Belgische excuses aan Congo

Plaats reactie
mercator

Belgische excuses aan Congo

Bericht door mercator »

Koning Filip bevindt zich op dit ogenblik met een heel gevolg in Congo. Veel speculatie was er over wat die nu ging zeggen in zijn speech gisteren 8 juni. Zou hij zijn spijt betuigen over de kolonisatie of excuses aanbieden? Het lijkt een woordenspelletje maar blijkbaar leidt spijt niet tot herstelbetalingen maar excuses wel. Het werd iets tussenin, nl. "diepe spijt" :*) . Dus voorlopig geen extra centjes voor de zwartjes-ze krijgen er al genoeg via de "gewone" ontwikkelingshulp-maar wat niet is kan nog komen. Er is nl. een onderzoekscommissie samengesteld die moet uitzoeken of de Belgen collectief verantwoordelijk waren voor de uitbuiting van de Congolezen. De commissie is hoofdzakelijk samengesteld uit zwarte intellectuelen dus ik kan al raden welke kant het zal uitgaan. Het is dus hoogst waarschijnlijk dat de Belgen-en dus vooral de Vlamingen- allemaal gaan moeten meebetalen voor de geldzucht van het koningshuis.
Ook iets grappigs: de Vorst heeft ook zgz. "roofkunst" teruggegeven aan Congo, vnl. een foeilelijk enorm masker dat werd gebruikt bij besnijdenis rituelen. Later in het nieuws werd gemeld dat die prul destijds in 1955 werd aangekocht voor 218 Belgische frank(zowat 5 € nu) en nu is dat fortuinen waard. Er bestaan er nog maar enkele van op de hele wereld( gelukkig maar zou ik zeggen). Hoezo roofkunst ? Daar is toch netjes voor betaald geworden toen? En de Congolezen waren wss blij dat ze ervan af waren toen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Ariel

Re: Belgische excuses aan Congo

Bericht door Ariel »

Het fraaie masker die Filip zo grootmoedig terug gegeven heeft.

Afbeelding

Koning Filip gaf tijdens zijn ­staatsbezoek aan Congo een zeldzaam Kakuungu-masker in bruikleen. ‘Het is van onschatbare waarde, net als een Rembrandt of Rubens.’

Wat een verlies voor België. :unhappy:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator

Re: Belgische excuses aan Congo

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
do jun 09, 2022 4:58 pm
Koning Filip gaf tijdens zijn ­staatsbezoek aan Congo een zeldzaam Kakuungu-masker in bruikleen. ‘Het is van onschatbare waarde, net als een Rembrandt of Rubens.’
Ik heb dat ook gehoord op het nieuws. Het is een trend om dat soort primitieve prullen even hoog in te schatten als de werken van de vroegere Westerse kunstenaars. Het Museum van Midden Afrika in Tervuren bij Brussel staat vol met dat soort knullig kunstambacht, op de achtergrond op de foto kan je daar wat voorbeelden van zien. Ik hoop dat die zooi integraal terug naar Congo kan gaan dan kan het gebouw voor iets nuttigs gebruikt worden.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Plaats reactie