Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers"

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers"

Bericht door Monique »

Nu rokers als paria's gemaakt zijn is de volgende groep aan de beurt:
De vleeseters.

Na de anti-rookmaffia de anti-vleesmafia?
'Vleeseters hufteriger dan vegetariërs'

AMSTERDAM - Vleeseters zijn egoïstischer en minder sociaal dan mensen die geen vlees eten. Mensen denken bovendien dat vlees eten hen status geeft.

Dat blijkt uit een onderzoek van psychologen van de Radboud Universiteit in Nijmegen en de Universiteit van Tilburg.

Denken aan vlees maakt mensen asocialer en hufteriger. Mensen die voor het onderzoek naar een plaatje van een biefstuk keken waren tijdens een verdeelspel dat daarna werd gespeeld egoïstischer dan mensen uit een controlegroep die naar een plaatje van een boom hadden gekeken.

Ook waren ze minder bereid om iemand te helpen en vonden ze dat ze bij het uitbreken van brand vaker als eerste gered zouden moeten worden.

Superioriteit

Onzekere mensen zijn eerder geneigd om vlees te bestellen, omdat dat hen een gevoel van superioriteit geeft. Volgens de vier wetenschappers heeft het eten van vlees namelijk ook een symbolische waarde.

"Denk aan rijden in een Hummer of in een Fiat Panda. Met beiden kom je er, maar een Hummer is stoerder", zegt de Nijmeegse hoogleraar Roos Vonk. "Vleeseters denken ook meer in termen van dominantie en hiërarchie dan vegetariërs."

http://www.nu.nl/wetenschap/2598497/vle ... riers.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Even uitgelicht:
Denken aan vlees maakt mensen asocialer en hufteriger. Mensen die voor het onderzoek naar een plaatje van een biefstuk keken waren tijdens een verdeelspel dat daarna werd gespeeld egoïstischer dan mensen uit een controlegroep die naar een plaatje van een boom hadden gekeken.
Dit vind ik toch een vreemd onderzoek.
Wat heeft het kijken naar een plaatje van biefstuk te maken met die biefstuk opeten?
Net zoals kijken naar een plaatje van een boom hetzelfde is als die boom opeten?
[c045.gif]

Maar goed; weer een groep die neergezet gaat worden als minderwaardig en rijp om tegen de muur gezet te worden.
Gaat lekker in Nederland.

Volgende stappen:
- vleesprijzen gaan omhoog
- geen vlees eten op het werk tijdens de lunch
- speciale ruimtes voor vleeseters
- geen vlees in restaurants.

Uiteindelijke doel:
- geen VARKENSvlees meer.

"Vlees" zal zich gaan beperken tot "varkensvlees".
Amorele atheistische nitwit
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Mahalingam »

Een van die psychologen is Roos Vonk van de "Wakker Dier" presssiegroep. Je weet wel, die bedrijven in brand zetten, nertsen vrij laten, onderzoekers thuis lastig vallen, auto's in brand steken van chinchilla-mishandelaars enz. Uit het pseudowetenschappelijke onderzoek uit Havanna aan de Waal:
"Vlees eten haalt het slechtste in de mens naar boven. Vleeseters denken meer in termen van dominantie en de baas zijn. Vlees eten is een manier om je te verheffen boven anderen!"

"Planten eten haalt het beste in de mens naar boven. Vegetariérs denken meer in termen van harmonie en Moeder Gaia. Planten eten is een manier om je te verheffen boven anderen!"
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Eliabe »

Monique schreef:
Denken aan vlees maakt mensen asocialer en hufteriger.
Ik zie dit gedrag toch meer bij mensen die geen varkensvlees eten.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Ariel »

Ik kan me Folkert v.d. Graaf nog herinneren. Dat is geen vleeseter. Wat heeft deze man als niet vleeseter bezield toen hij zijn agressief en hufterig daad pleegde. Stel je voor dat Folkert wel zo nu en dan achter een biefstuk had gezeten. Dan was half Nederland door hem uitgemoord.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Ik kan me Folkert v.d. Graaf nog herinneren. Dat is geen vleeseter..
Nog enkele notoire vegetarische mensenvrienden:
Adolf Hitler en de hele nazi-top
Richard Wagner
Mahatma Ghandi
...
en zowat alle geestesgestoorde heiligen en pseudo heiligen uit de geschiedenis
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Dhana »

Zijn we met veel ijver afgekomen van onze zuiltjesgeest van de vijftiger jaren, krijgen we er nu nieuwe voor in de plaats. Anti-rookzuil, ant-vleeszuil.. er kan nog veel meer bij.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door mercator »

t Kan ook politiek ingevuld worden, de Vegetarische Partij Nederland, de VPN.
Kan helaas in wereldverbeterende zin niet samengaan met de Partij voor de Dieren, want wat met de vleesetende dieren dan ?

Dat is ook zo een moeilijke vraag voor de Getuigen van Jehovah: in het Paradijs speelt de leeuw met het lammetje, de dood is afgeschaft door Jezus. Maar wat moet die arme leeuw dan vreten?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
Dat is ook zo een moeilijke vraag voor de Getuigen van Jehovah: in het Paradijs speelt de leeuw met het lammetje, de dood is afgeschaft door Jezus. Maar wat moet die arme leeuw dan vreten?
Groente en fruit. Daar ben ik helemaal voor. Ik kan er ook niet tegen als ik een wild dier een weerloos jong dier zie verscheuren. :ohmy:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Groente en fruit. Daar ben ik helemaal voor. Ik kan er ook niet tegen als ik een wild dier een weerloos jong dier zie verscheuren. :ohmy:
Om eerlijk te zijn , ik heb het probleem al s aangekaart bij de Getuigen. De antwoorden waren niet eensluidend. Een zei als God alles kan, dan kan hij er ook voor zorgen dat de leeuw op een ander dieet overgaat. Een ander zei nu je het zegt, dat is voor die leeuw idd een probleem. IK weet het niet, maar je kan altijd s een brief naar Brooklyn schrijven, dààr weten ze wel hoe het zit.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Ik kan er ook niet tegen als ik een wild dier een weerloos jong dier zie verscheuren. :ohmy:
Ik vind die verering voor katten zo iets raars. Een hond die wacht tenminste braaf tot zijn baasje hem eten geeft, maar zo een kat trekt er zelfs op een volle pens op uit om vogels, muizen en mollen dood te martelen, gewoon voor de fun .Bij het begrip "ongedierte" moet ik altijd aan katten denken en niet aan ratten en muizen. En aan moslims natuurlijk :D .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Schepsel »

Komaan wat een onzin zeg. Het artikel is natuurlijk onzin maar dat paria-verhaal riekt ook naar die eeuwige neiging van de mens om de onderhond en het slachtoffer te spelen.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door mercator »

Schepsel schreef:Komaan wat een onzin zeg. Het artikel is natuurlijk onzin
Dat had ik ook al door :D . Maar het legt wel de vinger op de wonde, nl. dat Big Brother zich wil gaan bemoeien met zowat alle gedragingen van zijn onderdanen, tot de eetgewoonten toe. En dat niet eens uit practische overwegingen, maar uit moraliserende.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Monique »

Schepsel schreef:die eeuwige neiging van de mens om de onderhond en het slachtoffer te spelen.
Wat is er "slachtoffer spelen" aan wanneer je als vleeseter neergezet wordt als "hufter"?


Ik was van plan vanavond een visje te verschalken....maar....om nog hufteriger te worden worden het speklapjes... :drool:
Amorele atheistische nitwit
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Dhana »

Eliabe schreef:
Monique schreef:
Denken aan vlees maakt mensen asocialer en hufteriger.
Ik zie dit gedrag toch meer bij mensen die geen varkensvlees eten.
Prachtig commentaar, Eliabe. Subtiel maar o, zo raak!!
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Ariel »

Tja.... :huh:
Onderzoek naar hufterige vleeseters was vals

NIJMEGEN/TILBURG - Het onderzoek van drie hoogleraren waaruit zou blijken dat vleeseters „egoïstische hufters” zijn berustte op fraude. Hoogleraar Diederik Stapel, die woensdag aan de Universiteit van Tilburg op non-actief is gezet wegens het gebruik van valse gegevens, had de resultaten verzonnen.

„Een afgang van mega-formaat” noemt hoogleraar Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen de kwestie. Zij en professor Marcel Zeelenberg uit Tilburg waren de mede-onderzoekers. „De resultaten waren compleet fake. Er bestaan vermoedelijk helemaal geen onderzoeksresultaten over de effecten van het denken aan vlees en we kunnen hierover dan ook geen enkele uitspraak doen.”
Volgens de beide professoren presenteerde Stapel hen een tabel en een onderzoek, dat zogenaamd door een assistent van hem zou zijn gedaan. Het onderzoek trok internationaal veel aandacht, maar er ontstond in de wetenschappelijke wereld al direct commotie over de conclusies en de onderzoeksmethode.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1050 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit heeft Roos Vonk over haar afgang te zeggen. whistling: Vingertje wijzend zegt ze….“Het is niet mijn schuld…Hij heeft het gedaan…
Spoiler! :
Verbijsterd

Onderzoek naar 'psychologie van vlees' berust op fraude

Op 25 augustus j.l. presenteerde ik, samen met collega's Diederik Stapel en Marcel Zeelenberg, een onderzoek naar de psychologie van vlees. Dit onderzoek hadden we gezamenlijk bedacht en het was uitgevoerd door een assistent van Diederik. Dacht ik. Diederik had mij een mail gestuurd met de materialen en een tabel met resultaten. Op basis daarvan werd een persbericht gemaakt. Omdat we dit zagen als een eerste fase in een onderzoek dat nog vervolgd moest worden, hadden we er nog geen wetenschappelijk artikel over gemaakt.

Vandaag (7 september) hoorde ik dat collega Stapel op grote schaal fraude heeft gepleegd. Dit is ontdekt naar aanleiding van ander onderzoek. Ik moet aannemen dat ook de 'vlees-data' berusten op fraude. Bij het bespreken van de resultaten vond ik het wel vreemd dat Diederik de naam van de assistent niet noemde, maar de gedachte aan fraude is geen moment in me opgekomen. Diederik Stapel was een van de beste sociaal-psychologen van Europa. Hij had een vlekkeloze reputatie, hij was een uitstekende docent en decaan en hij leek een toonbeeld van integriteit. Wat hij gedaan heeft is op zichzelf al verbijsterend. Dat uitgerekend hij dit gedaan heeft maakt het extra schokkend en laat zien hoezeer ook wij als psychologen ons volstrekt kunnen vergissen in mensen.

Het onderzoek naar de psychologie van vlees was so-wie-so al controversieel en verschillende mensen hadden de indruk dat de onderzoekers er een draai aan hadden gegeven die hun goed uitkwam. Toen ik dat merkte heb ik me daar nogal over opgewonden. Ik dacht: Hoe kun je nou in hemelsnaam denken dat een wetenschapper zomaar even wat verzint?! Als wetenschapper is het altijd je doel en je plicht om feiten te laten spreken en om de waarheid te zoeken. Dat je onderzoek zou verdraaien of verzinnen omdat het je goed uitkomt was voor mij en al mijn collega's in Nederland en elders ondenkbaar.

Vanuit die rotsvaste overtuiging in onze eigen integriteit en objectiviteit heb ik zelfs nogal wat mensen uitgefoeterd die hieraan leken te twijfelen. Zo was er een journalist die mij per mail vroeg of ons onderzoek wel waardevrij was. Ik antwoordde: "Ik zou het onderzoek zeker omschrijven als waardevrij, althans even waardevrij als elk ander onderzoek. Het voldoet aan alle eisen van wetenschappelijk onderzoek. We zijn alledrie ervaren onderzoekers en hoogleraren met een uitmuntende track record op het gebied van onderzoek en wetenschappelijke integriteit. Ik vind deze vraag van u dan ook beledigend en insinuerend. Ik neem aan dat u dat doet omdat de resultaten u niet bevallen. Vermoedelijk zou u deze vraag niet stellen als de resultaten u meer aanspraken. Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"

Terugkijkend is dit wel een afgang van mega-formaat. Niet alleen was het onderzoek niet waardevrij, de resultaten waren compleet fake! Ik wil dan ook iedereen tegen wie ik soortgelijke dingen heb gezegd mijn welgemeende excuses aanbieden. Ik wil ook duidelijk maken dat er vermoedelijk helemaal geen onderzoeksresultaten bestaan over de effecten van denken aan vlees, en dat we hierover dus geen enkele uitspraak kunnen doen. We kunnen niet zeggen dat het denken aan vlees mensen hufterig of eenzaam maakt (zoals we zeiden), maar ook niet dat het omgekeerd is. We weten het niet. De vragen die we hierover hadden moeten we alsnog onderzoeken en dat zullen we ook doen.

Ik betreur het zeer dat dit is gebeurd en ik zal er alles aan doen wat in mijn mogelijkheden ligt om het vertrouwen in het wetenschappelijk werk binnen de sociale psychologie te herstellen. Het is denkbaar dat deze omvangrijke misstap van één enkele collega effecten heeft op de reputatie van ons gehele vakgebied. Ik begrijp dat dat zo kan werken, maar ik wil benadrukken dat het hier gaat om een enkele uitzondering die voor mij en mijn vakgenoten waarschijnlijk nog veel schokkender en onthutsender is dan voor buitenstaanders, omdat wij allen tijdens onze opleiding doordrongen zijn van het belang van integriteit. Dit geval illustreert eens te meer dat belang, en de gevolgen wanneer je die grens overschrijdt.


http://www.roosvonk.nl/fraude" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Dhana »

Ik snap het werkelijk niet. Ieder weldenkend mens weet dat de grootste onmensen in de geschiedenis vaak vegatariër waren. Inderdaad wat een afgang. Je moet kennelijk wat doen met je subsidiepotje.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Mahalingam »

Ik uitte al eerder dat het volgens mij pseudo-wetenschap was dat artikel zonder het gelezen te hebben.
Mogelijk wordt het artikel binnenkort terug getrokken als zijnde niet wetenschappelijk verantwoord.

Diederik Stapel trok in zijn jonge jaren ten strijde tegen de situatie dat de wetenschap in dienst stond van het kapitalisme.
Hij begon de lange mars door de instituties en schopte het tot professor Cognitieve Sociale Psychologie en decaan van de Tilburg School of Social and Behavioral Sciences.
Nu zet hij zich in voor een wetenschap die het politiek correcte wereldbeeld ondersteund.
Zo gaf hij zijn 'wetenschappelijk verantwoord' stempel (door zijn naam eraan te hangen) aan het onderzoek naar de vleeseters en hun agressie, samen met de ex-voorzitter van 'Wakker Dier' en huidig lid van de Dierenpartij. (sociaal psycholoog Roos Vonk uit Tilburg)
Ook kwam hij met het verhaal dat een rommelige omgeving mensen een hekel geeft aan buitenlanders. Hoe dat dan bij buitenlanders uitwerkt, daar is niet over onderzocht. Waar krijgen die een hekel aan? Aan inboorlingen soms?
http://www.sciencemag.org/content/332/6026/251.abstract

Het politiek correcte wereldbeeld is inmiddels zo ver weggezongen van de werkelijkheid (dat maakt het natuurlijk wel een erg 'edele' filosofie) dat je als onderzoeker last krijgt van Cognitieve Dissonantie.

Hier is de publicatie lijst van hem:
http://publications.uvt.nl/repository/d ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En als de werkelijkheid niet de feiten geeft die passen, dan dient daar iets aan gedaan te worden: de feiten aanpassen dan wel verzinnen. Dat is niet erg want het dient een hoger doel en gebeurt vanuit een goed hart.
Maar niet iedereen is overtuigd dat de wetenschap zich voor een politiek karretje moet laten spannen. En dat krijg je dit:
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... _data.html
Het gaat om Prof. dr. Stapel, die tevens decaan is van Tilburg School of Social and Behavioral Sciences. Er is inmiddels een speciale commissie in het leven geroepen om te achterhalen bij welke publicaties valse data is gebruikt. Uiterlijk eind oktober zal er worden gerapporteerd.

De professor, die vaak in de publiciteit kwam, werkte enkele weken geleden nog mee aan een publicatie van drie hoogleraren, waarin werd gesteld dat bewezen was dat vleeseters 'egoïstisch' en 'hufterig' zijn.

Instant update: De rector magnificus prof. dr. Philip Eijlander heeft vandaag bekendgemaakt dat Stapel definitief niet terugkeert bij de Universiteit. Volgens hem stemt Stapel in met dat besluit. Volgens Eijlander is ontslag op staande voet niet uitgesloten. Stapel krijgt geen vertrekregeling aangeboden.
Hij is ook Directeur Tilburg Institute for Behavioral Economics Research (TIBER) . Is die deze baan ook kwijt zonder gouden handdruk?
En wat met die "Hoogleraar Cognitieve Sociale Psychologie Social & Organizational Psychology Rijksuniversiteit Groningen"? Ook foetsie zonder ontslagvergoeding?

Zijn universitaire webpage is weg maar de Google Cache heeft hem nog:
http://www.tilburguniversity.edu/nl/web ... d.a.stapel" onclick="window.open(this.href);return false;
http://webcache.googleusercontent.com/s ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien om eens na te lezen:
How power influences moral thinking. Author(s) Lammers, J. ; Stapel, D.A.
http://dbiref.uvt.nl/iPort?request=full ... id=3722423

Afbeelding

Omroep Brabant weet te melden:
Deze ontwikkeling is extra pijnlijk voor de universiteit omdat juist op de dag dat Stapels op non-actief is gesteld in een artikel in universiteitsblad Univers wordt verteld hoe de UvT bij de honderd beste universiteiten op het gebied van Social Sciences behoort. Deze notering heeft de UvT mede te danken aan het werk van hoogleraar Stapel.[...]
Stapel zou langdurig, bij diverse onderzoeken gegevens hebben verzonnen. Eijlander wil niet ingaan op de vraag hoe professor Stapel tot zijn actie is gekomen. "Ik heb daar wel met hem over gepraat. Ik heb niet het ultieme antwoord gekregen. Het is een persoonlijk drama."
http://www.omroepbrabant.nl/?news/16099 ... iteit.aspx

Hier dat borstklopperij artikel:
http://universonline.nl/2011/09/07/uvt- ... -sciences/[/quote]

Inmiddels schuift ons Wakker Diertje, Roos Vonk, de shit gauw van haar stoepje.
Ja, zij is voor de gek gehouden, maar zij wilde maar wat graag voor de gek gehouden worden:
Volgens de beide professoren presenteerde Stapel hen een tabel en een onderzoek, dat zogenaamd door een assistent van hem was gedaan. Het onderzoek trok internationaal veel aandacht, maar er ontstond in de wetenschappelijke wereld al direct commotie over de conclusies en de onderzoeksmethode.
En dan dus dit van de beide co-auteurs:
Een afgang van mega-formaat,' noemt hoogleraar Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen de kwestie. Zij en professor Marcel Zeelenberg uit Tilburg waren de mede-onderzoekers. 'De resultaten waren compleet fake. Er bestaan vermoedelijk helemaal geen onderzoeksresultaten over de effecten van het denken aan vlees en we kunnen hierover dan ook geen enkele uitspraak doen.'
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Ariel »

Een afgang van mega-formaat,' noemt hoogleraar Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen de kwestie. Zij en professor Marcel Zeelenberg uit Tilburg waren de mede-onderzoekers. 'De resultaten waren compleet fake.
Ik vraag me af hoe deze " wetenschappers" (de mede-onderzoekers) onderzoek plegen. Is het lezen van een artikel genoeg om te mogen zeggen dat je mede-onderzoeker bent?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Ariel »

Dodendans van ’FRAUDEPROF’

De rijen sluiten zich in het op de buitenwacht altijd ietwat neerbuigend overkomende wereldje van Nederlandse wetenschappers. Wilde iedereen die ook maar iets voorstelde aan universiteit en hogeschool tot begin deze week maar wat graag gezien worden in het gezelschap van Diederik Alexander Stapel, nu is de gevallen hoogleraar verstoten uit de academische gelederen.

Zelfs collega’s die nauw met hem samenwerkten, draaien de voormalige ster onder de sociaal psychologen meedogenloos de nek om. De Universiteit van Tilburg heeft medewerkers een spreekverbod opgelegd en ook druk twitterende studenten (,,Zojuist heeft professor Stapel onderzocht dat driekwart van de inwoners van Nieuw Guinea nog wel in zijn conclusies gelooft...’’) aangeraden te zwijgen. Verder zijn alle universitaire websites waarop de 44-jarige professor een prominente rol vertolkte per onmiddellijk uit de lucht gehaald.

Grote vrees, onder andere bij de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen, is dat de imagoschade fnuikend zal blijken. Zeker als nog meer schandalen over onderzoekers naar buiten komen. Ook is er angst dat academici die afgelopen jaren samen met Stapel publiceerden, worden meegetrokken in zijn vrije val.

Oneindig

Van die laatsten lopen er namelijk nogal veel rond op Nederlandse universiteiten. De lijst van zijn uitgebrachte werk is schier oneindig. Sinds 1993 schreef prof. dr. Stapel 187 boeken, hoofdstukken in boeken, artikelen in wetenschappelijk bladen en samenvattingen over zijn onderzoeken.

’Apen en mensen verschillen alleen wanneer ze vergelijkbaar zijn’. ’Over flessen en vrouwen: contrasteffecten na blootstelling aan dunne objecten’. ’Ik ben niet boos maar teleurgesteld’. ’Gevoeligheid voor sociale vergelijkingseffecten en lichaamsontevredenheid’. ’Ben je boos op mij?’ ’Bekijken en bekeken worden’. ’Waarom de alledaagse precisie van de sociale psychologie de Koningin majesteitelijk maakt’.

Verder heel veel onderzoeken over de rol van schoonheid als aantrekkelijke bron in de reclame, het onderdrukken van emoties, seksuele mediabeelden, de invloed van slanke modellen in advertenties, imitatie van emotie, kunst als remedie tegen statusangst, waarom protestanten vlijtiger zijn dan katholieken...

Een hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar de staf ook ten sterkste is aangeraden niet met buitenstaanders over ’de affaire S.’ te praten: ,,Stapel stond onder zware druk. Als je de afgelopen jaren zoveel hebt gepubliceerd als hij, zo vaak ook de landelijke media haalde... Topvorm vasthouden is moeilijk. ’s Werelds beste voetballers spelen ook maar een paar jaar Champions League. Ik ken Diederik persoonlijk, heb veel van zijn werk gelezen. Achteraf is het simpel oordelen, maar feit is dat in de sociale psychologie ’feiten’ veel minder feitelijk zijn dan in bijvoorbeeld exacte wetenschappen. Interview vijfhonderd mensen over hoe ze het vinden om veel te dik door het leven te gaan. Niemand zal de uitkomsten bestrijden. Ik denk dat het gemak waarmee dat uiteindelijk bleek te gaan, Diederik in zijn eigen val heeft doen lokken.”

Ondertussen is het nieuws over de ’fraudeprof’ ook doorgelekt naar het buitenland. Stapel zou vrijdag 16 september een lezing geven voor studenten van de toonaangevende Yale University, maar de Amerikanen bedenken zich wel twee keer of de tot voor kort zo gevierde hoogleraar nog wel welkom is op hun Department of Economics.

New York Times

Ook in Engeland en in andere delen van de Verenigde Staten – Stapel werkte jaren aan de universiteiten van Chicago en Michigan – vraagt men zich na zijn vermeende ontmaskering af of eerdere onderzoeken van deze voormalige ’topgun in science’ wel hout snijden. In januari dit jaar prijkte er een groot artikel in The New York Times over het werk van prof. dr. Stapel. Samen met zijn Amerikaanse collega Debra Trampe concludeerde hij dat reclame voor cosmetica en schoonheidsmiddeltjes vrouwen onzeker kunnen maken, waardoor hun gevoel voor eigenwaarde achteruit holt. Debra Trampe vertelt in de Amerikaanse krant over het onderzoek en over de samenwerking met de Nederlandse hoogleraar.

Anoniem

Nu vragen zijn collega’s in Tilburg – anoniem, want de angst te worden geschorst vanwege het in diskrediet brengen van de universiteit die juist deze week de top honderd van beste psychologiefaculteiten ter wereld was binnengestormd – zich af wat de waarde was en is van dit soort onderzoeken.

,,Tja, één en één is twee”, aldus een docente, ,,natuurlijk word je als huisvrouw niet vrolijk wanneer je Claudia Schiffer of Kylie Minogue bevallig door het beeld ziet schrijden. Het bekijken van die slanke benen en strakke gezichten, om vervolgens in de spiegel te zien hoe de jaren op jou wél vat hadden... Of daar nu tijdens vier experimentele studies met meer dan zeshonderd vrouwelijke studenten onderzoek naar is gedaan? Ik twijfel, net als aan veel recent werk van Diederik.”

Zeker is dat de vertrouwenscommissie – onder leiding van prof. dr. W.J.M. Levelt, voormalig president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en emeritus hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen – die de gepubliceerde stukken van Stapel moet onderzoeken het druk krijgt.

Veel wetenschappers hopen dat ook de rol van de twee andere hoogleraren in het deze week doorgeprikte onderzoek naar vermeend agressief gedrag van vleeseters onder de loep wordt genomen. Roos Vonk en Marcel Zeelenberg beweerden met Stapel eind augustus in hun ’de psychologie van vlees’ dat mensen hufterig worden van vlees. Dat vlees het slechtste naar boven haalt.

Op aanvankelijke kritiek viel vooral de houding van de Nijmeegse hoogleraar Roos Vonk op. Zij verdedigde het onderzoek met het mes tussen de tanden, voerde het hoogste woord bij de presentatie.

Vonk, toen: ,,Net als rijden in een Hummer geeft vlees een oppepper aan je status en ego. Vlees eten is een manier om jezelf te verheffen boven anderen.” Haar collega Zeelenberg: ,,En net als die Hummer is vlees slecht voor milieu en klimaat. Het is ook slecht voor dieren, de Derde Wereld en onze eigen gezondheid.”

Beiden ontspringen de dodendans die Stapel sinds deze week danst. Schande, twitteren studenten. Onbegrijpelijk, vinden ook collega’s van de universiteitsbesturen van Nijmegen en Tilburg.

,,Te gek voor woorden”, aldus een 52-jarige hoogleraar in Nijmegen. ,,Alsof we hier college geven in het Zimbabwe van Robert Moegabe. Zelfs in Tripoli is het spreekverbod verleden tijd. Uitermate vreemd dat de hoogleraren Zeelenberg en Vonk, die twee weken geleden nog met hart en ziel achter dit onderzoek stonden, nu met slappe smoezen het vege lijf proberen te redden. Het is bekend van Roos Vonk dat ze actievoerde tegen vlees eten. Nu zegt ze dat het gaat om ’een omvangrijke misstap van één enkele collega die denkbaar effecten heeft op de reputatie van ons hele vakgebied’. Zo eenvoudig kom je in het bedrijfsleven niet met geblunder weg.”

Belastinggeld

Toen Diederik Stapel nog aan de Rijksuniversiteit Groningen werkte, wilde hij aantonen dat ’ons onderbewustzijn net zo veranderlijk en wisselvallig is als ons bewustzijn’. Een team van vijf wetenschappers verdiepte zich in de vraag hoe gevoelens en harde feiten van invloed zijn. Dat zou weer inzichten geven over emoties en zelfverdedigingsmechanismen.

,,Ik wijs de heersende opvatting over de werking van het onderbewuste af”, sprak Stapel plechtig. Na alle publiciteit ten tijde van het begin van het ’jaren vergende werk’, bleef het stil. De kosten van het onderzoek werden in september 2002 beraamd op 1,8 miljoen euro. Dat bedrag werd met belastinggeld betaald.

In de recente geschiedenis is het maar een paar keer voorgekomen dat vooraanstaande wetenschappers door de mand vielen; soms werd hun naam later in ere hersteld. Vaak ging het om plagiaat, zoals bij een kandidaat hoogleraar belastingrecht. Of bij een hoogleraar strafrecht, die episoden uit buitenlands werk zou hebben gepikt.

Bekende

Bekend is de affaire rond René Diekstra, alweer een bekende Nederlandse psycholoog en hoogleraar. Hij zou letterlijk passages hebben vertaald uit buitenlands werk. Gedupeerde auteurs gaven later aan dat zij geen bezwaar hadden over de gang van zaken en van tevoren op de hoogte waren. Maar het kwaad was geschied.

In Duitsland maakte plagiaat een voortijdig einde aan de politieke toekomst van minister Karl-Theodor zu Guttenberg. Hij nam zonder bronvermelding passages over voor zijn promotieonderzoek. Maar Stapel pikte niet, Stapel verzon. En dat is in de academische wereld nog meer een doodzonde dan plagiaat.

Hoe nu verder met Diederik Alexander Stapel, vragen wetenschappers van Groningen tot Maastricht en van Oxford tot Yale zich af. Zij hebben vooral medelijden met zijn echtgenote – die in de communicatie werkt – en hun twee dochters. ,,Dat gezin krijgt deze hausse aan negatieve publiciteit óók over zich heen.”

Het mededogen met Stapel zelf is minder. Vooral omdat hij bewust koos voor publiciteit. Onder andere op televisie bij de NCRV en bij ouderenomroep Max, waar hij werkte bij programma’s als ’Hart en Ziel’ en ’Dat is toch niet normaal?!’.

Twee jaar geleden streed Stapel mee voor de ’Moderne Man Prijs’. ,,Ik ben ambitieus en succesvol in mijn werk”, zei hij toen over zichzelf. ,,Hetzelfde geldt voor mijn vrouw. We hebben samen kinderen, dus moet je er samen iets van maken. Ik werk ook vaak ’s avonds en ’s nachts door. Dat moet je maar willen en kunnen. Nu denk ik eerder: oké, ik heb nog twintig minuten, laat ik nog even een paragraaf in elkaar draaien. Door zorg en werk te combineren, ben ik minder zichtbaar op congressen. In het wetenschappelijke wereldje geldt ’uit het oog, uit het hart’. Maar ik compenseer dat door goed werk af te leveren. Je moet laten zien dat je productiever bent dan de rest!”

In columns voor de universiteit hekelde hij het strakke systeem waarin wetenschappers moeten publiceren om onderzoekstijd te behouden. ,,Publicatiedrang leidt tot wetenschappelijke pornografie”, zei hij bij zijn oratie. ,,Dit zet een premie op veel publiceren en niet goed onderzoek doen. Academici worden stukloonwetenschappers die geen interessante onderzoeksvragen zien, maar geinige effectjes. ’Ik schrijf wat en dat deel ik door drie en stuur ik naar drie tijdschriften op’. Zo’n cultuur krijg je.”


Bron Telegraaf.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Dhana »

Van Stapels publicaties naar Stapelgek.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Ariel »

Geloof in eeuwige twijfel

Professor Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg bleek onderzoeksgegevens te vervalsen. Tragisch, maar nog veel tragischer is het dat sommige wetenschappers zijn vergeten waar wetenschap over gaat. En daardoor medeplichtig zijn aan het Stapel-drama.

Door Arjan Dasselaar

Als u zekerheden wilt, moet u uw heil niet zoeken bij de wetenschap, maar in de kerk. Zoals natuurkundige David Deutsch duidelijk maakt in zijn prachtige maar warrige boek The Beginning of Infinity is de weg van de wetenschapper eenzaam en vol twijfel..

Om dat punt te maken begint Deutsch zijn boek met een tirade tegen het empiricisme: de leer dat goede wetenschap stoelt op datgene wat je kunt waarnemen. Onzin, vindt Deutsch, want je zintuigen zijn niet te vertrouwen.

Weg met autoriteiten

Deutsch moppert vervolgens nog even lustig door over hoe schadelijk het is om iets uit te doen op autoriteiten. Ook al heten ze dan professor doctor ingenieur. Autoriteitsgeloof remt het stellen van kritische vragen en daarmee de wetenschap.

Wat dan te denken van een hoogleraar die op een kritische vraag als volgt reageert? 'Ik vind deze vraag van u dan ook beledigend en insinuerend. Ik neem aan dat u dat doet omdat de resultaten u niet bevallen. Vermoedelijk zou u deze vraag niet stellen als de resultaten u meer aanspraken.'

'Waardevrij' onderzoek

De reactie in kwestie is afkomstig van professor Roos Vonk, psycholoog in Nijmegen. En de vraag van een journalist die wilde weten of het onderzoek van de professor wel ‘waardevrij’ was.

Een terechte vraag, al was het maar omdat het eerlijke antwoord voor elke wetenschapper 'nee' zal luiden. Objectieve wetenschap bestaat niet (objectieve journalistiek trouwens ook niet).

'Lui en onzorgvuldig denken'

Net zoals David Deutsch hebben talloze andere slimme wetenschappelijke geesten erop gehamerd dat wetenschappers altijd kritisch moeten blijven, op alles. Zo was daar Nobelprijswinnaar Richard Feynman, die waarschuwde tegen lui- en onzorgvuldigheid in het wetenschappelijk denken.

En zo was daar Karl Popper, die erop stond dat wetenschappers niet alleen probeerden uit te zoeken of ze het bij het juiste eind hadden, maar toch ook vooral of ze het misschien ook fout zouden kunnen hebben. Feynman en Popper kregen zelf ook weer een hoop kritiek. En zo hoort dat ook.

Vertrouw niemand

De rode draad in het betoog van al deze hooggeleerde mensen: vertrouw niemand, zelfs jezelf niet. De juiste reactie voor een hoogleraar als die wordt geconfronteerd met een kritische vraag moet dus zijn: ‘Wat goed dat u niet zomaar alles voor zoete koek slikt.’ Niet een variant op: ‘Hoe durft u!’

Altijd kritisch blijven is nodig, ook – of beter: juist - tegenover mensen die een hoge status hebben bereikt. Ik heb het vermoeden dat professor Diederik Stapel niet zo lang was weggekomen met het vervalsen van onderzoeksresultaten als de man niet in zo’n hoog aanzien had gestaan.

Waarom anders meldde professor Vonk dat het onder hoogleraren volstrekt ongebruikelijk (vanaf 4m20s) is om elkaars onderzoeksgegevens kritisch te bekijken?

'Leuk meedoen'

Helaas is het ook in de wetenschap vaak makkelijker om ‘leuk mee te doen’ dan om kritisch te zijn. Studenten worden immers beoordeeld door dezelfde man die ze in theorie in de collegezaal kritisch zouden kunnen ondervragen. Subsidieverstrekkers hebben hun eigen naam en geloofwaardigheid verbonden aan de naam van de onderzoeker die ze financieren.

Ik weet niet of Stapel op een soortgelijke geprikkelde wijze reageerde op kritiek als professor Vonk. Ik ken de beste man niet. Maar duidelijk is wel dat de drempel voor bijvoorbeeld promovendi om kritisch te zijn – zich met andere woorden te ontwikkelen tot volbloed wetenschappers – een stuk hoger wordt als een professor uiterst fel reageert op het geringste speldenprikje.

Weg met 'geloof in jezelf'

Wat de ‘geloof in jezelf’-maffia u ook heeft wijsgemaakt: twijfel is iets goeds, en zelftwijfel is nog beter. Het houdt u scherp, het maakt u slimmer, het stuwt u naar grotere intellectuele hoogten. Het werkt wellicht zelfs preventief tegen ‘pausvorming’: het proces waarbij een wetenschapper een dusdanige status bereikt dat er niet meer aan haar of zijn woorden wordt getwijfeld.

Een echte wetenschapper gelooft nergens in, behalve in twijfel (en zelfs dat met de nodige vraagtekens). En zal, wanneer zij of hij op zijn sterfbed wordt geconfronteerd met de uitspraak: ‘Nou Henk, dat was het dan’ dus antwoorden met een stoïcijns: ‘Ach, dat weet ik niet.’

Heeft u dat? Mooi. Dan ga ik nu even twijfelen of ik wel een goed stuk heb geschreven.

http://www.nu.nl/column-zaterdag/261176 ... ijfel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een gezellig artikel over Roos die waarschijnlijk niet ongeschonden uit de hufterige strijd zal komen. Het is wat met die vleesetende hufters. :smile: Die vallen als hongerige hyena's over je vegetarische nekje heen als je één keer iets verkeerds zegt. Heel hufterig allemaal.
http://www.foodlog.nl/artikel/stapel-ha ... k-ontsnapt" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier kan je luisteren naar een radio interview met mede-onderzoeker Roos Vonk over het onderzoek
http://www.radio1.nl/contents/37119-vle ... t-hufterig" onclick="window.open(this.href);return false;
Vleeseters toch niet hufterig :ohmy:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Mahalingam »

Zo zijn onze manieren...
'Hoogleraar Roos Vonk heeft rekenkundige fouten genegeerd'
De Nijmeegse hoogleraar Roos Vonk is eerder gewezen op 'onweerlegbare fouten' in de studie over de hufterigheid van vleeseters.

Maar zij heeft daar toen geen conclusies aan verbonden. Dat zegt publicist Jan van Rongen, tevens wiskundige. Van Rongen: "Ik heb Vonk uitgelegd dat de in de studie genoemde percentages rekenkundig onmogelijk zijn. Bij haar had een lichtje moeten gaan branden. Ze vond echter dat ik vragen stelde op het niveau van een eerstejaars psychologiestudent en weigerde mijn kritiek serieus te nemen."

Pas na woensdag, toen de universiteit van Tilburg Diederik Stapel, een van de hoogleraren met wie Vonk de studie had uitgevoerd, wegstuurde, erkende de Nijmeegse hoogleraar dat het onderzoek berustte op valse gegevens.

"Ze heeft boter op haar hoofd", aldus Van Rongen. De naar eigen zeggen cum laude afgestudeerd wiskundige publiceert regelmatig op de site foodlog.nl , een kritisch webmagazine over eten.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... egeerd.ece
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Ariel »

Hoogleraar Roos Vonk: Ik ben heel erg stom geweest
Afbeelding
Hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen ontving na publicatie van het onderzoek naar de 'hufterigheid' van vleeseters 'wel honderd mails' van mensen die beweerden dat het resultaat niet kon kloppen. Ze nam ze niet serieus, omdat ze ‘geen moment dacht dat er sprake kon zijn van fraude.'

Dat heeft Vonk maandagavond gezegd in het televisieprogramma Pauw en Witteman.

Verzonnen
Vorige week werd bekend dat mede-onderzoeker professor Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg jarenlang onderzoeksdata heeft verzonnen, en dat is ook met het vleesonderzoek het geval.

Vonk bracht een persbericht gebaseerd op zijn data naar buiten. ‘Ik heb een heleboel superonverstandige dingen gedaan in deze kwestie. Ik vertrouwde mijn vriend en bovendien sloten zijn, achteraf valse, resultaten precies aan bij wat ik al verwachtte, namelijk dat vleeseters minder empathisch zijn dan vegetariërs. Als dat niet zo was geweest, had ik de data nog wel een keer nagetrokken,’ zei ze maandag.
Vonk is oud-voorzitter van de actiegroep Wakker Dier en lid van de Partij voor de Dieren.

Stom
De hoogleraar verweet onder meer een wiskundige die de rekenmethode betwistte, dat hij vragen stelde ‘op het niveau van een eerstejaarsstudent psychologie.' Anderen liet ze weten ‘dat het onderzoeksresultaat hen zeker niet beviel.'

'Ik ben heel erg stom geweest, maar zoiets extreems verwacht je niet,' zei Vonk. De Radboud Universiteit laat onderzoek doen naar de rol van de professor in de zaak en haar integriteit.

Door Robin van der Kloor

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... eweest.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Mahalingam »

"Ik vertrouwde mijn vriend en bovendien sloten zijn, achteraf valse, resultaten precies aan bij wat ik al verwachtte, namelijk dat vleeseters minder empathisch zijn dan vegetariërs."
Wetenschap in dienst van haar ideologie. Een heel normale houding van professoren in Havanna aan de Waal.
Wetenschappelijke kritiek op onzin wordt fel bestreden.
Professor weerlegde 'wel 100 mails'
Hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen ontving na publicatie van het onderzoek naar vleeseters die hufterig zouden zijn „wel 100 mails” van mensen die beweerden dat het resultaat niet kon kloppen. Maar die weerlegde zij allemaal in soms felle bewoordingen, omdat ze „geen moment dacht dat er sprake kon zijn van fraude.” Dat heeft Vonk maandagavond in het tv-programma Pauw en Witteman gezegd.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1053 ... buitenland
Maar toen was er toch geen sprake van fraude? Die mails gingen toch over fouten in het artikel?
En die konden er niet inzitten omdat de conclusie klopt!
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuwe paria: de vleeseter

Bericht door Ariel »

Felle bewoordingen ....En dat van iemand die geen vlees eet, en dus ook geen hufter kan zijn. :evil:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie