Ophef over discriminatie en laster.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Ov-bedrijf Qbuzz is op de vingers getikt door het College voor de Rechten van de Mens. Het bedrijf had een man moeten laten solliciteren die vrouwen geen hand wil geven. Volgens het college heeft Qbuzz 'verboden onderscheid gemaakt op grond van godsdienst'.

Qbuzz zegt dat het weigeren van een hand niet past bij de omgangsvormen van het bedrijf. Maar volgens de man is het geven van een hand helemaal niet nodig om het werk van buschauffeur goed uit te voeren.

Het college geeft de man gelijk. Het instituut zegt dat het weigeren van een uitgestoken hand door een buschauffeur niet zorgt voor confronterende, onaangename, beledigende of onveilige situaties.

Volgens mij hebben we hier weer een mohammedaan die op zoek is naar wat extra vakantiegeld. Hij heeft de telefoongesprekken met de vervoerder in het geheim opgenomen. Hij hoopt waarschijnlijk op een flinke schade vergoeding.
’Geheime opnames gesprekken sollicitant’

UTRECHT - De afgewezen sollicitant voor de functie van buschauffeur bij Qbuzz heeft telefoongesprekken met de vervoerder in het geheim opgenomen. Dat laat directeur Michel van den Munckhof weten.

De islamitische man liet op 18 april 2016, een dag voor hij op gesprek zou komen, weten vanwege zijn geloof geen vrouwen de hand te kunnen schudden.

Toen de afdeling human resources van Qbuzz hem meldde dat dit strijdig was met de eisen voor klantvriendelijkheid en de interne omgangsvormen van de vervoerder stapte hij met de organisatie Art 1 naar het College voor de Rechten van de Mens. Op de zitting speelde hij de opgenomen gesprekken af.

Het College stelde de chauffeur eind vorig jaar in het gelijk. Discrimineren van vrouwen is van ondergeschikt belang aan het discrimineren op basis van geloof, was onderaan de streep de conclusie voor het College, en klantvriendelijkheid is daar ondergeschikt aan.

Met proefprocessen wordt soms door burgers de rechtsgeldigheid van wetten of regels beproefd. Directeur Van den Munckhof gelooft niet dat er in dit geval opzet in het spel was. „Maar de man was overduidelijk wel alert op een mogelijke afwijzende reactie van het bedrijf.”

Hij benadrukt dat niet alleen de klantvriendelijkheid, maar ook de interne omgangsvormen tussen personeelsleden in het gedrang komen wanneer iemand een uitgestoken hand van een collega weigert. „Ik wil graag een bedrijf zijn waar wij elkaar allemaal de hand schudden.”

Tegen een uitspraak van het orgaan is geen beroep mogelijk. Qbuzz bestudeert de uitspraak nog, maar houdt wel rekening met een schadeclaim van de sollicitant.

Uitzend- en detacheringsbureau Consolid, dat de sollicitant had aangedragen, kon gisteren geen commentaar geven.

Eerder deze week ontstond ophef in de Utrechtse politiek omdat het College voor de Rechten van de Mens een uitspraak had gedaan in het voordeel van de handenschud-weigerende sollicitant. ’Dat hoort er in dit land nu eenmaal bij’, zo was de tendens.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Mahalingam »

"Tegen een uitspraak van het orgaan is geen beroep mogelijk."
WTF ? Dit is toch polderend Nederland?

Weet je tegen wie er hier ook geen beroep mogelijk is? Dat zijn de Publiekrechterlijke Bedrijfsorganisaties. (dixit Landbouwschap, boerenoorlog 1963) Een overblijfsel uit het Italiaans fascisme van Mussolini.
(Volgens HP/De Tijd (16 september 2005) incasseren de bedrijf- en productschappen per jaar zo'n 360 miljoen euro aan heffingen.)
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Mahalingam »

Er was ophef.
"Zwembad het Zuiderpark wordt geteisterd door een groep jongeren die bezoekers aanranden en spullen slopen. Dat blijkt uit een brief van medewerkers van het bad die in handen is van Den Haag FM. “Heel veel ernstige incidenten en misstanden worden gewoonweg niet gemeld óf doelbewust door het management en door de directie van dienst Onderwijs Cultuur en Welzijn van de gemeente Den Haag achtergehouden”, aldus een medewerker. “Vrouwelijke collega’s worden dagelijks voor kankerhoer uitgemaakt, geïntimideerd en bespuugd.”
[...]
Jonge meiden zijn niet veilig in het zwembad”, laat de medewerker weten. “Aanwezig personeel waarschuwt de bezoekers om zich niet te uitdagend te kleden en de wildwaterkreek – ook wel de ‘aanrandkreek’ én het buitenbad én de Whirlpool te mijden. Puur omdat de kans zeer groot is dat je dan als vrouw wordt aangerand."
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... s_nat.html

Nadat de politiek het voor overdreven onzin verklaarde staat de deur open voor de Legal Jihad.
Aangifte door Islam Democraten tegen briefschrijvers misstanden zwembad het Zuiderpark
Islam Democraten uit de Haagse gemeenteraad doet maandag aangifte tegen ambtenaren die een brief stuurden over misstanden in het zwembad het Zuiderpark. De partij vindt dat de brief discriminerend en beledigend is.
'De vermeende medewerkers van de gemeente Den Haag spreken over ''moslim tuig'' en bestempelen allochtone bezoekers die het zwembad bezoeken met een in hun ogen ''dure auto'' als criminelen', schrijft Islam Democraten. 'Discriminerende en beledigende uitspraken zijn nooit en te nimmer een oplossing voor een probleem. Ambtenaren hebben zich te houden aan integriteitsregels en aan de wet', aldus woordvoerder Cetinkaya.

Eerder riep de partij aanhangers op om aangifte te doen tegen de ambtenaren die de brief stuurden. 'Het normaliseren van discriminatie en belediging aan het adres van moslims moet een halt toe worden geroepen middels wettelijke middelen.'
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3408288 ... Zuiderpark
http://www.islamdemocraten.nl/nieuws/aa ... -den-haag/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Daar gaan we weer. :scratch: Niet naar de kappersopleiding met een hoofddoek. Moslima over de rooie. Is islamfobie. :cry: De "studente" met een hoofddoek mocht bij meerdere kappersopleidingen niet meedoen, onder meer bij het ROC van Amsterdam.
Raadslid Aysegül Kiliç van Denk stelde vragen over de kwestie aan het college van b. en w. naar aanleiding van een melding bij het Meldpunt 'Meld Islamofobie'.

Hoewel leerlingen officieel niet worden geweigerd bij de kappersopleiding aan de RAI, is dit volgens de melder impliciet wel het geval. Studenten moeten namelijk op elkaar oefenen, en daarbij zit een hoofddoek in de weg. Wie niet mee kan doen aan die praktijklessen, kan praktisch de opleiding niet volgen.

'Deel van mijn geloof'
Voor islamitische studenten is een hoofddoek echter geen accessoire, zoals de vrouw die de melding maakte beschrijft op Facebook. 'Het is een deel van mijn geloof en een deel van mijzelf dat ik voor geen enkel persoon of geen enkele regel ga veranderen.' Toen de vrouw in kwestie ook andere rocs aanschreef, kreeg ze dezelfde antwoorden.

Het is niet voor het eerst dat hoofddoekdragende studenten niet mee mogen doen met de kappersopleiding. In 2012 kon een meisje met hoofddoek de kappersopleiding aan het ROC Midden Nederland niet volgen.

Als jongen mag je ook niet je petje ophouden tijdens de les

Een jaar eerder ging het om een studie in Doetinchem. Na klachten bij de commissie Gelijke Behandeling van het College voor de Rechten van de Mens is geconcludeerd dat er verboden onderscheid wordt gemaakt op basis van godsdienst. Maar de uitspraken van het College hebben geen juridische consequenties.

Onmogelijk
Volgens het ROC van Amsterdam is het inderdaad onmogelijk om het praktijkgedeelte van de kappersopleiding te volgen als een student haar hoofddoek niet wil afdoen. "Ze moeten leren vlechten, elkaars haren wassen," zegt Janneke Toet, woordvoerder. En op een pop oefenen is geen optie. "Een pop is toch anders dan een mens."

Ze benadrukt dat het 'niets met discriminatie te maken heeft'. "Als jongen mag je ook niet je petje ophouden tijdens de les." Bovendien zijn er veel meisjes met hoofddoek op de kappersopleiding, weet Toet. "Maar zij kiezen ervoor om hun hoofddoek tijdens de praktijklessen af te doen."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

België moet draagster hoofddoek 1000 euro betalen na weigering

België is de fout ingegaan door een vrouw met een hoofddoek toegang te weigeren tot een rechtszaak. België moet haar 1000 euro schadevergoeding betalen, aldus de rechters in Straatsburg.

Hagar Lachiri wilde in 2007 een zitting bijwonen om schadevergoeding te eisen in een strafzaak rond de dood van haar broer. De rechtbankvoorzitter gaf haar te kennen dat ze er niet bij kon zijn als ze haar hoofddoek niet zou afdoen.

Dat weigerde ze. Haar bezwaren daartegen werden ook in latere procedures afgewezen. Het Hof voor de Rechten van de Mens oordeelt nu dat daarmee de vrouws vrijheid van godsdienst is geschonden.

Neutraal
De vrouw is niet respectloos geweest en het was niet aannemelijk dat ze de zitting zou verstoren, aldus de rechters. Een rechtszaal is een publieke plek waar religies neutraal moeten worden bejegend, memoreren zij.

Dat kan anders zijn in bijvoorbeeld het onderwijs of op het werk. De inbreuk op Lachiri's recht om haar geloof te belijden is in dit geval niet gerechtvaardigd in een democratische samenleving, luidt het vonnis.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Mahalingam »

Europe’s top human rights court has ruled that a Belgian court violated Hagar Lachiri’s freedom of religion by ordering her to take off her headscarf before she attended a hearing. The use of the law—which requires persons in a Belgian court to have their heads uncovered—was found by the European Court of Human Rights (ECHR) to be an unjustified interference with religious freedom.

The court ruled that banning a woman just for wearing her headscarf was not necessary to keep order in court proceedings. This is the first time the ECHR has ruled in favor of Muslim women’s freedom to wear a headscarf. The important decision raises protection for religious minorities and brings more clarity and honesty to debates about headscarf bans. It changes law in Belgium, which is home to some of Europe’s most arbitrary and repressive practices against Muslim women’s freedoms.
En uit welke koker zou deze tekst stammen? Ja, Soros!
https://www.opensocietyfoundations.org/ ... -headscarf
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Man, man, man... :scratch:
Man beledigt kassière met hoofddoekje en krijgt boete

BERGAMBACHT - 'Bij haar ga ik natuurlijk niet afrekenen, zij is een buitenlander. Ik heb het recht om bij een Nederlander af te rekenen.' Dat zou Berkenwoudenaar Hendrik B. (78) vorig jaar hardop in de Lidl hebben geroepen toen hij een kassière met een hoofddoekje zag. De dicriminerende belediging in de Bergambachtse supermarkt kwam hem woensdag op een voorwaardelijke boete van 350 euro te staan.

'U heeft de kassière als minderwaardig weggezet', oordeelde de Haagse politierechter. 'Dat willen wij niet hebben in Nederland.'

De verdachte deed op 1 augustus samen met zijn vrouw boodschappen in de Lidl. Toen een kassa waar hij zich meldde, ging sluiten, werd hij doorverwezen naar de kassière met het hoofddoekje. Daar zou hij de gewraakte woorden hebben geroepen. Een andere klant werd daarop zo kwaad dat hij B. met een stok te lijf wilde gaan. Uiteindelijk deed de kassière aangifte.

'Niet meer gehoord in Nederland'
De verdachte ontkende dat hij de discriminerende zinnen had geroepen. Wel gaf hij toe dat hij mopperde toen hij hoorde dat die ene kassa ging sluiten. 'Wij joden en christenen worden in Nederland niet meer gehoord', zei hij. 'Dat is alles.' Hij benadrukte dat hij als voormalig sociaal-therapeut met mensen van verschillende culturen werkte, onder meer bij het Pieter Baan Centrum, zonder daar ooit een probleem mee te hebben gehad. 'Bovendien komt mijn schoonzoon uit Java en veel van mijn kennissen zijn buitenlands.'

Het slachtoffer was woensdag zelf bij de zitting. Ze vertelde dat ze door de opmerkingen psychisch heeft geleden. 'Na het incident moest ik twee weken lang huilen en nog steeds ben ik heel onzeker.' Op vakantie met haar ouders zou ze nergens meer van hebben kunnen genieten. Ze vroeg 1.500 euro schadevergoeding of smartengeld, maar die vordering werd afgewezen omdat ze geen kosten voor therapie had gemaakt.

Buitenlandse advocaat
De advocaat van de verdachte pleitte voor vrijspraak. Volgens de raadsvrouw wilde haar cliënt helemaal niet afrekenen. Zijn vrouw zou nog met het boodschappenkarretje in de weer zijn geweest. Ook zouden de verklaringen van het slachtoffer en een getuige tegenstrijdig zijn. Advocate Juliet Echteld benadrukte bovendien dat ze zelf 'buitenlands' is. 'Als cliënt racistisch zou zijn, zou hij wel een andere advocaat hebben genomen dan iemand met een kleur.'

De politierechter achtte de verdachte wel degelijk schuldig aan de discriminerende belediging. Maar ze hield rekening met zijn leeftijd en blanco strafblad. Daarom zette ze de geldboete-eis van 350 euro die de aanklaagster eiste om in een voorwaardelijke boete.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Man die weigert baard af te scheren krijgt terecht een lagere uitkering

Een man die zijn baard vanwege zijn geloofsovertuiging niet wilde afknippen om een opleiding voor asbestverwijderaar te kunnen volgen, krijgt terecht een lagere bijstandsuitkering. Dat heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB) geoordeeld.

Asbestverwijderaars in opleiding moeten een gladgeschoren gezicht hebben, vanwege het veiligheidsmasker dat ze moeten dragen. De man, een moslim, weigerde dat. De gemeente Amersfoort, waar hij woont, verlaagde daarop zijn bijstandsuitkering.

De gemeente wees daarbij op de verplichting dat bijstandsgerechtigden alle kansen op werk aanpakken. In dit geval ging het om een opleiding met baangarantie.

De CRvB, de bestuursrechter die gaat over de sociale zekerheid, zegt nu dat Amersfoort weliswaar de vrijheid van godsdienst heeft geschonden, maar dat dat met een geldige reden gebeurde, namelijk voor de veiligheid. Daarnaast heeft de man niet veel andere baankansen.

Niet gekort
In een tweede zaak waar de bijstandsuitkering werd gekort van een moslim die om religieuze redenen werk weigerde, kreeg de gemeente wel ongelijk. Het ging hierbij om een man uit Tilburg die in een kringloopwinkel aan de slag kon.

De man nam de baan niet aan omdat hij dan ook op vrijdag in de winkel moet staan. Op die dag gaat hij altijd naar de moskee. Volgens de CRvB is het niet noodzakelijk dat hij op vrijdagen moet werken en daarom had de gemeente zijn uitkering niet mogen verlagen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door King George »

Wedden dat het EU-Hof voor de Mensenrechten deze Moslim in het gelijk zullen gaan stellen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Aya Ouday, een 19-jarige studente op een middelbare school in Ronse, voelt zich gediscrimineerd. Dat stelt ze in Het Laatste Nieuws en in een bericht op sociale media dat massaal gedeeld wordt. De moslima had lak aan het hoofddoekenverbod dat van kracht is in het Vlaams gemeenschapsonderwijs (GO!), waardoor ze niet op online foto’s mocht staan. Ze is naar eigen zeggen “gechoqueerd”.

In het Vlaams gemeenschapsonderwijs (GO!) al enkele jaren een algemeen verbod op levensbeschouwelijke tekens van kracht. Dat verbod geldt ook op het dragen van een hoofddoek.

“Wij kunnen jouw foto niet op Facebook zetten omdat je een hoofddoek draagt”: studente (19) voelt zich gediscrimineerd na mail van leerkracht

“We kunnen jouw foto niet posten op Facebook omdat je een hoofddoek draagt.” Deze reactie kreeg Aya Ouday van een leerkracht van de Da Vinci Campus Ronse. De leerlinge had een hele dag deelgenomen aan de YOUCA Action Day voor het goede doel en wilde net als de andere leerlingen van haar school tonen hoe ze die dag had beleefd.

De YOUCA Action Day heeft voor Aya Ouday een bittere nasmaak gekregen. De 19-jarige leerlinge Economie-Talen van de Da Vinci Campus Ronse ging een dag aan de slag bij het bedrijf Vandaele Construct. Haar loon, 55 euro, stond ze af aan projecten van geëngageerde jongeren wereldwijd. “De dag is goed verlopen, de ontvangst in het bedrijf was heel aardig en ze hebben me er goed behandeld. Mijn verantwoordelijke was ook heel tevreden met het werk dat ik er heb verricht”, vertelt Aya.

Gechoqueerd
Na haar werkdag stuurde Aya trots een e-mail naar haar leerkracht. “Met een foto en wat uitleg over mijn inzet voor de YOUCA Action Day, zoals de leerkracht had gevraagd. Het antwoord dat ik heb ontvangen, heeft me gechoqueerd. De leerkracht schreef: ‘Hoi Aya, bedankt voor je berichtje en de uitleg over je activiteiten van vandaag. Helaas kunnen we de foto niet posten op Facebook omdat je een hoofddoek draagt. Blij dat het voor jou een leuke ervaring was’.” De leerkracht verwijst hiermee naar het verbod op levensbeschouwelijke kentekens dat geldt op de school van het GO! Gemeenschapsonderwijs, voor onderwijsactiviteiten binnen én buiten de schoolmuren. “Nochtans heeft niemand mij verteld dat de YOUCA-dag een schoolse activiteit was en mocht ik van het bedrijf wel mijn hoofddoek dragen”, reageert Aya.

Mijn klasgenoten waren ook kwaad, maar van de leerkrachten kreeg ik geen steun. Ik heb de les huilend verlaten

Verbolgen heeft ze de e-mail van haar leerkracht aan enkele medeleerlingen en andere leerkrachten getoond. “Mijn klasgenoten waren ook kwaad, maar van de leerkrachten kreeg ik geen steun. Ik heb de les huilend verlaten.” Ondertussen heeft Aya samen met haar vader geprobeerd in dialoog te gaan met de directie, maar dat is nog niet gelukt. “We willen nog steeds samenzitten om dit uit te klaren. We zullen zien wat er maandag gebeurt.”

Dit was een schoolse activiteit, waardoor het dragen van levensbeschouwelijke kentekens volgens de visie van het GO! niet is toegelaten

Reactie Da Vinci Campus Ronse
Aya heeft haar verhaal gedeeld op Twitter en Facebook, waar de kwestie veel reactie uitlokt. Ook de Da Vinci Campus Ronse heeft via Facebook verduidelijkt waarom de foto van Aya niet online kwam. “Wij kijken met een warm hart naar al onze leerlingen die zich tijdens de YOUCA-dag belangeloos en vrijwillig inzetten voor het project. Echter, ook dit was een schoolse activiteit waardoor het dragen van levensbeschouwelijke kentekens volgens de visie van het GO! niet is toegelaten. Als school vinden wij diversiteit en een mix van sociale en culturele verschillen een verrijking, maar deze beslissing kadert binnen onze taak om neutraal onderwijs aan te bieden”, reageert de school.

De scholengroep van de Da Vinci Campus heeft ondertussen aangekondigd in gesprek te gaan met de moslimgemeenschap in Ronse om de zaak uit te klaren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door King George »

Nooit nagedacht over een andere school of nog liever een ander land als je zoveel waarde hecht aan zo'n kopvod?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
Ondertussen heeft Aya samen met haar vader geprobeerd in dialoog te gaan met de directie, maar dat is nog niet gelukt.
Ik kan me wel iets voorstellen bij de strekking van die "dialoog". Het proberen te begrijpen van het standpunt van de school zal alvast niet de bedoeling zijn.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Ik weet niet of ik dit verhaal geloof. :nietverstaan:
Cindy (24) uit Tilburg met Chinese roots zwaar mishandeld: vroeg jongens te stoppen met zingen Coronaviruslied

TILBURG - Cindy (24) uit Tilburg is zaterdagavond mishandeld door een groep die het Coronaviruslied van Radio 10 zong om haar te treiteren. De Tilburgse, met Chinese roots, vroeg in de lift van haar studentenflat aan de groep of ze wilden stoppen met zingen, waarop ze zwaar werd mishandeld.

Ze vertelt aan RTL Nieuws hoe dat ging. Ze zei dat het lied ‘Voorkomen is beter dan Chinezen’ discriminerend is. ,,Ik heb de groep gevraagd of ze ermee wilden kappen. Maar toen liep het ineens uit de hand. Ze duwden me en het volgende moment dat ik me nog kan herinneren is dat ik wakker werd op de grond in de hal.”

Buik bewerkt met mes ‘om virus uit te roeien’
Toen ze bijkwam heeft ze de politie gewaarschuwd. Ze had een hersenschudding, een bult op haar hoofd en snijwonden op haar buik. ,,Waarschijnlijk hebben ze mij bewerkt met een mes. Ze zeiden dat ze het virus wilden uitroeien.”

Ze vertelt de nieuwszender dat ze verbaasd is dat een opmerking over het lied kan leiden tot een mishandeling als deze. Ook denkt ze dat de jongens geschrokken moeten zijn en vast wakker worden met een kater.

Cindy hoopt dat de daders zich melden bij de politie, want ze wil met hen het gesprek aangaan. ,,Dit is gewoon haat en ik snap niet waar het vandaan komt. Het lied is super kwetsend en zet aan tot racisme.”

Nog geen aangifte gedaan
De politie bevestigt dat er een melding is gemaakt van mishandeling en bedreiging en is langsgegaan bij de mishandelde Tilburgse. Daarbij werden foto's gemaakt van haar verwondingen, maar aangifte was zondagavond nog niet gedaan.

Agenten hebben nog gekeken of er nog camera’s in de hal van de lift hingen, maar die werden niet aangetroffen. De politie hoopt dat de vier of vijf jongens zich melden.
Het is een vaag verhaal. Eerst hadden de bedreigers alleen nog een mes tevoorschijn gehaald. Inmiddels is ze er ook mee bewerkt.

Afbeelding

Het lijkt een beetje op dit verhaal.

Afbeelding

Jesse Klaver vindt het ook vreselijk. Hij wist van schrik niet meer hoe hij racistisch moest schrijven.
Wat verschrikkelijk. Cindy werd mishandeld met een hersenschudding en snijwonden tot gevolg. Zulk rascistisch geweld maakt iets kapot in onze samenleving en ons vertrouwen in elkaar. We moeten ons keer op keer tegen racisme en discriminatie uitspreken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Is er al nieuws over Cindy die in een lift door 5 mannen is mishandeld?

Ze heeft aangiften gedaan, en de politie doet uitgebreid onderzoek naar de mishandeling na een opmerking over het coronaviruslied
,,We hebben sinds het incident meermaals contact gehad met het slachtoffer en hebben er nu ook op aangedrongen dat zij aangifte doet", laat een politiewoordvoerder weten aan deze krant.

Hij wil daarbij benadrukken dat de politie het voorval zeer serieus neemt. ,,We waren bij de eerste melding aanwezig, maar het slachtoffer was toen nog te aangeslagen om aangifte te doen. We zijn wel meteen begonnen met een buurtonderzoek en bekijken ook videobeelden uit de omgeving. Gezien de ernst van het incident en haar verwondingen (onder andere een hersenschudding en krassen van een mes, red.) hebben we erop aangedrongen dat zij aangifte doet. Daar heeft zij mee ingestemd.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Daar gaan we weer. Het is een poosje rustig geweest met klagende moslima's, maar nu hebben we er weer één. Via het AD waar Abdel Ilah Rubio, Journalist bij het AD, nu met een erectie rondloopt omdat hij weer een zielige moslima gevonden heeft.

Goed gedaan jochie. icon_thumbup.gif Vertel ons maar wat er gebeurd is.
Moslima met mondkapje ‘geweerd’ bij gemeente: ‘Maar er is toch geen verbod op mondkapje!’

Terwijl half Nederland met gezichtsbedekking loopt, blijft de niqab verboden in overheidsgebouwen. Maar ook moslima’s met een hoofddoek en mondkapje klagen dat ze niet worden geholpen bij gemeentelijke loketten. Ook op straat en in het ov wordt deze groep steeds vaker aangesproken, meldt het landelijk Meldpunt Islamofobie.

Ze moet bijna huilen als ze eraan terugdenkt. De Haagse moeder (haar naam is bekend bij de redactie) bezocht onlangs met haar man en zoontje het stadsdeelkantoor Escamp om de identiteitskaart van haar zoontje op te halen. Ze droeg een gezichtssluier omdat ze dacht dat dit tijdens deze coronacrisis geen probleem was. Bij de aanvraag was het ook geen probleem, maar toen ze later de id-kaart kwam afhalen, werd ze niet geholpen.

Een mondkapje was wel toegestaan, kreeg ze te horen. De Haagse deed daarom haar niqab af, en hield alleen een mondkapje op. Desondanks weigerden de betrokken ambtenaren haar te helpen. Een van de beveiligers stelde zich erg dreigend op, vertelt ze emotioneel. Vooral nadat ze vragen stelde over hoe het zat. Vernederd en boos verliet ze het kantoor. ,,Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Echt bizar. Ik voelde me enkele dagen heel slecht. Het heeft me echt geraakt.’’

Andere kluis
De volgende dag probeerde de familie het opnieuw, dit keer in het gezelschap van een vertegenwoordiger van de Haagse partij Nida, en alleen met hoofddoek en mondkapje. Maar weer ging het mis. Waar andere burgers met hun afhaalbewijs zo hun kaart meekregen, kreeg de moslima te horen dat er iets mis was met haar kaart en dat die ‘in een andere kluis lag’. Ze moesten plaatsnemen en wachten.

Intussen kwamen er meerdere beveiligers om haar heen staan. ,,Er hing een heel dreigend sfeertje.’’ Uiteindelijk kreeg de Haagse na lang wachten het identiteitsbewijs mee van een andere me­dewerker. Die gaf toe dat het een dag eerder niet zo netjes was verlopen en zei dat ze gebeld zou worden. ,,Maar ik kreeg geen excuses of zo.’’

Telkens uitleggen
Volgens raadslid Adeel Mahmood van Nida hebben meerdere moslima’s in Den Haag nare ervaringen gehad omdat ze een mondkapje droegen. ,,Er is geen verbod op het dragen van een mondkapje’’, benadrukt hij. Mahmood vindt het onacceptabel dat de ene burger met mondkapje anders wordt behandeld dan de andere. ,,Uiteindelijk komt het altijd wel goed, maar het gaat ons om de moeite en de pijn van die dames die telkens moeten uitleggen waarom ze een mondkapje dragen.’’

Ibtissam Abaaziz van de stichting Meld Islamofobie zegt dat er overal in het land meldingen zijn van moslima’s die worden aangesproken als ze een mondkapje dragen. Volgens haar waren veel moslims hier al bang voor toen het ‘boerkaverbod’ werd aangenomen. ,,Vrouwen worden aangesproken of uitgescholden en uitgesloten. Die wet heeft het islamofobe klimaat alleen maar verergerd.’’
Nida wil van het college weten hoe vaak moslimvrouwen zijn geweigerd bij het stadhuis en stadsdeelkantoren en of er aangepaste instructies zijn voor beveiligers en ambtenaren.

Bivakmuts
Volgens de gemeente geldt in overheidsgebouwen inderdaad nog een verbod op gezichtsbedekkende kleding. ,,Dat betekent dat je geen integraalhelm, bivakmuts, boerka, nikab of masker mag dragen. Een mondkapje om gezondheidsredenen is toegestaan, maar bij identificatie en legitimeren vragen we die tijdelijk af te doen.’’ Wat er op het stadsdeelkantoor precies is gebeurd, wordt uitgezocht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Ik geloof er geen klap van. Via twitter. Dat moet dan in een Jumbo in Dordrecht gebeurd zijn volgens iemand die reageert.
Sel:

Net verrot uitgescholden, bedreigd, achtervolgd in de supermarkt voor mijn hoofddoek, ik weet er gewoon niet wat ik ervan meer moet vinden want het racisme in dit land gaat echt TE ver

Ik deed rustig mijn boodschappen en er begon een man tegen mij te schreeuwen “KANKER ASOCIALE KANKER ROT WIJF WAT DENK JE WEL NIET DAT JE HIER IN MN BUURT KOMT. MENSEN ZOALS JIJ MET EEN HOOFDDOEK WIL IK NIET IN MIJN BUURT HEBBEN”

Ik heb zulke dingen eerder meegemaakt, en elke keer raak ik in shock en lukt het me niet om dingen terug te zeggen, dus ik pakte mijn spullen en liep door, waarna deze man me bleef achtervolgen en dingen naar me roepen. Ondertussen keek heel de winkel

Heel de winkel keek maar niemand zei iets, iedereen ging door met zn ding doen alsof t normaalste zaak van de wereld was. Hij bleef me uitschelden en achtervolgen dus ging ik naar de kassa’s, waar hij weer begon te schreeuwen en dit keer met bedreigingen

Als ik niet nu niet ‘op zou kankeren’ zou hij dit en dit doen, ik kreeg tranen in mn ogen maar bleef staan. Ondertussen gooide hij met al zn boodschappen en bleef hij tekeer gaan. Beveiliging werd geroepen maar het duurde zo lang voor ze kwamen

We rekende af (hij stopte nogsteeds niet met schreeuwen) en hij bleef me opwachten tot ik naar buiten zou komen. Beveiliging werd gebeld ‘dat er niks meer aan de hand was’ en ze lieten me daar gewoon. Gelukkig zagen twee turkse meisjes mij,

Ze bleven met me wachten tot ik niet meer alleen zou zijn. Ondertussen belde ik familieleden op die gelukkig waren gekomen. Uiteindelijk ook beveiliging en politie erbij gehaald. Gelukkig is er niks gebeurd met me,

Maar hoevaak moeten we dit nog accepteren? Hoevaak moeten er mensen worden gediscrimineerd worden tot er wordt beseft dat dit een enorm probleem is?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door King George »

Camerabeelden zullen dit verhaal ontkrachten, dus laat maar zien!
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

King George schreef:Camerabeelden zullen dit verhaal ontkrachten, dus laat maar zien!
Het blijkt 3 dagen geleden gebeurd te zijn. Ik heb op internet gezocht, maar niks over dit voorval kunnen vinden.

Maar we wachten geduldig af....
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Huilen mag, en de familie steunen met geld mag ook.
Laurens onderneemt actie na klacht oud-medewerker over racisme: ‘Familie zei: We willen geen negers’

Zorginstelling Laurens belooft na een klacht over racisme van oud-medewerker Racheal Botha waar nodig aangifte te doen als mensen haar medewerkers discrimineren. Botha, geboren in Zambia, vertelde begin dit jaar op sociale media met tranen in haar ogen hoe familie van verpleeghuisbewoners haar uitschold en hoe zij zich in de steek gelaten voelde door haar werkgever.

,,De familieleden pestten mij’’, vertelt Botha met tranen in haar ogen in het filmpje dat op Facebook ontelbare keren is gedeeld. ,,Ze zeiden: ‘Zwarte neger, ga terug naar waar je vandaan komt’ en ‘we willen hier geen negers’.’’ ,,Iemand heeft op mij gespuugd’’, vult ze nu aan.

Haar teamleider bij Laurens zou hebben gezegd dat ze niet moest reageren. Ze moest soms de kamer verlaten, tot de familie weer was vertrokken. Na drie maanden vertrok Botha bij Laurens. Aangifte doen bij de politie was volgens haar een onmogelijke weg.

,,We zijn geraakt door haar verhaal en door het feit dat zij zich onvoldoende door ons beschermd voelde’’, zegt ouderenzorgorganisatie Laurens nu in een verklaring. ,,We hebben Racheal onze excuses aangeboden. Als Laurens willen en zullen we discriminatie niet accepteren, nooit.’’

Botha en Laurens hebben samen gesproken over wat er is gebeurd. ,,Samen hebben we gekeken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen’’, stelt Laurens. ,,Zo zullen we ons onder meer inzetten om onder leidinggevenden het bewustzijn te vergroten van het verwoestende effect van discriminatie en van de rol die zij spelen in de bescherming en het welzijn van alle medewerkers. Dat betekent dat wij mensen die discrimineren aanspreken en waar nodig aangifte doen. Onze medewerkers moeten ervan op aan kunnen dat Laurens hen altijd steunt, helpt en respecteert.’’

Meldpunt
Mede op voorstel van Botha is er een intern meldpunt opgericht waar collega’s terechtkunnen voor hulp en ondersteuning. De Rotterdamse stelt tevreden te zijn, maar ook teleurgesteld omdat Laurens uiteindelijk pas na twee jaar serieus naar haar luisterde. ,,Dat was nadat haar filmpje viraal ging en hun mailbox ontplofte vanwege de vele reacties’’, zegt haar echtgenoot. ,,Binnen 24 uur hingen ze toen aan de telefoon. Als dat niet was gebeurd, hadden ze het nog steeds onder het tapijt gehouden.’’

Botha stelt nog te wachten op een schadevergoeding van Laurens, waar haar echtgenoot ondertussen een baan heeft gevonden. ,,Ik ben eraan kapotgegaan. Daarna heb ik nog twaalf keer gesolliciteerd. Steeds liep het mis vanwege de referentie, ook bij Laurens zelf.’’ Daardoor kwam het gezin in de financiële problemen. ,,Heel veel collega’s maken hetzelfde mee als ik, maar durven daar niet over te spreken. Ze hebben geen vertrouwen dat ze het kunnen aankaarten en blijven het accepteren.’’

Groter probleem
De Zambiaanse, die zo’n negen jaar in Nederland woont, klinkt strijdvaardig. ,,Het hele systeem moet op z’n kop. Ze moeten met z’n allen eens luisteren naar wat zwarte mensen voelen. Discriminatie is een groot probleem. Niet alleen in de zorg, maar ook in de bouw en de horeca.’’

Antidiscriminatiebureau Radar kreeg in 2018 zeventien meldingen van discriminatie in de zorg. Verleden jaar waren dat er 32. Deze meldingen kwamen vooral van patiënten en cliënten die zich gediscrimineerd voelen. ,,Maar we krijgen ook signalen dat er op medewerkers wordt afgegeven, omdat ze van kleur zijn of een hoofddoekje dragen’’, zegt Saskia van Bon van Radar en expertisecentrum Idem. ,,Werkgevers moeten deze signalen serieus nemen en onmiddellijk ingrijpen. Het is belangrijk niet alleen in actie te komen bij een incident, maar beleid te maken. Je moet discriminatie voor zijn.’’

Er is de laatste tijd veel discussie over racisme en discriminatie, ook op of tijdens het werk. Zo kwamen agenten in het nieuws die in een appgroep spraken over ‘pauperallochtonen’. Er loopt een onderzoek om te zien of zij strafbaar zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Het AD gaat weer los met een huilartikel over een zielig zwart BLM meisje die heeeeeeeeel erg gediscrimineerd wordt. En haar familie ook. :cry:
Levi (21) eist met BLM anti-racisme wethouder: ‘Het woord neger moet niet meer kunnen in de klas’

Studente Levi Ommen (21) schaamde zich als kind kapot wanneer witte volwassen mannen in Den Haag zuur vroegen hoe ze aan die dure fiets kwam waarop ze rondreed. ,,Je voelt je vernederd. Alsof mijn moeder niet in staat zou zijn een goede fiets te betalen.”

De Haagse zit binnenkort aan tafel met het Haagse stadsbestuur om met andere jonge leden van Black Lives Matter (BLM) een anti-racisme wethouder te eisen voor de stad. Het zou de eerste wethouder in Nederland zijn die zich exclusief met racisme gaat bezighouden.

Die wethouder is volgens BLM hard nodig, want racisme en antisemitisme woekeren in Den Haag erger dan in alle andere Nederlandse steden, zo bleek eind 2018 uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut en de Anne Frank Stichting. ,,Als mijn neef in de dure auto van mijn opa rijdt, wordt hij regelmatig aangehouden door de politie met de vraag hoe hij aan die auto komt. Bij witte Nederlanders gebeurt dat niet.”

Wie ben je en wat drijft je?
,,Ik ben Levi en ik studeer politicologie aan de Universiteit van Leiden. Ik vertegenwoordig Black Lives Matter Den Haag. Verder ben ik de voorzitter van de in 2018 opgerichte Afro Student Association.

Ervaar jij op straat racisme?
,,Racisme is overal. Ik hoor van Haagse scholieren dat er nog altijd docenten zijn die in de klas het woord ‘neger’ gebruiken. Dat moet niet meer kunnen. En als 12-jarige merkte ik dat er mensen waren die mij zagen als jonge crimineel. Op straat ben ik met mijn neefjes in Den Haag vaak staande gehouden door agenten die zonder aanleiding vroegen wat we gingen doen. Ze fouilleerden ons preventief en waarschuwden dat we niet mogen samenscholen. We horen bij Black Lives Matter dat mensen met een etnische achtergrond bang zijn voor de Haagse politie. Als je een kleurtje hebt en een ‘verkeerde’ achternaam, heb je ook minder kans op de arbeidsmarkt. Je kunt moeilijker een lening of hypotheek krijgen. Je krijgt alleen woningen aangeboden in bepaalde wijken.”

Den Haag spande eind 2018 landelijk de kroon met het aantal meldingen van racisme en antisemitisme. Het gaat om pesten, dreigen, geweld, maar ook om uitsluiting. Heb je een verklaring voor het grote aantal incidenten?
,,Den Haag is meer dan andere steden gesegregeerd. Er zijn hier echt witte en zwarte wijken. Ik denk dat racisme daardoor ontstaat. Scheveningen, Duindorp, Benoordenhout en Bezuidenhout zijn overwegend wit. De Schilderswijk en Transvaal zijn overwegend zwart. Er zijn witte en zwarte scholen.”

Wat kan een anti-racismewethouder doen om racisme in Den Haag te bestrijden?
,,Black Lives Matter eist een anti-racismewethouder om institutioneel racisme (racisme vanuit de staat jegens burgers) aan te pakken. Hij moet samenwerken met de andere portefeuillehouders, omdat racisme ‘overal’ is: bij het toewijzen van woningen, de kansen op de arbeidsmarkt, maar ook op de werkvloer en in het onderwijs. Den Haag moet onderzoeken waar racisme is en daar actieplannen voor maken.”

,,Een wethouder anti-racisme kan druk zetten op de politie om etnisch profileren te bestrijden. Hij kan ook druk zetten op de Haagse scholen, zodat kinderen gelijke kansen hebben. Op het vwo was ik een van de weinige scholieren met een kleurtje. Je maakt mij niet wijs dat alle kinderen met een kleurtje dom zijn. Waar zet je als school op in? Onderwaardering is in Den Haag aan de orde van de dag door vooroordelen van leerkrachten. Een anti-racisme wethouder kan scholen bewust maken. Wij willen dat schooltoetsen leidend zijn bij het schooladvies.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Daar is ze dan. De zielige moslima die gediscrimineerd werd om haar hoofddoek.

Filmpje waarin de moslima verteld hoe ze geschrokken en vernederd is.
.
In Dendermonde heeft een shopmanager van Albert Heijn een jobstudente van 17 jaar het werken verhinderd omdat ze haar hoofddoek wilde ophouden. Ze werd voor de keuze gezet: hoofddoek af, of vertrekken.

Het meisje was zo onder de indruk van de feiten dat ze gechoqueerd haar werkplek heeft verlaten. Albert Heijn laat nochtans religieuze kenmerken toe op de werkvloer. De kans is dus groot dat de shopmanager zich schuldig heeft gemaakt aan discriminatie. Er vond al een verzoeningsgesprek plaats tussen de warenhuisketen en het meisje. Maar de schade die is aangericht is groot. Zo getuigt ze bij de collega’s van de regionale zender TV Oost Nieuws.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Moslimactiviste schopt rel over “witte geprivilegieerde man” – door politie gearresteerd en vliegtuig uitgekickt

Een islamitische lastpak werd van een vlucht van American Airlines gekickt en bracht vier uur in arrest door nadat ze een eerste klas passagier herhaaldelijk had lastiggevallen omdat ze boos wat dat hij sneller aan boord ging dan haar wegens vermeende “witte privilege”.

Het incident begon toen de klaagmoslima Al-Khatahtbeh er van overtuigd was dat de andere passagier die PreCheck was ingeschreven, een “white privilege”, een bevoorrechte blanke behandeling kreeg omdat hij door de veiligheid mocht gaan terwijl zij haar schoenen moest uitdoen.

Dit leidde tot een mondeling meningsverschil dat door de terminal tot in het vliegtuig verderging waar Al-Khatahtbeh bovendien de passagier filmde.

De man deed zijn beklag en het cabinepersoneel greep in met het verzoek aan de moslima het vliegtuig te verlaten, wat ze weigerde. Tegen een politieagent die aan boord van het vliegtuig kwam om met de vrouw te praten, zei ze dat ze blij was om het vliegtuig te verlaten, zolang ook de man met wie ze een geschil had van boord ging.

Uiteindelijk werd Daulatzai gehandboeid afgevoerd.
Full story.
Spoiler! :
A Muslim activist was removed from an American Airlines flight and detained for four hours after she reportedly confronted a first class passenger over alleged special treatment.

The incident happened on Saturday when Amani al-Khatahtbeh, a congressional candidate and founder of Muslimgirl.com, attempted to travel from Newark Liberty Airport in New Jersey to Charlotte, North Carolina.

According to a statement from American Airlines, the incident between Al-Khatahtbeh and an unidentified white passenger began during TSA screening.

American Airlines indicated that her arrest came after the on-plane confrontation, but her brother and the New Jersey chapter of the Council for American-Islamic Relations said al-Khatahtbeh was handcuffed for refusing to remove her hijab.

'Our understanding is that Ms. Al-Khatahtbeh believed the other passenger, who is enrolled in PreCheck, was getting favorable treatment because he was allowed to proceed through security while she was removing her shoes,' the statement read.

'This led to a verbal altercation that continued through the terminal and on the plane where Ms. Al-Khatahtbeh confronted the passenger and began filming him before taking her seat,' the statement continued.

American Airlines added that both PreCheck and non-PreCheck screeming were consolidated into one open lane at the time.

Al-Khatahtbeh later shared her experience on Twitter. She said the man had her removed from the flight because she made him feel 'uncomfortable'.

'I had the craziest experience in TSA this morning. An entitled white man behind me insisted on cutting me in line because I was 'still taking my shoes off.' When I said he could wait like everyone else, he started going off about how he's 'pre check' and 'first class'', she told her 28,000 followers.

'He then proceeded to not only shove his things before mine, but then RUN THROUGH THE MACHINE and TSA did NOTHING! Not only did they not do anything, a TSA officer had the audacity to tell ME to 'cut it out''.

'Y'all know if I, a VEILED MUSLIM WOMAN, had the audacity to throw a temper tantrum and run through TSA security, I would have gotten BODIED. I would have been detained, missed my flight, possibly gotten charged, etc.'

Later al-Khatahtbeh updated her followers on the unfolding situation by tweeting: 'Guys he made a complaint about me and @American is attempting to remove me from the flight.'

She then tweeted the airline directly stating: 'ONE OF YOUR MANAGERS IS TRYING TO GET POLICE TO REMOVE ME OFF 9:55 EWR (Newark Liberty Airport) TO CHARLOTTE.'

Al-Khatahtbeh shared a photo of police escorting her off the plane, saying 'Simply flying as a Muslim woman makes people uncomfortable.... unbelievable.'

On Facebook Live, she posted a video showing all passengers disembarking the plane after she and the man both refused to leave.

Her brother later shared an update on Twitter saying that he was en route to Newark Liberty to try and find further information.

He and CAIR-NJ executive director Selaedin Maksut both claimed that Al-Khatahtbeh was only handcuffed after she refused to remove her hijab.

'@Amani2020 was handcuffed by EWR police officers bc she refused to take her hijab off during processing. Muslim woman should not have to endure such humiliation bc they hold firm to their religious beliefs. Do better,' wrote Maskut.

Afbeelding

'Only after our @CAIRNJ attorney asked to speak with EWR Port Authority police did they remove the handcuffs and allow for @Amani202 to remain in the cell with her hijab.'

Additional footage of the incident was taken and shared by an American Airline passenger who witnessed it.

The passenger also shared video footage of al-Khatahtbeh speaking with airline crew and police before she was booted off the aircraft.

'Had to get off my flight because a man asked a Muslim woman to get off the plane. @AmericanAirlines employees followed his request and gave the woman no explanation,' the passenger, @yesjaketapia, wrote beneath a video of the woman speaking politely to flight crew.

She says she would not leave the aircraft simply because the man was 'uncomfortable'.

A second clip showed a police officer coming aboard the aircraft to speak with the woman, who said she was happy to get off the plane so long as they also disembarked the man with whom she had an alleged dispute. She identified the man as being a white male who was seated in first class.

The New Jersey chapter of the Council for American-Islamic Relations told NJ.com that al-Khatahtbeh was detained by authorities for nearly four hours.

Al-Khatahtbeh became the the first Muslim woman in New Jersey to run for federal office when she announced she was seeking to represent the state's 6th Congressional District during the 2020 election. She was unsuccessful.

The activist - was named one of the 25 most influential Muslim Americans by CNN - is the founder of the blog MuslimGirl.com.

American Airlines added in its statement: 'We are aware of an incident that took place between two passengers before and during boarding of flight 2029 at Newark Liberty International Airport. We are concerned by these allegations and our team is working to understand what occurred.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Er zijn mensen die worden geweigerd door:
te opzichtige tattoo
pearcing in gezicht

Maar ja. Moslima en hoofddoek.
MIVB moet ruim 50.000 euro betalen aan geweigerde sollicitante met hoofddoek

De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB moet 50.920 euro betalen aan een vrouw met een hoofddoek die tot twee keer toe niet aangeworven werd. Dat meldt gelijkekansencentrum Unia woensdag. De vrouw, Unia en de Ligue des droits humains waren naar de rechter getrokken. De Brusselse arbeidsrechtbank heeft zich maandag uitgesproken over de zaak.

Volgens Unia weigerde de MIVB tot twee keer toe om de vrouw met hoofddoek in dienst te nemen, ook al had zij de nodige technische competenties voor een administratieve binnenfunctie. “Volgens de arbeidsrechtbank kwam dat neer op een rechtstreekse discriminatie op basis van geloofsovertuiging en een onrechtstreekse discriminatie op basis van gender”, zo meldt Unia woensdag.

“Volgens de rechter kunnen discriminerende voorkeuren/vragen van cliënten niet worden ingeroepen om discriminatie te rechtvaardigen. (...) Ten gronde zegt de Brusselse arbeidsrechtbank dat de neutraliteit, zoals toegepast bij de MIVB, indruist tegen het streven naar diversiteit dat nochtans wordt voorgesteld als één van de belangrijke waarden van de onderneming”, aldus Unia.

Unia concludeert dat, volgens de uitspraak, de MIVB haar aanwervingsbeleid niet langer mag baseren op het principe van exclusieve neutraliteit, waarbij aan het voltallige personeel wordt verboden om een teken te dragen dat wijst op een geloofsovertuiging, een politieke overtuiging, een filosofische levensbeschouwing.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Onterechte ophef over fascistische uiting.

Bericht door hans van de mortel »

Op deze manier komen we nooit af van het moslimtuig.

Want hoe je het ook wendt of keert, een moslim - en zeker eentje met schaamhaarlap om of kopvod op - is een fervente aanbidder van het historische stuk ongeluk, pedofiel, pervers heerschap, psychopaat, sadist en oorlogsmisdadiger Mohammed.

Een hakenkruis dragen is verboden als versiering. Een regelrechte propaganda toestaan voor de hierboven genoemde walgelijke onmenselijke vieze man Mohammed is een regelrechte aanfluiting voor onze beschaving, normen en waarden. Het is alweer een dag geleden dat de bevrijding in Nederland gevierd werd; maar zolang Europa niet verlost is van dit soort walgelijke aanstootgevende 'maagdelijke hoeren', blijft onze beschaving in de aap gelogeerd.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ophef over discriminatie en laster.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
Gisteren was er een uitzending van Zembla over een zielige Turkse familie in Giethoorn. ( ik heb niet gekeken) En ook het AD besteedde er een artikel aan. Snikkende en huilende reacties van goede deugmensen, zoals reacties "Dit mag nooit meer gebeuren", en "Dat krijg je in inteelt dorpen"

Lees het hier.
Spoiler! :
Turks gezin weggepest door racistische jongeren in Giethoorn, politie weigerde aangiftes

Een Turkse moeder en haar zoon worden weggepest uit Giethoorn, zonder dat politie, justitie en de gemeente ingrijpen. Ondanks vele bewijzen, waaronder camerabeelden, van racistische en vandalistische treiterijen nemen de autoriteiten de zaak niet serieus. Dat zeggen deskundigen in het onderzoeksprogramma Zembla.

Hatice Yilmaz, een alleenstaande moeder van Turkse afkomst, en haar 15-jarige zoon Yusuf zijn al bijna een jaar lang slachtoffer van racistische treiterijen door een groep jongeren uit hun woonplaats. Zembla beschikt over beelden waarop de racistische en vandalistische incidenten te zien zijn.

De pesterijen begonnen in oktober 2020. De jongeren (tussen de 14 en 18 jaar) belaagden ’s avonds het huis van Yilmaz en haar zoon, trapten tot vijf keer toe de spiegel van de auto kapot en riepen racistische leuzen als ‘buitenlanders rot op naar je eigen land’, ‘Yusuf kankerturk’ en ‘rot op uit ons dorp’.

Volgens Peter Rodrigues, rechtsgeleerde op het gebied van discriminatie aan de Universiteit Leiden, plegen de jongeren strafbare feiten. ,,De uitlatingen zijn onmiskenbaar discriminatoir.‘’

De twee leven al die tijd in angst en verhuizen binnenkort naar een andere woonplaats. Ze hebben een bewakingscamera opgehangen en barricaderen iedere avond de voordeur van hun huis. ,,Ik ben bang voor de veiligheid van mijn kind’’ zegt Yilmaz.

Uit onderzoek van Zembla blijkt dat de politie Oost-Nederland, het Openbaar Ministerie Oost-Nederland en de gemeente Steenwijkerland op de hoogte waren van de incidenten. Maar de politie bagatelliseerde de incidenten, raakte bewijsmateriaal kwijt en weigerde twee keer aangifte op te nemen. Ook kreeg het OM niet alle informatie over de zaak.

Deskundigen concluderen dat politie, justitie en gemeente tekort zijn geschoten in de behandeling van deze discriminatiezaak. Volgens de politie was er geen sprake van een strafbaar feit en werd er enkel een melding van jeugdoverlast geregistreerd. ,,Dat is een absoluut verkeerde beoordeling geweest”, concludeert Rodrigues.

‘Kattenkwaad’
Na nieuwe incidenten nam de politie uiteindelijk wél aangifte op. Een jongere heeft bekend de autospiegel te hebben vernield en kreeg een waarschuwing. Toch blijkt uit een later opgenomen telefoongesprek dat de politie de incidenten nog altijd beschouwt als ‘kattenkwaad’.

De politie raakte tijdens het onderzoek beelden van een bewakingscamera kwijt waarop een racistisch incident was vastgelegd. Zonder de beelden gezien te hebben, seponeerde de politie de aangifte. Pas toen het slachtoffer zich hierover beklaagde, werd het beeldmateriaal alsnog onderzocht. ,,Een zeer ongelukkige samenkomst van omstandigheden’’, zegt de politie in een reactie.

Het OM zegt pas recent een volledig beeld van de politie te hebben gekregen van de aangiftes en klachten. Justitie erkent dat ‘de casus strafrechtelijk gezien om een andere benadering vraagt’ en kondigde aan de zaak opnieuw tegen het licht te houden. Maar inmiddels zijn alle dossiers gesloten wegens gebrek aan bewijs. De jongen die de autospiegel heeft vernield, is verzocht een schadebedrag van 100 euro te betalen. ,,Ik ben zeer teleurgesteld over deze uitkomst‘’, reageert Yilmaz. ,,Wij zijn het vertrouwen in de instanties helemaal kwijt.‘’

Het ‘wegpesten’ van een Turks-Nederlands gezin door jongeren in Giethoorn, waarover Zembla bericht, is ‘het zoveelste incident’ van discriminatie en racisme tegen deze bevolkingsgroep. Dat zegt voorzitter Zeki Baran van het Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT), een organisatie die de belangen behartigt van Turken in Nederland.

,,Het is zo jammer. Dit is de zoveelste fout binnen het politieapparaat. Ook treurig om te zien dat deze mensen bij vrijwel alle instanties tegen een muur zijn gelopen. Dit is weer een klacht die niet serieus is genomen.”

IOT-voorzitter Baran roept andere kwesties in herinnering, waarin Turken in Nederland gediscrimineerd werden. Zoals het racistische appje ‘Weer een Turk minder’ door een agent in Rotterdam, verstuurd na de moord op de 16-jarige scholiere Hümeyra in 2018. Of de toeslagenaffaire, of Turkse jongeren die gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt. ,,Dit is het zoveelste incident, we kunnen dit niet accepteren met z’n allen”, aldus Baran.

Hij zegt de kwestie in Giethoorn aan te kaarten bij de Nationaal Coördinator Discriminatie en Racisme en hij roept minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yeşilgöz op ‘hier ook wat aan te doen’. Hij vindt dat iedereen die op een ‘stoel zit met verantwoordelijkheid’ in de kwestie Giethoorn, nog eens goed moet kijken of hij of zij daar goed zit. Het meest teleurgesteld is hij in de burgemeester van Steenwijkerland, Rob Bats. ,,De oplossing is dat dit gezin moet verhuizen, belachelijk. Waar was die burgervader? Die zou een voorbeeld moeten zijn voor ons allemaal.”

Noodkreten
De gemeente Steenwijkerland, waar Giethoorn onder valt, reageerde nooit op twee noodkreten van Yilmaz. In een reactie zegt de gemeente dat ze met de politie, buurt- en jeugdwerkers heeft afgesproken dat zij de melding van Yilmaz oppakken. Verder bemoeit de gemeente zich niet met de situatie van het gezin.

Volgens hoogleraar Rodrigues had leed voor het gezin voorkomen kunnen worden als de zaak eerder op zijn merites was bekeken.

Cyriel Triesscheijn, al 37 jaar gerenommeerd expert op het gebied van discriminatiebestrijding, wijst erop dat de politie volgens de eigen richtlijn aangiftes van discriminatie altijd moet opnemen en onderzoek moet verrichten. Alleen in overleg met justitie mag daarvan worden afgeweken. ,,Dit is gruwelijk fout gelopen”, stelt Triesscheijn.
Het zat me niet lekker, want meestal waar twee kijven, hebben twee schuld. En ja hoor. Een dag later....
Buurt in Giethoorn baalt van racisme-beschuldigingen Turks gezin: ‘Ligt toch echt wat genuanceerder’

Giethoorn herkent zich niet in de Zembla-uitzending over een gezin dat zou zijn weggepest door racistische jongeren uit het dorp. In de uitzending wordt blootgelegd dat de officiële instanties fouten zouden hebben gemaakt in de kwestie rondom moeder Hatice en zoon Yusuf. ,,Maar we zijn hier helemaal niet racistisch.”

In de betreffende uitzending wordt de situatie van moeder Hatice en zoon Yusuf in beeld gebracht. Radeloos belt moeder met Zembla, nadat ze naar eigen zeggen meerdere malen bij politie en bij gemeente Steenwijkerland aan de bel heeft getrokken.

Tevergeefs schijnbaar, want de pesterijen en het roepen van discriminerende leuzen - wat in oktober van 2020 zou zijn begonnen - houden maar niet op. Het racistische getreiter was er daarvoor al, vertelt Yusuf. ,,Op school noemden ze me ‘poephoofd’ en zeiden ze dat ik op een bruine aap leek.”

Nadat moeder meerdere malen aangifte wilde doen, maar dat niet kon, hing ze niet veel later een camera voor het huis op. Op de opgenomen beelden is te zien hoe jongeren het huis passeren en Yusuf voor ‘kankerturk’ uitmaken.

Vlaggen in tuin
Ook wordt tot vijf keer toe een spiegel van de auto van Hatice getrapt. Daarnaast wordt in de uitzending in scène gezet hoe de huurwoning van moeder en zoon met kastanjes wordt bekogeld. Waarop Yusuf de voordeur barricadeert.

Je laat je toch niet wegpesten, denk je eerst

Hatice en Yusuf
Als de incidenten later terugkeren - na het wél opnemen van een aangifte gaat het een tijdje goed - hangt Hatice ten einde raad een kartonnen statement voor het raam: ‘We are discriminated in this village’. De Turkse vlag wappert, om maar aan te geven dat ze wellicht een andere nationaliteit heeft, maar vrij is om te doen wat ze wil.

Vrij voelt ze zich echter niet. Ook deskundigen constateren dat Giethoorn van buiten misschien een sprookjesdorp lijkt, maar van binnen ‘een nachtmerrie blijkt te zijn’.

Wegpesten
Dat ondertussen de politie, zoals Zembla stelt, een USB-stick met daarop bewijsmateriaal van vernielingen verliest, maakt het vertrouwen in de overheid er bij Hatice en Yusuf bepaald niet groter op. Bovendien is het veiligheidsgevoel aan de Kerkweg, nadat de gemeente Steenwijkerland tot tweemaal toe een noodkreet zou negeren, verdwenen.

Hatice snikt op de bank dat ze het dorp wil ontvluchten, de onherkenbaar gemaakte Yusuf knikt instemmend. ,,‘Je laat je toch niet wegpesten’, denk je eerst. Maar dat gaat dan toch gebeuren.”

Voorgeschiedenis
In de buurt denken ze wat genuanceerder over het ‘wegpesten’ en balen ze van de verwijten die worden gemaakt. ,,Het verhaal heeft een hele voorgeschiedenis, er zitten meerdere kanten aan. Maar natuurlijk valt het niet goed te praten dat er spiegels vernield worden en racistische teksten worden geroepen, dat hoort gewoon absoluut niet”, vindt de directe buurvrouw van het gezin.

Maar dat de buurt racistisch is en het gezin wegpest, is volgens haar absoluut niet waar. ,,Het is vervelend dat het zo wordt uitgelegd en neergezet. Ik heb tot een tijdje terug goed contact met haar gehad, maar het is gewoon allemaal geëscaleerd door dat incident met de spiegels. Ik heb haar ook geadviseerd om het bord voor het raam en de Turkse en Nederlandse vlaggen weg te halen.”

Buurtbarbecue
Een andere buurman ontkent dat er sprake is van discriminatie. ,,Het ligt genuanceerder. Ze werd uitgenodigd voor allerlei activiteiten, zoals de buurtbarbecue. In het begin ging het goed en deed ze mee, maar na een tijdje niet meer. Ik kom niet bij haar binnen, want je weet nooit waar je dan weer van beschuldigd gaat worden. Dat neemt niet weg dat wat de jongeren hebben gedaan niet kan”, stelt hij.

Het gedrag van Hatice valt ook niet altijd in goede aarde bij de inwoners van het dorp. Wie we deze donderdag in de buurt ook spreken over de aankomende uitzending, allemaal beginnen ze over een voorval bij een spooktocht die rond afgelopen Halloween werd georganiseerd.

,,Op het speelveld voor haar huis hadden we allerlei dingen opgezet die bij de tocht hoorden en daar stonden ook kruizen bij. Het klopt inderdaad dat mevrouw daarbij het gevoel had dat er acties tegen haar werden opgezet”, legt Sandra Boer namens de organisatie uit.

,,Ze heeft daarop de politie ingeschakeld en die heeft de melding opgepakt en is met ons en met haar in gesprek gegaan. Zelf heb ik ook bij haar aangebeld. In eerste instantie was ze heel emotioneel, maar later hebben we dat goed uit kunnen praten en is de avond verder goed verlopen.”

Trammelant
Dat die melding zo'n indruk heeft gemaakt op de dorpsbewoners dat er nog altijd over gesproken wordt, zegt volgens Boer wel wat. ,,Als je trammelant, zoals wij dat in Giethoorn zeggen, gaat maken om iets dat door veel vrijwilligers in het dorp wordt georganiseerd, dan trap je mensen op hun ziel. Dat neemt niet weg dat de vernielingen, waar ik over hoor, te ver zijn gegaan.”

Hatice en haar zoon Yusuf wonen nog altijd in het bewuste huis aan de Kerkweg. Als ze donderdag uit haar auto stappen, willen ze niet reageren op de hele kwestie . ,,We zijn vooral erg toe aan rust en willen op zoek naar een ander huis.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie