Houellebecq

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Houellebecq

Bericht door Pilgrim »

Niemand in het Westen zal nog gelukkig zijn

Geplaatst op 4 januari 2019

Afbeelding

Met een vooruitziende blik verbeeldt Michel Houellebecq in zijn nieuwe roman de protesten in zijn land. Zijn Frankrijk ontploft, uit onbehagen over de EU, de elite en de globalisering.

Twee weken geleden schreef Michel Houellebecq in Harper’s Magazine dat hij president Trump een van de beste presidenten ooit vond. Trump houdt niet van de EU, net zomin als Houellebecq. De Europese landen hebben niets gemeen, schreef hij, geen waarden, geen taal, geen belangen, laat staan dat ze een democratie vormen. Europa is een nachtmerrie, hoe eerder de EU uit elkaar valt, hoe beter.

In zijn nieuwe roman Sérotonine zoekt de verteller, Florent Claude Labrouste, zijn oude vriend Aymeric d’Harcourt-Olonde op. Ze studeerden samen, werden beiden landbouwkundigen. Aymeric, afkomstig uit een eeuwenoude aristocratische familie, runt al jaren een boerenbedrijf in het dun bevolkte, uiterste westen van Normandië. Hij heeft honderden koeien, boert biologisch en bewoont een familiechâteau, dat langzaam door onkruid wordt overwoekerd. De plannen van zijn vrouw om van de veertig leegstaande kamers een ‘hôtel de charme’ te maken liepen spaak toen de overheid geen subsidie verleende. Ze ging ervandoor met een pianist en nam hun dochters mee.

Lees verder>>>
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

"Serotonine" van Houellebecq

Bericht door mercator »

Tijdens mijn week vakantie op het Duitse platteland ( weinig moslims) de laatste van Houellebecq gelezen. Het was weer helemaal raak, ik werd niet teleurgesteld. Het moet zowat zijn hardste en meest deprimerende verhaal tot nu toe zijn. Mss daarom dat ik er zo mee moest lachen. Over moslims is hij nu wel uitgepraat, die komen er maar heel sporadisch aan te pas. Wel niet positief dan natuurlijk. Er wordt een onuitstaanbaar figuur in geschetst die nu s werkelijk geen enkele goede eigenschap heeft en op de koop toe ontzettend laf en lui is. Hij is natuurlijk weer seks verslaafd maar kan er niks mee omdat hij op de koop toe ook verslaafd is aan drank, sigaretten en antidepressiva.
Hij zwerft wat rond op het Franse platteland en observeert- overigens zonder enige sympathie- hoe de lokale landbouwers al hun tradities en vaardigheden moeten opgeven door de EU regeltjes en absurde milieuwetten. H. bedenkt een hele goeie benaming voor die EU clowns die denken het allemaal beter te weten: dat is de eco-bourgeoisie. Ook de steden verloederen, het openbaar vervoer...alles in Frankrijk vervalt heel snel. Daar komen protesten van- H. is altijd profetisch geweest, de Gele Hesjes- maar ook dat haalt niks uit.
De ik-persoon wil dan maar zelfmoord plegen ergens in een afgelegen hotelletje maar hij heeft moeite er eentje te vinden waar nog mag gerookt worden [icon_lol.gif] . Hij probeert zich dan maar dood te drinken: ik bestelde een biertje en wist dat het t eerste van een lange reeks zou worden. In het hotel was nog een fles Grand Marnier . Dat was niet genoeg. Kijk, van zulke teksten word ik vrolijk.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Serotonine" van Houellebecq

Bericht door Ariel »

mercator schreef: De ik-persoon wil dan maar zelfmoord plegen ergens in een afgelegen hotelletje maar hij heeft moeite er eentje te vinden waar nog mag gerookt worden [icon_lol.gif] . Hij probeert zich dan maar dood te drinken: ik bestelde een biertje en wist dat het t eerste van een lange reeks zou worden. In het hotel was nog een fles Grand Marnier . Dat was niet genoeg. Kijk, van zulke teksten word ik vrolijk.
Het boek komt op mijn lijstje.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Houellebecq

Bericht door Ariel »

Rel in Frankrijk om anti-islamuitspraken schrijver Houellebecq

De grote moskee van Parijs dient een aanklacht in tegen de schrijver Michel Houellebecq. Hij wordt beschuldigd van "het aanzetten tot haat jegens moslims". Ook de Franse belangenorganisatie SOS Racisme overweegt naar de rechter te stappen.

Aanleiding is een interview dat Houellebecq gaf aan het tijdschrift Front Populaire. Daarin zegt hij dat "Fransen met Franse voorouders niet willen dat moslims assimileren, maar dat ze stoppen met diefstal en geweld" of dat ze vertrekken.

Volgens de moskee van Parijs zijn zulke uitlatingen het logische gevolg van het politieke klimaat in Frankrijk: migratie en de islam worden "aan de lopende band" bekritiseerd. "Als een journalist, een intellectueel of een schrijver nu inhakt op moslims, dan vindt niemand dat meer een probleem'', zegt moskeerector Chems-eddine Hafiz.

Nul migratie
Dit jaar deden in Frankrijk twee rechts-radicale partijen mee aan de presidentsverkiezingen, die van Marine Le Pen en die van Éric Zemmour. Zij pleiten voor minder tot geen migratie. Door hun populariteit begonnen ook andere partijen, inclusief die van president Macron, te pleiten voor strengere migratiemaatregelen.

De regering van Macron presenteert binnenkort een nieuw plan om onder meer sneller illegalen het land uit te zetten.

Michel Houellebecq is een van de best gelezen Franse schrijvers ter wereld. Het interview dat nu leidt tot een aanklacht dateert al van vorige maand maar bleef nagenoeg onopgemerkt, tot de grote moskee van Parijs in actie kwam.

In het tijdschrift filosofeert Houellebecq over "delen van Frankrijk die onder controle van de islam" komen te staan. "Ik denk dat mensen dan in verzet komen'', zegt Houellebecq. "Er zullen schietpartijen en aanslagen komen op moskeeën, op cafés waar veel moslims komen. Oftewel: de Bataclan, maar dan andersom.''

In 2015 pleegden moslimextremisten een aanslag op concertzaal Bataclan in Parijs. Daarbij vielen 90 doden.

Tweedeling
,,Wat Houellebecq doet is zeer ernstig'', zegt Chems-eddine Hafiz. ,,Hij maakt een tweedeling tussen zogenaamde echte Fransen en moslims. Dat betekent dat ik als moslim dus nooit een echte Fransman zou kunnen zijn. Hoe zet hij moslims neer? Als mensen die stelen en doden. Daarom moeten ze volgens hem weg.''

De rector is vooral boos dat de schrijver alle moslims over één kam scheert. ,,Hij heeft het niet over sommige moslims, hij zegt niet: sommigen zijn terrorist. Nee: hij zegt dat alle moslims zo zijn.''

SOS Racisme noemt de uitlatingen van Houellebecq agressief en kwaadwillend. "Hij kan zich niet verschuilen achter het feit dat hij een schrijver is. Hij heeft dit gezegd in een interview, niet in een boek'', zegt de voorzitter van de organisatie Dominique Sopo. Volgens hem toont Houellebecq zich een aanhanger van samenzweringstheorieën en van de omvolkingstheorie, die racistische en antisemitische wortels heeft.

Aanklacht
Michel Houellebecq werd onder meer bekend van internationale bestsellers als Elementaire Deeltjes, Serotonine en Onderworpen. In dat laatste boek, uit 2015, beschrijft hij hoe een islamitische kandidaat de presidentsverkiezingen in Frankrijk wint.

Houellebecq noemde in 2001 de islam "de stomste religie die er bestaat". Ook toen werd er een aanklacht ingediend, maar in hoger beroep werd hij vrijgesproken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Houellebecq

Bericht door sjun »

Misschien kan Chems-eddine Hafizeens uitleggen waarom hij niet ageert tegen wat Mohammed praktiseerde in Koran hadith en soenna maar wel tegen wat Michel Houellebecq alleen maar zegt. Daarnaast vermoed ik dat er weer een stevige toeschrijving vanuit de moskee zelf bij zit. Zolang ik hem daar nog niet over hoor, neem ik hem niet serieus.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Houellebecq zegt met de hulp van Allah waar het op staat

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mohammedanen (vies woord voor moslims) zetten zonder schaamte aan tot haat en onverdraagzaamheid.

Dat doen zij vol overgave, aangemoedigd door korangeleerden, vanuit hun support voor de historische grootverbruiker en beroepsviezerik in slechte zaken Mohammed, die het verkrachten van jonge meisjes tot zijn levensvisie maakte; het met de regelmaat van het kameel de walgelijke sadist uithing, en als Profeet in de Arabische woestijn tot notoire oorlogscrimineel wist te schoppen die de ene na de andere aanvalsoorlog lanceerde om als analfabeet en ongeschoolde psychopaat aan zijn trekken te komen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Houellebecq

Bericht door sjun »

Daarnaast het de profeet der moslims ook een doctrine van de Oorlogsbuit. Ook dat lijkt me nadere belichting en doorlichting waard om de woorden van Chems-Eddine Hafizeens op sporen van hypocrisie te wegen.
:smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie