Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Afbeelding
Dit is Joke. Ze heeft milieu tip voor de Belgen.
"Droog hout brandt beter dan nat hout. Wij zullen de Vlaamse kachelgebruiker daarover informeren."
Wat is er mis met haar uitspraak? Ik vind hem best wel grappig. Vooral de laatste zin onderschrijft mijn gedachte.

Deugt deze dan ook niet? Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht.

En zo zijn er duizenden spreekwoorden. Dus vanwaar de kritiek op deze minister? Steunt zij de moslim immigratie politiek? Dan moeten we haar daar op afrekenen! Politici zijn doorgaans smerige corrupte mensen. Ze moeten afgerekend worden op hun daden en niet op leuke bekende citaten!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Ali Yas schreef:Het hangt er vanaf waarmee je het hout benat. Hout gedrenkt in alcohol brandt beslist beter dan droog hout.
Millieutip: Zo brandt een moskee ook beter af als je deze blust met benzine in plaats van met water icon_shh.gif
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:Het hangt er vanaf waarmee je het hout benat. Hout gedrenkt in alcohol brandt beslist beter dan droog hout.
LOL. [icon_lol.gif] kunnen we jou niet beter de Belgische minister van leefmilieu maken? Jij lijkt me een stuk slimmer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Tegen wil en dank leek ik de laatste maand een beetje op een milieufreak. Ik moest koud (nou ja, gelukkig nog wel lauw) douchen.
Na 30 jaar gaf de geiser het een beetje op. En ja, geen reserveonderdelen meer.
Nu hangt er een modern digitaal geregeld geval. En die geeft lekker veel warm water voor de stortdouche.
En je moet heel erg veel om het milieu geven om bewust koud te douchen. Brrrrrr.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Tegen wil en dank leek ik de laatste maand een beetje op een milieufreak. Ik moest koud (nou ja, gelukkig nog wel lauw) douchen.
Na 30 jaar gaf de geiser het een beetje op. En ja, geen reserveonderdelen meer.
Nu hangt er een modern digitaal geregeld geval. En die geeft lekker veel warm water voor de stortdouche.
En je moet heel erg veel om het milieu geven om bewust koud te douchen. Brrrrrr.
Nu nog een kacheltje om je doucheruimte warm te houden Mahalingam. Dat heb jij nodig voor je stramme botten en spieren, en dan ben jij klaar voor de winter.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Daar zeg je wat. Ik heb een ventilatorkacheltje die voor het douchen de zaak een beetje opwarmt.
Het douchehok heeft halfsteens muren en een zinken dakje. Niks geen isolatie.
Ik kan mij zeer strenge winters herinneren waarbij na het douchen er rijp aan de muren zat.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Van ademen ga je dood. Het alternatief: niet ademen is geen levensvatbaar alternatief.
Luchtvervuiling is het nieuwe roken: ‘Ademen kost jaarlijks 7 miljoen mensen het leven’
Alleen maar door te ademen komen wereldwijd elk jaar 7 miljoen mensen om het leven. Luchtvervuiling is daarmee het nieuwe roken, zo waarschuwt de Wereldgezondheidsorganisatie.

‘Iedereen is er intussen van overtuigd dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is hoogtijd om op dezelfde manier te kijken naar de giftige lucht die miljarden mensen dagelijks noodgedwongen inademen’, zegt Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), aan The Guardian.

Volgens de topman van de WHO lijdt meer dan 90 procent van de wereldbevolking onder verslechterde luchtkwaliteit. Nieuw onderzoek toont bovendien steeds gedetailleerder aan welke nefaste gevolgen dat heeft voor de volksgezondheid, vooral bij kinderen.

‘Niemand, rijk of arm, ontsnapt aan luchtvervuiling. Het is een sluipende noodsituatie. Ondanks deze epidemie van onnodige, vermijdbare sterfgevallen en handicaps wordt hiertegen nog steeds amper actie ondernomen’, vervolgt Tedros. ‘We staan op een kantelpunt, en moeten dringend de inspanningen vergroten om een antwoord te vinden op deze uitdaging.’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181027_03884556
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Gescheiden plastic wordt gewoon verbrand

Door Gerard Driehuis, 29 oktober 2018

Afbeelding

Tot voor kort ging plastic afkomstig van bedrijven waar we zelf niets mee konden naar China. Zo konden we volhouden dat het plastic niet op de vuilnishoop belandt om te worden verbrand. Maar China heeft geen zin meer de vuilnisbelt van het westen te zijn en heeft besloten ons plastic niet meer te accepteren. Nu gebeurt er wat je zou verwachten: het wordt op de goedkoopste manier vernietigd en dat is meestal verbranden. Het geldt voor bedrijfsafval. Het afval van huishoudens mag in principe niet worden verbrand, schrijft De Volkskrant De inzameling van huishoudelijk afval is strenger gereguleerd en bovendien gesubsidieerd. De Nederlandse wet schrijft voor dat huisafval dat gescheiden wordt ingezameld, in Europa moet worden verwerkt. Daar is een hele bedrijfstak voor opgezet van ophalen tot sorteren en recyclen, goeddeels gefinancierd door fabrikanten via het Afvalfonds Verpakkingen.

Maar voor de enorme berg plastic afval van bedrijven geldt dat niet. En dat verdwijnt nu in de verbrandingsoven. Dat is niet alleen in Nederland zo, maar in heel veel landen die hun plastic-afval vroeger naar China verscheepten. En die enorme hoeveelheid bedrijfsafval die wordt verbrand maakt de inzameling van particulieren enigszins symbolisch.

Bronnen: Financial Times, Volkskrant

http://www.welingelichtekringen.nl/natu ... brand.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

GroenLinks wil verplicht ledlampen voor elk bedrijf
Als het aan GroenLinks in de Tweede Kamer ligt, moet elk bedrijf in Nederland uiterlijk 1 juli 2020 zijn overgestapt op ledverlichting. Die maatregel kan een enorme bijdrage leveren aan de CO2-reductie.
Groen Links gaat zich rijk groen rekenen. Enorme bijdrage. Dat moet dan wel heel wat zijn. We zien:
,,Met verplichte ledverlichting in bedrijven bespaar je bijna een megaton aan CO2”, zegt Van der Lee. ,,Dat is ongelofelijk veel. Ter vergelijking, dat is evenveel CO2 als het Afrikaanse land Liberia in één jaar uitstoot.
[...]
Volgens Martien Visser, lector Energie & Netwerken aan de Hanzehogeschool in Groningen, levert verplichte ledverlichting in winkels en overige bedrijfsgebouwen 0,9 megaton aan CO2-reductie op. Ter vergelijking: de sluiting van de Hemwegcentrale in Amsterdam zou zo’n 2,2 megaton opleveren.
Dat is geweldig. dat we daar niet eerder op gekomen zijn.
Als ik door bedrijven en gebouwen loop dan zie ik hoofdzakelijk TL-licht. En alle gloeilampen zijn vervangen door spaarlampen.

Als ik bij mijzelf kijk dan heb ik een 36 Watt TL hangen . Daar komt 3250 lumen licht uit. En die gaat 10.000 uur mee (=1 jaar continu branden)
Ik zoek een LED buis ter vervanging. Die gaan niet noemenswaardig langer mee in de praktijk.
En hoeveel licht komt er uit? Dat valt zwaar tegen: tussen de 1600 (de goedkope) en de 3000 lumen. Dat is beduidend minder.
Maar dan betaal ik wel 35 euro terwijl een TL mij 7 euro kost.
En dat waar het hier over gaat: het opgenomen vermogen. Dat ligt tussen de 34 Watt en de 25 Watt. Dat is geen reductie zoals vaak beweert wordt van 50%.

Dus die besparing van 50 % is een illusie. En met een behoorlijke investering en materiaalkosten (35 euro voor 20.000 branduren, 2x een TL (10.000 uur) kost 14 euro.) heb ik minder licht.
Lees het na bij:
http://www.ledsgogreener.nl/nieuws/lich ... sus-led-tl

https://www.ad.nl/politiek/groenlinks-w ... ~ad52072b/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef:
GroenLinks wil verplicht ledlampen voor elk bedrijf
Als het aan GroenLinks in de Tweede Kamer ligt, moet elk bedrijf in Nederland uiterlijk 1 juli 2020 zijn overgestapt op ledverlichting. Die maatregel kan een enorme bijdrage leveren aan de CO2-reductie.
Vandaag verplichting tot verplichte Led lampen voor iedereen. Morgen verplicht schoenen poetsen met verplichte milieu vriendelijke schoencrème vervaardigd uit verplichte organische stoffen.

GroenLinks stelt niets voor. Een voormalige extreem linkse oproerpartij met waanzin denkbeelden. Dan krijg je dit. Een walgelijke misselijk makende vorm van volkspesterij.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Hoe kan een school voldoen aan de duurzaamheids normen die nog gaan komen?
Door preventief zonnepanelen op het dak te leggen. Kost ze geen cent.
Scholen die willen verduurzamen kunnen terecht bij speciaal fonds voor zonnepanelen
Er wordt gewerkt aan een fonds van 100 miljoen euro, dat beschikbaar komt voor de aanleg van de panelen. ,,Hieruit kunnen de panelen voor 100 procent gefinancierd worden. En op die lening met een lage rente krijgen scholen dan een extra lange aflostijd van vijftien jaar”, vertelt een woordvoerster van de stichting berichtgeving aan de NOS. Volgens haar zijn dit betere voorwaarden dan huidige tarieven in de gewone markt.

De rijksoverheid zou bereid zijn garant te staan voor onvoorziene omstandigheden, zoals een school die in een krimpgebied leeg komt te staan.
Volgens de stichting liggen er in Nederland nu op circa duizend scholen zonnepanelen en gaat dit nog gebeuren bij ongeveer 6000 scholen.
En daar blijft het natuurlijk niet bij. De binnenkort verplichte LED-lampen komen eraan:
De Stichting Schooldakrevolutie wil de scholen gaan helpen met randzaken die komen kijken bij de aanleg van zonnepanelen, maar ook ledlampen. ,,De technische aspecten, de papierwinkel en de financiering.”

De stichting heeft al in kaart gebracht hoeveel panelen een school kwijt kan op het dak. ,,Vanaf volgend jaar geven we die lijst vrij en kunnen scholen nagaan wat hun capaciteit is.” Gemiddeld heeft een school ruimte voor tweehonderd panelen. De aanschaf van zoveel panelen kost die school ongeveer 50.000 euro, terwijl het leidt tot jaarlijks circa 6000 euro kostenbesparingen.

,,We hopen dat scholen het bespaarde geld inzetten voor educatie over duurzaamheid en het klimaatvraagstuk.”
https://www.ad.nl/binnenland/scholen-di ... a50821ea5/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Insecten onvruchtbaar door opwarming aarde

De klimaatverandering brengt het voortbestaan van veel insectensoorten in gevaar. Dat is te lezen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications. Hittegolven, die in de toekomst vermoedelijk vaker zullen optreden, zijn schadelijk voor de sperma van insecten. Steriliteit ligt op de loer.

De wetenschappers trekken deze conclusie op basis van onderzoek naar rijstmeelkevers. Eén groep kevers werd vijf dagen blootgesteld aan een hittegolf, de andere groep niet. De uitkomsten waren verbazingwekkend: de eerste groep bleek vervolgens 50 procent minder nageslacht op de wereld te zetten.

Ook gevaar voor mensen
Na een tweede hittegolf, bleken deze kevers zelfs 99 procent minder vruchtbaar dan de groep die aan normale temperaturen werd blootgesteld. Bovendien bleken de kinderen van deze groep minder lang te leven. Door hitte produceren kevers minder sperma en bovendien is de kwaliteit van de sperma minder. De resultaten zijn zorgwekkend volgens het onderzoekteam, omdat kevers een kwart van de biodiversiteit op aarde vormen.

Het is andermaal een bevestiging dat hitte een negatief effect heeft op voortplanting. Eerder werd al vastgesteld dat aanhoudende hitte ook bij mensen andere zoogdieren kan leiden tot minder vruchtbaarheid.
:scratch: Tja...Vandaar dat er in Afrika weinig kinderen geboren worden. Het is daar te heet... :shock:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

https://www.powned.tv/artikel/peta-wil- ... den-kippen
Dierenrechtenorganisatie PETA wil graag een monument oprichten voor enkele honderden kippen die in Canada om het leven kwamen bij een vrachtwagenongeluk.
Afbeelding
En dan nu over het dorpje 'Wool' (verbastering van 'welle') nabij Giddy Green aan de weg B3071 in het UK.
https://www.peta.org.uk/wp-content/uplo ... illage.pdf
I'm writing on behalf of PETA with a suggestion that would put Wool in the spotlight and promote kindness to sheep: renaming the village "Vegan Wool ".
Why make this animal-friendly update? Unlike wool that is stolen from sheep, vegan wool is good for animals and the environment.
[...]
Sheeps wool, on the other hand, has been shown to be a product of extreme cruelty.
[...]
This cruelty is rampant on sheep farms all over the world: [...]
https://www.peta.org.uk/wp-content/uplo ... illage.pdf
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Er komt in 2022 een nieuwe fabriek in Groningen (Zuidbroek) en die ziet er van verre zo uit:

Afbeelding

Het gaat 500 miljoen kosten en evenveel electriciteit gebruiken als 40.000 huishoudens (zonder warmtepomp). Er zijn drie grote koeltorens nodig.
Het is de stikstoffabriek (zuurstof is een afvalproduct) die nodig is om het Russische gas te verdunnen tot wat wij krijgen uit Groningen.

Het is een streek waar vroeger veel aanhangers van Domela Nieuwenhuis leefden. En zijn geest waard nog steeds rond:
Gasunie vreest ‘vergisaanslagen’ bij stikstoffabriek Zuidbroek
Gasunie heeft in de Veenkoloniën gepolst of radicale acties tegen windpark N33 kunnen overslaan op de bouw van de naburige stikstoffabriek bij Zuidbroek.
https://www.dvhn.nl/groningen/Gasunie-v ... 69097.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

En maar roepen dat we van het gas af moeten.
Ik googelde op 'CV ketel VR open' en de helft van de treffers bestond uit zaken over warmtepompen.
Ik kreeg de indruk dat ik een nitwit was die nog aardgas wil gebruiken.
En nu weer dit:
Gaskraan kan misschien wel vijf jaar eerder dicht
Goed nieuws voor Groningen: de afbouw van de gaswinning ligt, volgens minister Eric Wiebes van economische zaken en klimaat (VVD), ‘ruimschoots op schema’. De operatie verloopt zelfs zo voorspoedig dat de kraan mogelijk al in 2025, of iets later, geheel dicht kan.
Slecht nieuws voor de conomie.
We hebben nog maar weinig energie-intensieve bedrijven over. De spullen die ze maakten halen we nu uit China of de USA. De weinige bedrijven die er nog zijn wordt het steeds moeilijker om concurrerend te blijven.
Daarnaast is het ‘essentieel’, aldus Wiebes, dat de grootste gasverbruikers van Nederland worden losgekoppeld van het Groningenveld. Uiterlijk in oktober 2022 moeten deze negen bedrijven zijn overgestapt op een andere, liefst duurzame energievoorziening. De minister richt zich op deze relatief kleine groep, omdat zij samen goed zijn voor een jaarlijks gasverbruik van meer dan 3 miljard kuub.

Om welke grootverbruikers het gaat, meldt Wiebes niet. Volgens directeur Hans Grünfeld van VEMW, de branchevereniging van energieverbruikers, telt Nederland ongeveer dertien bedrijven die jaarlijks meer dan honderd miljoen kuub gas nodig hebben. Daarbij zitten in ieder geval drie gasgestookte energie­centrales, kunstmestfabriek Yara, suikerfabriek Suiker Unie, zoutbedrijf AkzoNobel, glastuinbouwfirma Agriport A7 en industriecomplex Emmtec
https://www.trouw.nl/democratie/gaskraa ... ~a610ce63/
De overheid (hoe wijs ! ) zal ze gaan verbieden om op oude voet door te gaan:
De minister is ‘uitvoerig in gesprek met deze groep bedrijven over concrete ombouwplannen’, zegt hij. Of dat in alle gevallen tot een succes leidt, is onzeker. Daarom bereidt Wiebes een wijziging van de Gaswet voor om deze bedrijven zonodig te kunnen dwingen van het Groningse gas af te stappen. Het kabinet heeft 75 miljoen euro beschikbaar als ‘nadeelcompensatie’.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Lief en leed met de warmtepomp:
Ik wil zo graag van mijn warmtepomp houden maar het lukt maar niet. Op het dak maakte ie teveel herrie, aan de gevel blaast ie witte rook voor mijn keukenraaam zodat ik in een Halloweenfilm leef en de woonkamer boven wordt nooit warmer dan 18 graden dus daar zitten we niet meer.
https://twitter.com/JanineAbbring/statu ... 0635275265
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Je leest geregeld over electricieitcentrales die dicht moeten. Ik kwam dit tegen uit jan. 2017 dat verteld waar en wanneer.
Veranderingen in landschap elektriciteitscentrales

13 januari 2017
In Nederland is dit jaar een verdere verandering gaande in het energielandschap. Dit jaar worden opnieuw twee koleneenheden gesloten. Maasvlakte I en II zijn samen goed voor zo'n 960 MW vermogen. Door de sluiting van deze centrales daalt de totale capaciteit aan kolencentrales in Nederland van 5.02 GW naar 4.06 GW. Er zijn dan nog in totaal vijf kolencentrales open, die samen de baseload aan elektriciteitsopwekking leveren in Nederland. 3 van deze kolencentrales zijn brandnieuw. De Eemshavencentrale (RWE), de Maasvlakte 3 (Uniper) en de Centrale Maasvlakte (Engie) zijn allen geopend in 2015. Ze vervangen de kolencentrales uit de jaren '70 en jaren '80 die, nu ook Maasvlakte I en II dicht gaan, allemaal zijn gesloten.

De twee andere kolencentrales zijn uit de jaren '90. Het betreft de Amercentrale 9 (RWE) en de Hemweg 8 (Vattenfall). Van deze twee centrales is nog niet duidelijk wat de planning gaat zijn. De ministerraad gaat vanmiddag eventueel met een beslissing komen over de toekomst van deze twee centrales, maar door onenigheid in het kabinet (VVD vs PvdA) op dit dossier kan dit besluit ook naar achteren worden verschoven. Vattenfall wil graag op korte termijn de Hemweg 8 centrale sluiten. RWE heeft juist een subsidie ontvangen om de Amercentrale tot 2025 voor het grote deel op biomassa te laten draaien.

De veranderingen op dit front zorgen ervoor dat iets van de overcapaciteit in Nederland verdwijnt (er staan nog altijd een reeks gascentrales in de mottenballen). Ook de Eemscentrale (gascentrale van 700 MW capaciteit) is per 1 januari van dit jaar gesloten waardoor de capacitieit in Nederland verder afneemt. Daarentegen wordt over een jaar waarschijnlijk de Clauscentrale weer in productie genomen (800 MW). In 2016 had Nederland nog ongeveer 10.5 GW aan basisload vermogen online staan. De helft hiervan betrof kolencentrales (5.02 GW) en de andere helft gascentrales. Vanaf dit jaar is dat teruggebracht naar 9 GW (waarvan 4.06 GW kolen). De vraag in Nederland ligt afhankelijk van condities tussen de 9 en 15 GW. De restvraag wordt opgevangen door overige bronnen (kerncentrale Borselle, hernieuwbaar, kleinschalige productie (gas en biomassa) en import).
Spoiler! :
Elders in Europa
België - In België is continue discussie over de toekomst van de belangrijke kerncentrales Doel en Tihange. De levensduur van deze centrales is een aantal jaar geleden verlengd tot 2025. Zonder deze centrales wordt België te sterk afhankelijk van de import hetgeen te grote risico's met zich meebrengt voor de leveringszekerheid.

Frankrijk - In Frankrijk wordt in 2019 begonnen met het uitfaseren van oudere kerncentrales. De capaciteit die verloren gaat moet worden opgevangen door nieuwe capaciteit aan hernieuwbare energiebronnen. Zo wil de Franse overheid in een periode tot 2030 de afhankelijkheid van kerncentrales terugdringen van de huidige 75% tot onder de 50%.

Duitsland - De laatste reeks kerncentrales (11 GW) staan in de planning om in de periode van 2019-2022 te worden gesloten. Vanaf dat moment is Duitsland geheel vrij van kerncentrales. Er wordt over dezelfde periode veel minder geïnvesteerd in hernieuwbare energie dan in de voorbije jaren van de Energiewende. Op het moment wordt zo'n 23% van de elektriciteit in Duitsland duurzaam opgewekt (NL is 9%). De kerncentrales die in de voorbije jaren zijn gesloten zijn qua capaciteit gecompenseerd door hernieuwbare bronnen. Ook gascentrales zijn in de mottenballen geraakt door de Energiewende. Omdat de 11GW capaciteit die nog gesloten moet worden waarschijnlijk niet gecompenseerd wordt door voldoende nieuwe hernieuwbare bronnen is de verachting dat een reeks gascentrales terug gaan komen om dit gat te vullen.

GB - In de voorbije twee jaar is het grootste deel aan kolencentrales in het Verenigd Koninkrijk gesloten. Gascentrales zijn hierdoor belangrijker dan ooit geworden. Kolencentrales hadden historisch gezien een belangrijke rol in de elektriciteitsproductie in Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar werd er meer elektriciteit geproduceerd door windmolens dan door kolencentrales.
https://www.essent.nl/content/grootzake ... rales.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

De nieuwe tarieven voor energie voor de burgers zijn bekend.
En zo te schatten gaat het mij minimaal 20 euro per maand meer kosten.
Wat vinden de mensen ervan?

Afbeelding

Niet overwacht: kiezers van D666 en Gr. Links, die er over het algemeen zelf financieel warm bij zitten willen zich blauw betalen voor de redding van de aarde.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Een enorm sturende vraag trouwens! Het CO2-gehalte kan helemaal niet "teruggedrongen" worden, het lukt niet eens de uitstoot terug te dringen! En verder is "de industrie" geen onafhankelijke entiteit maar werkgever van gewone mensen, wat uiteindelijk betekent dat de gulle gevers de gewone mensen plukken.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Bankroet van de “energietransitie”: EnBW bouwt oliekrachtcentrale in Marbach

Geplaatst op 10 december 2018

Afbeelding
In het energie- en technologiepark Marbach dient een “netwerkstabiliteit krachtcentrale” te ontstaan.

De EnBW, een van de voormalige energiereuzen, moet voor noodgevallen vier nieuwe krachtcentrales in het zuiden bouwen, die olie en gas zullen verbranden, omdat in 2022 de laatste atoomcentrale Neckarwestheim II, nog geen 30 jaar oud, op bevel van de DDR-natuurkundige Merkel stilgelegd moet worden. Het concern, grotendeels eigendom van de door de Groenen en de CDU geregeerde deelstaat Baden-Württemberg, is daarom bang dat de stroomvoorziening vanwege de “energietransitie” in elkaar zou kunnen storten.

De eerste van deze op olie draaiende nieuwe krachtcentrales voor noodgevallen met een vermogen van 300 megawatt zal voor een geschatte € 100 miljoen komen te staan in de Schiller-stad Marbach aan de Neckar, 20 kilometer verwijderd van Neckarwestheim. De krachtcentrale Neckarwestheim II levert op dit moment probleemloos 24 uur per dag 1300 megawatt stroom CO2 vrij en is al lang afbetaald.

De EnBW exploiteert sinds kort windinstallaties in de Noord- en Oostzee, maar kan de stroom wegens het gebrek aan leidingen niet naar Stuttgart krijgen. Het concern heeft sinds de “energietransitie” miljarden verlies geleden en personeel ontslagen!

De ware reden van al deze Groene waanzin is het feit dat we geregeerd worden door politici, die niet weten dat bij bewolking en ´s nachts de zon niet schijnt en het af en toe van Flensburg tot het Bodenmeer windstil is.

Bron: www.pi-news.net

Door: “Kewil”

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2018/12/10 ... n-marbach/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Wil je iets goeds doen voor het milieu, ga dan koud douchen is mijn herhaardelijke advies.
Hier het verhaal vaan iemand die dat is gaan doen. En hoeveel geld die bespaart. En zorgt voor helder wakker denken.
Je kunt rijk worden onder een koude douche
Sinds een paar maanden douche ik alleen nog maar koud, zonder enig warm water. Na een paar weken wist ik al niet beter: meteen wakker en heerlijk fris. Koud douchen is ook nog eens beter voor de huid.

Natuurlijk douche ik nu korter. De gemiddelde douchebeurt in Nederland duurt negen minuten. Maar na twee minuten overgoten te zijn met water van twaalf graden, vraag ik me af wat de meerwaarde van nóg langer poedelen is. Ja, ik kwam altijd op goede ideeën tijdens het lange, warme douchen. Misschien dat dit nu minder wordt?

Nee, in de praktijk niet. Een koude douche in de ochtend zet mij juist aan tot helder denken.
Hij heeft uitgerekend: Koud douchen bespaart dus 0,38 euro per douchebeurt: 138 euro per jaar.
En door tijdwinst hoeft hij niet snel naar zijn werk te rijden wat brandstof bespaart.
"Ik kan dus in vijf jaar mijn CO2-uitstoot beperken met 25 procent zonder dat het tijd of geld kost."

https://www.trouw.nl/opinie/je-kunt-rij ... ~a3706a3d/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Iedereen aan de warmtepomp. De twitter vriendin van Mahalingam ging ook aan de pomp. Maar toe nu toe werkt die pomp nog steeds niet optimaal.

Update Warmtepompgate: Ik kreeg van het bedrijf dat mij de (vooralsnog niet werkende, het is nu ijskoud in huis) waterpomp leverde een offerte voor deze houten omkasting nu het ding noodgedwongen naast mijn huis staat. Prijsopgave: 1695 euro. Zestienhonderdvijfennegentig.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Groen rijdt links

Waar slaat dit op? Fysiek gezien rijden de Groenen in de linker baan op de snelweg.

Afbeelding
Opmerkelijk is dat ‘groene’ auto’s de snelheidslimiet vaak aan hun laars lappen. Elektrische personenauto's worden even vaak beboet als diesels, die bekendstaan als kilometervreters en daardoor eerder tegen een bon aanlopen. Veruit het bontst maken plug-in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander het. 63 procent werd vorig jaar bekeurd, tegen 46 procent van de dieselrijders. De cijfers zijn afkomstig van het CBS, dat een inventarisatie maakte.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8b5d499/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

De laatste weken kom ik geregeld het woord 'energiearmoede' tegen.
Dat hebben wij de afgelopen 60 jaar niet meer gekend. Maar het is weer terug van weggeweest.
Als kind leefde ik in een koude omgeving. Nu als bejaarde ga ik weer leven in een koude omgeving, zo wordt mij verteld.
Ik zat te overdenken over die winters van toen:

Het eerste licht dat ik toen ik geboren was zag was van een peteroleumlamp.
Er was geen gas, er was geen electriciteit want oorlog was net voorbij.
Tot in de 60-er jaren (komst aardgas) was er een kolenkachel in de huiskamer.
(20 mud kolen per jaar (mud=73 kilo))
De rest van het huis werd niet verwarmd.
We kregen een (metalen) kruik in bed. Gevuld na het eten met heet water uit de fluitketel en een pan (2 gaspitten). De kruik eerst aan het hoofdeinde en een uurtje voor slapen gaan verplaatst naar het voeteneind. Zo bleef het bed ook een beetje droog en er stonden ijsbloemen binnen op de ramen.

Wassen? Eens per week in de koude keuken staan op een handdoek naast/in een teiltje lauw water.
Toen ik klein was: zitten op een handdoek op het aanrecht met de voeten in een teilje in de gootsteen.
Toen ik groter was eens per maand met vader naar het badhuis.

Ruimteverwarming was toen een dure luxe en dat wordt die weer.
Maar gelukkig is in de tussentijd wel de electrische deken uitgevonden.


Rapportage Energiearmoede
Effectieve interventies om energie efficiëntie te vergroten en energiearmoede te verlagen
https://www.ecn.nl/publicaties/PdfFetch ... -E--17-002
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Warm huis wordt luxe

Door Edwin van der Schoot en Ilan Sluis, 15 december 2018

Afbeelding

Energiearmoede door hoge belasting

AMSTERDAM – De energienota dreigt volgend jaar een groot probleem te worden voor honderdduizenden Nederlandse huishoudens. Mede door fors oplopende energiebelastingen en -heffingen dreigt een warm huis een luxe te worden.


De afgelopen week regende het klachten van lezers van deze krant, die een brief op de mat zagen landen van hun energieleverancier met forse aangekondigde verhogingen. Die worden veroorzaakt door duurder gas en stroom, maar ook door de oplopende energiebelasting, btw en een duurzaamheidsheffing. De fiscus vangt zo volgens prijsexpert Ben Woldring inmiddels 46,7 procent van de energierekening.

Schuldhulpverleningsexpert Nadja Jungmann van de Hogeschool Utrecht wijst op de opstapeling van lastenverzwaringen: „De woonlasten en de zorgkosten zijn de afgelopen jaren al toegenomen. Als de energierekening daar als extra post bijkomt, is dat echt zorgelijk.”

Schulden
Recente onderzoeken van onder andere het Centraal Planbureau, Essent en ECN wijzen uit dat enkele honderdduizenden gezinnen nu al moeite hebben om de energierekening te betalen, nog voordat daar in 2019 een verhoging van ruim 300 euro op jaarbasis bijkomt. Die verhoging voedt het geluid dat de gewone man wellicht een te groot deel van de kosten van de energietransitie moet opbrengen en dat de rekening voor de verduurzaming van Nederland anders verdeeld moet worden.

bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie