'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89879
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door Ariel »

:smile: Ik hou van Hafid Bouazza . De man kan zo heerlijk relativeren. Wat een humor.
'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'
OPINIE - Hafid Bouazza −

Dat moslims vijf keer per dag moeten bidden, danken zij aan Mozes. Die vond vijftig keer te veel en verplichtte Mohammed met Allah te gaan praten, schrijft Hafid Bouazza.

Ik vond mijn medespoelers zittend op de kleedjes met een fles Johnny Walker Red Label die van hand naar hand ging.

Islam moet niet beleden worden, dat geeft alleen maar problemen en verplichtingen; men moet de islam als een dagelijkse optocht beschouwen, een soort sociale oprisping waarvoor de zuurremmers niet meer vergoed worden. Dan wordt het leuk.

Neem nu de schreeuw van moslimstudenten om een gebedsruimte in de Hogeschool van Amsterdam. Er was een stilteruimte, ook door moslimstudenten te gebruiken, maar deze werd door moslimstudenten al te opdringerig overgenomen, waardoor deze gesloten werd. Dit is ironie die de moslimstudenten blijkbaar ontgaat. Dit is het kenmerk van de kraker of bezetter: hij eist geen recht, maar een voorrecht.

Spoelkeuken
Dit deed mij denken aan de tijd dat ik, héél lang geleden, in de spoelkeuken van hotel Krasnapolsky in Amsterdam werkte. Er waren enige Marokkaanse collega's die vaak uit de keuken verdwenen om, zoals ze zeiden, 'te gaan bidden'. Wat mij opviel, is dat zij vaker gingen bidden dan ooit was voorgeschreven voor de meest vrome moslim, inclusief het dodengebed. En hun gebeden duurden verrekte lang. Ze werden wel vrolijk van dat gebed, dat viel op.

Toen ik besloot een kijkje te gaan nemen, kwam ik terecht in de kelder van dat hotel, waar een kamer met oosterse tapijten was belegd. Ik vond mijn medespoelers zittend op de kleedjes met een fles Johnny Walker Red Label die van hand naar hand ging.

Toen was een gebedsruimte nog leuk - toen was de islam nog de schelm die zichzelf nu probeert te verloochenen. Men kan het mij niet kwalijk nemen dat ik, elke keer als ik moslims een gebedsruimte hoor eisen, hieraan moet denken. Het had mij niet hoeven verbazen, want de moskee waar ik mijn geloof verloor, veranderde elke vrijdag na het middaggebed plotsklaps in een handelsruimte waarin bliksemsnel handel werd gedreven in goedkope etenswaren, van lamsvlees tot muntbladeren. Cassettebandjes met donderpreken kregen de vrome gelovigen gratis.

Gepimpel
Er valt veel te zeggen over gepimpel als een vorm van gebed. Niet zozeer om de mystieke betekenis die in de literatuur werd gegeven aan de alcoholische roes als symbolische extase waarin men via de wijn (goddelijke kennis) in dronkenschap geraakte (samensmelting met Allah), maar ook om de fysieke beweging van hand naar mond of van mond naar vloer.

Het islamitisch gebed is een gymnastische oefening als verering van en toenadering tot Allah, dit is de salaat. Het gebed zoals Christenen dat kennen is du'aa: dat dit woord in de volksmond ook vervloeking is gaan betekenen is niet onvermeldenswaardig. Elke salaat kan afgesloten worden met een du'aa, in de trant van: 'O Allah laat onze subsidie/uitkering door de ongelovigen verhoogd worden, opdat wij een fiets kunnen kopen en twee moskees in dit land/een tweede huis in ons vaderland laten bouwen.' Of: 'O Allah laat mij slagen voor mijn rijexamen.' (Geliefd onder moslima's.)

Het woord salaat heeft zeker Aramees-Assyrische invloeden, van selota; bukken, buigen - vandaar dat ik 'gymnastisch' zeg. Zulke fysieke godsdienstige handelingen kwamen voor in het Arabisch schiereiland onder joden: de functie van de gebedsvoorganger (imam) komt overeen met de joodse voorganger, de sheliah has-shibbur; en onder christenen: de ritmische gebeden van kloosterlingen. Ook afgaande op islamitische, dat wil zeggen niet historisch-kritische bronnen, is de herleiding tot een islamitische oorspronkelijkheid niet vol te houden. Veelzeggend is het verhaal dat moslims aanvankelijk richting Jeruzalem baden.

Jodendom
Het aantal gebeden per dag, te weten vijf, dat moslims moeten betrachten, is later vastgelegd en vertoont invloeden van rabbijns jodendom, drie keer per dag, net zoals de salaat zou moeten bestaan uit drie posities: staan (qiyaam), bukken (ruku'u') en prosternatie (sudjud). Welnu, prosternatie, het aanraken van de grond met het voorhoofd, was vóór de islam een welbekende daad van aanbidding in de christelijke godsdienst. (Nederigheid: het vlees is van stof en zal tot stof terugkeren.)

De koran is niet geheel duidelijk; zo staat er, 11:114: 'En verricht het gebed op de (twee) delen van de dag en de eerste uren van de nacht.' De delen van de dag zijn dan het begin en het einde van de dag en de eerste uren van de nacht kunnen ook de laatste uren van de nacht zijn. Wat duidelijker, maar verwarrender is het in 17:79: 'En verricht het gebed van het zinken van de zon tot het vallen van de nacht en het naderen van de ochtendstond'.

Afdingen
Goede moslims weten de ware reden waarom ze vijf keer per dag moeten bidden. Dat zit namelijk zo. Toen Mohammed tijdens zijn hemelvaart Allah ontmoette, stelde deze vast dat de plicht van zijn volgelingen was om vijftig keer per dag te bidden. Vijftig keer. Mohammed daalde de hemel af en kwam Mozes tegen, aan wie hij dit vertelde. Mozes zei: 'Dat is een te zware taak voor je volgers. Ga Allah vragen om het te verlichten.' Dat deed Mohammed en Allah maakte er vijfentwintig van. Mohammed ging weer heen en kwam weer Mozes tegen die zei dat dit nog steeds te veel was. Mohammed weer terug enzovoorts totdat Allah er vijf van had gemaakt. Daarna durfde hij niet meer af te dingen.

Een andere overlevering vermeldt dat Gabriël vijf keer per dag Mohammed bezocht en hem voordeed hoe hij zelf bad. Dit zou Mohammed hebben overgenomen. Deze versie vind ik niet zo overtuigend. Gabriël was maar een boodschappenjongen van Allah. Wat Mohammed direct hoorde van Allah moet wel waar zijn. Wat mij echter altijd als de geheime en sublieme boodschap van deze historisch accurate vertelling heeft gefascineerd is de rol die Mozes erin speelt. Niet alleen wist Mozes wat afzien was, Mohammed heeft tevens leren afdingen van een jood.

Hafid Bouazza is dichter en schrijver.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... jood.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52312
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door Mahalingam »

Opmerkelijk is ook dat Mohammed met Allah heeft staan afdingen. Dat er twee-richting verkeer mogelijk is en dat je god kan omlullen. Dit is zeer on-Islamisch maar het is wel heel typisch voor een Joodse godsopvatting. God is redelijk maar je moet hem dat wel onder de neus wrijven.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
gerard_m
Berichten: 400
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:34 pm

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door gerard_m »

Als Allah almachtig is, had hij dan niet moeten weten dat 50 X bidden te veel is?
Het betekent dat Mozes en Mohammed het beter wisten dan de almachtige Allah. Het is vast heel logisch, zoals alles in de islam, maar er is vast geen moslim die het kan uitleggen.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door H.Numan »

Alle goden, ook die alleen opereren, doen exact wat hun bedenkers willen. Ze zien er altijd uit als hun eerste of belangrijkste groep volgelingen, en spreken het liefste die taal. Hetgeen eigenlijk nogal komisch is: de schepper van het complete universum met alles er op en er aan ... kan niet eens een woordje over de grens verstaan. :thumbsdown:

De god van de Christenen ziet er uit als een West Europeaan (aangezien zijn belangrijkste volgelingen daar wonen of vandaan komen.
De god van de mohammedanen ziet er uit als een kamelenrover. Aangezien zijn volgelingen kamelenrovers waren.
De god van de joden stel ik me voor met een bontmuts, pijpenkrullen en een gitzwarte jas.
Al die goden schijnen niks anders te doen dan met een peukie potlood alle dodelijke zondes turven zoals niet naar de kerk gaan op zondag, geen gek petje dragen bij het bidden of niet je kleedje kussen bij het bidden. Voor echt grote zondes, zoals concentratiekampen, epidemieën of oorlogen hebben ze eigenlijk geen tijd.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Mahalingam
Berichten: 52312
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door Mahalingam »

Hafid Bouazza is op de kast geklommen vanwege de schrijfsels van Petra Stienen (bekend van TV als 'arabiste' ) en Monique Samuel (veel schrijfster, winnares van allahtonen prijzen) , beide behept met Arabierische cheerleaderneigingen. (zegt GeenStijl)
“Islam is dood kind in baarmoeder van Arabische wereld”

De verheugde opwinding van vrouwen als Petra Stienen en Monique Samuel deelde hij vanaf het begin al niet. En helaas kreeg Hafid Bouazza gelijk.

Bouazza schreef een essay over de steenkoude Arabische ‘Lente’ in het nieuwe nummer van HP/De Tijd, dat woensdag in de winkels ligt. Hierin zegt hij: “Als de Arabische wereld een vrouw is, dan draagt zij een dood kind in haar baarmoeder: de islam.”

Handenwringende Moslimbroeders
“Het is bijna onvoorstelbaar dat de zijlijnsupporters van de Arabische ‘Lente’ niet hebben vermoed dat achter de voorhoede van jongeren van de Twitter- en Facebook-generatie een troep van snood grijnzende en handenwringende Moslimbroeders schuil ging,” schrijft Bouazza. “Wie dat toentertijd wel vreesde, was de regering van Hosni Mubarak.”

Volgens Bouazza koestert politicologe Monique Samuel tegen beter weten in hoop dat het alsnog goed komt met die ‘lente’ in Caïro en Tunis. Hij citeert uit het stuk dat Samuel in maart in De Groene Amsterdammer publiceerde: “De islamitische illusie moet eerst worden ontmaskerd voor er een evenwichtiger pluriform politiek landschap kan ontstaan waarin niet één ideologie of religieuze beschouwing de dienst uitmaakt, maar een breed spectrum aan opvattingen en ideeën ingang vindt.” Aldus Samuel.

Islam krijgt alleen maar meer invloed
Maar, schrijft Bouazza: “Samuels artikel toont maar al te duidelijk aan dat er van een ‘ontmaskering van de illusie’ geen enkele sprake is, integendeel. De islam krijgt alleen maar meer invloed. En precies in wat we in Nederland ‘kwetsbare wijken’ zouden noemen: delen van het land waar men gebaat is bij socio-economische en educatieve hervormingen en niet met religieuze waanzinnigheden als het verbieden van geparfumeerde zeep en deodorant.”

“Vandaar het vertrokken gezicht van Angela Merkel bij (Morsi’s) staatsbezoek aan Duitsland,” had Samuel in De Groene geschreven.

Lees Bouazza’s hele artikel in nummer 5 van HP/De Tijd, dat woensdag verschijnt.
http://www.hpdetijd.nl/2013-05-07/hafid ... he-wereld/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door Amazigh »

Is Hafid Bouazza niet een zware alcoholist?
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89879
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door Ariel »

Amazigh schreef:Is Hafid Bouazza niet een zware alcoholist?
Zou goed kunnen. Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat hij geen moslim meer is. Dat siert hem.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door Amazigh »

Ariel schreef:
Amazigh schreef:Is Hafid Bouazza niet een zware alcoholist?
Zou goed kunnen. Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat hij geen moslim meer is. Dat siert hem.
Waarschijnlijk om ongestoord verder te gaan met flessen achterover gooien.
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89879
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door Ariel »

Amazigh schreef:
Waarschijnlijk om ongestoord verder te gaan met flessen achterover gooien.
Ja maar.... :redface2: Jij vrijt toch ook met naieve westerse meiden? Jij behoorde toch ook maagd te blijven tot je huwelijk? Dus zie jij nu een balk in de ogen van een andere Marokkaan terwijl jij de spoorbiels in je eigen ogen niet opmerkt.

Raar is dat. :scratch:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52312
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef::smile: Ik hou van Hafid Bouazza . De man kan zo heerlijk relativeren. Wat een humor.
'Mohammed heeft leren afdingen van een jood'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... ef);return false;
Hier dan een recente tekst van hem over de Zomergast Hans Teeuwen, waar nogal wat gedoe over is.
http://loorschrijft.blogspot.nl/2013/07 ... vrees.html
Verkreupeling door constante vrees
door Hafid Bouazza (31.7.13)
Spoiler! :
Bij Zomergasten zondag j.l. was Hans Teeuwen niet alleen onderhoudend en prikkelend, hij liet ook een lyrische kant van zichzelf zien. Hij prikkelde de kijkers te mijnent geregeld tot luid commentaar en onderlinge discussies; zijn verweer tegen de gruwelijke term en dooddoeners ‘islamofobie’ en ‘racisme’ was epigrammatisch; zijn zelfkritiek op zijn geestestoestand na de moord op Theo van Gogh was lyrisch.

Zorgwekkend echter was zijn bekentenis zelfcensuur toe te passen uit angst voor dreigementen en geweld uit islamitische hoek. In Nederland. De enige zelfcensuur die een kunstenaar (en ik beschouw Hans Teeuwen als een begaafd kunstenaar) toepast, moet worden ingegeven door een zelfkritisch vermogen en niet door angst. De prachtige monoloog van Pat Condell, die aan deze bekentenis vooraf ging, vormde een andere reactie op islamitisch geweld en drammende onredelijkheid – de retorische reactie van de tirade, van de ronkende donderpreek waarin God schittert door afwezigheid en waarbij de tong zwiept en striemt zonder slachtoffers te maken.

Het was een ariaversie van de hartenkreet van Howard Beale uit de film The Network (Sidney Lumet, 1976): ‘I’m as mad as hell, and I’m not going to take this anymore!’

Het is de fulminatie van een beschaving die het woord boven het wapen stelt, zoals het hoort. En laten we eerlijk zijn, hoe hard het woord ook moge aankomen (en de orator die niet weet te schrijnen waar hij wil kwetsen is zijn zeepkist niet waard), het woord zal altijd als een kwinkeleren klinken in vergelijking met het krakeel van wapengekletter. De filippica van een welbespraakte individu klinkt altijd aangenamer dan het hese gekrijs van de ambassadebestormers en vlaggenverbranders, van de moordenaars en vrouwenhaters. Altijd.

Angst doet niet alleen huiveren, maar beperkt ook het spectrum van de menselijke emoties, want woede zal men niet licht uiten als men bang is het leven te verliezen. Nu mag woede een vorm zijn van onmacht, zoals opvoeders ons plachten te leren, maar is het niet beter je onmacht te uiten dan emotioneel verkreupeld te zijn? Want dat is natuurlijk wat (zelf)beperking is, een vorm van mankheid.

Is dat niet wat het uiteindelijke doel van terreur is? Verkreupeling door constante vrees.

Dus wie schetst mijn stomme verbijstering toen ik Monique Samuel bij Marijnissen en Knevel zag (maandag 29 juli 2013) die een verklaring voorlas aan de moslims nadat ze ernstig bedreigd is? Ik zal die verbijstering schetsen. Zij vertelde dat ze door drie Marokkanen werd ingesloten en bedreigd omdat ze de islam en hun ‘geliefde profeet’ (laat me niet lachen) zwart zou maken. ‘Among others,’ voegde ze eraan toe. Hiermee doelde ze ongetwijfeld ook op haar seksuele geaardheid, die haar hoogst persoonlijke zaak is.

Ah! Drie mannen tegen een vrouw, zo kennen we de onderlinge solidariteit en etnische harmonie van onze geliefde medelanders weer. En altijd weer goed om te zien hoe de ‘religie van vrede’(hou op!) zo’n pacificerende uitwerking heeft op het karakter van haar aanhangers.

Angst was duidelijk in haar overslaande stem te horen toen zij voornoemde verklaring voorlas, rijkelijk gekruid met islamitische plichtplegingen en gemeenplaatsen; ze begon zelfs met de aanhef ‘In naam van Allah de Barmhartige Genadevolle’. Ze gaf aan de islam en Mohammed te respecteren (zij zelf is christen). Als verzoening voor de laaghartige en onbehouwen dreigementen van de grommende moslims, die ongetwijfeld in anonieme grotten hurken, had ze zelfs besloten een dag mee te vasten!

Een bedreigde vrouw die verontschuldigingen aanbiedt aan haar bedreigers? Sinds wanneer zijn we hier in het konijnenhol gevallen? Of zou het toch ramadan zijn, de ‘sprituele’ maand van bezinning en overdenking en vraatzucht? Ik heb het echt zelf gehoord van een vastende moslim op mijn favoriete programma Het Ramdanjournaal: ‘Tijdens ramadan ben ik minder agressief.’ Ik durf me niet af te vragen hoe snel hij dan wel agressief wordt na het Suikerfeest.

Monique Samuel wil ik niet afvallen, noch denk ik dat zij mijn steun nodig heeft. Laat ik mijn positie duidelijk maken, uit een oprechte liefde voor een land waar ik mijn vleugels kreeg en leerde fluiten en uit een afgronddiepe woede om een waanzin die hoe dan ook gestopt moet worden, want anders is het einde zoek (als we de einder al niet uit het oog zijn verloren).

Moslims, ik respecteer jullie religie niet; ik heb niet eens een atoom van eerbied voor de dagelijkse en jaarlijkse rituelen, voor de verboden en geboden van jullie godsdienst. Ik heb geen respect voor de mythe van Mohammed. Ik vind Allah een armoedig verzinsel. De hoeri’s zijn een lachertje. Geweld is voor mietjes. Dreigen is voor leeghoofden (ga toch werken).

In den beginne was het woord en het woord was bij de mens en in het einde zal er het woord zijn, want een mens heeft meer woorden dan hartslagen tot zijn beschikking. Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

I’m as mad as hell, and I’m not going to take this anymore! in de woorden van Paddy Chayefsky (1923-1981), scriptschrijver en, ja inderdaad, een jood.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie