Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

De ironie is natuurlijk dat met de voorgestelde maatregelen helemaal niets wordt gered, zelfs niet eens verbeterd, net zo min als de organisatie BLM iets betekent voor zwarten of de coronamaatregelen helpen tegen corona. Het is incompetentie of kwade wil van epische proporties en we tuinen er allemaal in omdat we niet beter (willen) weten. Het helpt ook niet dat de media ons niet behoorlijk informeren , maar daar heb je ook hetzelfde probleem: redacteurs en journalisten hebben nergens verstand van en dat hoeft ook niet: de lezer heeft toch niet door dat 'ie belazerd wordt.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ik krijg het gevoel dat er heel langzaamaan gewerkt wordt aan het verwijderen van de hoogovens uit ons land. Met regelmaat komen er berichten in de pers die vertellen dat Tata Steel niet fris is, het milieu schade toebrengt en CO2 uitstoot met stank en stof erbij. Klagende buurtbewoners.
Bezorgdheid over het financieele wel en wee. Het kan niet op.
Deze week dit nieuws dat weer de slechtheid van deze firma aantoont.
Het is voor internationale bedrijvene heel gewoon om winsten naar elders te sluizen door middel van extreem dure inkoop. Soms door middel van 'auteursrechten' of, in dit geval, ICT gedoe.
’Miljoenen Tata Steel naar India via dure ict’
Tata Steel Nederland besliste in 2015 de eigen ict-afdeling op te heffen en de werkzaamheden uit te besteden aan Tata Consultancy Services en andere leveranciers. Vervolgens stegen de kosten voor ict tot een jaarlijks bedrag van 210 miljoen euro. Onderzoeksbureau Gartner concludeerde in 2018 dat van die kosten 100 miljoen euro niet te verantwoorden zijn.

De klokkenluiders stellen in het Noordhollands Dagblad dat de kwaliteit na de uitbesteding hard daalde, mede door taalproblemen van kennismigranten uit India. Tata Steel weerspreekt dat de kwaliteit omlaag is gegaan en is het niet eens met de conclusies van Gartner. Volgens het bedrijf gaat weliswaar veel geld naar ict maar staan daar investeringen tegenover.
https://www.telegraaf.nl/financieel/147 ... a-dure-ict
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Over de hele wereld slaan Tesla’s op hol en veroorzaken bizarre ongelukken

Posted on 18/07/2020

Afbeelding
In Zwitserland belandde een Tesla deze week op een spoorlijn. Afbeelding: social media.

Ook al fatale ongelukken met Tesla’s in Nederland gebeurd

Er gaat bijna geen dag voorbij of we lezen weer een nieuw bericht over hoe de toekomst van het autorijden eruit ziet. Elon Musks Tesla is op de beurs inmiddels een van de waardevolste bedrijven ter wereld, maar zijn elektrisch aangedreven producten – door sommigen sarcastisch rijdende tijdbommen genoemd – veroorzaken over de hele wereld het ene na het andere bizarre ongeluk.

Berichten over Tesla’s die op de snelweg zonder ook maar een seconde te remmen op een stilstaand voertuig inrijden, of in een bocht rechtdoor sturen en tegen een boom botsen, zijn inmiddels schering en inslag. Mogelijk was dit de reden dat een Duitse rechtbank deze week oordeelde dat Tesla’s term ‘Autopilot’ misleidend is.

[...]

https://www.xandernieuws.net/algemeen/o ... ngelukken/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:Het is voor internationale bedrijvene heel gewoon om winsten naar elders te sluizen door middel van extreem dure inkoop.
Dat ik daar nou nooit aan gedacht heb... :redface2: icon_thumbup.gif
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ruim een jaar geleden kwam er een monteur aan de deur om mij te voorzien van wat ze noemen 'slimme meters'. Hij liet zich weer wegsturen. Hij kwam omdat ik op een of andere manier geen bezwaar had aangemeld bij ze.
Nu krijg ik diverse malen per jaar een brief van ze om mij te vertellen dat ik ook van de zegeningen van de slimme meter kan genieten.
Em er is een nieuwe stok achter de deur:
"Kiest u nu niet voor de nieuwe energiemeters maar later? Geen probleem, maar wees ervan bewust dat u op dat moment een vergoeding van 72,60 euro inclusief btw betaalt."

Dus bij late bekering moet ik betalen. Maar ik laat mij niet bekeren. Dus...
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
"Kiest u nu niet voor de nieuwe energiemeters maar later? Geen probleem, maar wees ervan bewust dat u op dat moment een vergoeding van 72,60 euro inclusief btw betaalt."

Dus bij late bekering moet ik betalen. Maar ik laat mij niet bekeren. Dus...
Ik wil hem ook niet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

De kosten van verzekering van die grote dure electrische auto's die door rijken gekocht worden met 4000 euro subsidie per stuk zijn hoog.
‘Twee keer zo vaak schade bij elektrisch rijden’
Hoewel elektrisch rijden steeds populairder wordt in Nederland, blijken bestuurders van een auto op batterijen onderweg grotere brokkenpiloten dan hun medeweggebruikers in een conventionele brandstofauto. Voogd & Voogd Verzekeringen constateert uit de ontwikkelingen in de schadebranche dat elektrische auto’s gemiddeld eens in de vier jaar schade rijden, terwijl dat bij brandstofauto’s eens in de acht jaar gebeurt.

Bij zware, luxe elektrische auto’s zoals de Tesla Model S, de Audi E-Tron en de Jaguar I-Pace ligt het cijfer nog hoger. Bestuurders van die modellen dienen volgens het onderzoek gemiddeld eens in de drie jaar een schadeclaim in. Het aantal schades bij dit soort auto’s ligt maar liefst 40 procent hoger dan het gemiddeld aantal schades onder Nederlandse auto’s.
https://www.ad.nl/auto/twee-keer-zo-vaa ... ~a1dc190d/

Als bij een aanrijding de accu ergens beschadigd raakt (die accu is groot) dan is vervanging heel duur.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ter illlustratie van bovenstaand bericht:

Afbeelding
Tesla rijdt dwars door gevel, wonder boven wonder geen gewonden

WIJCHEN - Bij een bizar ongeluk op het Europaplein in het Gelderse Wijchen is vrijdagmiddag wonder boven wonder niemand gewond geraakt.

Een Tesla reed door nog onbekende oorzaak dwars door de gevel van een bedrijfspand. Brokstukken van de gevel kwamen dwars door de voorruit van de auto. De twee inzittenden, een vrouw met haar kindje, hadden blijkbaar een engeltje op hun schouder en raakten niet gewond.

Volgens de vrouw begon de auto opeens hard te rijden. De politie gaat het voertuig onderzoeken.
Auto-pilot met kunstmatige intelligentie ( KI AI ) ?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1129822 ... n-gewonden
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

In Californië is men zeer groen. Daar doet men veel om de CO2 uitstoot door industrie te verminderen. Er wordt daar veel duurzame electriciteit opgewekt.
En nu is er een hittegolf (+40 graden !! ) en alle airco's (die men er veel heeft) staan voluit.
Dat kan niet, daar is niet op gerekend. Dus hebben ze daar 'rolling blackouts".
Californië massaal aan de airco: stroom tijdelijk afgesloten

De Californische toezichthouder op de stroomvoorziening, de CISO, gaat de stroomtoevoer af en toe uitzetten, na een grote stijging van het verbruik. In delen van de staat is het met temperaturen rond de 35 graden erg heet en zetten klanten massaal ventilators en airconditioning aan. De elektriciteitsmaatschappijen hebben daar echter niet voldoende energie voor.

Vrijdagavond is daarom begonnen met het roulerend en plaatselijk afsluiten van de voorziening. In totaal zaten naar schatting twee miljoen Californiërs vrijdagavond soms wel anderhalf uur zonder stroom. Bijna niemand was volgens Californische media van tevoren op de hoogte gesteld van de blackouts. Volgens de CISO gaat het om een noodsituatie.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5783292 ... afgesloten

Wij zijn nog niet zo ver met de duurzame energie als Californië.
Essent ziet extreme stijging stroomverbruik door airco's

Tijdens de hittegolf is er meer stroom verbruikt dan in de periode ervoor, waarschijnlijk doordat meer airco's en ventilators zijn aangezet. Volgens energiebedrijf Essent steeg het dagelijks stroomverbruik met maximaal 30 procent, ongeveer 10 procent meer dan normaal tijdens een hete periode.

In onderzoek van MeMo2 in opdracht van Essent geeft bijna de helft van de Nederlanders aan een ventilator te gebruiken om het huis koel te houden. Een op de vijf Nederlanders zegt een airco te gebruiken. 15 procent van de Nederlanders zegt te overwegen er een te kopen.
https://www.trouw.nl/binnenland/essent- ... ~b1f13c82/

Een kamerventilator verbruikt zo'n 50 Watt/uur.
Een airco gebruikt 2500 Watt/uur (dat is evenveel als een electrische kachel op vol vermogen)
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

De wal keert het schip. Zou het waar zijn in dit geval?
Het Planbureau voor de Leefomgeving vertelt:
Verduurzamen eigen woning financieel onaantrekkelijk

Zonder aanvullend beleid zal de bijdrage van huiseigenaren aan het halen van het Klimaatakkoord fors minder zijn dan waar de overheid nu mee rekent. Met de huidige investeringslasten en regelingen is verduurzamen voor vrijwel niemand rendabel: niet veel huishoudens zullen hun woning kunnen verduurzamen zonder hun totale woonlasten te verhogen. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving uit onderzoek naar kosten en opbrengsten van de verduurzaming van eigen woningen.

Nederlandse woningen moeten in 2050 energieneutraal zijn, zo staat in het Klimaatakkoord. Enkele voorlopers daargelaten wachten de meeste eigenaren met het verduurzamen van hun woonhuis, omdat ondanks de subsidies de investeringen te groot zijn, ook op de lange termijn. En mocht het al lukken om de kosten voor verduurzaming terug te verdienen met een lagere energierekening, dan duurt dat heel lang.

Dit PBL-onderzoek, dat is uitgevoerd met input van de Amsterdam School of Real Estate (ASRE), vergelijkt de huidige energierekening van verschillende typen huishoudens met de energierekening na verduurzaming, vermeerderd met de investeringslasten. De effecten van verschillende beleids- en financieringsinstrumenten op de woonlasten zijn voor zowel de korte als de lange termijn bekeken. De bestaande en voorgenomen terugleververgoeding voor (teveel) opgewekte stroom uit zonnepanelen en de mogelijk nieuwe gebouwgebonden financiering zijn daarbij meegenomen.

Gemiddeld gezien hebben eenpersoonshuishoudens met afstand de laagste energierekening, en daarmee ook het kleinste budget voor een woonlastenneutrale verbouwing. Maar ook grootverbruikers - gezinnen met wat oudere kinderen - kunnen hun woning niet zonder meer woonlastenneutraal verduurzamen.
Maar ook wanneer verduurzaming woonlastenneutraal is, hoeft deze niet financieel aantrekkelijk te zijn. Een huishouden dat zijn woning verbetert van energielabel D naar energieneutraal in combinatie met energielabel B (dus gasloos, veel zonnepanelen en een warmtepomp) met een voordelige lening, ziet zijn totale woonlasten maandelijks met 50 euro dalen. Zelfs over een periode van 30 jaar is die besparing niet genoeg om de investering van 35.000 euro terug te verdienen.

Zonder extra subsidies is de verduurzaming van het eigenwoningbezit financieel gezien voorlopig dus niet haalbaar. Voor veel huishoudens zal gelden dat afwachten de voordeligste, en wellicht ook de verstandigste optie is. Het is de vraag of verduurzamen in de toekomst als gevolg van innovaties en standaardisatie wél financieel aantrekkelijk wordt. Hiervoor zullen de kosten namelijk nog ver moeten dalen.

Naast het subsidiëren van de verduurzaming van de eigen woning kan de overheid ook juridische instrumenten inzetten, bovenop het nu al verplicht overleggen van een energielabel bij de verkoop van een woning. Binnen de huidige regelgeving is het echter niet zomaar mogelijk om verduurzamende maatregelen in bestaande woningen te verplichten. Daarbij komt dat verplichtingen, zelfs wanneer deze gepaard gaan met subsidies, niet garanderen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar zal zijn. Verder onderzoek is nodig om deze mogelijkheden beter in kaart te brengen.
https://www.pbl.nl/nieuws/2020/verduurz ... trekkelijk
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Als je je troep maar kwijt bent. Niet waar? Er kan nu toch niks meer aan gedaan worden. :shock:
Granuliet duizend keer gevaarlijker dan gedacht: Rijkswaterstaat maakte rekenfout

Rijkswaterstaat heeft een ernstige fout gemaakt bij de berekening van de schadelijkheid van de granulietstort in Over de Maas bij Alphen. De gemeente West Maas en Waal reageert geschrokken en start een nieuwe rechtszaak.

De fout is vastgesteld door de omgevingsdienst Rivierenland nadat televisieprogramma Zembla eerder al die conclusie trok. In een memo zou Rijkswaterstaat een rekenfout met een factor 1000 hebben gemaakt. Rijkswaterstaat erkent de fout, maar laat de stort desondanks doorgaan.

Door die rekenfout leek het alsof het bindmiddel dat in granuliet zit in geen enkel geval gevaarlijk is. Maar in het door Rijkswaterstaat zelf vastgestelde ergste scenario is dat het wel, zo blijkt het nu.

De fout is vastgesteld door de omgevingsdienst Rivierenland nadat televisieprogramma Zembla eerder al die conclusie trok. In een memo zou Rijkswaterstaat een rekenfout met een factor 1000 hebben gemaakt. Rijkswaterstaat erkent de fout, maar laat de stort desondanks doorgaan.

Door die rekenfout leek het alsof het bindmiddel dat in granuliet zit in geen enkel geval gevaarlijk is. Maar in het door Rijkswaterstaat zelf vastgestelde ergste scenario is dat het wel, zo blijkt het nu.

Juist deze lage getallen zijn ook gebruikt door de rechter in de laatste twee rechtsza­ken die we hebben aangespan­nen

De rekenfout draait om de mogelijk kankerverwekkende stof acrylamide. Die stof kan volgens wetenschappers mogelijk vrijkomen onder water na de granulietstort.

Volgens Rijkswaterstaat blijkt echter uit onderzoeken dat de stof als die al vrij komt, zo gering is dat er van mogelijke schade geen sprake is. Uit een memo van de organisatie staat dat er in het ergste scenario 0,0078 milligram (mg) acrylamide per liter vrij kan komen.

Zembla bekeek de rekensom van het ministerie en ontdekte een flinke fout: Het blijkt te gaan om 7.78 miligram per liter. En dat is ruim boven de toegestane normen.

De gemeente West Maas en Waal zegt geschrokken te zijn over de fouten die gemaakt zijn. ,,Juist deze lage getallen zijn ook gebruikt door de rechter in de laatste twee rechtszaken die we hebben aangespannen’’, zegt wethouder Ans Mol.

In beide gevallen wilde de gemeente dat de stort werd stil gelegd, maar haalde zij bakzeil.

Omdat de door de landelijke overheid aangehaalde informatie blijkbaar foutief was, wil de gemeente nu nog eens naar de rechter stappen. Mol laat weten dat ze opnieuw om een voorlopige voorziening zal vragen bij de rechter.

Omwonenden bang voor gevolgen stort
Om de stort is al lange tijd onrust in de omgeving, zeker nadat televisieprogramma Zembla begin 2020 onthulde dat de top van Rijkswaterstaat haar stempel had gedrukt op het dossier. Lagere ambtenaren wilden de stort tegenhouden maar zij werden overruled door de top.

Reactie Rijkswaterstaat
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat in een reactie weten dat er inderdaad een rekenfout is gemaakt. Ze stelt echter dat dit geen gevolgen heeft voor de stort. ,,Acrylamide is op dit moment niet gemeten in Over de Maas en er is dus ook geen risico voor mens en milieu.’’

'Puur theoretisch’
Dat dit volgens de eigen berekeningen in extreme gevallen wél zo kan zijn, is volgens een woordvoerder ‘puur theoretisch en onrealistisch.’ ,,Alleen als een reeks aan extreme situaties zich voor zou doen, zal de gevaarlijke stof mogelijk in hoge concentraties vrij komen, maar dat is niet reëel, zegt de woordvoerder.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Hoe ver kom je in een electrische auto? Theorie en praktijk. (zie: sjoemeldiesels)
9. Audi e-tron: Officieel bereik: 385 kilometer . Praktijkbereik; 315 kilometer (18 procent minder)

8. Nissan Leaf: Officieel bereik: 385 kilometer. Praktijkbereik: 349 kilometer (9 procent minder)

7. Mercedes-Benz EQC: 400 Officieel bereik: 417 kilometer. Praktijkbereik: 334 kilometer (20 procent minder)

6. Hyundai Kona Electric 64 kWh: Officieel bereik: 449 kilometer. Praktijk: 416 kilometer (7 procent minder)

5. Kia e-Niro 64 kWh: Officieel bereik: 455 kilometer. Praktijkbereik: 407 kilometer (10 procent minder)

4. Jaguar I-Pace: Officieel bereik: 470 kilometer. Praktijkbereik: 407 kilometer (13 procent minder)

3. Tesla Model X 100D: Officieel bereik: 505 kilometer. Praktijkbereik: 375 kilometer (26 procent minder)

2. Tesla Model 3 Long Range: Officieel bereik: 560 kilometer. Praktijkbereik: 340 kilometer (40 procent minder)
https://www.ad.nl/auto/zo-ver-komen-dez ... ~a76411a4/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Als je een droom gestalte geeft dan kan je heel rijk worden. Wel een beetje ingenieus te werk gaan om de kluit te belazeren.
Schandaal rond de Tesla van de vrachtwagens
De achternaam van de in 1943 overleden uitvinder Nikola Tesla leeft voort in het innovatieve en meest waardevolle autobedrijf van deze tijd. Zijn voornaam zouden we binnenkort ook overal op de weg tegenkomen, zo deed de Amerikaanse vrachtwagenmaker Nikola geloven.

Maar de afgelopen dagen zijn er de nodige barsten gekomen in het succesverhaal van Nikola, dat vol inzet op vrachtwagens die op waterstof rijden. De maand begon fantastisch met de aankondiging dat General Motors een belang van 11 procent nam in Nikola. De aandelenkoers steeg hard en het bedrijf uit Phoenix was plots zo’n 17 miljard euro waard: meer dan bijvoorbeeld Nissan en PSA (het concern achter Peugeot, Citroën en Opel). Dat was opvallend: Nikola heeft namelijk nog geen truck op de markt gebracht.

Hindenburg

En als je het Hindenburg Research vraagt, gaat dat ook nooit gebeuren. Het bracht een onderzoeksrapport uit over de „zee van leugens” van Nikola en oprichter Trevor Milton de afgelopen jaren. Het begint met de verwijzing naar een Youtube-fragment uit 2017 van de Nikola One. Een witte vrachtwagen rijdt daarin door een uitgestrekte vlakte over een lege weg.

Hindenburg ontdekte – mede dankzij een tip van een oud-werknemer – dat de video was gemanipuleerd. De vrachtwagen reed niet op eigen kracht, maar was een berg opgesleept. Door een handige camerahoek te hanteren lijkt het echter alsof de vrachtwagen rijdt, in plaats van uitrolt.

Het rapport staat vol met tientallen vraagtekens die Hindenburg plaatst bij Nikola-beweringen, met name over hoe ver het productieproces van de waterstoftrucks nu echt gevorderd is.

Nikola beet daarop fel van zich af. Maandag publiceerde het een uitgebreide reactie. Het noemt de beschuldigingen „vals en misleidend” en „bedoeld om te profiteren van een dalende aandelenkoers”. De naam Hindenburg Research klinkt weliswaar objectief, maar de firma is actief als investeerder en gespecialiseerd in short selling: speculeren op een koersval.

Niet op eigen kracht

De vrachtwagenmaker zoekt in zijn verdediging de taalkundige grens behoorlijk op. Zo luidt het verweer op de uitrollende Nikola One-video dat men „nooit heeft gezegd dat de vrachtwagen op eigen aandrijving reed”. De video gaat vergezeld van de tekst „in motion”: in beweging. En dat is niet hetzelfde als in beweging op eigen kracht, stelt Nikola.

Volgens Nikola leidt de focus op de oude video af van het feit dat men wel degelijk nieuwe, rijdende (test)modellen heeft. Hindenburg ziet dat anders. Het wees er dinsdag op dat Nikola eerder uitspraken deed waaruit blijkt dat de Nikola One op eigen kracht reed. Dat het nu erkent dat de vrachtwagen dat niet kon, is een impliciete fraude-erkenning en maakt ook uitlatingen over de recente gang van zaken ongeloofwaardig.

Ondertussen klinkt ook kritiek uit neutrale hoek. Bloomberg, bijvoorbeeld, ziet bij Nikola „een spoor van inconsistente verklaringen en tegenstrijdige aankondigingen”. De Amerikaanse justitie en beurswaakhond SEC zouden bovendien een onderzoek zijn begonnen naar de Hindenburg/Nikola-zaak. Beleggers blijven Nikola vooralsnog relatief trouw. Hoewel de koers zo’n 35 procent lager staat dan begin september, is Nikola nog steeds zo’n 10 miljard euro waard.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/16/sc ... s-a4012403
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Er is een toenemend verschil tussen wat de overheid eist en wat technisch mogelijk is.
In de bubbel van de politiek is weinig technische kennis.
De werkelijkheid zoals die zou moeten zijn en wat die daadwerkelijk is.
ACM: investeringsplannen netbeheerders tonen tekort aan transportcapaciteit door groeiende vraag

Met ingang van 2020 toetst de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de investeringsplannen die netbeheerders van elektriciteits- en gasnetwerken elke twee jaar moeten maken. In de plannen staat welke investeringen in de netwerken nodig zijn om te voldoen aan de toekomstige vraag naar energie.

Energietransitie vraagt om versterking elektriciteitsnetwerken

De toets van de ACM laat zien dat het huidige tekort aan transportcapaciteit dat zich op meerdere plaatsen in de elektriciteitsnetten voordoet, de komende vijf tot tien jaar nog zal aanhouden. Netbeheerders Liander, Enduris, Enexis en TenneT kunnen niet alle investeringen die noodzakelijk zijn voor de oplossing van het tekort, tijdig realiseren. Dat kan de voortgang van de energietransitie vertragen.

[...]Bijvoorbeeld producenten van duurzame energie kan tijdelijk transportcapaciteit geweigerd worden.
[...] Er is geen snelle oplossing voor het capaciteitsprobleem,
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-i ... ende-vraag
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Toch is het een niveau van rekenkunst die je op de basisschool al zou moeten hebben geleerd. Als je bijvoorbeeld alle verwarming elektrisch wilt gaan doen terwijl gas meer energie aan huishoudens levert dan elektriciteit (in elk geval in de winter), dan moet dat wel betekenen dat het elektriciteitsnet minstens dubbel zo zwaar moet worden uitgevoerd als nu. Dan moet vrijwel overal de grond open. En als je bedenkt dat kabels normaal wel een halve eeuw in de grond kunnen blijven, en je wilt dat alles in tien jaar realiseren, dan betekent dat vijf keer zo hoge kosten als normaal, voor het verzwaren van het net alleen al. Gelukkig is er geen enkele kans dat de capaciteit van elektriciteitsopwekking wordt verdubbeld, want lang vóór die tijd zijn burgers niet meer in staat de torenhoge rekeningen daarvoor te betalen. Er komen geen extra elektrische auto's maar hooguit extra elektrische fietsen. En ik voorzie een groeiende markt voor modieuze maar dikke truien.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Verzwaring.
Als ik kijk naar mijn situatie: in de aanvoer (1 fase) zit een 25 A zekering.
De verdeelkast die uitsplitst geeft 4 secties van 16 A. Als ik op 2 secties 15 A ieder slurp dan gaat de zgn. 'gemeentezekering' van 25 A aan barrels. Dan moet ik bellen voor een monteur.
Kan ik electrisch gaan koken? Amper.
Ten eerste zal ik de stroom uit 2 secties moeten halen. Maar dat blijft steken bij zeg 20 A ofwel (230 Volt) 4600 Watt. (N.l.: Ik wil ook gelijktijdig kunnen stofzuigen)
Gebruik ik een 4-pits electrisch (inductie) kookding dan is het vermogen (met alles aan) 2x1400 +2x1800 Watt = 6400 Watt.
Oplossing: een 3-fasen aansluiting (3x35 A) (200 Euro aanleg) plus 600 euro voor de nieuwe meterkast. En een kabel door het huis met een 3-fasenstekker voor de kookplaat.

Er is een armeluis oplossing: de kookplaat is intelligent en draait het vermogen lager als de zekeringen het dreigen te begeven. Koken (en zeker bakken) gaat dan veel langer duren.

Een gasvrbuik voor koken zeg 27 kuub kost nu 24 euro.
Dat electrisch 175 kWh) kost 40 euro.
Door middel van belasting en subsidies moet dit omgekeerd worden (in 2030 zegt men).
Moet ik in de toekomst in de kou gaan zitten met een warmtepomp dan zou mijn aansluiting dus 5 keer zwaarder moeten worden .
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Wie elektrisch rijdt, is een ASO!

Geplaatst op 23 september 2020

Afbeelding
Kobalt, het “blauwe metaal”.

Vooral GroenLinks, de VVD en D66 – maar nu ook het FvD – promoten of zijn voor de ‘schone’ elektrische auto, maar kijken weg van de gevaren en de vele malen hogere vervuiling en afvalstoffen bij zowel de productie als het recyclen van bijvoorbeeld de accu’s. In het kort komt het er op neer dat elders in de wereld hoge concentraties kernafval met een hoog aantal kanker-gerelateerde doden, natuurverwoesting en kinderarbeid gedoogd worden om HIER vermeend ‘schoon’ te kunnen rijden!

En dat lijkt HÉÉL sterk op het voornamelijk GroenLinks beleid aangaande de biomassa-industrie die eveneens vele malen vervuilender en natuurverwoestender (!) is dan hoe voorheen energie werd verkregen. Ik begrijp dat ‘Groen’ in GroenLinks dan ook totaal NIET (!), want juist ZIJ promoten de vernietiging van zoveel mogelijk natuur in de rest van de wereld en daarmee JUIST het GROEN! Noem het maar gerust Git-Zwart-Links! DÀN bent u eerlijk! Want de rest van de aarde vernietigen om hier naar vermeend een ‘paradijs’ te creëren is ronduit MISDADIG!

Kobalt
In de praktijk komt de promotie van groene energie – maar in het bijzonder de elektrische auto! -neer op propaganda, misleiding en intimidatie en in de gebieden waar de materialen voor elektrische auto’s gewonnen worden, gaat het er nog een tikje smeriger aan toe. De lokale bevolking in de betreffende gebieden heeft totaal GEEN inspraak en de belanghebbenden worden allemaal rijker, maar de gemeenschap in het gebied wordt verder naar de rand van de afgrond gedreven. In de gebieden waar de mijnen worden gevestigd, wordt eerst iedereen – en veelal NIET zonder gebruik van grof geweld – weggejaagd en vervolgens weghouden en mogen zij het verder zelf uitzoeken. Groene energie en humaan? Het is werkelijk mens- (en natuur) onterend wat er gedoogd wordt om ‘groen’ te MOETEN (!) gaan rijden!

Kongo werd sowieso geregeerd door wanbeleid, maar heeft zich met de vraag naar meer kobalt voor onze mobiele telefoons en elektrische auto’s uitsluitend nog gericht op buitenlandse investeerders en privatisering van zijn mijnen.

Veelal gaat het recht tegen het belang van de bevolking van Derdewereldlanden in, maar wordt dit beleid TÒCH aangemoedigd door de onder andere de Wereldbank. Deze landen verliezen hiermee niet alleen hun grondstoffen, maar ook belastinginkomsten die gebruikt zouden moeten worden voor de opbouw en ontwikkeling van het land en voor de burgers. Op deze manier ontduiken grote mijngiganten derhalve miljoenen aan belastinggeld en levert het anderzijds uitermate schrijnende, maar vooral onherstelbare schade en wantoestanden op voor zowel de flora als fauna van deze betreffende gebieden.

U zou dus gerust kunnen stellen dat de Afrikaanse vluchteling rechtstreeks gedreven wordt door de uitbuiting van de westerse vermeende ‘idealen’ ten aanzien van ‘klimaatneutraal/CO²-neutraal moeten leven...

Grote aanjager in deze utopische Groen-energie-leugen is derhalve de EU, waar de ‘heer’ Timmermans en consorten hebben bepaald (!) dat CO²-neutraal leven in een nòg hogere versnelling moet door het percentage naar 55% te verhogen, maar geen idéé hebben HOE dat zou moeten (dat is tenslotte het probleem van de overheden en bedrijven) en wat zij er in de rest van de wereld mee aanrichten. Of ze weten het WEL. maar kijken er zoals te doen gewoonlijk (voor veel individueel gewin/geld) eenvoudig voor weg. HYPOCRIETEN!

Werknemers zijn veelal als kind in de mijnen begonnen en blijven geregeld 24 uur lang in de tunnels, waar ze onder uitermate gevaarlijke omstandigheden tegen een slaven‘loon’ moeten werken. Beschermende kleding hebben ze niet, terwijl onder andere het stof tot dodelijke longziektes kan leiden.

Hoewel de kobaltprijs door de vraag naar elektrische auto’s inmiddels is verdrievoudigd, merkt de ‘werknemer’ daar NIETS van en levert een werkdag van twaalf uur slechts één tot twee dollar op.

Pure uitbuiting derhalve voor onder andere de elektrische auto, waarvan de accu tot 8 kilo kobalt bevat. Alhoewel Kongo ongeveer de helft van de wereldvoorraad kobalt bezit en twee derde van al het kobalt produceert, is het een van de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld.

Aardmetalen
95% van de aardmetalen wordt in Mongolië geproduceerd en levert China hoge inkomsten op. Het afval van aardmetalen bevat echter veelal radioactieve elementen die gewoon in de natuur of de rivieren gedumpt worden die de leefomgeving van zowel mens al dier van een paradijs in een hel veranderen. Er is in de directe omgeving geen groen meer te vinden en wat voorheen nog vruchten gaf, is daar in de tachtiger jaren mee gestopt en inmiddels weggerot. De concentratie van het radioactieve thorium in de bodem van de betreffende omgeving is 36 keer hoger dan in de rest van de omgeving.

Daarnaast levert de verwerking van één TON zeldzame aardmetalen 2000 (!) TON aan giftig afval op. Radioactief afval dat gewoon in het afvalwater wordt gedumpt en/of in een plaatselijk meer terecht komt. Hoezo GROENE ENERGIE??? Het is een vlakte van zwarte, giftige smurrie geworden die de bodem en het grondwater in de omgeving verontreinigt! En allemaal om HIER zogenaamd ‘schoon’ te kunnen/MOETEN (!) rijden!

Ook de milieueffecten van de batterijproductie in China, Zuid-Korea en Japan baren grote zorgen. Niet alleen bij het ontginnen van mijnen, maar ook bij de productie, het hergebruik en het recyclen van accu’s. En dan heb ik het nog niet eens over de winning van lithium en mangaan die voor de elektrische auto’s noodzakelijk zijn en waarbij miljarden liters water benodigd zijn die eveneens sterk vervuild terugstromen in de rivieren en de natuur. Wie elektrisch rijdt, is dus een ASO!

Het NOS/NPO vingertje
Overigens werd u een paar weken geleden vermanend toegesproken via de NPO’s/NOS voor wat betreft uw wegwerpconsumptie en afvalgedrag ten aanzien van elektrische apparatuur. Wat maar weer eens aangeeft hoe fantastisch ‘onze’ huidige journalistiek haar werk doet...

Want probeert u nog maar eens een elektrisch product als een telefoon, tablet of printer langer dan drie à vijf jaar te gebruiken… het product wordt gewoonweg niet meer door de fabriek ondersteund, dus u bent derhalve wel GEDWONGEN (!) om een nieuw product te kopen! Dus in plaats van ú daarop aan te spreken, zouden ze de fabrikanten daarop aan moeten spreken! Maar zóver kan de hedendaagse ‘journalist’ klaarblijkelijk niet nadenken…

Overigens is dit in beginsel een oer-Nederlands fenomeen en leuk wetenswaardigheidje: Philips is hier namelijk tijdens de Tweede Wereldoorlog mee begonnen toen zij in opdracht van Nazi-Duitsland radioapparatuur aan hen moesten leveren. Philips produceerde het toentertijd zó dat de radio na ongeveer drie maanden de geest gaf.

Echter, nu we ‘duurzamer’ moeten leven, mogen er, mijns inziens, in DÀT opzicht ZÉKER ook hogere kwaliteitsnormen aan de producten en ondersteuning gesteld worden! Hoezo; niet meer ondersteund na drie tot vijf jaar

Covid-toneelstukje op TV
Overigens kijken steeds minder mensen nog naar het kunstmatige toneelstukje van Rutte en De Jonge. Ze ervaren het steeds meer als misleidend en zien het steeds vaker als leugen, omdat zowel Rutte en De Jonge als het RIVM gewoonweg GEEN openheid van zaken wensen te geven en daarmee steeds minder geloofwaardig worden. Mede omdat zij hardnekkig niet willen aandringen op een betere ventilatie en daarnaast wel zeggen dat u gezond moet eten, maar eveneens hardnekkig niet willen verwijzen naar bijvoorbeeld de site https://zelfzorgcovid19.nl/voeding/

En laten we eerlijk zijn: waarom zou u hen, die van úw belastinggeld betaald worden, doorlopend liegen, bedriegen, manipuleren en uitsluitend HÙN onrealistische partij-‘idealen’ nastreven, NU ineens wel moeten geloven?

Van de huidige linkse (!) journalistiek hoeft u uiteraard geen gedegen onderzoek, laat staan kritische vragen te verwachten, en zij die dat wèl doen, worden genegeerd of verwijderd.

Door: Drs. E.N. Schilder

https://ejbron.wordpress.com/2020/09/23 ... s-een-aso/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ik las dat 80% van het geproduceerde licht in de wereld gemaakt wordt door TL-buizen en afgeleiden daarvan.

In mijn kantoor wordt de zaak al sinds ruim 30 jaar verlicht door TL buizen.
Ze begonnen dit jaar erg veel zoemgeluid te maken. De ballast (=voorschakelapparaat), een blok ijzer met veel koperdraad eromheen, doet dat wegens ouderdom. Die dingen produceren 10 W warmte per TL buis van 36 W.
Vervanging zou mij per armatuur 25 euro kosten.
Maar er zijn tegenwoordig ook electronische versies die maar 2 W warmteverlies geven.
Koop ik een merkproduct (Philips b.v.) dan ben ik 30 euro kwijt want duurder want minder warmteverlies dus besparing.
Ik heb de benodigde electronische voorschakelapparaten bij mijn Chinese leverancier (Banggood) gekocht voor 3 euro per stuk. Ze werken (na wat geknutsel natuurlijk) voortreffelijk.

Ik kom erop omdat mijn aandacht viel op een onderzoek naar de prijs/kwaliteit van autolampen.
Dat zijn de genormaliseerde H7 lampen aan de voorkant. Die moeten wel eens vervangen worden.

En is nu goedkoop ook duurkoop? Nee.
Als beste kwam de lamp van de Aldi uit de metingen: Car Xtras Autolampen Box Prijs: 5,99 euro
"Bekende merken' lampen kosten vaak 20 euro of meer en kwamen uit de test als matig goed.
https://www.ad.nl/auto/waarom-de-goedko ... ~a8630cf6/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Studie: Elektrische auto´s niet klimaatvriendelijk

Geplaatst op 8 november 2020

Afbeelding

Geen positieve CO₂-balans

Een studie van de Vereniging van Duitse Ingenieurs (VDI) komt tot de conclusie dat de klimaatvriendelijke schijn bij elektrische auto´s bedriegt. Door de politiek en klimaatbeschermers als voertuigen met nul uitstoot geprezen en gestimuleerd, schuilt de duivel, zoals zo vaak, in het detail.


“De studie bewijst dat er met betrekking tot de CO₂-balans van door accu´s aangedreven auto´s aanzienlijke misverstanden bestaan. De CO₂-balans van elektrische auto´s is geenszins principieel beter dan de CO₂-balans van auto´s met een verbrandingsmotor”, zei de president van de VDI, Volker Kefer, tegenover het “Handelsblatt”. Want zolang accu´s voor elektrische auto´s in landen met een hoog aandeel stroom uit kolen – zoals China – geproduceerd worden, zouden auto´s met verbrandingsmotoren “met duidelijke afstand de klimaatvriendelijker keuze zijn”. Bovendien komt daar nog bij dat er tot nu toe geen bruikbare concepten voor de recycling van de accu´s bestaan – ook dit verslechtert de klimaatbalans van de gehypte elektrische voertuigen nog eens extra.

Bron: wochenblick.at

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/11/08 ... iendelijk/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Toen de Romeinen in Spanje voor het eerst konijnen tegen kwamen, toen zagen ze daar wel wat in. Ze vonden konijnen lekker. En dus gingen ze konijnen houden.
En zo zijn met de Romeinen ook de konijnen in ons land geaariveed.
De allereerste kloosters hier hielden al konijnen.

Het konijn is dus een exoot. Net zoals in Australië waar ze een continue plaag van zeker 200 miljoen zijn.
En nu lees ik dat het konijn op de Rode lijst van bedreigde dieren staat.
Kamermeerderheid wil jaagverbod konijnen en hazen nu ze op de rode lijst staan

Hazenrug voor de kerstdis? Of een malse konijnenbout? Voorlopig kan het nog. Voor de haas is het jachtseizoen geopend op 15 oktober, op het konijn mag al sinds 15 augustus worden geschoten. De jacht stopt op respectievelijk 31 december en 31 januari, tenzij minister Schouten van landbouw en natuur al eerder een verbod instelt.

Een meerderheid in de Tweede Kamer van Partij voor de Dieren, D66, PVV, GroenLinks, SP en PvdA heeft haar daar woensdagavond ‘met spoed’ om gevraagd. Dinsdag riep de Dierenbescherming de minister al op een einde te maken aan ‘de plezierjacht’ op deze twee wildsoorten.

Aanleiding is de Rode Lijst Zoogdieren die dinsdag door minister Schouten is gepubliceerd in de Staatscourant. Haas en konijn staan voor het eerst op deze lijst van dieren die bescherming nodig hebben.

Haas en konijn hebben op de lijst de status ‘gevoelig’, de lichtste categorie, waarbij herstel nog vrij eenvoudig is. Het ministerie ziet de jacht ook niet als oorzaak voor de afname van de hazen- en konijnenpopulatie met 60 tot 70 procent sinds 1950. Dat is ook het standpunt van de Zoogdiervereniging, die het basisrapport maakte waarop de Rode Lijst is gebaseerd.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b5f44218/

"...de afname van de hazen- en konijnenpopulatie met 60 tot 70 procent sinds 1950."

In 1950 waren er 10 miljoen bewoners en was er twee keer zoveel landbouwgrond als nu met 17 miljoen burgers.
Sinds 1990 zijn de populaties van haas en konijn stabiel gebleven. En nu wordt de alarmklok geluid?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

We gaan het klimaat redden. Voor vele miljarden euro (geld zat nietwaar?) gaan we het plantenvoedsel CO2 de grond inpompen.
Maar gezien de ervaringen in Groningen en op kleine schaal met aardwarmte, moet het dan maar onder de zeebodem gepompt worden. Van zeebevigen hebben we geen last, zo denkt men nu.
Rotterdamse industrie wil 1,5 miljard subsidie om CO2 onder de zeebodem op te bergen

Vier industriebedrijven in Rotterdam, waaronder Shell en ExxonMobil, gaan bij het Rijk zo’n 1,5 miljard euro subsidie aanvragen om de CO2 uit hun schoorsteen op te vangen. Dat broeikasgas willen ze, via een nog aan te leggen pijpleiding, opbergen in een leeg gasveld onder de Noordzee. Hun idee voor dit ‘Porthos’-project, was bekend, maar de bedrijven bevestigen nu dat ze deze maand een subsidieaanvraag willen indienen voor de realisatie.

De berichtgeving hierover, deze maandag in Het Financieele Dagblad, doet het nodige stof opwaaien. Bij ontwikkelaars van groene energie ligt de subsidieaanvraag bij het Rijk uiterst gevoelig. Want voor het eerst mogen bedrijven voor CO2-opslag en -opvang (CSS) een beroep doen op dezelfde subsidiepot als voor windmolens en zonnepanelen. Hierdoor gaat CCS rechtstreeks concurreren met schone energieprojecten.

Milieuorganisaties zien CO2-opvang en opslag niet als duurzame oplossing voor het klimaatprobleem. Ze noemen het een schijnoplossing, waardoor de industrie openblijft. Beter dan CO2 onder de grond stoppen kan de industrie zorgen voor minder broeikasgassen door verduurzaming, redeneert de milieubeweging. Mede daarom zetten Greenpeace en Milieudefensie geen handtekening onder het nationale Klimaatakkoord waarin staat dat de industrie veel CO2 mag opslaan. Politiek en wetenschap zien CCS als onmisbare klimaatoplossing. De Europese Commissie kende aan Porthos in Rotterdam recent al 102 miljoen euro steun toe.

Het prijskaartje

De beoogde 1,5 miljard euro van het Rijk willen Shell, ExxonMobil, Air Liquide en Air Products gebruiken om vijftien jaar lang 2,5 Mton CO2 in het lege gasveld te pompen. Dat is ongeveer 10 procent van alle broeikasgassen in de Rotterdamse haven. Zonder financiële steun van de overheid beginnen bedrijven niet aan CO2-opslag; zelfs met steun bleek CO2-opslag onzeker. Een soortgelijk project in de Rotterdamse haven, ‘Road’ geheten, kreeg subsidie uit zowel Brussel als Den Haag, maar werd vanwege hoge kosten toch afgeblazen.

In Europa hangt een prijskaartje aan de uitstoot van CO2. Hoe hoger die prijs, hoe aantrekkelijker het voor bedrijven is om hun CO2 onder de grond te pompen. De prijs voor CO2-uitstoot stijgt. Betaalden bedrijven eerder nog geen tientje voor een ton uitstoot, nu is dat 25 euro. Vanwege fermere klimaatdoelen in Brussel zal de prijs verder oplopen, verwacht Porthos. Zij noemen CCS ‘een goedkope manier om CO2 uit de lucht te houden’.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b97c8b45/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12627
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

Die mensen kunnen voor hun energie toch een co2 vrij contract afsluiten met kerncentrales in Zeeland? Dat scheelt alweer heel wat CO2. Daarnaast is er misschien iets te bedenken waarbij minder CO2 vrijkomt als er stoffen uit olie afgescheiden worden... Overigens vind ik dat Trumpo het nog beter deed door gewoon een dictatoriaal verdrag op te zeggen dat vooral de kosten van burgers omhoog jaagt.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
ma nov 16, 2020 4:59 pm
Zij noemen CCS ‘een goedkope manier om CO2 uit de lucht te houden’.
Dat kunnen ze wel zeggen, maar het maakt de productie van energie natuurlijk wel duurder en de consumenten betalen daar uiteindelijk voor. Bovendien maakt dit energie uit andere dan EU-landen relatief goedkoper, wat weer gevolgen heeft voor onze concurrentiepositie. Het beprijzen van CO2-uitstoot maakt het leven dus duurder en jaagt tegelijk de werkloosheid aan, wat de lonen drukt. Tel uit je winst.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ik ging kijken of ik mijn stroom goedkoper kon krijgen. Ja, dat kon, een tientje per jaar op de 600 euro die ik betaal.
En het viel mij op dat bij alle 'goedkope' aanbiedingen beweerd wordt dat het groene stroom is. Waar halen ze die vandaan? Ik twijfelde. En de consumentenbond ook.
Consumentenbond: groene stroom eigenlijk grijs

Allemaal leugens

Stroomleveranciers in Nederland verkopen nog altijd grijze stroom vermomd als groene stroom. Ze kopen grijze stroom in, om vervolgens een groen certificaat in te kopen om hun stroom mee te 'greenwashen'. Dat meldt de Consumentenbond op basis van de Stroomranking.

Certificaten voor groene stroom kunnen verhandeld worden. Bedrijven en landen die op dit gebied niet zo veel geven om labeltjes, zoals Noorwegen, kunnen de certificaten voor groene stroom dus verkopen aan stroomleveranciers die wel graag willen overkomen alsof het milieu ze in de verste verte iets boeit. Leveranciers lijken zo duurzaam, maar in het echte leven vertelt zo'n labeltje dus niet altijd het hele verhaal.

Dit geldt overigens alleen voor ingekochte stroom. Als het gaat om stroom die door de leverancier zelf is opgewekt, bestaat er een transparantieplicht. Energieleveranciers zijn verplicht om klanten met het stroometiket te informeren over hoe de stroom die ze leveren is opgewekt. Als een bedrijf dus stelt dat de door dat bedrijf opgewekte energie dus groen is, dan kunnen consumenten daar wel vanuit gaan.

Stroomranking

In de Stroomranking werden 54 stroomleveranciers op duurzaamheid beoordeeld. Om dat te kunnen doen werd er naar de investeringen, inkoop en levering van stroom gekeken. De organisaties die bij de Stroomranking betrokken zijn, stellen dat 'Consumenten op basis van de informatie die ze krijgen, niet kunnen bepalen of ze met een echt duurzaam bedrijf te maken hebben'.
https://www.nieuwnieuws.nl/5150818/cons ... ijk-grijs/

"...stroomleveranciers die wel graag willen overkomen alsof het milieu ze in de verste verte iets boeit."

Ik kreeg van mijn leverancier een dikke enveloppe binnen met daarin een dun boekje om mij op de hoogte te brengen van hoe goed mijn leverancier bezig is om het milieu te verbeteren en de opwarming te bestrijden.
Hier een online versie.
https://group.vattenfall.com/nl/wie-we- ... et-klimaat
Milieuaspecten zoals waterbeheer, grondgebruik en de luchtkwaliteit zijn integrale onderdelen van onze activiteiten. We werken continu aan het verbeteren van onze klimaatprestaties en doen proactief aan milieubeheer op alle niveaus van onze organisatie. Dat is de basis van ons succes.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie