En dan volgt hier het kerstverhaal van een Mohammed die naar Mekka wilde, geschreven door
Silvan Schoonhoven.
Hoe loopt dit kerstverhaal af? Mag Mohammed naar Mekka ?
Om negen uur begon in Den Haag de zaak tegen Mohamed A., de man die een jaar geleden 29 kogels afvuurde op de Saoedische ambassade, ook in Den Haag. Zijn broer is ook al veroordeeld vanwege dreigen met geweld. Wat dreef de broers?
De zaak is begonnen. Mohamed A. slaat gelijk eenverontwaardigde toon aan. Hij heeft advocaat Plasman gisteren weggestuurd omdat die te weinig tijd zou hebben voor zijn zaak. 'Ik heb geen advocaat nodig, als jullie er een willen, regel het maar. Júllie houden mij vast!'
Mohamed zit erbij in een legergroene jas en een capuchon op. Het is niet voor het eerst dat hij een advocaat aan de kant schuift, zegt de officier. Hij vindt dat de zaak gewoon door moet gaan. Het OM wil tbs gaan eisen tegen Mohamed, kondigt het al aan.
De rechter vraagt nog eens voor de zekerheid of Mohamed écht geen advocaat nodig heeft. 'Nee, echt niet'. De zaak kan dus doorgaan.
“Ik was in contact met de ambassade van Saoedi-Arabië. Ik wilde emigreren naar Mekka maar werd van de ambassade naar het consulaat en weer terug gestuurd, moest bellen en schrijven, wat was dat voor spelletje. Een jood kan zo naar SA en ik als moslim niet?
Mohamed was in april zo wanhopig dat hij ‘iemand stuurde’ om de ambassade te bekladden. Hij belde zelf de politie. ‘Ik wil gewoon mijn profeet volgen, Mekka en Medina is niet van S-Arabië! Ik wil daar gewoon heen, het koningshuis Saoed gaat daar niet over.’
‘Die bekladding wás geen vernieling, ik heb die jongen expres een stift gegeven die makkelijk is te verwijderen. Het zijn gewoon viezeriken, duivelaanbidders daar.’ Mohamed hoopte na de bekladding op een uitlevering aan S-Arabië. ‘Dat wil ik nu nog steeds!’
Mohamed: ‘Ik was niet bang voor de mensen van de ambassade, ben alleen bang voor Allah. Maar er stond opeens een vreemde auto voor mijn deur dus ik paste wel op. S-Arabië heeft ook Khashoggi in stukken gehakt!’
Mohamed, met bril en baardje op, babbelt honderduit. Nu weer over hoe hij zijn auto verkeerd parkeerde en ruzie kreeg met de politie, terwijl die hem juist zouden helpen met de emigratie. ‘Toen heb ik ze geblokkeerd, ik had geen zin in dat spelletje. Wat een ellende.’
Mohamed kreeg argwaan dat de politie hem als een terrorist zag. Niet zo gek, want Mohamed had toen al iets geroepen over het door de kop schieten van de ambassadeur. ‘Gewoon boosheid’, was dat. ‘Er kwam een agent met me praten die zogenaamd moslim was. Ze logen tegen me.'
Mohamed ging weer naar de ambassade, sprak door de intercom en kreeg ruzie met een beveiliger omdat hij al maanden tevergeefs wachtte op een antwoord over zijn emigratie naar het land van de profeet. De gemoederen liepen op, er kwam politie bij.
Mohamed A. wil niks hebben van de westerse samenleving. Ik word onderdrukt. Als ik een kip wil slachten, krijg ik een boete. Dat is onderdrukking. Ik wil niks krijgen van de staat of ontvangen, dat is onderdrukking.’ Rechter: ‘Maar u krijgt ook een uitkering toch?’
De avond van de aanslag reed Mohamed rondjes, zoals wel vaker. Die nacht worden er 29 schoten gelost op de ambassade. De bewaker ziet schotinslagen in de ruimte waar hij was. ‘Ik weet wie het gedaan heeft, maar ga het niet vertellen! De politie moet maar z’n werk doen!’
Mohamed steekt 'n warrig verhaal over dat een andere jongen (‘ik noem zijn naam niet’) de schoten op de ambassade heeft gelost, maar dat Mohamed wilde dat de sporen naar hem zouden leiden. ‘Ze zagen mij toch al als terrorist.’
Mohamed liet de deur open omdat hij de Dienst speciale Interventies met hun bijthonden al verwachtte. Inderdaad werd hij 's middags aangehouden bij zijn huis in Z'meer.
'Ik was zo boos op S-Arabië dat ik wilde dat ze dachten dat ik het gedaan had. Ik creëerde een dwaalspoor voor de politie, ik heb het recht om dat te doen. Want wat voor rechtstaat is dit? Ik mag niet eens in beroep tegen een boete van 25 euro!'
De rechtbank laat camerabeelden zien waarop een figuur staat te schieten voor de ambassade. 'Ik ben dat niet hoor.'
De nachtelijke bewaker op de ambassade hoorde de schoten inslaan boven hem, hij legde een emotionele verklaring af. ‘Ik was helemaal in paniek, zag overal kapot glas.’
Mohamed bekende bij de politie dat hij zelf geschoten had. Hij dreigde. ‘Het zal nog lelijker worden, Jullie gaan 't meemaken. Wacht maar, de kinderen van agenten, van rechters zijn niet veilig. Er zijn zwaardere wapens. Regel gewoon mijn uitlevering aan S-Arabië!’
Mohamed lag thuis in bed toen de politie kwam. Hij riep ‘Mekka, Medina’, en een aantal getallen, zoals de aankomsttijd bij de ambassade en de sterfteleeftijd van de profeet.
Mohamed tegen de politie bij de aanhouding: 'bent u sjeik of profeet? Ik praat alleen met God! Pas op, ik ben met meer! Wij hebben al het geld van Taghi, ik erken geen advocaat, die zal worden doodgeschoten, net als Derk Wiersum.’
Mohamed A. gaat steeds hoger en opgewondener ratelen, hij gebaart hevig. Hij werd die dag 40, dezelfde leeftijd waarop de profeet Mohammed 1400 jaar geleden zijn eerste openbaringenontving. Hij goochelt nog wat cijfers bij elkaar en verwijzingen naar de Koran
Op een van de hulzen zat Mohameds DNA. Hij had ook schotresten op zijn mouw. Dezelfde jas die hij nu aan heeft. ‘Ik had een keer eerder geschoten, in een bos. Daar vertel ik verder niks over.’ Het wordt er niet geloofwaardiger op, maar de rechter blijft vriendelijk.
A. zei in 'n gesprek dat hij het van het weer liet afhangen wat hij bij de ambassade zou doen: ‘Als er om 5 uur regen kwam, dan deed ik het. Als Allah bliksem had gemaakt was het veel erger geweest, dan was ik naar binnen gegaan, boem door 't hoofd, iedereen neergemaaid.’
Het loopt uit de hand met Mohamed. Hij begint steeds harder te roepen en beweert dat hij achter de moord op Peter R de Vries zit en een overstroming heeft voorspeld die ook daadwerkelijk kwam. De rb-voorzitter, toonbeeld van geduld, vindt het nu tijd voor een pauze.