trad aan als premier een paar maanden nadat president Omar Al-Bashir was afgezet. De bevolking had maandenlang gedemonstreerd tegen Bashir, die dertig jaar aan de macht was.

In februari stemden de machthebbers in Soedan, onder wie Hamdok, er mee in oud-president Omar al-Bashir uit te leveren aan het Internationaal Strafhof in Den Haag. Het Hof wil hem vervolgen voor oorlogsmisdaden en genocide begaan in Darfur in 2003. Daarbij vielen meer dan 300.000 doden
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/09/so ... m-a3993109
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Mahalingam »

Mahalingam schreef:
do mei 23, 2019 3:19 pm
En wie is nu de grote baas? Daar zijn alle generaals het niet over eens.
Legertop Soedan verdeeld tussen seculiere en islamitische generaals
De nu al vier maanden durende volksopstand in Soedan gaat niet alleen over het overdragen van de militaire macht aan een nieuw te vormen burgerregering, maar ook over het buitenspel zetten van de islamitische entourage van oud-dictator Omar al-Bashir. Die werd zelf twee weken geleden al afgezet door de generaals.

In de TMC, de militaire overgangsraad, zitten ook generaals die tot de oude garde van Bashir behoren, en die een zwaar islamitisch stempel dragen. Onder druk van de zich steeds verder uitbreidende protesten in Khartoem stapten drie belangrijke generaals van die islamitische vleugel donderdag op. De belangrijkste van hen is luitenant-generaal Omar Zain al-Abdin, die jarenlang de partij van dictator Bashir en de islamisten in het leger vertegenwoordigde. Hij was tot nu toe hoofdonderhandelaar namens de TMC, maar de vakbeweging achter de protesten, de Sudanese Professionals Association (SPA), weigerde verder te praten zolang Al-Abdin hun gesprekspartner is. Samen met hem verdween donderdag ook het plaatsvervangend hoofd van de beruchte veiligheidsdienst NISS, net als de generaal die aan het hoofd van de politie stond.
Geen militairen en islamisten

De TMC staat onder leiding van interim-president Abdel Fattah al-Burhan, een generaal die als redelijk seculier geldt. Al eerder verwijderde de overgangsraad sleutelfiguren uit het Bashir-tijdperk met sterk islamitische drijfveren uit hun gelederen. Maar de beweging van Vrijheid en Verandering, zoals de volksopstand met de SPA en oppositiepartijen is gaan heten, wil een seculiere burgerregering, waar helemaal geen militairen en geen islamisten in zitten. Dit ligt bij de oude machthebbers nogal gevoelig, omdat Bashir dertig jaar geleden van Soedan een islamitisch land maakte door shariawetgeving in te voeren. De generaals lijken uiterst omzichtig te opereren om zich aan de greep van de oude islamitische elite te ontworstelen.

De SPA eist een onmiddellijke overdracht van de macht. Een massale demonstratie zette die eis donderdag kracht bij. De straten van Khartoem vulden zich met naar schatting een miljoen demonstranten. Een grote demonstrerende mensenmassa verzamelde zich ook voor de Egyptische ambassade in Khartoem. Het protest richtte zich tegen de inmenging van dit buurland, dat de TMC steunt. Een groot deel van de oppositiebeweging wil niet langer tot de Arabisch-islamitische wereld behoren. Soedan wil bij Afrika horen.
Spoiler! :
Reden tot hoop

Maar in de Arabische wereld ligt de eis voor een seculiere burgerregering gevoelig. Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten snelden de TMC te hulp met 3 miljard dollar om de economische pijn te verlichten. Als gevolg daarvan steeg het Soedanese pond flink in waarde. Maar omdat het merendeel van de bevolking arm is en er weinig dollars zijn, bleef het effect hiervan uit. Zo konden theehandelaren de import van volksdrank nummer 1 niet meer betalen en dreigt een theetekort in het land. Saoedi-Arabië, de VAE, maar ook Turkije en Qatar wenden hun invloed aan om Soedan islamitisch te houden. Door het verwijderen van de drie islamitische generaals uit de TMC zijn de vastgelopen gesprekken met de SPA en de beweging voor Vrijheid en Verandering voor een interim-regering weer moeizaam op gang gekomen.

Een onderhandelaar namens de Soedanese oppositie kwam zaterdag optimistisch terug van besprekingen met de militaire overgangsraad TMC, die nu regeert. Hij denkt een deal te kunnen sluiten over de vorming van een nieuw bestuur dat het land door de transitieperiode loodst. ,,We hebben vandaag positieve stappen gezet en we verwachten een akkoord te bereiken dat bevredigend is voor alle partijen’', zei Ayman Nimir, een van de leiders van de overkoepelende burgergroepering Verklaring van Vrijheid en Verandering. ,,We gaan ervan uit dat we op korte termijn uitsluitsel krijgen van de militaire raad’'. TMC-woordvoerder Shams al-Din Kabbashi vond ook dat de gesprekken goed verliepen en alle reden geven tot hoop.
https://www.trouw.nl/home/legertop-soed ... ~a5dccf8b/
En dan nu een vervolg:

Sudanese army foils coup attempt by Islamist officers

September 21, 2021 (KHARTOUM) - Islamist officers in the Sudanese army tried to seize power in Khartoum on Tuesday morning but their attempted coup has been foiled.

)Military and civilian Sudanese officials confirmed the aborted coup but until now the transitional government did not issue a statement about the situation.

In the early hours of Tuesday morning, Member of the Sovereign Council Mohamed al-Faki who is also its spokesman issued a short call on social media to the Sudanese to take to the street to "protect the democratic transition."

Later, in a second post, he reassured the public saying the situation is under control.

Sources say the military intelligence identified the putschist elements in several corps of the Sudanese army and arrested them except the Armoured Corp.

The headquarters of this army is now surrounded by the army because some of them are retrenched inside its building. Some reports speak about ongoing negotiations with them to convince them to surrender.

Names of several Islamists officers in the army have been circulated but there are no official confirmations.

The military component in the transitional government did not purge the army from the Islamists officers hoping that the esprit de corps would prevail and support the democratic change.

The coup aimed at controlling the Sudanese Army General Command, the official radio, television buildings, and the bridges linking the three parties of the capital Khartoum.
https://sudantribune.com/spip.php?article70094
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Mahalingam »

Democratie is nooit een blijvertje in Allahstan.
Nu strijden twee warlords om de macht. Eentje roept dat hij de democratie zal gaan herstellen. Die hoopt dus op sympatie van de USA voor een regimechange.
Zware gevechten en explosies in Soedan, ministerie adviseert Nederlanders binnen te blijven

Soedan is zaterdag opgeschrikt door geweld tussen paramilitairen en het reguliere leger van het land. In de hoofdstad Khartoum zijn schoten en explosies gehoord. De paramilitairen claimen de controle over het presidentieel paleis, de woning van de legerleider en het internationale vliegveld.

Het geweld komt na weken van oplopende spanningen door een machtsstrijd tussen de legerleider Abdel Fattah al-Burhan en zijn nummer twee, Mohamed Hamdan Daglo, die aan het hoofd staat van de paramilitaire groep Rapid Support Forces (RSF). De twee zijn in conflict over de integratie van de RSF in het reguliere leger.

Het RSF claimt ook de controle te hebben over de vliegvelden in de noordelijke stad Merowe en El-Obeid in het westen. Ooggetuigen melden dat vrachtwagens vol soldaten het vliegveld van Khartoum hebben betreden. Anderen melden hevige schietpartijen in de hoofdstad, rond het hoofdkwartieren van de RSF en het leger, en in omliggende steden.

Het leger en de RSF beschuldigen elkaar ervan de aanval te hebben geopend. Gevreesd wordt dat het conflict verder escaleert en het land verstrikt raakt in een langdurige strijd tussen de twee groepen, juist nu Soedan streeft naar een burgerregering na een periode van machtsstrijd en militaire coups.

RSF-leider Hamdan Daglo schoof zichzelf naar voren bij de overgang naar een democratische regering, tot onvrede van andere militaire leiders. Afgelopen donderdag beschuldigde het leger Hamdan Daglo ervan dat hij zonder overleg troepen in Merowe verplaatste.

Afbeelding
Mohamed Hamdan Dagalo, leider van de paramilitaire Rapid Support Forces (RSF), groet zijn aanhangers

Binnen blijven

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Nederlanders in Soedan opgeroepen in alle gevallen binnen te blijven en niet de straat op te gaan. Ook de Britse regering geeft dat advies aan landgenoten. ‘We houden de situatie in Khartoem en andere delen van Soedan waar militaire gevechten zijn nauwlettend in de gaten', schrijft de Britse ambassade op Twitter.

Rusland en de Verenigde Staten zijn bezorgd om het geweld in Soedan. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken noemt de situatie in het land ‘fragiel’. Ambassadeur van de VS John Godfrey zegt dat de geweldsuitbarsting ‘extreem gevaarlijk’ is.
https://www.ad.nl/buitenland/zware-geve ... ~ac33d4a5/

De vermelding van Rusland en de USA als belanghebbende partijen zou kunnen leiden tot een proxy-oorlog .
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Mahalingam »

Een paar weken geleden is na jaren soebatten door de militaire machthebbers een overeenkomst gesloten met de Russen over een marinebasis aan de Rode Zee.
Dat staat de USA niet toe.
En dus wordt nu een regime change geforceerd.
Lukt dat niet direct dan hebben we een burgeroorlog aan de gang en gaat dat land nog verder de vernieling in met heel veel ellende voor de bevolking.
De rebellen (zijn de opvolgers van die verschrikkelijke Jajawiet) kunnen dan op steun van de USA rekenen. En dan kan de burgeroorlog een Amerikaanse proxy-oorlog worden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma apr 17, 2023 9:15 pm
De rebellen (zijn de opvolgers van die verschrikkelijke Jajawiet) kunnen dan op steun van de USA rekenen. En dan kan de burgeroorlog een Amerikaanse proxy-oorlog worden.
Het is niet de eerste keer dat Amerika een proxy-oorlog ontketent. Irak, Syrië, Libië, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

En waar trekken al de inwoners van die landen naar toe? Juist....
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Ariel »

Het wachten nu is op de invasie Soedanezen. We hebben pas 10.000 Soedanezen in Nederland, en dat kunnen er dus gemakkelijk 100.000 worden.
Duizenden ontvluchten hoofdstad Soedan ondanks geweld op straat

Duizenden mensen proberen woensdag te vluchten uit de Soedanese hoofdstad Khartoem, ondanks de gevechten op straat die gewoon doorgaan. De strijdende partijen beloofden dinsdag een wapenstilstand van 24 uur die burgers onder meer de kans zou geven de stad te verlaten. Maar het staakt-het-vuren werd vrijwel meteen nadat die in was gegaan geschonden. Ook woensdag zijn er luide explosies en beschietingen te horen in Khartoem.

Toch trotseren veel mensen de onveilige situatie om de stad zo snel mogelijk te ontvluchten. Sinds het geweld in Soedan zaterdag uitbrak zitten de meeste inwoners van Khartoem opgesloten in huis met beperkte voorraden. In grote delen van de stad werkt de stroom- en watervoorziening niet meer en is het te onveilig om naar de winkels te gaan.

Woensdagmorgen verlaten duizenden mensen de hoofdstad van Khartoem, sommigen met de auto, anderen te voet. Ze zeggen tegen persbureau AFP dat de straten bezaaid zijn met lichamen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn sinds zaterdag ten minste 270 doden gevallen en raakten 2600 mensen gewond. De wapenstilstand was onder meer bedoeld om de gewonden naar het ziekenhuis te krijgen en hulporganisaties te bevoorraden.

De machtsstrijd tussen de generaals van het leger en de paramilitaire RSF woedt niet alleen in Khartoem. Ook in andere delen van Soedan wordt gevochten, maar de hoofdstad is het brandpunt van het conflict. Beide groepen claimen daar de controle over belangrijke militaire bases, vliegvelden en het presidentieel paleis. Pogingen van regionale leiders om te bemiddelen hebben voorlopig geen eind aan het geweld kunnen maken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Soedan ....

Bericht door Ariel »

:shock: Er staat ons nog wat te wachten. VN: ’Meer dan 7 miljoen Soedanezen op de vlucht’
Meer dan 7 miljoen mensen zijn ontheemd geraakt door gewelddadigheden in Soedan, zeggen de Verenigde Naties. Door de gevechten tussen de Soedanese krijgsmacht en de paramilitaire Rapid Support Forces (RSF) zijn de miljoenen Soedanezen op de vlucht geslagen.

Na het uitbreken van de strijd tussen de Soedanese partijen rond Khartoem waren veel inwoners naar Wad Madani in de staat Al Jazirah gevlucht, een stad op zo’n 160 kilometer van de hoofdstad. Nu het geweld ook die stad heeft bereikt, zijn meer dan 300.000 mensen op de vlucht geslagen. Volgens de VN zijn 1,5 miljoen Soedanezen al naar buurlanden gevlucht. Eerder meldden de VN voedselhulp voor zo’n 800.000 Soedanezen stil te leggen door het toenemende geweld in Al Jazirah.

De krijgsmacht en de RSF strijden sinds april om controle over Soedan. Sinds de machtsstrijd uitbrak tussen leider van de strijdkrachten Abdel Fattah al Burhan en generaal van de RSF Mohamed Hamdan Dagalo, zouden al meer dan 10.000 mensen om het leven zijn gekomen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie