Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

Wilders staat vandaag weer voor de rechter.

Zijn ‘politieke proces’, het hoger beroep van zijn veroordeling voor groepsbelediging en aanzetten tot discriminatie, moet direct door de rechter worden afgeblazen, vindt hij.

Geert Wilders zal vandaag dus alles op alles zetten om het hoger beroep in zijn minder-Marokkanenproces te torpederen. De PVV-leider claimt dat zijn zaak door politieke druk tot stand kwam en dat een belangrijke getuige is afgehaakt door - eveneens - politieke druk.
Knoops heeft hof een brief geschreven, waarin hij vraagt om getuigenverhoren en aanhouding -stilleggen- van het proces. OM wil dat niet, heeft het laten weten.

Knoops wil eerst nog weten waarom er geen livestream is. ,,Geen reden voor,'' zegt voorzitter van het hof.

Knoops gaat nu toelichten waarom proces stilgelegd zou moeten worden. Zo wil hij vier getuigen horen en loopt er nog een zaak met RTL Nieuws over gespreksnotities van het ministerie van Justitie.

Knoops zegt dat de ambtenaren - waaronder Opstelten - die wél zijn gehoord, aan 'collectief geheugenverlies' bleken te lijden. ,,Je vraagt je af waarom dit proces wordt voortgezet.''

Knoops wijst op de rechtszaak die RTL Nieuws aanspande. Het eiste alle documenten die het ministerie van Justitie heeft over de beslissing om PVV-leider Geert Wilders te vervolgen. Het ministerie heeft dat geweigerd.

Opstelten heeft volgens Knoops gezegd: ,,Het was aan mij om te kijken of dat aangiftetraject goed liep.'' Hij moest kijken omdat er 'rijen stonden'. Opstelten vond dat 'iedereen de kans moest krijgen aangifte te doen'.

Het Hof stond eerder onderzoek toe naar een notitie van 2 april 2014 van een gesprek tussen toenmalig OM-baas Herman Bolhaar en minister Opstelten. Maar Bolhaar had bij het verhoor 'geen idee over waar u het over heeft'.

Knoops noemt het 'ongeloofwaardig' dat Opstelten en Bolhaar veel niet meer wisten van hun overleg van destijds. Zeker omdat Opstelten de uitspraken van Wilders 'walgelijk' noemde.

Openheid van zaken, wil de advocaat van Wilders. Wat is er nou precies gezegd tijdens het onderonsje tussen Bolhaar en Opstelten?

Volgens Knoops is er 'informatie verzwegen'. Minister Grapperhaus (Justitie) meldde deze maand in Kamervragen dat er een overleg méér is geweest dan hij vorig jaar in antwoord op Kamervragen meldde. De minister wist echter 'het doel' van dat overleg niet. Hij misschien niet, maar de betrokken ambtenaren wel, denkt Knoops.

Knoops zegt dat oud-topambtenaar Gerard Roes in zijn getuigenverklaring zei dat er 'geen reden' was voor Opstelten om met Bolhaar te overleggen. ,,Maar waarom is er later dan toch over gesproken op 25 september? Het antwoord kan u raden..''

Volgens Knoops zijn er stukken - bij de zaak tussen RTL Nieuws tegen het ministerie van Justitie - die het ministerie niet wil geven en erger: dat het ministerie eerder ontkende dat deze bestonden. Zolang er geen uitspraak is, zou de zaak niet door mogen gaan.

Knoops wil naast Vreugdenhil ook hoge ambtenaar Martin Bruinsma, en de huidige hoogste ambtenaar Riedstra horen als getuigen.

Probleem: de anonieme ex-ambtenaar durft niet meer 'fysiek' te getuigen. Daardoor kan het OM én het Hof hem geen vragen stellen. Knoops wil dat daarom via een vragenlijst doen, via de notaris waar zijn eerste verklaring al ligt. Onder ede.

Knoops is bijna klaar met zijn betoog. De oproep is duidelijk: hij wil dat de zaak wordt stilgelegd totdat de betrokken topambtenaren zijn gehoord en er een uitspraak is in de zaak tussen RTL Nieuws en het ministerie van Justitie.

Knoops zegt dat hij vertraging ook vervelend vindt, maar 'nu kunnen we nog wachten'. ,,We kunnen meneer Wilders niet deze veilige instantie ontnemen.''
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

We gaan verder: Geert Wilders is weer aangeschoven. Het OM zal nu ingaan op de verzoeken van advocaat Knoops.

Er wordt volgens mij weer een goor spelletje gespeeld.
Het OM is duidelijk: via een brief had het al laten weten dat uitstel niet nodig is. De zaak is niet tijdig: Knoops had veel eerder met zijn verzoeken moeten komen. Ook het afwachten van de zaak van RTL Nieuws tegen het ministerie van Justitie is niet nodig, meent het OM.

Het OM vindt dat er al 'een schat aan informatie' ligt over de vermeende bemoeienis van Opstelten.

Het mag geen verrassing zijn: het OM vindt het ook niet nodig om de topambtenaren Riedstra en Bruinsma te horen. Het staat te ver af van de feiten waarvan Wilders wordt verdacht. ,,Ze kunnen hooguit verklaren over hoe en waarom stukken tot andere getuigen zijn gekomen.''

Een gesprek tussen een minister en de voorzitter van het college van PG's (de hoogste baas van het OM) is 'volstrekt gebruikelijk', aldus het OM. ,,Dat staat namelijk gewoon in de wet.''

Volgens het OM is een overleg ook iets heel anders dan bemoeienis. Het besluit iemand te vervolgen is echt aan het OM.

Dat Opstelten de uitspraak van Wilders 'walgelijk' noemde was volgens Bolhaar 'strafrechtelijk' niet relevant, zegt het OM.

OM: ,,Samengevat: er is geen sprake van politieke bemoeienis." Nieuwe verhoren zijn niet tijdig of relevant

Bolhaar zei in verhoor dat hij en Opstelten ongeveer elke 2 of 3 weken overleg hadden. Daarvan werden geen verslagen gemaakt. OM heeft binnen parket ook gezocht naar aantekeningen, maar die waren er niet

OM herhaalt dat Opstelten in zijn verhoor in februari alleen ''kenbaar werd gemaakt'' dat Wilders vervolgd ging worden. Het was een mededeling aan hem, geen gevolg van bemoeienis, wil OM zeggen

OM zegt dat anonieme ambtenaar in 2014, toen Wilders werd vervolgd, niet meer werkzaam was in Den Haag. Er is ''te ver verwijderd verband'' met de strafzaak en de uitspraak die Opstelten gedaan zou hebben. De anonieme man/vrouw hoorde het immers in 2011

OM: bovendien was de uitspraak dat Wilders ''voor de voeten liep'' er een die gedaan werd tussen Opstelten en toenmalig SG Demmink. Niet tegen het OM.

OM vindt horen via vragenlijst ook niet wenselijk.

OM zegt wel dat de wens van anonimiteit van de getuige niet onderbouwd is.

OM is nu klaar, Knoops wil 20 minuten pauze om zijn reactie op papier te zetten
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

Knoops gaat nu reageren op OM. Zegt dat er ''veel nieuwe stukken, informatie en getuigen naar voren zijn gekomen"

Knoops houdt vol dat hij 4 getuigen wil horen over gesprekken Opstelten-Bolhaar. ,,Laat u zich niet van de wijs brengen.''

Knoops stelt nu voor om de zaak te schorsen tot het moment dat er een besluit ligt in de RTL-zaak. Dan regiezitting om te kijken hoe het nu verder moet.

Knoops noemt het frappant dat OM net de naam van een andere OM-medewerker kwam die gespreksnotitie maakte in september 2014.

Knoops verwijt OM dat het 'dit eerder had kunnen melden'.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door King George »

Wat hier in deze inquisitie gaande is, is schandelijk. Ik begin nu te begrijpen dat er wel eens revoluties zijn uitgebroken. Moeten dan soms de hooivorken weer terug op straat en de guillotines weer terug op het plein om de democratie nog te kunnen herstellen? Het is inmiddels geen red de democratie meer, maar herstel de democratie.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

Knoops is geïrriteerd dat OM zegt dat het niet zonder meer de anonimiteit wil garanderen van de ambtenaar die wilde verklaren, maar toch al afhaakte uit angst dat zijn identiteit op straat zou kunnen komen te liggen.

Knoops is klaar, OM gaat meteen reageren

OM is wel 'boos' over de verwijten van Knoops dat het OM 'niet op woorden te geloven is'

OM heeft het nu over een haperende grammofoonplaat als het gaat om verhaal van Knoops. De AG zegt, voor de jongeren, dat dit een spotify-lijst is die op repeat staat

OM zegt dat Knoops zich steeds heeft herhaald en weinig nieuws is gezegd. Het OM is nu duidelijk feller dan eerder.

OM weerspreekt dat Roes leed aan "geheugenverlies". Hij wist heel goed dat hij ambtsbericht tekende aan minister én daarmee dat van bemoeienis van ministerie geen sprake was, want in dat bericht stond al de mededeling dat het OM ging vervolgen.

OM noemt het logisch dat Opstelten dingen zei als ''voor zover ik weet'', ''weet ik niet zeker''. ,,Het is niet zo dat ze spontaan aan geheugenverlies gingen lijden." Maar ze waren juridisch voorzichtig. ,,Logisch, het is onder ede.''

OM wil niet wachten op uitspraak in RTL-zaak. Ook omdat de zaak tegen Wilders in september nog verder gaat.

AG Sta zegt: ,,Zo dom ben ik ook niet,'' dat hij niet zou snappen dat áls Opstelten in 2011 zei dat Wilders 'voor de voeten' liep, er in 2014 een kans was. ,,Maar wat zou hij verder moeten zeggen?" Sta zegt dat de ambtenaar voorbij liep op weg naar kamer van Teeven.

OM geïrriteerd: ,,Er is in dit hoger beroep nog geen woord gewisseld om de woorden waar het over gaat in dit proces, namelijk: minder en Marokkanen."

OM het lijkt wel of verdediging en Wilders het juridische debat uit de weg willen gaan.

Wilders nu: ,,Dit hele proces vind ik een grote schande."

Wilders: ,,Het is aanranding van de trias politica. Het is duidelijk een politiek proces. Ik word vervolgd voor een vraag. Belachelijk dat ik daar al vijf jaar voor in rechtszalen sta. Maar ik zou het nog erger vinden als dat proces politiek gemotiveerd zou zijn

Wilders: ,,Er zijn stukken en data van overleggen weggemoffeld. Ze hebben aan collectief geheugenverlies geleden."

Wilders: ,,De getuige die wel wilde verklaren wordt geïntimideerd, dat is toch niet des Nederland."

Wilders: ,,Getuigen wegjagen. Dat is Zimbabwe, geen Nederland!"

Wilders: ,,In 2011 liep de gedoogconstructie ten einde, het kabinet viel. En in de tweede helft van 2011 rammelde het al. Er was grote onenigheid tussen het kabinet en de PVV-fractie en dat heeft tot enorm veel frictie geleid."

Wilders: ,,Het zal wel toeval zijn. Maar in die periode, in oktober of november, zei Rutte mij ook letterlijk 'dat ik het kabinet niet te veel voor de voeten moest lopen'. Het valt wel op dat zijn partijgenoot exact dezelfde woorden gebruikte. Dat was de context."

Wilders: ,,Ik heb die woorden niet als dreigement ervaren, maar het waren wel dezelfde woorden die zijn partijgenoot ook heeft geuit."

Wilders: ,,In normaal Nederlands: houd ermee op. Stop de heksenjacht op Geert Wilders."

Wilders: ,,Het gaat erom dat de leider van de oppositie wordt vervolgd."

Wilders: ,,Mijn vraag vooral: laat het onderzoeken of en welke politieke druk er is geweest.

Wilders zet woorden kracht bij. Slaat op de tafel. ,,Ik heb heel veel andere belangrijke dingen te doen. Dankuwel."

Hof zegt 'ten minste' een uur te gaan nadenken over alle verzoeken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

Het hof is terug en gaat nu kenbaar maken wat het gaat doen met verzoeken van Knoops en protesten daarop van het OM

Hof zegt dat zaak tegen Wilders niet helemaal wordt gestopt. OM is, zoals dat heet, wel ontvankelijk, zegt Hof.

Hof 'onderkent' belang van de waarheidsvinding. Maar wil topambtenaar Riedstra niet horen als getuige

Volgens hof is noodzaak van horen Riedstra niet gebleken.

Hof zegt dat het nu nog niet kan beoordelen of Bruinsma, Vreugdenhil en Mos gehoord zouden moeten worden, de getuigen die meer zouden kunnen weten van overleggen tussen Opstelten en Bolhaar.

De verklaring van de anonieme getuige gaat wel in dossier, maar verhoor is verder niet nodig, zegt hof.

Hof zegt dat zaak niet hoeft te worden aangehouden, of stilgelegd voor horen van getuigen. Ook niet voor zaak die dient van RTL tegen de staat.

Hof wijst dus meeste van Wilders verzoeken af.

Hof zegt wel dat als er stukken voortkomen uit zaak van RTL, dat deze nog later kunnen worden toegevoegd en besproken.

Hof wil dus door met de behandeling van de feiten van de zaak

Knoops wil nu overleg met Wilders. Krijgt tien minuten daarvoor.

Verzoeken van Wilders zijn dus grotendeels afgewezen. Dat moet teleurstellend zijn, hij en advocaat Knoops zijn nu in conclaaf

Wilders en Knoops nu in overleg. Goed mogelijk dat zij overwegen het hof te wraken. Dat deden ze eerder al, met succes. Knoops benadrukte vandaag al dat dit proces Wilders' laatste kans is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

Knoops is in de zaal, Wilders echter (nog) niet

Knoops we hebben ons beraden en we willen toelichting geven tot besluit dat we nu kenbaar maken.

Knoops: Wilders heeft andere verplichtingen en is daarom weg.

Knoops: de beslissingen van het hof zijn onvoldoende gemotiveerd. Wilders maakt zich ernstig zorgen over overweging van het hof dat voortvarendheid van het proces nu boven zijn belang wordt gesteld

Wilders is met name teleurgesteld dat er geen uitstel komt.

Knoops noemt het 'onbegrijpelijk' dat er verder geen onderzoek wordt gedaan, maar zegt dat dit geen grond is voor wraking.

Knoops hoopt wel dat er als er in juli blijkt dat er meer documenten blijken te zijn van besprekingen Opstelten-Bolhaar dat dit alsnog betrokken kan worden in onderzoek

Knoops verzoekt hof nu op 3 september - als zaak ook gepland staat- dan een regiezitting te doen, zodat er nog zaken kunnen worden betrokken

Zo zou zaak dus in principe door kunnen
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Pilgrim »

Tweet van Geert...

Afbeelding

Zo dat was weer een dagje Noord-Korea. Alle verzoeken door rechters in bunkerrechtbank afgewezen. Waarheidsvinding onbelangrijk. Trias politica bij grof vuil gezet. Nu weer in gepantserde auto naar safehouse. En altijd, altijd doorgaan!

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; Geert Wilders)
En altijd, altijd doorgaan!
En wij óók Geert! :victory:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:
Alle verzoeken door rechters in bunkerrechtbank afgewezen.
Volgens mij moet dit zijn: aan rechters.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Waar rook is, is vuur. Maar waarom zul je de brandweer inschakelen als je ook kunt afwachten tot de boel pas goed in de fik staat?

Voor mij staat al lang als een betonpaal boven water: het is des politiek om een vies vuil smerig spelletje te spelen tegen ongewenste politici die de waarheid willen verkondigen en die voor linkse achterbakse politici en daarmee samenhangende land- en cultuurverraders, onaangenaamheden met zich meebrengt
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

Hans v d Mortel sr schreef:
Pilgrim schreef:
Alle verzoeken door rechters in bunkerrechtbank afgewezen.
Volgens mij moet dit zijn: aan rechters.
Volgens mij is DOOR goed.

Alle verzoeken van Geert Wilders zijn door de rechters in bunkerrechtbank afgewezen
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Volgens mij is DOOR goed.

Alle verzoeken van Geert Wilders zijn door de rechters in bunkerrechtbank afgewezen
Dat is de werkelijkheid. Maar taalkundig is het onduidelijk. Je speelt vals Ariel met deze andere opzet! Rechters hebben namelijk geen verzoeken ingediend, maar Geert Wilders!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Mahalingam »

Wilders heeft geen trek in ‘huilie huilie’ van ‘slachtoffers’
Wilders is vandaag niet aanwezig. Hij laat via Twitter weten dat hij geen zin heeft om ‘onzin aan te horen’ van ‘benadeelde partijen’ die ‘huilie huilie doen bij het Hof’.
https://www.ad.nl/politiek/wilders-heef ... ~a30c7eae/

En wie is wel aanwezig? De altijd benadeelde De Kreek. Tijdens het eerste Wilders proces zorgde deze griezel voor stennis door dreigend achter Hans Jansen (getuige) te gaan zitten.
En wat had die nu te vertellen? Ik vat het even samen:
Meneer De Kreek heeft zich als benadeelde partij gemeld. Hij mag nu een verklaring voorlezen. Hij deelt die nu uit in de zaal. #wilders
[...]
Meneer De Kreek wil zeggen 'waarom hij schade heeft geleden'. Hij noemt zich 'de kanarie in de kolenmijn'. Zegt dat hij ook aangifte heeft gedaan tegen arabist Jansen en website geenstijl.
[...]
De Kreek zegt dat Wilders vooral Joden wilde belediging en dat hij van Marokkanen sprak was ''metaforisch".
[...]
Wel een opmerkelijk verhaal van mijnheer De Kreek. Hij heeft het over Jodenhaat, de geschiedenis van Marokko, de historische context van zijn uitspraken.
[...]
Jeroen de Kreek zegt dat #Wilders eigenlijk ''Juden Rausch" zei, maar in andere woorden. Vanwege zijn Joodse achtergrond zou hij ook geraakt zijn door Wilders. Dat verwijt is wel opvallend, Wilders staat toch bekend als een voorvechter als het gaat om de bescherming van Joden
[...]
De Kreek zegt dat Wilders 'terrorisme gerelateerd bedrog pleegt. Zijn aanhangers zouden Jodenhaters zijn, en dus ook achter de WOII en de holocaust zitten. De uitspraken van #Wilders zouden volgende holocaust in gang kunnen zetten, zegt De Kreek.
[...]
Het gerechtshof onderbreekt De Kreek overigens niet.
https://www.ad.nl/politiek/wilders-heef ... ~a30c7eae/
https://twitter.com/TobiasdenHartog
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »



Jammer dat er geen live beelden zijn vanuit de rechtbank.

De Kreek is klaar. Dat was kort voor zijn doen. De eerste advocate krijgt het woord namens een tweede benadeelde partij die 250 euro immateriële schadevergoeding vraagt. De rechtbank verklaarde hem eerder niet ontvankelijk.

De rechtbank vond eerder dat de uitlatingen van Wilders niet waren gericht op een individu, maar op een groep. Deze benadeelde zou daarom niet rechtstreeks zijn aangesproken, en dus evenmin rechtstreeks benadeeld zijn.

Haar cliënt heeft wel degelijk last ondervonden van de uitlatingen van Wilders, zegt de advocate.

Haar cliënt, een Marokkaan, is opzettelijk beledigd door Wilders, zegt de advocate. “Hij voelt zich tot op de dag van vandaag beledigd door de uitlatingen.” De man kreeg op straat allerlei beledigingen naar het hoofd geslingerd en was bang voor een aanval.

De Marokkaanse benadeelde is “aangetast in zijn eer en goede naam”, zegt de advocate, “en daar heeft hij tot op de dag van vandaag last van.”

De tweede advocaat is aan de beurt. Ook namens een Marokkaanse man die zich benadeeld voelt door de uitlatingen van Wilders. Deze man vroeg 500 euro vergoeding voor immateriële schade.

De impact van de uitspraken was groot, zegt advocaat Karels. Zijn cliënt ervoer de uitspraken van Wilders als “uitermate grievend”. De man had er slapeloze nachten van.

Ook deze benadeelde partij is door de rechtbank eerder niet ontvankelijk verklaard

Wilders was zich ervan bewust dat zijn uitspraken op nationale tv zouden worden uitgezonden, en welke impact dat zou kunnen hebben op gezinnen die naar tv keken, zegt Kaarls (niet Karels). Bovendien waren de uitlatingen tevoren bedacht.

Volgens Kaarls staat vast dat Wilders het doel had om zijn cliënt te krenken in zijn eer en waardigheid.

Er komt nog een andere benadeelde partij de zaal binnen, een mevrouw, die plaats mag nemen naast Jeroen de Kreek.

Derde advocaat. Ook namens één benadeelde partij die zegt een angststoornis te hebben ontwikkeld en zich onveilig te voelen in Nederland sinds de uitlatingen van Wilders

Deze benadeelde partij kwam in 1982 naar Nederland, ging aan de slag als commercieel medewerker bij een bank en kreeg kinderen. Het gezin is goed ingeburgerd in Nederland, zegt de advocaat

Ook deze advocaat trekt de vergelijking met “Juden raus”. “Ze voelden een onzichtbare davidster op hun kleding geplakt, en zagen de goederentreinen voor transport al klaar staan”, zegt de advocaat.

De dame die net binnenkwam krijgt het woord. Ze verwijst naar artikel 1 van de Grondwet en de universele verklaring voor de rechten van de mens, waarin de grondrechten van de mens worden beschreven.

De dame is tot nu toe vooral bezig met een klacht aan het adres van het Openbaar Ministerie, en van advocaat Göran Sluiter, naar wie ze werd verwezen door het OM. Sluiter vroeg haar of ze Marokkaans is. Dat is ze niet.

Ondanks dat ze geen Marokkaanse is, vindt deze dame dat ze benadeelde partij is. Ze citeert uitgebreid wetsartikelen en bepalingen over wie precies slachtoffer is.

De dame zegt dat ze als geadopteerde “voor een prikje is gekocht. In vergelijking met de kosten voor de beveiliging van Wilders een koopje voor de Staat.” Ze wil afstand doen van haar Nederlanderschap

De vrouw zegt de sfeer van discriminatie en uitsluiting die Wilders creëert “niet langer te willen doorstaan”, en beklaagt zich uitgebreid over het feit dat het OM haar kennelijk niet serieus neemt als slachtoffer.

Ze schat de materiële en immateriële schade die ze lijdt doordat ze zich gedwongen voelt Nederland te verlaten op in totaal 31.840 euro.

Van het OM kreeg ze te horen dat ze niet echt slachtoffer is, omdat Wilders zich niet specifiek tot individuen richtte. “Typisch Nederlands gehuichel” noemt ze dat. “Kennelijk moeten alle Turken, Irakezen, Chinezen en iedereen die niet Marokkaans is zwijgen.”

Advocaat Luciën Nix krijgt het woord namens de Raad van Marokkaanse Moskeeën in Nederland

De raad wil dat Wilders excuses aanbiedt voor zijn uitlatingen in 2014.

Nix haalt het voorbeeld aan van de briljante student Karim die als fiscalist een baan kreeg bij een gerenommeerde firma. Na de uitlatingen van Wilders kreeg hij een mail van collega’s. “Minder minder. Kun jij dat regelen?”

De fiscalist verliet de firma en zijn jaloerse collega’s, en heeft nu een bloeiende eigen praktijk. Nix wijst erop dat de Marokkaanse gemeenschap net als de student, verder is gegaan met integreren

Volgens Nix is het werkloosheidspercentage onder Marokkanen sinds 2014 fors gedaald. “Een prestatie van formaat. Er is geen betere wraak dan gelukkig zijn.” Maar de belediging was er, en moet beantwoord worden, zegt Nix.

Hebben opgelegde excuses zin, vraagt Nix? Zijn antwoord: Ja. “Oprechtheid als middel voor verzoening is slechts een functie. Niet dè functie.” Ook als hij het niet meent, kunnen excuses van Wilders de benadeelden helpen, zegt Nix.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

De zaak Wilders wordt hervat. De laatste advocaat, Göran Sluiter, voert het woord namens 3 particulieren en 3 organisaties.

Advocaat-generaal Sta wil eerst iets kwijt over de afwezigheid van Wilders, naar aanleiding van een tweet van de PVV-leider. “Dat zegt iets over zijn opstelling in deze strafprocedure.

Advocaat Vd Vegt ziet de relevantie daarvan niet en protesteert. Wilders is afwezig vanwege zijn werk in de kamer. “Wat is de meerwaarde van een eenzijdige opmerking van de AG?”

Het hof trekt zich even terug

Het hof is terug. AG Sta krijgt het woord. De tweet waarover hij het wil hebben, heb ik zojuist geretweet. Wilders schrijft erin dat hij “de onzin van de zogenaamde benadeelde partijen die huilie huilie doen” niet wil aanhoren.

Sta herhaalt wat hij eerder zei: Wilders lijkt het juridisch debat over zijn woorden uit de weg te gaan. “De tweet zegt iets over wat hij van het proces vindt, maar ook van de procespartijen. Dus ook van uw hof en van het OM.”

Advocaat Sluiter krijgt het woord. De AG was hem voor. Ook hij had willen beginnen over de tweet van Wilders. “Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik onder deze omstandigheden aan mijn pleidooi moet beginnen. Het is weinig respectvol.”

Volgens Sluiter vindt de partij van Wilders de positie van het slachtoffer in het strafproces doorgaans juist van groot belang. En Wilders weet als geen ander dat je wel degelijk kunt worden geraakt door discriminatie, zegt Sluiter.

De zaak gaat niet over een abstracte, theoretische discussie, zegt Sluiter. “Mensen kunnen wel degelijk worden geschaad door discriminerende uitlatingen.”

Sluiter vertegenwoordigt 3 personen, en het euro-mediterraan centrum migratie en ontwikkeling. Hij zegt dat de geslaagde wraking van het eerdere hof, het vertrouwen in de rechtsstaat van de benadeelden niet heeft vergroot.

Datzelfde geldt voor het niet ontvankelijk verklaren van de benadeelden door de rechtbank, aldus Sluiter. Hij zegt te hopen dat dit hof er anders over oordeelt.

De uitlatingen van Wilders waren niet specifiek gericht op een van de benadeelde partijen, oordeelde de rechtbank onder meer. Daarom kon rechtstreekse schade niet worden aangenomen.

Volgens Sluiter moet niet zozeer worden gekeken naar de nationale wetgeving, maar naar het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie (IVUR)

Sluiter: “Wilders beledigde willens en wegens Marokkanen. Individuele Marokkaanse Nederlanders. En dat deed hij in het openbaar. Voor draaiende camera’s zette hij een hele bevolkingsgroep weg, die hij daarmee in het hart raakte.”

De uitspraken van Wilders hebben Marokkaanse Nederlanders wel degelijk persoonlijk geraakt in hun hoedanigheid van Marokkaanse Nederlanders, aldus Sluiter.

Sluiters kantoorgenoot Barbara van Straaten neemt het woord over en gaat dieper in op de schade die de benadeelden hebben geleden

Één van de benadeelden voelt zich angstig in het openbaar vervoer. Alle cliënten voelen zich angstig en kregen het gevoel dat ze anders werden behandeld na die uitspraken. Ze voelden zich depressief en minderwaardig

De benadeelden zeiden zich niet meer prettig in Nederland te voelen, en onaangename reacties te hebben gekregen. Een caissière zei dat klanten niet meer met haar in gesprek wilden.

De benadeelden maken zich nog steeds zorgen over hun positie in Nederland, zegt Van Straaten. “Mogen ze hier nog wel zijn?”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door King George »

Wat zeurt die advocaat Sluiter nou over dat Geert Wilders zich niet bekommert over de positie van het slachtoffer in een rechtszaak? Dit is een inquisitie waarbij vrijheidsstrijder Geert Wilders het brandoffer op het altaar van de politiek correcte dictatuur is en die rechters daarvan inquisiteuren en beulen ineen zijn.
Laatst gewijzigd door King George op do jun 27, 2019 3:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door King George »

Hans v d Mortel sr schreef:
Ariel schreef:
Volgens mij is DOOR goed.

Alle verzoeken van Geert Wilders zijn door de rechters in bunkerrechtbank afgewezen
Dat is de werkelijkheid. Maar taalkundig is het onduidelijk. Je speelt vals Ariel met deze andere opzet! Rechters hebben namelijk geen verzoeken ingediend, maar Geert Wilders!
Het waren dus verzoeknummertjes VAN Geert Wilders die DOOR de inquisiteurs annex beulen zijn afgewezen. Tot dit onafhankelijke oordeel moet ik komen. Om recht te doen aan de waarheid. Voor de rest no big deal en just good friends.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

- Dertig seconden. Langer duurde de bespreking van de feiten over de Minder-Marokkanenuitspraken die Geert Wilders in 2014 deed niet tijdens de tweede dag van het hoger beroep. Het is een record.

Een triest record, want met openbaarheid van de rechtspraak heeft het weinig meer te maken. Doorgaans neemt de bespreking van de vermeende strafbare feiten tijdens strafzaken de meeste tijd in beslag. Omdat Wilders er zelf niet was om vragen te beantwoorden, zag het hof het nut van een uitgebreide behandeling niet in.

De verdachte had al aangekondigd dat hij woensdag het extra beveiligde justitiecomplex op Schiphol links zou laten liggen. Via Twitter liet hij ’s morgens weten geen zin te hebben om te luisteren naar alle „zogenaamde benadeelde partijen die geld van me willen zien en huilie huilie doen bij het hof.”

nadeelde partijen, van wie Jeroen de Kreek het spits afbeet. Met die gekozen volgorde bevestigde het hof ongewild de kwalificatie „zogenaamde benadeelde partijen” die Wilders gebruikte. De Kreek is een ex-advocaat die pleegt te lopen op FiveFinger-waterschoenen en na 2000 in toenemende mate de weg kwijtraakte. Hij bedreigde en beledigde ex-premier Balkenende en arabist Hans Jansen, en stalkte onder anderen presentator Jort Kelder.

Tijdens het eerste proces Wilders wilde hij de PVV-politicus in de zittingszaal laten aanhouden en probeerde hij vergeefs een betoog van honderden pagina’s voor te dragen.

Jodenhaat
Woensdag had hij een aanzienlijk korter verhaal. De uitlating over Minder Marokkanen moet volgens De Kreek eigenlijk worden gelezen als het equivalent van „Juden raus.” Dat krenkt De Kreek die beweert een Joodse achtergrond te hebben, maar zelf in 2014 werd veroordeeld voor het beledigen van Joden op zijn website.

Zes advocaten voerden het woord namens meerdere Marokkaanse Nederlanders en twee organisaties: de Raad voor Marokkaanse Moskeeën in Nederland, en het Euro-Mediterraan Centrum Migratie en Ontwikkeling. Zij schetsten hoe Marokkanen in Nederland na de uitlatingen van Wilders te maken kregen met beledigingen en bedreigingen, en het gevoel kregen dat ze werden weggezet als tweederangsburgers.

’Doelbewuste speech’
De PVV-leider was zich bewust van de impact die zijn woorden zouden hebben, betoogde advocaat Bob Kaarls. Er was van tevoren goed over nagedacht, en Wilders wist dat de bijeenkomst zou worden uitgezonden op nationale tv. „Hij was erop uit om mijn cliënt te krenken in zijn eer en waardigheid.”

Sommige Marokkaanse Nederlanders ontwikkelden een angststoornis, of hadden slapeloze nachten. Eén advocaat trok zelf ook de vergelijking met WOII, en zei dat zijn cliënten door Wilders „een onzichtbare Davidster op hun kleding geplakt kregen en de goederentreinen voor het transport al klaar zagen staan.” „Smerig en schandalig”, twitterde Wilders vanuit Den Haag.

Advocaat Göran Sluiter zei dat Wilders als geen ander zou moeten weten dat je wel degelijk geraakt kunt worden door discriminatie. De eisen van de benadeelden liepen uiteen van een symbolische schadevergoeding van 1 euro tot bijna 32.000 euro van een benadeelde die wil emigreren, tot een excuus op de website van zowel de PVV als van Wilders. De rechtbank oordeelde eerder dat de benadeelde partijen niet ontvankelijk waren, omdat Wilders hen niet specifiek zou hebben beledigd.

De zaak gaat dinsdag verder met het requisitoir, dat naar verwachting woensdag uitmondt in een strafeis.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

Steun voor Wilders.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door King George »

In een land met eerlijke rechtspraak zouden we van deze smadelijke zaak een smaadzaak tegen Jeroen de Kreek kunnen gaan aanspannen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door Ariel »

Het ziet er slecht uit voor Geert Wilders.
Aanklagers: Wilders ging grenzen over

In het minder-Marokkanenproces hebben de aanklagers Geert Wilders vandaag flink de maat genomen. Het Openbaar Ministerie (OM) haalde in het slotpleidooi, het zogeheten requisitoir, hard uit naar de PVV-leider.

Waar de behandeling van de feiten, het bespreken van Wilders’ uitspraken, in luttele minuten werd afgewerkt, nam het OM langer de tijd voor haar slotpleidooi. Het trok ruimt 6 uur uit om de zaak te bespreken.

Volgens het Openbaar Ministerie ging Wilders met zijn minder-Marokkanen uitspraak ‘niet alleen juridische grenzen’, maar ook ‘de grenzen van fatsoen en beleefdheid’ over.

Wetten
Het stond verder vooral stil bij wetgeving, zowel Europese als Nederlandse, waaruit het OM opmaakt dat Wilders als politicus weliswaar veel mag zeggen, maar niet alles. De vrijheid van meningsuiting is in die lezing niet absoluut, zeker niet omdat Wilders ‘onnodig grievend’ zou zijn geweest. Als politicus heeft hij bovendien niet alleen een groot publiek tot zijn beschikking, maar dat geeft hem ook een grotere verantwoordelijkheid zijn woorden zorgvuldig te kiezen, vindt het OM.

Het OM komt waarschijnlijk woensdag met een strafeis. Eind 2016, toen de zaak nog voor de rechtbank werd behandeld, kwam het met een onvoorwaardelijke geldboete van 5000 euro. De rechtbank bevond de PVV-voorman uiteindelijk wel schuldig aan groepsbelediging en het aanzetten tot discriminatie van Marokkanen, maar legde hem geen straf op.

Schertsvertoning
Het OM haalde vandaag en passant nog wel een paar keer uit naar Wilders. Zo hekelden de aanklagers het dat Wilders sprak van een ‘aangiftecircus’, omdat boze burgers voorgedrukte aangiften konden invullen. Volgens justitie was dat alleen maar omdat dit praktisch handiger was en zette Wilders dit onterecht weg als een ‘schertsvertoning’ ,,Dat doet geen recht aan de aangevers. Zij voelen zich als minderwaardig weggezet, gebrandmerkt als een zondebok.” Volgens de advocaat-generaal heeft Wilders de mensen die aangifte hebben gedaan ‘een trap na gegeven’ door ze niet serieus te nemen.

Opgezet
Hij zei bovendien dat het OM geen zaak ‘heeft opgebouwd’ tegen Wilders, omdat hij een politieke tegenstander zou zijn geweest van toenmalig Justitieminister Ivo Opstelten. ,,Het was andersom.” De speech en uitspraken van Wilders waren ‘opgezet’, omdat PVV-medewerkers op 19 maart 2014 het publiek in het Haagse café waar zijn speech was, instrueerden om ‘minder, minder’ te scanderen op de vraag van Wilders of ze meer of minder Marokkanen in de stad wilden. ,,Het moest veel aandacht van de pers krijgen. Dat is allemaal gelukt. Maar wie kaatste kan de bal verwachten,” aldus de aanklager.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Bewijs voor politieke druk vervolging Wilders’

Bericht door King George »

Ging grenzen over. Ach gut ach gut. Zwembadterreur is dan weer niet over grenzen heen gaan zeker, want geen arrestaties, geen vervolging. En Gökmen Tanis ging natuurlijk ook geen grenzen over.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie