grove privacyschendingen

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Mahalingam »

Maar wat mij betreft zijn er hier heel veel interessante dingen te lezen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

King George schreef:Er doen hier ook wel eens overheidsgesubsidieerde trollen mee, net als op DDS.
Ja die begint inmiddels aan zijn tweede nick in een paar dagen. Het DDS-script begint z'n vruchten af te werpen, er reageert bijna niemand meer op hem.

Hij is toch niet meer actief op FFI?
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

Mahalingam schreef:Maar wat mij betreft zijn er hier heel veel interessante dingen te lezen.
Inderdaad, al zou het alleen al de kritiek zijn op migratie, dat mag na 10 december niet meer, tenminste, liever niet. :muslima:
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

Dieven slaan contactloos toe bij festijn in Deventer
Door Rudi Hofman & Arne Roest op zondag 16 december 2018

Op het Dickens Festijn in Deventer zijn zaterdag twee personen aangehouden op verdenking van contactloos zakkenrollen. De politie roept bezoekers waarbij (vermoedelijk) kleine, onverklaarbare bedragen zijn afgeschreven op zich te melden.

,,Zaterdag was de politie zichtbaar en onzichtbaar aanwezig bij het Dickens Festijn. Tijdens dit festijn viel het ons op dat meerdere personen zich tussen het publiek bevonden en zich verdacht gedroegen ten opzichte van de bezoekers. Zo stonden zij bijvoorbeeld meerdere malen opvallend dicht tegen andere bezoekers aan,” laat de politie Deventer weten via Facebook, en:

,,Wij hebben meerdere personen gecontroleerd en 2 personen aangehouden op verdenking van contactloos zakkenrollen. Hier wordt op dit moment verder onderzoek naar gedaan. Deze manier van zakkenrollen is een nieuw fenomeen. Wij zijn nu op zoek naar mensen die zaterdag bij Dickens zijn geweest, waarbij een (vermoedelijk klein) onverklaarbaar bedrag is afgeschreven van hun bankrekening. Mogelijk bent u dan slachtoffer geworden van contactloos zakkenrollen. Neem in dat geval contact op met politie Deventer.”

Organisatie
Hein te Riele, van het organiserende Evenementenbureau van de VVV, zegt dat het gaat om de openbare orde en veiligheid en dat het daarom een aangelegenheid van de politie is. ,,Wij gaan daar als organisatie niet tussen zitten. Ik weet dat er zaterdag twee verdachten zijn aangehouden. Ik heb dit niet eerder bij de veter gehad en ben blij dat mijn digitale kennis niet verder reikt dan het versturen van een sms’je.” Te Riele weet niet op welke schaal bezoekers van het Dickens Festijn slachtoffer zijn geworden van deze geavanceerde variant van het ‘ouderwetse’ zakkenrollen.

Contactloos zakkenrollen
Zonder dat je iemands pincode nodig hebt, kun je met een mobiele pinautomaat 25 euro per keer afhandig maken. Simpelweg door heel dichtbij iemand te gaan staan en met het mobiele apparaat contact te maken met de pinpas. Als die op contactloos betalen staat, is het zo gepiept. Bij bedragen hoger dan 25 euro is het nodig je pinpas in het apparaat te steken. Op Dickens Festijn lopen tienduizenden mensen rond dus lijkt het ook zeer de moeite waard om daar telkens kleine bedragen vanaf te snoepen.

AD
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Mahalingam »

En zo hebben we weer een nieuw ding nodig om veilig te zijn.
Hou je veilig !!!
Bankpas OV-ID kaart beschermer - RFID blocker (3-pack) 2,89
Deze RFID blocker beschermt jouw pinpas bij ongewenst contactloos betalen en het ongewenst uitlezen van de RFID chip bij bijvoorbeeld je OV kaart of ID kaart.
Nieuwe bankpasjes, OV-Chip kaarten en ID kaarten bevatten tegenwoordig allemaal een RFID Chip.
Dit is heel handig, aangezien je nergens meer je pasje in hoeft te steken en alleen maar dichtbij te houden.

Het nadeel van deze pasjes is dat ze op afstand uitgelezen kunnen worden via een RFID-lezer en de RFID-chip die is ingebouwd in deze nieuwe pasjes. Daardoor is fraude met deze pasjes mogelijk.
https://www.bol.com/nl/p/bankpas-ov-id- ... 057129448/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Mahalingam »

Weet je wiens privacy ook geschonden is? Die van onze Hooge Heeren.
Niet door tech bedrijven, niet door Russen maar door Chinezen.
Europees diplomatiek postverkeer gehackt
De diplomatieke communicatie van de Europese Unie is jarenlang gehackt. Duizenden berichten met commentaar van diplomaten, onder meer over het optreden van de Amerikaanse president Donald Trump of de relatie met China en Rusland, zijn gelezen door vreemde ogen. Volgens de beveiligingsfirma die het lek ontdekte, lijkt dit het werk van een eenheid van het Chinese leger.

Het Amerikaanse beveiligingsbedrijf Area 1 heeft meer dan 1100 gehackte berichten overgedragen aan de Amerikaanse krant The New York Times. Volgens het bedrijf is dit nog maar een klein deel van het totale aantal berichten dat gehackt is in de afgelopen jaren. Ze brengen onder meer verslag uit van ontmoetingen van Europese leiders en diplomaten met collega’s uit de Verenigde Staten, China, Rusland, Saudi-Arabië en Israël.

Een van de berichten gaat over de ontmoeting tussen Trump en zijn Russische collega Vladimir Poetin in Helsinki. Een Europese diplomaat omschrijft dat gesprek als ‘succesvol (tenminste voor Poetin)’. In een ander bericht wordt teruggekeken op een ontmoeting tussen de Chinese president Xi Jinping en Europese leiders. Xi zou Trumps ‘pesterijen’ aan het adres van Peking vergeleken hebben met ‘een bokswedstrijd zonder regels’.

Misleidende mails

Uit het berichtenverkeer blijkt dat EU-diplomaten zich zorgen maken over het onvoorspelbare gedrag van Trump, onder meer op het gebied van klimaat en handel. Ook de houding tegenover Iran leidt tot meningsverschillen tussen de EU en de VS, vooral als het gaat om de sancties tegen Teheran. Een Europese diplomate in Washington, Caroline Vicini, adviseert daarom haar leidinggevenden om Trump te omzeilen en zaken te doen met het Amerikaanse Congres.

Het uitgelekte materiaal omvat niet de berichten die vertrouwelijk, geheim of ‘top secret’ zijn. Het gaat alleen om het normale verkeer tussen diplomaten. Maar de beveiligingsfirma en andere experts wijzen er wel op dat de EU dat verkeer niet goed beveiligd heeft. Daar wordt nu wel aan gewerkt.
https://www.trouw.nl/home/europees-dipl ... ~a98b1908/

De New York Times en berichten over Trump. Het geeft me niet zo'n 'onpartijdig' gevoel.
En hoe komt het Amerikaanse beveiligingsbedrijf Area 1 aan die berichten? Van de Chinezen gekregen? Of zelf tevoorschijn gehackt?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Dit gaat om niks. Echt helemaal niks.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Pilgrim »

Informatievoorziening...

Afbeelding

Hallo, ik ben Julian Assange. Ik geef u gratis privégegevens van ondernemingen en de regering en de media noemen me een crimineel.

Hallo, ik ben Mark Zuckerberg. Ik verkoop uw privégegevens aan ondernemingen en de regering. De media noemden me “man van het jaar”.


Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; “Het Nieuwe Nederlandse Nieuws Netwerk”)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

China verandert steeds meer in 'surveillancestaat’
Door Christian Born op donderdag januari 2019

Het is geen geheim dat China veel gebruik maakt van gezichtsherkenningtechnologie om haar burgers in de gaten te houden. De Chinese autoriteiten hebben daar onlangs een schepje bovenop gedaan door schooluniformen te introduceren die de locatie van de drager monitort.

Naast de ‘tracking’, houden de schooluniformen ook in de gaten of studenten in slaap zijn gevallen tijdens de les of te laat kwamen. De kleding zou ook uitgerust zijn met gezichtsherkenning, zodat studenten niet onderling van shirt kunnen wisselen.

Ook nieuwe huizen in grote bouwprojecten worden onderdeel van de surveillancestaat. De woningen krijgen slimme sloten, die de gezichten van de bewoners monitort. Volgens China is dat om illegale onderhuur tegen te gaan. Het gaat volgens tech-website Slashgear om 120.000 woningen die uitgerust worden met zo’n slot. De berichtgeving is gebaseerd op nieuwsberichten van de staat. Beijing alleen biedt plaats voor tienduizenden sociale huurprojecten die zijn gekomen voor mensen in nood. Volgens China zijn de sloten nodig om ervoor te zorgen dat de woningen ook bewoond worden door de allerarmsten.

AI
Helemaal nieuw is het niet. Het land zet al langer in op moderne technologie om de ‘staatsveiligheid’ te verhogen. Onder president Xi Jinping wil China de technologieën van artificiële intelligentie, gezichtsherkenning en big data op een hoger plan brengen. Het land telt nu al zo’n 170 miljoen beveiligingscamera’s, maar de overheid wil dat aantal meer dan verdrievoudigen tegen 2020. Het uiteindelijke streven zou zijn om elke burger binnen de drie seconden te kunnen identificeren.
Critici vrezen dat China een bewakingsstaat wordt, waarin dissidenten het nog harder te verduren krijgen. Volgens experts is dat een ernstige inbreuk op de privacy en mensenrechten. Volgens de fabrikant van de AI-brillen, LLVision, hoeven de burgers zich geen zorgen te maken. De overheid zou de brillen alleen inzetten voor ‘nobele doeleinden’, zoals het in de kraag vatten van verdachten en voortvluchtigen.

AD
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

Pilgrim schreef:
Hallo, ik ben Julian Assange. Ik geef u gratis privégegevens van ondernemingen en de regering en de media noemen me een crimineel.

Hallo, ik ben Mark Zuckerberg. Ik verkoop uw privégegevens aan ondernemingen en de regering. De media noemden me “man van het jaar”.
Ik ben dus nooit aan FB en Whatsapp begonnen.
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

Ruim 50.000 steunbetuigingen tegen
stiekeme locatieopslag Google

Door Gerard Spierenburg op maandag 21 januari 2019

De Consumentenbond overhandigde maandag 21 januari 2019 een petitie aan Google met 50.090 steunbetuigingen van consumenten. De ondertekenaars verzetten zich hiermee tegen het stiekem opslaan van locatiegegevens door Google. Google laat weten de kritiek te zullen bestuderen.

De Consumentenbond is blij met zoveel steun van Nederlandse consumenten. Het aanbieden van de petitie was onderdeel van een gezamenlijke actie van zeven Europese consumentenorganisaties. Zij protesteren tegen het verzamelen van locatiegegevens van gebruikers van Androidtelefoons door Google, zonder dat het bedrijf daar op de goede manier toestemming voor vraagt. Dit bleek uit onderzoek van de Noorse consumentenorganisatie Forbrukerrådet.

In een reactie laat Google weten: “We vinden het belangrijk dat Google-gebruikers begrijpen hoe en waarom we gegevens verzamelen en wat voor privacy-instellingen er zijn, zodat ze bewuste keuzes maken. We werken hard aan het verbeteren van onze privacy-instellingen en bestuderen de feedback van de Consumentenbond om te zien wat we nog meer kunnen doen."

In strijd met de wet
Volgens de consumentenorganisaties is het zonder toestemming verzamelen van locatiegegevens in strijd met de Europese privacywet, de General Data Protection Regulation (in het Nederlands de Algemene Verordening Gegevensbescherming). Daarom dienden ze een klacht in bij hun nationale privacytoezichthouders.

De nationale toezichthouders hebben de klachten in behandeling genomen en werken hierin samen. Google heeft Google Ierland vanaf 22 januari 2019 aangewezen als verantwoordelijke voor het verwerken van de gegevens van Nederlandse gebruikers. Daarom zal de Ierse toezichthouder vanaf die datum het onderzoek leiden. De andere Europese toezichthouders blijven hier nauw bij betrokken.

Consumentenbond
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

Je privacy als betaalmiddel
Woensdag 23 januari 2019

In hoeverre zijn we ons ervan bewust dat we naast ‘superhandige’ apps, op hetzelfde moment ons hele privéleven op straat gooien? Een toko vinden bij jou in de buurt? Kijken of er regen wordt verwacht? Checken op welk tijdstip de bus vertrekt? Iedereen installeert wel eens even snel een app die ons handig lijkt - en nog gratis is ook! Maar in hoeverre zijn we ons ervan bewust dat we naast die ‘superhandige’ app, op hetzelfde moment ons hele privéleven op straat gooien? Onlangs werd ik keihard met mijn neus op de feiten gedrukt, wat mij als campagnevoerder bij Mediaxplain* aan het denken zette over onze ethische verantwoordelijkheid. Lees en huiver…

Het is natuurlijk al langer bekend dat grote internetgiganten als Google en Facebook veel over ons weten. Deze en nog vele andere techbedrijven verzamelen dagelijks veel informatie over ons en kennen ons beter dan we denken én zouden willen. We kunnen vaak kosteloos gebruik maken van hun diensten en in ruil daarvoor kunnen deze partijen onze gegevens verzamelen en vervolgens verkopen aan relevante adverteerders. Onlangs kwam DDMA Privacy Monitor met een onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat de helft van de Nederlandse internetgebruikers zich ongemakkelijk voelt bij het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten [1]. Maar hoe hinderlijk we dit ook vinden, toch zijn we er (bijna) allemaal continu onbewust mee bezig.

Schokkende eye opener
De afgelopen jaren heeft de smartphone ons leven behoorlijk veranderd. We nemen ‘m overal mee naartoe en een groot deel van ons leven is in het toestel te vinden, maar staat deze informatie daar wel achter slot en grendel? Een paar weken geleden zag ik de schokkende, maar tegelijkertijd ontmaskerende documentaire genaamd ‘Addicted to My Phone’[2].

In de documentaire wordt duidelijk dat we continu bespioneerd (kunnen) worden. Op onze smartphone hebben we allemaal verschillende apps geïnstalleerd die ons leven aangenamer maken. Er staan duizenden apps in de Google Play en de App Store die we vaak gratis en met een druk op de knop kunnen downloaden, maar hoeveel mensen lezen de gebruikersvoorwaarden daadwerkelijk? Zonder dat we het weten, geven we de apps en bedrijven achter de apps toestemming tot ons privéleven.

Hoezo privé?
In de Deense documentaire wordt een zaklamp-app ontwikkeld om aan te tonen hoe er op slinkse wijze toegang tot je privégegevens wordt verkregen. Deze app heeft dezelfde toegang tot de smartphone als Facebook. Het wordt al vrij snel duidelijk dat deze app toegang vraagt voor 30 verschillende zaken, zoals jouw camera of microfoon en daarnaast een bepaald handelingsrecht om deze te gebruiken. Overigens geeft Facebook aan nooit mee te luisteren of kijken via de microfoon en camera. Als je een app installeert met dezelfde rechten als Facebook, in dit geval een onschuldige zaklamp-app, geef je automatisch toegang tot al je berichten, foto’s, contacten, microfoon, camera, locatie en veel andere gegevens. Die toelating gaat vaak verder dan we ons kunnen indenken. De app kan, op het moment dat we hem gebruiken, alle bovenstaande zaken bekijken en inschakelen en deze informatie vervolgens naar een server sturen.

Hoe zou je het vinden als je intieme momenten via je microfoon gevolgd zouden worden? Of hoe zou je reageren als je weet dat je selfies automatisch op een server worden opgeslagen? De makers van de app in de documentaire laten zien dat ze op elk moment van de dag de camera van je telefoon kunnen aanzetten. Ook kunnen ze de microfoon aanzetten en onze dagelijkse gesprekken opnemen. Deze gegevens blijven daar staan, ook al verwijderen we de app weer.

Ethische plicht
We luisteren blijkbaar doorgaans niet naar ons onderbuikgevoel en zorgen, door het ongezien accepteren van de gebruikersvoorwaarden, dat onze gegevens bij derden belanden. Naar mijn mening is het daarom voor ons marketeers en campagnevoerders een ethische plicht om hier bewuster van te zijn. Het toevoegen van third party data lijkt de afgelopen jaren een vrijblijvende vlucht te krijgen, waarbij redelijk klakkeloos data toegevoegd en aangekocht wordt, om de doelgroep nog beter te bereiken.

Ik wil dan ook aan alle marketeers van Nederland vragen om die ‘klakkeloosheid’ los te laten en naast de rechtmatige toets (daar komt het vaak wel doorheen), ook een ethische toets toe te passen op de vraag of deze data wel gebruikt kan worden. Dit houdt in dat we beter moeten nagaan wie de bron is van de data en hoe deze qua datavergaring tot stand is gekomen. Op deze manier worden de leveranciers van data daarin ook verplicht meer verantwoordelijkheid te nemen en hier meer inzicht in te verlenen. De kernvraag die we daarbij moeten stellen: heeft de doelgroep wel bewust gehandeld bij het verschaffen van die data?

Voorzichtigheid geboden
Na het zien van deze documentaire ben ik privé in ieder geval een stuk voorzichtiger geworden en zie ik in dat verandering ook vanuit ons als vakgenoten moet komen. Data verkregen op deze geniepige wijze moeten we als branche gewoon niet willen. Consumenten die hun privéleven onbewust verkopen om gebruik te maken van ‘gratis’ diensten mogen we daarin, uit liefde voor ons vak, best beter beschermen.

Nieuwsgierig geworden? Kijk de documentaire! En als je behoefte hebt aan advies over hoe je wel ethisch verantwoord data kan gebruiken in je campagnes? Kom dan eens langs bij Mediaxplain*.

Koen Kwaspen,
Mediaplanner bij Mediaxplain*

[1] DDMA Privacy Monitor, 18 december 2018

[2] Documentaire 3Doc, november 2018

Adformatie
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

'Ook Google-app verzamelt privégegevens
van gebruikers op iOS' (Apple)

Woensdag 30 januari 2019

Naast Facebook, zou ook Google gebruikmaken van een app waarmee internetverkeer en informatie van gebruikers via een omweg verzameld worden.

Het gaat om de app Screenwise Meter, schrijft Techcrunch woensdag.

Google nodigt gebruikers van achttien jaar of ouder uit om een speciale VPN-app te gebruiken die buiten de App Store om wordt geïnstalleerd. Mensen die de app gebruiken, kunnen daarmee cadeaukaarten verdienen. In ruil daarvoor kan Google via de app internetverkeer en data analyseren.

Toen Screenwise in 2012 werd uitgebracht, was de app beschikbaar voor gebruikers van dertien jaar en ouder. Kinderen van dertien jaar en ouder zijn nog steeds welkom, maar kunnen alleen aan het programma worden toegevoegd via een gezinslid.

Facebook verzamelde data van tieners tegen betaling
De app doet sterk denken aan Facebook Research. Facebook kwam woensdag in het nieuws, omdat het bedrijf tieners een maandelijks bedrag betaalt om hun privégegevens in te mogen zien.

Via de speciale VPN-software kan Facebook in de gaten houden welke websites en apps de deelnemers gebruiken. De app verdwijnt van iOS, maar blijft beschikbaar voor
Android.

Volgens TechCrunch is Google in elk geval duidelijker over de bedoelingen met zijn app. Apple heeft niet op het bericht gereageerd.

Google laat woensdagavond weten dat de Screenwise Meter-app "niet onder het ontwikkelaarsprogramma van Apple had moeten vallen". Het bedrijf heeft de app op iOS-apparaten uitgeschakeld. "De app was altijd vrijwillig en gebruikers kunnen er op elk moment mee stoppen."

Apple blokkeert testapps van Facebook
Apple nam woensdag maatregelen tegen Facebook Research, omdat het programma niet voldoet aan de regels van het concern. Apple blokkeerde Facebook in zijn zogeheten Enterprise Developer Program.

Daarmee verloor Facebook toegang tot het testcertificaat waarmee het bedrijf apps op iOS-apparaten kan installeren zonder dat Apple eerst goedkeuring hoeft te geven. Het gaat daarbij om testversies van Facebook, Instagram en Facebook Messenger.

Facebook heeft bevestigd geen toegang meer te hebben tot interne iOS-apps, schrijft Business Insider. Het bedrijf zegt met Apple in gesprek te zijn om zo snel mogelijk weer toegang te krijgen "tot de cruciaalste interne apps".

NU
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Stanley »

Journalist Martijn werd jarenlang
gevolgd door Google, net zoals jij

Door Martijn Bekhuis en Pim Lindeman op zaterdag 2 februari 2019

Weet jij nog waar je op 16 april 2014 was? Nee? Google wel. En Google weet ook waar je een dag later boodschappen deed, bij wie je vorige maand op bezoek ging en hoe laat je gisteren ging slapen. Google weet waar je nu bent, terwijl je dit leest. Want ze slaan waarschijnlijk honderden keren per dag jouw locatie op. En dat is nog maar een fractie van wat ze over jou weten. Tot die conclusie zijn we gekomen na een zoektocht die begon met een simpele vraag: wat weet Google eigenlijk van ons?

We stelden die vraag toen we ons realiseerden hoe vaak we de diensten van het Amerikaanse bedrijf gebruiken. Het begon jaren geleden als beste zoekmachine op internet, maar inmiddels is Google niet meer weg te denken uit onze levens.

E-mail versturen, agenda’s beheren en bestanden opslaan, maar ook restaurants zoeken, navigeren en nieuwsberichten lezen: we kunnen simpelweg niet meer zonder Google. En het mooiste is: alles is nog gratis ook. Maar welke prijs betalen we voor deze diensten?

Premium artikel, lees hier verder...
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Pilgrim »

Patiëntgegevens honderdduizenden Nederlanders zijn verhuisd naar Google

Door: Redactie, 9:59, 30 maart 2019

Afbeelding

Ziekenhuizen zijn op de hoogte, maar patiënten weten van niks

Patiëntgegevens van honderdduizenden Nederlanders zijn in stilte verplaatst naar de cloud van Google, stelt het AD naar aanleiding van een eigen onderzoek. Ziekenhuizen zijn op de hoogte, maar patiënten weten van niks. Privacydeskundigen en politici vrezen voor de veiligheid van deze uiterst gevoelige medische data.

De behandelgegevens van honderdduizenden Nederlanders met kanker, diabetes, Parkinson en andere veelvoorkomende aandoeningen belanden tegenwoordig in de Google Cloud. De patiënten zelf weten daar niets van. Met toestemming van ziekenhuizen slaat het commerciële bedrijf Medical Research Data Management (MRDM) deze data nu op bij de Amerikaanse techgigant.

Hoewel de patiëntdata dus versleuteld worden doorgestuurd naar Google, zijn privacyexperts en politici kritisch. Ze vrezen dat de medische gegevens relatief eenvoudig zijn te ontsleutelen.

(ANP)

https://tpo.nl/2019/03/30/medische-gege ... ar-google/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Pilgrim »

‘Google Chrome browser is regelrechte spyware geworden’

Posted on 24/06/2019

Afbeelding
Afbeelding: Getty Images (2).

Chrome laat in één week ruim 11.000 cookies toe die door Firefox automatisch worden geblokkeerd

De populaire Chrome browser van Google is regelrechte spyware geworden, zo schrijft columnist Geoffrey Fowler in de Washington Post. Na een dagenlange analyse van verschillende browsers kwam hij erachter dat Chrome ‘heel veel op surveillance (controle/spionage) software’ lijkt. Fowler is sindsdien overgeschakeld op Mozilla’s Firefox, omdat die browser veel betere automatische privacy settings heeft.

‘Mijn testen van Chrome versus Firefox bracht een absurde persoonlijke gegevens grijper aan het daglicht. In één week surfen over het web ontdekte ik 11.189 verzoeken van cookies die Chrome gelijk op mijn computer zou hebben gezet, maar automatisch door Firefox werden geblokkeerd. Deze kleine bestanden zijn de haken waarmee data firma’s, inclusief Google zelf, u volgen welke websites u bezoekt, zodat ze een profiel kunnen maken van uw interesses, inkomen en persoonlijkheid.’

Automatisch ingelogd als u Gmail gebruikt
‘Zelfs op websites waarvan je zou denken dat die privé zijn verwelkomde Chrome trackers... Kijk in de rechterhoek van uw Chrome browser. Ziet u daar een plaatje of een naam in de cirkel? Zo ja, dan bent u ingelogd in de browser, en zou Google uw webactiviteit kunnen aftappen voor doelgerichte advertenties. U kunt zich niet herinneren dat u inlogde? Ik ook niet. Chrome is dat recent automatisch gaan doen als u Gmail gebruikt.’

Op smartphones is Chrome zelfs nog erger. Van Android gebruikers wordt de exacte locatie doorgegeven, tenzij deze functie is uitgeschakeld. Dan nog geeft Chrome uw positie bij benadering door. (Google Maps doet dit ook, ook op uw pc. Als de functie echter wordt uitgeschakeld, zit Maps er in mijn eigen geval hemelsbreed zo’n 20 kilometer naast.)

‘Code doet weinig meer dan ons bespioneren’
92% van de websites gebruikt cookies van derde partijen, vooral voor het vertonen van gerichte advertenties. Sommige websites zonder advertenties gebruiken cookies om gegevens te verzamelen voor hun eigen externe marketing campagnes. ‘De oorzaak van deze puinhoop ligt geheel bij de adverterende, publicerende en tech industrieën,’ vervolgt Fowler. ‘Maar welke verantwoordelijkheid heeft een browser bij het beschermen van ons tegen code die weinig meer doet dan ons bespioneren?’

Mozilla beweegt juist de andere kant op. Eerder deze maand werd de anti-tracking modus, die al iets van 4 jaar bestaat, geïntegreerd in de standaard browser Firefox. Hoewel er nog steeds advertenties worden getoond, maakt Firefox in ‘real time’ onderscheid tussen cookies die nodig zijn om een website correct te laten functioneren, en de vele anderen die u volgen en bespioneren.

Traagheid blijft grootste manco Firefox
Twee jaar geleden lanceerde Firefox een nieuwe browser versie genaamd Quantum, waardoor deze browser een stuk sneller werd, bijna net zo snel als Chrome. Want dat was altijd, en is nog steeds een veelgehoorde klacht over Firefox: de browser is tamelijk traag en wordt ronduit onwerkbaar als er een groot aantal tabbladen en/of vensters openstaan, waardoor bijvoorbeeld YouTube video’s schokkerig worden vertoond of zelfs compleet vastlopen.

Chrome gaat in dit opzicht al enige jaren veel slimmer met het werkgeheugen van de computer om, al zegt Mozilla dat hun probleem hiermee nu verholpen zou zijn (met mijn laatste test met Firefox enkele maanden geleden bleek dat dit toen helaas nog steeds niet het geval was. Met Chrome heb ik zelf nooit problemen, ook niet met 30 of meer geopende tabbladen / websites. Dat hoef ik met Firefox niet te proberen.).

‘Google gaat melkkoe Chrome nooit afsluiten’
Apple begon in 2017 cookies in zijn Safari browser te blokkeren. Chrome blijft op zowel uw pc als smartphone cookies met open armen ontvangen. Dat is niet zo vreemd als bedacht wordt dat Google zelf koekjesmaker nummer 1 is. Wel kondigde Google in mei aan dat derde partijen zich voortaan beter moeten identificeren, maar aan die vage toezegging zaten geen details en ook geen tijdlijn verbonden. ‘Het is amper denkbaar dat Chrome ooit Googles melkkoe afsluit,’ vervolgt de Washington Post columnist dan ook. (1)

De andere kant van het verhaal is dat veel websites juist vanwege de advertenties gratis kunnen blijven. Als deze advertenties door alle browsers standaard worden geblokkeerd, verliezen deze commerciële partijen inkomsten, waardoor ze mogelijk op betaalde abonnementen zullen moeten overschakelen. Vaak blijkt dat veel lezers en bezoekers juist weg te jagen.

Andere browsers die uw privacy beter beschermen zijn bijvoorbeeld Epic (wat op Firefox is gebaseerd) en Tor. Tot slot: Xandernieuws installeert geen cookies op uw pc of smartphone. Volgens WordPress zijn de enige drie cookies die tijdelijk kunnen worden geïnstalleerd op een WordPress blog bedoeld om het reageerders makkelijk te maken, zodat ze niet iedere keer al hun gegevens in hoeven voeren.

Xander

(1) Zero Hedge
(2) Afbeelding: Embed from Getty Images (vrij voor redactioneel, niet commercieel gebruik)

https://www.xandernieuws.net/algemeen/g ... -geworden/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Mahalingam »

"Nu kan de politie mensen doorgaans alleen verplichten om celmateriaal af te staan als ze zijn veroordeeld voor een ernstig misdrijf. "

Nu moet je dat 'ernstig' niet al te serieus nemen, zie de verplichte DNA afname van de blokkeer-Friezen. En nu moet dat veranderen. Van iedereen in de "omgeving" van een opsporingsonderzoek dient DNA af te staan.
Grapperhaus wil ook niet-verdachten kunnen verplichten DAN af te staan
De politie moet ook niet-verdachten van misdrijven in uitzonderlijke gevallen kunnen verplichten om dna af te staan. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) wil het wettelijk mogelijk maken om tegen iemands wil wangslijm af te nemen en zo erfelijk materiaal te vergaren ‘indien daartoe een dringende noodzaak bestaat en er sprake is van een zeer ernstig misdrijf’, schreef Grapperhaus woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.
...wil Grapperhaus een wettelijke grondslag creëren in het Wetboek van Strafvordering om verplicht afstaan van dna mogelijk te maken voor niet-verdachten, schrijft hij. Ook mensen die zich op of in de buurt van een plaats delict hebben bevonden moeten kunnen worden gedwongen erfelijk materiaal af te geven als daar op enig moment in het politieonderzoek ‘een dringende behoefte’ aan blijkt, aldus Grapperhaus.
[...]
De minister van Justitie erkent dat dit een inbreuk op de privacy is. Daarom zal de politie het dna-profiel van niet-verdachten alleen maar mogen vergelijken met dna-sporen die op de plaats delict of het slachtoffer zijn aangetroffen. Komen ze niet overeen, dan moet de politie het celmateriaal en dna-profiel vernietigen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6f58c85/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

Hilarisch die verouderingsapp, maar je verkoopt
wel je gezicht aan de Russen

Door Loudi Langelaan op maandag 15 juli 2019

Afbeelding

FaceApp is al tijden populair, maar afgelopen weekend barstte de hype pas goed los: veel BN’ers en buitenlandse sterren postten volop lollige plaatjes op sociale media van hun toekomstige, oude, grijze zelf. Het levert grappige beelden op. Maar let op: je betaalt een hoge prijs met je data.

De populaire FaceApp, een app die twee jaar geleden is ontwikkeld door een bedrijf in Sint Petersburg, gebruikt een speciale techniek om te berekenen en te laten zien hoe je er zoveel jaar jonger of ouder uitziet, of hoe je er uitziet als iemand van het andere geslacht. Leuk, maar niet zonder risico's.

Experts waarschuwen namelijk voor de gevaren van het gebruik van de app. In de privacyverklaring van het Russische bedrijf staat dat allerlei informatie van gebruikers wordt opgeslagen. Zoals de foto's van je gezicht die je in de app-omgeving maakt, maar ook je IP-adres, je locatie, toestelgegevens van je smartphone en overige informatie verzameld door cookies. Wat ze vervolgens precies met die informatie doen, is onduidelijk.

Naast dat zo'n compleet pakket aan informatie van een persoon aantrekkelijk is voor cybercriminelen om identiteitsfraude mee te plegen, komt zulke informatie vaak in een database terecht die vervolgens wordt doorverkocht of toegankelijk wordt gemaakt voor derden. Meerdere apps, zoals apps die filters over je foto's leggen, leggen zulke databases aan. Bits of Freedom, een Nederlandse stichting die opkomt voor digitale burgerrechten, raadt gebruik van zulke apps dan ook sterk af.

Verstikkend
Evelyn Austin van Bits of Freedom legt uit: ,,Overal worden databases aangelegd, vol informatie over individuen van over de hele wereld. Techbedrijven gebruiken die om gezichtsherkenningsoftware te verbeteren. Met zulke software kunnen mensen aan hun gezicht worden herkend en gevolgd, waar ze ook gaan of staan. Dat volgen gebeurt nu al op grote schaal via smartphones, maar zo'n telefoon kun je nog uitzetten. Je gezicht kun je niet thuislaten.’’

Zo gaan we toe naar een wereld waarin bedrijven en overheden altijd weten waar je bent en wat je aan het doen bent, om vervolgens je gedrag te beïnvloeden, zegt Austin. ,,Commerciële bedrijven ontwikkelen bijvoorbeeld producten op basis van die verzamelde gegevens, en sturen aan op aankopen. En straks registreert de leerplicht het misschien direct als een leerling tijdens de les een keertje niet in de klas zit. Het werkt verstikkend op de samenleving.’’

Afbeelding

AD
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

ING: Korting klanten die nooit cash opnemen
Vrijdag 12 juli 2019

Klanten die de goedkoopste betaalrekening van ING hebben, het zogenoemde Oranjepakket, kunnen er vanaf 1 oktober voor kiezen maandelijks iets te minder te betalen voor hun betaalpakket. Daarentegen gaat elke contante opname bij de pinautomaat geld kosten. Voor sommige klanten van ING gaat dit straks 80 cent per keer kosten.

Een cash opname gaat deze Oranjepakket-klanten dan €0,80 per keer kosten. Daarentegen krijgen zij op jaarbasis €3,60 korting. Wie dus minder dan vier keer per jaar contant geld opneemt, is goedkoper uit.

Korting
„Dit is echt iets extra’s voor de klanten die al bijna al hun betalingen digitaal doen, met de pinpas of hun mobiel. Zij maken geen gebruik van de optie om contant geld op te nemen en krijgen daarom korting”, zegt woordvoerster Karin van der Pol. „Er zijn voorlopig geen plannen om alle klanten te laten betalen voor een contante geldopname.”

Er zijn ook geen plannen om ING-klanten met een ander betaalpakket deze optie aan te bieden. Mensen betalen steeds vaker met hun pinpas en nemen minder vaak contant geld op. De regeling van ING moet dit nog verder stimuleren. Voordelen voor de bank zijn dat pinbetalingen minder kosten dan contante betalingen, en dat de bank meer informatie heeft over alle transacties.

Volgens de Volkskrant hebben Rabobank en ABN Amro voorlopig nog geen plannen om geld te vragen voor het opnemen van geld, maar ook deze banken denken na over manieren om klanten die alles digitaal doen, daarvoor te belonen.

Telegraaf
Voordelen voor de bank: (...) en dat de bank meer informatie heeft over alle transacties.
Laatst gewijzigd door Stanley op za jul 20, 2019 2:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re:

Bericht door Pilgrim »

Stanley schreef:
Voordelen voor de bank: (...) en dat de bank meer informatie heeft over alle transacties.
Die link klopt niet.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

Nu wel, en dank!
Gebruikersavatar
Stanley
Berichten: 360
Lid geworden op: do jun 12, 2014 6:41 pm

Bericht door Stanley »

Politie rolt omvangrijk ’Big Brother-systeem’ uit
Door Roy Klopper op woensdag 24 juli 2019

De politie heeft hoge verwachtingen van een particulier ’Big Brother-systeem’ dat alle denkbare bewakingsbeelden koppelt. Veiligheidsregio’s zien het door een stichting beheerde platform als ideaal instrument om drukke evenementen te monitoren. Het systeem is al succesvol toegepast tijdens de Vierdaagsefeesten in Nijmegen.

Met het ’alziende systeem’ kunnen beelden van gemeentelijke bewakingscamera’s tegelijk worden bekeken met die van Rijkswaterstaat (onder meer snelwegen) en de NS-stations. Ook kunnen er live beelden van door agenten gedragen bodycams mee worden gevolgd. Omgevingsregistraties vanuit helikopters en drones kunnen eveneens aan het ’spionagesysteem’ worden gehangen.

Op perron
„Zo bereiken we een totaalbeeld in en rond de stad. In theorie kunnen we een verdachte nu ook volgen zodra hij uit beeld raakt van de gemeentelijke camera’s en op een perron staat”, aldus Operationeel expert beveiliging Leon Jansen van het Team Technisch Toezicht (TTT) van de Nationale Politie. Het videoplatform is al succesvol gebruikt tijdens de Vierdaagsefeesten.

Bewakingsbeelden konden tot voor kort alleen worden bekeken door de instantie die de camera plaatste. Zo werkten de spoorwegen met andere systemen als Rijkswaterstaat en waren gemeentelijke cams weer van een ander merk. Inmiddels is een digitaal systeem ontwikkeld waarmee al deze beelden in een centrale ’veiligheidsbioscoop’ terecht komen.

Particulier
Het systeem is ontwikkeld door de particuliere stichting Regionaal Toezicht Ruimte (RTR). Deze ondersteunt onder meer gemeenten, brandweer, ambulancediensten en politie met cameratoezicht. De medewerkers die de binnenkomende beelden beoordelen, zijn burgers zonder opsporingsbevoegdheid. „Onze stichting werkt in opdracht van de politie. Die ontvangt na zo’n klus als de Vierdaagse van ons een nota. Onze personeelsleden zijn gescreend en krijgen voordat ze beginnen een korte cursus om verdachte situaties vooraf te herkennen”, aldus RTR-directeur Hylco Wijnants.

Hij erkent dat de vlijmscherpe beelden die de camera’s tot op honderden meters afstand kunnen produceren een ’enorme inbreuk zijn op de privacy van bezoekers die zich er vaak niet bewust van zijn dat ze worden bespied.’ „We hanteren intern dan ook een nultolerantie voor geintjes.”

De Amsterdamse stichting Privacy First, die ijvert voor het behoud van privacy in het openbare leven, zet grote vraagtekens bij de koppeling van alle beelden. Dat de verzamelde straatbeelden worden beoordeeld door burgers, vindt directeur en jurist Vincent Böhre sowieso onverteerbaar: „De politie houdt zich tenminste nog aan de wet. Maar als derden dit gaan doen, moet je maar afwachten wat er met alle gegevens gebeurt.”

Telegraaf (EXTRA)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Pilgrim »

Privégegevens uit kentekenregister via internet verhandeld

Geplaatst op 24 juli 2019

Afbeelding

Privégegevens uit het kentekenregister van de RDW worden via internet verhandeld. Voor bedragen van 50 tot 150 euro is het mogelijk om de naam en het adres te krijgen dat bij een kenteken hoort, zo meldt RTL Nieuws. Op de eigen site spreekt de RDW van een ernstige kwestie.

De RDW beheert 13,3 miljoen Nederlandse kentekens, zo laat het zelf weten. De kentekens zijn gekoppeld aan privépersonen, bedrijven en adressen. Via kanalen op de chatapp Telegram is het mogelijk om de gegevens op te vragen die bij een kenteken horen. De aanbieders van de gegevens claimen dat ze mensen bij de RDW kennen die toegang tot het kentekenregister hebben.

Volgens de RDW staat nog niet vast dat de online verkoop gebeurt door rechtstreekse raadpleging van het kentekenregister. Na te zijn ingelicht door RTL Nieuws is de RDW, samen met het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit en de politie, een onderzoek gestart. De organisatie merkt op dat veel partijen gebruik maken van de gegevens die bij de RDW zijn opgeslagen. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, de Politie, het CJIB, en partijen zoals gerechtsdeurwaarders en verzekeraars.

Voor het onderzoek had RTL Nieuws met toestemming van de betreffende kentekenhouders hun gegevens opgevraagd. De RDW wilde weten om welke kentekens het ging, zodat het kan kijken door wie de gegevens zijn opgevraagd. RTL Nieuws zal de kentekens echter niet verstrekken. “De RDW is zelf verantwoordelijk om de lekken op te sporen”, zo laat de hoofdredactie weten.

Bron: www.security.nl

https://ejbron.wordpress.com/2019/07/24 ... erhandeld/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Pilgrim »

Minister Ollongren, waar de hypocrisie vanaf straalt, eerst het referendum afschaffen en vervolgens een democratiefestival organiseren, wil veranderingen aanbrengen die van invloed zijn op uw privacy. Minister Kasja Ollongren heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de voorziene wetswijziging rond gegevensuitwisseling en privacy in het sociaal domein. Daarvoor ontwikkelt het traject “Uitwisseling Persoonsgegevens en Privacy” (UPP) van het Programma Sociaal Domein samen met het Rijk en gemeenten voorstellen.

Gemeenten krijgen daarbij de wettelijke grond om te verkennen of een persoon kampt met multiproblematiek. Binnen het Programma Sociaal Domein worden passende oplossingen gezocht én doorgevoerd voor “kwetsbare” burgers die kampen met meervoudige problematiek en daarom moet alles, zoals inkomensvraagstukken, gezondheid, zorg, schulden, veiligheid, huisvesting en onderwijs verbonden worden... Persoonlijk denkt ik dat dit nodig is voor een algemene totalitaire sociale controle...
www.programmasociaaldomein.nl

https://ejbron.wordpress.com/2019/10/04 ... -stikstof/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: grove privacyschendingen

Bericht door Pilgrim »

Enorm OBAMA-schandaal – TRUMP had gelijk vanaf dag één!

By Redactie World Unity on aug 18, 2019

Afbeelding

Beschrijvend als “ernstige constitutionele misbruiken”, heeft een Circa-rapport onthuld dat eerder geheime documenten aantonen dat president Barack Obama jarenlang Amerikanen bespioneerde.

De National Security Agency (NSA), heeft volgens het rapport, “routinematig de Amerikaanse privacybescherming geschonden” en “heeft de omvang van de problemen niet bekendgemaakt tot de laatste dagen voordat Donald Trump tot president werd gekozen.”

De American Civil Liberties Union (ACLU) beweert dat deze nieuw bekendgemaakte overtredingen als een van de ernstigste ooit zijn gedocumenteerd.

Neema Singh Guliani, de juridisch adviseur van de ACLU in Washington, zei: “Ik denk dat dit de nadruk legt op het schokkende gebrek aan toezicht op deze programma’s.”

Nog schokkender waren de gegevens die door de NSA werden verzameld op één op de twintig Amerikanen.

Via Circa:

Meer dan 5 procent, of één op de 20 zoekopdrachten op zoek naar stroomopwaartse internetgegevens over Amerikanen in de zogenaamde Section 702-database van de NSA, overtreden de waarborgen die Obama en zijn inlichtingenchefs beloofden te volgen in 2011, volgens een geclassificeerd intern rapport dat door Circa werd beoordeeld .

De regering-Obama heeft de problemen zelf bekendgemaakt tijdens een hoorzitting achter gesloten deuren op 26 oktober voor de Foreign Intelligence Surveillance Court die alarm heeft geslagen. Trump werd minder dan twee weken later gekozen.

Senator Rand Paul veroorzaakte een beetje opschudding toen hij eerder deze maand beweerde dat hij en een andere senator mogelijk onder toezicht van de voormalige regering stonden.

“Ik ken nog een andere senator die me al toevertrouwde dat hij werd afgeluisterd door de Obama-administratie, inclusief zijn telefoontjes,” vertelde Paul Fox News.

Dat rapport aangehaald door Paul hief het rookgordijn op voor Obama’s bewakingsinspanningen en zei dat de administratie “de inspanningen aanzienlijk heeft uitgebreid om National Security Agency intercepts te zoeken naar informatie over Amerikanen, en duizenden inlichtingenrapporten over de overheid verspreid met de niet-geregistreerde namen van Amerikaanse ingezetenen tijdens de verdeelde 2016 presidentsverkiezingen. ”

Nu lijkt het erop dat de spionage “aanzienlijk was uitgebreid” om elke dag Amerikanen, evenals leden van het Congres, te omvatten.

Het was niet zo lang geleden dat de media en de Democraten president Trump bespotten omdat hij paranoïde was over de vorige regering die hem bespioneerde. Blijkt dat Trump weer gelijk had.

via: thepoliticalinsider.com

http://www.worldunity.me/enorm-obama-sc ... f-dag-een/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie