Tabaks STANK terug in cafees...

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Mahalingam »

Vroeger stonden de stations vol met rook (en stoom). Reizigers werden er vies van en er werd veel gehoest. Zie maar:

Afbeelding

Inmiddels is de vooruitgang zo ver dat alleen nog maar mensen rook mogen uitstoten op stations. Daar zijn dan wel speciale plekken voor, verwijderd van de massa reizigers. Roken mag binnen de lijntjes rondom een paal.
Maar dit laatste reservaatje moet weg volgens Pro Rail vandaag. Want de anti-rokers wensen niet dat roken gezien kan worden.
Maar Pro Rail gaat over rails en niet over de perrons (dat is de NS). Dus ergens is het nepnieuws en anti-rook propaganda.
‘Betuttelend om stations rookvrij te maken’
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... kt-701063/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Mahalingam »

Al heel lang worden er radio programma's gemaakt met dit intro:

  • Gute Nacht, Freunde
    Es wird Zeit für mich zu geh'n
    Was ich noch zu sagen hätte
    Dauert eine Zigarette
    Und ein letztes Glas im Steh'n
Momenteel gebruikt Met Het Oog Op Morgen op Radio 1 deze intro in Nederlandse vertaling en ook daar komt het woord 'sigaret' in voor: "Wat ik nog te zeggen zou hebben, duurt een sigaret."
Er wordt nu door anti-rokers een campagne opgezet om deze propaganda voor het roken te stoppen.
Die tune van ‘Met het oog op morgen’ over de sigaret kan echt niet meer
https://www.trouw.nl/opinie/die-tune-va ... %2Ft.co%2F

Bekijk deze link via open 'private window' in Firefox.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Hahaha!

Het is voor mij het bewijs dat de mens geen vrije wil heeft.

Hoe kun je in godsnaam anders die tune associëren met de drang om te gaan roken?

Ik rook al 40 jaar niet meer en heb zelf geen probleem wanneer iemand bij mij aan tafel een sigaret rookt. Ik doe dan wel het raam wat open. Laat staan dat ik de rookkriebels krijg bij het beroemde lied van Marlene Dietrich. Waarom beginnen we geen actie om rood licht te verbieden bij kruispunten? Daar kunnen mensen weleens van schrikken. Of ze lopen daarbij een aversie op tegen aardbeien.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Mahalingam »

De jeugd van tegenwoordig weet niet dat in de tijd van de zwart/wit film men gewoon rookte. Alles en iedereen overal.
Hier zo'n beeld uit de film 'Casablanca' (1942)

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Mahalingam »

Hoge Raad: rookruimtes horeca per direct verboden

Rookruimtes in cafés, restaurants en discotheken moeten per direct weg of in elk geval worden gesloten. Dat is het gevolg van de uitspraak die de Hoge Raad vrijdag heeft gedaan.

Rookruimtes zijn sinds het ingaan van het rookverbod in de horeca (1 juli 2008) de enige plek in cafés en restaurants waar rokers hun peuk mogen opsteken. De belangenvereniging van Nederlandse niet-rokers, de CAN (Clean Air Nederland), spande een proces aan tegen de Staat om ook die rookruimtes te verbieden.

Staatssecretaris Blokhuis (VWS) heeft al met de horeca afgesproken dat rookruimten vanaf 1 juli 2022 worden verboden. Maar dat duurde Clean Air Nederland te lang. De CAN vindt dat de rookruimte in strijd is met de ‘Kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie’ voor de bestrijding van tabaksgebruik (het WHO-Kaderverdrag), een verdrag waarbij Nederland partij is. In dat verdrag staat dat Nederland zich moet inspannen voor de gezondheid van de inwoners.

Het gerechtshof Den Haag stelde CAN op 13 februari al in het gelijk. De Staat ging tegen deze uitspraak in cassatie bij de Hoge Raad.

Investering
Volgens de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn er nog tussen de 5700 en 7600 rookruimtes in de Nederlandse horeca. Zestig procent van alle rookruimtes is in 2009 of later gebouwd. In totaal is er tussen de 69 en 92 miljoen euro geïnvesteerd in rookruimtes. De gemiddelde investering bedraagt 12.500 euro per rookruimte.

Nog geen handhaving op verbod rookruimtes
De komende weken gaat de Voedsel- en Warenautoriteit nog niet controleren of het verbod op rookruimtes in de horeca wordt nageleefd, aldus staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid. Blokhuis gaat overleggen met de horecasector en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) over de uitspraak van de Hoge Raad. Hij hoopt de Kamer medio oktober meer duidelijkheid te kunnen geven.
https://www.parool.nl/nederland/hoge-ra ... ~b5a2f063/

Dus weer zo'n (niet-bindend?) internationaal verdrag dat bepaalt wat onze overheid moet doen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Hoge Raad: rookruimtes horeca per direct verboden
Het is triest dat kleine actiegroepen zoveel macht hebben. Maar ja, je moet als actiegroep dan wel de juiste kleur hebben,
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Mahalingam »

Zijn het alleen maar blanken die roken of zijn zij de enige die kanker krijgen?

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Het is triest dat kleine actiegroepen zoveel macht hebben. Maar ja, je moet als actiegroep dan wel de juiste kleur hebben,
Uiteraard, en nu nog alcohol verbieden in de cafés en dat is maar een opstapje om in elk huis een alcoholdetector te plaatsen zodat het daar ook niet meer mag. Ik ben intussen oud genoeg om te zien dat de laatste 50 jaar zowat alles verboden en gereglementeerd is geraakt. Het zou me niet verbazen dat we tijdens de Duitse bezetting op straat veel meer mochten dan nu.
Ik heb niks met roken maar dat betuttelende en moraliserende gedoe vind ik weerzinwekkend. Rond veel ziekenhuizen is nu een soort sperzone ingesteld waar absoluut niet mag gerookt worden. Het is wel goed dat roken in restaurants verboden werd maar daar mocht het mee stoppen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:Zijn het alleen maar blanken die roken of zijn zij de enige die kanker krijgen?
Goed opgemerkt. Het lijkt idd wel dat alleen blanken ongezond leven en daarvoor gestraft worden met allerlei vreselijke tumoren. We zien hier een echo in van de 18de eeuwse Nobele Wilde van de proto-Marxist JJ Rousseau.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door sjun »

Mahalingam schreef:Zijn het alleen maar blanken die roken of zijn zij de enige die kanker krijgen?

Afbeelding
Is er ook zo'n beeldverhaaltje van de gevaren van islam of van ongebreidelde immigratie of krijgen we dan met de dubbele maat van justitie te maken?
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:
Mahalingam schreef:Zijn het alleen maar blanken die roken of zijn zij de enige die kanker krijgen?
Goed opgemerkt. Het lijkt idd wel dat alleen blanken ongezond leven en daarvoor gestraft worden met allerlei vreselijke tumoren. We zien hier een echo in van de 18de eeuwse Nobele Wilde van de proto-Marxist JJ Rousseau.
Je kunt het ook van een andere zwarte kant zien: de blanken moeten gezond blijven, anders kunnen ze niet werken.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door mercator »

Ali Yas schreef: Je kunt het ook van een andere zwarte kant zien: de blanken moeten gezond blijven, anders kunnen ze niet werken.
Wat ook wel bij de reclamejongens die deze plaatjes verzinnen meespeelt is dit: moslims denken dat kanker een straf van Allah is en een boetedoening voor te weinig godsdienstige ijver. En hun gevoelens moeten ten allen tijde eerbiedigd worden vandaar dat je geen kopvod of djellaba op die foto's zal zien.
Immuun tegen kanker zijn ze alleszins niet want ik zag vaak moslims in de wachtzaal voor de bestralingen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:En hun gevoelens moeten ten allen tijde eerbiedigd worden
Dat is natuurlijk ook zo. "People of color" moeten alleen op leuke plekken worden uitgenodigd, net zoals vrouwen wel in topposities moeten maar niet onder een olie lekkende roestbak. En nee, dit soort dingen telt niet:

Afbeelding
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
mercator schreef:En hun gevoelens moeten ten allen tijde eerbiedigd worden
Dat is natuurlijk ook zo. "People of color" moeten alleen op leuke plekken worden uitgenodigd, net zoals vrouwen wel in topposities moeten maar niet onder een olie lekkende roestbak. En nee, dit soort dingen telt niet:
Of achter een vuilnisauto. Dat is ook een NONO

Straatmakers zullen het ook zonder vrouwelijke collega's moeten doen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ali Yas »

Vreemd trouwens dat onderstaande twee plaatjes een verschillende emotionele respons uitlokken, of ligt dat aan mij?
Afbeelding
Afbeelding
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ariel »

Ik voel meer sympathie voor het onderste plaatje.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ali Yas »

Maar komt dat misschien doordat er uit de bovenste rook kringelt en uit de onderste niet? :emm2:
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:Maar komt dat misschien doordat er uit de bovenste rook kringelt en uit de onderste niet? :emm2:
Misschien? Nee, niet de rook. Ik heb er geen goede verklaring voor.
Mijn enige zwakke verklaring is, dat ik vind dat een sigaar beter past bij een man.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:Mijn enige zwakke verklaring is, dat ik vind dat een sigaar beter past bij een man.
Hahaha, daar zinspeelde ik natuurlijk al een beetje op...
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Mahalingam »

Waarom is tabak gewoon niet verboden? Net zoals cocaïne?
Dat is een kwestie van tijd. Onze regeerders verminderen het aantal verkooppunten door velerlei regelingen en geboden. Nu wensen ze dat tabak allen nog maar in tabakswinkels verkocht gaat worden. En die hebben daarvoor een vergunning nodig. Vergunningen kunnen heel duur zijn, kunnen worden aangepast en altijd worden ingetrokken.
Ik zie de import via internet uit b.v. Luxemburg (weinig belasting) nog heel groot worden.
‘Tabak bij tankstation en supermarkt razendsnel in de ban’
Vandaag komen CDA en ChristenUnie met deze verregaande motie van een ban, bij een debat over de uitbreiding van het rookverbod met elektronische sigaretten. Hun stok achter de deur: als de winkels niet luisteren, dan krijgen ze een wettelijke verplichting voor hun kiezen.

De branche is momenteel nog bezig met de invoering van een uitstalverbod voor sigaretten: supermarkten moeten per 1 juli tabakswaren uit het zicht houden van klanten. Het uitstalverbod voor kleinere verkooppunten dan supermarkten gaat in per 1 januari 2021.

Maar een meerderheid van in ieder geval CDA, ChristenUnie, D66, SP, GroenLinks, PvdA, 50Plus, Partij voor de Dieren en SGP - samen goed voor 91 zetels - wil dat de staatssecretaris van Volksgezondheid ook een gezwinde afbouw tot nul regelt van de verkoop van tabaksproducten, laten ze deze krant weten.

Alleen maar in speciaalzaken
Eerder nam de Tweede Kamer alleen een motie aan die eist dat het aantal verkooppunten vóór 2022 ‘substantieel’ teruggebracht moet worden. Uiteindelijk mogen tabaksproducten alleen nog maar in speciaalzaken verkocht worden. Het voorstel van vandaag vult die wens in.

,,Als ik om mij heen kijk in de stad lijken er steeds meer supermarkten bij te komen en dus ook meer verkooppunten”, zegt CDA’er Anne Kuik. ,,Terwijl we in het preventieakkoord juist een daling hebben afgesproken. Dus moeten we stappen zetten. Want de verkoop van levensmiddelen en tabaksproducten op dezelfde plek is echt niet meer van deze tijd.”

Carla Dik-Faber (ChristenUnie) voegt toe: ,,Jaarlijks zijn er 19.000 doden als gevolg van tabaksverslaving. Nederlanders krijgen nu op duizenden plekken tabak aangeboden. Dat is niet uit te leggen als we toe willen naar een rookvrije generatie. Supermarkten, tankstations en boekhandels moeten hierin verantwoordelijkheid nemen. Vanwege het belang van de gezondheid van onze jongeren.”

Niet ver genoeg
De PvdA laat weten dat dit voorstel de linkse partijen nog niet ver genoeg gaat. ,,Fijn dat de meeste coalitiepartijen nu ook het licht hebben gezien”, aldus Kamerlid Lilianne Ploumen. De SP wil zelfs een vergunningstelsel invoeren voor de verkoop van tabak.
https://www.ad.nl/politiek/tabak-bij-ta ... ~a2d36010/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Mahalingam »

"Hoewel tussen 2014 en 2019 het percentage rokers onder volwassenen significant gedaald is van 25,7% naar 21,7%, is het aantal rokers in de leeftijdsgroep 20-24 jaar onverminderd hoog. In 2019 rookte 1 op de 3 jongvolwassenen in deze leeftijdsgroep."
https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/b ... nderd-hoog

Toen ik laatst in een tabakswinkel stond had ik alle tijd om de afschrikwekkende foto's op de dozen en pakjes met tabak te bekijken.
Mijn conclusie: er is een schromelijk gebrek aan diversiteit te zien.
Of toch niet en is longkanker en zo alleen een probleem van blanke mensen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door sjun »

Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Bericht door Mahalingam »

Veel dingen worden ons verboden vanwege het Chinese virus. Nu is roken aan de beurt. Stond al in het verdoemhoekje en nu nog meer.
Coronavirus: Spain's Galicia region bans smoking over Covid-19 risk

The Spanish region of Galicia has effectively banned smoking in public places over concerns it increases the risk of Covid-19 transmission.
It has issued a blanket ban on smoking in the street and in public places, such as restaurants and bars, if social distancing is not possible.

The north-western region is the first to introduce such a measure, although others are considering following suit.
[...]
Galicia's smoking ban was announced in a press conference on Wednesday after experts recommended the measure to the regional government.
The move is supported by health ministry research, published last month, that outlined the link between smoking and the increased spread of coronavirus.
It said the risk was heightened because people project droplets - and potentially Covid-19 - when they exhale smoke.
It also said smokers risked infection in other ways, such as by touching their cigarette before bringing it to their mouth and by handling face masks when taking them on and off.

The research also pointed to the wider negative health effects of smoking. "It has been proven that tobacco use, in any of its forms, worsens the course of respiratory diseases," it said.
"Current evidence indicates that smoking is associated with... a higher risk of developing a severe form of symptoms," it added.
"Smoking with no limits... with people close by and without any social distancing [poses] a high risk of infection," regional President Alberto Núñez Feijóo told the press conference on Wednesday.
"We know that this is an unpopular measure for smokers," added Alberto Fernández Villar, a member of the clinical committee advising government, according to the El País newspaper. "But I believe we are in an exceptional situation."

Similar measures have been imposed elsewhere, such as in South Africa where the sale of tobacco was banned at the end of March.
It justified the ban on health grounds based on advice from its own medical experts as well as from the World Health Organization (WHO).

And in the UK, a survey showed that more than one million people had given up smoking since the Covid-19 pandemic hit. UK government advice says smokers may be at risk of more severe Covid-19 symptoms.

Doctors say smokers are more likely to get respiratory infections, and are more likely to develop complications such as pneumonia at a later stage.
https://www.bbc.com/news/world-europe-53763267
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie