'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Ariel »

'Probleem is extremisme, niet sharia'
Eduard Padberg − 25/05/11,


"De deur is geopend voor conservatieve krachten in onze maatschappij, die een bedreiging vormen voor de positie van de vrouw", zegt Tanahi al-Gabali. Zij was de eerste vrouwelijke rechter van Egypte, en is nu lid van het hooggerechtshof. Trouw spreekt met haar over de positie van vrouwen in Egypte na de revolutie.
Heeft de revolutie de positie van vrouwen veranderd?

"Vrouwen hebben een belangrijke rol gespeeld in de revolutie. Maar de post-revolutionaire fase waarin we nu zitten is moeilijk, er is veel onzekerheid. De deur is geopend voor conservatieve krachten in onze maatschappij, die een bedreiging vormen voor de positie van de vrouw. Ze zijn goed georganiseerd en hard bezig een basis te leggen om de publieke opinie te beïnvloeden. Dat kan in de toekomst grote negatieve gevolgen hebben voor de rechten van de vrouw. Om tegenwicht te bieden en de confrontatie aan te gaan, is het van groot belang dat liberale en verlichte groepen een eigen blok bouwen."

Staan vrouwenrechten onder druk?

"Ik ben niet bang dat bestaande grondrechten - zoals het gelijkheidsbeginsel en bepaalde fundamentele vrouwenrechten - bedreigd worden. Het probleem is de invulling van deze rechten in wetten die door het parlement worden aangenomen. Als extremistische krachten een grote stem krijgen in het parlement, bestaat de kans dat een middeleeuwse mentaliteit de overhand krijgt. Ze kunnen via wetgeving grote schade toebrengen aan vrouwenrechten.

Gelukkig zijn er enkele garanties om dat te voorkomen. Niet alleen is er het hooggerechtshof, ook de officiële religieuze instituten Al-Azhar en Dar el-Ifta, die er op toezien dat de Koran niet verkeerd wordt uitgelegd en misbruikt, moeten wetten goedkeuren."

Hoe staat de Moslimbroederschap tegenover vrouwen in publieke functies?

"Ook de Moslimbroederschap gaat met zijn tijd mee, al gaat dat langzaam. Begin jaren negentig heeft de Broederschap er alles aan gedaan om me te weren uit het bestuur van de beroepsvereniging voor advocaten. Ze vonden dat vrouwen zich niet met politiek mogen inlaten, en geen verantwoordelijke functies mochten bekleden.

Ik werd verkozen, en na met mij te hebben gewerkt zijn ze van koers veranderd. In 1994 heeft de Moslimbroederschap enkele zusters naar voren geschoven voor belangrijke functies - voor het eerst sinds de oprichting van de Moslimbroederschap in 1928. Voor de komende parlementsverkiezingen zal de Moslimbroederschap ook enkele vrouwen naar voren schuiven. De grote vraag is hoe deze vrouwen, evenals de seculiere vrouwen die verkozen worden, zich staande zullen houden."

Suzanne Moebarak, de vrouw van de voormalige president, was het hoofd van de belangrijkste vrouwenorganisatie, en stond bekend als een voorvechter van vrouwenrechten. Is het een klap voor vrouwenrechten dat zij nu in hechtenis is genomen?

"Suzanne Moebarak was onderdeel van een autocratisch regime. Door haar betrokkenheid zijn vrouwenrechten in een negatief licht komen te staan. De conservatieve krachten in de samenleving gebruiken dat om vrouwenrechten in diskrediet te brengen. Dat ze nu wordt aangeklaagd voor corruptie maakt het nog moeilijker: de religieuze groepen zullen het tegen ons gebruiken en zeggen dat alles waar ze mee te maken had corrupt is.

Wat vrouwen in Egypte bereikt hebben, hebben ze niet te danken aan Suzanne Moebarak. De Egyptische vrouwen hebben 75 jaar gevochten voor hun rechten. Ik heb mijn positie ook niet aan haar te danken."

Is er onderscheid tussen seculiere en religieuze vrouwenrechten?

"Het onderscheid is er, maar ik zie dat niet als relevant. Waar het om gaat, is hoe je de sharia uitlegt; de extremisten kiezen bepaalde onderdelen en laten de rest weg. Ik heb een doctoraat in islamitisch recht, dus ik kan die discussie goed aangaan. In zaken bij het hooggerechtshof gebruik ik artikel 2 van de grondwet - die de sharia als de belangrijkste bron van recht voorschrijft - om deze extremistische opvattingen te bestrijden.

Sterker nog; artikel 2 is de belangrijkste bron van vrouwenrechten. De Khoela-wet, die het vrouwen mogelijk maakt op eigen initiatief te scheiden, en de wet die gescheiden vrouwen recht geeft op voogdij, zijn gebaseerd op de sharia. Door argumenten van de sharia te gebruiken was het bovendien mogelijk dat ik, als vrouw, rechter kon worden."

Hoe voorkom je dat de sharia wordt misbruikt?

"De radicalen schreeuwen het hardst. Maar het is goed dat de discussie nu wordt gevoerd en dat de meningen van de radicalen naar buiten komen. In het verleden kregen zij de kans daarvoor niet. Door hun uitsluiting konden ze rekenen op veel sympathie van het volk.

Om de grondrechten te beschermen, moeten er bepaalde voorwaarden worden gesteld aan de grondwet, zoals bijvoorbeeld Duitsland heeft gedaan na de Tweede Wereldoorlog. Wie er dan ook aan de macht komt; ze zullen fundamentele rechten dan niet kunnen aantasten en misbruiken."

Wat is de rol die het Westen zou kunnen spelen in de transitie?

"Op dit moment is economische steun het meest nodig. We gaan door een moeilijke tijd. Vrouwen worden het best geholpen via het opzetten van kleine en middelgrote ondernemingen, en het leren van de benodigde vaardigheden daarvoor.

Belangrijk is dat de hulp die wordt gegeven niet afhankelijk is van bepaalde politieke voorwaarden. Als het volk doorkrijgt dat er voorwaarden aan verbonden zijn, zal het volk hulp weigeren. Egyptenaren willen niet worden gedirigeerd door anderen."

Juridische voortrekker

Als eerste vrouwelijke rechter van Egypte, en huidige vice-president van het Hooggerechtshof, maakte Tanahi al-Gabali de weg vrij voor vrouwen om de rechterlijke macht te betreden. Sinds haar aanstelling als rechter in 2002 traden 45 vrouwelijk rechters toe tot het ambt. Als advocate maakte Al-Gabali eerder naam als verdediger van burgerrechten na onder meer de broodrellen van 1977, en van de 'afvallige' geleerde Aboe Zaid, die later uitweek naar Nederland.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5111/Arabisch ... aria.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ach...Een vrouwenhand is in een islamitisch land snel gevuld als je al blij bent dat je als vrouw je kinderen een jaar langer op mag voeden voordat ze naar pa verhuisd worden.
Ook deze vrouw durft niet te zeggen dat sharia wetten heel onvoordelig voor vrouwen uitvallen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Suraya
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 12:50 am

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Suraya »

Ik snap jullie kaaskoppen echt niet.

Jullie USA-kontelikkers zijn zo ongelukkig in het leven, zo depressief dat iemand en iets de schuld moet krijgen.. eerst waren het de joden en nu de Islamieten.
Ach.. ik heb toch medelijden met jullie zielige leventjes..10x gescheiden, kinderen die je nooit willen zien, alleen sterven... en dan die pedofiele priester of de ouders die graag eigen kinderen verkrachten omdat ze seks te kort komen :laugh1:

Een vrouw mag in Islam niet onderdrukt worden. Dus volgens de KORAN is dat verboden. Het wordt wel gedaan door bepaalde moslims die graag macht willen.
Net zo iets dus als jullie pedofiele priesters. Maar het is een feit dat het geloof het verbiedt.

Oja. Nou krijg ik zeker dingen als: Ga terug naar je eigen land blablabla. Nee, zeg ik dan. Als jullie graag van onze olie willen genieten, geniet ik ook van jullie economie en onderwijs. Dat jullie dan jullie levens haten, is een + extra :D.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Pilgrim »

Olie? Kom je uit Saoedie Arabia of zo. Voor die olie wordt trouwens (te) dik betaald!! :nono1:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Suraya
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 12:50 am

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Suraya »

:laugh1:
Het zal vast niet veel meer zijn dan het waard is. :turban:
En ook ik betaal hier belasting hoor....
Laatst gewijzigd door Suraya op ma mei 30, 2011 2:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Schepsel »

Het heeft geen intrinsieke waarde.

Je raaskalt, overigens.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Suraya
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 12:50 am

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Suraya »

Ik dacht laat ik maar even weten wat ik van jullie vind.
Heel 't forum is vol met Islam-haat, jammer hoor.


Ik ga morgen lekker met mijn Kaas-vrienden broodje Shoarma eten. Moeten jullie ook eens proberen....
Fijn leven gewenst!
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Dhana »

Suraya schreef::laugh1:
Het zal vast niet veel meer zijn dan het waard is. :turban:
En ook ik betaal hier belasting hoor....

Maar dan wel hetzelfde als ieder ander en niet extra voor je "bescherming".
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Monique »

Hoe krijgen moslims het toch steeds weer zo snel voor elkaar om aan te tonen dat Wilders gelijk heeft? [c045.gif]
Amorele atheistische nitwit
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door BFA »

Suraya krijgt het in ieder geval voor elkaar te bewijzen dat Mohammed gelijk heeft. Toch in de passages waarin hij moslima's een half verstand toebedeeld.
Heel vrouwvriendelijk van Mohammed de vrouw met dit compliment te eren.
Een vrouwvriendelijkheid waaruit ik afleid dat Moslimmannen het zonder verstand moeten doen.
Laatst gewijzigd door BFA op ma mei 30, 2011 9:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door mercator »

Suraya schreef:Ik dacht laat ik maar even weten wat ik van jullie vind.
Heel 't forum is vol met Islam-haat, jammer hoor.
Even een correctie: ik kan niet voor de andere forumleden hier spreken-niet-moslims hebben respect voor andere meningen-maar ik heb niks met Islam, het is niks, een hoop belachelijke fabels waar de honden geen brood van lusten. Ik haat MOSLIMS omwille van hun achterlijk, schadelijk en misdadig gedrag. En de vervuiling van het straatbeeld die ze met zich meebrengen niet te vergeten, de mannetjes uitgedost als middeleeuwse geitenhoeder of de wijfjes hun vetbuidel ingepakt in zwarte vodden :yuk: .

Gelukkig keert het tij in Europa en zal de moslimplaag dank zij mensen als Wilders, De Winter en Le Pen eindelijk s aangepakt worden zoals het hoort, niet met dialoog en pamperen en van oooh ooh wat zijn de moslimpjes zielig maar met de harde hand.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Manon »

Suraya schreef:Ik dacht laat ik maar even weten wat ik van jullie vind.
Heel 't forum is vol met Islam-haat, jammer hoor.


Ik ga morgen lekker met mijn Kaas-vrienden broodje Shoarma eten. Moeten jullie ook eens proberen....
Fijn leven gewenst!
wat vind je nu? ik zie geen enkele waardebepaling, geen enkele onderbouwde gegronde kritiek, enkel dat je shoarma gaat eten? Voedselinspectie al langs geweest? de faecalien-jihad is namelijk volop aan de gang en maakt geen onderscheid tussen "eigen volk" en anderen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Manon »

Suraya schreef::laugh1:
Het zal vast niet veel meer zijn dan het waard is. :turban:
En ook ik betaal hier belasting hoor....
betaal je belastingen op je uitkering? of heb je tijdelijk werk gevonden tot je je neef kan importeren?

trouwens over die olie: hebben de arabieren nu al ontdekt hoe ze die zelf naar boven moeten krijgen? Want je weet toch dat het westen met man en macht aan het zoeken is om er niet meer afhankelijk van te zijn. Dus gaan al die westerse ingenieurs netjes terug naar huis gaan (zo doen we dat hier hé, als GASTarbeider ga je terug als je werk gedaan is. straf hé).

En hoe gaan de arabieren dan hun olie opgepompt krijgen? Want geen olie = geen geld meer. Komen ze dan allemààl naar hier denk je?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Ariel »

Suraya schreef:
Oja. Nou krijg ik zeker dingen als: Ga terug naar je eigen land blablabla. Nee, zeg ik dan. Als jullie graag van onze olie willen genieten, geniet ik ook van jullie economie en onderwijs. Dat jullie dan jullie levens haten, is een + extra :D.
Jullie Olie ? Jouw olie ? :laugh1: Wat ben jij grappig Suraya. Kijk schat. Laat deze oude vrouw die dit jaar 44 jaar getrouwd is en die haar kinderen regelmatig ziet jouw eens het verschil uitleggen tussen jouw gratis onderwijs en de dure inkoop van olie.
Voor de olie betalen wij, en jij kost ons ook handen met geld.
Ik ben eigenlijk blij voor de mohammedanen dat ze olie in de grond hebben. Anders hadden al de moslims in de woestijn moeten leven van dadels en wat geitenvlees. Net zoals in de tijd van good old Mo. Wij betalen ons namelijk dubbel scheel. Weet jij dat? Wij betalen voor de olie die we ook nog zelf uit de grond moeten halen omdat Mohammedanen dat niet kunnen, en wij betalen ons scheel om figuren zoals jij wat onderwijs te laten genieten en om je wat menselijkheid bij te brengen.
Wie is hier dom? Juist…Wij. :crying:
Wij zouden eigenlijk de olie moeten stelen, de luie mohammedanen voor ons moeten laten werken, en tegen de asiel en gelukszoekers moeten wij zeggen…”Zoek het maar uit. Als je een opleiding of eten wil dan betaal je er maar voor.”
Maar daar hebben wij teveel fatsoen voor. Wij willen ons namelijk niet verlagen tot het niveau van mohammedanen.

Vergeet ik je bijna welkom te heten. :redface: Welkom op het forum Suraya.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Manon »

Vergeet ik je bijna welkom te heten. Welkom op het forum Suraya.
Suraya lijkt me niet iemand die een welkom op prijs stelt: als muzelmina meent ze dat overal waar ze haar voet zet, het haar eigendom wordt.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Wij betalen voor de olie die we ook nog zelf uit de grond moeten halen omdat Mohammedanen dat niet kunnen,
Zo had ik het nog niet bekeken, maar het klopt als een bus. Het is alsof je in een restaurant gaat eten en moet betalen om zélf te koken en achteraf de afwas te doen. Kunnen we geen pijpleidingen onder de grond naar de zandbak der moslims leggen en de olie hier uit de grond halen?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Manon »

mercator schreef:
Ariel schreef: Wij betalen voor de olie die we ook nog zelf uit de grond moeten halen omdat Mohammedanen dat niet kunnen,
Zo had ik het nog niet bekeken, maar het klopt als een bus. Het is alsof je in een restaurant gaat eten en moet betalen om zélf te koken en achteraf de afwas te doen. Kunnen we geen pijpleidingen onder de grond naar de zandbak der moslims leggen en de olie hier uit de grond halen?
dat zijn(waren) ze in Afghanistan van plan.
Alleen: ze zijn natuurlijk wèl goed in het saboteren van die pijplijnen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Re: 'Probleem is extremisme, niet sharia'

Bericht door Thomas »

Suraya schreef:Ik snap jullie kaaskoppen echt niet.

Volgens mij ben jij ook niet met een scheldwoord begroet Suraya!!!!


Jullie USA-kontelikkers zijn zo ongelukkig in het leven,
Zie hierboven...

zo depressief dat iemand en iets de schuld moet krijgen.. eerst waren het de joden en nu de Islamieten.
Ach.. ik heb toch medelijden met jullie zielige leventjes..10x gescheiden, kinderen die je nooit willen zien, alleen sterven... en dan die pedofiele priester of de ouders die graag eigen kinderen verkrachten omdat ze seks te kort komen :laugh1:

Een vrouw mag in Islam niet onderdrukt worden. Dus volgens de KORAN is dat verboden.
Mag ik je herinneren aan:
Koran 4:34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Dit vers stelt dat mannen boven vrouwen zijn gesteld. Bovendien mogen mannen als zij ongehoorzaamheid vrezen hun vrouw slaan. De vrouw hoeft niet ongehoorzaam te zijn geweest. Dat de man ongehoorzaamheid vreest is genoeg reden om zijn vrouw te mogen slaan. Onschuldig tenzij anders bewezen, geldt dus niet voor Moslim-echtgenotes.


Mag ik je ook herinneren aan:
Koran2 282 O, gij die gelooft, wanneer gij van elkander leent voor een vastgestelde periode, schrijft het dan op. Laat een schrijver het naar waarheid in uw bijzijn optekenen en geen schrijver moet weigeren, te schrijven, zoals Allah hem heeft onderwezen; laat hem daarom schrijven en laat de schuldenaar dicteren en hij moet Allah, zijn Heer vrezen en niets daaraan afdoen. Maar, indien de schuldenaar weinig verstand heeft, of zwak is, of zelf niet kan dicteren, laat dan zijn zaakwaarnemer eerlijk dicteren. En roept van onder uw mannen twee getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan één man en twee vrouwen van degenen, die u als getuigen aanstaan, zodat, wanneer één der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken. En de getuigen mogen niet weigeren, wanneer zij worden gedaagd. En wordt het schrijven niet moe, of het weinig of veel zij, betreffende de vervaltijd. Dit is in Allah's ogen eerder rechtvaardig, het maakt het getuigenis zekerder en weerhoudt u van twijfel. Maar wanneer het contante handel is, die gij onderling drijft, zal het geen blaam voor u zijn, als gij het niet neerschrijft. En hebt getuigen, wanneer gij aan elkander verkoopt en de schrijver en de getuigen mag geen leed worden aangedaan. En indien gij zulks doet, zal het zeker overtreding van u zijn. Vreest Allah. Allah schenkt u kennis en Allah weet alle dingen goed.

Hier wordt gesteld dat het woord van een vrouw minder waard is dan dat van een man. Twee vrouwen mogen alleen worden gebruikt als getuige als er maar een mannelijke getuige kan worden gevonden in plaats van twee. Er moet dus naast die twee vrouwen een mannelijk getuige zijn. Met andere woorden de getuigenis van een vrouw is alleen iets waard als die wordt ondersteund door de getuigenis van een man èn de getuigenis van nog een vrouw. Er wordt beweerd dat vrouwen vergeetachtiger zijn. Er is overingens geen enkel wetenschappelijk onderzoek wat daarop wijst.


Het wordt wel gedaan door bepaalde moslims die graag macht willen.
Net zo iets dus als jullie pedofiele priesters. Maar het is een feit dat het geloof het verbiedt.

Oja. Nou krijg ik zeker dingen als: Ga terug naar je eigen land blablabla. Nee, zeg ik dan. Als jullie graag van onze olie willen genieten, geniet ik ook van jullie economie en onderwijs. Dat jullie dan jullie levens haten, is een + extra :D.
En zo heb ik er nog wel 10 versen uit de KORAN waaruit blijkt dat je uit je nek lult.
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Plaats reactie